Voisko joku vääntää rautalangasta? Liittyy Jolie -keskusteluun!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "pelkuri"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"pelkuri"

Vieras
Tuli mieleen tuosta Jolie -jutusta, et pitäiskö mun hakeutua geenitestiin, kun mun isäni äidillä ja isäni toisella siskolla on ollut rintasyöpä. Siis mummollani ja tädilläni. Veikkaisin, että täti sairastui siihen 50-55 vuotiaana ja mummo ehkä samoissa lukemissa, tai 55-60. Mummo on jo kuollut, mutta ei kuollut rintasyöpään ja tätikin on jo reilusti yli kuudenkymmenen.

Eli isälläni on kaksi siskoa, joista toinen on sairastanut rintasyövän kuten äitinsäkin. Muista isän puolen sukulaisista ei ole mitään tietoa. Äitini puolelta en tiedä, enkä myöskään ole kuullut ko. tapauksista, että onko niitä ollut.

Mitä mieltä olette, olenko nyt turhaan huolissani? Molemmilla isäni siskoista on tyttäret, enkä usko että he kantavat huolta tästä asiasta, itse ainaisena pelkääjänä sain tämän jutun nyt päähäni, enkä pääse siitä eroon.

Niin voisko joku vääntää tämän mulle rautalangasta:

Rintasyövän perinnöllisyys - Syöpäjärjestöt

Isoäitisi ja tätisi eivät ole sinulle ensimmäisen, vaan toisen asteen sukulaisia, eivätkä sitäpaitsi erityisen nuorina (alle 40 v.) ole rintasyöpään sairastuneet. Ei tarvitse panikoida.

Julkisella puolella sinua ei ainakaan huolittaisi testiin. Kyseessä pitää olla lähisukulainen ja ainakin yksi alle 30-vuotiaana sairastunut.

Nykyisin jos sairastuu rintasyöpään, yleensä selvitetään onko syöpä perinnöllinen vai hormonaalinen. Jos syöpä on perinnöllistä tyyppiä, voi olla suurentunut riksi. Kysy tädiltäsi kumpaa tyyppiä hän sairasti.

[QUOTE="pelkuri";28470645]Onko laihdutuksella ja terveellisellä, kasviksia ja marjoja sisältävällä ruokavaliolla vaikutusta ko. tautiriskin vähentämisessä?[/QUOTE]

Eikös sitä meille ole toitotettu niin kauan kun muistan, että elämäntavoilla voi pienentää syöpäriskiä ja riskiä sairastua monen moneen muuhunkin sairauteen. Eli syömällä terveellisesti, liikkumalla tarpeeksi ja välttämällä tupakkaa, liikaa alkoholinkäyttöä jne

Miksi en saa tätä ajatusta päästäni pois? En ole silti niin läheisissä väleissä tätini kanssa, että uskaltaisin lähteä hänelle tästä aiheesta soittelemaan... Hitto että pitää olla typerä.

Onko sulle pakuritee tuttu?

Jaakko Halmetoja kertoi että pakuriteetä reilusti juomalla on syövästäkin parannuttu.

Pakuri

Syövän ehkäisy

Syöpä on nykyään maailman yleisin kuolinsyy. Mikäli nykytahti jatkuu, vuonna 2020 sairastuu syöpään vuosittain yli 16 miljoonaa ihmistä ja kymmenen miljoonaa kuolee. Suomessa tehdään vuosittain yli 27 000 syöpädiagnoosia ja myös meillä syöpätapauksien määrä kasvaa kiihtyvää tahtia.

Syövän ehkäisyssä melko ratkaisevaan asemaan nousee tietysti elintavat. Sillä pääsee jo pitkälle jos välttää ne pahimmat karikot, kuten tupakoinnin, huonolaatuisen ruoan ja liiallisen myrkkyjen kanssa lotraamisen. Hyvien elintapojen lisäksi meillä on nykyään käden ulottuvilla erilaisia välineitä, jotka voivat auttaa meitä syövän ehkäisyssä. Listaan tässä yhteydessä näistä ”ehkäisyvälineistä” kolme omaa suosikkiani.

Reishi on ehdottomasti yksi parhaista aseista syöpää vastaan. Reishiä on tutkittu viime vuosina paljon ja sen on todettu ehkäisevän syöpää kolmella eri tavalla:

1. Tehostaa immuunijärjestelmämme toimintaa
2. Vähentää syöpäsolujen määrää
3. Hidastaa syöpäkasvaimien kasvua

Ei olekaan ihme, että monet syöpään sairastuneet ovat saanet reishistä huomattavaa apua.

Pakurilla on reishin tavoin näyttöä syövän ehkäisyssä ja hoidossa. Näytöllä tarkoitan tutkimuksia ja ennen kaikkea ihmisten käytännön kokemuksia asiasta. Itsekin tiedän monia suomalaisia, jotka ovat saaneet syöpäänsä parantavaa apua pakurista ja muista lääkinnällisistä sienistä.

Jaakko Halmetoja kertoo pakurikirjassaan syöpätyypeistä, joita vastaan pakurilla on saatu erityisen hyviä kokemuksia:
-Melanooma
-Aivosyöpä
-Rintasyöpä
-Kohdunkaulan syöpä
-Suolistosyöpä
-Ewingin sarkooma
-Leukemia
-Maksasyöpä

- Raikasweb-blogi

Rintasyöpä on niin yleinen että lähes jokaiselta löytyy joku siihen sairastunut sukulainen jos vähänkään laajemmalti omaa sukuaan tuntee. Perinnöllisiä on niistä vain osa ja niihin tosiaan yleensä liittyy tuo alhainen sairastumisikä.

No tutkituttamisista en tiedä, mut seuraavalla gynekäynnillä voisin asian ottaa puheeksi. Gynekologi osaa varmaan paremmin valaista, onko aihetta geenitesteihin tai normaalia aikaisemmin aloitettuihin mammografioihin. Eikös tuosta mammostakin aiheudu säteilyä ja sen vuoksi ei kauheen mielellään nuoria siihen laiteta?

Voisin tietysti rohkaista mieltäni ja soitella tädilleni, et minkälainen hänellä se syöpä oli ja että onko hänen tyttärensä (minua vuoden vanhempi) aloittanut mammografia-käynnit tms.

Saa mua rauhotella vieläkin, kiitos!! :)

Itse asiassa rintasyöpäriskiä arvioitaessa miehet hypätään sukupuussa yli eli periaatteessa aloittajan tapauksessa isän äiti ja isän sisko katsotaan ensimmäisen asteen sukulaisiksi. Jos kuitenkaan kumpikaan eli ole sairastunut alle 50-vuotiaana niin tilanne ei viittaa perinnölliseen syöpäalttiuteen. Kannattaisi kuitenkin varmaan selvittää ne tarkat sairastumisiät vielä.

Niin ja sellainen tuli vielä mieleen että jos on ollut syöpä molemmissa rinnoissa niin se lasketaan kahdeksi erilliseksi syöpätapaukseksi. Joka tapauksessa jos asia epäilyttää niin ihan tk-lääkäriä tai gyneä voi pyytää laittamaan konsultaatiopyynnön perinnöllisyyspoliklinikalle. Mutta siellä kyllä sitten kysytään juuri noita sairastumisikiä joten ne kannattaisi joka tapauksessa selvittää ensin.

Ehdottaisin, että varaat ajan jollekki asiantuntijalle että saat huolen pois :) esim jos kunnassasi on syöpäyhdistyksen poliklinikka tai vastaava niin sinne. Tai tietty vaikka joku terapeutti voisi auttaa työstämään tuota, ettet uuvuta itseäsi pelkäämällä tautia jota suurella todennäköisyydellä ei edes koskaan sinulle tule :)

Ai, no toi miesten yli hyppääminen ei kyllä lohduttanut, höh. Molemmilta on poistettu toinen rinta, eli vain yhdessä tississä on ollu syöpä. Ja tarkkoja ikiä en nyt tosiaan tiedä, mut melko todennäköistä on et molemmat olivat 50 tai yli sairastuessaan.

Vieras sh: kiitos ihanista sanoistasi. Kysyn gyneltä seuraavalla käynnillä asiasta, jospa se rauhoittaisi mieleni. Tosin, kyllä mä tässä olen illan päälle vähän jo saanut itseni rauhoittumaan. Kyllähän se niin on, että sitä voi sairastua vaikka mihin tautiin/syöpään, oli geenit tai ei.

Pelkuri: koska eihän siinä sitä kysyttykään. Kysyjä on halunnut tietää vain, voiko tauti periytyä isän kautta ja siihen on vastattu. Tuo "isän yli hyppääminen" on vain sukupuun tulkintaan liittyvä asia, isähän voi kantaa geeniä mutta miehillä rintasyöpä on niin äärimmäinen harvinaisuus että se, että miehellä ei ole rintasyöpää ei todista mitään suuntaan tai toiseen, siksi terveitä miehiä ei oteta lukuun kun sukupuuta tutkitaan.

Tuolla oli jossain kyssässä sellainen, et naisen kahdella sisarella oli todettu rintasyöpä, mutta lääkäri vastasi että hänen kohdallaan eivät perinnöllisen rintasyövän kriteerit täyty. Ehkä mun pitää nyt vaan unohtaa tää ja sit gynellä mainita asiasta. Turha tässä on yöuniaan menettää, mutta kun on tällainen mikä on, niin asiat jää pyörimään päähän.

Mun äidillä on ollut rintasyöpä, samoin äidin äidillä ja äidin äidin siskolla. Mun äidin kohdalla olis perinnöllisyysalttius tutkittu, mutta äitinipäs ei sitä suostunut tekemään, vaan totesi mulle että jokainen kärsiköön kohdallaan. Mua vaivaa ja pelottaa kans tää asia, en vaan tiedä miten ja mistä pitäis lähteä liikkeelle asian selvittämisen suhteen..

Voi että Sadie, osaan niin kuvitella "tuskasi". Itse nyt tässä neuvoisin sinua ottamaan yhteyttä tuonne:

http://www.cancer.fi/potilaatjalaheiset/neuvontakuntoutus/periytyvyysneuvonta/

Siellä neuvotaan myös ottamaan yhteyttä oman maakunnan syöpäyhdistykseen, jossa osaavat neuvoa eteenpäin, tsemppiä sulle!

Yhteistyössä