Vuoden rajaa lähestyvät

  • Viestiketjun aloittaja Eemi
  • Ensimmäinen viesti
Eemi
Ajattelin aloittaa tällaisen ketjun, jos saisin muita samassa tilanteessa olevia liikkeelle. Itselle on tullut vähän sellainen olo, että roikkuu yritysketjussa "taakkana" muille, kun on yrittänyt jo pidempään ja fiilikset on välillä aika matalalla. Lisäksi pitäisi varmaan jotain lapsettomuushoitoasioitakin jo pohtia, ja tuntuu vähän typerältä jutella niistä yritystä aloittelevien kanssa. Kuitenkaan lapsettomuuspuolelle ei oikein tunnu hyvältä siirtyä, yritystä takana se hiukan vajaa vuosi eikä mitään tutkimuksia varattuna.

Joten löytyisiköhän täältä muita vauvahaaveilijoita, joilla yritys on hiukan venähtänyt? Voitaisiin saada hyvää vertaistukea toisistamme ja marmattaa rauhassa yrityksen kauneudesta ja kauheudesta, ja nimetä itsemme fiiliksen mukaan. Ettei tarvitsisi olla enää vain haaveilija, mutta ei myöskään vielä lapseton.

Lyhyesti omaa taustaa: yritystä on takana 10 kuukautta, epäsäännöllinen kierto, apuna olleet terot (alussa) sekä clomit sen jälkeen. Tulosta ei ole tullut, tuossa 10 kuukauden ajassa kiertoja ollut ehkä 7. Ikää sekä minulla että miehellä 24. Päänsisältö joskus sekava, usein kiukkuinen tai surullinen, mutta joskus ihan euforinenkin. ;) Joskus pännii koko yritys, mutta silti se oma lapsi olisi tärkeintä maailmassa! Yritykseen liittyy nykyään jo hiukan kaiheutta, kateutta ja välillä toivottomuuttakin... Pelko siitä, ettei koskaan saa omaa lasta, on vahvasti läsnä, vaikkei vuoden yritysraja olekaan vielä täyttynyt.

Ilomoittautukaa, muut samassa tilanteessa olevat tai muuten porukkaan kuuluviksi itsenne tuntevat palstailijat!
 
Eemi
Niinpä taitaa Haaveissa vauva -porukka olla vähän samalla asialla... Itestä tuntuu vaan hiukan vaikealta lyöttäytyä vanhaan ja pitkään ketjuun, missä tutustumiseen menee taas aikaa. Katsellaan, josko löytyisi muita samassa vaiheessa olevia tännekin!
 
ex-jolly
Minäkin ilmoittaudun! Eilen en ehtinyt ja joskohan illemmalla ehtisin kirjoitella lisää omasta tilanteesta, kun täällä töissä nyt oli taas vaan tätä puurtamista =)

Vanhoja ketjuja on hauska lukea, mutta tutustelussa menis kyllä oma aikansa...

Mutta tänne siis kuuluun, yritystä nyt kakkoskierroksella takana 6 kk. Olen päässyt siihen käsitykseen että tutkimuksiin voi hakeutua kun jotain häikkää on ennestään tiedossa ja yrittää raskautua niin silloin jo puolen vuoden yrityksen jälkeen, ja näin siis olen toiminut.

Pakko vaihtaa taloa, jatkuu mahd. illalla.

Lisää porukkaa mukaan!

Jolly
 
vilukisu
Eiku tervetuloa sinne haaveissa vauva ketjuun.. Itsekin tuppauduin sinne mukaan alkukesästä, ja sen jälkeen sinne liittyi jotain alkumetrit ketjulaisia jotka ei sit olleetkaan ihan alkumetreillä enää. Tosi hyviä ja kannustavia tyyppejä kirjoittelee siellä.
Tervetuloa!
t: vilukisu Y 06/07 (ja nyt yritys vähän tauolla!)
 
ex-jolly
Heissun taas!

Eemi, kerrohan minkälaiset sivuvaikutukset sait niistä clomifeneista, ajattelin vaan, että jos joudun niitä popsimaan.

Ja osaisko joku kertoa, miten helkkarissa lääkärit pystyy verikokeesta näkemään onko ovulaatio tapahtunut???? (menee korkeamman matematiikan piiriin, hallitsen tuskin matalamman =) ) Minä nimittäin sain nyt määräyksen näihin verikokeisiin, ovat muistaakseni kierron 19 ja 21 päivä, kun kierto on keskimäärin 25 päivää.

Nyt tuntuu, että sain eilisestä lääkärillä käynnistä uuden energialatauksen, kun siis sovittiin, että yritystä jatketaan eikä endometriooma-pattia vielä leikata, vaan mahd. raskauden jälkeen. Kun se on kuitenkin niin riskaabelissa paikassa että... ja jos en enää kestä kipuiluja niin suunnitelmaa muutetaan. Ja tähystysleikkaus on ehkä tulossa hyvänä välietappina!

Hitsi, mulla olis nyt niin paljon energiaa, että voisin melkein varata Eemi sullekin ajan mun lääkärille, mutta et taitais lähtä tänne "pohojos-pohojammaalle" asti =)

Jolly
 
Unelmoija78
Heissan kaikille ja Eemille kiitos uuden ketjun avauksesta!Olen kans itse taustaillut jonkun aikaa muutamien ketjujen parissa, mutta en sitten ole kirjoitellut kun tuntuu etta kaikki jo tuntevat toisensa.
Elikka hieman itsestani, olemme mieheni kanssa nyt yrittaneet haittemme jalkeen maaliskuusta lahtien ensimmaista ja vauvakuume sen kuin kasvaa kuukausien vieriessa eteenpain. Ei ole ihan viela vuosi taynna vaikka tuntuu kylla etta olisi jo enemmankin yritetty.
Kaytossa on talla hetkella kaiken sortin vitamiineja, ovulaatio tikut ja koitin jopa greippimehua juoda talla kierroksella. Nyt odottellaan ovulaatioa ja katsotaan kuinka kay.
Plussa tuulia kaikille syksyyn ja talven alkuun
Unelmoija78
 
tuiskuli (vierailee)
Täällä kp 29/30. Olen nyt vakaasti päättänyt, että en testaa ennen kuin täti on myöhässä (aikaisemmissa kierroissa olen testannut aina ja ne ainaiset negat vaan lisää ahdistusta). Olen kyllä 99% varma, että täti tulee lauantaina kylään, kun peiton heiluttelut jäi yhteen kertaan tässä kierrossa (siis siihen otolliseen aikaan). Mutta ensi kuussa ollaan yhteistuumin miehen kanssa päätetty tsempata ja pupuilla koko kierto ahkerasti!!

Minulla on alkanut uusi ihana koulutus, joka tuntuu unelmien täyttymykseltä ja tuo paljon sisältöä elämään. On jotenkin helpottavaa kun elämässä on välillä muutakin kun ainainen päivien laskeminen. Yksi ystävä kertoi aloittaneensa raskaus vitamiinien pompsimisen muutama kuukausi ennen tärppiä, josko pitäisi kokeilla ??? Tuskin siitä haittakaan olisi:) Ja myös greippi mehua olen päättänyt litkiä ensi kierrossa:)

Tervetuloa joukkoon unelmoija 78!!!
 
Eemi
Heippa kaikille, kiva (tai siis periaatteessa ei kiva), että keskustelijoita riittää tännekin!

Jolly, mulle tuli niistä clomeista tosi kivuliaat ovisoireet, yhden päivän melkein rampautti kokonaan kun hirveä toispuoleinen painekipu useamman tunnin. Lisäksi mielialanvaihtelut minusta oli suurempia kuin normaalisti... Toisilla tulee niistä myös kuumia aaltoja tms., mutta mulla sellaista ei ollut. Mulla ei edes ovis niillä aikaistunut, tuntuu, että nyt luomuna se tulee aikaisemmin (jos siis tulee, en ole tikuttanut).

Olispa mullakin toi energia, että jaksaisin keskittyä tähän asiaan ja lääkärin varaamiseen jne. Miehelle pitäis vaan puhua, että teenkö nyt näin vai noin, ja yhteistä aikaa on ollut aika vähän. No, ehkä viikonloppuna.

Unelmoija, mä join greippimehua kans vissiin kolme kiertoa, mutta luovuin, kun ei tärpännyt silloin. Monivitamiineja kyllä syön niin kuin aina talvisin (ei A:ta), ja kalkkilisää hiukan. Yhdessä vaiheessa aloin rajoittaa kahvinjuontiakin, etten jois enempää kuin 2 kuppia päivässä... Sillä vissiin voi jotenkin ehkäistä keskenmenoja? No, eipä oo ollut niistä vaaraa kun yhtään plussaa en ole saanut, mutta muuten on kyllä tehnyt hyvää tuo vähentäminen - olen aikamoinen kahvisieppo! :)

No juu. Yritän taas tästä keskittyä töihin enemmän... Onneks alkaa viikonloppu. Jos sais miehen kanssa keskustelun aikaan, niin ensi viikolla voisi ehkä jo soitella tk:hon. Tai johonkin. Viikonloppuna myös tiedossa ihana kirppiskierros kaverin kanssa, jee! Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Unelmoija78
Onneksi on tosiaan viikonloppu tulossa. Mies on reissu hommissa ja nyt tuli eilen vihdoin kotiin joten toivon etta mahdollinen ovis olisi sitten tana viikonloppuna. Tuiskuli koitahan jaksaa siella ja toivotaan etta se tati ei parraa kylaan vaan tulee plussaa sinne vihdoinkin. Ne muutamat viimeiset paivan kierron lopussa tuntuvat aina aivan mielettoman pitkilta.

Eemi juu itella menossa ensimmainen greippimehu kuuri ja odottelen juuri etta olisiko mitaan vaikutusta. Tuskin ainakaan haittaa on joten ajattelin mehun ja vitamiinien voimalla jatkaa kierron pari. Niin ja lopetin myos kahvin juonnin, mika ei ollutkaan yhta helppoa kuin ajattelin, mutta kai sita kaikkensa unelman eteen on yritettava. Toivottavasti saatte miehenne kanssa viikonlopun aikana keskusteltua. Ja hauskaa kirppari reissua!!Josko sinulle sitten toisi enemman energiaa.

Hyvaa viikonloppua kaikille myos taalta suunnasta
 
ex-jolly
Helou again.

Mulla onkin tuo greippimehu kokeilematta kokonaan, pitäisköhän munkin kokeilla... =)

Hei eemi, siis onko tuo niinku tarkoitus, että se ovis niillä clomeilla sitten aikaistuisi, että sitten jäis tämä luteaalivaihe (?) tarpeeksi pitkäksi? No, hoppas vaan että se ovulaatio tapahtuis ihan luomuna verikokeiden perusteella. Yritin vähän surffailla sitä verikoe juttua netistä, sen verran viisastuin, että progesteroni hormoonia ilmeisesti pitäisi ovulaation jälkeen olla hyvin havaittavissa ennen kuukautisia, jos on ovuloinu.

Mun lääkärissä käynnistä saatu energialataus on kestänyt ainakin tämän päivän. Tuntuu että taas ihan eri innolla jaksaa tätä raskautumisen odottelua, mulla ainakin meinas jo usko loppua. Nyt tieto siitä, että pääsen suurin piirtein "sormia napsauttamalla" tähystykseen, rauhoitti kai mieltä. Koko syyskuu meni oikeastaan miettiessä omaa sairautta ja patin poistoleikkausta surressa, lemmi ny siinä sitten... ja muutenki tuntui välillä vähän pakkopullalta koko homma. Endo jäyhää, tik-tak ja aika loppuu...

Kuinkas Tuiskulin päivä on sujunu, arvaanko oikein, että ainakin pientä tarkkailua vessa reissuilla =) Täällä ollaan peukut tanassa koko lauantai!

Onkos sulla Unelmoija nyt ekaa kiertoa nämä ovulaatiotikut käytössä? Jos olet jo aiemmin kokeillut, niin saitko positiivista tulosta? Oletko sä ajatellut mitään takarajoja lääkäriin lampsimiselle, jos ei tärppiä ala kuulumaan?

Onkos teillä muuten miehet malttamattomia tämän odotuksen odotuksen kanssa, vai enempi hiljaisia itse mielessään miettiviä tyyppejä? Meillä asuu tämä jälkimmäinen, joten eipä ole pahemmin juttuseuraksi, kun haluais analysoida näitä juttuja.

Eikun hauskat viikonloput meille kaikille, ja jospa Eemi ja miekkonenkin saisivat jonkinlaisen "sotasuunnitelman" tehtyä jatkosta. Tk:hon soittamalla ainakin selviää se, mille osastolle olis suunta mahdollisesti vai mitä ne sieltä ehdottaa. Mä olen näköjään sellainen tyyppi, jolla pitää olla aina suunnitelma ja varasuunnitelma takataskussa, että on homma hanskassa.

Tulipas romaani, jos utelen liikaa, niin jättäkää suosiolla vastaamatta =)

JOlly
 
ex-jolly
Hei eemi, oli pakko vielä palata sanomaan, kun pälkähti päähän; jos olet ollu siellä YTHS:n hoidossa aiemmin, voisit soittaa sinne ja kysyä, voisiko sieltä saada lähetteen johonkin jatkohoitoon. Siellä on varmaankin sinusta jo jotain alkutietoja kerättynä, jotka voisivat myös lähettää uudelle lääkärille.

Sori, alan käymään varmaan jo rasittavaksi. Nyt en enää huutele yhtään vaihtoehtoa tässä ylienergiapiikissäni! Lupaan!

jolly
 
Eemi
Tulin vain nopeasti piipahtamaan, että josko Tuiskulilta olis kuulumisia... No eipä näy. Mikä meininki?

Mut Jolly: periaatteessa clomeilla käsittääkseni oviksen pitäisi aikaistua muutamalla päivällä, kun se tehostaa munasarjojen toimintaa muutenkin. Mulla on kyllä mielestäni ainakin ovisoireet (paljon paljon lievemmät tosin kuin clomien kanssa) tullut nyt luomuna aiemmin, nyt on kp 14 ja koko viikon ollut limailua yms. (Sori ällö yksityiskohta...) Clomeilla ovis oli aina kp 16-20 välillä. Eikä se luteaalivaihekaan niillä ollut mulla säännöllinen, kaikkea 10 ja 14 päivän väliltä. En sitten tiedä missä vika. Tietty pelkään hirveästi, että tuubat on tukossa tai jotain, kerran ovisoireet oli niin voimakkaat eikä mitään tulosta syntynyt. Tietty vois myös olla niin, että se munarakkula ei kunnolla puhkea, mistä ne hirveät oviskivut olis aiheutuneet... Hirveetä miettiä näitä! Mutta no, saahan sitä pelätä maailmanloppuakin koko ajan jos nyt pelkäämään lähdetään!

Tuota mäkin mietin, että kirjoittaiskohan se YTHS:n lääkäri mulle lähetteen eteenpäin, vaikken voikaan enää olla siellä potilaana? Eli siis voiko uhrata työaikaansa mulle, joka en enää ole asiakas? Hm... Sieltä olen kyllä pyytänyt kaikki epikriisini kirjallisina, että on sitten jatkossa jotain paperia antaa lääkärille käteen. Ehkä sekin riittäisi, jos veisi ne sinne tk-lääkärille ja vaatisi sitä aikaa niiden avulla?

Unelmoija muuten, mulla se greippimehu lisäsi kyllä ainakin limailua oviksen aikaan selvästi, ootko huomannut sellaista? Et kyllä se siinä mielessä auttoi... ;) Suosittelen, jos siinä ongelmaa.

Ai niin, tuosta miehestä vielä. Tuollainen pohtijatyyppi sekin on, eli ei hirveästi puhuta näistä asioista muuten kuin käytännön asioista. Välillä vaan käy sivulauseista ilmi, kuinka kipeä paikka tää molemmille on... Ei kumpikaan haluta enää hirveästi olla kasvokkain tekemisissä meidän raskaana olevien/perheellisten tuttavien kanssa. Minä siksi, että koskee liikaa, ja mies siksi, kun minuun koskee. Mutta ihana se on, ja uskoo kyllä mua vahvemmin siihen, että meille lapsi tulee. <3

Tulipa nyt pitkänpitkä vuodatus taas tänne, täytyy varmaan lähteä viikonlopun kotihommia tekemään vaihteen vuoksi. Toivottavasti tää harmaa sää tästä väistyis, että sais yhtä hyvän fiiliksen päälle kuin Jolly. Go Jolly go! :) Ja muutkin siinä sivussa.
 
tuiskuli (vierailee)
No ei uutisi, tai siis täti kurvasi odotetusti vierailulleen aamulla. Oli niin vahvat kivut jo eilen, että tiesin sen aamulla tulevan. Nyt kun ei sitä turhaa nega testiä tehnyt, niin ei tunnu niin raastavalta tämä. Ihania olette kun jännäätte mun kanssa!!! Olipa ihana lukea teidän juttuja:) Kummityttö taas lauantaiseen tapaan on kylässä, joten lähden viihdyttämään sitä. kivaa viikonloppua!! Illlalla saattaa joutua lipittämään vähän viiniä kun ottaa silti vähän päähän:)
 
ex-jolly
Voi kökkö tuiskulin sukua =( Munkin piti tulla lukemaan olisko ollu uutisia...

Minä olen kans jättäny raskaustesti suosiolla kaupan hyllyyn. Jos olen raskaana, kyllä sen ennen pitkää huomaa. Testaan, jos joskus on viikon myöhässä. Onpi yks pettymystekijä poissa =)

Yritän sädettää tätä energiaa teillekin viikkosiivouksiin ja peiton alle. Ja otan illalla yhden kippiksen myös tuiskulin hengenheimolaisena. Olet kyllä reipas kummitäti kun peuhaat tytön kanssa ihan säännölliseen tahtiin!

Nyt ei auta muu kuin tarttua luutuun.
 
Unelmoija78
Tuiskulille voimia tadin vierailun ajaksi!Onneksi ei tullut turhaan tehtya sita testia. Liityn kans samaan joukkoon siina mielessa jollyn kanssa etta eikohan sen sitten huomaa ennemmin taikka myohemmin kun tosiaan on raskaana. Ei haluaisi niita negoja kovin montaa enaan katsella. Toivotaan etta se tasta meilla onneksi viela muuttuu. Koitan yrittaa ottaa asennetta etta se vauva tulee sielta kun sen tarkoitus on tulla. Valilla vain mielettoman vaikeata suhtautua postitiivisesti. Nautihan Tuiskuli viinista illalla.
Jolly muutaman kuukauden on ollut nuo ovulaatio liuskat kaytossa. En oiken tieda mita olen niista mielta. Nayttaisivat kylla mitka olisivat hedelmallisimmat paivat, joten siina mielessa toimii, mutta valilla ei oikein tieda etta oliko se viiva nyt sitten yhta vahva kuin se kontrolliviiva. Ongelmaa talla hetkella tuottaa ovislimojen vahaisyys joten siihen olen koittanut sita greippimehua juoda josko auttaisi. Ovulaatio omien laskujen mukaan pitaisi tulla muutaman paivan paasta joten odotellaan.
Eemi mitenkas paadyit clomien kayttoon? Elikka oliko sinulla jotain tiettyja oireita esim ovulaation puute/kuukautis kiertojen kanssa ongelmia? Mitenkas ne ovat sinua auttaneet? On itella viela nama hommat/tiedot hakusella. Voisihan niita kylla tassa googlettaa, mutta josko kokeneimmalta loytyisi info ;)
 
Eemi
Heipä hei taas! Harmi Tuiskuli... Mut samoilla linjoilla oon kuin te muutkin, että turhia negoja en enää viitsi katsella. Viimeksi tein r-testin, kun menkat oli vähintään kaksi päivää myöhässä (kierto oli silloin ollut 28-30) eli kp 32... No, nega tuli ja menkat vielä samana päivänä. Nythän mulla oli tää eka luomukierto vain 26 päivää, etten kyllä yhtään tiedä, mihin suuntaan tässä ollaan menossa. Ei auta kuin odotella.

Unelmoija, mulla kävi noilla liuskoilla samalla lailla, eli "huipun" kyllä näin niistä, mutta vaikea oli saada selvää positiivista. Tikkumallisilla olen kaksi kertaa testannut selkeän positiivisen, molemmat clomikierroista, luomuista en löytänyt ennen clomeja ja jälkeen en ole jaksanut testailla. Ja mulla ainakin greippimehu toimi noihin limoihin, joten eiköhän se siitä!

Tosiaan, noista clomeista vielä. Meillä jätettiin ehkäisy pois viime vuoden marraskuussa, mutta sen jälkeen menkkoja ei tullut. Tai no, seuraavan 4,5 kk aikana tuli muutaman kerran ihan epäsäännöllisin välein joku teelusikallinen vuotoa, mutta ei sen kummempaa. Arvatkaapa kuinka monta testiä tuli sinä aikana tehtyä! No, tuossa vaiheessa YTHS:n lääkäri suostui määräämään mulle terolutin käynnistämään kunnon kierron, ja sitten vielä clomitkin sen vuoksi, etten suurella todennäköisyydellä ovuloinut ollenkaan. Otettiin ne kaikki perusverikokeet, ultrailtiin jne. Clomeja söin sitten 4 kiertoa, ultrissa näkyi hyvin follikkeleja, aina yksi selkeä johtofollikkeli ja muutama pienempi. Ja oviskivut oli tosiaan aivan omaa luokkaansa! Mutta tulosta ei tullut.

Harmittaa tosi paljon, kun tuo hoitosuhde YTHS:llä jäi kesken, koska kun ekaa clomikiertoa siellä ultrattiin, niin lääkäri mainitsi myöhemmin mahdollisuudesta irrottaa munasolu pistoksella, jos näyttää ettei tulosta tule. No, sitten en enää päässytkään sinne uudestaan (valmistuin), ja yksityisellä ultratessa tätä ei pidetty järkevänä. Että se mahdollisuus tavallaan menetettiin.

Periaatteessa oon käsittänyt, että ensimmäinen vaihe lapsettomuuden tutkimuksissa on se, että määrätään clomeja ja katsotaan, jos niillä lähtis. Ilman tarkempia tutkimuksiakaan joskus, mikä on musta kyllä vähän outoa. Koska jos vika onkin miehessä (ja ei kai se siemennesteanalyysi niin vaikea olis toteuttaa), niin mäkin kärsin noista vaivoista ihan turhaan. Mutta joo, näin se vaan kai menee. Ja oon kyllä aika varma, että jos meistä jommasta kummasta jotain vikaa löydetään, niin kyllä se sitten olen minä.

Nyt takana 1 luomukierto clomien jälkeen ja 2. menossa parhaillaan. Nyt siis kp 15, mietin vaan, meniköhän ovis jo vai onko vasta tulossa. No, jtp-taktiikalla edetään, tuli ovista tai ei. Kaipa se aika sinne tk:hon pitäisi varata kun saisi aikaiseksi... Voi että kun nyt tärppäis luomusti eikä tarvitsis tuntea itseään jollain lailla vialliseksi! Noh, tsempillä eteenpäin, eikös!

Missäs vaiheissa Jollyn kierto tällä hetkellä huitelee? Meillä muilla taitaakin olla aika selvät vaiheet...
 
ex-jolly
Heip

Eemi, oon entistä vahvemmin sitä mieltä, että kannattaa kysyä sieltä YTHS:sältä niiden tietojen siirtämistä uudelle lääkärille, nimittäin jos sinne on laitettu edes maininta tuosta pistos irrotuksesta, niin usein se laittaa sitten seuraavan lääkärin vaikka siellä julkisella puolella toimimaan, kun sitä on jo joku toinen suunnitellut...

Mulla on kp 11 menossa ja pitääpä ihan piruuttaan muistuttaa iltasella ukkelia että mitäköhän se lääkäri tästä päivästä sanoi...=) (että 25 päivän kierrolla ovulaatiopäivä on kp 11 ((olettaen että se on 14 päivää ennen menkkoja)). Eilen kyllä jo tilausta laitettiin menemään, mutta paree varmistella muutama päivä jos patti antaa luvan. Mulla on kierrot olleet 24-26. Joten ihan mukavassa vaiheessa on jolly.
 
Eemi
No ei, kun siinähän se onkin. Niissä papereissa ei lue siitä mitään, lähinnä niissä on vain tilanne, ultran näkymät ja määrätyt lääkkeet. Eli ei mitään pidemmän tähtäimen suunnitelmaa. :( Eli varmaan mä menen vain ne mukanani sinne tk:hon ja lähdetään siitä eteenpäin, ei kai siinä muu auta.

Tuo oletus muuten, että luteaalivaihe olis aina tuon 14 päivää, on ihan p.....stä. Siis eihän se niin ole, mutta silti monet ammatti-ihmisetkin (gynet, terkkarit) itsepäisesti niin väittävät. Todennettu on, ettei se mene niin, vaikka olis lääkkeetkin apuna! No, varmaan mun hormonibalanssissa on muutenkin vakavammanlaatuisia ongelmia... Mutta siitä huolimatta, äksöniä makkariin Jolly!

Tuli tässä muuten mieleeni. Onko teillä muilla nyt yritysaikana (ehkäisyn poisjättämisen jälkeen siis) ollut kropassa mitään muutoksia? Tosiaan, mä en enää KOSKAAN ala syödä pillereitä, vasta nyt on halut palautuneet! Aineenvaihduntakin on jotenkin tehostunut mun mielestä. Ainoa haittapuoli on, että hirveä teiniakne on puhjennut - mulla on koko selkä finniä täynnä. Nyt on hiukan helpottamaan päin taas kun oon jaksanut hoidella sitä kunnon mömmöillä, mutta jos tää ehkäisytön iho on tällainen, niin hitto vieköön. Ihan tuskaa. Onneks sentään talvi on tulossa, ettei tarvi käyttää mitään paljastavia toppeja (no, muutenkin alkaa kyllä allit olla sitä luokkaa etten ehkä kehtaiskaan). ;)

Nyt lopettelen. Eipä mullakaan näköjään oo parempaa tekemistä kuin täällä roikkua sunnuntaina. Plussaonnea!
 
ex-jolly
Joo, mäkin luulen että se mun ovis on jo saattanu olla eikä tämä munkaan lääkäri siis suoraan niin sanonu, että se sillon on, vaan sanoi huonolla suomellaan, että "ovulaatio 14 päivää ennen kuukautisia, vähän vaikea, joko ennen tai jälkeen, eri ihminen eri vaihe, ei voi tietää". Ja vähän huolehti jo siitäkin, onko mulla se luteaalivaihe sitten riittävän pitkä, koska kierto on niin lyhyt.

Samaa mieltä siitä, että mieluummin olisin loppuelämäni ilman hormooneja, mutta ei varmaan onnistu tuon endon takia. Niillä sitä saadaan vähän aisoihin kun samalla ehkäistään, tai jos päädytään viimein kohdun / munasarjojen poistoon, pitää ilmeisesti silloinkin jatkaa jonkun hormoonin syömistä, kun oma toiminta loppuu kokonaan. Mutta eipä sitä jaksa vielä etukäteen murehtia...

Eemi, meidän täällä hilluminen taitaa vaan osoitaa sen että keskittymiskyky mihinkään "järkevään" on vähän hakusella. Koko ajan mielessä... Tunnustan häpeillen, että äsken huomasin miettiväni sitä, että jos ja kun raskaudun, voinko kysyä tätä samaa lääkäriä jatkamaan raskauden ajan ultrat yms tutkimukset, kun yleensähän lääkäri on mikä sattuu paikalla olemaan. Mutta siis hänet haluan ja aion kysyä ja vedota tähän olemassa olevaan hoitosuhteeseen ja patintarkkailuihin yms...

Ykkösinhokki silitysrauta kutsuu =(
 
Eemi
Huomenta taasen. Siis: keskittymiskyky muihin asioihin on täysi nolla. Onko muillakin kuin mulla (ja Jollylla) näin? Mua ei kertakaikkiaan enää jaksa innostaa muut asiat, ja se on aika kauheaa. Olen vain osa-aikatöissä, mutta into ei riitä siihen, että hankkisin lisää töitä - mieluummin tavallaan olen köyhä ja mietin näitä asioita päivisin. Miesparka sai uuden hienon työpaikan ja on muutenkin tosi onnellinen tässä elämänvaiheessa, mutta mä en oikein pysty nauttimaan tästä sen kanssa. En kyllä suoraan viitsi sanoakaan, että tilanne vetää kaikenkaikkiaan mun mielen matalaksi, kun se itse on niin tyytyväinen.

Mutta kun ei jaksa oikein harrastaakaan enää. Koiraa lenkitän pari tuntia päivässä mutta muuta liikuntaa en harrasta, ja sen kyllä huomaa! Käsitöitä sentään jonkin verran jaksan tehdä ja välillä lukea, mutta kirjaston kirjojakin täytyy pari kerta kyllä uusia, ennen kuin ihan oikeasti olen ne lukenut. Hm... Tää on todella outo olotila mulle, ja toivon, että tästä päästäis eteenpäin nopeasti!

Jolly, mä en tajunnutkaan, että oikeasti voidaan joutua kohtu poistamaan! Onko se siis pelkästään endon takia mahdollista vai vaikuttaako tuo patti jotenkin siihen? Se on kyllä hirveää jos siihen mennään, vaihdevuosioireet tulee kaikki kertarsäyksellä vaikka kuinka koitettais hormoneilla auttaa. :( Toivottavasti mitään noin radikaalia sulle kuitenkaan ei tule eteen. Mieluummin sitä sitten ehkäisee vaikka loppuelämänsä... Näin mä sen näkisin. Mutta onko sulla hirveät kivut tuosta endosta johtuen?

Ihana lääkäri sulla kyllä. :) Tuollaisesta pitäisin kyllä itsekin kiinni...

Mutta ihanaa, tänään näen yhden rakkaan lapsuudenystäväni taas pitkästä aikaa, menen heidän uudelle asunnolle käymään... Se on vaan niin mukavaa, kun on sellaisia ihmisiä, jotka tuntee tosi hyvin ja joille ei koskaan tarvii selitellä yhtään mitään vaan voi vain olla. Tiedättekö? Aurinkoista syyspäivää!
 
ex-jolly
Moip

Kiitti eemi pitkästä postauksesta!!! Kiva etten yksin täällä hillu.

Siis joo. Tämä mun lääkäri on sitä mieltä (hän siis löysi patin) että mahdollisen raskauden jälkeen kun lapsitoiveita ei enää ole, harkitaan vakavasti kohdunpoistoa / munikset. Ymmärrän tän näkökannan sen takia, että nykytietämyksen mukaan endon syntyperät on kohdun limakalvo tai munasarjojen hormoonit tai jotain sinnepäin. Siis sitähän ei tiedetä mistä se johtuu. Ja kun poistetaan vehkeet, poistuu taudin aiheuttaja.

Itse en oo kyllä ihan vielä vakuuttunu tästä kohdun /muniksien poiston tarpeellisuudesta, koska esim. endometrioosiyhdistyksen sivuilla on tullut vastaan naisia joilla radikaalitoimenpiteetkään eivät ole auttaneet, koska endoa on jäänyt vatsaonteloon, se kipuilee siellä ilmeisesti aina vaan. Ja eiku kipulääkettä huiviin! Siis aivan järkkyjä kertomuksia siellä, itse olen päässyt tosi tosi tosi vähällä pahimpiin tapauksiin verrattuna, luojan kiitos siitä! Mutta kun tieto siitä, että se on aika aktiivista sorttia niin panee kyllä miettimään tosissaan sitä vaihtoehtoa... Onhan niitä sellasiakin tapauksia, jotka on saaneet siitä avun, eli endot on saatu pois vatsaontelosta. Uusi elämä heille, joilla ollu todella pahat kivut.

Mutta siis tämä endometriooma (se kova patti) ei näillä näkymin kohdunpoistoon vaikuta. Se vaan on niin kinkkisessä paikassa. Ja saattaa vaikeuttaa nyt sitten raskautumista, kele! Nyt olen päättäny olla ajattelematta poistoleikkauksia tovin aikaa, koska mulla on tää ässä hihassa, laparoskopia!!! Eli ajatus siitä, että ellei tärppää, niin laparoskopialla tuhotaan muut endot, ja patti jätetään ja tsa-daa, olen raskaana! Huomaatteko kuinka positiivista ajattelua =)

Meidän eiliset varmistelut hyyty siihen, että kaikki korsattiin rivissä, tessu, ukko, minä ja riiviö. Mutta eipä hätiä mitiä, tänään on oikein hyväntuntuiset limat ja aamulla SELVÄSTI tapahtui jotain (jotain=ovulaatio!) kun oli ihan menkkaoireita havaittavissa vaikka on kp 12. Joten se on sitten yövuoro! Huomatkaa jälleen positiivinen ajattelu =)

Hei oletko sä eemi tällä ystävälle kertonu teidän tilanteesta mitään? tai ylipäätään kenellekään? (en muista onko ollu puhetta). Entäpä muut oletteko kertoneet?

Mun kaks ystävää tietää nää meidän kuviot, ihan itsenikin yllätin, kun heille kerroin. Tavallisesti märehdin kaiken yksin.

joo joo lopetan mä nämä horinat kunhan kerkiän =)

Jolly
 

Yhteistyössä