Vuokrafirmat ovat kyllä yksi sikamaisuuden huippu....

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "yksi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
En oikein ymmärrä ap:n pointteja ja kertakaikkisen vääriä väitteitä. Jos lomakorvaus maksetaan jokaisessa palkanmaksussa, niin tilannehan on aivan sama kuin normaalilla palkansaajalla. Loman voi vain ottaa milloin haluaa ja saman rahamäärän(lomakorvauksen) on jo saanut vaikkakin etukäteen. Työsopimuslaki, työtehtosopimukset, työaikalainsäädäntö ja työsuojelumääräykset koskevat myös vuokratyöläisiä sekä ulkomailta palkattuja työntekijöitä, jos he Suomessa työskentelevät.

Alkuperäinen pointtini oli se, että vuokratyö on laillistettua ihmiskauppaa, jossa irtisanomisaikaa ei ole ja joka hyödyttää lähinnä rekryfirmoja, joka repii jokaisen senttinsä työntekijän tekemästä työstä. Ja lisäksi tuo, että nyt tuodaan väkeä lahden takaa tänne töihin polkuhinnalla.

En ottanut kantaa työsopimuslakiin, vaikka esim. työaika ei ole sama, vakituisilla on usein liukumat ja työaikapankit, joita ei useinkaan vuokrafirmalaisilla ole.

Sattuipa kerran Vara-avun työhaastattelussa...Kerroin rehellisesti,että pystyn tekemään,vain pelkkiä iltavuoroja,olenhan päivät koulussa nääs.Haastattelija oli oikein mukava ja sanoi,että me työllistämme paljon opiskelijoita ja tottakai voi tehdä pelkkää iltaa.Sanoi,että kun kalenteriin vaan merkkaat milloin olet käytettävissä.Kun haastattelu päättyi ja olin juuri lähdössä,tuli toisesta huoneesta toinen konsultti ja juoksi perääni.Kysyi että pääsisinkö seuraavana aamuna töihin sinne ja sinne,kun olisi kiireellinen tilaus päällä.Sanoin,että teen vaan pelkkää iltaa.Konsultti alkoi huutamaan ja räyhäämään,että minkä takia oikein haen heille töihin ,kun en kerran voi tehdä tarjottuja vuoroja.Näki miten sitä toista,minua haastatellutta tyyppiä hävetti.Ööh..haistakaa p:ka koko firma ajattelin ja kävelin pihalle.Yhtään vuoroa en tehnyt koko lafkalle,meni fiilikset.Yksi ihminen voi pilata koko firman maineen:(((

sellaisella työllä jota on ensinnäkin muutaman päivä max per kuukausi, kuten vuokratyöt usein on. Siitä pitäisi maksaa sitten vuokrat, ruoat ja laskut. Ei tarvitse kovin matemaatikko olla kun voi todeta että ollaan sitten työttömiä jos ei kerta kunnollista työpaikkaa ole enää olemassa. Minä en tule alistumaan orjatyöhön, jolla tarkoitan työtä jossa on niin pieni palkka, ettei sillä edes voi tulla toimeen mitenkään. Käteinen saa selittää ihan rauhassa että suomi on hyvinvointivaltio, mutta minä olen asiasta vahvasti erimieltä niin kauan kuin vuokrafirmat ja muu orjatyövoima kukoistaa ja piste.

No olen ollut vähän aikaa vuokratyöntekijä eikä ollut ongelmia. Töitä oli välillä muutamankin kuukauden, välillä sitten pitkä tauko ja joskus jotain parin viikon hommia. Ei ollut sillon lapsia, ei haitannut vaikka välillä tuli vähemmän rahaa. Musta oli mukavaa, että palkka oli suurempi kun lomakorvaukset tuli samassa.

Eräs tuttu taas tehnyt vuokratöitä pidemmän aikaa ja töitä saa koko ajan. Sanoi, että on helppoa kun voi itse päättää ottaako töitä vastaan vai ei. Lähti välillä viikon ulkomaanlomille. Oli tullut sen verran tutuksi jo vuokrafirmalle, että ei heitä haitannut, jos toinen kieltäytyi joskus töistä. Sanoi, että paljon mukavempaa näin, että saa pitää lomansa ihan millon haluaa. Tietysti alussa vuokrafirma katso kovin hyvällä jos kieltäytyy töistä eikä sitten välttämättä enään tarjoakaan.

Sellainen pieni epäkohta on se, että on vaikea päästä vakituiseksi firmaan missä on työskennellyt vuokrafirman kautta. Firmat ei halua maksaa erilaisia sanktioita, joita tulisi palkattaessa vakituiseksi.

Yhteistyössä