Vulvodynia tms.

  • Viestiketjun aloittaja pirjo
  • Ensimmäinen viesti
pirjo
Moi

onko täällä kellään vulvodyniaa tai sen kaltaisia oireita kipua/kirvelyä/poltetta alapäässä? Yhdyntäkipuja? Tunnetta, ettei voi pitää housuja jalassa koska ne kiristävät (vaikka kyse tavallisista farkuista)

Mistä olette saaneet apua ja miten jaksatte elämää? Jos mulla ei olisi lapsia, olisin päättänyt päiväni jo ajat sitten. Lääkärit eivät osaa auttaa, ohjeiksi annettu käytä ceridalia, älä pese usein, syö terveellisesti, koita jaksaa vaikka kipu on helvetillinen.
 
kaisla
Minulla on puhjennut vastavanlainen helmikuussa. Olen aivan onneton. Seksielämä on lopahtunut. Koko ajan kirvelee, punottaa ja paikat ovat turvonneet. Tosiaankin, en tiedä mistä lähteä hakemaan apua. Kahdella eri gynellä käyty, tulos +-0.
 
pirjo
Moi

joo tämä on karmea olotila. Mulle toinen gyne kirjoitti Triptyliä, mielialalääkettä joka nostaa kipukynnystä mutta mielummin kokeilisin ihan mitä muuta vain ensin kuin sitä.

Mitä sulle on ehdotettu diagnoosiksi? Entä onko määrätty jotain lääkkeitä? Kävin verkkoklinikan sivuilla, siellä on keskustelupalsta aiheesta. Tuli kyllä niin toivoton olo etten aio sinne enää mennä.

Mä aion selvitä tästä, koska kyllä jonkun on pakko auttaa. Pystytäänhän syöpäkipuja jne. auttamaan. Oletko käynyt kunnallisella vai yksityisellä gynellä?

Mulla ainakin Satakunnan Keskussairaalassa virolainen naislääkäri nauroi päin naamaa. Väitti että vika on päässä. Voit arvata missä tunnelmissa lähdin kotiin. Itkien tietysti. Jos jaksaisin, niin tekisin valituksen hänestä. Virolaisella oli apunaan sairaanhoitaja jonka kanssa taputtelivat (hyvä etteivät halailleet) toisiaan ja nauroivat hauskoja soomen keelen taivutusmuotoja. Ei vittu mikä farssi koko käynti.

Olen käynyt yksityisellä ja hän kyllä koittaa auttaa ja ottaa minut (ja rahani) vakavasti. Koitetaan selvitä! Mä koitan aina ajatella kun mieli on oikein maassa, että olisinhan mä voinut menettää liikuntakykyni, näköni, lapseni tms. paljon paljon kauheampaa kuin tää intiimivaiva.

 
kaisla
Minulle tämä on niin uusi vaiva, etten ole saanut vielä siihen diagnoosia hankittua. Luulin näet ensiksi, että kyse oli hiivasta, josta olen kärsinyt koko ikäni. Eka gyne luuli, että olen allerginen pikkuhousunsuojille. Toisella oli vähän hajua asioista, mutta vaiva laitettiin vähentyneen estrogeenin piikkiin. Limakalvojen kuivuminen on kuitenkin ihan jotain muuta kuin tämä olotila. Nytkin tuntuu ikävältä istua.

Triptyl ei ole paha lääke. Se on vanhanpolven mielialalääke, jota käytetään nostamaan kipukynnystä ja myös unilääkkeenä, koska se on väsyttävä. Mielialaan se ei kuitenkaan vaikuta noilla pienillä annoksilla. Olen syönyt sitä aikoinaan päänsäryn takia. Jos aloitat sen, ota se hyvissä ajoin illalla, noin klo 19 maissa, muuten et pääse aamulla ylös sängystä. Muutenkin lääke kannattaa aloittaa niin, että otat ½ tablettia ensimmäisen viikon ajan ja sitten vasta nostat annosta, näin vältyt sen väsyttävältä vaikutukselta.

Lääkkeeksi sain viimeksi voidetta, jossa on kortisonia, Pevisone oli nimi. Se auttoi kyllä punotukseen ja turvotukseen, joka oli kamalaa. Täytynee alkaa taas laittaa sitä koska tuntuu siltä, että häpyhuulet olisivat täynnä hiekkaa. Mitä sinä olet saanut vaivoihisi? Olisi kiva kuulla, että voisi ehdottaa lääkärille edes jotain. Mietin, että onko gynekologi tämän vaivan ensisijainen hoitaja vai olisiko iho- ja sukupuolitautienlääkäristä apua? Kunnaalliselta puolelta en edes uneksi saavani apua. Enkä tosiaan tiedä, mistä sitä apua saisi. Tuntuu, että tämä pilaa koko kesäni. Koko ajan alapää mielessä, eikä suinkaan niissä merkeissä...
 
pirjo
Moikka!

Kiitos tosta Triptyl-tietoudesta. Suhtaudun aina hirveän skeptisesti kaikkiin lääkkeisiin. Mulla yksi gyne oli kans sitä mieltä että on estrogeenin vähenemisestä johtuva kuivuus josta polttelu ja ikävä tunne johtuu. Sain siihen Vagifem-emätinpuikkoja ja ne auttoivatkin jonkin verran!!

Samoin 9prosenttinen keittosuolaliuos jota saa apteekista ihan muutamalla eurolla auttaa kirvelyyn ja kutinaan! Jos limakalvo kestää, suositellaan bepanthenia mutta minä en voi sitä kestää kun heti alkaa nuotio palaa limakalvolla.

Yhdyntäkipuja mulla ei ole hetkeen ollut, mutta seuraavana päivänä istuminen on tosi hankalaa jos on illalla lempeen langennut. Aargh, kamalaa.

Luin kyllä jostain ,että myös liian hapan (vai oliko se emäksinen) valkovuoto voi aiheuttaa sekundäärisen vestibuliitin. Oletko koittanut emätinpuikkoja emätinflooran normalisoimiseen?

Onko sulta otettu verikokeet? Kuulemma keliakia tai alkava diabetes voi alkaa alapään oireilulla. Multa on testattu molemmat.
Tuskaa on mutta periksi en anna perkele. Pakko tähän on apua saada kun kerran niin moneen muuhunkin ja paljon vakavampaan vaivaan saa. Ja tosiaan, ei kannata verkkoklinikan sivuilla käydä, tieto lisää tuskaa. Tai tieto ja tieto, ne on jokaisen omakohtaisia kokemuksia vaan.

Musta tuntuu että mitä enemmän netissä sehlaa ja hakee tietoa, sitä enemmän tää alkaa haitata psyykettä ja vaiva pahenee kun siitä stressaa.

Hei tsemppiä sulle äläkä luovuta. Me selvitään tästä!!

Jos muuten asut pk-seudulla siellä on tähän vaivaan erikoistunut lääkäri Jorma Paavonen (tai Paavola) ottaa ainakin Mehiläisessä vastaan! Jos käyt hänellä ja saat apua, voisitko kirjoitella kokemuksistasi tänne!!
 
kaisla
Kiitos hoitovinkeistä! Juu en minäkään viitsi enää ruveta surffailemaan tämän asian kanssa missään vertaisryhmissä. Helposti käy niin, että kun johonkin tautiin oikein keskittyy, se alkaa elää omaa elämäänsä ja siitä tulee melkein elämän suurin sisältö. Silloin sitä rupeaa tarkkailemaan itseään ja joka ainoa nipistys ja kirvely rekisteröidään, eikä ole toivokaan parantumisesta.

Minulle tämä vaiva oli sinänsä ”järkytys”, koska minulla on neljä muuta sellaista pitkäaikaista tautia, jotka eivät ole mitenkään vaarallisia, mutta jotka ovat kiusallisia ja hankalia hoitaa. Nyt tuli yksi samanmoinen taas lisää.

Minultakin on keliakia ja diabetes poissuljettuja. Noita emätinpuikkoja voisi kokeilla, niitä en ole käyttänyt. Tosin olen piimällä joskus paikkoja valellut, koska sen sanotaan myöskin olevan hyväksi. Vähän sottaista...

Asun pääkaupunkiseudulla, joten minulla olisi mahdollisuus käydä tuon mainitsemasi lääkärin juttusilla. Nämä muut vaivani ”työllistävät” minua nyt rankasti lähitulevaisuudessa, joten alapää saa nyt pärjätä ilman ammattiauttajaa. Mutta ehdottomasti menen jonnekin heti, kun siihen tulee tilaisuus. Tietysti toivoisin, että tämä paranisi kesällä omia aikojaan, mutta jos ei parane, otan yhteyttä tuohon lääkäriin ja kerron sitten sinulle, mitä hän ehdotti. Nostan sitten tämän ketjun ylös.

Mukavaa kesää! ”Ilmakylvyt” ovat myös hyväksi ;-)
 
pirjo
Juu oikein hyvää kesää sullekin ja toivotaan että tämä nyt menis itsellään ohi. Ja tosiaan, vois sitä olla paljon paljon pahempaakin.

Täytyy koittaa pitää lippu korkealla ja mieliala hyvänä ja keksiä jotain kivaa tekemistä!

Hyvää jatkoa!
 
kaisla
Kiitos! Katsoin, miten se Paavola ottaa vastaan. Ensimmäiset vapaat ajat ovat elokuussa. Kyllä kiva tekeminen ja mielialan korkeallapitäminen tosiaan vaikuttaa kaikkeen positiivisesti. Jos on mieli maassa, kaikki tuntuu niin raskaalta ja ylipääsemättömältä. Mutta eiköhän tämä tästä. Kipeä alapää on kuitenkin pientä; paljon huonomminkin voisi olla. Jatkoja sinnekin!
 
g
minulla oli samoja oireita n. 4 vuotta. Mutta eipäs ole enään! Sain loppu aikana jotain puuduttavaa geeliä jota pystyin käyttämään esim. yhdynnän aikana olon helpottamiseks..ja se autto vähän eli kannattaa kokeilla.. No mutta koko vaiva katosi minuta 2 vuotta sitten kun söin 9 päivän keltarauhashormoni kuurin.. jota oisi pitänyt jatkaa kerran kuukaudessa(raskaus esti kuurin jatkamisen). Mutta eipä ole sen jälkeen sattunut päivääkään.
Tämä on nyt lyhennetty versio tarinasta.
 
pirjo
Tekisin mitä tahansa että tämä kamala kipu ja kirvely loppuisi. Miksi luulet että keltarauhashormoni auttoi? Saitko yksityiseltä gyneltä? Mikä sulla oli taudinmääritys vai oliko sitä? Oliko sulla normaali kk-kierto? Olisin kovin kiitollinen jos viitsisit vastata...
 
spekuloija
Luulen, että kirjoittajan vaiva katosi, kun raskaus mullisti hormonitoiminnan. Muutenkin jos vaivaan tehosi keltarauhashormoni, se vaikuttaa hormoniperäiseltä. Terolutia saat ihan terveyskeskuksesta. Se on yleisesti käytetty keltahormonilääke. Auttaa säännöllistämään kuukautisia ja tehoaa joillakin pms-oireisiin. Ei ole tosiaan mitään haittaa vaikka kokeilisit. Sitä nautitaan yleensä kierron 15-24. päivinä.
 
g
minulla todettiin syksyllä 2004 naistenklinikalla vestibuliitti joka lääkärin mukaan ei ole kovinkaan yleinen..oireina 4 vuoden aikana oli jatkuva kirvely erityisesti yhdyntöjen aikana (jälki kipuja en edes halua muistella). normaalia kk-kiertoa ei neljän vuoden aikana näkynyt.. Minun oireet alkoi siitä kun lopetin femoden nimiset e-pillerit 4 vuotta sitten..enkä enään koske hormoni valmisteihin..joten uskon että se on häirinnyt minun normaalia keltarauhashormoonin tuotantoa...mutta on tietenkin otettava huomioon että lääkäri joka minua auttoi sanoi ettei johdu e-pillereistä vaan se on korvien välissä ja se johtuu jostain jännittämisestä..määräs mulle pyynnöstä kuitenkin ne keltarauhashormoonit ja ainakin mulla ne auttoi..toivon todella että ne joilla tämä ""vika"" on löytää konstin parantaa sen.
Sain viimeisellä lääkäri käynnillä seuraavat lääkkeet:
-metronidatsoli 400mgx3viikon ajan bakteerivaginoosiin
-antimykoottiprofylaksi fluconazol 150mg kaksi kapselia heti, sitten yksi kapseli kerran viikossa
-syklinen primolut-n kolmen kierron ajan( se on kierron normalisoitumista varten mutta se auttoi mulla itse vaivaan.. se kyllä aiheutti sen että olin sen kuurin ajan ku herhiläinen)
 
kokemusta löytyy
Hei vaan,
täällä eräs joka kyseistä vaivaa sairastanut jo useamman vuoden. Sairastumisen alku ajoittui tulehduskierteeseen johon sain lukuisia lääkekuureja. Uskon vahvasti että tällä asialla oli yhteys sairastumiseeni. Kokemusta on sekä vertaisryhmästä ja verkkoklinikan sivuista. Totuus sattuu, ei voi mitään. Tämä sairaus on vaikea käsitellä nimenomaan henkisellä tasolla. Uskon kuitenkin että jonain päivänä apu löytyy. Itselläni on todettu normaalia alemmat hormonipitoisuudet, ja näillä on varmasti ollut yhteyttä myös. Tällä hetkellä käytän hoitoa nimenomaan alhaisiin hormonipitoisuuksiin.
Paavonen ottaa vastaan myös Helsingin Naistenklinikalla, mutta ei kannata laittaa liikoja toiveita tuohon. Hoito siellä saattaa olla aika ""eläimellistä"" (opetussairaala kun on). Mehiläiseen voi toki mennä ja maksaa siitä lystistä, mutta ainoat vaihtoehdot ovat tällä hetkellä tuo penslaushoito, piikityshoito ja leikkaus. Ainakin Paavosen mukaan.
Itselläni tilanne pitäisi olla tällä hetkellä melko hyvä, mutta voimakkaat kipukokemukset ovat jättäneet henkiset arvet, joten yhdyntä ei ainakaan tällä hetkellä ole mahdollinen. Kannattaa tutustua ihan realistisella mielellä Verkkoklinikan tietoihin, sekä muutenkin netistä löytyvään infoon. Valitettavasti monet gynekologit eivät vieläkään tätä vaivaa tunnista, ja väittävät potilaan olevan päästään sekaisin... Eli voimia kysytään, ja niitä vilpittömästi toivon jokaiselle tästä sairaudesta kärsivälle. Aina voi tietysti muistuttaa itseään siitä, että asiat voisivat olla paljon pahemmin (halvaantuminen, syöpä), mutta jokaiselle se oma sairaus on yleensä pahin. Ja joskus on tuntunut siltä, että tämä sairaus halvaannuttaa koko elämän; varsinkin kun se osuu kohdalle näin nuorena.

Pitäkää itsestänne huolta, etsikää mukava ja ymmärtävä gyne joka ottaa vaivanne tosissaan. Henkistä tukea kannattaa hakea jotain kautta, sillä muuten olo voi käydä tosi raskaaksi jossain vaiheesssa. Jos vaivaa epäilee, kannattaa lääkääriin ottaa printti netistä jossa vaivaa kuvaillaan, tämä varmasti saa myös lääkärin suhtautumaan asiallisemmin. Pyytäkää ehdottomasti ottamaan itsestänne hormonitasoja mittaavat kokeet, näillä asioilla voi olla yhteys! Esim. itseltäni ei naistenklinikalla näitä testejä pyynnöistäni huolimatta otettu. Asianmukaisella hoidolla limakalvojen kuntoa saa parannettua hyvin, jos kysymys on hormoneista.

Hyvää kesää kaikille!
 
Marianne
Hei kaikki!

Mulla todettiin vestibuliitti viime syksynä, puolentoista vuoden oireilun jälkeen. Siihen asti olin kiertänyt eri gynejä ja saanut tulehduslääkkeitä/hiivakarkotteita. Lopulta pääsin osaavalle lääkärille ja sain hoidoksi Lyricaa krooniseen kipuun. Oireet ovat helpottuneet ja limakalvot ovat paremmassa kunnossa. Yhdyntää en kuitenkaan ole voinut vielä harrastaa.
Mulla oireita voimentaa raskas ravinto, siteet ja mahd. (oman diagnoosini mukaan) liian vähäinen nesteen saanti, jolloin virsta on pitoisuudeltaan ""voimakkaampaa"".
Koittakaa kaikki jaksaa, vaiva on todellinen eikä korvien välissä!! Toki osaava lääkäri kysyy psyykkisen puolen kuviot myös esim. onko joutunut kohtaamaan seksuaalista väkivältaa, koska oireet ovat niissä jutuissa samankaltaiset.
 
up
Alkuperäinen kirjoittaja pirjo:
Moi

onko täällä kellään vulvodyniaa tai sen kaltaisia oireita kipua/kirvelyä/poltetta alapäässä? Yhdyntäkipuja? Tunnetta, ettei voi pitää housuja jalassa koska ne kiristävät (vaikka kyse tavallisista farkuista)

Mistä olette saaneet apua ja miten jaksatte elämää? Jos mulla ei olisi lapsia, olisin päättänyt päiväni jo ajat sitten. Lääkärit eivät osaa auttaa, ohjeiksi annettu käytä ceridalia, älä pese usein, syö terveellisesti, koita jaksaa vaikka kipu on helvetillinen.
up
 
Suvi
HEi Pirjo ja kaikki muut!

Minulla on todella voimakasta polttelua, kirvelyä, jomotusta, pistelyä ja viiltelyn tunnetta alapäässä (ulkosynnyttimissä, emättimessa ja peräaukon ja pakaroiden seudulla eli oireet tosi laajalla). Kuvaisin näin: ihan niin kuin joku viiltelisi terävällä veitsellä/lasinsiruilla koko genitaalialuetta ja heittäisi syövyttävää happoa. Olen ns. erittäin vaikea tapaus sillä oireet joka sekunti päällä eli elämästä ei tällä hetkellä mitään jäljellä...Olen vasta 19 ja tulevaisuus pelottaa, koska oireet ja kipu hallitsevat nyt, joka hetkeä elämässä. Tällä hetkellä en näe yhtään valoa tunnelin päässä, enkä meinaakaan millään jaksaa! Joka hengäys on selviytymistä seuraavaan sekuntiin...En ole mitään apua ainakaan vielä saanut. Triptyl menee 20mg, mutta ei auttanut. Koita jaksaa ja voimia, ymmärrän tuskasi hyvin! Jos kiinnostaa vertaistuki enemmän, käy verkkoklinikan vestibuliitti keskustelupalstalla, sieltä löytyy minunkin mailiosoite. Ilman vertaistukea, en varmaaan enää olisi elävien kirjoissa...
 
pirjo
Moi Suvi!

Nyt varaat sille Paavoselle ajan ja vaadit hoitoa. Noi sun vaivasi kuulostavat ihan kauheilta!! Varmasti on joku keino jolla pystytään sun oloasi lievittämään! Vaikeita syöpäkipujakin pystytään lievittämään, miksei sitten näitä. Jos triptyl ei auta, tarvii kokeilla jotain muuta!!!

Ota äitisi tai joku luottoystävä mukaasi pitämään puoliasi. Vaaditte hoitoa. Sanot että kivut ovat helvettiä ja ettei ole itsemurha kaukana.Sekä julkinen että yksityinen terveydenhuolto ovat kyllä niin tehottomia että ei uskoisikaan.

Joku oli maininnut syövänsä vestibuliittiin Lyricaa, pyydä jos sulle kirjoitetaan vaikka sitä!

Mulla vaiva helpotti todella olennaisesti kun sain lääkäriltä keltarauhashormoonikuurin jota on vielä 2 kk jäljellä!!Kiitos teille jotka sitä ehdotitte!!

Ja sitä triptyliä saa paljon vahvemapanakin kuin 20mg. Oletko käynyt yksityisellä vai kunnallisella?
 
Suvi
Hei taas!

Ja Kiitos Pirjo kommentistasi! Niin tosiaan vaivani ovat kyllä sanoinkuvaamattoman tuskallisia ja ennen kaikkea kun, ne ovat koko ajan päällä!! Tilanne tuhtuu kohtuuttomalta ja elämä potkii päähän oikein kunnolla!

Olen käynyt jo kerran Paavosella ja hän tuota triptyliä minulle määräsikin. Nyt annoksen nosto asteittan 40-50mg asti tarvittaessa, mutten oikein jaksa uskoa, että se pitemmän päälle auttaisi. Koepalankin Paavonen otti ulkosynnyttimistä, mutte ei erityisiä löydöksiä löytyny...Ja otettu verikokeita ja suljettu pois perussairauksia/ihotauteja jne...Olen ravannut vaivojeni takia jo noin 1 1/2 vuotta eri lääkäreillä, ainakin 9 eri lääkärillä. Joukossa yleislääkäreitä, gynekelogeja ja ihotautilääkäreitä. Olen käynyt sekä yksityisellä, että kunnallisella puolella.
1 1/2 vuotta eri lääkäreillä...

Löytyikö sinun vaivojesi syyksi Pirjo juuri vulvodynia vai oliko mahdollisesti puutos juuri tuosta keltarauhashormonista...Ihan mielenkiinnosa kysyn? Mietin vaan, että ei tapauksessani varmaan kyse siitä, koska oireet niin voimakkaat...ja olis varmaan jostain verikokeista näkyny, jos joku hormonipuutos?!
 
Suvi
Tuli viellä mieleen, mainita, että olen kokeillu kaikkia mahdollisia voiteita, itse asiassa jo liikaakin mielestäni....On perusvoiteita, öljyjä, lääkevoiteita (kortisonivoiteita 3 erilaista, myös vahvimpia, elideliä, joka tosi kallista, bebanthenia, emätinvoidetta ja vaikka mitä....) Ja jossain vaiheessa kokeiltiin jotain antihistamiinejakin...Eli olen maksanu itteni kipeeksi kaikista valmisteista, enkä mitääm sörsseliä enää alapäähän tunge, ei sekään voi hyväksi olla!! Musta tuntuu että paikat on vaan menny huonommaksi kaikista "mössöistä", eikä noi ihan mitään kevyitä voiteita enää olekaan esim. kortisonivoiteet. Eihän kortisoni-/lääkevoiteet auta hermokipuun, mutta on mulla alapää myös tosi kuiva ja ärtynyt ja turvoksissa paikat. Eli voiteita kokeiltu tuohon ulkoiseen ärsytystilaan, joka ei ainakaan helpota oireita. Lisäksihän mulla täytyy olla hermokipua, koska oireet niin helvetilliset ja niin laajalla!!!
 
pirjo
Voi ei! Olen tosi pahoillani puolestasi! Mutta kuule, jonakin päivänä jokin hoito varmasti keksitään!! Pyydä että triptyl vaihdetaan johonkin vahvempaan!!

Mä en ole enää laittanut alapäähän yhtään mitään voiteita,ne pakkaa polttamaan aika tavalla. Mullakin alapää oli tosi kuiva, valkovuoto tosi niukkaa ja kokkareista. Keltarauhashormoni auttoi siihen!! Pyydä ihmeessä sitä lääkäriltä ja kokeile jos auttaa!!Polte loppui siihen,joskin hiukan vielä kirvelee mutta on myös täysin oireettomia päiviä eikä yhdyntäkipuja lainkaan.

Mulla varmaan on pääsyynä alapään vaivoihin estrogeenin puute. Ennen oireilua mulla oli hormoonikierukka ja kuukautisia ei tullut pitkiin aikoihin, johtunee siitä.

Vulvodyniaa tai vestibuliittia ei mulla ole diagnosoitu. Olen silti elokuussa menossa Paavoselle.

Onko sulla Suvi joku ihminen, jolle voit puhua sairaudestasi? Joku joka tukee? Voin kuvitella kuinka vaikeaa sinulla on. Käy Paavosella niin monta kertaa uudelleen, että tilanne paranee! Hän on ainoa spesialisti tähän vaivaan.

Onko leikkauksesta puhuttu? Ota tosiaan vastaanotolle joku ihminen tueksesi ja vaatikaa vaatikaa vaatikaa niin kauan että saisit jotain uutta hoitoa. Jonkun on pakko auttaa.

Jaksamista ja voimia ja uskoa tulevaan!!
 
Suvi
Hei taas!

Ja kiitos Pirjo viimeisimmästäkin viestistä!

Kyllä se kummasti lämmittää välilä, vaikka tosi vaikeeta onkin, kun ihmiset jaksavat kannustaa! Saa yl. edes ripauksen voimaa! Onkin jo kulunut viikko, kun viimex palstalla vierailin je en varmaan olisi piipahtanutkaan hetkeen ellei olisi välillä hiukan parempaakin kerrottavaa. Viikko alkoi taas keraan tosi kivuliaasti (niin kuin noin viimeiset puoli vuotta) Vaivat toki, ovat olleet pitempään( 2 vuotta), mutta pahin vaive alkoi joulun tienoilla. Vaihe, että vaivani;sietämätöntä, kokoaikaista, jatkuvaa polttelua, kirvelyä, viiltelyä yms... ja kipu vaan levisi. Mennyt aina vaan pahemmaksi. Yhtään kivutonta päivää minulla, ei ole vuodenvaihteen jälkeen ollutkaan...Mutta tosiaan alkuviikko oli tosi vaikea, mutta keskiviikosta on oireet lieventyneet huomattavasti ja välillä en jopa ole ajatellut koko ajan "alapäätä". Jospa triptyl olisi sitten vihdoinkin alkanut vähän vaikuttaan. Tosin en tiedä, kuinka pitkä tämä helpompi vaihe on, mutta on kestänyt jo muutamia päiviä, joka on minulle jo paljon!!

Kysyit Pirjo onko joku, jolle olen voinut puhua tästä. Niin onneksi olen voinut puhua äidilleni sairaudestani vihdoinkin (oikeastaan oli pakkokin, kun ihmetteli voimattumuutaani yms...) ja hän on ainakin koittanut olla apuna. Vaikka välillä on tuntunut, että kukaan ja mikään ei voi auttaa!! Ja että vaikka kuinka puhuis, niin ei kukaan voi ymmärtää:(

Leikkauksesta ei ole ollut sen kummemmin puhetta, onhan se viimeinen keino! Tosin, olen saanut ristiriitaista tietoa siitä, auttaako se neuralgiseen kipuunja näin laajan vaivaan?!

Kysyin, tuosta hormoni asiasta lääkäriltä ohimennen ja hän sanoi, että minulla saattaa olla ovulaatiohäiriö, koska kuukautiset todella epäsäännölliset ja kierto todella ailahteleva...joten keltarauhaspitoisuudet kannattaisi mitata. Sanoi, kyllä myös, että estrogeenin puute ei kuitenkaan voi selittää kipujani...Jäin kuitenkin miettimään, että voisiko sil olla jotain yhteyttä kuitenkin. Ainakin se tietty voi aiheuttaa alapään kuivuutta...

-Suvi-
 
kaija
Hei Suvi,

Kärsin itse ko. vaivasta vuosia. Tiedän miltä tuntuu. Lääkärissä kävin, sain vaikka mitä hoitoja ja rohtoja. Laihoin tuloksin. Alapää oli niin kipeä, että kävelykin teki kipeää. Pyöräilystä nyt puhumattakaan. Seksiä ei kannattanut edes ajatella. Kipu varjosti elämää.

Kunnes viime syksynä. Kipu oli yks kaks pois. En tiedä miksi ja mihin se katosi, pääasia että katosi. Toisin tuntoaisti on alapäässä edelleenkin hyvin herkkä, mutta en aisti enää kosketusta kipuna.

Ensimmäinen rakastelukerta oli ihmeellinen. Ei koskenut rakastellessa eikä sen jälkeen. Oliko se unta? Toisaalta kipuisat vuodet ovat jättäneet jälkensä, ne näkyvät vieläkin seksielämässä. Pelko kivusta tai sen uusimisesta on edelleen takaraivossa.

En tiedä, onko kivun katoaminen yht`äkkiä harvinaista, mutta näinkin voi käydä. Toivottavasti myös sinulle!



 

Yhteistyössä