Vuokra-asunnon varusteet

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Eiks se vähän niin mene, että kun kirjoitat vuokrasopimuksen, hyväksyt silloin asunnon kunnon ja varustelutason. Rikkoutuneiden tilalle voi ja pitää sitten vaatia uutta tilalle/korjausta.

Minun mielestä vuokranantaja, oli sitten yritys tai yksityinen henkilö, ei ole velvollinen ostamaan mitään asuntoon sen jälkeen, kun vuokrasopimus on tehty. Eikä kyllä ehkä ennenkään sitä. Niin se vain menee, että joko vuokraat omasta mielestäsi kohtuuhintaan sellaisen kodin, jonka varustetaso tyydyttää tai sitten hommaat sellaisen itse, omalla rahalla.

• Tykkää
Reactions: Minuli
Minun mielestä vuokranantaja, oli sitten yritys tai yksityinen henkilö, ei ole velvollinen ostamaan mitään asuntoon sen jälkeen, kun vuokrasopimus on tehty. Eikä kyllä ehkä ennenkään sitä. Niin se vain menee, että joko vuokraat omasta mielestäsi kohtuuhintaan sellaisen kodin, jonka varustetaso tyydyttää tai sitten hommaat sellaisen itse, omalla rahalla.

Aloittaja nähtävästi katuu muuttoaan ja koettaa nyt saada jotenkin vuokrafirman syyksi koko homman :D
Olisit miettinyt silloin kun asunnon otit että mitä varustetasoa haluat sen olevan :)

[QUOTE="harmaa";23758353]Aloittaja nähtävästi katuu muuttoaan ja koettaa nyt saada jotenkin vuokrafirman syyksi koko homman :D
Olisit miettinyt silloin kun asunnon otit että mitä varustetasoa haluat sen olevan :)[/QUOTE]

Vähän ihmetyttää joskus ihmiset, jotka vaatii vuokra-asunnoiltaan vaikka mitä - ja eivät sitten suostu maksamaan korkeampaa vuokraa. Niin kuin vuokranantaja olisi joku hyväntekijä, jonka kuuluu tarjota tiettyjä juttuja ihan ilmaiseksi. Ja samalla pelottaa toisten asenne, että vuokra-asunto olisi jotenkin oma, jossa saa elää miten lystää ja pitää lemmikkejä ja polttaa sisällä vaikka sopimus sen kieltäisi.

Huh, onneksi sittenkin päädyttiin myymään meidän kaksio eikä lähdetty vuokraamaan. Ehkä joskus sitten.

Vähän ihmetyttää joskus ihmiset, jotka vaatii vuokra-asunnoiltaan vaikka mitä - ja eivät sitten suostu maksamaan korkeampaa vuokraa. Niin kuin vuokranantaja olisi joku hyväntekijä, jonka kuuluu tarjota tiettyjä juttuja ihan ilmaiseksi. Ja samalla pelottaa toisten asenne, että vuokra-asunto olisi jotenkin oma, jossa saa elää miten lystää ja pitää lemmikkejä ja polttaa sisällä vaikka sopimus sen kieltäisi.

Huh, onneksi sittenkin päädyttiin myymään meidän kaksio eikä lähdetty vuokraamaan. Ehkä joskus sitten.

Samaa mieltä :) Moni tuntuu pitävän vuokranantajaansa jonain sosiaalitoimistona jolta voi vaatia ties mitä ja itsellä ei mitään vastuuta. Kaikkea pitäsi saada mutta en minä enempää vuokraa maksa vaikka nyt on laminaatit lattiassa parvekelasit asennettu tiskikoneet ja pakkaset uuttaan vain hohkaavat, ei en minä maksa kuin tuon saman summan kuin ennenkin :D

Itse sinä sen sanoit ;)
Miksi muutit koko asuntoon, tuskin sinä sinne muutit näkemättä asuntoa. Mistä nyt moinen vimma saada kaikki,olisit miettinyt silloin tai laita uusia hakemuksia sisään jossa vaadit sinulla olla kaikki hienoudet muuta yksityiselle jos muuten et saa sitä mitä kaipaat

Enhän minä noin ole tehnytkään ja lue viimeinen lause uudelleen...Olet kai kuullut pääkaupunkiseuden asuntopulasta? Miten siis luulet, että voin valita juuri sitä mitä haluan? Niin ja en minä ole mitään vaatimassa, olen vasta pohtinut ja harkinnut kysyvä asiaa, miettinyt sen kohtuutta...Ja toisaalta eihän kukaan kai ole niin tyhmä että maksaa tietoisesti liikaa? Maksaisitko itse...? Ja eihän vuokraaminen ole mitään hyväntekeväisyyttä johon ei päde mitkään säännöt vaan kun jostain maksaa, pitää tavaran kohtuudella vastata hintaa.

Miten niin omalla rahalla!! Minun omaa rahaani Sato saa ja siksi mietin mikä on kohtuullista! :O Mitä te oikein luulette, että kaikki vuokralla asuvat ovat yhteiskunnan elättämiä vai?! Ja toisaalta nekö jotka on, saavat tyytyä ihan mihin tahansa?! :O aika sivistymätöntä ajattelua...Ja entä se asuntopula, että valitsen itseä miellyttävän?! Haloo...

[QUOTE="aloittaja";23758512]Enhän minä noin ole tehnytkään ja lue viimeinen lause uudelleen...Olet kai kuullut pääkaupunkiseuden asuntopulasta? Miten siis luulet, että voin valita juuri sitä mitä haluan? Niin ja en minä ole mitään vaatimassa, olen vasta pohtinut ja harkinnut kysyvä asiaa, miettinyt sen kohtuutta...Ja toisaalta eihän kukaan kai ole niin tyhmä että maksaa tietoisesti liikaa? Maksaisitko itse...? Ja eihän vuokraaminen ole mitään hyväntekeväisyyttä johon ei päde mitkään säännöt vaan kun jostain maksaa, pitää tavaran kohtuudella vastata hintaa.[/QUOTE]

Mutta se päätetään ennen maksamista (eli tässä tapauksessa sopimuksen allekirjoitusta). Ethän sä voi mennä ostamaan autoakaan ja viikon päästä kaupoista alkaa miettiä, että mitä kaikkea tähän hintaan olisi pitänytkään saada lisäksi. Tai miettiä toki voi, mutta tuskin se autokauppias enää kaupan teon jälkeen alkaa asennella sinulle maksutta siihen autoon erinäisiä lisävarusteita, joita sinun mielestäsi kuuluisi olla ja saada.

[QUOTE="aloittaja";23758548]Miten niin omalla rahalla!! Minun omaa rahaani Sato saa ja siksi mietin mikä on kohtuullista! :O Mitä te oikein luulette, että kaikki vuokralla asuvat ovat yhteiskunnan elättämiä vai?! Ja toisaalta nekö jotka on, saavat tyytyä ihan mihin tahansa?! :O aika sivistymätöntä ajattelua...Ja entä se asuntopula, että valitsen itseä miellyttävän?! Haloo...[/QUOTE]

minä asun perheeni kanssa vuokralla. ja otan asunnon, jonka hinta ja laatu täsmäävät. asuntopulasta huolimatta, etsimme vuoden asuntoa joka oli hintasuhde oli hyvä ja laatu hyvä.

[QUOTE="harmaa";23758430]Samaa mieltä :) Moni tuntuu pitävän vuokranantajaansa jonain sosiaalitoimistona jolta voi vaatia ties mitä ja itsellä ei mitään vastuuta. Kaikkea pitäsi saada mutta en minä enempää vuokraa maksa vaikka nyt on laminaatit lattiassa parvekelasit asennettu tiskikoneet ja pakkaset uuttaan vain hohkaavat, ei en minä maksa kuin tuon saman summan kuin ennenkin :D[/QUOTE]

Sinä myös, missä todellisuudessa oikein elät? Ja etkö osaa lukea? En ole vaatinut mitään vaan mielestäni ihan asiallisesti punninnut tilannetta :O Sama kuin minä lyttäisin sinun kirjoitukset jos paljastuisi että olet ostanut _pankin_ rahalla (huom. et omalla) asunnon joka ei mahdollisesti vastaakaan sen arvoa ja miettisit sitä sitten täällä... :O

[QUOTE="aloittaja";23758548]Miten niin omalla rahalla!! Minun omaa rahaani Sato saa ja siksi mietin mikä on kohtuullista! :O Mitä te oikein luulette, että kaikki vuokralla asuvat ovat yhteiskunnan elättämiä vai?! Ja toisaalta nekö jotka on, saavat tyytyä ihan mihin tahansa?! :O aika sivistymätöntä ajattelua...Ja entä se asuntopula, että valitsen itseä miellyttävän?! Haloo...[/QUOTE]

Koita nyt ymmärtää, että vaikka olisi kuinka asuntopula niin vuokranantajan ei tarvitse hankkia asunnon keittiöön mitään, mitä sinä sinne ehkä keksit vaatia. Rikkimennyt kodinkone on eri asia sitten, jos sopimuksen olette tehneet. Tuskin Sato siinä häviää, että juuri sinä et niitä rahojasi heille laita, ja jos ei ole laissa määrätty että keittiössä pitää olla tietty varustelutaso niin minkä sinä sille voit? Joko maksat, tai sitten ole ilman.

Ja en pidä vuokralla asujia minään eriarvoisina kansalaisina vuokralla asumisen perusteella. Mutta itsekin yksityisiltä vuokranneena tiedän, että sitä saan, mistä maksan. Ja jos vaadin vaikka uuden keittiön, kyllä siitä maksan myös minä - nousevan vuokran muodossa.

[QUOTE="aloittaja";23758578]Sinä myös, missä todellisuudessa oikein elät? Ja etkö osaa lukea? En ole vaatinut mitään vaan mielestäni ihan asiallisesti punninnut tilannetta :O Sama kuin minä lyttäisin sinun kirjoitukset jos paljastuisi että olet ostanut _pankin_ rahalla (huom. et omalla) asunnon joka ei mahdollisesti vastaakaan sen arvoa ja miettisit sitä sitten täällä... :O[/QUOTE]

Asuntojen ylläpitäminen hyvänä ja nykyaisena maksaa rahaa. Eli sinunkin on maksettava rahaa, että saat sen minkä koet olevan tyydyttävä varustetaso.

[QUOTE="vieras";23758555]Mutta se päätetään ennen maksamista (eli tässä tapauksessa sopimuksen allekirjoitusta). Ethän sä voi mennä ostamaan autoakaan ja viikon päästä kaupoista alkaa miettiä, että mitä kaikkea tähän hintaan olisi pitänytkään saada lisäksi. Tai miettiä toki voi, mutta tuskin se autokauppias enää kaupan teon jälkeen alkaa asennella sinulle maksutta siihen autoon erinäisiä lisävarusteita, joita sinun mielestäsi kuuluisi olla ja saada.[/QUOTE]

Ei tässä ole tästäkään kyse ja asunto on ihan hyvä. Mietin vaan että olisiko kuitenkin kohtuullista saada se Satolta ymmärtäen samalla että niin ei välttämättä tapahdu...

Asuntopulaan vastaa että voihan sitä muuttaa muuallekin kuin pääkaupunkiseudulle (siis jos työ opiskelu sen sallii)
Mitäs taas yhteiskunnan tukemaan asumiseen (sossu asumistuki jne)
niin myös silloin on syytä ottaa huomioon se mihin on varaa,ei kai yhteiskuntakaan maksa kenellekään kokonaan asumista ja omavastuu menee aina (luulisin?)
Ja se että jos elää yhteiskunnan rahoilla niin ei tietenkään tarvi tyytyä mihin vain vaan asialle voi myös itse tehdä jotain,kuten hankkia vaikka kierrätystorilta tms. se arkku tai kaappipakastin.
Ei edes kaikilla ole sitä pakastelokeroa tai edes pyykkitupaa.

Asuntojen ylläpitäminen hyvänä ja nykyaisena maksaa rahaa. Eli sinunkin on maksettava rahaa, että saat sen minkä koet olevan tyydyttävä varustetaso.

Sen minäkin ymmärrän, mutta niin se maksaa VVO:lle, yksityisille ja muillekin vuokranantajille, joilla on kuitenkin ehkä Satoa parempi hinta-laatusuhde eli pyyntö ei selvästikään kohtuuton vaan Sato ahneempi. Uudet hakemukset vetämään siis ja pois Satolta.

[QUOTE="aloittaja";23758782]no loppuhan se vihdoin...kyllä täällä on urpåa porukkaa...[/QUOTE]

Sanos muuta :D
kukaan ole niin urpo että käy jälkikäteen vaatimalla vaatimaan asuntoonsa hienouksia jos ei sitä ole jo silloin alussa heti tajunnut pyytää

En lukenut koko ketjua, mutta asunnon hintaan - olipa sitten vuokra- tai omistusasunto - vaikuttavat muutkin tekijät kuin asunnon varustetaso. Sijainti on yksi ihan tärkeimmistä. Hyvämaineisella alueella maksat vaatimattomin varustetusta asunnosta enemmän kuin maksaisit huonomaineisella alueella hyvinvarustetusta asunnosta. Lisäksi tietysti vaikuttaa palvelujen läheisyys. Luulisin myös, että Sato tms ei voi ruveta yhdelle vuokralaiselle hankkimaan parempia kodinkoneita ja veloittaa silti samaa vuokraa kuin mitä muut samassa talossa asuvat maksavat. Toki niitä parannuksia tehdään asteittain asuntojen vapautuessa tai muutoin remontin yhteydessä, mutta jos Sato hommaa yhdelle asukkaalle pakastimen ja tiskikoneen, niin muutaman vuoden sisällä ne pitää hommata myös muille saman talon asukkaille.

Sanos muuta :D
kukaan ole niin urpo että käy jälkikäteen vaatimalla vaatimaan asuntoonsa hienouksia jos ei sitä ole jo silloin alussa heti tajunnut pyytää

Eipä jääkaappipakastin ole mikään "hienous". Vuokranantaja jaa vähentää verotuksessa kaikki parannukset ja hankinnat (koskee myös yrityksiä ja yhteisöjä), ja lisäksi ne nostavat asunnon arvoa. Vanhat kodinkoneet ovat sitä paitsi paloriski. Itse vuokraan omistamaani yksiötä, ja kuuntelen kyllä tarkalla korvalla vuokralaisen parannusehdotuksia.

Minuakin epäilyttäisi, jos noin vanhassa talossa on peruskorjauksia tekemättä. Se on huonoa omaisuuden hoitoa, ja käy kyllä lopulta yhtiöllekin kalliiksi. Tuollaisissa taloissa saattaa muhia homeet ynnä muut... Mietinkin, että jos vuokra kuitenkin on tasoon nähden korkea, niin yrittävätkö sitten vielä kerätä kolehtia ennen "viimeistä tuomiota": Suomessahan puretaan jopa -70-luvulla rakennettua asuntokantaa, kun kunto on niin huono ettei korjaus edes kannattaisi.

[QUOTE="aloittaja";23757077]Hankkisin muuten itse, että mun mielestä jotain pitää kyllä tulla suhteessa vuokraan eli jos keskitasoa kalliimpi vuokra niin kyllä asunnon on oltava myös sen mukainen! Eihän kai kukaan ole niinkään pässi että ostaa ylihintaisen asunnon vai? Tai mitään muutakaan eli tottakai sen on koskettava myös vuokra-asuntoja ja sitä tässä mietinkin että mikä olisi _kohtuullista_ tässä tapauksessa.[/QUOTE]

"Eihän kai kukaan ole niinkään pässi että ostaa ylihintaisen asunnon vai?"

Eli olet nyt kuitenkin mennyt kirjoittamaan vuokrasopimuksen alle ja jälkikäteen mongut?!?! Ei sitä taloakaan ostettaessa eka tehdä kauppoja ja sitten ruvetaan katsomaan mitä ollaan ostamassa...

Yhteistyössä