vyöruusu

  • Viestiketjun aloittaja satu
  • Ensimmäinen viesti
satu
Olen sairastanut noin 13 vuotta sitten vyöruusun ja olen unohtanut puhua asiasta kokonaan neuvolassa. Onko jollain tietoa onko se vaarallinen raskauden aikana mulle tai sikiölle? Täytyy soittaa neuvolaankin asiasta,mutta olisin kysynyt kokemuksianne. Nyt olen rv 18 ja kaikki on ok. Kiitoksia etukäteen.
 
?
No ei ole 13 vuotta sitten sairastettu vyöruusu vaaraksi sikiölle! Vyöruusu on vesirokkoviruksen aiheuttama. Vesirokon jälkeen virus jää kaikilla asumaan elimistöön ja joillan se sitten aktivoituu myöhemmin elämässä uudestaa aiheuttaen vyöruusun.
 
satu
Soitin neuvolaan ja siellä kertoiltiin, että aktivoituessaan voi olla vahingollinen ja tapauksessa ,jolloin vesirokkoa ei ole sairastanut. Lääkitys raskauden aikana tapahtuu sairaalan valvonnassa.Että sillä lailla.
 
?
Sori, käsitin kysymyksesi niin että onko nykyiselle masuvauvallesi vaaraa siitä että olet sairastanut vyöruusun 13 vuotta sitten, mutta ehkä tarkoititkin yleisellä tasolla että onko vyöruusu YLIPÄÄTÄÄN sikiölle vaarallinen tauti... *niin sitä pää pehmenee ilman rokkoakin* ;-)

Muuten, vyöruusua ei käytännössä voi saada sellainen joka ei ole sairastanut vesirokkoa. Ensimmäinen tapaaminen kyseisen viruksen kanssa johtaa aina vesirokkoon, vaikka tartunnan saisi henkilöltä jolla on paraikaa vyöruusun oireet. Se vesirokko kyllä voi joskus harvoin aiheuttaa hallaa sikiölle.
 
elli
Huh huh, luulin jo olevani vainoharhainen, mutta tämä kyllä ylittää kaiken: 13 vuotta sitten sairastettu vyöruusu... No, samaahan voisi miettiä kaikista sairauksista. Eli onko haittaa 15 vuotta sitten sairastetusta sikotaudista, hinkuyskästä, aknesta jne. Kaikillahan meillä on sairauksia ollut... raskaana tietysti palaavat mieleen.
 
satu
kysymykseni juuri sitä että onko vyöruusu yleisellä tasolla vaarallinen sikiölle. En todellakaan tarkoittanut että 13 vuotta viimex olleella vyöruusulla olisi mitään tekemistä nykypäivän tai tämän hetken kanssa. Kerran kun kyseisen "" ruton "" kun on sairastanut,se voi tietyissä tilanteissa uusia,esim. stressitilanteissa.Ja siitä olin kiinnostunut,lääkityksestä ja hoitamisesta ylipäätänsä. Joka tapauksessa sain kaipaamani vastaukset. Enkä muutenkaan lähtisi niin kovasti arvostelemaan ihmisten kysymyksiä täällä.Joka susta voi tuntua turhalta,voi toista mietityttää.Mä jätän suosiolla lukematta sellaiset kirjoitukset,mitkä mua ei kiinnosta. asialliset vastaukset ovat aina hyviä ja kiitos niistä myös omalla kohdallani.OIKEIN MUKAVAA ODOTUSTA KAIKILLE,TASAPUOLISESTI !
 
Leila
Heips

Mulla oli 13-vuotiaana vyöruusu ja silloin ainakin sanottiin, että on erittäin epätodennäköistä saada sitä enää myöhemmässä vaiheessa.

Tuli tuosta muutenkin mieleen.. Mulla oli kuumeeton vyöruusu ja muistan, että jouduin liikunnantunneille.. Liikunnan tunneilla opeteltiin valssia... Poika pitää kiinni vyötäröltä.. Vyöruusu sijaitsi yllättäen vyötäröllä... Ja oli aikas kipeä... Ah, miten ihania traumoja sitä on mahdollista saada yläasteen liikunnantunnilta..
 

Yhteistyössä