Vuoroviikko systeemi, miten käytännössä menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äide"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äide"

Vieras
Te kenellä kokemusta; kuinka käytännössä olette saaneet järjesteltyä yhteishuoltajuuden ja vuoroviikot systeemin? Mitä se oikeastaan käytännössä tarkoittaa?

Meillä on ero edessä ja 8-vuotias poika. Muutan lähelle hänen kouluaan ja mietin pitäisikö ehdottaa miehellekin, että etsii asuntoa koulun läheltä. Kauheasti ei kyllä houkuta ajatus mieheen törmäilystä kauppareissuilla yms, mutta mietin olisiko vuoroviikot kuitenkin paras systeemi lasta ajatellen.

Kokemuksia kaipaan siis?

Miten elarit ja hankinnat hoidetaan jos on vuoroviikko järjestely?

Mies tekee vuorotyötä, mutta usein miten joka toisen viikon aamuvuorossa, jolloin voisi varmaan lasta luonaan pitää. Hänellä on kuitenkin myös sivubisneksiä joten välttämättä tuo puolet ja puolet systeemi ei joka kuukausi onnistuisi. Onko jotain kätevää laskukaavaa jolla voisi laskea elareita sen mukaan onko ollut isällään kuussa yhden vai kaksi viikkoa?

Kiitollinen olen kaikista kokemuksistanne jos voitte niitä jakaa :)

en kannata.
Mielummin niin perinteisesti.
Mutta jos isä asuu lähellä voi lapsi olla oman halunsa mukaan isällään käymässä kun siltä tuntuu.
Lapsi voi elää kahden kodin elämää.

[QUOTE="äide";28715115]Te kenellä kokemusta; kuinka käytännössä olette saaneet järjesteltyä yhteishuoltajuuden ja vuoroviikot systeemin? Mitä se oikeastaan käytännössä tarkoittaa?

Meillä on ero edessä ja 8-vuotias poika. Muutan lähelle hänen kouluaan ja mietin pitäisikö ehdottaa miehellekin, että etsii asuntoa koulun läheltä. Kauheasti ei kyllä houkuta ajatus mieheen törmäilystä kauppareissuilla yms, mutta mietin olisiko vuoroviikot kuitenkin paras systeemi lasta ajatellen.

Kokemuksia kaipaan siis?

Miten elarit ja hankinnat hoidetaan jos on vuoroviikko järjestely?

Mies tekee vuorotyötä, mutta usein miten joka toisen viikon aamuvuorossa, jolloin voisi varmaan lasta luonaan pitää. Hänellä on kuitenkin myös sivubisneksiä joten välttämättä tuo puolet ja puolet systeemi ei joka kuukausi onnistuisi. Onko jotain kätevää laskukaavaa jolla voisi laskea elareita sen mukaan onko ollut isällään kuussa yhden vai kaksi viikkoa?

Kiitollinen olen kaikista kokemuksistanne jos voitte niitä jakaa :)[/QUOTE]

Meillä samanikäinen lapsi. Vuoden verran asuttu erossa. Molemmat asuvat lähellä koulua ja hoidetaan lapsi suunnilleen 50/50. Vaihto yleensä 3-4 päivän välein, menojen mukaan.
Hyvin toiminut, ei ongelmia.
Ei makseta elareita, koska tulot samaa luokkaa.

Meillä toimii moitteettomasti. Lapset tykkävät molemmista kodeistaan ja odottavat iskäviikon päättyessä äidille pääsyä ja päinvastoin.

Vanhin likka asuu mun luona viikot, koska koulu on n. 400m päässä, isänsä asuu toisella puolella kaupunkia. Käy sitten viikonloppusin isällään ja lomilla.
Pienemmillä taksikuljetus kouluihin, joten se sujuu molemmista kodeista.

Meillä exän ja uusien puolisoiden kesken hyvät välit, käydään kahvilla puolin ja toisin ja jeesataan kuljetuksissa yms aina, kun voi ja toinen tarvitsee apua.

En voi moittia. Loistojuttu meille :)
Lapsivapaan viikon jälkeen jaksaa lapsiakin hienosti ;)

Niin ja elarit, niitä ei maksella, meneehän tämä 50/50 ja jos isompia hankintoja tarvii, pyritään sijoittamaan yhdessä.

Viimeksi muokattu:
Kokemusta on ja mieluummin oikea koti toisen luona ja sitten vierailut esim joka toinen vkl toisen luona. Lapsi vain tarvitsee sen yhden pysyvän kodin! Jokatoinen VIIKKO on pitkä aika ja just ehtii sopeutua asumaan sen toisen luona kunnes taas "muutto". Ei tätä asiantuntijatkaan suosittele ja itsellä ja monella muulla myös ihan käytännön kokemusta. Itsellekkin tuli aina kriisi kun lapset lähti ja tuli. Oli rankkaa luopua viikoksi ja sitten taas vaikea sopeutua viikon jälkeen niihin ääniin jne kun tottui olemaan rauhassa. Mutta ennenkaikkea lasten paras on se että yksi pysyvä koti.

Kokemusta on ja mieluummin oikea koti toisen luona ja sitten vierailut esim joka toinen vkl toisen luona. Lapsi vain tarvitsee sen yhden pysyvän kodin! Jokatoinen VIIKKO on pitkä aika ja just ehtii sopeutua asumaan sen toisen luona kunnes taas "muutto". Ei tätä asiantuntijatkaan suosittele ja itsellä ja monella muulla myös ihan käytännön kokemusta. Itsellekkin tuli aina kriisi kun lapset lähti ja tuli. Oli rankkaa luopua viikoksi ja sitten taas vaikea sopeutua viikon jälkeen niihin ääniin jne kun tottui olemaan rauhassa. Mutta ennenkaikkea lasten paras on se että yksi pysyvä koti.

Ei kannata yleistää.

Mä en tunne ketään ihmistä (miestä) joka suostuisi eron jälkeen viettämään aikaa lapsensa kanssa vaan joka toinen vkl -ja hyvä niin. Eikä ne lapsetkaan halua olla toisesta vanhemmasta erossa 80 % ajasta, jos saa valita.

Vaihto on aina tiistaina illalla päivällisen jälkeen. Periaatteessa. Käytännössä lapset voivat "isäviikolla" olla mulla vaikkapa yhden yön, jos isällä on joku tärkeä meno, tai isällään "äitiviikolla", jos mulla sattuu yövuoro.

Asutaan 100m päässä, joten lapsilla on helppo kulkea. Toisakseen on myös kiva, kun koiranulkoilutuslenkillä voi törmätä lapsiin kun ovat isällään ja voidaan halia ja rupatella.

Meillä lapset eivät ole kärsineet erosta pahemmin, tokihan se on iso asia, mutta kun ollaan lasten isän kanssa hyvissä väleissä niin lapsetkin ovat tyytyväisiä.

Elatusmaksuja meillä ei kumpikaan maksa. Mies tienaa enemmän, lapsilisät tulee mulle. Minä teen ulkovaatehankinnat, muutoin molemmat huolehtii luokseen lapsille tarpeeksi vaatteita ym. Isommat hankinnat, kuten pyörät, sukset ym on sovittu, että minä ostan tytöille ja mies pojille (molempia kaksi). Ei ole nuistakaan tarvinu vääntää.

Alkuperäinen kirjoittaja Näin;28715200:
Mä en tunne ketään ihmistä (miestä) joka suostuisi eron jälkeen viettämään aikaa lapsensa kanssa vaan joka toinen vkl -ja hyvä niin. Eikä ne lapsetkaan halua olla toisesta vanhemmasta erossa 80 % ajasta, jos saa valita.

Mä tunnen, mun eksä. Ja varmaan on monia muitakin.
Viikolla ottaa yhtenä iltana.
Ei halunnut vuoroviikkoa eikä esim to-ma.

Ja lapsen paras etu on erottaa hänet toisesta vanhemmasta pitkäksi ajaksi?

Vuoroviikon soveltuvuutta lapsellenne ei voi tietää etukäteen. Toisille sopii erinomaisen hyvin toisille ei, sisarusten välilläkin eroja. Suosittelen kuitenkin kokeilemaan. Meillä parin vuoden kokemuksella kaksi lasta asunut vuoroviikoin ja toimii erinomaisen hyvin. Lapset vaikuttavat tyytyväisiltä ja sanovat haluavansa asua yhtä paljon molemmilla vanhemmilla.

Tärkein asia mielestäni on, että molemmat vanhemmat pystyvät erosta huolimatta käyttäytymään asiallisesta ja ajattelemaan lapsen parasta. Välien ei tarvitse olla kaverilliset, mutta lasten asioista pitää voida vaihtaa ajatuksia.

Meillä exäni maksaa minulle elatusapua, koska minulla on puolet pienemmät tulot kuin exälläni ja minä vastaan lasten vakuutuksista, päivähoitomaksuista, harrastuksista yms. Om:n elatusapuohjeessa luonapitovähennykset ovat todella pienet, meillä ne on huomioitu korotetusti yhteisellä sopimukselle. Ohje on muutoin hyvä, mutta luonapitovähennysten osalta ei mielestäni sovellu vuoroviikkoasumiseen.

• Tykkää
Reactions: Pinki
Ok. Kiitos vastauksista :)
Kiva kuulla, että monella tuo systeemi on toiminut. Toisaalta olen miettinyt myös, että varmaan hyvä olisi jos lapsi mieltäisi toisen kodin jotenkin enemmän omaksi kodiksi.

Onko siis mahdollista, että jos isä asuu kauempana voi koulukuljetuksiin saada taksin iskäviikoille? Tätä en ole ajatellutkaan..

Joku kirjoitti, että elareita ei makseta ja kulut jaetaan. Onko tästä tehty jokin suunnitelma miten menee vai oletteko vaan niin hyvissä väleissä, että toinen uskoo jos kertoo, että "ostin tossa Petterille uuden sänkyn, laitatko pari sataa tilille?". Menoja on kuitenkin paljon. Pidättekö niistä jotenkin kirjaa, keräätte kuitteja tms. Joudutteko soittamaan kaikista esim. koulun retkimaksuista erikseen miehelle, kuulostaa aika rasittavalta..

[QUOTE="vieras";28715245]Ja lapsen paras etu on erottaa hänet toisesta vanhemmasta pitkäksi ajaksi?[/QUOTE]

Niinpä, viikko-viikossa ero tulee aina molempiin vanhempiin pitkäksi aikaa. Vkl meiningissä vain toiseen.

Joku kirjoitti, että elareita ei makseta ja kulut jaetaan. Onko tästä tehty jokin suunnitelma miten menee vai oletteko vaan niin hyvissä väleissä, että toinen uskoo jos kertoo, että "ostin tossa Petterille uuden sänkyn, laitatko pari sataa tilille?". Menoja on kuitenkin paljon. Pidättekö niistä jotenkin kirjaa, keräätte kuitteja tms. Joudutteko soittamaan kaikista esim. koulun retkimaksuista erikseen miehelle, kuulostaa aika rasittavalta..

Ei, vaan kumpikin ostaa omaan kotiin mitä haluaa, ei toinen vanhempi niitä maksa. Isommat vaateostokset ja harrastukset jaetaan (talvivaatteet, ei tietenkään perusrytkyjä, joita molemmissa kodeissa tarvitaan). Ihan itse maksat lapsesi menot silloin kun hän sinulla on. Niin se menee automaattisesti jo puoliksi itsestään. Jos tahtoo extraa, niin ostaa extraa - sinne omaan kotiin.

• Tykkää
Ok. Kiitos vastauksista :)
Kiva kuulla, että monella tuo systeemi on toiminut. Toisaalta olen miettinyt myös, että varmaan hyvä olisi jos lapsi mieltäisi toisen kodin jotenkin enemmän omaksi kodiksi.

Onko siis mahdollista, että jos isä asuu kauempana voi koulukuljetuksiin saada taksin iskäviikoille? Tätä en ole ajatellutkaan..

Meillä on kaksi erityislasta, heille myönnetty kaupungilta taksikuljetukset koska ovat erityiskouluissa (dysfasia ja kehitysvamma) Tätä en huomannut mainita, anteeksi.

Meillä ei erillisiä maksusopimuksia ole tehty, mutta se ostaa kenellä varaa :D Tämä koskee (meillä siis) vain pyöriä, suksia, talvivaatteita tms. Sängyt sun muut, mitä omaan kotiin lapselle tarvitsee hommataan ja maksetaan tietty itse.

Niin ja lupalaput tms, mitä koulusta tulee hoitaa se, kenenkä viikolla ko. laput tms tulee. SItten vaan vaihtopäivänä (meillä su ilta) pistetään kaikki mahdolliset koulureppuihin mukaan ja kerrotaan toiselle vanhemmalle.

Viimeksi muokattu:
Tietenkään et voi laskuttaa omalla viikollasi ja omaan kotiin hankkimiasi perusasioita, kuten sänkyjä tai muita huonekaluja. Isälläkin on ne, ja ihan samat kulut siinä päässä. Ne ovat sinun murheitasi ja isällä omassa kodissaan omansa.

• Tykkää

Ei ole tehty mitään sen kummempaa suunnitelmaa. Olen aina hankkinut lapselle vaatteet ja näin teen nytkin, lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella tulee minulle. Samoin olen hankkinut pyörät ja muut, mutta en ole laskuttanut niistä isältä mitään. Ostan yleensä tavarat käytettyinä, niin ei niistä mahdottomia tule.
Hankintoja tehdään molemmat muuten eikä niistä mitään kuitteja säilytellä eikä toiselta rahaa kerätä. Mutta me ollaankin loistavissa ja luottamuksellisissa väleissä.

Ok. Ok. Sänky esimerkki oli huono, tuli vaan jostain syystä mieleen vaikka olen itsekkin mieltänyt niin, että kodissa tarvittavat asiat ostaa se joka kodissa asuu+ruoat sun muut silloin kun lapsi siellä asuu. Oikeastaan ajattelin just vaatteita, reppuja, lääkkeitä, pyöriä ja muita "liikkuvia"-kuluja. Oletteko saaneet nämä kulut puolitettua ihan vaan sopimalla vai onko teillä joku systeemi siihen? Tarkoitan, että vaikka joku summa jonka kumpikin laittaa kiinni kuukaudessa vaatehankintoihin tms? Ajattelenkohan vaan liian monimutkaisesti.

Taustalla ajatuksissani on ehkä se, että minulla on myös vanhempi lapsi jonka yksinhuoltaja olen. Hänen isän kanssa aikoinaan lastenvalvojalla sovittiin, että hän maksaa minimin, mutta sen lisäksi osallistuu muihin menoihin ja hankintoihin. No, ei ole koko aikana maksanut mitään ylimääräistä vaikka lapsella on ollut todella paljon mm.lääkäri ja lääkekuluja. Mtään lukuja kun ei sopimukseen laitettu niin kaikki on isän hyvän tahdon varassa.

Yhteistyössä