Vuosi yritystä takana ja nyt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vauvahaave
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vauvahaave

Vieras
kävin naistentautienlääkärillä toukokuussa kierto-ongelmien vuoksi. Ultrattiin ja kaikki oli ok. Vähän monirakkulaisuuteen taipuvaiset munasarjat, ei ihan pco:ta kuitenkaan, 9 munarakkulaa näkyi toisessa munasarjassa.
Sain terolutin tasaamaan kiertoja mutta en vielä clomifenia vaikka nyt on jo vuosi yritetty. Ensimmäinen lapsi sai alkunsa 7kk yrittämisen jälkeen, toiseen meni liki 2 vuotta mutta tuli kuitenkin ilman lääkityksiä, ja kolmas tuli 6kk yrityksen jälkeen.
Nyt siis jo vuosi 'tehty'.
Terolut on tasannu kierrot kyllä mutta mietin että olisiko hyötyä käydä yksityisellä gynellä jos saisi vaikka jo ne clomifenit?

Lisääkö monirakkulaiset munasarjat vielä entisestään riskiä monisikiöisyyteen clomifenin kanssa?

Minä sain ajan julkisenpuolen gynelle marraskuulle eli määräsi puoleksi vuodeksi tuon terolutin.
2 kiertoa olen syönyt mutta ei ole tärpännyt :(

Pco:hon ja clomifeniinnliittyy juuri noita riskejä. Ootko tikuttanu ovuloitko? Jos et ovuloi ja sulla on siitä faktaa lyödä tiskiin (eli niitä tikutettuja kiertoja)niin voit saadakin ne clomit. Tietty edellyttää että meet sitten kontrolliultraan missä varmistetaan ettei kypsy liikaa munasoluja.

[QUOTE="Vieras";26843811]Pco:hon ja clomifeniinnliittyy juuri noita riskejä. Ootko tikuttanu ovuloitko? Jos et ovuloi ja sulla on siitä faktaa lyödä tiskiin (eli niitä tikutettuja kiertoja)niin voit saadakin ne clomit. Tietty edellyttää että meet sitten kontrolliultraan missä varmistetaan ettei kypsy liikaa munasoluja.[/QUOTE]

Eli jos ( ja kun ) niitä clomifeneja saatetaan tarvita ( käsitin että marraskuussa otettaisin sellaiset avuksi jos ei ennen sitä ole tärpännyt ) niin riski monisikiöiseen raskauteen on suurempi pco:ta sairastavalla kuin sellaisella jolla ei ole pco:ta mutta syö clomifenia?

Mites sitten noissa kontrolliultrissa... Jos kypsyy esim. 6 munarakkulaa niin 'tuhotaanko' ne sitten kaikki jotenkin eli pystyykö siitä kierrosta tulemaan raskaaksi sitten ollenkaan?
Onkohan riski saada kaksoset sitten huomattavasti suurempi vaikka muita rasitteita ei ole?

Anteeksi kysymys tulva :)

En siis vielä ole tikuttanut ovulaatioita, kun keskimmäistä tehtiin niin testasin niitä tikkuja mutta en osannu käyttää niitä ollenkaan. Nyt tietysti voisi olla helpompi kun kierrot tasaset terolutien kanssa.
Millä kp:lla sitä kannattaisi testata? Syön teroluteja 10.päivää kp. 16 ->...

Jos kypsyy kuus munasolua niin sitten tulee yhdyntäkielto eli se kierto menee sitte hukkaan, seuraavassa kierrossa voi sitten yrittää pienemmällä annoksella tms. Aloita oviksen tikuttaminen esim kp 8-10 niin ei varmasti mene ohi, sitten vaan tikutat sinne asti että muuttuu positiiviseksi, parikin viikkoa niin varmistuu se ovuloimattomuus.

[QUOTE="Vieras";26843917]Jos kypsyy kuus munasolua niin sitten tulee yhdyntäkielto eli se kierto menee sitte hukkaan, seuraavassa kierrossa voi sitten yrittää pienemmällä annoksella tms. Aloita oviksen tikuttaminen esim kp 8-10 niin ei varmasti mene ohi, sitten vaan tikutat sinne asti että muuttuu positiiviseksi, parikin viikkoa niin varmistuu se ovuloimattomuus.[/QUOTE]

Tilaankin samantien noita testejä :) Kiitos kovasti vastauksista! :)

vauvahaave - niiden ovistestien mukanahan tulee kyllä tarkat ohjeet.
Tiedät oman kiertosi, niin osaat aloittaa ohjeen mukaan sen testien dippailun..ja pikkasen aikasemmin tosiaan kannattaa vaikka aloittaa.

Kovasti onnenpipanoita laitan tulemaan, että pieniäinen saisi pian alkunsa!:):heart:

Clomifen ja PCO yhdistelmä on suurempi riski monikkoraskauteen.
Mulla osa IVF-hoidon hormonipistoista korvattiin clomeilla, tarkoituksena oli kypsyttää vain muutama munarakkula pehmeämmällä lääkityksellä. Silti niitä kerättiin lopulta 92kpl. Mutta mulla onkin hyvin ärhäkkäästi hormonihoitoihin reakoivat munasarjat, enää ei mulle saakaan tehdä hormonistimulaatiota liian suuren hypeririskin vuoksi (viimeksikin jouduin kaksi yötä olemaan tarkkailtavana sairaalassa).
Näin herkästi reakoivat on lääkärin mukaan harvalla. Mutta silti mua aina kauhistuttaa kuulla, kuinka jotkut syö Clomeja ilman seuranta ultraa.

Onnea yritykseen ja tulevaan!

Okei... Eli riskit monisikiöiseen kasvaa entisestään sitten... Toivottavasti nyt tärppäisi ilman tuota clomifenia. Testejä tilasin eilen illalla - eiköhän ne parissa päivässä ole perillä niin ehtisi vielä tästäkin kierrosta testata :) Nyt kp. 7 menossa :)

Kysäisen vielä että onko pco:ta sairastavalla ilman clomifenejäkin suurempi riski saada esim. kaksoset kuin "normaalimunasarjallisella"? :D Vai liittyykö nimenomaan tuohon clomifenin samanaikaiseen käyttöön?

Yhteistyössä