vuoto

  • Viestiketjun aloittaja Ida
  • Ensimmäinen viesti
Ida
olen rv 7+1, ja edellisestä viikosta lähtien on tullut joinakin päivinä (ei siis jatkuvasti eikä edes peräkkäisinä päivinä) pyyhkiessä ja jonkun verran myös pikkuhousuihin punertavaa vuotoa. Pyyhkiessä jää oikeastaan ihan veristä jälkeä. Eilen tipahti vessassa käydessä pari tippaa verta pöntöön ja se loppui sit taas siihen. Nyt jäi ainoastaan pyyhkiessä ruskea viiru.. Onkohan tällainen hälyyttävää vaiko normaalia?????
 
Sesse
Mulla näin: rv 5+5 ja rv 6+4 välisenä aikana tiputteli vähän joka päivä ja luulinkin myöhästyneiksi menkoiksi, kierto kun ei kovin säännöllinen ole ollut ikinä. Muuten raskausoireita oli kyllä: kauhea väsymys, paleleminen, rinnat arkana, iskiashermo vihoitteli jne... Sitten rv 13+2 ihan mieletön kirkas verinen vuoto. Siteet ei riittäneet kuin puolituntia ja tätä jatkui reilun viikon. Olin sairaslomalla. Ultrassa näkyi kuitenkin hyvin liikkuva vaavi ja vuodon epäiltiin johtuvan istukan sijainnista (osittain kohdun suulla). Ihana lääkäri rauhoitteli minua, että vaikka olisi mahdollista avata kohtu ja katsoa mistä vuotaa, niin syytä vuodoille ei kaikissa tapauksissa löytyisi ikinä sittenkään. Ainahan se vuoto säikäyttää, mutta ei aina läheskään ole vakavaa. Äitini kanssa aiheesta juttelin ja hän veljeäni odottaessa oli vuotanut kuukauden rv 8:sta eteenpäin. Kovat kivut ovat varmaan hälyyttävämpi merkki. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
 
Ansku
Hei!
Mulla oli odotusaikana vastaavanlaista, viikkoja oli 9+jotain, pientä vuotoa tuli parina päivänä ja jäi pyyhkiesä paperiin, pelästyin toki valtavasti ja ajattelin että keskenmenohan se tietenkin on, no, menimme mieheni kanssa lääkäriin, päivystykseen, oli sunnuntai, lääkäri ei päästänyt miestäni sisään huoneeseen vaan kehoitti jäämään ulkopuolelle, siinä vaiheessa en edes tajunnut äristä vastaan, lääkäri tutki minut ja sanoi, että joo, selvältä tapaukselta näyttää, alkava keskenmenohan se on, pyysin ultraan, mutta lääkäri tokaisi, että tajuatko mitä se maksaa näin sunnuntaina? (terveyskeskuksen päivystys siis) Vaadin ja vaadin ultraa, mutta hän oli sitä mieltä, että voi määrätä minut kaavittavaksi heti niin ei tarvitse odottaa rajumpaa vuotoa ja kipuja, en suostunut, vaan vaadin vielä ultraa, lääkäri hermostui ja laittoi lähetteen maanantaille ultraan, jos nyt kerta olisin vielä mukamas raskaana (lääkärin toteamus), lähtiessäni hän vielä tokaisi että hän on päivystämässä kymmeneen asti, tapaamme varmaan vielä, koska palaan sinne kipujen ja vuodon kanssa,itku kurkussa lähdin huoneesta ja vollotin koko kotimatkan, illan ja sen yön itkin ja itkin, pelkäsin ja odotin niitä kipuja joista lääkäri puhui, no mitään ei tullut ja maanantaina menimme ultraan ja siellä se pieni sydän sykki, tunne oli uskomaton, nytkin mulle tulee tippa silmään kun muistelen tuota hetkeä, nyt pieni tyttäremme, oikea päivänpaiste, on 4½kk.
Toivottavsti sinullakin on kaikki hyvin siellä masussa!
 
Katsu
hei,

Tuo pieni vuotelu voi olla täysin vaaratonta ja usein kuuluu alkuraskauteen, mutta aina tietty olis hyvä käydä tarkistuttamassa tilanne.

Omalla kohdallani se ei ollut ok. Ensin tuli alkuviikosta (rv. oli 6) hieman rusehtavaa vuotoa, sitten ti iltana alkoi ihmeellinen aika kovakin kipu vasemmassa lonkassa/reidessä. To aamuna sitten jo vuosi kuin normaaleissa menkoissa ja hakeuduin lääkärille. Mulla oli sit kohdun ulkopuolinen raskaus :(.

En halua tällä peloitella ja lietsoa turhaa hätää, mutta tarkoitukseni on vain sanoa että automaattisesti ei voi ajatella että vuoto kuuluu asiaan. Kannattaa siis käydä näytillä etenkin jos mukana on jonkinlaisia kipuja.

Tsemppiä, toivataan että sinulla ja vauvallasi on kaikki oikein hyvin.
 
**
Anskulle: Ei voi olla totta!!! Järkytyin sydänjuuriani myöten, kun kerroit miten oli käydä. Siis kaavintaan, vaikka sikiö elossa ja kunnossa! Olisiko se nähty kaavinnassa? Tai sen jälkeen?! Mikä on lääkärin vastuu, jos menee abortoimaan terveen sikiön muka kuolleena??? Minä nostaisin tuosta haloon aivan varmasti. Mieti mitä olisi voinut tapahtua, jos et olisi ollut niin sitkeä ja vastustanut lääkäriä. Kaikki eivät siihen ryhdy, vaan olettavat lääkärin aina olevan oikeassa tai eivät vain uskalla väittää vastaan.

Siis ihan totta, mikä on lääkärin vastuu?!
 
vastuusta
Jos kaavinta olisi tehty ja siinä olisi voitu todeta, että sikiö oli elävä (ei varmaan kovin todennäköistä? tosin en tiedä, mitä kaavinnassa tapahtuu) niin tapahtunutta olisi varmaankin pidetty hoitovirheenä. Kun kaavintaa ei kuitenkaan tehty eikä hoitoa ole siis tehty eikä hoidosta näin ollen ole siis ollut seurauksia, ei hoitovirhettä ole.. tietysti tuollaisesta voi aina tehdä kantelun terveydenhuoltoyksikön (=terveysasema/sairaala) johdolle. Hoitovirheen sattuessa seurauksena on yleensä huomautus virheen tehneelle ja mahdolliset vahingonkorvaukset.
 
Anskulle
Todella järkyttävä lääkäri! Mutta en ole hämmästynyt. Minulla on ollut vuotava hematooma 2 kk ja aluksi pelästyin tietysti keskemenoa. Soitin useampaan paikkaan ns. neuvoviin terveydenhoitajan puhelimiin ja kuvailin tilannetta. Kaikki pitivät sitä keskenmenona. Yksi kehotti menemään ultraan päivystykseen, jotta nähdään, tarvitaanko kaavintaa, vai onko kohtu tyhjentynyt itsestään. Oli valtava yllätys, kun ultrassa näkyi elävä alkio ja sydämen syke.

Verenvuotoihin ei mielestäni suhtauduta alkuraskaudessa tarpeeksi tosissaan, vaan heti otetaan sellainen asenne, että mitään ei ole tehtävissä. Voihan vuoto johtua muustakin syystä kuin keskenmenosta. Se voi sitten jopa tarvita jotain erityistä hoitoa, kuten lepoa, lääkityksen muuttamista, tulehduksen tunnistamista ja parantamista tms.
 
Ida
Pääsin gynen polille ultraan, ja kohdussa sykki pieni sydän!
Kaikki oli ok pientä hiivatulehdusta lukuunottamatta, johon sain lääkettä. Olen onnellinen, toivottavati kaikki menee hyvin loppuun asti!
 
Ansku
Upeaa Ida että kaikki on hyvin!!!
Toivotan sinulle & Miehellesi onnellista odotusta!!!
Vielä tuosta saamastani kohtelusta lääkärissä...
Kyllä me silloin miehen kanssa mietittiin että mennänkö kyseisen lääkärin juttusille jälkikäteen, otetaanko hänen esimieheensä yhteyttä, kirjoitetaanko lehteen yleisöpalstalle...kaikki jäi tekemättä, olimme vaan niin onnellisen huojentuineita, että masussa oli kaikki hyvin. Nyt ajattelin, että kun kyseistä tohtoria näen, niin sanon hänelle, että tssä tämä sinun keskenmenosi nyt sitten on!
Onneksi en luottanut lääkäriin ja antanut tehdä kaavintaa heti, vaan penäsin ultraan pääsyä, nyt tuo valloittava hymysuinen tyttäremme on päiviemme ilona!
Onnellista odotusta kaikille tällä palstalla!
 

Yhteistyössä