Vuorotyö, arkivapaat ja lapsen eskari. Ts. eskariin vai vapaapäivä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Vieras"

Vieras
Teemme mieheni kanssa molemmat vuorotyötä ja lapsemme on vuoropäiväkodissa hoidossa, käy siellä myös ensiviikolla alkavan eskarin. Juttelin tulevan eskariopen kanssa eskariasioista ja hän sanoi, että olisi ihan kiva, jos tyttö tulisi vapaapäivinään eskariin. Eskariaika on 9.30-13.30, josta 9.30-11 eskariopetusta, sitten lounas, 30min lepohetki ja loppuaika ulkoilua.

Seuraavana päivänä asia tuli sivulauseessa puheeksi ryhmän vuorohoitajan kanssa, joka totesi, että pitäkää vaan ylimääräisiä vapaapäiviä vielä, kun voitte. Että koulu kun alkaa, niin sitten ei ole vaihtoehtoa.

Kummin te olette tehneet / teette?

Esim. ensiviikolla tytön hoitoajat olisivat

Ma 20.30-
Ti -14 20.30-
Ke -14
To vapaa
Pe vapaa
La vapaa
Su 14-16.30

Eskariope siis toivoi, että tyttö tulisi joko to tai pe eskariin (kaksi viikkovapaata hänenkin mukaan tulee toteutua). Vuorohoitajan mielestä riittää aivan hyvin, jos tyttö on eskarissa ti ja ke. Molemmat kuitenkin sanoivat, että lopullinen päätös on tottakai vanhempien. Miten siis teen?

Seuraava viikko on sellainen, että tyttö olisi hoitoaikojen mukaan 3 päivää eskarissa.

Minä olin yksinhuoltaja silloin kun lapsi oli eskari-ikäinen. Me tehtiin niin että lapsi oli eskarissa ja hoidossa ainoastaan silloin kun hoidontarve oli. Tein aika paljon yövuoroja ja viikonlopputöitä, ja melkein niin se taisi mennä että lapsi oli lähes viikottain 1 tai 2 päivää poissa eskarista, lisäksi iltavuoropäivinä meni hoitoon vasta iltapäivällä eli jäi paitsi siitä normaalista eskariopetuksesta. Tämä toimi meillä ihan hyvin, mulle tärkeintä oli se että lapsi sai olla mahdollisimman paljon kotona.

[QUOTE="vieras vaan";28823970]Minä olin yksinhuoltaja silloin kun lapsi oli eskari-ikäinen. Me tehtiin niin että lapsi oli eskarissa ja hoidossa ainoastaan silloin kun hoidontarve oli. Tein aika paljon yövuoroja ja viikonlopputöitä, ja melkein niin se taisi mennä että lapsi oli lähes viikottain 1 tai 2 päivää poissa eskarista, lisäksi iltavuoropäivinä meni hoitoon vasta iltapäivällä eli jäi paitsi siitä normaalista eskariopetuksesta. Tämä toimi meillä ihan hyvin, mulle tärkeintä oli se että lapsi sai olla mahdollisimman paljon kotona.[/QUOTE]

Toimisin näin.

tuossa näkyy ammattien välinen ero :) ope pitää tärkeänä sitä että osallistuu opetukseen(koska katsotaan että varsinkin eskari on jo varhaisKASVATUSTA eikä päivähoitoa) ja hoitajan mielestä lapsi on vain hoidossa vaikka onkin jo eskari...
tottakai päätät itse. ja voit vaihdella välillä miten toimit.
eskarin opena voin sen verran kertoa toiminnasta, että toki aika paljon jää paitsi jos on paljon arki vapaita. meillä esim eskari-kirja käytössä jota käydään läpi, siinä tarinoita ja tehtäviä jotka etenevät juonellisesti. ja kirjaimet, numerot yms. käydään läpi ja jos on usein poissa niinä päivinä niin jää toki paitsi kaikesta siitä opista. toki voivat teettää jälkeen päin niitä tehtäviä teidän lapsella. mutta sen tiedän vuoropäiväkodissakin olleena että jos lapsi menee iltavuoroon niin siellä käydään kyllä iltaeskareitten kanssa samat jutut läpi kun mitä ovat käyneet aamupäivällä, tai ainakin pitäisi, sehän on vuoropäiväkodin/eskarin idea :)

Meillä oli eskarissa pe vapaapäivä muutenkin eli muina päivinä tyttö oli paikalla eskassa klo 9-14 vaikka olin itse vapaalla. Meillä tosin mies säännöllisessä työssä eli lapsilla aina vkl vspaat ja muutenkin hoitoajat 8-16 välillä...

Yhteistyössä