Vuokralaisen poismuutto, siivoamatta jäi...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tapiontytär
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Tapiontytär

Aktiivinen jäsen
26.08.2009
5 149
3
36
Olisikohan paikalla ketään, joka ymmärtäisi vuokrasuhteiden päälle vuokranantajan näkökulmasta..

Homman nimi:
Ostamassamme kiinteistössä oli vuokralainen, jolla on kaksi vuokrasopimusta. Toinen asuntoon ja toinen liiketilaan.
Irtisanoimme molemmat päättyväksi huhtikuun loppuun (lakisääteinen 6kk).

Vuokralainen irtisanoutui kuitenkin itse aiemmin, 31.12. päättyi vuokrasopimus asunnon osalta. Liiketila jatkaa jonkin aikaa.

Tilanne 31.12. oli se että vuokralainen sanoi ettei saa asuntoa tyhjättyä. Lupasin että voi palauttaa avaimet vasta 1.1. illalla. Sain yhden avaimen 2.1., asunto edelleen puolillaan tavaraa.
4.1. saimme kaksi avainta lisää, asunnossa osa tavaroista.
Huomenna kuulemma tulee viimeinen avain.
Asunnossa on vieläkin vuokralaisen pikkutavaroita ja siivous täysin tekemättä. Vuokralainen pyytelee vakuuttaan takaisin.

Mites tässä toimitaan että menee oikein?
Palautetaanko asunnon vakuus vaikka liikehuoneistossa on edelleen vuokrasuhde voimassa?
Pyydänkö siivousfirmalta tarjouksen ja vähennän vuokravakuudesta ennen palautusta? Entäs jos vakuussumma ei kata sitä? Rikkoutuneet termostaatit, ikkunat yms?

Lisäksi, liiketila (kirppis) on ennen meidän omistajuutta levittäytynyt sellaisiinkin tiloihin joihin vuokralaisella ei ole sopimusta. Olemme pyytäneet tyhjentämään tilat 17.12.2011 mennessä, mutta tavaraa on siellä edelleen huomautuksista huolimatta. Joissain huoneissa on jokin hyllykkö nurkassa ja yksi huone täpötäynnä, kaikki siivoamatta. Voiko näistä alkaa verottamaan korvausta?

Kaikenlaisesta tiedosta kiitän kovasti, olen itse ihan pihalla..

Miä en ole koskaan asunut yksityisellä, ainoastaan kaupungin kämpissä mutta.. Ei se missään nimessä voi mennä niin että palautatte sen vakuuden, ei. Vakuus on nimenomaan sitä varten että jos siellä asunnossa ilmenee jotain korvattavaa niin se otetaan siitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25385041:
Niin, onhan se selvää ettei varmaankaan vakuutta kokonaisuudessaan palauteta mutta halutaan että asia hoidetaan mahdollisimman lainmukaisesti.

Ihan lakia tuntematta sanon että jos vuokralainen ei siivoa asuntoa niin voit pyytää sinne siivousfirman ja laskuttaa siitä. Pistä paperille kuitenkin kaikki mahdollinen ettei tule sanomista myöhemmin =)

Alkuperäinen kirjoittaja Miä;25385064:
Ihan lakia tuntematta sanon että jos vuokralainen ei siivoa asuntoa niin voit pyytää sinne siivousfirman ja laskuttaa siitä. Pistä paperille kuitenkin kaikki mahdollinen ettei tule sanomista myöhemmin =)
Otin kämpästä kyllä valokuvat talteen riidan varalta :)

Ennen siivousfirman tilaamista anna vuokralaiselle viimeinen päivä, mihin mennessä tilojen oltava tyhjänä ja siivottuna (tämän siis ilmoitat vuokralaiselle). Vakuuksia älä palauta ennen kuin kaikki on ok.

[QUOTE="vieras";25385112]Ennen siivousfirman tilaamista anna vuokralaiselle viimeinen päivä, mihin mennessä tilojen oltava tyhjänä ja siivottuna (tämän siis ilmoitat vuokralaiselle). Vakuuksia älä palauta ennen kuin kaikki on ok.[/QUOTE]
Jos on asunnon vuokrasopimus irtisanottu 31.12. ja suullisesti olen antanut jatkoaikaa 1.1 asti, sekä vuokraamattomien tilojen osalta sanonut 17.12. mennessä, niin pitääkö todella ilmoittaa asiasta vielä uudelleen? En missään tapauksessa halua omituista vuokralaista enää asuntoon, jonne veimme jo omaa omaisuuttamme.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25385171:
Jos on asunnon vuokrasopimus irtisanottu 31.12. ja suullisesti olen antanut jatkoaikaa 1.1 asti, sekä vuokraamattomien tilojen osalta sanonut 17.12. mennessä, niin pitääkö todella ilmoittaa asiasta vielä uudelleen? En missään tapauksessa halua omituista vuokralaista enää asuntoon, jonne veimme jo omaa omaisuuttamme.

Ei tarvitse. Ajattelin vain, että haluat asian selväksi ilman riitaa vuokralaisen kanssa, ja ilmoittaa, että sinä ja sinä päivänä tulee siivousfirma, nyt on vielä mahdollisuus tyhjentää ja siivota tilat itse.

[QUOTE="vieras";25385112]Ennen siivousfirman tilaamista anna vuokralaiselle viimeinen päivä, mihin mennessä tilojen oltava tyhjänä ja siivottuna (tämän siis ilmoitat vuokralaiselle). Vakuuksia älä palauta ennen kuin kaikki on ok.[/QUOTE]

Mutta tässä tapausessahan asunto on edelleen siivoamatta ja tavaroita oli vielä tämän kuun puolella, vaikka ei siitä ole varmaan maksamassa vuokraa. Lisäksi jos on kehitus annettu tyhjentää ne tilat, jotka ei kuulu liiketilojen vuokrasopimukseen, ja se on vieläkin tekemättä. Eli jokin osa vuokratakuista kyllä jää teille...
Muistakaa ottaa kuvia ja tehdä kirjallisia huomautuksia tilanteesta s-postilla. Vaikea sanoa mitä tehdä, koettakaa sopia viimeiseen asti? Vuokralainen voi heittäytyä vielä tosi hankalaksi...

Älä missään tapauksessa anna vakuutta takaisin ennen kuin asunto on tyhjä ja avaimet palautettu. Asunnon tulee olla siivottu ja siinä kunnossa kun se oli vuokrasuhteen alkessa. Tietysti normaali kuluminen on ok. Tarkistakaa myös että kaikki saatavat taloyhtiön suuntaan on maksettu (autopaikat, saunavuorot jne).

Kustannukset siivoamisesta ym tulee vuokralaisen maksettavaksi. Siis siitä vakuudesta. Lisäksi te voitte tyhjentää asunnon -edelleen vuokralaisen kustannuksella- ellei hän itse sitä tee. Periaatteessa vuokraa pitäisi maksaa myös tästä kuusta asunnon osalta, koska asunto ei ole tyhjä.

Mutta tässä tapausessahan asunto on edelleen siivoamatta ja tavaroita oli vielä tämän kuun puolella, vaikka ei siitä ole varmaan maksamassa vuokraa. Lisäksi jos on kehitus annettu tyhjentää ne tilat, jotka ei kuulu liiketilojen vuokrasopimukseen, ja se on vieläkin tekemättä. Eli jokin osa vuokratakuista kyllä jää teille...
Muistakaa ottaa kuvia ja tehdä kirjallisia huomautuksia tilanteesta s-postilla. Vaikea sanoa mitä tehdä, koettakaa sopia viimeiseen asti? Vuokralainen voi heittäytyä vielä tosi hankalaksi...

Säpo ei ole vaihtoehto, vuokralaisella ei ole sellaista joten siitäkin syystä kuvasin kaiken ja teemme kirjallisen loppulaskelman..pitäisiköhän se toimittaa kirjattuna niin olisi sitten siitäkin faktaa.
Näiden jo mainittujen asioiden lisäksi on mm. pihan täydellinen laiminlyönti ja pihassa on vielä paljon puutarhakalustetta sekä peräkärryllinen roskaa ja puutarhajätettä, joita vuokralainen pitää arvokkaina aarteina..kyseessä on keski-ikäinen nainen joka on todellakin outo tapaus, oli sanonut miehelleni että häneltä on tavaraa kadoksissa ja hän miettii että onko mun mies varastanut ne :kieh:

Älä missään tapauksessa anna vakuutta takaisin ennen kuin asunto on tyhjä ja avaimet palautettu. Asunnon tulee olla siivottu ja siinä kunnossa kun se oli vuokrasuhteen alkessa. Tietysti normaali kuluminen on ok. Tarkistakaa myös että kaikki saatavat taloyhtiön suuntaan on maksettu (autopaikat, saunavuorot jne).

Kustannukset siivoamisesta ym tulee vuokralaisen maksettavaksi. Siis siitä vakuudesta. Lisäksi te voitte tyhjentää asunnon -edelleen vuokralaisen kustannuksella- ellei hän itse sitä tee. Periaatteessa vuokraa pitäisi maksaa myös tästä kuusta asunnon osalta, koska asunto ei ole tyhjä.
Itse asunnon kunnosta emme ala edes haastamaan, meillä kun ei ole tietoa missä kunnossa se on vuokrattu, tai vaatia koko kuun vuokraa, mutta juuri tästä tyhjäämisestä ja siivouksesta pitänee soitella sitten siivoajalle..vuokralaisen mielestä asunto on kuitenkin valmis luovutukseen, hänen poikansa tuo minulle vikan avaimen huomenna.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25385294:
Säpo ei ole vaihtoehto, vuokralaisella ei ole sellaista joten siitäkin syystä kuvasin kaiken ja teemme kirjallisen loppulaskelman..pitäisiköhän se toimittaa kirjattuna niin olisi sitten siitäkin faktaa.
Näiden jo mainittujen asioiden lisäksi on mm. pihan täydellinen laiminlyönti ja pihassa on vielä paljon puutarhakalustetta sekä peräkärryllinen roskaa ja puutarhajätettä, joita vuokralainen pitää arvokkaina aarteina..kyseessä on keski-ikäinen nainen joka on todellakin outo tapaus, oli sanonut miehelleni että häneltä on tavaraa kadoksissa ja hän miettii että onko mun mies varastanut ne :kieh:

Jos teillä on vaan varaa niin ottakaa yhteyttä asianajajaan, kuulostaa helvetin hankalalta tapaukselta. Oikeesti teillä ei ole mitään hätää, se vuokralainen on kusessa. Mutta kuulostaa pahalta :hug:

pitäähän vuokralaisen maksaa tästä kuusta jos sielä vielä on tavaraa, vaikka ei asu sielä. itse vähentäisin osuuden takuuvuokrasta.
lisäksi palauttaisin vain puolet vakuudesta koska liikehuoneisto sopimus on voimassa. alunperin olisin maininnut vuokrasopimuksessa että koko vakuus palautetaan kun viimeinenkin tila on irtisanottu.

pitäähän vuokralaisen maksaa tästä kuusta jos sielä vielä on tavaraa, vaikka ei asu sielä. itse vähentäisin osuuden takuuvuokrasta.
lisäksi palauttaisin vain puolet vakuudesta koska liikehuoneisto sopimus on voimassa. alunperin olisin maininnut vuokrasopimuksessa että koko vakuus palautetaan kun viimeinenkin tila on irtisanottu.
Takuuvuokra ei edes kattaisi tammikuun vuokraa + siivousta. Mites silloin toimitaan?
Vuokrasopimukset on tehty vuosina 2003 (asunto) ja 2008 (liikehuoneisto) joten on ihan ymmärrettävää että ei ole mainittu tuo vakuus noin selkeästi.

Nostellaanpas ketjua, jos tänään selviäisi jotain uutta.
Ainakin näin tuossa kirppiksen pihalla vuokralaista ja pyysin sitä vikaa avainta, niin vuokralainen sanoi sopineensa mieheni kanssa että voi palauttaa huomenna. Mieheni ei tiennyt asiasta mitään kun kysyin...

asianajajaan yhteys, menee perintään hällä sitte noi saatavat jos vuokratakuu ei kata niitä. mutta ei kannata enempää itse hoitaa, kun antaa pikkusormen, se vie koko käden : /

No jos vuokrasopimus on päättynyt 31.12 niin lain mukaanhan vuokralaisen ei ole tarvinnutkaan luovuttaa asuntoa kuin vasta 3.1. Enkä kyllä palauttaisi vuokralaiseslle mitään vuokravakuuksia ennen kuin asunto on siivottu (siivousfirman piikkiin), ja kun ne loputkin avaimet on vuokralaiselta saatu niin voidaan katsoa että hän on luovuttanut asunnon sulle = loput kamat siivousfirman kautta kaatikselle.

Tuskin alamme lakimiehen kautta mitään vaatimaan ja aioin kyllä kerätä loput roinatkin sieltä talteen ja viedä vuokralaiselle sinne liiketilan puolelle, käsittääkseni kun niitä roinia ei nimenomaan saa heittää pois kun ainoastaan häädön hankkimalla.
Tuo oli mulle uutta, että asunnon luovutus olisikin vasta 3.1. jos vuokrasopimus päättyi 31.12...mihin se perustuu, vuokrasopimuksen päättymistä seuraava arkipäiväkö?

Määräajan päättyminen

Jos se päivä, jona tämän lain mukainen toimenpide on suoritettava, on arkilauantai, pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä taikka joulu- tai juhannusaatto, toimenpiteen saa suorittaa ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1995/19950481

itse vuokranantajana toimisin näin:

-koska lisäaikaa annettu ja siitä huolimatta tavaroita edelleen asunnossa, niin en palauttaisi vakuutta

- soittaisin jollekin lakimiehelle ja kysyisin ihan ammattilaiselta kuinka toimia

- siivousfirman voit ainakin laittaa siivoamaan ja lasku entiselle asukkaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Tapiontytär;25388370:
Tuskin alamme lakimiehen kautta mitään vaatimaan ja aioin kyllä kerätä loput roinatkin sieltä talteen ja viedä vuokralaiselle sinne liiketilan puolelle, käsittääkseni kun niitä roinia ei nimenomaan saa heittää pois kun ainoastaan häädön hankkimalla.
Tuo oli mulle uutta, että asunnon luovutus olisikin vasta 3.1. jos vuokrasopimus päättyi 31.12...mihin se perustuu, vuokrasopimuksen päättymistä seuraava arkipäiväkö?

Juurikin siihen, tai siis kun laki sanoo että: "Muuttopäivä on vuokrasopimuksen päättymisen jälkeinen arkipäivä. Muuttopäivänä vuokralaisen on jätettävä puolet asuinhuoneistoa vuokranantajan käytettäväksi sekä seuraavana päivänä luovutettava huoneisto kokonaan vuokranantajan hallintaan." eli kun nyt katsoo tuota spesifistä kuunvaihdetta niin vasta 3. pv on pitänyt luovuttaa kokonaan sun hallintaan.

Yhteistyössä