vuosilomakorvaus ja kodinhoitotuki ( hoitovapaa )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mamma-31
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mamma-31

Vieras
miten teillä muilla on ollut tilanteessa kun olette pitäneet kertyneet lomanne ensin ja sitten aloittaneet hoitovapaan ? miten ja missä vaiheessa työnantaja on maksanut teille lomarahat?
mulla seuraavanlainen tilanne: olen ollut nyt viimeiset neljä viikkoa pois Kelalta. Annoin miehelleni viimeiset kaksi viikkoa vanhempainvapaasta ja nyt hän pitää bonus-isyysvapaata. Tältä ajalta ei tietenkään makseta Kelasta mulle mitään vaan olen ollut ns. vuosilomalla. Ilmoitin työnanajalle pitäväni lomat mutta sieltä ei tullut mulle rahaa ja eilen otin yhteyttä että ne pitäää maksaa mulle heti koska Kelasta sanottiin että ne katsotaan tuloksi jos ne tulevat hoitovapaan aikana ja multa evätään silloin kodinhoitotuet ja hoitolisät jos sitä saan. Eli hoitovapaan voisin aloittaa 12.11. tai ( 13.11 /maanantai ) kun mieheltäni loppuu 11.11.06. Nyt vaan pelkään jos vuosilomarahat tulevatkin viimeisenä päivänä siis huomenna 10.11. niin Kelassa kuitenkin katsovat sen tuloksi ( vaikka se on ns. vanhaa ansaittua lomarahaa ) joka riittää varmaan eväämään mun koko ensi vuoden kodinhoitotuet/hoitolisä, koska on se raha niin pieni. Huonolla tuurilla lomarahaa ei tule ollenkaan.
Niin se Kelan -muija mulle väitti joka oli tosi epäystävällinen mulle. Voiko asia tosiaan olla näin, toivoisin että täällä olisi joku joka on asioiden kanssa painiskellut?
tosi ahdistavaa että joudunko minä kärsimään työnantajan mokasta.
Ihmetyttää....

itsekin olen näitä asioita pähkäillyt... toivottavasti joku viisaampi vastailee

itsellä loppuu vanhempainrahakausi joskus 22.2.07 ja sit on viis viikkoa lomia pitämättä (viime kesä+talvi) ja kesällä vielä on sitten äippäloman aikana kertynyt loma. Töihin menen takaisin näillä näkymin syyskuun alussa.mulle ainakin jäi käsitys että työnantaja maksaa rahat kun lomat alkaa (ainaki tuon ekan osalta). Olen tässä miettinyt että alkaako hoitovapaa siis 23.2 vai sitten kun lomat loppuu? Lomakorvaukset yms vaikuttaa varmaan hoitolisään mutta eikö kotihoidontuen saamisen ainoa vaatimus ole se ettei lapsi ole kunnallisessa hoidossa. Tämähän toteutuu myös noiden lomien aikana (sen perusteella siis hoitovapaata olis loma-aikakin). Sit mietin kans tuota lomien kerääntymistä. eikös se lomanmmäräytymiskausi ollut huhtikuun loppuun niin käsittäisin että mulle kerääntyy lomaa maaliskuun loppuun asti ...

joku viisaampi tosiaan vastailkoon...

-Kotihoidon tuen saamiseen vaikuttaa todellakin vain se, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. HOITOLISÄÄN perheen tulot vaikuttavat, tulorajataulukot löytyvät esim. Kelan nettisivuilta
- Jos lomarahat tulevat sen kuukauden aikana tilille, kun Ap:n mies käyttää loput vanhempainvapaasta, niin tulot valitettavasti vaikuttavat nimenomaan VANHEMPAINRAHAN saamiseen. Käytännössä voi siis joutua maksamaan vanhempainrahaa takaisin Kelalle
- Kertyneet lomat voi pitää ennen tai jälkeen hoitovapaan tai sen aikana, käsittääkseni se ei vaikuta rahan saamiseen. Lomarahat, kuten normaalin palkankin, työnantaja voi maksaa vasta loman päätyttyä. Tämä on kuitenkin varmaan sopimuskysymys.

Itse olen paininut samojen asioiden kanssa lähiaikoina. Jäin suoraan vanhempainvapaalta hoitovapaalle ja sain lomarahat vasta kuukautta myöhemmin, ettei tarvitse maksella vanhempainrahoja takaisin. Hoitolisää en olisi miehen tulojen takia saanut muutenkaan.

Olen selvitellyt näitä asioita Kelan sivuilta ja yhden Kelan työntekijän kanssa, toivottavasti kaikki on faktaa!

Alkuperäinen kirjoittaja SS:
-Kotihoidon tuen saamiseen vaikuttaa todellakin vain se, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. HOITOLISÄÄN perheen tulot vaikuttavat, tulorajataulukot löytyvät esim. Kelan nettisivuilta
- Jos lomarahat tulevat sen kuukauden aikana tilille, kun Ap:n mies käyttää loput vanhempainvapaasta, niin tulot valitettavasti vaikuttavat nimenomaan VANHEMPAINRAHAN saamiseen. Käytännössä voi siis joutua maksamaan vanhempainrahaa takaisin Kelalle

-----> Et joudu maksamaan vanhempainrahoja takaisin. Ne tulot, jotka saat lomista, eivät vaikuta kummankaan vanhempainpäivärahaan.

- Kertyneet lomat voi pitää ennen tai jälkeen hoitovapaan tai sen aikana, käsittääkseni se ei vaikuta rahan saamiseen. Lomarahat, kuten normaalin palkankin, työnantaja voi maksaa vasta loman päätyttyä. Tämä on kuitenkin varmaan sopimuskysymys.

-----> Jos lomarahat maksetaan hoitovapaan aikana, niin tulleet lomakorvaukset jaetaan tuloksi koko kotihoidontuki jaksolle, ei joka kuukaudelle.

Itse olen paininut samojen asioiden kanssa lähiaikoina. Jäin suoraan vanhempainvapaalta hoitovapaalle ja sain lomarahat vasta kuukautta myöhemmin, ettei tarvitse maksella vanhempainrahoja takaisin. Hoitolisää en olisi miehen tulojen takia saanut muutenkaan.

Olen selvitellyt näitä asioita Kelan sivuilta ja yhden Kelan työntekijän kanssa, toivottavasti kaikki on faktaa!

Alkuperäinen kirjoittaja puh:
Alkuperäinen kirjoittaja SS:
-Jos lomarahat tulevat sen kuukauden aikana tilille, kun Ap:n mies käyttää loput vanhempainvapaasta, niin tulot valitettavasti vaikuttavat nimenomaan VANHEMPAINRAHAN saamiseen. Käytännössä voi siis joutua maksamaan vanhempainrahaa takaisin Kelalle

-----> Et joudu maksamaan vanhempainrahoja takaisin. Ne tulot, jotka saat lomista, eivät vaikuta kummankaan vanhempainpäivärahaan.

Vanhempainvapaata pitävän saama raha tippuu vain silloin, jos vapaata pitävällä itsellään on samalla kaudella omia tuloja. Puolison tuloilla ei ole silloin merkitystä. Eli silloin kun ap:n mies on vanhempainvapaalla (tuo 4 viikkoa), ap saa tienata mitä hyvänsä eikä se vaikuta miehen saamaan rahaan. Eri asia on sitten kotihoidontuen hoitolisä, johon molempien tulot vaikuttavat.

...niin minähän olen ollut jo neljä viiikkoa ns.lomalla josta en ole saanut korvausta Kelalta (paitsi mieheni on saanut 2 viikkoa vanhempainrahaa ja 2 viikkoa isyysrahaa ) Näihin ei pitäisi vaikuttaa puolison tulot minunkaan mielestä koska nehän lasketaan omista "tuloista" mutta hoitovapaalla tulot vaikuttavat ja jos lomarahat maksetaan mulle liian myöhään niin silloin nekin vaikuttavat. Kelasssa "akka" väitti että en saisi kodinhoitotukeakaan.
Huomenna olisi viimeinen maksupäivä mulle työnantajalta ennekuin hoitovapaa alkaisi.
Siis lomakorvaukset jaetaan koko kotihoidontukijaksolle, ei joka kuukaudelle: kirjoittaa puh. JOS siis rahat maksetaan mulle esim. vasta ensi viikolla. Miten toi käytännössä menee, pystytkö tarkentaa ?
Mun on tarkoitus olla näillä näkymin koko vuosi 2007 kotona.
Miten hoitovapaan aikana kertyykö myös lomat silloin? nyt oli siis kyseessä lomakausi: 1.4.2005-31.3.2006. kaikki lomat oli mulla pitämättä ja rahat saamatta.
Toivottavasti joku osaisi vielä tarkentaa kun tääll on yksi lahopää, enkä voi töistäkään kysyä kun on pieni firma kyseessä etteivät taida kovin hyvin itsekkään tietää ja eipä noudateta sen kummemmin työehtosopimuksia, on omat sopimukset....

kiitti kovasti tiedoista !

Ap, soita toiseen Kelan toimistoon, jos saisit ystävällisempää ja selkeämpää palvelua, niin olen minäkin joskus tehnyt. Kotihoidontukeen ei vaikuta mahdollisesti saamasi palkka, lomaraha tms., ainoastaan hoitolisään vaikuttavat perheen tulot johon on Kelankin sivulla taulukot. Kuten minä3 kirjoittikin hoitovapaalta ei kerry lomia. Voi, kun joku olisi neuvonut sinua aikaisemmin toisenlaiseen ratkaisuun, sinun olisi kannattanut ehdottomasti pitää vasta hoitovapaan päättyessä pitämättömät lomasi.

Mun mielestä sillä koska rahat maksetaan ei ole merkitystä vaan sillä miltä ajalta ne on tienattu. Useassa työpaikassa ei palkkoja makseta joka päivä vaan 1-2 kertaa kuussa ja järjestelmille useammat ajot yhden ihmisen takia ovat liian raskaita. Ei tuosta maksupäivästä tule mitään ongelmaa. Tai ei meillä ainkaan tullut ja minä olen saanut kelasta ihan super ystävällistä palvelua.

Alkuperäinen kirjoittaja mami5:
Ap, soita toiseen Kelan toimistoon, jos saisit ystävällisempää ja selkeämpää palvelua, niin olen minäkin joskus tehnyt. Kotihoidontukeen ei vaikuta mahdollisesti saamasi palkka, lomaraha tms., ainoastaan hoitolisään vaikuttavat perheen tulot johon on Kelankin sivulla taulukot. Kuten minä3 kirjoittikin hoitovapaalta ei kerry lomia. Voi, kun joku olisi neuvonut sinua aikaisemmin toisenlaiseen ratkaisuun, sinun olisi kannattanut ehdottomasti pitää vasta hoitovapaan päättyessä pitämättömät lomasi.

Miksi ei kannata ennen hoitovapaata pitää maksamattomia lomia? Sillä tavallahan sekä äiti että isä saavat olla neljä viikkoa yhdessä kotona ja saa muutakin rahaa kuin isälle kelalta maksettavat tuet. Ilman muuta hyvä ratkaisu!

TERVE TAAS...
tästä asiastahan tulee mulle jo painajainen. Toimitaanko eripuolella Suomea eri tavalla? niin se vaan Kelassa mulle väitti jos lomarahat maksetaan vaikka ensi viikolla, niin se tulee vaikuttaa mun tukiin vaikka olen ollut neljä viikkoa saamatta kelasta mitään. Sitä ei lueta takautuvasti vaikka työnantaja ei maksaisi sitä ajallaan ja vaikka kyseessä on vanhan lomakauden rahat.
Hullulta alkaa tuntuu tämä touhu jos Kela voi päättää asiat näin...
ja minäkin luulin tämän oli hyvä ratkaisu meille että isäkin saa olla kotona....mutta mistään ei saa näköjään hyötyä täällä Suomen valtiossa.

Mä en edes tiennyt että kotihoidontukea saa vuosiloman ajalla!!! Että näin hyvin on pihdatu tietoa meiilä päin... No nyt olen siis vuosilomalla, ollut jo 27.10 lähtien, mutta en ole hakenut tukea kun sitä kai saa takautuvasti JA mulle maksetaan ihan tiettynä päivän loput lomarahoista, eli kun loma päättyy. Nyt vaan en tiedä voinko jo hakea kotihoidntukea jos en vielä tiedä tarkaa "tienattua" summaa mikä lomarahoista tulee.... Tietääkä kukaan?

Mä jään sitten vielä loman jälkeen (viim.pvä tätä kuuta loppuu) kuukaudeksi (eli koko joulukuun) hoitovapaalle. Haenko samalla sinnekin asti sitä tukea vaikka olen ollut marraskuun ja vähän ennenkin vuosilomalla? Jakaako Kela siis vuosilomakorvauksen tälle koko ajanjaksolle? Kiva, sittenpä ei ole tiedossa hoitolisää...... Pienestä oli kiinni et pidän hoitovapaata edes tän kuun kun se raha on niin pieni ja suuri rahanmenokuukausi just alkaa... Taitaa kummilapset jäädä ilman lahjoja tänä vuonna ja omallekin ostetaan minimimäärä..........

Kiitti Suomen valtio ja KELA kun meille äideille maksetaan näin ruhtinaallisia summia kotonaolosta, lapsen tärkeimmän iän aikana.... Kiitti vaan! (Taitaisi herra Isolla Herrolla tulla puput pöksyyn ja luu kurkkuun jos jäisivät elättämään itseä ja lasta kotiin näin pienillä tuloilla.......Itku tulisi varmasti!)

Mä olen ratkaissut oman henkisen jaksamiseni kannalta nämä työ/Kela-kuviot niin, etten ilmoittele enää mistään ylimääräisistä Kelalle (saan myös lomarahaa, ne pitäisi tulla ihan ok ja mitään tukia menettämättä, mutta näitä lukiessa en enää tiedä...) Ottakoot itse selvää jos resurssit riittää ihmisten tietoja tutkiskella. Makselen sitten takautuvasti rikoksestani jos niikseen tulee ;)
Eipä aina kannata olla liian rehellinenkään ja ilmoittaa jokaisesta muualta tulevasta ylimääräisestä roposesta heti Kelalle, koska kokemuksesta tiedän, että ei heilläkään ihan kaiken tutkimiseen riitä henkilökuntaa. EVVK!

Ei sitä tietoa pihdata ja tarkoituksella jätetä kertomatta. Kotihoidontuen edellytyksenähän on vain, että lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa. Ei minun mielestä vanhempia tarvitse erikseen informoida tuollaisesta asiasta kuten tuen maksamisesta vuosiloman aikana. Sehän on selvää. Jos lapsi ei silloin ole päivähoidossa niin miksi ei saisi?

En ole varma olenko käsittänyt ihan oikein muutaman aikaisemman kirjoituksia, mutta kommentoinpa kumminkin. Ei vuosilomakorvauksia voi laskea tuloksi joka kuukaudelle. Vie vain tositteet kelalle, että kyse on kertaluontoisesta korvauksesta, ei joka kuukautisesta. Jos lomarahat jaetaan tuloksi vaikka vuoden ajalle, niin tuskin siitä montaa sataa euroa tule kuukautta kohden. Jos taas huomioidaan yhden kuukauden tulona, niin saahan siltä kuukaudelta kuitenkin hoitorahan ja loppu kuukausilta myös sitten puolison tulojen mukaan määräytyvän hoitolisän.

Yhteistyössä