Voisko joku nyt kertoa mitä herneiden IDÄTTÄMINEN tarkottaa?

Darwinin leski

Aktiivinen jäsen
28.12.2005
23 971
0
36
Siis haluan herneen versoja. Suositellaan että ensin mä liotan niitä vedessä n.vuorokauden verran. Mä pistin ne nyt reiluun veteen sitten likoamaan...ok? Sitten niitä pitäisi IDÄTTÄÄ, ennen versottamista...

Enkä mä tajua mitä se idättäminen tarkottaa... :ashamed: Mä oon kutsunut idättämiseksi aina juuri tota VERSOTTAMISTA...

Oioioi... :ashamed:

No just niin. Liotat ne ja paat sen jäljeen vaikka kostean talouspaperin päälle versoamaan, eli itämään.
Mäkin teen idätän noita itselle, mut joko ne saa muka tarpeeks valoa, et sit voi syödä niitä?

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
No just niin. Liotat ne ja paat sen jäljeen vaikka kostean talouspaperin päälle versoamaan, eli itämään.
Mäkin teen idätän noita itselle, mut joko ne saa muka tarpeeks valoa, et sit voi syödä niitä?

No kun tota mä juur en tajua, että jos niistä kasvaa se verso niin se on versottamista ja ennen versottamista ne pitää idättää, näin sanoo miljoona nettisivustoa. MITÄÄÄÄÄH...???

Kyllä ne itää, kun vaan saa sitä valoa. Siis itu on se vaihe kun se "puhkeaa" sieltä läpi ja siitä kasvaa se verso. En mä ole koskaan erikseen idättäny jos on ollu vaan niitä versoja tarkoitus ollu popsia.

Alkuperäinen kirjoittaja PuuhakasNaimaSiviä:
Noissa ohjeissa on vielä, että versotus tapahtuu ensin PIMEÄSSÄ ja kun sitä on tullut pari senttiä, niin sit vasta valoon... :whistle:

Paskan marjat ja mansikat. Mä olen aina liottanut niitä noin vuorokauden ja sitten heittänyt ne vaan kippaan. Joskus pelkän talouspaperin päälle ja joskus on ollu ihan vähän multaa siinä kasvatusalustassa. Ihan hyvin on itäny ja versonnu ja maistunu.
Parissa päivässä on tullu ne idut siitä läpi, mut nyt on niin pimee, et en tiä, voi mennä kauemmin. Et sä paljon menetä jos vaan koklaat.

Ei täällä taida tänään näkyä muita itujen syöjiä ku me.

Paskan marjat ja mansikat. Mä olen aina liottanut niitä noin vuorokauden ja sitten heittänyt ne vaan kippaan. Joskus pelkän talouspaperin päälle ja joskus on ollu ihan vähän multaa siinä kasvatusalustassa. Ihan hyvin on itäny ja versonnu ja maistunu.
Parissa päivässä on tullu ne idut siitä läpi, mut nyt on niin pimee, et en tiä, voi mennä kauemmin. Et sä paljon menetä jos vaan koklaat.

Ei täällä taida tänään näkyä muita itujen syöjiä ku me.

Idättäminen tarkoittaa sitä että kasvatetaan kasviin se 1-6cm alku, josta se alkaa Versoamaan JOS SE SAA VALOA! Ja idut ei TARVITSE valoa! typerä esität tietäväsi, mutta huijaat vaan :P
Idättäminen on kivaa halpaa ja siitä tulee herkullisia ituja -makunsa kullakin- ja sen voi tehdä lasipurkissa, jos taas kasvatat kasveiksi eli versotat, niin sinun tulee laittaa ne multaan tai talouspaperille -kostealle- riippuen lajikkeesta.

Siis haluan herneen versoja. Suositellaan että ensin mä liotan niitä vedessä n.vuorokauden verran. Mä pistin ne nyt reiluun veteen sitten likoamaan...ok? Sitten niitä pitäisi IDÄTTÄÄ, ennen versottamista...

Enkä mä tajua mitä se idättäminen tarkottaa... :ashamed: Mä oon kutsunut idättämiseksi aina juuri tota VERSOTTAMISTA...

Oioioi... :ashamed:
ituja:
HPIM2966.JPG

Minä käsitin tuon idättämisen niin, että kun ovat ensin lionneet yön yli, laitetaan ne kosteana lasipurkkiin pimeään vuorokaudeksi, aivan kuin tehtäisiin ituja. Siis purkin suulle vaikka talouskelmua ja siihen reikiä, purkki alassuin astiankuivauskaappiin vuorokaudeksi. Sitten vasta multaan. Kuulema nopeuttaa kasvua. Kokeilen noita versoja itsekkin ekaa kertaa, mutta noin aion toimia. Nyt ovat herneet astiakaapissa itämässä :D Varmaan toimii ilman tuota idättämistäkin, mutta jos tuo nopeuttaa hommaa niin tehdään sitten niin. Samalla huomaa jos seassa on pilaantuneita siemeniä jotka eivät idä ja ne voi poistaa satoa pilaamasta.

Yhteistyössä