Hae Anna.fi-sivustolta

Vuosi 2014 ja lasten fyysinen kurittaminen

Viestiketju osiossa 'Kasvatus' , käynnistäjänä Herra Koivuniemi, 04.08.2014.

1. LuotollaPelataan Vierailija

Entäs heti piiskaamisen jälkeen, minkälainen suhde poikiin oli silloin?

Pieni lapsi pitää piiskansaantia jonkinlaisena luonnonlakina, joka kuuluu osana elämään. Se on hyväksyttävä hintalappu jostakin pahasta teosta. Näin olleen saat anteeksi tekosi. Mutta jos menet yli kymmenvuotiaalla antamaan piiskaa, niin et saa sitä todennäköisesti koskaan anteeksi.

Jotenkin ajattelis, että jos huoltaja on sellainen auktoriteetti, että 15-16-vuotias poika antaa itsensä vapaaehtoisesti piiskata, niin sellaisen huoltajan määräyksiä uskottaisiin ilman kurituksia. Uskon myöskin, että tuon ikäinen poika tunnustaa isansä auktoriteetiksi, jos tietää, että papalla riittää tarvittaessa papua vaikka vitsan vääntämiseen. Urputusta varmaan kuuluu, mutta ei teini mene varmaa selkäsaunaa tempuillaan hankkimaan.

En minä ainakaa ole selkäsaunalla uhkaillut, olen vain ilmoittanut, että tupakoinnista tulee seuraamuksia ja se on riittänyt. Kukaan ei polta. Aina silloin tällöin olen pojalle kyllä näyttänyt, että papalla on voimaa se helpottaa neuvotteluja.

2. äidinpoika Vierailija

Minulle äiti antoi piiskaa vielä 16 vuotiaana, kun itse halusin. Jos en olisi ollut vapaaehtoinen äidin antamaan kuritukseen, olisi sen homman hoitanut isäukko nyrkillä ja nahkaremmillä. Äiti oli kiltti ja vähän ripsutteli

3. j pjxm Vierailija

Viisas kirjoitus.
    Meidän kolmetoista v. tytär sai äidiltään kaiken mitä pienenä halusi. Ruokailussakin tytöltä tiedusteli, mitä mahdollisesti lapsi haluaisi syödä, vaatteita soviteltiin ulos mennessä moneen kertaan, kun ei mieleisiä löytynyt.
    Varoittelin isänä, ettei tuosta mitään hyvää seuraa. Nyt on tilanne sellainen, ettei tyttö välitä äidin mielipiteistä juuri mitään rajut riidat on melkein päivittäin.
    Äiti saa korjata sitä, mitä on kylvänyt.

4. miettinen Vierailija

Hyvin monet vanhemmat unohtavat, että heidän kuuluu olla vanhempia, ei lastensa kavereita. Lapset osaavat jallittaa "kavereitaan" (vanhempiaan) loputtomasti olemalla muka "kilttejä" tai ihan mitä vaan, mikä antaa toivotun lopputuloksen. Ja vanhemmat kuvittelevat pääsevänsä helpommalla, kun ostavat lapsiltaan "kiltteyttä". Joskus se tulee arki eteen kummallakin osapuolella, ja silloin se on vähän myöhäistä. Lapsi ei pysty itsenäiseen elämään ja vanhempien kaveruus on mennyt, eikä kunnioitusta ole koskaan ollutkaan.

5. vierailija Vierailija

Tuon takia rupesin itsekin väkivaltaiseksi kun kiroilu koettiin sitäkin pahemmaksi. Vahingoitin jokaista joka rikkoi henkistä tai fyysistä koskemattomuuttani, mutta nykyään teenkin niin jokaiselle joka vahingoittaa toista mistä tahansa muusta kuin väkivallasta. Antakaa lasten kiroilla mutta kurittakaa heitä vain väkivallasta.

6. vierailija Vierailija

Minä teen sellaista myös aikuisille jopa vuosia vanhoista tekosista vaikka ne olisivat tehty alaikäisinä, mutta vain röyhkeyksistä kuten väkivallasta ja varkauksista, sekä sellaisille henkilöille jotka tekevät sitä kiroileville henkilöille.

7. vierailija Vierailija

Jos lapsi saa kiroilusta tukkapöllyä tai jälki-istuntoa palkitsen hänet aikuisten ylireagoinnista. Sama pätee Anu Saukko vitsejä ja vastaavia.

8. vierailija Vierailija

Sehän siinä niin peijakasta oli kun 15-16-vuotiaana ei tohtinut kunnolla pistää kampoihin vaan ainoastaan pikkusen haras ja esteli, tunnusteli mitä tohtii tehdä. Jälkeenpäin sitten hävetti ja harmitti kun oli suostunut piiskattavaksi kuin pikkupoika ja ukko tietysti mainosti, ettei poika vielä puolta miestä vastaa, heleposti sen aikuinen mies piiskaa. Mutta kun oli taottu päähän sellainen ajatus, että selkäsauna se on joka pojan tiellä pitää ja se annetaan tarvittaessa ja mitä ennemmän rimpuilee niin sen lujempaa piiskataan. Ei sitä mitenkään tohtinut ruveta tosissaan isäänsä uhmaamaan.

9. vierailija Vierailija

Meillä päin oli eri sävelet kuin ylä puolen vierailijalla. Kuritus tuli sen mukaan mitä oli kerinnyt tekemään. Vain kun meinas tehdä jotain hölmöä mutta ei ollut
    sitä vielä kerinnyt tekemään oli helpompi se kuritus. Eli kurittaja sai päättää itse kuinka poikaa huudattaa. Mutta kun oli oikein asijaa sitä sai yleensä muiden yllyt-
    täessä piiskaani. Lujempaa ei se poika siihen kuole oli yleisin kehotus heillä.

10. vierailija Vierailija

Arvioni mukaan sain vielä 16-vuotiaana vitsaselkäsaunan isältäni vaikka olen poika. Mielestäni olin ihan keskiverto kooltani, mutta piiskaa sain vaikka yritin sen välttämistä kaikin konstein. Minun nuoruudessani miehet olivat todella isoja ja voimissaan olevia. Nykyään miehet ovat ylipainoisia ja huonokuntoisia, kun taas 16-vuotiaat pojat ovat melkoisia jässiköitä. Ilmeisesti me kehityimme hitaammin ja olimme nykyiseen verrattuna pari vuotta fyysisessä kehityksestä jäljessä.

Vitsan saanti oli kyllä hyvin tehokas tapa. Sitä mietti tarkkaan tekemisensä ihan armeijaan menoon asti, olisi ollut äärimmäisen noloa jos isä olisi vielä 18 ikäisenä uhannut piiskaamisella.

Tosin meidän kylällä oli tapaus, jossa isä antoi pojalleen remmiapelin vielä armeijasa tulon jälkeen. Poika muutti sen seurauksena pois kotoaan muutamaksi vuodeksi, palasi vasta sitten kun ukko sairastui vakavasti.

11. vierailija Vierailija

Minä noudatan silmä silmästä periaatetta kaiken ikäisten kohdalla niin vauvojen kuin vanhustenkin

12. kuri ja kuritus Vierailija

Lapsilla tulee olla kuri ja rajat, mutta ei kuritusta.
    Kuri ja kuritus ovat kaksi eri asiaa.
    Kuritus on väkivaltaa, fyysistä ja/tai henkistä.
    Kuri on rajoja ja järjestystä, jossa vanhempi on auktoriteetti.
    Katsokaa Super Nanny Suomi tv:sta tiistaisin, niin
    opitte kasvattamaan lapset oikein!

13. vierailija Vierailija

Minä en kurita vaan minä kidutan. Lapsi tai aikuinen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri