Vulvodynia tms.

  • Viestiketjun aloittaja pirjo
  • Ensimmäinen viesti
tsin
..kiitos vastauksista! :) Tuo Xylocain voisi kai olla aika hyvä, kokeiltavaksi ainakin. Pillereiden suhteen tarvitsee varmaan miettiä vielä, en oikein tajunnut mihin tuo gynen ehdotus minipillereistä perustuu kun eihän niissä tosiaan ole estrogeeniä ollenkaan?
 
Jessica83
Mulla ainakin oireet paheni minipillereiden aikana. Silloin en siis vielä tiennyt mikä mulla on. En sit tiedä vaikuttiko pillerit siihen.

Mielestäni Ceridal ei ole kovin hyvin liukastava. Acon liukuvoide on parempi, mut ei sekään toimi mulle tarpeeksi hyvin. Osaisiko joku suositella jotain liukuvoidetta? Silikonipohjaiset taitaisi liukastaa parhaiten, mut onko ne hyviä limakalvoille?
 
annulii
Heips. Mulle selvis noin puoli vuotta sitten että minulla on vulvodynia. Olen peloissani, en tahdo mennä leikkaukseen, mutta mitä jos se on ainoa vaihtoehtoni..? Minä syön e-pillereitä, voiko ne vaikuttaa tähän huonolla tavalla? Syön myös kipukynnystä kohottavia lääkkeitä ja aina joskus vahvoja hiivatulehduslääkkeitä... En tahtoisi olla riippuvainen näistä koko elämäni...
 
JeTä
Siellä oli kolme opiskelijaa katsomassa + ihana hoitaja. Ei se mitenkään ahdistanut, tuntui vaan oudolta. Paavonenkin oli yllättävän lämmin ja mukava ihminen, olen lukenut että on kylmän ja kiireisen oloinen - ehkä hänellä oli tänään hyvä päivä.

Paavonen totesi mulla vestibuliitin sekä pahan hiivatulehduksen. Tutkimuksessa (koetteli pumpulitikulla, ei sisätutkimusta) itkin kivusta, niin kamalasti se sattui. Hoitaja oli kyllä ihana, piti kädestä ja lohdutteli ja jutteli koko ajan. Mun mielestä loistava juttu, että siinä tutkimustilanteessa on lääkärin lisäksi hoitaja, niin lääkäri saa keskittyä varsinaiseen tehtäväänsä kun hoitaja tukee potilasta.

Sain ankaran hiivalääkityksen ja kiellon syödä suklaata ja karkkia. E-pillereitäkään ei suositeltu aloitettavan uudestaan. Mulla on helmikuun lopussa uusi käynti, jossa katsotaan onko tuo hiivalääkitys mahdollisesti auttanut myös vestibuliittiin. Jos ei, niin sit fysioterapiaa. Paavonen myös suositteli ottamaan poikaystävän ensi kerralla mukaan, mikä on mun mielestä hieno juttu, jos poikaystävä kerta pääsee siihen tutkimustilaisuuteenkin mukaan.

On vähän outo olo. Mutta ihan hyvä. Sain tän kauan vaivanneen asian vihdoin etenemään. Yritän pitää ajatukset tän suhteen neutraalina, eli en toivo liikoja mutten pelkää pahinta... Yritän kovasti saada tilanteen sellaiseksi, ettei mun koko elämä enää pyörisi tämän ympärillä, keskittyä nauttimaan hyvistä asioista, kun poikaystäväkin on ollut niin hienosti tukena koko ajan.
 
JeTä
Se leikkaus ei ole onneksi ainoa vaihtoehto, vaan viimeinen... Ennen leikkausta kokeillaan muita, "pehmeämpiä" hoitoja. Ootko käynyt nyt missään hoidoissa? Ja mulle lääkäri sanoi tosiaan että e-pillereitä ei kannata syödä, ne saattaa pahentaa tilannetta.
 
sifi
Physiogel, apteekista saatava normaali kosteusvoide, voi laittaa emättimeen, auttaa todella tehokkaasti ärsytykseen ja turpoamiseen. Itse olen käyttänyt useamman kuukauden ja limakalvot parantuneet lähes normaaliksi. ennen käytin ceridalia, xycolainia ym. ei mitään apua. yhdynnän jälkeen laitan useamman kerran päivässä. voide on aika kallista, noin 45 euroa/250 ml. mutta todella rahansa arvoinen!!!suosittelen.lisäksi tyrnikapseleita.
Tässä lainattua voiteen sivuilta
"Uudenlaisen rakenteensa ansiosta Physiogel A.I. ei riko ihon pintaa eikä tunkeudu syvälle ihon sisään. Näin voide kosteuttaa tehokkaasti ihoa, korvaa ihon puuttuvia rasvoja ja antaa iholle suojaa ulkoisia ärsykkeitä vastaan. Näin ihon kunto ja kosteustasapaino saadaan nopeasti palautumaan normaaliksi. Tämä myös edesauttaa kutinan hillintää. "


 
Siiruli
Kuulin fysioterapeutiltani, että antihistamiinin on todettu auttavan vestibuliitista kärsiviä. Tästä on vain englanninkielisiä tutkimuksia saatavilla, mutta kannattaa etsiä googlesta vestibulitis+antihistamine.

Itselläni oireet palaavat jostain syystä aina syksyllä, on epäilty kylmän vaikutusta lantion lihaksistoon, mutta nyt mietin kyllä sitäkin vaihtoehtoa, että lopetan antihistamiinien käytön yleensä kesän loputtua (olen allerginen sekä koivulle että monille heinille, joten kausi on pitkä).
 
kpl
Onko kaikki VD-henkilöt parantuneet kun ei uusia kommentteja ole tullut? Itse olen tuore tapaus, diagnoosi joulukuun alussa. olisin kysellyt kokemuksia, millä annostuksella Lyrica auttaa? Itse aloitin 2x75mg/vrk ja alussa se auttoikin ihan hyvin, nyt kumminkin teho on hiipunut tai oireet pahentuneet. Jatkuva kuumotus ja lievä kutina vaivaavat koko ajan... Hiivanäyte oli yhdellä plussalla pari viikkoa sitten, mutta en ole sitä lääkinnyt, kun lääkäri suositteli olla ilman hiivalääkkeitä jos vain pystyy.

`sifi` : kysyisin fysiogeelistä, olen sitä kokeillut ja se on tällähetkellä ainoa voide mitä voin limakalvoilleni laittaa, tosin sekin kuumottelee ja tuntuu epämiellyttävältä. Joten käyttö on jäänyt pariin päivään kerrallaan. Kannattaakohan käyttöä jatkaa pidempään? auttoiko sinulla paremmin pidemmän käytön jälkeen?

Onko kenelläkään vd-potilaalla hormonikierukkaa? miten se vaikuttaa ko. sairauteen?
Itselleni kierukka laitettiin ja nyt toivon että se auttaisi vuotojen vähenemisen muodossa (kun menkkavuodon aikana aina oireet pahenevat). Monta kuukauttahan tässä pitää odotella miten se vaikuttaa, samoin kuin lääkitys...

Lisäksi askarruttaa tämän taudin paranemisennuste... sitähän ei kai kukaan voi antaa, mutta haluaisin kuulla onko kukaan parantunut täysin ja kuinka kauan se diagnoosin saannin jälkeen on kestänyt?
 
Gärsimätön
Olen syönyt Triptyliä tarpeen mukaan, 1 - 2 x 25 mg tabletteja neuropaattiseen vulvodyniaan. Viime vuoden puolella alkoi vaikuttaa olo aika hyvältä, parin kuukautiskierron aikana ei tullut juuri lainkaan sitä ällöttävää turvotusta ovulaation tienoilla joka on vd:lleni ollut niin tyypillistä, eli että sisemmät häpyhuulet turpoavat ja työntyvät esiin suurempien välistä. Kutinakin oli lievempää ja harvinaisempaa.

Mutta joulun jälkeen olo paheni. Aloitin varmuuden vuoksi vähähiilihydraattisen ruokavalion, mutta oireilu senkuin pahenee vain. Epäilen että stressi on jotenkin ärsyttänyt hermoja. Toivottavasti stressi pääsee jossain vaiheessa purkautumaan että pääsisin taas paremmalle tolalle. Viime vuonna jo fantasoin että voisin parantua melkein kokonaan. Olenhan sairastanut vd:iaa jo joulusta 2005. :p
 
kpl
No voihan p..., hiivakierteestähän tämä koko homma alkoi. Nyt olin jo muutaman kuukauden ilman hiivaa, mutta eikös se taas tullut. Paikat tosi kipeänä ja mieli maassa. Tuntuu että ihan lähtöruudussa olen taas. Lääkärille sain onneksi soitettua joka suositteli ottamaan nyt Difluacanin ja nostamaan Lyricaa 3:een vrkssa (siis 3x75mg). Millä ihmeellä tuon hiivan saa pysymään poissa, kun eikös se ole yksi syyllinen koko VD:an???
 
Siiruli
Alkuperäinen kirjoittaja kpl:
No voihan p..., hiivakierteestähän tämä koko homma alkoi. Nyt olin jo muutaman kuukauden ilman hiivaa, mutta eikös se taas tullut. Paikat tosi kipeänä ja mieli maassa. Tuntuu että ihan lähtöruudussa olen taas. Lääkärille sain onneksi soitettua joka suositteli ottamaan nyt Difluacanin ja nostamaan Lyricaa 3:een vrkssa (siis 3x75mg). Millä ihmeellä tuon hiivan saa pysymään poissa, kun eikös se ole yksi syyllinen koko VD:an???
Mulla se pysyy poissa vain kerran viikossa otettavalla hiivalääkkeellä ns. estohoitona. Syön flukonatzolia, sitä saa paljon halvempinakin merkkeinä kuin Diflucan. Lisäksi auttaisi olla tarkalla "sokerit ja valkoiset jauhot pois" -dieetillä, mutta kuka nyt sellaista ankeutta kestää kun muutenkin elämä on välillä niin ikävää.
 
Inadequate
Minulla diagnosoitiin vulvodynia n. kuukausi sitten. Eriasteisista yhdyntäkivuista olen kärsinyt seitsemän vuotta (olen nyt päälle parikymppinen) eli "aina". Lisäksi minulla on ollut hiivatulehduksia ja hiivan oireita ilman varsinaista tulehdusta. Syksyllä sain onneksi estolääkityksen (juuri tuo flukonatzol) ja se on kohtuudella pitänyt hiivaoireet kurissa, mutta olen miettinyt sokerin ja hiilihydraattien vähentämistä ruuasta. Onko siitä ollut muille merkittävää apua? Ja oletteko saaneet tuota flukanatzolia pidemmällä reseptillä, minulle se nimittäin uusitaan vain kuukaudeksi kerrallaan, eli neljä kapselia... Ovestinia olen käyttänyt ilman merkittävää apua, puolen vuoden pilleri taukokaan ei juuri vaikuttanut. Liukuvoiteista olen havainnut parhaiksi silikonipohjaiset, minulla on aika kuivat limakalvot joten vesipohjaiset kuivuvat hetkessä. Ceridal-öljy ei minusta liukuvoiteena ole hyvä, aiheuttaa kirvelyä, mutta olen sitä koittanut pesun jälkeen nyt käyttää.

Hoidoksi määrättiin nyt aluksi seksuaaliterapiaa, jossa mietitään keinoja kivun lievittämiseen sekä fysioterapiaa lantiopohjan lihaksiin. Ensimmäiset kerrat molempia on nyt takana, seuraavat kolmen viikon kuluttua. Fysioterapeutilta sain kotiin sähköhoitolaitteen jota pitäisi nyt alkaa kokeilemaan. Katsotaan nyt mietn nämä alkavat tehoamaan. Täytyy kyllä myöntää, että kovin toiveikas paranemisen suhteen en ole. Tähän on pikkuhiljaa vuosien saatossa turtunut.... Mutta jos jollakulla kiinnostaa lukea, aloin kirjoittamaan tuntemuksistani blogia, lähinnä siksi, että saisin itseäni patistettua kokeilemaan hoitoja ja ehkä pikkuhiljaa toipumaan tästä.
http://inadequate.vuodatus.net/
 
entinen vulvodyynikko
Minulla oli monen vuoden ajan paha vulvodynia, täsin kosketusarka olin ja juuri tämä neuropaattinen muoto, jossa istuminen pahenti ja säteily pikkuhiljaa reisiin asti. naivan kuin lasinsiruja olisi housussa ollut koko ajan. mylöhemmin minulla todettiin selässä välilevynpullistuma ja nyt säteiyä onkin sitten koko jalkojen matkalle jos istun. selästä siis mahdollisesti johtui vulvodyniakin. itse vuolvodynia vaiva obn helpottanut fysioterapian (lantionpohjanlihasten rentoutus, sähköhoito) triptyl lääkitys ja niellyttävä kumppani avulla. tsemppiä kaikille vaivasta kärsiville, kokeilkaa näitä keinoja ja varmasti muutaman vuoden sisällä (kauhean pitkä aika, mutta kyllä te jaksatte! vaiva helpottaa.) minä sain lapsenkin nyt myöhemmin ja siinä tohinassa selkä oli kovilla. jos säteilykipu alkaa tuntua jaloissa ja pakarata alkavat puutuilemaan ja istiminen pahentaa vaivaa kannattaa huomioda että selästä lähtee niin palnjon hermoja, joten vaiva voi olla myös sieltä peräisin...

triptyl lääke alkoi auttaa vasta kun annolstus oli 50-75 mg vuorokaudessa pidemmän aikaa topsin suun kuivuminen kova riesa ja seksi haluihin vaikuttaa... mutta ei niitä haluja ole aina muutenkaan kivuissa.... ja toivona voitte pitöä, että lääkitystä voi alkaa purkamaan kun olo helpottaa.. olin pitkään ilman lääkettä, mutta nyt aloitin uudelleen kun lapsi syntyi ja selkäkipuja ja jalkojen hermosärkyä edelleen.
 
Inadequate
Todettiinko sinulla lantiopohjan lihakset ylikireiksi? Mietin vaan että itse olen aika heikko alaselältäni (minulla on notkoselkä ja varsinkin paikallaan seisominen alkaa aika pian aiheuttaa kipua), mutta selkääni ei koskaan ole tutkittu, koska kivut eivät ole haitanneet elämääni (olen keittiötyössä ja jatkuvasti jalkojen päällä, mutta onneksi liikkeessä ja aika harvoin selkä siitä rasittuu). Mutta minulla ei fysioterapiassa todettu ylijännittyneitä lantiopohjan lihaksia. Hierojalla käydessäni alaselkäni on kyllä ollut aika jumissa. Toivoisin todella että minullekin fysioterapiasta olisi apua:)
 
kpl
Miten kauan kestää, ennenkuin lääke vaikuttaa koko teholtaan?
Lyrica nostettiin reilu viikko sitten 2x150mg/vrk. Ei tunnu auttavan jatkuvaan kuumotukseen. Työssä istuminen pahentaa oireet heti maanantaina, kun viikonloppuna on olo korjaantunut hyväksi. Hitto miten turhauttavaa tämän taudin kanssa kamppailu on. Aloitin taas vagifemin käytön 2x / vko. jos se auttaisi ajan kanssa limakalvoja vahvistavasti. Samapa tuo vaikka se ärsyttääkin paikat pariksi päiväksi, kun ne ovat jokatapauksessa kipeät.
Mitähän seuraavaksi lääkäri keksii, jos tämä lääkitys ei ala auttaa?
 
Sarvikuono..
Kehon nesteet sisältävät n. 0,9% suolaa esim. itku on suolaista. Suolavettähän käytetään moneen hoitoon esim. nenähuuhteluihin, jalkakylpyihin. Kokeilkaa alapesuukin suolavettä, sillä suolavedellä huuhtelu tukee limakalvojen terveyttä, tekee niistä puolustuskykyisemmät bakteereja ja viruksia vastaan. Oikea luonnollinen PH tulee suurinpiirtein siten, että hienojakoista merisuolaa (saa ihan tavallisista ruokakaupoista, noin desin pussukka 50 senttiä ja riittää viikoiksi) teelusikallisen noin pariin kolmeen desiin vettä. Suola tappaa mm. hiivan. Syödä voi vaikka suolakurkkuja ja etikkapunajuuria. Jos joku nyt pelkää niitä verisuonisairauksia niin ei ne nyt puolessa vuodessa tule :) Tulee vain suolan ja etikankin hyvä vaikutus huomioitua sisäisestikin. J a voihan sitä kolestroliaan mittailla säännöllisin väliajoin ja tehdä tästä päätelmiä, pienempi vaiva kuin tuskainen olo. Jotain alapäässä on pielessä, koska sattuu ja mitään pöpöjä ei muka löydy. Leikkaukseen en menisi, sillä netistä muistaakseni ruotsalaisilta sivuilta olen lukenut, ettei siitäkään välttämättä ole hyötyä.

 
kommentti vaan
Se että selästä löytyy myöhemmin vika (pullistuma) ei tarkoita, että olisi alkuperäinen syy. Eikä olekaan. Päin vastoin, kun olet jännittänyt kiputiloissa itseäsi, olet saanut selkäsikin huonoon kuntoon.
 
JoAnn
Hei! Olen 4 kuukautta kärsinyt yhdyntäkivuista. Ensimmäinen työntö sattuu ja sitten seksi sujuu normaalisti, joskus taas yhdynnän jälkeen seuraa kutina. Oireeni alkoivat abiristeilystä(join kolmena päivänä alkoholia) ja sain hiivan. Ennen seurasi myös virtsaamiskirvely seksin jälkeen. Olen käyttänyt hiivalääkettä kerran viikossa ja Ovestinia kuiviin limakalvoihin lääkärin määräyksestä. Asiat ovat hieman parantuneet mutta nyt tuntuu etten uskalla työntää emättimeeni yhtään mitään, edes Ovestinin asetinta. Kirjoitin lääkärilleni huolista ja hän sanoi että jos tulen vastaanotolle teemme vulvodynian dg testin? onko kellään tietoa mikä tämä mahtaa olla ja kuin paljon sattua? Hän mainitsi myös puudutegeelin. pelottaa. Henkisesti tämä juttu on ahdistanut ihan uskomattomasti.. toivon että voin joskus harrastaa seksiä niinkuin ennen. Ainiin, syön e-pillereitä (syönyt jo 3v) ja olen 19 vuotta.
 
parikymppinen tyttö
En ole varma meneekö tämä ihan off topic, mutta kerronpa silti omasta tilanteestani...
Eli, en tiedä onko minulla kyseessä vulvodynia, sitäkin on ehdotettu mutta kuitenkin. Totuus on kuitenkin, etten oo viel koskaan, siis en kertaakaan, pystyny yhdyntään, sattuu nimittäin liikaa. Kaikkea on yritetty liukasteista laajennuspuikkoihin, on leikattu kirurgisesti immenkalvoa, kokeiltu puuduttavia geelejä, käyty seksuaaliterapeutilla, monilla eri gynekologeilla ja lääkäreillä, ja lopputulos: mistään ei apua.

Mitään psyykkistä tai rakenteellista vikaa ei oo pystytty toteamaan, kaiken pitäis olla ok, mutta kun ei ole. Kamala kynnys lähteä uusiin miessuhteisiin kun tietää että Sen tullessa ajankohtaiseksi pitää miettiä jaksaako toinen odottaa kärsivällisesti jahka joskus siihen pystyn, vai ottaako hatkat. Ehkä vähä kärjistettynä, mutta ihan oikeasti välillä ahdistaa tämä asia niin älyttömästi etten tiiä mitä tehä. Vois sanoo ettei tunne itteä oikeen naiseksi, vaikka tämän asian kanssa on jo monta vuotta eletty.

On myös aika huolestuttavaa kun multa ei oo ikinä pystytty ees papaa ottamaan tai mitään kunnon gynetutkimusta tekemään, pakko varmaan kohta pyytää että tekisivät sen ees kerran vaikka nukutuksessa tai jotain. Saa nähdä alkaisivatko ees siihen, mutta hieman kyllä pelottaa...

Ja sitten niinku tässä ongelmassa ei ois tarpeeks, syksyllä kävi ilmi etten voi syödä yhdistelmäpillereitä migreenin takia, vaihdettiin mineihin, ja nyt vähä vaikuttaa ettei nämäkään sovi, pitänee seurata tilannetta. Aika hankalaksi menee vaan tilanne kun jos nämä pilsut ei nyt käy niin ainoo vaihtoehto on kuparikierukka, ja tämän kipuongelmani huomioonottaen en edes tiedä voiko sellaista mulle asentaa ku korkeintaan nukutuksessa, ja jälleen en tiedä, että alkaako kukaan lekuri sitä silleen asentamaan edes.

Että joo, tässä nyt lyhyesti tämä, toivon kaikille samassa tilanteessa oleville kovasti voimia, sitä tarvin itekin.

 
kohta tulee masennus
Monellako teistä, joilla vulvodynia on diagnosoitu (tai olette varmoja sen olevan sitä), on vaiva alkanut viileällä tunteella limakalvoilla? Minä olen täällä kirjoitellut toiseen ketjuun, joten en viitsi alkaa koko vaivojeni (vielä suht lyhyttä, n. 4 kk) historiaa tähän selittämään. Lähinnä kiinnostaa juuri tuo mainitsemani asia, eli tuo viileä tunne. Se on oire, jota kovinkaan moni ei tunnista, joten jos monikin vulvodyniasta kärsivistä sen tunnistaa, niin... :/
 
åäöp
Alkuperäinen kirjoittaja pirjo:
Moi

joo tämä on karmea olotila. Mulle toinen gyne kirjoitti Triptyliä, mielialalääkettä joka nostaa kipukynnystä mutta mielummin kokeilisin ihan mitä muuta vain ensin kuin sitä.

Mitä sulle on ehdotettu diagnoosiksi? Entä onko määrätty jotain lääkkeitä? Kävin verkkoklinikan sivuilla, siellä on keskustelupalsta aiheesta. Tuli kyllä niin toivoton olo etten aio sinne enää mennä.

Mä aion selvitä tästä, koska kyllä jonkun on pakko auttaa. Pystytäänhän syöpäkipuja jne. auttamaan. Oletko käynyt kunnallisella vai yksityisellä gynellä?

Mulla ainakin Satakunnan Keskussairaalassa virolainen naislääkäri nauroi päin naamaa. Väitti että vika on päässä. Voit arvata missä tunnelmissa lähdin kotiin. Itkien tietysti. Jos jaksaisin, niin tekisin valituksen hänestä. Virolaisella oli apunaan sairaanhoitaja jonka kanssa taputtelivat (hyvä etteivät halailleet) toisiaan ja nauroivat hauskoja soomen keelen taivutusmuotoja. Ei vittu mikä farssi koko käynti.

Olen käynyt yksityisellä ja hän kyllä koittaa auttaa ja ottaa minut (ja rahani) vakavasti. Koitetaan selvitä! Mä koitan aina ajatella kun mieli on oikein maassa, että olisinhan mä voinut menettää liikuntakykyni, näköni, lapseni tms. paljon paljon kauheampaa kuin tää intiimivaiva.
Tee ihmeessä se valitus! Muuten ne tyypit vain jatkavat samaa rataa. Jaksamista sinullekin!
 
berenikeX
En ehdi lukea koko ketjua enkä tiedä, onko joku jo sanonut tästä:
ainakin pääkaupunkiseudulla on vertaistukiryhmä, joka toimii Naisasialiitto Unionin yhteydessä. (Ei tarvitse olla yhdistyksen jäsen.) Jos ette siihen pääse mukaan, ehkä muualla päin Suomea asuvat naiset voisivat perustaa oman ryhmän, edes omalla meililistalla, ja kysellä vinkkejä tuolta mainitulta ryhmältä.
Toivottavasti tästä on edes jotain apua jollekin.
 
Milliana
En tiedä kuinka aktiivisesti tätä ketjua seurataan, mutta olisi kiva saada muiden vulvodyniasta kärsivien mielipide omaan tilanteeseeni. Olen huolissani yhdyntäkivuista. Ongelmat alkoivat noin 7-8 kk erittäin vahvan antibioottikuurin ja siitä seuranneen massiivisen hiivatulehduksen seurauksena. Tietämättömänä käytin varmaan turhaankin hiivalääkkeitä, vaikka itse hiiva oli jo lähtenyt. Siitä lähtien seksi onkin useimmiten sattunut, välillä enemmän, välillä vähemmän. Sain gynegologilta neuvon lopettaa e-pillerit: hänen mukaansa ne kuivattavat limakalvoja ja omat limakalvoni ovat ärtyneet, kuivat ja haavaumilla. Kipua on myös emättimessä suulla, mutta en ole osannut paikallistaa varsinaisia kipupisteitä. Joskus kipu on ollut viiltävääkin. Ärtyneisyys voi jatkua päiviä seksin jälkeen, mutta helpottaa sitten. Jonkinlaista kuivuutta ja ärtyneisyyden tunnetta on kyllä melkein koko ajan. Onko tämä vulvodyniaa? Käytän vagifemia ja perusvoiteta limakalvojen hoitamiseen.

Huomasin, että tässä ketjussa moni epäili vulvodyniaa, mutta silti he söivät e-pillereitä. Miksiköhän? Jos näistä kivuista kärsii, ensimmäisenä kannattaisi lopettaa hormonaalinen ehkäisy. Tosin tsellänikin meni monta kuukautta ennen kuin uskoin. Gynegologin mukaan e-pillerit tuhoavat estrogeenireseptoreita ja tavallaan aiheuttavat ennenaikaiset vaihdevuodet limakalvoille. Nyt vaan odotan, auttaako pillereiden lopetus, vai pitääkö hakeutua jonkin oikean asiantuntijan luokse.
 
JoAnn
Noni. Nyt se on diagnosoitu, vulvodynia. Kokeilin eilen puudutegeeliä yhdynnässä. Ei auttanut _YHTÄÄN_ !
Mutta se saattoi johtua siitä että jännitin ja kiihotustila on todella matala..
Pelottaa hirveästi että jos tästä ei pääse eroon. Miten voin ikinä synnyttää lapsen kun sellaisen haluan?! En kestä.
 

Yhteistyössä