Vuitton, Kors, CK yms. koululaukkuina???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Köyhä äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Köyhä äiti

Vieras
Meidän teini väittää, että koulussa monilla on koululaukkuina Vuitton, Kors, CK tms.
Ostaako vanhemmat oikeasti noin kalliita laukkuja likaisille koulun käytäville raahattaviksi?

Jäi paha mieli tyttären ja mun keskustelusta.. sanoin hänelle, että en pysty kuin osamaksulla ostamaan hänelle noin kalliin laukun ja mulla itsellä ei ole tällä hetkellä edes kunnon takkia, kun laitan kaikki vähät rahani tyttären juttuihin. Kasvohoidon juuri maksoin ja nyt on taas iso lista asioita, joita hän tarvitsisi. Olen yh ja lapsen isä ei tälläisiin kustannuksiin suostu osallistumaan ollenkaan.

Meidän teini väittää, että koulussa monilla on koululaukkuina Vuitton, Kors, CK tms.
Ostaako vanhemmat oikeasti noin kalliita laukkuja likaisille koulun käytäville raahattaviksi?

Jäi paha mieli tyttären ja mun keskustelusta.. sanoin hänelle, että en pysty kuin osamaksulla ostamaan hänelle noin kalliin laukun ja mulla itsellä ei ole tällä hetkellä edes kunnon takkia, kun laitan kaikki vähät rahani tyttären juttuihin. Kasvohoidon juuri maksoin ja nyt on taas iso lista asioita, joita hän tarvitsisi. Olen yh ja lapsen isä ei tälläisiin kustannuksiin suostu osallistumaan ollenkaan.

Mutta mikä tyttärellä oli pointtina - haluaisiko hänkin kalliin laukun vain siksi, että muilla on? Juttelit varmaan hänen kanssaan siitä, miksi juuri tuollainen laukku on hänelle tärkeä? Mutta ihan fiksua toki kertoa realiteetit, että ei ole mahdollista ostaa. Itse tosin antaisin muitakin syitä - esimerkiksi sen, että mielestäni ei ole mitään järkeä maksaa älyttömiä summia jostain laukusta, jonka hinta perustuu brändiin, mielikuvaan ja statukseen. Omaan persoonaan sopivia laukkuja löytyy halvemmallakin. En pakottaisi teiniä käyttämään jotain Tarjoustalon tylsää mummolaukkuakaan, mutta en kyllä ostelisi jotain statussymbolilaukkuja.

Se, että on varaa johonkin, ei tarkoita, että pitäisi ostaa. Suurin osa ihmisistä ei ostele noita kalliita merkkilaukkuja, vaikka heillä olisi siihen varaa. Ja veikkaanpa, että suurimmalla osalla koululaisista ei todellakaan ole noin kallista laukkua. Joillain alueilla voi asua enemmän perheitä, jotka tukevat teinien tällaisia älyttömyyksiä, varsinkin jos perheen aikuiset itsekin harrastavat tuollaisia statussymboleita. Mutta ei se todellakaan niin mene, että kaikilla hyvätuloisten alueilla teinit roikottavat merkkilaukkuja olallaan. Riippuu vähän myös muista asioista kuin tulotasosta.

Mutta teinit ja lapset liioittelevat. "Kaikilla muilla on" tarkoittaa suomennettuna että ehkä jollain on.

Ei ollut vitsi. Olen ostellut tyttärelleni merkkivaatteita kokoajan osamaksuilla.
Uuden koululaukun ostaminen osamaksulla tuntuu kuitenkin aika kurjalta ajatukselta, koska tyttärelläni on Converse, Borg, Guess, Secret, Hilfiger yms. laukkuja, joista osa käy kyllä kouluunkin kokonsa puolesta. Nämä em. laukut on nyt kuitenkin hänen mielestään nyt niin noloja, että niitä ei voi enää käyttää. En ollut ajatellutkaan, että vanhemmat ostaa lapsilleen esim. Vuittonin koululaukuksi. Sellaista laukkua en pysty ostamaan. Katsoin netistä niiden hintoja ja järkytyin.

ap

Ei ollut vitsi. Olen ostellut tyttärelleni merkkivaatteita kokoajan osamaksuilla.
Uuden koululaukun ostaminen osamaksulla tuntuu kuitenkin aika kurjalta ajatukselta, koska tyttärelläni on Converse, Borg, Guess, Secret, Hilfiger yms. laukkuja, joista osa käy kyllä kouluunkin kokonsa puolesta. Nämä em. laukut on nyt kuitenkin hänen mielestään nyt niin noloja, että niitä ei voi enää käyttää. En ollut ajatellutkaan, että vanhemmat ostaa lapsilleen esim. Vuittonin koululaukuksi. Sellaista laukkua en pysty ostamaan. Katsoin netistä niiden hintoja ja järkytyin.

ap

Itse ainakin sanoisin, että olen ostanut jo aika monta laukkua ja etten aio enkä pystyisikään lähtemään sellaiseen laukkujen ostelun kierteeseen, jossa trendit, muiden mielipiteet ja mikä milloinkin sanelee sen, mitä laukkua voi käyttää. Eli jos on vaihtuva maku, pitää käyttää halvempia tuotteita. Jos nuo mainitut laukut ovat liian noloja, esim. merkki ei enää ole niin "in", niin sitten on fiksumpaa ottaa koululaukuksi joku neutraali ja tylsä laukku, jonka ainoa tehtävä on kuljettaa koulutarvikkeita ja jonka kautta ei viestitä mitään omaa merkkitietoisuutta tai muutakaan.

Aika paljon olet joustanut ja mennyt mukaan merkkivaateshoppailuun! Itse en kyllä lähtisi tuollaisten oikkujen perässä kulkemaan, jos niihin ei oikeasti olisi varaa. Osamaksulla en suostuisi ostamaan mitään autoa pienempää (viittaus autolainaan), joten jos teini todella haluaa merkkivaatteita, ohjaisin hänet joko merkkivaatekirppikselle (facebookista löytynee) tai sitten kesä- tai viikonlopputöihin, että saa itse tienata statussymbolinsa. Voi olla, että maku muuttuisi vähän järjellisemmäksi, kun huomaa konkreettisesti, miten hirveän monta tuntia joutuu paistelemaan hampurilaispihvejä saadakseen yhden ainoan paidan ostettua. Ja ehkä sitten tajuaa, että sillä rahalla saisi paljon muutakin ja saattaa alkaa miettiä, onko sittenkään järkevää maksaa merkistä.

Mutta mikä tyttärellä oli pointtina - haluaisiko hänkin kalliin laukun vain siksi, että muilla on? Juttelit varmaan hänen kanssaan siitä, miksi juuri tuollainen laukku on hänelle tärkeä? Mutta ihan fiksua toki kertoa realiteetit, että ei ole mahdollista ostaa. Itse tosin antaisin muitakin syitä - esimerkiksi sen, että mielestäni ei ole mitään järkeä maksaa älyttömiä summia jostain laukusta, jonka hinta perustuu brändiin, mielikuvaan ja statukseen. Omaan persoonaan sopivia laukkuja löytyy halvemmallakin. En pakottaisi teiniä käyttämään jotain Tarjoustalon tylsää mummolaukkuakaan, mutta en kyllä ostelisi jotain statussymbolilaukkuja.

Se, että on varaa johonkin, ei tarkoita, että pitäisi ostaa. Suurin osa ihmisistä ei ostele noita kalliita merkkilaukkuja, vaikka heillä olisi siihen varaa. Ja veikkaanpa, että suurimmalla osalla koululaisista ei todellakaan ole noin kallista laukkua. Joillain alueilla voi asua enemmän perheitä, jotka tukevat teinien tällaisia älyttömyyksiä, varsinkin jos perheen aikuiset itsekin harrastavat tuollaisia statussymboleita. Mutta ei se todellakaan niin mene, että kaikilla hyvätuloisten alueilla teinit roikottavat merkkilaukkuja olallaan. Riippuu vähän myös muista asioista kuin tulotasosta.

Mutta teinit ja lapset liioittelevat. "Kaikilla muilla on" tarkoittaa suomennettuna että ehkä jollain on.

Hänen mielestään ne on hienoja, mutta kyllä arvaan, että syy on pääasiassa se, kun muillakin on sellaisia. Ostaisin vaikka heti sellaisen hänelle ja vaikka useammankin, jos meillä olisi varaa. Olen kertonut miten tärkeää on opiskella itselleen hyvä ammatti, jossa tienaa sen verran hyvin, että voi itseään sitten hemmotella merkkituotteilla, mikäli sen kokee tärkeäksi. Itse en ole lapsena saanut harrastaa, enkä saanut uusia vaatteita, koska perheen rahat meni pääasiassa isän juomiseen, vanhempien tupakointiin, ravintoloihin yms. Haluan tarjota tyttärelleni parempaa kuin mitä itse ole saanut.

Hänen mielestään ne on hienoja, mutta kyllä arvaan, että syy on pääasiassa se, kun muillakin on sellaisia. Ostaisin vaikka heti sellaisen hänelle ja vaikka useammankin, jos meillä olisi varaa. Olen kertonut miten tärkeää on opiskella itselleen hyvä ammatti, jossa tienaa sen verran hyvin, että voi itseään sitten hemmotella merkkituotteilla, mikäli sen kokee tärkeäksi. Itse en ole lapsena saanut harrastaa, enkä saanut uusia vaatteita, koska perheen rahat meni pääasiassa isän juomiseen, vanhempien tupakointiin, ravintoloihin yms. Haluan tarjota tyttärelleni parempaa kuin mitä itse ole saanut.

Ymmärrän, ja tottahan vanhempana haluaa tarjota lapselle parempaa. Tuossa kohtaa voi tosin miettiä, ovatko ne merkkivaatteet niin tärkeitä. Voisihan hänellä olla joitain merkkivaatteita, joita sitten voisi yhdistellä muihin kivoihin vaatteisiin. Ja ehkä ne kirppikset voisi katsoa myös. Teinille voi myös kertoa, että vaikka jotkut laukut ovat hienoja, niin niihin ei silti aina ole varaa. Olet puhunut fiksusti, kun olet kuitenkin kannustanut häntä opiskelemaan ja saavuttamaan elämässä jotain - se konkretisoi sen, että ei niitä merkkituotteita ihan noin vaan saa. Ja samalla viestittää myös niitä muita asioita, jotka ovat tärkeitä.

Juttele tytön kanssa. Voithan sanoa niinkin, että tosi mielelläsi ostaisit hänelle sen laukun, jonka hän haluaisi, mutta että se on niin kallis, että et pysty sitä ostamaan. Luulisi teinin tajuavan tällaisia realiteetteja, vaikka ne harmittaisivatkin. Mutta samalla kannattaa kyllä puhua noista aiemmin kirjoittamistani asioista ja siitä, onko se oikeasti niin tärkeää, että jokainen vaatekappale on maksanut järjettömästi.

Teinillä siis on monia laukkuja joista ainutkaan ei ole tehnyt häntä onnelliseksi? Yksi laukku lisää ei sitä tilannetta muuta vaan hän tulee aina olemaan yhtä laukkua vailla niin kauan kun olettaa, että onni löytyy ostamalla.
Ja kun on riittävän kallis laukku niin seuraavaksi pitää saada Ferrari jossa sitä kehtaa kuljettaa. Koska Vuittoni poikaystävän karvanoppacorollassa on aika absurdi näky.
Viimeistään nyt kannattais opetella etsimään elämäänsä sisältöä ihan muista asioista kuin tavaroista joihin ei ole varaa.

• Tykkää
Reactions: m1es
Teinillä siis on monia laukkuja joista ainutkaan ei ole tehnyt häntä onnelliseksi? Yksi laukku lisää ei sitä tilannetta muuta vaan hän tulee aina olemaan yhtä laukkua vailla niin kauan kun olettaa, että onni löytyy ostamalla.
Ja kun on riittävän kallis laukku niin seuraavaksi pitää saada Ferrari jossa sitä kehtaa kuljettaa. Koska Vuittoni poikaystävän karvanoppacorollassa on aika absurdi näky.
Viimeistään nyt kannattais opetella etsimään elämäänsä sisältöä ihan muista asioista kuin tavaroista joihin ei ole varaa.

Nimenomaan. Ap ja mörköäiti kiertävät teinin tekemää kehää kuin pässit narussa.

Kasvata siis tulevaa luottotiedotonta kakaraa. J***lauta velaks ei turhanpäiväisyyksiä ostella. Kersasi saa vielä kylmää kyytiä kun itse pitäs alkaa elää omilla rahoilla. Miten sä tollasen haudan lapsellesi olet kaivanut?

Nyt kalliit vehkeet myyntiin. Maksat typerät velat pois ja annat lapsellesi opin ettei raha kasva puussa.

Anteeksi tökeryyteni - mutta oikeasti OLE VASTUULLINEN VANHEMPI!!

Onpas ongelma! Mä en voi sanoa, etteikö ,mulla olis varaa ostaa jotain Korsin laukkua, mutta niin sekaisin en todellakaan ole. Kyllä koululaukku on koululaukku. Ja muutenkin, ei kaikkea saa mitä haluaa. Ei meillä ainakaan, läheskään.

Voisiko kavereilla olla feikit ? Niitä saa ostettua ympäri Eurooppaa lomamatkalla kadulta ja toreilta. 20 € kappale. Tai Suomessa netistä. Mutta Suomessa feikeistäkin pyytävät tonnin.
Kavereilla voi olla käytetyt aidot laukkut. Niitä saa ihan sopuhintaan satasella.
Toisekeseen ,minun teini taas halusi itse itselleen Fjällrävenin repun. Olin helpottunut. Samoin sen kavereilla kallein taittaa olla Marimekkoa. Marimekolla on todella upeita laukkuja, meille aikuisillekin.

En ostaisi osamaksulla kallista laukkua lapselle. Olen ostanut lapselleni adidas-vaatteita koska ne on kuulemma nyt muodissa (niitäkin vaan jos oikeasti jotain tarvitsee) mutta ipadia en suostunut ostamaan koska pärjää ihan hyvin halpistabletilla. Mieluummin matkustelen perheen kanssa ja tarjoan lapsille elämyksiä kuin hukutan turhaan materiaan.

Vuittoneista ym. superkalliista merkeistä tehdään usein myös feikkituotteita. Ne ei maksa paljon ja ovat periaatteessa laittomia, mutta suht helposti saatavilla. Itse suosin merkkejä, jotka on juuri sen verran kohtuuhintaisia, ettei niitä feikkailla.

Koululaukku-Vuittonit eivät välttämättä ole aitoja.

Yhteistyössä