Vuosikkaalla vielä kahdet päikkärit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti30
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti30

Vieras
Moi,

Nukkuuko muiden vuosikkaat vielä kaksia päikkäreitä? Tai no luulisin että jotkut nukkuvat ja jotkut ei, mutta lähinnä kiinnostaa millainen teidän päivärytmi silloin on. Eli monelta nuo kahdet päikkärit ovat? Entä aamuherätys ja illalla nukkumaanmeno?

Meidän piakkoin vuosikas poikamme todellakin tarvitsee (ainakin joinakin päivinä) vielä nuo kahdet päikkärit. Menee ekoille unille 11-12.30 välillä ja nukkuu tunnista kahteen. Ekojen päikkäreiden alku riippuu siis aamuherätyksen ajasta (yleensä 7-8.30 maissa). Toisille päikkäreille menee vielä noin klo 17 ja nukkuu noin tunnin. Oon miettinyt pitäiskö nuo ekat päikkärit olla aina vasta lounaan jälkeen eli joskus puolenpäivän jälkeen ja nukkua vaan noi yhdet jo. Vaikka poika siis on väsynyt tuolloin 17 maissa niin antais valvoo ja laittais yöunille sit joskus klo 20 jälkeen (nykyään nukahtaa noin 21.30-22). Joskus tuo toisille päikkäreille nukahtaminen on hankalaa vaikka väsyttää.

Kyllä mä yrittäisin jättää tolla aikataululla noi tokat pois, kun selvästi vaikuttavat tuohon loppuiltaan. Olihan meilläkin tyttö alussa aika väsy illalla, mutta siihen sitten hiljasempi hetki, mutta ei unta. Sylittelyä tai ulkoilua heti päivällisen päälle (meillä päivällinen klo 17) ja sitten iltapalalle.

Meillä lapsi nukkui 2 päikkärit 13kk ikään asti. Yöunet kestää 20.30-6.30 joten hereilläoloaikaa tuli yksillä päikkäreillä siihen asti vähän liikaa putkeen. Nykyään yöunet ovat ihan saman pituiset mutta nukkuu päivällä 2h aiempien 2 x 1h sijaan. Tuo vanha rytmi oli ihan ok siihen saakka kun se alkoi vaikeuttaa nukahtamista, ei ollut väsynyt koskaan!

Hei,

meillä lapsi tasan vuoden ja yleensä kaksilla päikkäreillä mennään, joskus jää yksiin jos on kiire päivä. Yöunet 20.00- 6.30 (joskus herää aikaisemminkin, arghhh). Ekat päikkärit 9-11 ja tokat 14-15. Itse asiassa pärjäisi kyllä yksilläkin, mutta päikkäreillä ei jostain syystä ole meillä mitään vaikutusta yöunien pituuteen/unen syvyyteen. Olen sitten ajatellut että näin on mukavampi meille molemmille.

Meillä tyttö 1v2kk nukkuu myös kahdet päikkärit yleensä. Herää aamulla 7-7.30, päikkäreille 11-12 ja nukkuu 2-2,5h. Toiset päikkärit n. 17 aikaan ja nukkuu max. tunnin. Yöunille klo 20-20.30. Ja meilläkään ei ole mitään väliä nukkuuko yhet vai kahet päikkärit tai meneekö illalla nukkumaan klo 19 vai 22, herää aina samaan aikaan. Olen vaan kokenut että illat on kaikille mukavampia jos nukkuu kahet päikkärit. Yksillä on illalla jo hirmu väsy ja kiukkuaa vaan.

Meillä mentiin yli 1,5v kaksilla päikkäreillä, kyllä sen sitten huomasi kun oli aika jättää ne toiset pois! Ekoilla päikkäreillä nukahtaminen venähti ja tokilla ei edes meinannut nukahtaa! Pari viikkoa vierähti siihen että en tiennyt nukutaanko tänään yhdet vai kahdet päikkärit, mutta sitten selvästi jäi toiset pois!

Minua kiinnostaisi tietää, miten toiset päikkärit voisi jättää pois. Meillä lapsi nukahtaa lattialle ja nukkuu siinä, jos ei viedä sänkyyn. En kerta kaikkiaan keksi edes keinoa, millä toisen pitäisi väkisin hereillä. Tähän asti olen antanut nukkua niin kuin nukkuu ja tavallisesti siis kahden päiväunet. Joskus poikkeuksellisesti menee kolmetkin.

edelliselle: miksi ne pitäis pois jättää jos lapsi on selkeesti väsynyt? Ei kannata väkisin valvottaa, sillä ei yleensä saa kuin kiukkua aikaan. Mun puolestani lapsi saa nukkua niin monet päikkärit kuin haluaa, edellyttäen tietysti ettei yöunet sitten siitä kärsi. Ulkoilu voi olla hyvä keino pitää lapsi hereillä pitempään, ei ehkä malta ulos nukahtaa kuitenkaan;)

Yhteistyössä