Vyöhyketerapiaa vauvalle - miten pian apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mama bear
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mama bear

Vieras
Olisko kellään jakaa kokemuksia vauvan vyöhyketerapiasta? Olen käyttänyt 9-viikkoista vauvaani mahakipujen ja huonon nukkumisen takia vyöhyketerapeutilla nyt kaksi kertaa ja mitään parannusta ei ole vielä havaittavissa. Päinvastoin, melkeinpä pahempaan päin ovat itkuhuudot menneet.. Miten kauan terapiaa kannattaa jatkaa, ennen kuin toteaa ettei se auta?

Meille sanottiin että ekan kerran jälkeen voi huudot jopa pahentua, ja että yleensä 3. kerran jälkeen näkee helpottaako. Kaikille ei siis auta. Meillä auttoi vähän aikaa, mutta palautui sitten "normaaliksi" ja loppui 3kk iässä kuin seinään.

Minun pojalleni auttoi yksi vyöhyketerapiassa käynti. Samalla neuvoi minulle miten voin itse hoitaa vauvaa kotona- vauvahierontaa ja antoi vielä sanalliset ja kuvalliset ohjeet mukaan. 1 viikon, kerran päivässä hieroin ja vatsakivut loppuivat ja unen pituus ja laatu paranivat. Toimi meillä mutta kai tuokin on yksilöllistä.

Käytettiin kolme kertaa tai päälle (vähän sumuista se aika, kun tyttö oli vasta reilun kuukauden vanha). Tehtiin hoitoja myös kotona ohjeiden mukaan. Auttoi ilmavaivoihin, kun saatiin kaasut masusta liikkeelle, joten sillä tavalla helpotti. Mutta täysin ei helpottanut, ja syyksi paljastuikin refluksi. Vyöhyketerapeutti sanoikin, että jos hoidot eivät auta, taustalla on useimmiten jokin allergia tai vastaava.

Me käytiin kolme kertaa saman viikon aikana (ma, ke ja pe), ensimmäisen kerran jälkeen huudot paheni, toisen kerran jälkeen alkoi helpottaa ja kolmannen kerran jälkeen meillä oli kuin uudet vauvat (kaksoset siis). Meillä tilanne ei ollut alunperinkään kauhean paha, mutta kun varsinkin iltahuutoja oli vuoronperään molemmilla ja myös samaan aikaan, helpotus oli suuri.

Vyöhyketerapeuttimme oni hoitanut vauvoja 20 vuotta ja hän sanoi, että ekan-tokan kerran jälkeen huudot voivat pahentua, yleensä kolmannen kerran jälkeen helpottaa. Jos ei viiden kerran jälkeen helpota, hoidot eivät syystä tai toisesta auta.

Me käytiin 4 kertaa kahden viikon aikana. Ekan kerran jälkeen paheni yhdeksi illaksi, kolmannen ja neljännen kerran jälkeen alkoi helpottamaan. Ja kyllä vauvalta rupesikin ihan eri tavalla ilmat poistumaan masusta tuon jälkeen. Lisäksi terapeutti neuvoi kotiohjeita vauvahierontaan ja sitä tein itsekin. Meillä oli siis tosi paljon mahakipuja, tuon 4 kerran jälkeen helpotti pikkuhiljaa niin että vajaan viikon päästä vikasta kerrasta oli ensimmäinen iltahuudoton ilta koko 2 kuukauden aikana. :)

Meillä kävi neljästi ja ehkä hieman apuja oli. Tosin paras apu oli se, että lapsi täytti 2 kuukautta, itkut ja väännöt lopahti minimiin sen jälkeen :)

Ja tiesitä ap varmaan, että muitakin keinoja mahakipuihin on kuin vyöhyketerapia ja niitä kannattaa kokeilla. Meille se toiseksi suurin apu oli D-vitamiinitippojen vaihtaminen. Gefilus-D-tipat jätettiin pois ja otettiin tilalle Jekovit ja itkut väheni ihan älyttömän paljon. Potkittiin kyllä itseämme sen jälkeen, kun ei aikaisemmin sitä oltu älytty tehdä vaan oltiin annettu vauvan kärvistellä viikkoja :(

Kiitos paljon kommenteistanne!

Minäkin olen kuullut tuosta maagisesta kolmannesta kerrasta, jonka jälkeen pitäisi terapian alkaa tehoamaan. Meillä on huomiseksi varattu kolmas käyntikerta ja toivon niin kovasti, että apua vihdoin saisimme. Tänään kun juttelin terapeutin kanssa puhelimessa, hän "lupaili", että kyllä ne vatsajumitukset sieltä saadaan vielä pois. Joillain vauvoilla kuulemma vaan vie enemmän aikaa ja yhtään vauvaa ei hänellä ole jäänyt "parantamatta". Katsotaan nyt.. Hieman epäileväinen olen edelleen.

Omaa ruokavaliotani olen yrittänyt tarkkailla. Olen jättänyt pois mm. sipulin, ruisleivän, makeutusjauheen, herneet.. Ja syön vain pieniä määriä mm. suklaata, paprikaa, tomaattia.. Maitotuotteita ja munaa en mielelläni jättäisi ihan vielä pois, sillä olen kasvissyöjä ja saan niistä tärkeää proteiinia. Pelkään pahoin, että pian olisi oma ravinnonsaantini niin heikkoa, ettei maitoa enää muodostuisi. Mutta jos ei muukaan auta, pitää varmaan kokeilla maidotonta dieettiä jokunen viikko.

D-vitamiineja ollaan vaihdettu, nyt meneillään kolmas merkki (Bioteekin Teho D-tipat). Cuplatonia ollaan myös annettu ihan pariviikkoisesta asti, mutta se ei tuntunut auttavan, joten jätettiin se pois. Parhaimman avun toi vyöhykyterapeutin suosittelema maitohappobakteeri Biolatte BB, jonka aloittamisen jälkeen vauva oli pari päivää ihan kuin eri vauva, iloinen ja itkuton. Sitten käytiin ekan kerran siellä terapiassa ja se pisti vauvan taas ihan solmuun. Tuon muutaman iloisen päivän takia elättelenkin yhä toivoa, että saisimme vielä sen aurinkoisen vauvan luoksemme.

Yhteistyössä