Hae Anna.fi-sivustolta

"Voisinks mä auttaa jotenkin?" - liikaa kyselevät myyjät ärsyttävät

Viestiketju osiossa 'Kauneus ja kosmetiikka' , käynnistäjänä Juliaana juhannuksena, 25.06.2010.

1. myyjä Vierailija

Niin se vain on että esimiehet painostavat myyjiä kontaktiin jokaisen asiakkaan kanssa.

2. Kit Vierailija

Ei minua haittaa myyjät jotka kysyvät tarvitsenko apua, ja jos eivät kysy menen itse sanomaan että voisitko tulla neuvomaan jos tarvitsen jotain. Osaan myös sanoa etten tarvitse apua jos niin on, ei se paljon vaadi, kohteliaasti vain muutama sana. Minua ärsyttää sellaiset myyjät jotka eivät asiakasta noteeraa mitenkään ja juoruilevat omia juttuja keskenään.

Sellaiset myyjät ovat myös törkeitä jotka eivät palvele ihmisiä järjestyksessä, nuorempana kaupoissa kierrelleenä huomasin selkeästi että myyjät olivat heti vanhempien ihmisten kimpussa (tai sellaisten jotka olivat tällänneet itsensä oikein hienoksi) eivätkä edes huomanneet minua, kai ajattelivat että ei tuo kuitenkaan mitään osta ja nuoleskelivat vanhempia asiakkaita ihan kuin he olisivat jotenkin tärkeämpiä. Tuollaisista paikoista kävelen ulos tai sanon piikikkäästi että ehtivätkö he neuvomaan ollenkaan minua. Jos en koe palvelua hyväksi, annan siitä palautetta suoraan enkä jää itsekseni miettimään että onpas paska kauppa.

Ystäväni oli eräässä liikkeessä töissä ja heille työntekijöille oli sanottu että välillä liikkeeseen tulee "siviilitarkastaja" katsomaan miten palvelu pelaa, ja kyllä myyjät olivat hyvin ystävällisiä jokaiselle.

3. AM Vierailija

"Voisinko olla avuksi?" - "Tuskin"

Toimii aina!

4. gfrrrdsa Vierailija

Mikset ostanut siltä kullansävyisetä suosittelevalta myyjältä sitä tuhkasävyä? Olisi myyjä saanut opetuksen, ettei myyjän sana aina ole laki.

5. pöyrityttävää Vierailija

Kuka niitä myyjiä omistajaksi on luullutkaan!! Tuo sinun käytöksesi on kyllä todella typerää ja sivistymätöntä. Mutta jos hullu saa iloa muiden kustannuksella niin mikäs siinä, sääli vaan sen vastapuolen kannalta.

6. Loudness Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    No ajattelin että näpäytys tuli tästäkin kun en ostanut sitten mitään. Olisi sekin toki ollut hyvä että oilisin ostanut sen tuhkan tältä myyjältä ja tullut myöhemmin näyttämään kuinka hyvä tuli ;)

7. en loukkaa myyjiä Vierailija

Myyjän loukkaaminen saa myyjälle pahan mielen pitkäksi aikaa, usko pois. Ihmisiä ne on. Mua ei ole kasvatettu niin, että loukkaaminen on jotenkin hieno juttu ja hahhahhaa-juttu. Äiti on esimerkillään näyttänyt, että kohteliaisuus auttaa pitkälle ja saa aikaan parempaa palvelua, ja niin se ihan yksinkertaisesti onkin.

8. hymyilijä Vierailija

Tää ei olekaan muuten näin yksinkertaista! Pääosin myyjän katsetta välttelevät asiakkaat ovat niitä, jotka haluavat tehdä ostokset rauhassa. Osa näistä on kuitenkin mm. sellaisia, jotka suorastaan testaavat myyjää, että huomioiko tämä asiakkaan, katsooko silmiin ja tervehtiikö. Eli jotkut asiakkaat ovat jo myymälään tullessaan niskakarvat pystyssä ja auta armias, jos tällaista asiakasta ei mennä erikseen palvelemaan! Alle parikymppisissä asiakkaissa näitä on vähemmän ja tuollainen kumma käytös tuntuu lisääntyvän iän myötä, mutta kenestäkään ei voi sanoa varmaksi. Ehdottomasti turvallisinta on siis tervehtiä KAIKKI asiakkaat, myös ne, jotka eivät katso kohti, ja mielellään nopsasti vielä kysäistä päälle, haluaako asiakas apua. Eli tiettyyn rajaan asti on parasta palvella mielummin liikaa kuin liian vähän.

Itse aina kauppaan mennessäni katson myyjää kohti, hymyilen ja tervehdin joko ensimmäisenä tai sitten vastauksena myyjälle. Yleensä myyjä kysyy, tarvitsenko apua, johon vastaan haluavani katsella rauhassa ja lupaan tulla kysymään, jos tarvitsen apua. Tuotteita saa tutkia hyvillä mielin vaikka puoli tuntia itsekseen. Korkeintaan toinen myyjä saattaa tulla kysymään, mutta eipä tuo ole iso vaiva toistaa tällekin samat rimssut tai sanoa, että "kiitos, lupasinkin jo toiselle myyjälle, että tulen kysymään, jos tarvitsen apua". Yleensä saan näin erinomaisen hyvää palvelua - omasta halusta riippuen joko olla rauhassa tai sitten tarvittaessa sitä apua myyjältä - enkä tosiaankaan ole mikään parfyymialtaassa uinut kermapyllyinen turkismummo!

9. shoppaaja Vierailija

Kuten tästä keskusteluketjustakin näkee, niin toiset haluavat palvelua ja toiset ei. Miten siis kukaan voi olla ajatustenlukija ja tietää ennakolta, mitä juuri tämä asiakas haluaa (olla rauhassa vai haluaa palvelua). Yleensä työpaikalla perehdytetään uusi työntekijä ja esim. Stockalla on ihan normaalia se, että myyjän PITÄÄ kysyä osastolle saapuvalta asiakkaalta, että mitä hän haluaa. Esim. naistenvaateosasto on niin iso, että myyjät eivät mitenkään voi kyylätä kaikkia asiakkaita yhtä aikaa ja nähdä, että kenen asiakkaan luona on jo kollega käynyt.

Minä sanon aina ystävällisesti "Kiitos, katselen vain" ja annan pikaisen hymyn. En koe rasittuvani siitä, vaikka se kysyttäisi Stockalla kymmenen kertaa. Sitä paitsi useinhan on niin, että ensiksi ei sitä apua tarvitsekaan, mutta kun on aikansa kierrellyt, niin sitten niitä kysymyksiä tuleekin esim. onko tätä takkia isompaa kokoa, etsin tällaisia mustia housuja, mutta tää ei ollut oikein hyvä malli, joten olisiko tän tyyppistä, mutta kireämmät reisistä jne.

10. ei ahdistelua Vierailija

Just tuossa Prismassa käydessäni tuli mieleen kun myyjä oli laittamassa tavaroita hyllyyn ja menin vierestä jotain hakemaan, että olisi kyllä järkyttävää jos sielläkin joka hyllyn välissä joku tulisi kysymään että voinko mä auttaa!

Jos näin olisi, mä antaisin kauppalistani sille ja menisin itse vaikka istumaan ja lukemaan lehteä, sanoisin että no kuule kerääpä sinä kamat kärryyn ole hyvä! ;)

11. ei ahdistelua Vierailija

Siis tottakai voi tervehtiä ja kysyä tarviiko apua, mutta se että kysyy monta kertaa tai että joka myyjä kysyy samassa osastossa, niin onhan se jo ahdistelua!

12. Jumbossa Vierailija

Menin kauppaan ja myyjä seisoi kassan takana, kysyi voiko auttaa, sanoin ei kiitos. No sitten otin kännykkäni esiin ja katsoin sieltä muistilistaani, kun selkäni takaa kuuluu "voinko auttaa?". Ajatukseni häiriintyi, mutta ajattelin että kysyy varmaan joltain toiselta asiakkaalta. Kysymys kuului uudelleen. Tämä sama ihminen kysyi siis puoli minuuttia aiemmin kun tulin sisään, ja nyt käveli selkäni taakse kysymään samaa kysymystä! Olin aika järkyttynyt.

No ajattelin että onpa outo myyjä. Meinasin ottaa jo itseeni, kunnes huomasin että kyttäsi jokaista asiakasta, eräälle oli "älä avaa, älä avaa, älä avaa, tuote alkaa härskiintymään" joka oli ihan oikein, mutta tällainen ärsyttävä perässä kulkeminen ja kyttääminen ahdistaa. Vihdoin päätin ostaa huulikynän ja kassalla tämä myyjä totesi lakonisella äänellä "No löytyi sentään jotakin". Tekipä mieli sanoa pari sanaa, mutta tyydyin vain pitämään suuni kiinni. Enpä se ollut minä joka oli epäkohtelias. ;)

13. Miten Vierailija

on asia myyjän kannalta? Hän haluaa tehdä parhaansa, ettei saa lopareita. Sitten te narisevat asiakkaat moititte myyjiä. Kun myyjiä ei näy missään, kiukuttelette siitä. Kun myyjä haluaa palvella, sekään ei sovi teille nirppanokille. Yleensä naiset ovat näitä kiukuttelijoita.

14. niinpä Vierailija

näin just

15. Janna Vierailija

Kaikkia ei voi miellyttää... niinhän se on.
    Jos joku nyt ei satu tietämään, Helsingin Stockmannin kosmetiikkaosasto on Suomen suurin. Se sisältää paljon eri kosmetiikkamerkkien ständejä. Alue on melko sokkeloinen. "Paremman" (kalliimman) kosmetiikan puolella työskentelee päivittäin n 5 Stockan omaa myyjää. Iso osa stockan omista myyjistä työskentelee tuoksuissa tai "halpiskosmetiikassa". Loput myyjistä on eri merkkien omia edustajia, jotka eivät siis kuulu stockan palkkalisoille.
    Myyjien on MAHDOTONTA tietää, oletko ollut äskettäin osaston toisessa päässä, missä sinulta on kysytty tuo todella ikävä "voinko auttaa" kysymys. Jos kierrät eri merkkien ständeissä, sinulta luultavasti kysytään ystävällisesti joka ainoassa "voinko auttaa".
    Jos tämä tuottaa jollekkin ahdistusta, kannattaa siirtyä prismoihin, anttiloihin tms.

Myyjää kohtaan heitetyt "tuskin" yms kommentit ovat loukkaavia ja osoittavat vaan henkilön lapsellisuuden/huonot käytöstavat.

16. myyjä itsekin Vierailija

Nämä työt aloittaessani minulle sanottiin, että jokaista asiakasta tervehditään ja tarjoudutaan auttamaan häntä. Itsenikin mielestä on kivaa, että jos menee johonkin liikkeeseen niin myyjä moikkaa ja tulee edes jossakin vaiheessa tarjoamaan apuaan. Siitä voi kyllä kohteliaasti kieltäytyä jos tuntuu että pärjää ominkin avuin. Itseäni ottaa välillä pattiin asiakkaat jotka rymistelevät sisään, eivät katso sinuun päinkään, ja kun sitten erehdyt sanomaan heille "hei", joko tuijottavat sinua niin kuin päästäsi kasvaisi kolmas korva tai eivät ota kuuleviin korviinsa/eivät edelleenkään noteeraa olemassaoloasi. Minut se saa ainakin tuntemaan oloni täysin hyödyttömäksi ja typeräksi! Tekisi joskus melkein mieli ladata että "Anteeksi, mutta tervehdin sinua äsken senkin tolvana, yleisen käytännön mukaan siihen vastataan jotakin takaisin!" Nyökkäys ja hymykin ovat sellaisia eleitä joista näkee että asiakas on huomannut sinut ja se riittäisi minulle.

17. entäs näin päin Vierailija

Entäpä jos asiakas oma-aloitteisesti tervehtisi myyjää ja kysyisi, että sopiiko jos ensin katselen vähän ympärilleni? Siis ainakin jossain Kicksin kokoisessa liikkeessä, jollaisessa itse tykkään asioida. Olisiko se hyvä ratkaisu kaikille?

Ainakin olisi kohteliasta asiakkaan puolelta, koska asiakas tulee myyjän työpaikalle "kylään" hetkeksi, että myyjäkin tulee huomioiduksi. Suomalaiset on niin ujoja, että tervehtiminenkin on välillä aika vaikeaa, etenkin nuoremmilla.

18. Tessa Vierailija

Moukkamaista! Kyllä "katselen vain, kiitos" riittää. Varmasti puolet näistä otsa rutussa nurkassa katselijoista kaipaa apua ja taas osalla taas ajatus katkeaa kun myyjä tulee tarjoamaan apua. En todella usko, että kaikista katselijoista päällepäin näkyy, kuka sitä apua tarvitsee ja kuka ei. On kyllä ihme, että pitää ahdistua siitä, että pitää puhua ne neljä sanaa "kiitos en tarvitse apua".

19. toimii Vierailija

Oon tehnyt noin joskus, ja myyjä on hymyillyt ilahtuneena ja sanonut, että sopii, kysy vaan heti jos tarvitset apua.

20. vieras Vierailija

Kiva lukea että osalla palstalaisilla on hyvät käytöstavat ja kykyä sivistyneeseen, sosiaaliseen kanssakäymiseen. Olkaamme ylpeitä niistä!

21. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Hyvä asiakaspalvelu on sitä, että käydään kerran kysymässä asiakkaalta, että tarvitseeko apua. Jos vastaus on ei tai muuten kieltävä, asiakaalle vinkataan, että tule toki kysymään jos tarvitsee ja jätetään hänet rauhassa katselemaan.
    Omaankin ammattiin sisältyy asiakaspalvelutaidot ja asiakkaat osaa olla toisinaan itsekin todella perseestä!

22. Aspa Vierailija

Ap, olen itse toiminut monta vuotta asiakaspalvelussa, juurikin vaatetusalalla. Tiedän tunteen, en itsekään halua kaupassa ollessani, että myyjä tulee kysymään olenko jotakin tiettyä vailla, mutta oma työnantajani painotti aina, että jokaiselta asiakkalta käydään kysymässä, että tarvitseeko apua. Syystä että näyttää aktiiviselta ja että myynti nousee helposti, asiakkaille on helppo myydä lisää tuotteita tuolla tavalla.

23. lsdfj Vierailija

Usein minua hämmästyttää, miten hyväntuulisesti ja ystävällisesti myyjät jaksavat tervehtiä asiakkaita, joita sentään käy kaupassa päivän mittaan vaikka kuinka paljon.

24. vierailija Vierailija

Oletko lapsi vai miksi et ITSE osaa ostaa tuotteita mitä haluat?

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri