Hae Anna.fi-sivustolta

Vuosi 2014 ja lasten fyysinen kurittaminen

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä Herra Koivuniemi, 04.08.2014.

1. Herra Koivuniemi Vierailija

Nyt, kun vapaan kasvatuksen tulokset alkavat yhä vahvemmin näkyä, voidaan kyseenalaistaa fyysisen kurittamisen kieltävän lainsäädännön järkevyys. Kasvatus ilman fyysistä kurittamista ei vain onnistu kaikilta vanhemmilta eikä kasvaminen ilman fyysistä kurittamista edes onnistu kaikilta lapsilta.

Siksi fyysinen kuritus tulee taas sallia. Tiedän, että Pohjanmaan suurperhealueilla vitsoja ei ole koskaan pistetty pois ja asia on siellä yleisesti hyväksytty. Esim. opettajatkaan eivät puutu siihen, jos lapsi kertoo saaneensa piiskaa.

Koittakaapa itse pitää 15-päinen lauma kurissa pelkällä nätillä puheella!

Ilman fyysistä kuria kasvava lapsi ei koskaan kasva siihen ajatusmaailmaan, että on olemassa sellaisia auktoriteetteja (ihmiset, säännöt, määräykset, omaisuus...) joita tulee kunnioittaa. Aikuisiässä "vanha koira ei enää uusia temppuja opi" ja sen jälkeen huoltaja on poliisi ja sosiaaliviranomaiset. Ilman fyysistä kuritusta kasvava lapsi ei koskaan kasva siihen ajatusmaailmaan, että hölmöilystä "sakotetaan".

Itse ainakin annan lapsille remmiä, jos tarve vaatii. Jo pelkkä tieto tästä saa lapset käyttäytymään hyvin.

2. masokisti Jäsen

Saadut tykkäykset:
    1

Näin se on se viimeinen sinun rivesi!Se riittää jo jos pelkää saada piiskaa!Minä tottelin aina vaan sen takia että pelkäsin saada piiskaa kun en saanut piiskaa mutta äitini uhkasi minua koko ajan että jos en tottele ei enää korvapuuskia riittää,se tule piiskaa paljalle pyllylle!

3. tavarato Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Asiaa voi katsoa monelta kantilta onko fyysinen kuritus oikein 2014-vuonna.

Tiedän kyllä monta penskaa jotka on sitä kuuluisaa "remmiä" saaneet, mutta edelleen ongelma tapauksia.

Lapsen kasvatus pitäisi aloittaa syntymästä lähtien. Uskon vakaasti siihen että rajoittamalla ja perustelemalla lapsi pystytään kasvattamaan ilman väkivaltaa.

Otetaan esimerkki. Lapsi täyttää 13v, siihen asti saanut melkein kaikki ja ollut vapaan kasvatuksen alaisena. Vanhemmat eivät ole rajoittaneet lasta, koska hän on ollut kiltti siihen asti.

Murroikä tulee ja "nuori" alkaa vääntää vastaan vuosivuodelta enemmän, koska on saanut kaikki aina läpi. Nyt on jo kasvatus liian myöhäistä.

Veikkaan että esimerkki tapauksia on Suomessa liikaa.

4. tavarato Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Lisätään vielä, olen itse saanut pienenä paljon tukkapöllyä enkä näin aikuisena tiedä sitten oliko se "pelko saada pöllyä" aina paras kasvatusmetodi.

Enemmänkin olsisin kaivannut perusteluja miksi näin saa ja ei saa tehdä.
    Kyllähän lapsi tietysti oppiii "näin ei tehdä" kun sen pepussaan tuntee, mutta perusteltuna siitä voisi oppia jotain.

5. masokisti Jäsen

Saadut tykkäykset:
    1

Se minä vihaan minun vanhemmat!Mitä varten ne eivät selittäneet mitä varten en saa tehdä tämä?Mitä varten minä en saa tulla muukaan!Minä kysyin mitä varten minä en tulla mukana kun he osti lehmä mutta sain vaan vastaus ei saa tulla!Jos minulla olisi lapsia minä selittäisin mitä varten ei saa!Minäkin sain tukkapöllyäkin mutta ne uhkasivat minulle piiskaa pyllylle joka päivä,aivonpesi minua että tarvitsen sitä että nyt minä uskon vielä että minä tarvitsen piiskaa paljalle pyllylle!

Last edited: 07.08.2014
  6. Solisti Vierailija

Olen kasvattanut viisi lasta, joista kaksi on kasvussaan tarvinnut fyysistä kuritusta, yksi kokeillut kerran ja kahta vastaan en ole sormeani nostanut.

Olemme vaimon kanssa monesti kummastelleet, miten erilaisia samoista geeneistä syntyneet ja samassa perheessä samoissa normeissa kasvaneet lapset voivat olla. Meillä ei ole edes sukupuolella merkitystä: vanhin (poika, nyt 21) ja toiseksi nuorin (tyttö, kohta 16) ovat olleet ne kovapäät, joilla oppi on mennyt perille vasta remmillä paljaan pepun kautta. Nuorin (poika, nyt 13) on saanut kerran, kyyneliä jälkeenpäin pyyhkiessään ja housut vielä kintuissa tunnusti, että "pitihän tuo kokeilla!"

Suuri on ihmisten erilaisuuden kirjo; siksi pitäisi vanhempien kasvatuskeinojen valikoimankin olla laaja ja sen pitäisi ehdottomasti sisältää myös selkäsaunan kaltainen voimakas keino. Jotkut lapset sellaista vain yksinkertaisesti tarvitsevat.

Vanhin poikamme opiskelee psykologiaa, ja hän on useaan kertaan kiittänyt meitä siitä, että olemme turvautuneet lain kieltämään keinoon hänen kanssaan. Tietää nykyisin olleensa itsepäisyydessään vaaraksi ja haitaksi jopa itselleen saati muille.

7. Lasten isä Vierailija

Pukutan tätä!

8. vierailija Vierailija

Niin lyöminen on väkivaltaa, mihin myös piiskaus kuuluu. ja se on kiellettyä. Selkäsauna on fyysistä väkivaltaa. haluat siis pahoinpidellä lapsiasi? Tiedän joitakin jotka ovat saaneet lapsena selkäänsä eikä yksikään heistä ole pitänyt sitä hyvänä asiana saati sitten oikeutettuna. Joten en nyt oikein usko poikasi mielipidettä asiasta. Mikä olisi raja hyväksytylle selkäsaunalle ? milloin se menee pahoinpitelyksi? milloin se olisi sen voimakkuus? Nykyinen laki hyvä joka kieltää väkivallan. ja se on kasvatuksessa taidon puutetta jos ei ilman piiskaa selviä. aika moni kasvattaja kuitenkin pärjää nykyään ilman.

9. Solisti Vierailija

On kiellettyä, on väkivaltaa! Eiköhän tuon jokainen nykypäivänä tiedä?

Siitäpä vain ei tässä ketjussa keskusteltukaan, en ainakaan minä. Yritin sanoa, että ruumiillisen kurituksen kieltävä laki ei välttämättä ollut kaikkein viisain lasten kasvatuksen ja perheiden (ja sitä kautta koko yhteiskunnan) hyvinvoinnin kannalta.

Lasten kasvatuksessa johdonmukaisuus on yksi onnistumisen edellytyksistä. Lapset kokeilevat rajojaan, kuka enemmän kuka vähemmän, kukin tavallaan. He voivat olla maailman ärsyttävimpiä olentoja, ja kasvatuspalstat ovat täynnä ahdistuneiden vanhempien (yleensä äitien, me isät olemme mieluummin hiljaa) tilityksiä siitä, miten he ovat menetännet hermonsa ja huutaneet kurkku suorana lapsilleen tai käyneet suutuspäissään kiinni heihin.

Väitän, että tällaiset purkaukset ovat lapsille paljon traumaattisempia kokemuksia kuin selkäsauna, joka on etukäteen tiedossa oleva seuraus tietyistä tempuista ja sääntörikkeistä.

Kysypä "tietämiltäsi joiltakin", ovatko heidän lapsena saamansa selkäsaunat tulleet vanhempien muuttuneiden mielialojen seurauksena vai ovatko he itse koko ajan tienneet mitä seuraa jos jäävät luvattomasta teosta kiinni!

Kyllästyttää kaltaisesi moralistit, jotka eivät pysty keskustelemaan asiallisesti; ei tässä ketjussa sitä kukaan kysynyt, onko luvallista vai ei, onko väkivaltaa vai ei. On myös aika absurdia, että annat ymmärtää tietäväsi minun poikani ajatukset paremmin kuin minä, joka olen elänyt hänen kanssaan joka päivä 21 vuoden ajan. (Ja sivumennen sanoen olemme jo alkaneet toivoa, että muuttaisi omilleen, mutta näyttää viihtyvän täällä turhan hyvin edelleen!)

10. vierailija Vierailija

Niin lait säätää valitsemamme kansanedustajat. jos ja kun enemmistö päättää tulevat lait. ja niitä noudatetaan.
    Kaikki ne joiden kanssa asiasta olen keskustellut , kukaan heistä ei ole pitänyt sitä hyvänä. Paljon riippuu myös olosuhteista, jos on kerrottu että pahan teosta saa piiskaa , niin ehkä sitä pitää luonnollisena, kun muunlaisesta tavoista ei tiedä. Se on aivan sama asia jos asuu alueella missä on samaan uskontokuntaan kuuluvia, niin sielläkin mahdollisesti esiintyviä epäkohtia pitää luonnollisena. ehkä nykyään kun on netti niin tieto erilaisuudesta saa paremmin.
    Ja ilman kritiikkiä ei asiat kehity. keskustelen täysin asiallisesti.

Mitä sitten tulee siihen asiaan josta kritisoit onko ollut oikein säätää laki jossa piiskaus kielletään? Mielestäni se on oikein että on kielletty, ja hyvä niin. Ja syynä siihen todennäköisesti ovat olleet pahoinpitelyyn menneet kuritukset? Miten määriteltäisiin sellaiseksi piiskaukseksi joka ei ole pahoinpitelyä? Miten itse olet sen määritellyt?

11. Solisti Vierailija

Joo, noinhan se lainsäädäntö demokraatisessa yhteiskunnassa menee. Mutta minussa on pikkuisen anarkistin vikaa ja on vaikeuksia noudattaa (mielestäni) typeriä lakeja. . . enkä aina noudatakaan, kuten täälläkin olen todistanut.

Hei, me ei nyt puhuta totalitaarisesta lastenkasvatuksesta, jossa lapset eivät muunlaisesta tietäisi. Kyllä meidän lapsemme ovat koko ajan tienneet, että a) ruumiilinen kuritus on lailla kielletty b) selkään tulee silti jos mikään muu keino ei tepsi c) selkään ei tule jos ei itse siihen suostu.

Tämä c-kohta tarkoittaa, että jos lapsi toistuvasti rikkoo rajojaan, ennen kaikkea omat lupauksensa olla enää rikkomatta, hänen kanssaan käydään "vakava keskustelu", jossa kysytään: "Mitä sinun kanssasi tehdään, jos vielä kerran teet tämän saman? Koska selkäsauna on meidän valikoimassamme aika kauan ollut, jotkut lapsistamme ovat valinneet seuraamuksekseen selkäsaunan ja jotkut muut eivät. Kysymys ei siis ole siitä, että ei olisi ollut muita vaihtoehtoja.

Juuri pahoinpitelyksi riistäytyneet kuritukset, joissa vanhempi on menettänyt malttinsa ja kontrollinsa, ovat varmasti johtaneet ruumiillisen kurituksen kieltämiseen lakiteitse. Minusta ei kuitenkaan ole hyvä, että on säädetty absoluuttinen kielto. Ihan varmasti on muitakin lapsia kuin meidän kaksi, jotka yksinkertaisesti tarvitsevat fyysisen tehosteen (kauniin) puheen rinnalle. Se voisi olla rajattu esim. Britannian tai Kanadan malliin, että mitään lyömävälineitä ei saa käyttää ja seuraavaan päivään kestäviä jälkiä ei saa tulla.

Ruotsissa on asia ratkaistu tyylikkäästi. Siellä on tullut kurituksen täyskielto voimaan ensimmäisenä maailmassa vuonna 1979 (Suomessa 1982). Sosiaaliviranomaisten tietoon tulleet tapaukset käsitellään tapauskohtaisesti, ja vain vakavat, pahoinpitelyn tunnusmerkit täyttävät tapaukset menevät oikeuteen. Muissa sosiaaliviranomaiset pyrkivät selvittämään lapsen aseman perheessä, ovatko perheen ihmissuhteet kunnossa ja kokeeko lapsi elonsa turvalliseksi. Suomessa tällaista harkintaa ei ole.

Ruotsin malliin minäkin sen rajan vedän: oikeanlaisesta kurituksesta ei lapselle jää pysyviä jälkiä, ei takapuoleen, pääkoppaan eikä sydämeen. Pahoinpitelystä jää.

12. näinkin Vierailija

Solisti, sanot että sinussa on anarkistia ja että et aina noudata lakia. Oiskohan pieksämisesi jumittanut sinut uhmaikään? En ole lukenut kaikkia tekstejäsi, mutta oletan, että sinua on pieksetty, koska kannatat sitä.

13. lisään Vierailija

Pitäisköhän aikuisia anarkisteja ja lainrikkojiakin saada pieksää...että oppisivat mikä on oikein ja mikä väärin??

14. kiinnostavaa Vierailija

Minusta on kyllä aivan uskomatonta, että aikuinen ihminen on niin kykenemätön kasvattamaan pientä lasta, että hänen pitää kajota lapseen fyysisesti. Eihän se nyt ole temppu eikä mikään käydä itseään pienemmän kimppuun.

Mitä lapsi oppii fyysisestä kurittamisesta? Ainakin sen, että asiat voi selvittää väkivallalla, lapsi oppii tottelemaan pelolla ja oppii valehtelemaan, ettei jäisi kiinni. Lapselle ei kurittamisella kasva sisäistä omaatuntoa joka kertoisi hänelle mikä on oikein ja mikä väärin.

15. Solisti Vierailija

. . . sisällöllisestä keskustelusta! Tulkaa hyveellisyydessänne onnellisiksi!

16. Aina tarpeen mukaan Vierailija

Meidän neljätoista lapsisessa lestadiolaisperheessä lasten kurittaminen on aivan luonnollista.
    Minä isänä kuritan lapsia nahkaremmillä ja äitee sitten vaihtelun vuoksi antaa koivuvitsaa.
    Näin olemme saaneet aikaan hyvän kurin ja järjestyksen perheen sisälle.

• Tykkään Tykkään x 1
  17. masokisti Jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Minä haluaisin olla yksi teidän neljätoista lasta ja saada remmiä ja koivuvitsa!

18. Koulu 50 luvulla Vierailija

Sattuipa 50 luvulla että olin ollut tuhma ja saanut vitsaa kotona. Seuraavana päivänä koulussa saimme rokotuksen. Terveyssisar oli pistämässä piikkiä pyllyyni ja huomasi vitsan jäljet, sanoi ainoastaan "olet tainnut olla tuhma tyttö", ei siitä sitten enempää. Nykyisin kirjoiteltaisiin lehdissä.

Riitta

19. strykmottagare Vierailija

Hei Riitta. Oletko kiinnostunut annaa eräs masokistimies piiskaa?

20. Riitta Vierailija

Hejsan

Är du svensk ?

Ritta

21. strykmottagare Vierailija

Jo,jag är svensk men bor i Finland!Siis olen suomalainen mutta äidinkielini on svenska!jag bor på en plats där jag kan bäst finska i hela byn men då jag skulle lifta från dragsvik upp till österbotten kunde jag ingen finska så jag tänkte hamna mot ryssland!

22. strykmottagare Vierailija

Hej Riitta!

Jag skulle väldigt gärna diskutera smisk med dig men om du kan bra svenska så skulle vi ju kunna skriva privat så att vi inte retar majoriteten här!Om du är blyg att skriva från din e-postadress så nog kan vi diskutera här också men då kanske vi måste skriva på finska så vi inte retar de andra!

23. strykmottagare Vierailija

24. Pajuvitsalla Vierailija

Minä sain neljätoistavuotiaana pajuvitsaa paljaalle takapuolelle faijalta, kun jäin kiinni valehtelemisesta. Itse asiassa en edes muista, mitä valehtelin, mutta sen selkäsaunan muistan hamaan hautaani asti. Senkin jälkeen oli useitakin kertoja tipalla tulla piiskaa, mutta kun oikein kieli keskellä suuta lirkutin ja selittelin, jos vaikka mitä, niin pelastin nahkani. Mulla oli siä, jolle ei sanottu ei. Mitä ukko käski, niin toteltava oli, eikä passannut näyttää nurjaa naamaa. Kyllähän minä avokämmenen läimäytyksiä sain silloin tällöin persiilleni vielä 17 kesäisenäkin, mutta ei niitä voi selkäsaunaksi sanoa, kun ei edes housuja pois otettu koivesta, vaan mäjähti housujen päälle "tehostetta", mistä sanottiinkin tai komennettiin. Mutta neljätoista kesäiseen asti vitsaa väännettiin minulle paljaalla kohtalaisen usein, mutta ei nyt koskaan asiatta, eikä ihan olemattomista syistä. Isä oli se, joka antoi ja kyllä tiesi saavansa, kun pajuvitsa ujeltaen ulvoi ilman halki, niin se ujellus oli karmeeta kuultavaa ja siihen päälle se polttava kipu ahterissa ja reisillä.

Minulla itselläni ei ole siunaantunut omia lapsia, mutta olen ollut eräänlainen sijaisisä parillekkin pojalle. Pakko myöntää, vaikka en ole pojille yhtä tiukkaa kuria pitänyt, mitä minulle pidettiin, niin kyllä minä pojat olen muutaman kerran piiskannut yhtä lailla kuin itse aikanaan sain. Asia on ollut silloin vakava, eivätkä pojat ole noista selkäsaunoista minulle katkeria olleet. Ovat jo aikuisia miehiä hekin.

• Tykkään Tykkään x 1
  25. masokisti Jäsen

Saadut tykkäykset:
    1
    Oletko mies eli nainen?Oletko kiinnostunut annaa minulle piiskaa?

Last edited: 03.11.2015
Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari