Hae Anna.fi-sivustolta

vv-oireet,fsh ja estradioli

Viestiketju osiossa 'Naistentaudit' , käynnistäjänä 45 vee, 29.05.2006.

1. 45 vee Vierailija

Hei

Minulla on ollut vime aikoina vv-oireita (kuumat aallot, unettomuus, ärtyneisyys, mielialavaihtelut) ja kuukautisten epäsäännöllisyyttä, joka korjaantunut keltarauhashormomilla. Olen 45-v. Työterv.lääkärin mukaan fsh ja estradioliarvoni ovat normaalit. Gynelle olen menossa, mutta ennen sitä haluaisin kokoemuksia/tietoja, voivatko vaihdevuodet alkaa oireilla, vaikka em. arvot ovatkin normaalin rajoissa? Entä voiko em. oireita mielialalääkityksellä, jos estrogeeni ei tule kyseeseen?

2. nainen 45 Vierailija

No minulla alkoi oireet 43-vuotiaana. Runsaiksi muuttuneet kuukautiset, unettomuus, siäinen levottomuus/ahdistus, hermostuneisuus, mieliala vaihtelut, siis kaikenmaailman oireita mitä ei todellakaan ennen ollut. Kaikki alkoi kun salama kirkkaalta taivaalta. Sain myös keltarauhashormoonia kuukautisiin. Nyt oireet helpottanut, mutta edelleen niitä tulee ennen kuukautisia ja viikon verran niiden aikana. Välillä tuntuu ettei työssä pysty käymään. Minulta mitattiin fsh (8.1= normaali) ja estrd. (0.09=matalalla, mutta riippuu kierron vaiheesta), joten en tiedä näyttäisi siltä että ennakoivia oireita eli premenopaussi oireita tulee....

3. Amalia Vierailija

Vaihdevuosioireet alkavat yleensä vuosia ennen varsinaista menopaussia. Tämän esivaiheen aikana FSH-arvo voi olla pitkään normaali. Omat esioireeni alkoivat jo 3-4 vuotta sitten, mutta kuukautiset jatkuvat edelleen jokseenkin säännöllisinä. Kuukautisista huolimatta hormonilääkitys voidaan aloittaa, jos oireet ovat vaikeat. Oikea yhdistelmä ja pitoisuus löytyy yleensä vain kokeilemalla, joten älä hermostu, jos lääkitys ei heti autakaan.

Mielialalääkityksen soveltuvuudesta voit kysyä gynekologilta, siihen en osaa ottaa kantaa.

4. 45 vee Vierailija

Jostain luin, että vaihdevuosioireet tulevat monelle yllättäen. Minut ne ainakln yllätti voimakkuudellaan, vaikka vanhemmilta naisilta olin oireista kuullutkin. Itse en ollut edes ajatellut olevani vielä ""siinä iässä"". Mitähän sitä keksisi, ettei elämä olisi yhtä voivottelua, huokailua ja väsyneenä tuskailua. No, onneksi on välillä vähän helpompiakin päiviä.

5. Help me! Vierailija

Olen 44 v ja olo on kaamea. Fsh oli 3.6 eli normaali mutta estradioli 0.15 eli ihan alarajalla. Onko joku saanut hoitoja tällaisilla arvoilla? Eli kun fsh on normaali mutta estradioli vaan alhainen. En ymmärrä miksi sanotaan että tuo estradioli arvo on ns. normaali, vaikka on alarajalla. Eikö sekin jotain kerro että on niin alhaalla. Kiitos kaikille jotka jaksatte vastata. Nim epätoivoinen

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri