Vuoden turhake

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Suomen Luonto -aikakauslehti on valinnut vuoden turhakkeen.

Aikakauslehti valitsi vuoden 2016 turhakkeeksi muovikassin. Toimitus valitsi turhakkeen lehden lukijoiden lähettämien yli 500 ehdokkaan joukosta. Valinnalla toimitus haluaa kiinnittää huomiota muovin aiheuttamiin ympäristöongelmiin.

Suomalainen käyttää lehden mukaan keskimäärin noin 55 muovikassia vuosittain. Koko maassa niistä kertyy vuositasolla 300 miljoonaa muovikassia. Tähän lukuun ei kuitenkaan lasketa ohuita muovipusseja kuten hedelmäpusseja, joita Suomessa käytetään peräti 900 miljoonaa kappaletta vuosittain.

Vaikka muovijätettä jo kerätään Suomessakin, päätyy sitä silti paljon luontoon. Lehden mukaan on arvioitu, että merissä lilluu parhaillaankin 150 miljoonaa tonnia muoviroskaa ja joka vuosi tuo kuorma kasvaa 6–8 miljoonalla tonnilla. Meriympäristössä muovikassi säilyy 20–30 vuotta.

Viime vuonna turhakkeeksi valittiin muovinen kananmunankotelo, vuonna 2014 hyönteisansa ja vuonna 2013 hajustettu roskapussi.

Muovikassit pitäisi lailla kieltää. Maapallo hukkuu roskaan ja esim meristä löytyy tonneittain muovihippusta ja ehjää muoviroskaa.

Itse olen lukemattomia kertoja päättänyt lopettaa muovipussien ostamisen, mutta aina se kauppakassi unohtuu. Toisaalta roskikseen tarvitsee muovipusseja, joten siihenkin pitäisi joku järkevämpi systeemi keksiä. Ehkä ainakin muovijätteet voisi kasata suoraan ämpäriin, ja sen käydä kippaamassa laatikkoon.

• Tykkää
Reactions: Kuuloke-Esko
Miten muka selviäis ilman muovikassia??? Se on kestävä ja hyvä kantaa ja sitä voi käyttää roskiksenaki. Mä ala mitään kauppa kassia pitämään mummeleilla on sellaset. Se et oo turhake. se mikä on turhake on lehdet ja niitä työnnetään koko ajan meiän laatikosta lisää. Mä haluan tajroukset mut en mitään muuta ja mä joudun viemään niitä lehtiä alas je heittää keräykseen.

Muovikasseilla on laajaa käyttöä myös vaikkapa roskapusseina ja suojaamassa tavaroita kosteudelta/lialta. Lisäksi ostoskassinkaan roolissa niiden ei tarvitse olla kertakäyttöisiä.

Mites ne täydelliset ihmiset jotka ei käytä muovikasseja eika hedelmäpusseja pakkaa roskansa?

Esko käyttää enimmäkseen kunnon kauppakasseja jotka kestää vuodesta toiseen. Joskus on pakko ostaa muovikasseja.

Ei se ongelma oo niinkään siinä, jos se muovipussi menee polttolaitokseen lämmöntuotantoon, vaan siinä kun on NIIN paljon ajattelemattomia ja suorastaan tyhmiä ihmisiä jotka heittää muoviroskaa suoraan luontoon!

IHAN mitä vaan muovista. Pakkauksia, naruja, siimaa (vapaa-ajan kalastajat, tosi paljon hölmöjä joukossa). Niistä tulee sitä vaarallista mikromuovia joka joutuu jopa ihmiseen itseensä kun sitä nyt ollaan ravintoketjun huipulla......

Ei muovia luontoon ikinä, kiitos!