WAB + 12

  • Viestiketjun aloittaja Syysmarja
  • Ensimmäinen viesti
Pikkutiikeri80
Huomenta!
Pepille pikaisesti; mulle neuvolatäti sanoi, että muutoksia pystyy tekemään vielä tuon ekan päätöksen jälkeen. Eli, mä hain nyt samalla molemmat vapaat omiin nimiin (kun alustavasti tarkoitus olis, että mies jää sit vasta vuoden päästä kesällä kotiin kodinhoidontuella), mutta kuulemma muutoksia voi hyvinkin tehdä vielä jälkikäteen jos tulee toisiin ajatuksiin ja haluaa vaikka itse lähteä töihin aikaisemmin ja mies haluaa jäädä kotiin. Mutta oon myös ymmärtänyt, että päätöksen vanhempainvapaan suhteen kokonaisuudessaan voi tehdä myöhemminkin. Ikävää jos sua painostetaan töissä tekemään päätös asian suhteen, josta et ole varma. Mulla sinänsä helppo ratkaisu, kun ei ole varsinaista työpaikkaa odottamassa äippäloman jälkeen (yrittäjän todellisuutta), joten on aika helppo päättää viettävänsä sen 10kk kotona... Ja mitä sen jälkeen tapahtuu, sitä ei tiedä kukaan... ;)
 
Syysmarja
No samaa mä täällä pähkäilen, kun neuvolan täti antoi tosiaan noita hakemuksia kaksi, ja sanoi vaan että tämä toinen on sitten sitä vanhempainvapaan hakemista varten...mä kun olen kanssa luullut/ollut siinä uskossa, että molempia haetaan samalla hakemuksella.
Kysäisen tuota asiaa vielä palkkaosastolta, meillä kuitenkin on niin, että mä pidän sen kaiken vapaan, mitä saa =) pitää, mies on sitten sillä isyyslomalla -eikö sitä voi hakea sitten takautuvasti Kelalta? -parisen viikkoa, mitä saa olla. Palkallisena onneksi =)

Ja nyt olen sitten alkanut myös miettiä tuota hoitovapaata, vaikka tiedän kyllä, ettei se todella ole mahdollista meidän talouden kannalta, mutta jotenkin hotsittaisi olla vaavin kanssa kotona vähän pidempään =) no, täytyy miettiä tosiaan...ja eihän sitä tiedä -Pikkutiikerin sanoin -mitä sen 10 kk:n jälkeen on, josko vaikka pikkukakkonen olisi ilmoittanut itsestään ;-)

Syysmarja rv 23+2
 
Peppi80
Varmaankin Kela voi omasta puolestaan joustaa tuossa vanhempainvapaa-asiassa, mutta mulle sanottiin töissä, että sen voi sitten keskeyttää vain painavista syistä (mitä lienevätkään). Ja kuinkahan sille sijaiselleni sitten kävisi vai olisiko minun edes mahdollista palata töihin alunperin ilmoitettua aikaisemmin, kun sijaiselle kuitenkin tehdään työsopimus koko ajalle. Ettei nyt tulisi tehtyä mitään hätiköityä, mikä sitten osoittautuu myöhemmin huonoksi ratkaisuksi =/ Pitää nyt varmaan vaan ottaa selville, että paljonko se äitiys- ja vanhempainrahan määrä on ja arvioida sitten että riittävätkö ne tulot koko vuoden ajaksi...

Eräs työtoverini, joka juuri palasi ko. lomilta, oli anonut kaikki erikseen ja jokaisen ihan viime tipassa. Täytyypä kysäistä miksi näin.
 
Aurora Vee
En loukkaantunut pinnasänkykritiikistä! =D

Onhan tuo meidän pinnis aika kulahtanut kun vertaa uusiin, mutta tunnearvoa on tosiaan paljon enkä nähnyt tarpeellisena maksaa itseäni kipeäksi vain saadakseni uuden sängyn. Tuo saa kelvata vielä mahdolliselle kolmannellekin lapselle jos vaan pysyy kasassa, heh! Ja valkoinen väri sopi aikanaan kaksiomme makkariin loistavasti. Siinä on myös kivat kangaspäädyt, johon ostin hauskan uuden kankaan missä on hyppeleviä kuviollisia hirviä. =D (pieni sivuraide)

Voikaa paksusti, jatkan graduhommia...
 
**Minttu
Huomenta!

Kiva kuulla että Syysmarjan neuvolakäynti oli onnistunut ja kaikki kunnossa. Se on kyllä rauhottavaa kuulla niitä sydänääniä. Ihan joka kerta. Se jotenkin rauhottaa mieltä, vaikka niitä potkuja tunteekin.

Näin viimeyönä hassua lastenunta! Olin jossain karkkikaupassa missä lastasin itelleni hirmuset määrät karkkia ja painin mielessäni ostanko vielä lisäksi sellasen maailman suurimman muffinssin... Että tällästä tänne. Eilen söin eniten koko raskaanaoloaikana! Siis kävin kunnolla ulkona lounaalla, siellä söin jälkkäriksi vielä rahkapullan. Kotona söin vielä lettuja hillolla ja kermavaahdolla, kun teki niin älyttömästi mieli... Juu. En tidä mitä kaikkea tämä loppuaika vielä tuo tullessaan :).

Muistaakseni noita vapaita voi hakea samalla kaavakkeella tai erikseen. Nyt aloin miettiä että hainkohan nyt molempia samalla...? Meillä kun on tarkoitus olla hoitovapaalla ja vielä kodinhoidontuella kunhan esikoinen on 3. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja suunnitelmat toteutuu.

Juu, äippäpakkaukset tavarat on hyviä, ja siks otin sen vaikka kuosit ei miellyttäny. Toiselle otan sen rahana.

Nukkumaanmeno alkaa olla jo aika työlästä. Tai siis se nukahtaminen. Tyttö pyöri mahassa ja käänsi kylkeä koko ajan, niin että mulla oli kyllä tasapainottelemista. Selkääkin on työpäivien jälkeen alkanu särkeä niin että se nukahtaminen ei oo helppoa.

Ai jossain sita saikkua voi ottaa 60 päivää.. hmn.. en taida kehdata kysyä asiaa meiän työpaikasta, kun ne on tästä mun äippälomastakin niin nyrpeänä.
Mutta eipä mulla ole enää kun 22 työpäivää. Tai jos oon ihan rehellinen niin aion pyytää saikkua neuvolasta seuraavan kerran loppuajalle, eli siihen on enää 7 kokonaista työpäivää. Hui. Ompas vähän! Neuvola on mulla siis 5. helmikuuta.

Raikasta talvipäivää!
Minttu & Pikku-Ihku 30+4
 
Syysmarja
Juuh, näin mäkin luulen että voi hakea joko samalla tai erikseen =) eikös siitä jälkitarkastuksesta täydy lähettää joku kopio Kelalle tai jonnekin? Anyone??

Hyvä Aurora, ettet ottanut nokkiinsa mun "arvostelusta", siksi se ei ollut tarkoitettu, tunnearvo on aina uutta tärkeämpää =) ja ihanalta kuulosti teidän pinniksen suojuskuosi, itse sain isosiskolta sellaisen valkoisen suojuksen, olenkin miettinyt josko pyytäisin äidin tekemään siihen jonkin kivan kankaan, mutta se taitaa jäädä sinne kun tiedetään, kumpi maailmaan tuli =) tai sitten käyn ostamassa jotain ihkua "sukupuolitonta" kangasta ;-) -mä kun en noihin käsitöihin koske pitkällä tikullakaan, sen verta on peukalo keskellä kämmentä näiden asioiden suhteen.... huh kun oikein puistattaa ajatuskin siitä, että joutuisin itse jotain vääntämään....onneksi äitini on erittäin näppärä käsistään ja tykkää tehdä kaikenlaista.
On mm. tehnyt jokaiselle lapsenlapselleen (ennenstään jo 5) tilkkutäkin sängynpeitteeksi =) eli sitä odotellessa ;-)

Hei, tuosta raudan saannista ja vatsan toiminnasta -joo-o, mulla ei toimi ihan kunnolla -niin mitä kuituja päivän aikana syötte? Siis te, jotka syötte rautatabuja kanssa?
Kun mulla on niin, että jos syön ruisleipää -täysjyvä -niin alkaa närästää. Kun syön kaurapuuroa, niin alkaa närästää..... että mitä ihmettä sitä oikein keksisi?!?!?!? Jelpatkaa avutonta, poloista minua :( :)
Ja syöttekö esim. luumuja, rusinoita...?? Kun en haluaisi niitä "pussiluumuja" alkaa vetämään, niissä kun on sokeria joukossa. Joten tarvis ehkä ostaa sit kaupasta tuoreita, mutta ne ei kyllä tähän aikaan vuodesta ole mitään herkkua, eikä hintakaan houkuta.

Sydänäänet tosiaan rauhoittaa mieltä joka kerta, vaikka nyt onkin nuo liikkeet tulleet vähän tilalle :) ne kun mua ainakin rauhoittaa, ainakin suurimmaksi osaksi. Neuvolan täti just tänään kysyikin, että onko km vielä mielessä, niin sanoin ettei enää niin vahvana noiden liikkeiden tuntumisen jälkeen =) ja niin, kyllä mua ainakin vähän huvittaa ne liikkeet, on sen verran hassuntuntuista :) mutta ah niiiiiiin ihanaa =)

Miehestä vielä: tänä aamuna tuli tekstari -hän lähti aikaisemmin töihin, kun mulla se neuvola -että varovasti sitten liikenteessä kun on tosi liukasta, hän on huolissaan meistä!!! =) *iiiiiih* että kyllähän se huolehtiikin :) *Syysmarja täällä niiiiin rakastuneena että!!!*

Syysmarja rv 23+2
 
**Minttu
Käsitöistä:
Aikanaa yläasteella ompelin jonkun verran. Se kuitenkin jäi kun muutin pois kotoa (lue=äitin ompelikoneen ääreltä). Nyt en varmaan juuri mitään osaa ommella. Verhot saan aikaseksi kun on pakko, eli nyt vauvalle.. Äitiyskopalle pitäs ommella päällinen, saa nähdä löydänkö siihen mitään ohjetta, vaan annanko jonkun taitavamman sen tehdä, kun ei yhtään huvita. Kutominen on huomattavasti helpompaa. Eilen sain villasukat valmiiksi pikkuselle. Pitää ne vielä päätellä. Sen jälkeen kudon lapaset sille..
Äiti on kova virkkaamaan ja kutomaan. Nyt se virkkaa vauvalle kesäksi tilkkupeiton vaunuihin. Siitä tulee aika ihana.
 
Helmiina
Jäin tänään taas kotitöihin... Eläköön akateeminen vapaus! Ajattelin, että silloin, kun ei ole mitään pakollista töissä, teen täältä kotoa käsin hommia...

Ei ostettu vielä autoa, mutta kaukalo ja matkarattaat tarttui mukaan. Kävin laittamassa MSN:ään kuvat! Harmi, kun en ehtinyt yhdistelmistä ottaa kuvia ennen kuin vietiin ne äidille... Nuo uudetkin tavarat ajateltiin roudata sinne, kun omassa kämpässä on niin vähän tilaa. Ja masukuvakin on päivitetty. Kuvasta huomaa, että napa taistelee viimeiseen asti pullahtamista vastaan. Mites muiden napa..? :)

Mä hain virkavapautta ja päivärahaa koko äitiys- ja vanhempainvapaan ajaksi. Luulisin, että meilläkin olisi voinut anoa vapaat pätkissä, mutta jotenkin meille on ollut itsestäänselvyys, että juuri minä jään koko ajaksi kotiin. Se 10 kuukautta on kuitenkin niin lyhyt aika. Kyllähän ne tulot tippuvat, mutta ei kuitenkaan niin kovin hirveästi loppujen lopuksi. Kaipa sitä yrittää sitten elellä säästäväisemmin. Ei ainakaan tarvitse baarissa juosta... :) Ja miehen työ on valitettavasti sen tyyppinen, ettei siitä kärsi kovin kauan olla poissa. Natiaisen syntymän aikoihin mies on kuitenkin luvannut olla lomalla (edelleen eläköön se akateeminen vapaus! ;)).

Helmiina ja Natiainen tasan 28
 
Syysmarja
Huoh, vielä tarvis lähes tunti täällä töissä hillua, eikä oikein todellakaan nappaa!!!!! Huuh, miten ihmeessä mä jaksan vielä reilut 2 kk?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!
JA missä ihmeessä se motivaatio oikein on, oletteko nähneet?

Niin, millois te jotka olette joutuneet sokerirasitustestiin, niin olleet? Rv 28 paikkella mun käskettiin se aika varata, olen ajatellut sellaista kuin rv 28+2...lomapäiväksi meinaan sitä ajattelin =) niin että onko ihan ok aika?

Samoin mä Helmiina olen ajatellut, että sitä on sitten vain elettävä vähän säästeliäämmin eikä ostella mitään turhia...mutta tiedän kyllä, että tiukoille menee, nyt kun kuitenkin on tottunut vähän "laveampaan" elämään :) mutta eiköhän sitä pärjätä, on ne jotkut muutkin pärjänneet vähemmälläkin, miksei siis myös me?!?!

Hei, mulla on nyt ollut lähes viikon sellainen, että herään yöllä -ja käyn vessassa, yllätys yllätys!! -mutten sitten saakaan nukahdettua "heti", vaan valvon lähes tunnin!!! JA kuuntelen/tunnen vauvan liikkeet =) että mitäs tämä tämmöinen on?
Eikös sitä sanota, että vauvan rytmi on samanlainen jo kohdussa kuin mitä se sitten tulee olemaan synnytyksen jälkeenkin? Siis joiltain osin, tuskin ihan minuutilleen sentään :) mutta olenpa ajatellut, että josko meidän vauva sitten valvoskelee yöllä, kun nytkin valvoo?!?!? Vai olenko kenties täysin hakoteillä asian suhteen? Tai ihan pöllö?!?! =)

Huomaatteko, saan kyllä täällä aikaani kulutettua =)

Syysmarja rv 23+2
 
*Meirami*
Heippis!

Käyn tännekkin välillä merkkini jättämässä.

Kaikki ihan jees omassa navassa, vähän turhan hitaasti vain aika kuluu kun odottelen jo niin innokkaasti parin viikon päässä olevaa ensimmäistä ultraa! Ois se jo niin ihana saada varmuus, että onhan tuolla masussa varmasti joku :)
Neuvola lääkäri pitäis saada pian varattua, mutta kun en vielä tiedä tulevia työvuoroja, niin en ole uskaltanut varailla.

Ihana Syysmarjan mies :) Sulosta että huolehtii teistä!

Mulla ois tarkoitus myös jonkinsortin tilkkutäkki kutoa vaaveroiselle tässä odottelu aikana. Mutta muuten olen kyllä aika peukalo keskellä kämmentä nuiden ompelu ja kutomis juttujen kanssa. Oma äiti on kyllä hurjan näppärä käsistään, ja se onkin luvannut kutoa vaaveron villapuvun :)

Juups, jos tässä lähtis katseleen jotain syötävää... tekisköhän mulla jotain epäterveellistä mieli...

Meirami 10+3

 
-Viivi-
Tuosta äitiys- ja vanhempainlomasta: Tarkoitetaankohan tuolla vanh.lomalla ns. hoitovapaata? Jos tarkoitetaan, niin sitten mulla on siitä omakohtaista kokemusta. Mä olen nimittäin tehnyt yhden ja saman ihmisen äitiyslomien ja hoitovapaiden sijaisuutta tässä nyt viimeiset reilut 3 vuotta. Ja meillä (julkinen sektori) on ainakin niin, että hoitovapaata pitää anoa viimeistään kaksi kuukautta ennen sen alkua. Eli mulla on sopimusta aina jatkettu sen mukaan pätkissä. Meillä on kyllä ainakin niin, että periaatteessa hoitovapaata ei voi keskeyttää ilman tosi painavia perusteita jos sitä on jo jollekin ajalle hakenut. Esim. rahavaikeudet ei siis riitä syyksi. Toki tässäkin on poikkeuksia, ja joillekin muutoksia on sitten kuitenkin myönnetty kun ovat naukuneet tarpeeksi ja oikeille ihmisille...

Hyvä, että Syysmarjan neuvolakuulumiset oli noin hyviä! :) Sydänäänet on tosi huippujuttu!! :) Mä tässä just yritän miettiä että mistäs sitä kuitua saisi jos ei täysjyvävilja käy... marjoista, hedelmistä, kasviksista?

Kiva kun Meiramikin ilmoittautui! Olin tässä jo miettinyt, että jos sinusta ei kuulu mitään, niin tänään pitää alkaa huhuilemaan! ;)

Hyvä Minttu, hae vaan rohkeesti sitä sairaslomaa! bd bd :)

Harmi, että Pp on joutunut halimaan pyttyä, mutta niinkuin sanottu: siitä voi ainakin päätellä että Piipi kasvaa massussa! :) Jaksamisia!

Missä vaiheessa teillä muilla on alkanut maha olla niin turvoksissa, että omat normaalihousut alkoivat painaa? Mä nimittäin huomasin jo eilen ekan kerran, että mun lemppari-työfarkut (matala vyötärö) ahdistaa mahan kohdalta, samoin yhdet toiset farkut... Voiko tää olla totta, vai olikohan mulla vaan eilen jotenkin tosi paljon ilmaa vatsassa tai jotain?? Pelottaa ajatellakin, kuinka iso mahasta tulee, jos se nyt jo alkaa pullottaa!!! :-O

Mä innostuin kattelemaan netissä noita Gracon matkarattaita ja olis kyllä tosi kätevä yhdistelmä! Vaikka turvakaukalo saataisikin käytettynä halvalla, taidetaan ehkä silti hommata tuo helppokäyttöinen Autobaby (vai mikä se nyt olikaan) rattaat. Miehelle esittelin nettisivua ja taisi lämmetä jo ajatukselle... :) Pitää käydä perjantaina Lastentarvikkeessa kurkkimassa.

Viivi ja Napero, rv 13+2

 
Hena ja papunen
Heipat vaan kaikille!

Kylläpäs nämä päivät tosiaan menee nopeasti! Oikein harmittaa kun en ehdi täällä päivällä käymään. Paljon olitte taas kirjoitelleet, yritän tässä kommentoida.

Hankinnoista, kaikki alkaa olla valmiina, enää pikkujuttuja täytyy hankkia. Lauantaina olisi taas tarkoitus lähteä ostoksille, tavoitteena lipasto vauvan vaatteille ja pinnasängyn petivaatteet (joko valmiit tai kankaat). Josko sen pinnasängyn saisi kasattua tänä viikonloppuna..

Kela muuten yllätti!! Sain tänään postissa päätökset äitiyspakkauksesta sekä äitiys ja vanhempainrahasta! Pakkauksen saan kirjeen mukaan kahden viikon sisään. Minä tosiaan hain saman tien äitiys ja vanhempainvapaata. Mies pitää isyyslomansa heti kun vauva on syntynyt.

Väsymys alkaa taas painaa, iltaisin olen aivan poikki, mitään en jaksaisi tehdä. Onneksi tuo minun sijaiseni vaikuttaa todella pätevältä ja oma-aloitteiselta, joten josko tässä itsekin pääsisi vähän aikaisemmin töistä pois.. Eihän noita työaamuja ole enää kuin 17, mutta paljolta nekin tuntuvat. Suunnitelmissa on, että voisin jäädä jo viikkoa aikaisemmin sairaslomalle... siis omissa suunnitelmissa, töissä en ole mitään puhunut.

Vauva (ei sitä enää papuseksi voi kutsua, niin iso on!) liikkuu paljon pitkin päivää ja yötä. Liikkeet alkavat tuntua jo melko epämukavilta. Potkut ovat vähentyneet, mutta tilalle on tullut puolen vaihtaminen ja kyljen kääntäminen. Raivotarjonnassa on edelleen ainakin potkuista päätellen (suoraan palleaan). Liikkeet näkyy vatsan päältä ihan selvästi kun istun. Näyttää itse asiassa aika hurjalta kun maha siirtyilee puolelta toiselle vauvan mukana, etenkin jos ottaa paidankin pois!!

Muuten olen jaksellu ihmeen hyvin, selkää välillä kivistää ja kävely on varmaan huvittavan näköistä vaappumista (tapahtuu ihan huomaamatta!). Lähinnä tässä elää äitiysloman alku silmissä siintäen. Seuraava neuvola onkin jo viikon päästä..

Voimia kaikille, onnittelut hyvistä neuvola/ultra kuulumisista, ja tsemppia alkupahoinvointeihin!!

Hena rv 31 tasan!!
 
Hena ja papunen
Vielä piti sanomani, että lisäsin minäkin muutaman photon MSN:n. Yksi maha kuva (paita päällä, alkaa olla niin valtava maha, ettei tätä enää kehtaa esitellä) sekä kuva meidän yhdistelmärattaista. Laitan kuvan pinnasängystä kunhan saamme sen kasaan kaikkine verhoineen ym.
 
Syysmarja
Viivi: vanhempainvapaa ei ole sama kuin hoitovapaa, vaan ensin on äitiysvapaa (about 3-4 kk, joka lasketaan alkavaksi viim. 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa) siitä sitten alkaa vanhempainvapaa (about 7-8 kk), jonka jälkeen on mahdollista jäädä hoitovapaalle, josta pitää siis ilmoittaa työnantajalle viimeistään 2 kk ennen vanhempainvapaan loppumista.

Ja kyllä mä kaipailin sekä täysjyväkuitujen että raudan lähteitä, kiitos niistä Viivi!!!

Kiva kuulla Meiramistakin, näin kyllä että olit tuolla toisella puolen käynyt naikkosia moikkaamassa, mutta ajattelin että varmaan tulet sitten tällekin puolelle. Tsemppiä vielä kahden viikon odotukseen, se saattaa tuntua pitkältä, mutta äkkiä se menee =) ja sittenhän sulla on jo noi maagiset 12 viikkoa täynnäkin, hui kamala mihin se aika menee!
Musta tuntuu, että te muut menette paljon nopeammin noissa viikoissa kuin mä, vai onko teillä sama juttu?!?! =)

Hena, koitahana jaksella siellä töissä :) ja haet sitten saikkua, jos/kun siltä tuntuu. Itse tiedän omasta tilanteestani, etten oikeasti voisi olla viimeisiä viikkoja saikulla, kun se sijainen tulee vasta 2 viikkoa ennen ä-loman alkua, mutta jos tilanne niin vaatii, niin sitten olen! Enkä murehdi yhtään =)

Huh, meidänkin pitäisi ihan oikeasti alkaa miettiä noita hankintoja, kohta ollaan jo helmikuussa! Ja meillä on vasta ne vaunut.....uhhhh, mistä saisin siihenkin inspaa?? Vaikka hirmu kivaahan on käydä niitä kattelemassa, en sitä kiellä =) mutta jotenkin mua ahdistaa tällä hetkellä käydä noissa kaupoissa -siis ylipäätään kaupoissa! -tänäänkin tarvis mennä kummipojalle ostamaan 1-vee synttärilahjaa....eikä millään huvittaisi!!! Onneksi sentään tiedän, mitä lähden ostamaan, ettei tarvi sen kanssa tuskailla :)

Viivi: mullahan alkoi maha vasta tuossa rv 18 --> turpoamaan, parisen viikkoa sitten oli ensimmäistä kertaa ä-housut jalassa. Mutta kyllä sulla voi kuule jo jotain turvotusta ollakin. Kyllä mullakin sitä turvotusta oli, mutta omat vaatteet mahtui päälle. Ja nythän masun koko onkin alakäyrillä.

Hei, meidänkin pitäisi ottaa noita masukuvia, ei olla otettu vielä yhtään, kun eihän tuo masu tuossa ole ollutkaan kuin sen 3 viikkoa vasta näkyvillä =) josko sitä tänään innostuisi miehen kanssa ottamaan :) mä luulen kyllä, etten ota itsekään mitään "naked" kuvia, vaan paita päällä.

Oletteko muuten kirjoitelleet jotain "raskauspäiväkirjaa"? Mä olen kirjoitellut siihen neuvolasta saatuun kirjaseen, missä on erikseen äidin ja isän puoli. On sitten kiva joskus lukea, mitä ajatuksia milloinkin on ollut =)

Syysmarja rv 23+3
 
Limee
Syysmarjalle onnittelut hyvistä neuvola kuulumisista!

Minttu: Muistaakseni mulla on joku vanha vauva-lehti missä oli ohje tuon äitiyspakkauksen päälisen ompeluun. Koitan etsiä sen ja laitan ohjetta tänne, jos haluat tai joku muu haluaa tehdä sen itse.

Mulle nuo äityis- ja hoitovapaa hakemukset on vielä aika kaukaisia asioita. Mutta ajatus on ollut, että olen itse kotona koko äitysloman ja mies pitää isyysloman ja kesälomaa kun vauva on syntynyt. Toiveissa olisi, että voisin jäädä koviin hoitovapaalle mahdollisimman pitkäksi ajaksi, mahdollisesti siihen asti kun lapsi täyttää sen 3 vuotta. Mulla on aika huonot tulot muutenkin ja vähän aikaa sitten, kun siirryin kuukausipalkalle (osa-aikatyöstä) niin tulot nousi niin paljon, että vaikuttavat äityisrahaan. Tulot jäävät kutakuinkin niihin summiin mitä sain silloi kuin tein osa-aikatyötä, eli siinä suhteessa olen ihan tyytyväinen tuohon rahaan (jos siis saan sen verran mitä olen laskeskellut) Se on kuitenkin aika varma, että tuohon nykyiseen työpaikkaan en enää tule palaamaan. Uusi työpaikka siis etsittävänä hoitovapaan jälkeen.

Raskauspäiväkirjaa olen kirjoittanut Minun odotukseni -kirjaan ja sitten tietokoneella, jonka ajattelin sitten tulostaa tuon kirjan väliin kunhan joskus päästään loppuun asti. Tykkään kovasti kirjoittaa ja niin kuin ne neuvolassa sanoivatkin, että kaikkea ei millään voi muistaa raskausajasta, jos ei kirjaa mitään ylös. Niitä on sitten myöhemmin hauska lueskella ja kenties näyttää sitten omalle lapsellekin.

Omassa navassa ei mitään uutta. Päivisin työhousut rupeaa ahdistamaan jo jonkin verran ja tuntuu, että vessassa saa käydä koko ajan ja iltaisin on maha ihan turvoksissa. Jos nyt vielä tämän ja ens viikon sinnittelis noilla työhousuilla ja sitten talviloman jälkeen siirtyisi omiin housuihin. Mun työpaikalla siis ei kukaan vielä tiedä, että meille tulee vauva (lukuun ottamatta mun hyvää ystävää, joka tekee iltoja ja viikonloppuja samassa työpaikassa).

Nyt tyytyy kiirehtiä, että ehdin töihin...
 
*Meirami*
Hihii, täällä on tytsyt jo ihan turvoksissa :)
Mä en nyt tiedä sitten, mutta kyllä mä oon iltasin myös ihan pallona! (no varsinkin jos on syönyt jotain suolasta päivempänä) Jotenkin tuo maha reagoi helpommin kaikkeen nyt.

Jepulis. Mä en ole kauheasti kirjoitellut r.päiväkirjaa :( mitä nyt just näille palstoille aina jotain fiilareita laittanu ylös...muutenkin olen kauheen huono kirjoittamaan mitään päikkyjä.

Syysmarja pähkäili, että tuntuu kuin muilla menis viikot nopeammin :D heh, mä eilen just tuskailin miehelle, miten tuntuu että aika ei kulu ollenkaan :)
Äh, olen vain niin malttamaton, ois niin ihana kun huomais että jotain alkais jo tapahtua :)

Me ei olla vielä mietitty ollenkaan nuita vanhempain vapaa ym juttuja... onhan tässä vielä aikaa...
 
Syysmarja
No niin, nyt on sitten paperit täytetty, vielä kun otan siihen tuon miehen allekirjoituksen, niin annan sen palkanlaskentaan lähetettäväksi edelleen Kelaan. Mulle kun maksetaan ekat 3 kk palkkaa, niin he lähettää paprut eteenpäin :)
että jos ensi viikon alussa ne lähtee, niin sitten voisi tuossa helmikuussa odotella pakkausta kotiin =) iiiiihanaa!!!!!! =) =) =) =)
palkkaosasto itse kiirehtii asiaa, ettei mun tarvii sit odotella, vaan että pääsen hypistelemään =) aika huomaavaista heiltäkin.
Ja sanottiin mulle myös, kun pähkäilin noiden lomapäivien suhteen -mulla siis on 4 lomapäivää pitämättä, ja siirrettävä ne on, kun olen merkannut ne huhtikuulle, jolloin olen siis jo ä-lomalla -että en voi olla lomalla silloin yms yms, niin sanoivat vaan, että pidä nyt kuitenkin huoli itsestäsi ja haet sitten saikkua, jos olo menee huonoksi/tuntuu pahalta. Kyllä ne lomat säilyy sitten odottamassa sitä aikaa, kun tulet takaisin....aika mukavasti sekin oli sanottu, siis että haet sitten saikkua jos siltä tuntuu. Ei ainakaan siltä saralta siis ongelmaa =)

Saas sitten nähdä, miten mun käy ton rahan kanssa, tuskin mitään järkyttäviä summia kuitenkaan tulee..mutta tämä on tiedossa jo, niin en ota painetta asiasta.
Millois tuo ä-raha tilille maksetaan, mites meidän jo poksahtaneet, tietoa asiasta? Siis tarkoitan että mikä päivä kk:ssa?
Ja kiva, että sitä lapsilisää voi hakea sillä samalla lomakkeella, sitähän on ennen tarvinnut hakea erillisellä, eikö?
Eikö Kelaan sitten kuitenkin tarvi ilmoittaa tuo syntymäaika, että tietävät sitten aloitaa sen lapsilisän maksun oikeasta kk:sta?

Huh, tekisi mieli mennä tänään katselemaan noita pinniksiä, mutta kun ei oikein yksin haluaisi mennä =) ja muutenkin olen käynyt jo hiplailemassa noita pikkuruisia vaatteita, mutten vielä ole "sortunut" ostamaan, kun en tiedä kumpi tulee, ja noi ihan pienet vaatteet on aika värivoittoisia, joko vaaleansinistä tai -punaista. Tietty valkoisia voisi ostaa, mutta eihän en ole niiiiiiiiiin ihania kuin ne muut, värilliset. JOs ostaisi jotain beigeä ja keltaista ja vihreää..... =)
huomaatteko, enhän mä mitenkään ole malttamaton, ehen!

Onko teillä muuten ollut sellaista, että nyt raskauden myötä olette jotenkin "sisäänpäin kääntyneempiä"? Siis, pohjustan/selostan asiaa vähän tarkemmin =) : olen ennen ollut aika kova tyttökin shoppailemaan, siis ihan vaikka vaan ikkunaostoksille :) mutta nyt kun tämä massu tässä on alkanut kasvaa, en millään viitsi lähteä kauppoihin, jo ihan ruokakaupassa käynti on "yhtä tuskaa"!!!! Jotenkin se ihmispaljous, kiire yms tungos on mulle nyt aivan liikaa....onko muilla ollut tällaista? Siis tykkään kyllä käydä esim just noissa lastentarvikeliikkeissä ihastelemassa/kokeilemassa niiden tuotteita, mutta jotenkin se ahdistaa.
Taasko mä vaan hölmöilen?!?!?! =)

Syysmarja rv 23+3
 
Minttu&Prinsessa
Moi!

Rautaa saa mm. nokkosista ja mustaherukoista... Eli mustaherukkamehua hörppimään mars!

Mulla alko turvotus joskus viikolla 14 ja jo viikolla 16 aloin käyttää äitiyshousuja, kun masu kunnolla pompsahti. Mullahan on kohtu eteenpäin kallistunut, joten siksi jo näin aikasin alko normihousut ahistaa.. Mutta ei se masu välttämättä kasva niin kovaa tahtia pompsahtamisesta eteenpäin, joten ei tarvi silti pelätä jättimahaa, vaikka tarttiskin aikasin jo äitiyshousuja.

Tunnustaudun myös kotihiireksi. Tai siis ennen menin paljon kaupungilla ja kattelin ja melskasin ympäri maailmaa. Nyt on selkeesti tullut sellanen rauhallinen vaihe raskauden myötä, että mielellään on kotona ihan rauhassa. Miehellä on tullut ihan sama fiilis. Ennen käytiin paljon ulkona syömässä, mutta nyt ollaan sekin jätetty ihan vahingossa vähemmälle. Mikäs siinä, rahaa säästyy ja ollaan enemmän ihan vaan kaksistaan kotona takan äärellä... :) Eli syysmarja, ihan normaalia tuo kai on, kun olen myös muilta kuullut vastaavasta "oireesta".

Hena, täällä kanssa on potkut vähentyneet ja tilalle on tullut tuo kyljen kääntäminen. Vauva on jo raivotarjonnassa joten potkuja tuntuu kylkiluihin, mut ei kovaa eikä kipeesti (paitsi istuessa). Kyllä siinä maha muuttaa kunnolla muotoaan kun vaavi vaihtaa paikkaa. Tän Pikkusen hikka on kanssa aika jännän tuntusta. Ihan tasasta nikottelua tuntuu tuolla alhaalla. Aika ilkeeltä tuntuu. Ei satu, mut on kyllä hassun tuntusta.

Minä oon unohtanu täyttää sitä mun yhtä odotuskirjaa. Täytyy taas äitiyslomalla lkaa muistella mitä oireita ja tuntemuksia on ollu. Onneksi tältä palstalta saa vähän osviittaa kun lukee vanhoja ketjuja läpi. Kokoan näistä kyllä vielä sen päiväkirjankin. Sitten äitiyslomalla... Mihin on muuten enää virallisesti 21 päivää. Oikeesti ajattelin olla enää ens viikon jos ne päästäis mut sitte jo saikulle. Kyllä alkaa jo väsyttää ja rasittaa niin paljon.

Jotenkin täällä töissä huomaa että vaikka on kiire, niin ei enää kiinnosta. Jos en ehdi tehdä jotain asiaa niin kuittaan sen olan kohautuksella. Ennen olisin ollut ihan hermona tai tehnyt kotona loppuun, mutta nyt se tuntuu tosi vähäpätöiseltä asialta.
Kai tämäkin liittyy siihen sisäiseen rauhoittumiseen. Kun äiti ei stressaa, niin lapsikaan ei stressaa. Stressihän aiheuttaa koliikkia jonkun tutkimuksen mukaan, vaikka se on vain osasyynä..

Ensimmäinen äitiysraha pamahtaa tilille muistaakseni edellisenä arkipäivänä äitiysloman alkamisesta. Tai sitten olen ihan väärässä, mutta näin muistelisin.

Nyt oon alkanu miettiä että millaset kotiintulovaatteen otan vauvalle sairaalaan. Kun tietäis millaset säät on huhtikuun vaihteessa. Tän talven jälkeen tuntuu aika turhalta arvailla moista. Onneksi kuitenkin on autot, millä vauva viedään kotiin. Ennen kuljettiin reellä. Sain eilen kudottua vauvalle jo toisen tumpun. Nyt vielä se toinen ja sitten kaulahuivi ehkä myssykin. Katsotaan nyt.

Masukuvista. Meillä otetaan joka viikonloppu kuva masusta, kun sillon vaihtuu raskausviikko. Taitaa olla jostain viikosta 20 alkaen nuo kuvat. Ihan kiva muisto jälkeenpäin.

Voi että, nyt pitäs alkaa taas tehä hommia. Palaillaan.
Minttu & Prinsessa 30+5
 
Syysmarja
Juuh, tosiaan on tuo oma koti alkanut "maistua" paremmin ja paremmin, ei millään viittis lähteä enää oikein mihinkään =) paitsi niitä vauvantarvikkeita kiinnostaa kyllä lähteä tsekkailemaan :)

Mulla nuo liikkeet on edelleen sellaista hassuntuntuista, aika vähän tulee sellaisia selkeitä potkuja, vaikka kyllä niitäkin siis tulee. Enenmän vain hymyilyttää ja naurattaa noi liikkeet. Välillä kun oikein urakalla vaavi potkiskelee, niin "torun" leikillisesti vauvaa, että Noh! =) *tunnustan, olen outo!*

Vai on Mintulla enää niin vähän virallisesti ä-lomaan, oih ja voih! *tahtoisi itsekin jo jäädä!* Noh, 3 kk:n päästä mäkin olen sitten jo ä-lomalla =)

syysmarja rv 23+3
 
*Viivi* ejk
Pikaisesti tässä lukaisin läpi teidän tämän päivän jutut, mutta kommentoimiseen ei enää riitä aikaa eikä energiaa. Energiat kului loppuun lähes neljän tunnin vierailulla 3-vuotiaan kummitytön luona, nyt sänky kutsuu! :)

Sitä piti kuitenkin kysyä Helmiinalta, että onko sun mielestä se Autobaby painavampi kuin perinteinen turvakaukalo? Yks kaveri oli sitä mieltä... Pitää yrittää huomenna ehtiä sinne Lastentarvikkeeseen tutkailemaan tarjontaa!

Tää on taas niitä viikkoja, kun joka illalle on jotain menoa myöhään asti, vaikka mieli tekisi vaan olla kaikessa rauhassa kotona. No, ensi viikolla sitten...kai!

Toivottelenkin tässä jo nyt hyvissä ajoin teille kaikille mukavaa perjantaita (tanssikaa mun puolestakin!) ja rentouttavaa viikonloppua! En huomenna kuitenkaan ehdi langoille ennenkuin iltamyöhällä. :)

Viivi ja Napero, rv 13+3
 
Avain
Alkuperäinen kirjoittaja C81:
Saako ulkopuolinen taustailija kommentoida?
Vauvan laulukirjan on julkaissut Taija Paju viime keväänä.Tällainen sähköpostiosoite oli netissä: Elowen@hotmail.com Kysy Taijalta! Olen nähnyt ko. kirjan ja se on aivan ihana.
Ja joku kysy vauvan nimikirjoja. Ainakin meidän kirjastossa niitä on useita. Kysy kirjastovirkailijalta neuvoa, osaa varmasti näyttää missä päin kirjastoa ne on. Oli useampi opus, missä oli nimien merkityksistä jne tietoa myös.
Joo, ja sillähän on ne sivutkin (taija.pajut.net), itse tilasin sen sieltä löytyvän sähköpostiosoitteen kautta.
 

Yhteistyössä