Voivoi kun masentaa ja ahdistaa....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitäkuuluu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitäkuuluu

Vieras
En tiedä mitä voin tehdä tai tarviiko asialle tehdä mitään, jos yritän puhua asiasta miehelle, niin ei häntä kiinnosta. Hänellä on niin kiire olevinaan, ettei jaksa kuunnella ja keskustella kanssani. Hän sanoo, että vien hänen aikaansa, jos yritän jutella hänelle. Olen kuulemma liian vaativa persoonallisuus ja perässä vedettävä, ettei hän jaksa tälläisiä ihmisiä. Luulin, että puoliso on paras ystäväni, jonka kanssa voin jakaa surut ja ilot. Minulla ei ole ketään ystäviä, joille puhua enkä sukulaisia viitsi tai kehtaa vaivata. Ehkä miehet ovat niin erilaisia, että pitäisi olla naisystävä, jonka kanssa jutella ongelmistaan. No, en minä tule sellasia kovin helposti löytämään, koska olen niin ujo. Täytyypä tässä koittaa selviytyä ja selvitellä päätäni.

Ammattiauttajat on juuri sitä varten, että ei kenenkään puoliso, lähipiiri ja ystävät kestä kuunnella voivottelua. Ei siis kenenkään. Hyvin pian heistä alkaa tuntua, että se ahdistunut ja masentunut on jäänyt kiinni niihin tunteisiinsa eikä yritäkään tehdä mitään asian eteen. He turhautuvat kun hyvät neuvot torjutaan ja ne vain syventävät tän ihmisen itsesääliä (kukaan ei ymmärrä minua, olisihan se pitänyt arvata!) ja myötätunto tuntuu vaan lisäävän sitä ruikutusta. Heistä alkaa tuntua, että vuorovaikutus alkaa tulla yksipuoliseksi ja sen keskiössä ovat aina vain sen toisen ihmisen ongelmat. Eihän sellaista jaksa.

Elikkä, etsit ihmisen joka kuuntelee sua maksua vastaan. TK:sta saa tilata ajan psykiatriselle sairaanhoitajalle ja mt-toimistoon saa myös aikoja. Siellä sitten annat tulla kaiken, sen ihmisen homma siellä on kuunnella sua. Sillä lailla asiat alkavat selkiytyä. Epämääräisenkin ahdistuksen taustalla on konkreettisia ongelmia joihin löytyy konkreettisia ratkaisumalleja, niitä vaan ei itse huomaa kun se oma olo paha eikä oikein tiedä että mistä aloittaa asioiden selvittely.

Yhteistyössä