Hae Anna.fi-sivustolta

vyöhyketerapia

Viestiketju osiossa 'Vaihtoehtoiset hoitomuodot' , käynnistäjänä idisz, 10.04.2007.

1. idisz Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Voisiko joku kirjoittaa kokemuksia vyöhyketerapiasta? Kauanko kestää käsittely? Sattuuko? Paljonko maksaa? Monta kertaa joutuu käymään?

2. 008 Vierailija

Täällä myös yksi aiheesta kiinnostunut. Olen lukenut positiivisista vaikutuksista lapsettomuuteen ja sen myötä hoidot alkaneet kiinnostamaan. Olisi kiva lukea muiden kokemuksia hoidoista.

3. minä se vaan Vierailija

kerran olen käynyt ja miellyttävä kokemus lukuun ottamatta korvakäsittelyä mikä tehtiin semmosella puikolla, tämä teki kipeää. mutta ei kipu mitään verrattuna siihen mitä oli akupunktio, oli vaan epämiellyttävää oikeestaan. akupunktioon tuhlasin omaisuuden enkä uskonut ettei se ole minun juttuni kun kaikki niin kehuu ja lähetteen antanut lääkärikin sanoi ettei sieltä kukaan ole tullut parantumatta..akupunktiossa en tuntenut mitään lämmittävää tunnetta, uneliaisuutta vaan pelkkää kipua, kävi vielä aina ronkkimassa niitä neuloja lisää ja sattui aina ne pistokohdat käsittelyjen välissäkin eli ikään kuin viikon ajan ois tökitty uudelleen ja uudelleen niitä neuloja...mietin kyllä että oisko ollut laittajassa kyse että oli väärät kohdat, kerran messuilla olin näytehoidossa ja siellä alkoi lämmittävä tunne ja meinas nukahtaa. tosin oli korva mihin pistettiin ja nää kipeetä tehneet tehtiin käsiin,päähän,selkä,niska,hartia.
    mutta siis ihan voin suositella vyöhyketerapiaa tän yhen käynnin perusteella. itse ajattelin juuri että menisin vyöhyketerapiaan. ehkä pyydän jättämään sen korvapuikkoronkkimisen väliin kun jo tässä ihan muutenkin tarpeeks kovat kivut päällä ettei kestäis nyt enempää.

KUULUUKO VYÖHYKETERAPIA KELAKORVAUKSEN PIIRIIN????

4. pkpk Vierailija

Valmistun pian vyöhyketerapeutiksi. Suuntauksia on monenlaisia. Itse hoidan koko kehoa, toiset pelkkää jalkaa. Toiset suuntaukset sattuvat hurjasti. Itse hoidan välillä aika napakasti, vähän saattaa sattuakin, mutta jos hoitaja on hyvä, kipu on siedettävää eikä näin käsitellä kuin muutamia kohtia. Aina ei tarvitse sattuakaan, ja hoidossa pyritään myös rentouttamaan ja tuottamaan myös mielihyvää. Varsinkaan stressaantuneita ei piinata yhtään, vaan hoidetaan varovaisesti ja rentoutetaan syvälle. Terapeutti antaa myös vitamiinivinkkejä. Sekä miehen että naisen olisi hyvä käydä hoidossa.

5. terapeutti Vierailija

Vyöhyketerapia ei kuulu Kelan korvausten piiriin. Vyöhyketerapia on erittäin hyvä hoitomuoto, jolla hoidetaan ihmisen kokonaisuutta. Edelliseen viestiin sen verran kommentoin, että terapeutti, joka tekee käsittelyn jaloista, hoitaa koko kehoa sieltä. Jaloissa sijaitsee koko kehon heijastepisteet ja ne pystytään käsittelemään tarkimmin jaloista. Kipukohdat käsitellessä kertoo kehossa olevasta häiriötilasta ja häviää, kun elimistö on korjannut tilanteen. Ammattitaitoinen terapeutti osaa kuunnelle asiakkaan kivun sietokykyä ja käsittelee sen mukaan. Asiakas voi myös sanoa, jos kipu tuntuu liikaa, niin terapeutti voi käsitellä hellemmin. Kivun takia ei kannata jättää menemättä hoitoon. Kannattaa selvittää, että terapeutti on käynyt kunnon koulutuksen ammattiinsa. Itsestä kannattaa pitää huolta! Se on paras sijoitus, mitä voi tehdä.

6. minttu-maria Vierailija

Vyöhyketerpaista ollaan monta eri mieltä.Toiset pitävät sitä huuhaana toiset taas saavat siitä apua. hoito ei kuulu tieteellisen todisteen piiriin. Mutta tässä on mielestäni faktoja ,joita edes lääketiede ei voi vähätellä. Hieronta ja fysioterapia kohdistuu ihmisen kehon lihaksiin ja niitä hoidetaan eri osa alueittain, samoin lääkärit uskovat akupunktioon ja sen vaikutukseen. Jos es. vyöhyketerapiassa käsitellään jalan ,käden, alueita hieromalla ja hakemalla luiden ja lihasten sekä nivelten hoitopaikkoja, niin miksi se ei toimisi.
    Haetaanhan mm akupunktiossa näitä pisteitä, samoin hieronnassa ja fysioterapiassa hoidetaan kehon kipeitä kohtia.
    Jaloissa esiintyvät vaivat on jo todettu ihmisen poikkeavassa biomekaanikan yhteydessä heijastavan kehon muihin alueisiin. kuten eri virheasennot jaloissa heijastavat jopa selkään, polviin niskaan sekä muihin kehon alueisiin jopa purentaan.. haitaten samalla normaalia elämää. Kireät jalkapöydät ja jalanpohjan lihakset estävät jopa kävelyä ja astumista ym. Jalkapohjien hieronta jo pelkästään auttaa ja helpottaa ihmisen liikkuvuutta ja poistaa kipeitä sekä aristavia kohtia jaloissa. Jaloissa on pieniä luita joiden välissä on samallatavalla lihaksia ja jänteitä sekä niveliä kuin kaikissa muissakin ihmisen kehon osissa. jännittynyt jalka ja arat- kireät nivelet –lihakset todellakin haittaavat liikkumista ja kun nämä hoidetaan hieronnalla kuntoon onhan se jo näytetty toteen että ihmisen liikkuminen paranee koko kehossa. Mm ryhti ja selkävaivat, polvivaivat jäävät monelta pois. ja elämä helpottuu kun kipeällä jalalla voi taas astua ja liikkuminen ei tuota tuskaa.
    Vyöhyketerapian sanotaan auttavan myös moneen vaivaan joita ei todistettavasti pystyä näyttämään toteen. Itse uskon enemmän vyöhyketerapian olevan tehokas ja perusteellinen hieronta jaloissa joka käy jalan kaikki osa-alueet lävitse ja tätä kautta ihminen tuntee myös hoidon vaikuttavan muualla kehossa, joka myöskin helpottavan väsymystä ,terssiä ym. kehon vaivoja. Loogisesti ajateltuna väsyneet ja särkevät jalat heijastavat ihmisen muihin kehon alueisiin joka tuo vastaavasti mukanaan muita oireita keholle. Kun särkevät ja väsyneet jalat hoidetaan kuntoon on koko keho ja mieli taas paremmassa kunnossa.
    Suosittelenkin käymään ihmisiä vaikka pelkän jalkahieronnan puitteissa kyseisessä hoidossa, niin jo itsekin voi huomata muutokset omassa vartalossa ja kehossa. Vyöhyketerapia ei mielestäni ole mitään noitatohtoreiden höpinöitä vaan ihmiskehon rentouttavaa hierontaa ja hoitoa. Joka keskittyy tehokkaaseen jalkahierontaan käyden kaikki nivelet , luut ja lihakset jaloista lävitse.

7. en ymmärtänyt Vierailija

Tarkoitatko, että on olemassa jokin mystinen syy, miksi vaikuttavuutta ei voi näyttää toteen esimerkiksi laskemalla parantuneita? Vai tarkoitatko, että vyöhykkeilylle voi parantaa vaivoja, joiden olemassaoloa ei voi näyttää toteen?

8. capoeira Vierailija

Itse en ole vyöhyketrapeutti vaan hoidoista niin paljon apaua saanut ,että pakostakin kunnioitus tätä hoitomuotoa kontaan on herännyt ja sitä kautta kiinnostus myös itseopiskeluun. Kysehän ei ole mistään ydinfysiikasta vaan aika yksinkertaisita jutuista joita voi itsekkin opetella tekemään itselleen ja muille perheenjäsenille. Esim. vauvalle saa hyvät yöunet kun iltavaipan vaihdon yhteydessä sivelee kevyesti laskevaa ja nousevaa golonia n 1 min....sitten tavuttaa kevyesti polvia kohti vatsaa ja humps..viimeistään silloin kakka pungertaa ulos ja vauvalle tulee kevyt ja rauhallinen olo nukkua. Myös perheemme 14v. teini (poika)on oppinut rakastamaan vyöhyketerapiaa jota teen hänelle toisinaan illalla ennen nukkumaanmenoa.. jo pelkästään siitä ilosta , että seuraavana päivänä on aina huomattavasti vähemmän noita murrosiän "vaivoja" ja kiukutteluja, samalla tulee juteltua päivän asioista. Muuten vaikka kyseessä on tuleva ammattiurheiljia, niin tulipa mieleen ,että hänellä ei ole ollut lainkaan ns. kasvukipuja tai urheilun rasitus särkyjä, vaikka pituutta on vuoden aikana tullut yli 10cm.

9. capoeira Vierailija

Tuossa vähän päälle kolmekyppisenä meinasin tehdä isohkon virheen ja vaihtaa ihan kokonaan ammattia kun niskassani oli silloin pitkään jatkutnut viiltävä kipu joka esti akropatian tekmisen jota capoeristana mm opetan. Varsinkin kun oikein fysiatrian erikoislääkäri Tampereen Hatanpään sairaalasta minulle näytti rönkenkuvista, että tuossa ja tuossa ..ja ainahan on olemassa halvaantumisen vaara jne.. Samoihin aikoihin ystäväni oli valmistumassa Frantsilasta diploomi vyöhyketerapeutiksi ja tarvitsi "potilaan" harjoitteluhoitoja varten. Joten olin hanen käsittelyssään ehkä n. 5 kertaa. Ja siihen se sitten loppui siltä erää, sillä yhtenä aamuna tuo viiltävä kipu oli pois. En ihan heti edes uskonut sitä todeksi joten rasitin itseäni monella kummallisella tavalla ko. päivän aikana mm. pälläseisonnalla joka oli ollut kielletty liike sen halvaantumisuhan takia.. josko se "piikki" olisi lähtenyt vain tilapaisesti...mutta tuo kipu ei tullut koskaan takisin. Tästä on nyt 10 vuotta. Vyöhyketerapia toimii minulla lähes vaivaan kuin vaivaan, sillä mm. käynnistettiin synnytyspolttoni kun aloin pelätä ,että reippaasti yli lasketun ajan mennyt vauvani kasvaisi "liian suureksi". Oikeestaan oli aika kätevää päättä itse päivä milloin lähteä synnyttämään.
    Erityisen suurekis avuksi vyöhyketerapia on osoittutunut myös itsetehtynä kaikenlaisissa vammoissa ja toipumistiloissa. Ehkä johtuen juuri siitä , että harva se ilta painelemme mieheni kanssa toistemme jalkapohjia tv:tä katsellessa, niin kun sitten oikeesti tarvitsen apua johonkin vakavampaan esim. olkapään mennessä sijoiltaan jo yksikin intensiivinen hoito vei kivut mennessään.

10. aivan luonnollista Vierailija

Jos laskettu aika on jo reippaasti yli, niin synnytyksen lähteminen käyntiin ei ole välttämättä vyöhyketerapian ansiota vaan olisi tapahtunut muutenkin.

11. välttämättä Vierailija

Mahdollisesti. Selitä vielä se niskakipu.

12. aika parantaa Vierailija

Ei mitenkään mahdollisesti vaan väistämättä.

Viestisi on tässä kohtaa vähän sekava. Sinulla oli siis niskakipua ja ajan kanssa kipu meni pois?

13. avun saanut Vierailija

En tiedä mitä tapahtui, mutta kivut loppuivat kolmen käyntikerran jälkeen. Kivut olivat iskiasvaivoja. Apua sain Tampereella Hoitola Tammenterhosta. Vyöhyketerapia auttoi selkeästi ja kivut ovat pysyneet poissa.

14. Yleensä iskias paranee kuukauden sisällä hoidosta riippumatta. Olisiko käynyt niin, että tässäkin tapauksessa ajan kuluminen oli oleellinen tekijä. Vyöhykkeilyhoitaja laskutti sinua näennäisestä puuhastelusta.

15. Pe Uusi jäsen

Saadut tykkäykset:
    0
    Yleisin iskiasoireen syy on nikamien välilevyn rappeutumisesta johtuva pullistuma eli tyrä, joka mekaanisesti puristaa selkäydinhermoa ja hermo ärsyyntyy. Tällöin kivun syy siis on lanneselässä, vaikka oireet tuntuvat sillä alueella, jota ärtynyt hermo hermottaa. Erona tavallisiin alaselän lihaskipuihin on juuri alaraajaan säteilevät oireet.
    Suurin osa välilevypullistumista paranee itsestään, joskin selvästi hitaammin kuin tavallinen selän lihaskipu. Noin puolella oireet häviävät neljän viikon sisällä, eikä itse pullistuman hoito vaadi erityisiä toimia. Tottakai hierominen tuntuu hyvältä ja helpottaa kipua, mutta ei se iskiasta paranna.

16. Hehheheee Vierailija

Mullepas sattui sitten näppärästi. Se iskias, se iskias se minuakin kiusas. Käävin lääkärit, monet ja erikoislääkärit myös. Ja juu kyllä oli pullistumaa. Lääkkeeksi sain sairaslomaa ja ah sitä yleislääkettä buranaa. No se kipu aina vähitellen laantu, palatakseen taas muutaman kuukauden kuluttua takasin. Lääkkeetkin piti vaihtaa jytympiin hitsiläinen kun en nimeä muista mutta täytyy sanoa että olo oli hauskempi kun niitä otti vaikka ei ne kipua vienykkään. Sitte kävi niin että alkoi tulla mahakipuja ja pahoinvointia eikä ruoka maistunut, hb laski alas, alkoi huipata päästä. Piti alkaa syömään pahoinvointilääkettä ja rautaa. Meni maha kovalle ja piti ottaa pehmentävää.

En saanu nukuttua ja piti alkaa ottamaan nukahtamistabuja. Sairasloma pitkittyi ja mut määrättiin johonkin puudutukseen, olisko nimi ollu joku juuriblogadi tms. Tuossa vaiheessa olin valmis mihin vaan, olin niin kipeä ja masentunut. Ai niin, masennuslääkkeetkin määrättiin tai mitä rauhottavia ne oli, mulle ne kyllä "myytiin" kipulääkkeenä lekurin taholta.

No, huuhaa-ystävä houkutteli mut tämmöselle uskomushoitajalle. tosiaan olin niin epätoivoinen ja valmis mihin vaan et menin. Normisti en olis ikinä kuuna päivänä mennyt, mut kipu tekee nöyräksi. Tää hoitaja ei tosiaan ollu mikään kiropraktikko tai fysioterapeutti ihan puhdas huuhaahoitaja se oli. No se hiero hellästi, pyöritteli peukuilla, hieroi jalkapohjista pisteitä lujasti ja se kävi kipeetä, samoin käsitteli lantion aluetta ja jalkoja, korvalehtiäkin. Lopuksi laitto kätensä mun selkään, lantiolle ja jaloille. Hänen kätensä oli kuumat kuin silitysraudat! Tuntu kuin sisälläni olis valunu kuumaa nestettä. Se oli tosi outo kokemus.

Ja ylläri! Nukuin koko yön kivuitta. Seuraavana päivänä kivut oli minimaaliset aikasempaan verrattuna. Kipulääkkeitä en tarvinnut tämän ekan kerran jälkeen, mutta henkisesti niistä oli vaikea päästä eroon ja vissiin fyysisestikin olin niihin koukussa. Kaikista lääkkeistä pääsin kuiteski eroon. tästä on aikaa 2 vuotta eikä iskias ole ollu kertaakaan kipeä. Selän takia mua hoidettiin 3 kertaa ja siihen ne kivut jäi. Sitten tää samainen hoitaja paransi myös mun yli 20 v vaivanneen pahan ihottuman. Olen vieläki ihmeissäni, mutta täytyy sanoa, että kyllähän tämä pisti ajattelemaan asioita ihan uudelta kantilta. Vanha ajatusmaailma on saanu huutia ja uusi maailma on avautunu.

Niin ja sen blogadinkin sain perua. Onnellinen olen kun avun sain ja muusta veisaan viis. Mua ei kiinnosta mitä muut ajattelee. Niin nöyräksi olen oppinu että avun otan sieltä mistä sen parhaiten saan. Ja elämä on ihanaa kun sen oikein oivaltaa!

17. Skeptikko Vierailija

http://www.skepsis.fi/ihmeellinen/uskomuslaakinta.html

Lukekaa tämä.

18. okkitpeks Vierailija

Luin. Kommenttini:

>1. Lääkitystä muistuttavat hoidot (homeopatia, luonnonlääkkeet, suuret vitamiini- ja hivenaineannokset)

Lue Tiede-lehden keskustelupalstalta D-vitamiinin keskusteluketju. Siellä on jo 135 sivua tieteellisiä todisteita, että suuret D-vitamiinimäärät auttavat tehokkaasti moniin vaivoihin. (D-vitamiinista on puutetta Suomessakin monilla, uutiset ovat moneen kertaan kertoneet)

>2. Fysioterapiaa muistuttavat hoidot (naprapatia, kuhnekylvyt)

Naprapatia ei muistuta fysioterapiaa lainkaan. Kuten ei kiropraktiikkakaan. Naprapatiahan on kiropraktiikkaa. En tiedä miten kuhnekylvyt fysioterapiaa muistuttavat? En edes tiedä mitä ne kylvyt ovat, mutta fysioterapissa ei kylpyjä anneta.

Fysioterapioitakin on monia erilaisia. Toiset ei muistuta toisia lainkaan. Monet jopa ristiriidassa keskenään.

Sitten on vielä se ortopedinen manuaalinen fysioterapia, joka sekään ei muistuta tavallista fysioterapiaa lainkaan eikä yhtään.

>5. Elimistön puhdistamiseen pyrkivät hoidot (suolen huuhtelut, kuppaus ja suoneniskentä)

Suoneniskentä on lääketieteen laajalti käyttämä ja sen uskottiin parantavan lähes joka vaivan. Älä sekoita sitä uskomuslääkintään muutoin, kuin että lääketiede uskoi siihen.

Suolen tyhjennys auttaa aina. Kaikkihan sen tietää?

> 6. Jotkut ruokavaliohoidot (elävä ravinto, makrobioottinen ruokavalio, paasto)

Jotkut ruokavaliot taas tunnetusti ovat terveyttä edistäviä. Diabeteksessä ainakin.

> 9. Perinteiset kansanlääkinnät (shamanismi, ayurveda, makrobioottinen ruokavalio, akupunktio)

Akupunktiota saa lääkäreiltä joissakin lääkärikeskuksissa ja synnytysosastoilla. Ja sen on tutkimuksin todettu auttavan.

>11. Laittein annetut hoidot (magneettikenttähoidot)

Kaikki magneetit ei ole laitteita.
    Entäs fysikaaliset hoidot kuten UÄ, erilaiset valohoidot, sähköhoidot, jne?

Ei tästä nyt enempää jaksa korjailla virhekäsityksiäsi. Tuo sivu on niin täynnä virheitä, ettei edes jaksa lukea kokonaan.

19. Skeptikko Vierailija

Tuossahan oli lähinnä esimerkkejä siitä, mitkä asiat VOIVAT liittyä uskomushoitoihin.

1. D-vitamiinin liittyvät asiat itsekin tiedän, mutta esimerkiksi A-vitamiinin liikasaanti voi olla jopa vaarallista.

2. Kiropraktia on kiistelty hoitomuoto, koska väärin tehtynä siitä voi olla todellista haittaa, eikä siitä oikeinkaan tehtynä ole välttämättä mitään hyötyä.

5. Suoneniskentä on ollut joskus lääkäreiden käytössä, mutta nykyään se on uskomushoito. Suolenhuuhtelu on turhaa terveellä ihmisellä. Joskus siitä on hyötyä, mutta ainoastaan lääkäri osaa sanoa milloin sitä oikeasti tarvitaan.

6. Niin, tuossahan sanottiin että JOTKUT ruokavaliohoidot, eivät todellakaan kaikki.

9. Akupunktio toimii, mutta se on aivan sama kuka niitä neuloja selkääsi tökkii ja mihin kohtaa. Akupisteitä ei tiede ole vielä löytänyt.

11. Kaikki magneettihoidot ovat huuhaata, olivat ne sitten laitteita, tai tavallisia magneetteja. Ja mitä valohoitoihin sun muihin tulee, KAIKKI laitteilla annetut hoidot
    eivät ole huuhaata.

Olisi mukavaa, jos tosiaan lukisit KOKO tekstin ennen kommentointia. Vaikeaa on kommentoida tekstiä, jota ei ole lukenut.

20. komkemusta on Vierailija

kuinka montaa uskomushoidon muotoa olet kokeillut, kun tunnut ne noin hyvin tuntevan?
    Itselläni on kokemusta vain akupunktiosta ja vyöhyketerapiasta. osteopaatilla käyn säännöllisesti, mutta sehän onkin koululääketieteen hyväksymää : )

21. Mikäs tämmöinen koululääketiede on? Muistaakseni jossain Kaironissa on joskus opetettu koululääketiedettä. Mutta millaisia hyväksyntöjä koululääketiede antaa ja kuka sen tekee? Kirjoittavatko kaironilaiset jotain diplomeja?

22. Skeptikko () Vierailija

http://fi.wikipedia.org/wiki/Koululääketiede

En ole koskaan kokeillut yhtäkään uskomushoitoa. Koska en niihin usko, eivät ne silloin minua auta. Jos uskoisin, niin silloinkin niillä on ainoastaan placebo-vaikutus.

23. ihmeellinen maailma Vierailija

Voit halutessasi uskoa noin.
    Vaihtoehtohoitoja voi kokeilla vaikka niihin ei uskoisikaan. Silti voi saada avun. Minä en uskonut, mutta silti sain. Ei tietenkään aina saa, kun siellä on paljon taitamattomia harrastelijoita.

24. Sivaltaja Uskonnoton

Saadut tykkäykset:
    16
    Miten erottaa taitamattoman harrastelijan ja ammattilaisen toisistaan?

25. Sitku Vierailija

No jaa, lupaan kokeilla vaihtoehtohoitoja heti kun sairastun johonkin vaihtoehtosairauteen.

Kaikki kentät ovat pakollisia
Luonnos tallennettu Luonnos poistettu

Jaa tämä sivu

Alibi
Anna
Deko
Dome
Erä
Hymy
Kaksplus
Kippari
Kotilääkäri