Hae Anna.fi-sivustolta

Vuokra-asunto & lemmikki

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä Joliellen, 17.01.2008.

1. Joliellen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kuinka monella on vuokra-asunto ja lemmikki? Ilmoituksissa usein lukee, ettei lemmikkejä.

Meillä on kaksi omaa asuntoa, jotka molemmat on vuokrattu / vuokrataan pois. Nyt siis pitäisi itse vuokrata asunto, kun työn perässä muutetaan. Tiedän, että ainakin kolmella vuokralaisellamme on ollut lemmikki, vaikka sopimuksessamme on lukenut ettei lemmikkejä. Minua ei kyllä ole haitannut, kun paikat kuitenkin olleet siisteinä.

Hesassa asuntojen hinnat on nyt niin korkeat, että ostaakaan ei viitsi. Katsotaan parempia aikoja. Mutta mitenkä vuokra-asuminen ja esim. koira? Jos kerron koirasta, niin tuskin saan asuntoa. Toisaalta en halua, että meidät potkitaan kämpästä pois jos sopimusrikkomus paljastuu.

Kertokaahan miten vuokra-asuminen ja lemmikin pitäminen sujuu?

2. koiru Vierailija

Heippa, mulla on edessä sama murhe. Asun nykyisin vuokra-asunnossa, jossa ei sopimuksen mukaan saa pitää lemmikkejä. Aikomukseni on kuitenkin lähiaikoina ottaa koira. Mitä siis tehdä? Olen jo katsellut uutta asuntoa, mutta aina kun ihastun johonkin, niin asunnon kuvauksessa lukee lopussa, että ei lemmikkejä. Tämä siis on todella yleistä ainakin täällä Helsingissä. Vaikka asunto olisi kunnoltaan huonomman puoleinenkin jo valmiiksi, niin silti hakuilmoituksissa lukee, että ei lemmikkejä! Missähän kaikki lemmikilliset ihmiset sitten täällä Helsingissä asuvat???

3. lenkille Vierailija

Kyllä sujuu. Itselläni on keskikokoinen (säkä 45 cm) koira pienessä yksiössä (28 m2). Ulkoillaan ahkerasti ja keksitään muuta leikkiä, niin koira tykkää. Vuokraisäntä ei edes tiedä, että minulla on koira. Koiraa ei ollut silloin kun tähän muutin ja lemmikeistä ei edes ollut puhe vuokrasopimusta tehtäessä.

4. sohvis Vierailija

Kuten aikaisemmin olen todennut,koiria on liikaa.Niitten määrää pitää saada alaspäin ns.luonnollisen poistuman kautta.Minäkään en salli vuokralaisteni pitää lemmikkejään .Noista luontokappaleista on muutenkin monenlaista harmia.Koiraveroa perittävä jokaisesta,samoin kissat verolle.

5. Kannattaa etsiä vuokra-asuntoa vakuutusyhtiöiden, eläkesäätiöiden, KEVA:n, VVO:n, Saton ym. kohteista. Niissä ei ole lemmikinpitokieltoa. Yksityiset vuokranantajat vuokraavat yleensä sitä ainoaansa, upeana pitämäänsä asuntoa ja kuvittelee, että kissat ja koirat tuhoaa paikat.

Minulla on itselläni yksi vuokrattu yksiö, jossa on uusi parketti. Kissan suvaitsen vuokralaiselle mielelläni (fiksuna hän sitä minulta jo kysyikin), koirasta keskusteltaisiin kyllä ja iso koira olisi no.

6. Asunnon löytänyt Vierailija

Itselläni oli myös äskettäin asunnon hakeminen Helsingistä edessä, ja minulla on kissa lemmikkinä. Monessa ilmoituksessa tosiaan lukee että "ei lemmikkieläimiä", mutta kannattaa aina soittaa välittäjälle ja varmistaa asia. Monessa tapauksessa välittäjä sanoi että kyllä asuntoon saa lemmikin ottaa, vaikka ilmoituksessa toista lukeekin.
    Eli ei muuta kuin soittelemaan :)

7. Koira ja kissa Vierailija

Koira taitaa olla se hankalampi tapaus. Me etsittiin vuokra-asuntoa pari vuotta sitten, meillä on kissa ja koira. Kissa oisi ollut suurimmalle osalle ok, mutta koiraa karsastettiin.

Saatiin sitten vakuutusyhtiön talosta asunto ja tää talo todentotta on täynnä koiranomistajavuokralaisia!

8. LLL Vierailija

Meillä kävi ilmeisesti hyvä tuuri, muutama vuosi sitten kun etsittiin vuokrakämppää niin heti ensimmäinen natsasi, vuokranantajapariskunnalla ei ollut mitään lemmikkejä vastaan. Isäntä vielä kävi meillä tarkistamassa keittiöremontin jäljet ja oli oikein ihastunut meidän koiriin. Eli hyvällä onnella pääsee yksityisellekin...

9. Oili* Vierailija

Me ollaan yleishyödyllisellä säätiöllä vuokralla, ja lemmikkieläimet on sallittuja. Vuokrakin on kohtuullinen ja asuinalue rauhallinen, joten oli nappivalinta. Yksityisen kanssa on minulla ollut sellaisiakin kokemuksia, että sitä vuokra-asunnon kuntoa kyllä kytätään, ja esimerkiksi edellisen asunnon vanhaa vesivahinkoa riideltiin pitkään, että kuka sen maksaa, vaikka me emme olleet sitä aiheuttaneet. Joten en uskaltaisi ottaa lemmikkiä sellaiseen asuntoon - tiedä sitten mikä lasku sieltä muuton jälkeen lähtisi perään, tyyliin kynnejälkiä kynnyslistassa ja siksi piti uusia kaikki pinnat..;)

10. Tanskandoggi Vierailija

Olin opiskelemassa toisella paikkakunnalla ja vuokrasin asuntoni siksi aikaa nuorelle parille, jolla oli aikuinen tanskandoggi. Rauhallinen, mukava, ei mitään harmeja.

Muistan kun vuokraamisesta keskusteltiin, kuinka varovasti he sanoivat, että meillä on iso koira. Minä, että mitä isompi en rauhallisempi :).

11. #alaspäin ns.luonnollisen poistuman kautta.Minäkään en salli vuokralaisteni pitää lemmikkejään .Noista luontokappaleista on muutenkin monenlaista harmia.Koiraveroa perittävä jokaisesta,samoin kissat verolle."

Haluan tutustua logiikkaasi ,miksi kissat verolle? Paskovatko ne teille ? En ymmärrä..
    Itselläni neljä kotikissaa joita MIELELLÄNI VEISIN ulos lenkille, mutta kun vastassa on aina koira niin mikä on lopputulos..verinen naama ja rakin omistaja joka haluaa nähdä "pörröisen kissan" ..vitun hauskaa. Tosiaan mökillä meillä kissat ulkotarhassa, muuten valjaissa, koiria juoksee vapaana harvase päivä jossakin. EI SAA PUUTTUA EI!
    Lapsiakin purtu pitkin kesää kun aurinkoa ottavat bimbot päästävät rannoilla piskinsä vapaaksi..ja kehtaavat vielä valittaa..on lapset saaneet kärsiä. JOKU ROTI TOHON HOMMAAN ITSEKKÄÄT PASKAT!

12. Missä lukutaito? Vierailija

Missä omatunto...

Miten tuo pahanolon purkaus liittyy aloittajan kysymykseen? Lukisitko aloituksen ja pysyisit ystävällisesti asiassa.

13. poetry. Vierailija

Itselläni kokemusta vuokralaisen näkökulmasta. Jokainen vuokra-asunto, johon olemme muuttaneet, on ollut myös lemmikkimyönteinen. Eräs vuokranantaja olisi jopa itse tarjonnut meille kissanpentuja, mutta nykyisen kissamme vuoksi kieltäydyimme kohteliaasti tarjouksesta. Nykyinen vuokra-asuntomme on suht uusi rivitalo, jonka vuokranantajalla ei myöskään ole mitään lemmikkejä, myöskään koiria, vastaan. Kertoi, että aikaisemmilla vuokralaisillakin on ollut kissa. Seinänaapuristamme löytyy kultainennoutaja - tosin se onkin sitten omistusasunto, jossa omistajat itse asuvat.

Ihan jo vuokrailmoituksissamme, joissa sopivaa vuokrauskohdetta etsimme, ilmoitimme lemmikistämme. Näin saavat sitten he, ketkä eivät lemmikkejä hyväksy, skipata ilmoituksen samantien, eikä mitään yllätyksiä tule jälkikäteen. Tietysti lemmikkejäkin on moneen lähtöön. Oma kissamme on sieltä ns. helpommasta päästä, sillä se ei pilaa laminaattia tai tapettia kynsillään ja elää muutenkin rauhallisen lokoisaa elämää. Tottakai on sitten myös niitä, jotka saattavat ruikauttaa hätänsä vaikka lattialle tai raapivat seiniä ja tämän vuoksi ymmärränkin joidenkin vuokranantajien tiukan linjan - eihän muiden lemmikeistä koskaan voi tietää, eikä välttämättä lemmikin omistajien sanaan voi aina luottaa. Toisaalta tämäkin logiikka voidaan nähdä myös siitä näkökulmasta, että kyllä se ihminenkin tuhoa osaa aikaan saada lemmikittäkin, ja silti on vaan luotettava vuokrauskohde jonkun vuokralaisen asuttavaksi.

14. LLL Vierailija

Tässä meidän kämpässä oli ennen meitä vuokralla lapsiperhe... koirat ei ainakaan piirtele seiniin.

15. miikkulainen- Vierailija

Kannattaa laittaa itse lehteen ilmoitus ja mainita, että taloudessa on koira. Ei tarvitse sitten erikseen alkaa miettimään, että saakohan koiran ottaa.

16. Joliellen Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kiitos kaikille asiallisista vastauksista, kaikista vinkeistä on paljon apua. Parasta kuitenkin on varmasti toimia rehellisesti.

En puolusta kaikkia koiran omistajia. On niitä, jotka antavat koirien räksyttää, jättävät jätökset korjaamatta jne. Silti haluaisin muistuttaa teitä kyynikoita:
    "Kansakunnan sivistyksen taso näkyy siinä, miten se kohtelee eläimiään"
    -Tenzin Gyatso (nyk. dalai lama)

17. kanittaja Vierailija

Mitenköhän on sitten kanien kanssa? Kokemusta?
    Mulla on todella kinkkinen tilanne, sillä kaneja on tällä hetkellä KAHDEKSAN. Syksyllä alkais opinnot ja paikkakuntaa pitäis vaihtaa.
    Ja nyt kävikin niin, että kaneista osaa en voi jättää vanhemmillekaan, joten mukana ne on völjättävä! Ovat kuitenkin aina asuneet sisällä ja ovat siistejä.
    Kanit kun eivät ääntä isommin pidä kuten koirat, mitä nyt verkkoja ratuuttavat. Toki noi on kovia tuhoamaan paikkoja, mutta hyvällä suojauksella sekin ongelma olis pois. Mutta uskooko vuokranantaja?

18. sivhos Vierailija

Kanipaisti mikään huono vaihtoehto.Älä vaan käy tyrkyttämään niitä kellekään.Ei kun pataan.

19. Ja hommahan menee niin, että lemmikki kuuluu perusoikeuksiin, eli sellaisen pitoa ei voi kieltää kuin hyvin painavista syistä. Esim. jos koko talo on ns. allergiatalo, sitten onnistuu.

20. sivosh Vierailija

Ok-talon omistajalla on oikeus päättää,saako vuokralainen ottaa koiran omistamaansa kiinteistöön.

21. njet Vierailija

22. sivhos Vierailija

Minulla on ok-talossani vuokralla oerhe.Tasan varmaa on että siihen taloon ei tule elukoita.Vaihtoehtona häätö.Jos alkavat kiukutella,otan kiinteistön omaan käyttööni.Näin simppeliä se on kun vaan oivaltaa.

23. Varjotar Killing Whispers

Saadut tykkäykset:
    0
    Mulla on kanssa asunto, jossa ei saa pitää lemmikkejä, mutta mulla on ollut mm. rottia täällä eikä siitä oo sanottu mitää, päinvastoin niitä on vaa ihasteltu. Hoitokoirakin viikonloppuja ja taas tulossa hoitoon tänään.

24. kahdessa käynyt Vierailija

Talven aikana olen käynyt hoitamassa pyynnöstä koiria kahdessa eri (kaupungin) vuokra-asunnossa...huh! Varmistunut epäilyni yhteiskunnan asunnoissa varmaan ilmaiseksi asuvista!! Itselä omistusasunto ja vastuuta myös asumisestani sekä asunnon kunnosta.
    Toisessa paikassa oli viisi koiraa ja paikat olivat melkoisessa kunnossa, vasta kuukauden olivat asuneet siinä. Koirilla lupa pissiä mihin sattuu ja myös peuhasivat sängyt, sohvan (onneksi oli nahkainen)jne....no ei tarv kertoa enenmpää.
    En voinut asua siellä kuten oli sovittu, vaan hodin lopuksi koirat omassa kotonani ja yllätys,yllätys! Hyvin käyttäytyivät, kun ulkoilutin niitä 4 x pv ja säännöt tein selväksi.
    Toinen paikka, viisi kissaa ja viisi koiraa, huh! No siellä olin vain pari päivää, siivoamaan joutui molemmissa paikoissa.

Pidän koirista, mutten ymmärrä tätä. Seinistä tapetit revitty, matot purtu, nurkat pissitty jne.
    Ennen seuraavia "vuokralaisia" näihin asuntoihin ainakin tehtävä täysremontti, mikään siivous ei auta...

25. Eläinrakkaus Vierailija

on joillakin vastuuta eläimistä ja asunnosta. Joillakin taas eläinten keräilyharrastus, vailla tietoa koulutuksesta tai ainakaan viitseliäisyyttä tai vaan voimia siihen.

Joskus (siis vain joskus!) tuo eläinten keräilemällä keräily nimittäin menee yksiin muunkin elämänhallinnan menetyksen ja muiden henkisten ongelmien, esim. kaksisuuntaisen mielialahäiriön kanssa. Innostuksen puuskassa otetaan, ja sitten roikotetaan vaan nurkissa ne toiset vaiheet. On pakko saada uutta ja hienompaa eläintä, mutta huomista päivää ja sen miettimistä ei sitten taas kalenterissa ole. Ei ajatustakaan siitä, että esim. koira tietää noin viidentoista vuoden jokapäiväistä vastuuta. Sellainen ihminen tuskin sitten ajattelee vastuuta siitä asunnostakaan.

Nimimerkillä myös hoitoapulaisena paskassa kahlannut, vaan eipä ollut niiden huushollien ainoa ongelma...

Ihan eri asia on sitten vastuullinen eläinten pito, jossa voivat hyvin omistaja, eläin ja asunto. Mutta ainahan jotain voi sattua, ainakin pentuaikoina. Ymmärrän niitäkin, jotka kiellon asettavat, oikein hyvinkin. Ei ole kiva, jos vuokralaisen koira aiheuttaa harmia haukkumisellaan myös asunnon omistajalle, ja allergiat ovat myös tosiasia, eläinpöly voi leijata asunnossa kauan eri rakenteissa, asukkaan jo vaihduttuakin.

Onneksi tämä kämppä oli jo valmiiksi niin romahtamispisteessä, että kaksi koiraa aiheutti lähinnä naureskelua muuttaessani :)

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri