Hae Anna.fi-sivustolta

Vuokra-asunto & lemmikki

Viestiketju osiossa 'Lemmikit' , käynnistäjänä Joliellen, 17.01.2008.

1. Vuokralle antaja Vierailija

Minun kaksi vuokrakämppääni ovat ensisijassa tarkoitettu ihmisille, myös niille mahd. allergisille, jotka eivät voi kuvitellakaan asuvansa asunnossa, jossa on ollut karvaisia lemmikkejä. Ei lemmikkikielto perustu aina lemmikin mahdolliseen tuhoamiseen vaan siihen, että en ole tavannut vielä lemmikillistä vuokraajaa, joka sitoutuu kustantamaan asunnon siivouksen sille tasolle, että sen voi vuokrata lemmikin karva/hilseallergikolle. En tietenkään kiellä akvaariota, kilpikonnaa tms, mutta karvaiset ja höyhenelliset kiellän. Toistaiseksi mulla on riittänyt luotettavia vuokralaisia ilman karvaisia lemmikejäkin. Rehellisyyden testaan käymällä joskus visiitillä ja olen itse allerginen. Helppoa.

2. sasae eik. Vierailija

Mikseivät suomalaiset vuokranantajat voi tehdä kuten monet amerikkalaiset, joilla on erityinen pet deposit eli lemmikkivuokraennakko? Siitä sitten vähennetään lemmikin tekemä vahinko. Kerran multa vähennettiin 25 dollaria, koska en ollut saanut kokolattiamatosta irti kaikkia kissan karvoja ja vuokrantaja joutui tekemään ylimääräisen putsauksen sille matolle.

3. Liilii Vierailija

Sivhos on suomenruotsalainen,siksi nuo vitsit on hiukka outoja meille ehtasuomalaisille.

4. pipsa Vierailija

Nykyään peritään koiraveroa jokaisesta koirasta ja jos koirista on harmia niin se on yleensä omistajan vika. Koiran voi yleensä kouluttaa niin ettei sillä ole huonoja tapoja yms.

Itse olen aina 3-vuotiaasta saakka halunnut koiran. Minulle sanottiin ,että saan koiran kunhan muutan pois kotoa. En todellakaan aio antaa 15 vuoden haaveeni mennä pieleen, vaikka on vaikeaa etsiä vuokra-asuntoa kun on juuri täyttänyt 18 ja opiskelee vielä ainakin 6 vuotta kahdessa eri paikkakunnassa. Eikä vanhemmatkaan voi auttaa kulujen maksamisessa sillä toinen vanhemmistani on kuollut ja toinen joutuu pienellä palkallaan elättämään pikkusisarukseni.

Nyt etsin asuntoa opiskelupaikkani läheltä mutta niissä ilmoituksissa ei lukenut mitään lemmikeistä. Olisi ainakin mykavaa, että ilmoituksessa lukisi saako asunnossa pitää lemmikkiä vai ei!

5. Kyllä, lemmikinomistaja ymmärtää ehkä toista lemmikinomistajaa.

Minulla on myös sijoitusyksiöitä ja vuokralaista hakiessa on tuo lemmikkikielto.
    Kielto on siksi, että itse katson kissan tai koiran kärsivän hyvin pienessä yksiössä.

6. peili Vierailija

Meillä on ollut aina koira/koiria, mutta ei enää kun mulle puhkesi astma.
    Koiramme ovat olleet isoja ja täysin koulutettuja, joita ohjailtiin puheella, ei voimalla.
    Omistamassamme rivarikolmiossa oli vuokralaiset muutaman vuoden kahden koiran kera ja pieni piha joka asuntoon kuuluu, oli kaivettu isoille kuopille.
    Nurmikko on täysin pilalla.
    Lähtivät alkutalvesta, jolloin ei enää voinut korjata nurmikkoa, joten se on keväällä edessä.

Olemme aina itse lenkittäneet koiramme niin, että energiat on purettu muualla tavalla kuin tuhoamalla kotia tai pihaa.
    Meillä täällä kotona on iso, aidattu piha mutta ei mikään koiristamme ole sitä kaivanut.

Naapurit olivat tosi kyllästyneet vuokralaisten koirien haukuntaaa siellä takapihalla ja olivat tyytyväisiä heidän poistumisestaan.

7. korvausvastuu Vierailija

Itse asuin silloisen avomieheni kanssa Munkkivuoressa ihanassa kivitalossa vuokralla. Kyseisessä asunnossa oli lemmikkien pito kielletty, koska huoneistossa oli parkettilattiat. Sovimme kuitenkin omistajan kanssa, että hiotutamme lattiat ja lakkaamme ne, kun lähdemme asunnosta pois. Asuimmekin siinä useamman vuoden ja poislähtiessä paikallinen yritys kävi hoitamassa lattiat uudenveroisiksi. Meidän tapauksessa siis koiran pito oli mahdollista, kunhan siitä sopi vuokraisännän kanssa.

Kaupungin vuokra-asunnoistakin on kokemusta ja niissä on yleensä muovimatot, joten ne ovat lemmikkiystävällisiä lattiamateriaaleja. Tosin kaupunki tekee lopputarkastuksen ja edellyttää esim. perinpohjaista siivoamista. Mahdolliset rikkoumat joutuu joissakin tapauksissa korjaamaan. Tosin vuokralaisia kannustetaan tekemään omatoimista remonttia. Ainakin VVO:n ja kaupungin vuokra-asunnoissa asuessani kummassakin sai noin 250 eurolla ostaa omistajan piikkiin paikallisesta rautakaupasta maaleja ja maalata itse seinät valkoisella tai muulla vaalealla/neutraalilla värisävyllä. Kaupungin asunnoista jäi muutenkin hyvät kokemukset, koska niissä asiat hoidetaan vuosikausien aikana hioutuneilla hyväksihavaituilla menetelmillä. Ainoa haittapuoli oli yksiöissä asuvat metelöitsijät, jotka tekivät nukkumisen viikonloppuisin sietämättömäksi. Aina kun joku sai häädön, niin tilalle tuli samanlainen ketale. Siksi kyllästyinkin meteliin ja ostin lopulta oman kämpän.

Ai niin, piti vielä kommentoida. Yleensä lemmikittömyys tarkoittaa nimenomaan koiraa tai kissaa, koska koirat naarmuttavat lattioita ja kissat saattavat repiä seiniä. Yleensä vuokranantajalla ei ole mitään esim. marsua vastaan. Sen sijaan akvaariokin saattaa säikäyttää jonkun vuokranantajan, koska rikkoutuva/vuotava akvaario saattaa merkitä isoa vesivahinkoa.

8. Asun vuokralla yksityisen vuokraamassa yksiössä, johon ei ilmoituksen mukaan olisi saanut ottaa lemmikkejä. Päätin kuitenkin laittaa hakemuksen, johon kirjoitin avoimesti että minulla on aikuinen koira, joka asuu osan aikaa vuodesta luonani. Vuokraisäntä piti hakemuksestani niin paljon, että kävi netistä katsomassa minkälainen koirani rotu on (=minkä kokoinen). Hän sitten päätti ettei koirastani ole haittaa, kunhan ei tuhoa paikkoja. Ja tietysti minulla on korvausvastuu poismuuttaessani, jos tuhoja tulisi. Asunto on muuten siisti, mutta esim. parkettilattia on paikoin surkeassa kunnossa, joten sikäli koirankynnet eivät siihen lisää pahaa tee. Koirani ei ole tuhonnut mitään, eikä häiritse naapureitakaan, eli on melkeinpä täydellinen kerrostalokoira!

Minulla kävi siis tuuri asunnon saamisessa, koska vaikutin vuokraisännän mielestä sen verran hyvältä vuokralaiselta ettei koira painanut vaakakupissa. Kyseisen asunnon hakijoita oli yli puolensataa, joten kovaa oli kilpailu. Riippuu siis yksityismarkkinoilla hyvin pitkälti siitä millainen vuokranantaja on ihmisenä ja miten hyvin hänet saa ympäripuhuttua, että saa lemmikinomistajana asunnon.

Omasta mielestäni aikuisten koirien ei tulisi olla este asunnon vuokraamiselle, mutta pennun hankkiminen tai kennelin pitäminen (pentueiden teettäminen) on jo vähän suurempi juttu, koska riski vahinkoihin on suurempi. Jos olisin vuokranantaja, karsastaisin kissoja enemmän kuin koiria, koska kissat voivat merkata sisätilat ja kynsiä seiniä ym pahemmin kuin koira. Mutta kyllä eniten vaikuttaa eläimen omistaja ja se miten hän on lemmikkinsä kouluttanut ja hoitanut, ja mitä hän katsoo kuuluvan normaaliin eläimen kanssa eläimiseen. Täytyy muistaa, että jotkut ysityiset vuokranantajat evät halua lemmikkejä asuntoon allergioiden takia. He saattavat esimerkiksi joskus itse harkita vuokraamaansa asuntoon muuttoa, ja jos on allergia, on ymmärrettävää ettei halua vuokralaisilla olevan eläimiä. Eläinpöly jää asunnon pintoihin ja rakoihin vuosiksi eläinten poismuuton jälkeen, ellei asuntoa remontoida kunnolla.

9. sonja Vierailija

10. just Vierailija

No kylla sulla on tyly ajatusmaailma. Suomessa ei ole mitaan liika elain ongelmaa kuten amerikassa. Suomessa ihmiset yleensa pitaa lemmikeistaan huolta. Isani omistaa muutaman asunnon ja on antanu koirien muuttaa sisaan tai sitten pyytaa pet depositin mika on yleensa n. 200 ja jos kaikki on kunnossa kun lahtee saa sen takaisin.

11. just Vierailija

Itseasiassa mulle koira on ollut tarkeampi kuin ihmis suhteet. Mieluummin vietan aikaa koiran kanssa kuin ihmisen, joka puhuu pahaa selantakana. Se on ihmisen paatos hanelle jos han haluaa sen ajan koiraan pistaa, ihan niin kuin mika tahansa harrastus. Ihan sama jos tykkaisit tanssia ja joku sanoo etta on mahdollista satuttaa ittensa ja tanssi tunnit maksaa, parempi olla tanssimatta, Sama ajatusmaailma toimis kaikkeen, koska joka asialla on hyvat ja huonot puolensa. Itse kulutan paljon aikaa lemmikkini kanssa ja olen kouluttanut koiraani vuosia ensimmaisesta paivasta lahtien. Mun koira auttaa mua ahdistukseen ja masennukseen ja siten olen parempi ihminen yhteiskunnassa.

12. saarenni7 Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Kannattaa kysyä vuokraajalta ihan suoraan niin ei tule väärinkäsityksiä! Ja mainitse myös mikä lemmikki on kyseessä...

Tilaa Annan uutiskirje!

Annan uutiskirje tuo sähköpostiisi uusimmat artikkelit, testit ja kilpailut.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri