WAB + 13

  • Viestiketjun aloittaja Limee
  • Ensimmäinen viesti
Limee
Huomenta!

Hauskaa alkanutta viikkoa! Niinhän siinä aina käy, kun sais nukkua pitkään, niin herää jo ennen kukon laulua.. Lomalla siis olen tämän viikon ja tänään pitäisi suunnistaa hierojalle ja parturiin, hemmottelu päivä tiedossa!!

Kiitos Mintullekin tuosta tarvikelistasta. Täytyy tulostaa sekin talteen.

Nimiä ollaan jonkin verran selailtu, mutta mitään ei olla vielä päätetty. Molemmilla on kaksi nimeä joten toden näköisesti myös lapsemme saa kaksi. Miehen toinen nimi on kulkenut niillä suvussa aika pitkään, joten siitä mitä ilmeisemmin tulee toinen nimi. Omaa toista nimeä en välttämättä halua laittaa lapsemme toiseksi nimeksi, eikä edes tämän hetkisten suosikki nimien kanssa edes sopisi.

Kumpikaan meistä ei kuulu kirkkoon, joten nimiäiset ovat meillä tiedossa. Ajateltiin pitää ne tässä kotona ihan lähimpien sukulaisten kesken tai sittten jomman kumman vanhempien luona. Noita juttuja onneksi kerkeää mittimään vielä moneen kertaa ennenkä ovat ajankohtaisia.

Himojen suhteen olen päässyt aika vähällä. Yhdessä vaiheessa salmiakkia olisi tehnyt koko ajan mieli, mutta siitä olen aika hyvin päässy yli. Täällä hetkellä ananas on sellainen mitä voisin syödä purkki tolkulla =)

Viikkonloppuna mies sai valmiiksi lipaston ja siitä tuli aivan mahtava. Tehtiin sitten itse, kun kaupasta ei löytynyt mieleistä eikä sopivan väristä. Muuten viikonloppu sujui rauhallisesti ja käytiin juhlistamassa 5-vuotis hääpäiväämme syömällä oikein kunnolla ravintolassa. Lisäksi olen yrittänyt urakoida vanhoja käsitöitä (2 taulua) loppuun, että voisin niiden jälkeen aloittaa kutomaan vauvalle villatakkia. Löysin aivan ihan ohjeen ja langatkin ostin viikonloppuna valmiiksi.

Nyt täytyy lähteä lenkittämään koirat ennen hemmottelu päivän vietoon lähtemistä.. Yritän palailla vielä myöhemmin linjoille.

Limee 16+2
 
Helmiina
Huomenta ja hyvää uutta viikkoa!

Lauantaina käytiin siis mekin se äippäpakkaus hakemassa! Viikonloppu oli muuten niin kiireinen, etten vielä ehtinyt sitä tarpeeksi hypistelemään... :) Mutta kivaltahan se näytti! Ja kaikki tulee varmasti tarpeeseen. Se vaaleansininen tosiaan sieltä korostui, kun ne toppavaatteet oli sen sävyiset. Miehen veljellä on vuoden 2003 äippäpakkaus, ja se on kuulemma sellainen lilan sävyinen (toppapuku lila/valkoinen). Heiltä tullaan muutenkin saamaan aika paljon vaatetta plus muuta. Eilen tuli selville, kun käytiin miehen vanhempien luona, että sieltä löytyy kaikkea hoitoalustasta lakanoihin. Eli täytyy ensin tehdä siellä inventaariota ennen kuin alkaa omia hankintoja hirveästi tekemään.

Bileet meni oikein hyvin. Jopa puoleen yöhän jaksoin viihtyä. Onhan se tietysti niin, ettei sitä ole ihan täysin muiden jutuissa mukana... :) Ja se on kumma, kun äänen taso, niin ihmisten kuin musiikinkin, nousee, kun porukka humaltuu.

Kastamisesta: sen enempää oikeastaan miettimättä Natiainen aiotaan kastaa. Kai mekin ollaan niitä paljon puhuttuja tapauskovaisia. Kirkossa en ole käynyt aikoihin... Veroa tulee maksettua "turhaan".

Lumi, uutta äippäpakkausta aletaan varmaan jakaa tuossa huhti-toukokuussa, joten sä nyt ainakin saat jo uuden pakkauksen. Mun mielestä uutta pakkausta pitäisi alkaa jakamaan heti alkuvuodesta eikä vasta puolen vuoden jälkeen, kun kuitenkin puhutaan vuoden 2007 pakkauksesta. Kannattaisi varmaa miettiä tuo rytmitys uudestaan! Kelan sivuille tulee jossain vaiheessa tuo uusi pakkaus, mutta en tiedä milloin...

Ja Tyrnikin on aktivoitunut! Tervehdys vain pitkästä aikaa! Meillä neuvolassa ei ole kätilö vaan terveydenhoitaja, joka on ihan ok. Kaikki mielipiteet yms. ei ole aivan samoja, mutta ei kai siinä mitään. Harmittaa, kun mulla on ollut muutaman kerran tosi mukava sijainen, jonka mielelläni olisin kyllä ottanut "oikeaksi" neuvolan tädiksi. Mulla on myös muuten hiukan huonoja kokemuksia tuosta perätilan tunnistamisesta. Kaksi kaveria on joutunut synnytyksessä hätäsektioon, kun vasta silloin on se huomattu... Vaunuista meille tuli I´coo Peak 4 Air -merkkiset vaunut.

Mulla ei ole ollut oikeastaan mitään tarkempia himoja, mutta makeaa tekee tavallista enemmän mieli.

Kaipa sitä pitäisi jotain töitä välillä tehdäkin...

Helmiina ja Natiainen 29+5
 
Pikkutiikeri80
Maanantaiaamua kaikille!

Mulla myös, kuten Limeellä, vapaata muutama päivä, joten yritän ottaa rennosti ja nauttia elämästä. ;) Harmikseni vaan oon hoitovastuussa äidin lemmikeistä kun se on matkalla, joten saan ravata alvariinsa sen luona tsekkaamassa että kaikki on hyvin. Mut hyvä että on siis tää lomanpoikanen.

Vauvanvaatteista
; mä olen siis kertaalleen pessyt ja silittänyt vauvan vaatteet (uudet sekä käytettynä saadut, vaikkakin jo valmiiksi pestyt) ja käyttänyt kyllä sellaista hypoallergenic-huuhteluainetta, etteivät jäisi niin ”koppuraisiksi” pesun jälkeen. Vauva-arjen päästessä oikeasti valloilleen, epäilen josko mulla on energiaa mihinkään silityksiin (ei oo myöskään mun lemppari-kodinhoitojuttu), mutta ajattelin vääntää diiliä äidin kanssa (joka RAKASTAA silittämistä) että jos hän silittäisikin meidän pyykit. Jotain vastapalvelusta vastaan tietenkin… Meillä kun äiti ei kuulu kategoriaan ”äidit jotka käyvät siivoamassa/täyttämässä jääkaapin ym. lapsensa luona”. Mutta me asutaan aika lähellä mun äitiä, joten toi diili saattais ihan toimiakin.

Meillä on tarkoitus antaa lapselle kaksi nimeä, koska meillä kummallakin on myös kaksi nimeä. Pojalle toinen nimi tulee perintönä, etunimestä ei olla vielä varmoja. Tytön nimetkin meillä olisi valmiina jos ultra-hoitaja olisikin nähnyt väärin… =D Luulen kyllä että poika sieltä tulee, mutta ensi viikon 4D-ultrassahan sen sitten näkee! Kaste tapahtuu mahdollisesti kirkossa, kahvittelut jossain, jonka sijainti vielä epävarma. Tuskin meillä kotona, ehkä anoppilassa. Saa nyt nähdä. Mut kirkollisen kasteen vauva saa, vaikka mekin ollaan just sellaisia tapauskovaisia, mä suorastaan ateisti/agnostikko.

Väsymyksestä piti Pp:lle kommentoida. Valitettavasti asiahan on niin, ettei siihen auta mikään muu kuin nukkuminen, nukkuminen ja nukkuminen, kunnes univaihe menee ohi. Mulla toi pätkä kesti vain pari viikkoa, vaikka tasaisesti huomaankin unen tarpeen lisääntyneen loppuraskautta kohti. Tavalliset arkielämän asiat vie paljon enemmän energiaa kuin ennen raskautta. Just perjantaina kun tein vähän pidemmän kävelylenkin, tuntui kuin olisin saanut happimyrkytyksen, niin väsynyt olin sen jälkeen! Ja yhdeksältä illalla sitten meninkin nukkumaan… Ja niin kuin Syysmarja jo sanoikin (samoilla viikoilla kun mennään hänen kanssaan), niin kyllä se maha 90% todennäköisyydellä on jo pullahtanut kunnolla esiin viikolla 25. Ei oo tarvinnut täällä haaveilla enää piiiitkään piiiiitkään aikaan vanhojen vaatteiden käyttämisestä. Mut kuten sanottu, osta juhlavaatteet mahd. myöhään, jotta ne varmasti sopivat ja tuntuvat mukavilta. Mahan kasvaessa kasvaa kuitenkin vääjäämättä myös takalisto ja reidet (oon huomannu… ;) ja esim. kylkiluut ”leviää” vauvan kasvaessa keuhkoja kohti. Ikävää mutta totta…

Kyllä täälläkin ahdistaa oma muuttunut ulkonäkö, niin kuin jo aikaisemmin oonkin avautunut, joten et ole Tyrni tunteidesi kanssa yksin. Harmittavaiselta kuulostaa varsinkin noi suonikohjut, onneks ei oo vielä tullut itselle niitä. Mut mä yritän kanssa kasvattaa jo nyt sellaisen tsempin, että synnytyksestä palutumisen jälkeen otan sellaisen itsestähuolehtimis-tehokuurin ja yritän päästä takaisin omiin mittoihin ilman mitään suurempia laihdutuskuureja kuitenkaan. Eli pitkiä vaunulenkkejä, ja miehen ollessa kotona lapsen kanssa, lähden koiran kanssa ulos. Mulla on muuten hyvin samanlainen kätilö/neuvolantäti kuin Tyrnillä. Omien kokemusten sijaan hän taas kertoo ystäviensä kokemuksia; aina jollain kaverilla on ollut samanlainen vaiva/ongelma kuin mulla, eikä mun pidä huolehtia siitä. Muutenkin tuntuu että joutuu vaatimalla vaatimaan tutkimuksia ja neuvoja. Raskasta toisinaan… Mut koitetaan kestää Tyrni, voiton puolella ollaan jo!!!

Täällä ei vieläkään olla päästy vaunuostoksille, vaikka malli on jo katsottuna. Meillä kun tulevat isovanhemmat haluavat tulla mukaan varsinaiseen ostotilanteeseen ja kantaa oman (rahallisen)kortensa kekoon. Sopii mulle! Mutta malli on siis Emmaljungan city crossit, joihin vauva-ajaksi hankitaan kova koppa. Pitäisi olla mukavan ilmava juuri kesäkuukausina, vaikka hellekin yllättäisi. Hinta on aika suolainen, mutta ideana onkin periyttää vaunut sitten mahdolliselle pikkukakkoselle.

Mulla vaihtelee noi
ruokahimot viikottain. Taisin olla melkeinpä samoilla viikoilla kuin Pp nyt on, kun myös himo kaakaoon iski, ja sitä litkinkin monta kuppia päivässä. Siis MAITOkaakaota! Sen jälkeen on ollut himo salmiakkiin, earl grey-teehen, sitrushedelmiin, ananakseen, vihreisiin omenoihin, jälkiuunileipään, todella rasvaiseen edamiin, porkkanoihin, tummaan suklaaseen… Lista on loputon. Kestohitti silti vischy/soodavesi jonne puristan pari limetin lohkoa. =D

Mä oon niin kade tosta Limeen omatekoisesta lipastosta!!! Meillä miehellä on peukalo keskellä kämmentä, itse vielä ehkä pystyisinkin jotain nikkaroimaan, mutta kun ei ole tiloja sellaiseen. Pitää vaan tyytyä ompeluun ja kutomiseen/virkkaamiseen. Nekin tuotokset on viime aikoina keskittynyt koiralle, kun on pitänyt kutoa isompaa villapaitaa ja ommella isompaa takkia hälle talven pakkasiin. Mutta enköhän mä keväällä innostu vauvallekin tekemään jotain…

Nyt täytyy alkaa toimimaan että pääsen joskus tästä asunnosta ulos ja touhuamaan jo suunniteltuja juttuja. Mukavaa & aurinkoista päivänjatkoa kaikille!

Pikkutiikeri rv 24+3
 
Limee
Pikkuttikeri piti tulla sanomaan, että ei sitä tilaa meilläkään tässä kaksiossa kovin paljon nikkarointiin ole. Keittiö, pesuhuone ja eteinen oli kyllä tupaten täynnä, kun kaikki tykötarpeet oli levitettynä lipastoa varten niiden lattioille. =) Lopputulos oli kyllä sen arvoinen, että muutama päivä sekaisessa kämpässä rakennustarvikkeiden seassa ei haitaa yhtään =)
 
Syysmarja
Lipasto-ostoksille tässä tarvis itse kunkin lähteä, mutta kun ei oikein nappaaa.....mehän käytiin katsastamassa noissa huonekaluliikkeissä vähän tarjontaa jo tossa loppuvuodesta, mutta mikään ei oikein iskenyt/jos iskikin, niin oli aivan sikakallis!!!!
että omatekoinen kelpaisi tännekin -pitäiskö sun Limee houkutella sun mies tekeen kaikille WAB-siskoillekin ;-)
Meilläkin kyllä miehellä taitoa riittäisi, mutta aika ei :( joten ostotavarana se on hankittava.

Tyrnille piti vastata tuosta liikunnasta: liikuin tuonne rv 20 tienoille lähes normaalisti, mutta siellä alkoi tää ikävä supisteleminen ja nyt on jopa nuo kävelylenkitkin jääneet, kun niin häijyä tekee heti 5 minsan jälkeen.... ;( kotona yritän sitten jumpata sen verta, mitä mielenkiintoa riittää ja jaksaminen antaa myöten...samoin mä olen huomannut kuin Pikkutiikerikin, että kylkiluut on ikään kuin vetäytyneet "kauemmas" toisistaan...mulla ei peppu eikä reidet niinkään vielä ole "levistyneet" -eikä toivottavasti levistykään! Mutta sen olen kyllä huomannut, että lihakset on ARMOTTOMAN huonossa kunnossa, kun tuo liikkuminen on jäänyt ;( ääääh, samoin mä olen ajatellut, että heti kesällä alkaa kovat (!!!?????) vaunulenkit, ja tietty syömisiäkin pitää tarkkailla, mutta muuten aion ottaa ekan ½ vuotta ihan rennosti -eli sinne jouluun asti, saa kunnolla mässäillä silloin sitten =) -ja sen jälkeen alkaa treenit!
Mutta en tosiaan ota niistä stressiä, eiköhän se siitä sitten lähde sujumaan.

Mulla ei noita himoja vielä (!!!) ole erityisemmin ollut, ainoa minkä olen huomannut, niin tomaatteja ja appelsiineja -sekä muita sitrushedelmiä, ei sitruunaa! =) -olen syönyt aika tavalla, ja ne myös maistuvat. =) onneksi siis aika terveellinen pahe :)
makeanhimoa mulla ei vielä ole ollut, syön kyllä mutten omasta mielestäni mitenkään erityisen paljon enempää kuin ennenkään.

Jooh, mutta mä meinaan nyt kyllä lähteä kotiin.
Massu on taas ollut kipeä koko päivän, polttelee ja viiltelee niin maan perusteellisesti. Nukkumisesta ei tällä hetkellä tule oikein mitään, vaavi potkiskelee sen verran lujaa lähes koko yön :( mikä tietty toisaalta on ihan mukavaakin, mutta öisin kaipaisi kyllä vähän untakin....no, ehkä tää on sitten sitä valmistautumista siihen äitiyteen ja yöheräilyihin *positiivisesti ajatteleva Syysmarja se täällä pohdiskelee*

Juuh, mutta huomiseen!

Syysmarja rv 25+0
 
*Viivi ejk*
Heips! :)

Maanantaihan se taas saapui, vaikka yritin lahjoa sunnuntaita jäämään... Aamulla väsytti ihan armottomasti. Läksin suoraan töistä serkun kanssa shoppailemaan ja rahaa paloikin ihan kivasti! Löysin meille vihdoin ja viimein (n. vuoden etsiskelyn jälkeen) uudet matot keittiöön ja eteiseen. Jee! :) Shoppasin myös muutaman paidan suurempaa massua silmällä pitäen. Ei äitiyspaitoja, mutta pidempihelmaisia, eikä liian tiukkoja.

Helmiinan kanssa oltiin siis samassa veneessä lauantaina: Mä viihdyin myös puolille öin kolmekymppisissä ja huomasin ihan saman ilmiön metelin suhteen. Juttujen taso laskee myös sitämukaa, kun juotujen mukien määrä nousee, ei oikein jaksanu ihan kaikki lohkaisut naurattaa... Jännästi sitä huomasi "tarkkailevansa ihmisiä vähän niinkuin sivusta, vaikken missään nurkassa yksin jurnuttanutkaan. Mutta ihan hauskat kemut kaikenkaikkiaan. Nauratti, kun kaikki muut oli niin kiinnostuneita & innostuneita boolista ym. juomatarjoilusta, mutta mun mielestä illan kohokohta oli se, kun sai hyvää ruokaa ja riittävästi! ;)

Me ei sitten saadakaan ostaa kavereilta vaunuja, vaikka aiemmin niin oli puhe. He olivat kuitenkin nyt päätyneet siihen, että tarvitsevat niitä itse. Mun äiti kyllä lupasi jo rahoittaa vaunuja, eikä muutenkaan haittaa vaikka ikiomat, uudet ostettaisikin. Nyt kyllä jo yhdet toiset kaverit tarjoavat omiaan... En vaan yhtään muista minkälaiset ne oli!
Pitää käydä urkkimassa noita teidän hankkimia vaunuja netistä ja liikkeistä, valinta ei tule olemaan helppo! :) Yritän pidätellä itseäni, etten ihan vielä rynnisi hankkimaan kaikenmaailman tykötarpeita, kun aikaa kuitenkin on vielä n. puoli vuotta...

Niska-hartiaseutu tuntuu olevan melkoisen jumissa, päätäkin meinaa särkeä. Tätäkin naputtelen lämmin kaurapussi harteilla. Tylsää. Pitäisi käydä useammin sauvalenkillä, niin niskat pysyisi kunnossa. Jostain vain kun löytäisi sitä energiaa!

Nyt suunta kohti suihkua ja peiton alle, aamulla on taas aikainen herätys!

Voikaatten paksusti! :)

Viivi ja Napero, rv 15+0 (maha jo melko pulleana...)
 
Hena ja papunen
Hena käy tässä vaan pikaisesti ilmoittautumassa elävien kirjoihin!

Vedän viimeiset rutistukset tässä tällä viikolla töissä ja hankkiudun sitten sairaslomalle. Ei tätä jaksa. Viime yönä taas valvoin klo 2-4.. Nyt on myös parina iltana supistellut "ihan oikeasti", eli sattuu. Suppari alkaa jännästi tuolta alaselän puolelta kipuiluna ja siirtyy sitteen kiristäväksi tunteeksi vatsan puolelle. Menee ohi ihan minuutissa mutta tuntuu tosi ilkeältä. Pirautan tänään neuvolaan ja kysäisen vielä heidän mielipidettään.

Mutta nyt vielä töihin.

Hena rv 32+6
 
**Minttu
Täälläkin ollaan elossa, vaikka en oo ehtiny kirjottelemaan. Tai siis aikaahan nyt olis, mutta kun kerran saikulla olen, niin tietokonetta ei tuu avattua joka päivä.

Hena, ihan hyvä se on jäädä saikulle jos siltä tuntuu. Multa jäi supistelut ja HIRMUISET jalka- & selkäsäryt ainakin otistaiseksi pois, kun jäin pois töistä. Nyt olen nukkunut kunnon yöunia ja vauvakin on rauhallisempi.

Vähän on alkanut pelottaa että jos vauva ei olekkaan raivotarjonnassa, vaikka neuvolantäti niin sanoikin. Jotenkin pää tuntuu olevan vähän tossa sivulla ja jalat myös.. No, asiaa pitää miettiä myöhemmin tarkemmin..

Meillä meni viikonloppu hyvin. Häissä oli ihania ruokia ja söiin niitä niin paljon kun mieli teki. Masu sai kehuntoja, joskin joukkoon mahtui taas niitä "eihän sun mahan noin iso kuuluis vielä olla" -kommentteja. Ompelin itselleni kahdesta vanhasta vaatteesta puvun johon lisäsin pitsiä. Toimi oikeen hyvin ja puku sai joiltain äideiltä kehujakin.

Hei nyt alkaa taas mahaan sattua niin kovaa tää istuminen, et on pakko lopettaa.
Anteeksi omanapaisuus. Voikaa hyvin.

Minttu & Pikku-Ihku 32+2
 
Limee
Onpa täällä ollut eilen hiljainen päivä. Ollaan pudottu jo toiselle sivullekin..

Hena, hae ihmeessä sitä saikkua jos yhtään siltä tuntuu. Helpottaa se varmasti ainakin omaa oloa, kun saa rauhassa levätä ja olla niin kuin haluaa ilman mitään tarkaa aika taulua.

Kiva kuulla, että Minttu ja Pikku-Ihku jakselee hyvin!

Maanantaina kävin katselemassa vaunuja. Myyjä liikkeessä oli ihan mukava ja piti kattavan esittelyn tämän hetken tarjonnasta, mutta sai silti tuntemaan oloni siltä, että mitä mä jo nyt näitä oon täällä kyselemässä. Esiteen sain muutamasta merkistä mukaan, joten täytyy tutkia niitä tarkemmin nyt kotona. Alennuksessa oli myös paljon ihania vauvan vaatteita, mutta sain vielä maltettua mieleni ja pystyin olla ostamatta mitään.

Teiltä viisaammilta olisin kysellyt, että kuinka tuo äitiysloman alkamis ajankohta lasketaan. Eikös se ollut n. 30 päivää ennen laskettua aikaa? Lasketaanko mukaan lauantait? Entä sunnuntait? Kelan sivuilta olen joskus jotain tietoja lukenut, mutta nyt en niitä sieltä pikaisella selailulla löytänyt. Toukokuulla olisi tarkoitus jäädä kesälomalle ja siitä suoraan sitten äitiyslomalle, joten eihän tässä ole töitä enää kuin n. 3kk! Jipii! No ainakin työnantajalla on jo tiedossa asia lomasata ja äitiyslomasta, joten se saa omalta taholtaan jo järjestellä muiden lomia, eihän se mun murhe ole.

Eilen käytiin taas ottamassa muutama mahakuva. (miehellä siisi oma studio) Muutama ihan kiva kuva tulikin, nyt kun itselläkin oli pitkästä aikaa innostusta asiaan, niin sai jonkin näköiset ilmeetkin naamalle. Muuten ei omassa navassa ole mitään ihmeellistä. Eilen ja tänään on tuntunut paineen tunnetta alamahalla, varinkin aamuisin. Meinasin, että nyt talviloman aikana olisin käynyt ostamassa jotkut mammahousut, mutta mahaa ei vielä paljonkaan ole ja kaikki vanhat housut mahtuu vielä jalkaan, joten taidan siirtää tuota housujen ostoa vielä vähän aikaa. Ja pihallakin on niin kylmä ettei paljon innosta lähteä shoppailemaan. Nyt lähden kuitekin äidin luona käymään, josko keksittäisiin jotain kivaa tekemistä..
 
Pikkutiikeri80
Huomenta neidot!!!

Onkos se nyt niin, että ainoastaan lomalaisilla on aikaa kirjoitella tänne?

Limee, tässä linkki jonka kautta pääset laskemaan oman vanhempainrahakautesi:
http://asiakas.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication

Juu ehdottomasti Hena, nyt kotiin lepäämään! Ei tosiaan vedetä mitään sankariäiti-rooleja tässä kerhossa, eikös? Tiedän, että sairaslomasta raskauden aikana ihmiset ottaa ihan turhan helposti huonon omantunnon, mutta vain sinä itse parhaiten tiedät mikä on sulle ja vauvalle hyväksi. Ja vaikka mulla tulee vasta 25 viikkoa täyteen tällä viikolla, tiedän valitettavasti jo miten ikäviltä noi supistukset tuntuu. Onneksi teen vaan osan viikosta töitä.

Muutes, onko teistä kukaan hommannut itselleen ns. "omalääkäriä"? Siis naistentautien ja synnytysten spesialistia yksityissektorilta, joka seuraa tarkemmin raskauttanne? Mulla useampi ystävä (2-3 lapsen äitejä) , jotka on suositelleet hankkimaan lääkärin jonka vastaanotolla käydä silloin tällöin, varsinkin loppuraskaudesta. Ideana siis se, että voi suoltaa ongelmansa/vaivansa aina samalle henkilölle, joka myös kykenee tekemään synnytystapa-arvion sekä arvioimaan ultralla vauvan koon ennen synnytystä. Mulla aika varattuna (n. vkolla 31) lääkärille jota useampi henkilö suositteli, ja joka myös TYKSissä työskentelee naistentautien- ja synnytysosastolla. Sinne saakka ajattelin kitkuttaa töissäkin, ja ehkä pyytää lääkäriltä saikkua silloin jos siltä tuntuu. Uutena vaivana on ilmestynyt järkyttävät krampit oikeassa jalassa, ja issias-kivut lantiolta polveen, myöskin samassa jalassa. Ja seisomatyötä kun teen, niin voi tehdä jossain kohtaa aika tiukkaa tuo työskentely.

Meillä yhä vaunut ja muut tilpehöörit hankkimatta, mutta vauvalle kotiintulovaatteet ostin viime viikolla... Niin ihanat että tekis mieli itkeä joka kerta kun hypistelen niitä! Ostin Tuttan kevät-"mallistosta" bodyn, trikoopöksyt, hupullisen samettitakin ja housut sekä asuun sopivan myssyn. Kaikki omenanvihreitä, tai omenanvihreä-valkoraidallisia. Joten sopivat näin ollen molemmille, vaikka mielessäni poikaa niihin kyllä jo puin...

Mulle pitäis tulla tänään postissa H&M:n paketti jossa ihanaisia äippävaatteita! Mä oon nimittäin kasvanut ulos jo useista vanhoista. Oikeastaan enää yhdet mustat housut mahtuu mulle hyvin, farkut kiristää ja ihan ekana huuto.netistä hankkimani mustat samettihousut ei oo mahtunut sitten enää joulun jälkeen päälle. Ikävää... Mutta kun tässä nyt kuitenkin on vielä se vajaa 4kk kun pitäis yleisillä paikoilla kulkea, on pakko hankkia uusia vaatteita. Huuto.netistä oon yrittänyt myös vaatteita katsella (varsinkin housuja), mut ei tunnu löytyvän mun kokoiselle mitään, kun kuitenkin oon sellaista S/34-kokoa.

Aurinkoista päivänjatkoa ja voikaahan hyvin! Ja kirjoitelkaa muutkin jotain!!!

Pikkutiikeri rv 24+5

 
Hena ja papunen
Huomenta vaan!

Täältä kotoa kirjoittelen, aamulla kävin terkkarissa antamassa paastosokerinäytteen ja klo 12.45 on varattuna aika lääkärille. Saikkua aion tosiaan pyytää ja täytyy myös tarkistaa kohdunsuun tilanne, on vähän supistellut tässä viime päivinä.. Viime yö oli ihan toivoton! Heräsin klo 1 ja sen jälkeen nukuin semmoisia tunnin pätkiä kerrallaan. Maha oli kipeä ja hyvän asennon löytäminen mahdotonta. Kun varasin lääkäriaikaa terkkarilta ja selitin näitä ongelmiani, niin hän jo puhelimessa sanoi, että eiköhän sinun työt ole tältä erää tehty.. Eli toiveena olisi saada saikkua nyt sinne 20.2. asti, jolloin mun äippäloman pitäisi alkaa.
Toisaalta harmittaa, kun meillä on niin mukavaa töissä, mutta toisaalta en kyllä jaksa enää lähteä aamuisin huonosti nukutun yön jälkeen töihin.

Pikkutiikeri, mä olen tainnut kaupassa hypistellä sitä samaa Tutan kevätmallistoa!! Ja juuri sitä omenanvihreää, en vaan vielä tullut ostaneeksi. Mitä kokoa otit, 56? Ne 62 vaatteet vaikuttaa niin kamalan suurilta!! Tietty sitä 56 tulee käytettyä just ehkä kaks kertaa, mutta olis kivaa kun vauva ei ihan hukkuisi vaatteisiin. Mulla on hankittuna pari koon 56 bodya alusvaatteiksi, siihen päällehän voi sitte pukea isompia vaatteita.

Vauva on liikkunut parina viime päivänä todella paljon ja liikkeet ihan suoraan sanoen sattuu. Oikoo jalkojaan ja samalla työntää peppua toiseen suuntaan. Auts. Epäilin jo tuossa hetken että olisiko kiepsauttanut itsensä ympäri, mutta ei sentään. Peppu ja jalat tuntuu tässä ylhäällä. Täytyy tänään pyytää lääkäriä tarkistamaan vielä.

No joo, lähden tästä lepäämään, josko sitä saisi vaikka vähän torkahdettua ennen lääkärikäyntiä. Jäi ne unet tosiaan viimeyönä varmaan 5 tuntiin..

Hena rv 33
 
Helmiina
Hui, täällä on kolmisenkymmentä astetta pakkasta! Ja sehän taas tiesi sitä, että jäin kotitöihin... ;) Huomenna taidan tehdä saman tempun, kun pakkasta on vieläkin luvattu. Ei tee paljon mieli pistää nenäänsä ulos. Jos illalla kävisi jumpassa ja huomenna aamulla pitäisi mennä neuvolaan ja sitten iltapäivällä kampaajalle... Onneksi nuo kaikki paikat on puolen kilometrin säteellä! :) Autoa ei viitsi tuossa pakkasessa kiusata. Itse asiassa musta tuntuu, että täällä kotona saan paljon paremmin aikaan, kun ei ole koko ajan joku oven takana. No, kolmen viikon jälkeen voin jättäytyä kokonaan pois, mutta varmaan jotain tulee kotonakin tehtyä. Itsellehän tässä kuitenkin suurimmaksi osaksi töitä tehdään... Yliopistolla ajattelin myös käydä mahdollisimman paljon sitten lomallakin syömässä, kun siellä on niin edullista syödä, henkilökunnankin. Saisi kunnon ruuan ja salaatit päivittäin ja samalla tulisi päivittäinen kävelylenkki tehtyä. :) Mietiskelin tänään pitäisikö mun jo siirtää toi sali/jumppakortti siskolle, kun alkaa tuo tuollainen liikunta olla jo hiukan vaivalloista. Sitten pitäisi vaan saada motivaatiota jumpata kotona ja käydä lenkillä...

Eilen käytiin taas katsomassa paria asuntoa ja toinen niistä vaikuttaisi todella potentilta. Vain pari kilometriä yliopistolta ja vajaa viisi keskustasta. Tapetoinnilla selviäisi ainakin aluksi ja vapautuminen olisi joskus touko-kesäkuussa. Neliöitä olisi reilu sata ja piha on tavallista isompi rivitalon pihaksi. Täytyy tässä miehen kanssa mietiskellä paljonko voitaisiin tarjota...

Pikkutiikeri kyseli omalääkäristä. En ole miettinyt. Mulla on ollut aina sama neuvolalääkäri ja myös työterveyslääkäriä voin varmaan tarvittaessa käyttää hyväkseni. Rahanmenoa tuntuu olevan aivan tarpeeksi muutenkin... ;)

Henan kuulumisia odotellessa... Toivottavasti pääset saikulle niin kuin toivoitkin!

Helmiina ja Natiainen tasan 30 (uusi kymmenluku saavutettu!!)
 
Pikkutiikeri80
Henalle: Ostin bodyn ja terälliset pöksyt kokoa 50, ja sit sen veluuri-takin ja -housut kokoa 56. En tiedä onko muut huomanneet saman kuin mä, mut noi Tuttan vaatteet on selvästi isompia kuin esim. H&M:n vauvanvaatteet. Kotona kun vertasin sitä uutta 50-kokoista Tuttan bodya H&M:n 56-kokoiseen bodyyn, oli se tuttan body isompi, vaikka koon puolesta pitäisi olla pienempi! Molemmat siis kertaalleen pestyjä. Oonkin järjestänyt vauvanvaatteet lipastoon todellisen kokonsa mukaan (vertaamalla vaatteita toisiinsa), en sen mukaan mitä kokolapussa lukee, ettei sit jäis vaan joku vaate käyttämättä kun onkin jo liian pieni. Mutta tosiaan luulen että se 56-kokoinen veluuripuku menee pidempään mitä numeroiden puolesta vois olettaa. Kun vaan pääsis jo pukemaan niitä jonkun päälle!!!
 
Hena ja papunen
No ei se lääkäri turhia kysellyt vaan kirjoitti suoraan sairaslomaa ä-loman alkuun asti. Huh, on kyllä itselläänkin heti paljon rauhallisempi olo. Kohdunsuu oli pehmentynyt mutta edelleen täysimittainen. Vauvan asentokin oli edelleen raivotarjonta, pää kuulemma todella alhaalla, mutta ei vielä kiinnittynyt. Uimassa saan kuulemma käydä, jos ei vaan ala supistelemaan sen seurauksena.

Tosiaan, nuo Tuttan vaatteet tuntuu isommilta kuin joidenkin muiden valmistajien.

Mutta nyt syömään..
 
Piparminttu-Pipsa.
Tervehdys! :)

On taas ollut kiirettä töissä enkä ole muka ehtinyt palstailemaan. Onneksi lomalla olijat ainakin pitää ketjuamme pystyssä. :)

Hena, uskoisin että saat helposti saikkua, kun luulis nyt jokaisen tajuavan, että tuossa vaiheessa raskautta voi olla jo aika ongelmallista jaksaa olla töissä (varsinkin jos öisin on kaikkia vaivoja jne.) Kerrohan sit kuulumiset!:)

Helmiina, kuulostaa kivalta se teidän kaavailema asunto! Tilaa ainakin olisi hulppeasti ja sijaintikin kuulosti mainiolta. :) Toivottavasti voitatte tarjouskilpailun! Tsemppiä! :)

Kiitos Syysmarjalle ja Pikku-Tiikerille (?) äippävaateinfosta! Tuo oli hyvä vinkki, et kannattaa ostaa (juhla)vaatteet vasta vähän ennen h-hetkeä niin ne ainakin mahtuu sit päälle. :)

Tänään tuli postissa ultrakutsut Kättärille. Harmitti aika lailla, kun np-ultra on vasta 6.3.!!!! :( Miten ihmeessä jaksan oottaa vielä kuukauden???? Jos sydänäänet ei kuulu nyt tiistaina neuvolassa, niin oon varmaan aivan hermona koko loppukuun. :/ Tänään alkoi onneksi taas uusi viikko eli nyt olen jo 10.viikolla. :) Jes, jospa nää viikot pikkuhiljaa tästä kertyis... Tuntuu vaan välillä, et aika kuluu tosi hitaasti.

Hei, en muista oonko jo kysyny, mut muistatteko te pidemmällä olevat ja ylipäänsä muut, et voiko kohdun tuntea alavatsaa kevyesti painelemalla jo nyt? Kun mun mielestä mulla tuntuu alavatsassa sellanen selkeä "kohouma", jota ei oo ennen ollu. *PP yrittää epätoivoisesti etsiä edes jotain merkkiä raskaudesta* ;)

Oikein mukavaa ja rattoisaa illanjatkoa kaikille wab-siskoille! :)

PP ja Piipi rv 9+0
 
Hena ja papunen
Hauuuukotus! Onpas ihanaa herätä omaan tahtiin. Viime yönä heräilin taas pariin otteeseen, mutta kun ei ollut mitään stressiä aamun kanssa niin unikin tuli uudestaan paljon helpommin. Tunnin ajan lueskelin kirjaa noin klo 1-2 mutta muuten nukuin kyllä todella hyvin.

Tein itselleni aika yksityiskohtaisen listan päivän syömisistä jääkaapin oveen, jotta en vaan nyt sortuisi syömään useammin kuin tarpeellista. Se on niin helppoa kun on jääkaappi vieressä. Pienensin myös lounastani, nyt kun energian kulutuskin vähentyy kun jään kotiin, niin en usko tarvitsevani kahta lämmintä ateriaa päivässä. Tai siis lounaaksi riittää esim nuudelit ja salaatti, ei kunnon ruokaa. Täytyy kuitenkin huolehtia, että ruokavalio pysyy monipuolisena.
Toinen mihin minun pitää nyt kiinnittää huomiota on veden juominen. Töissä se meni jotenkin automaattisesti, aina vesikannu pöydällä. Täytyypä laittaa kotonakin kannu keittiönpöydälle muistuttamaan.

Pp, kyllä minäkin (ainakin luulen niin) tunsin kohtuni jo melko aikaisessa vaiheessa. Liekö sitten ollut turvotusta vai mitä. Mutta mullahan tuli maha esiin jo todella aikaisessa vaiheessa. Toki osa siitäkin oli turvotusta. Turvotusta on muuten tälläkin hetkellä, tosin ei vatsassa, vaan sormissa, jaloissa ja kasvoissa!! Mun naama tuntuu välillä tosi turvonneelta. Mutta se kuulemma kuuluu asiaan tässä loppumetreillä.

Tänään ajattelin ottaa suunnaksi vantaan Ikean (on tuossa ihan nurkan takana). Pitäisi keksiä joku säilytysratkaisu tuonne kylppäriin, jotta saisi vauvan juttuja mahtumaan.. Tarkoitushan on hoitaa vaipanvaihdot pesukoneen päällä, niin olisi kiva jos siinä vieressä olisi hylly/kori vaippoja yms. varten. Uusia reikiä en kyllä ala poraamaan kun ollaan niin pian muuttamassa. Sain itseasiassa siskoltani hyvän idean, sellainen lattian ja katon väliin viritettävä kulmahylly. Sen saisi juuri mahtumaan tuonne pesukoneen taakse kun jättää alimman hyllyn pois. Tai sitten ajattelin kokeilla imukupeilla seinään kiinnitettäviä koreja. Ne ei vaan kovin kummoista painoa kestä..

Jesh, lähden tästä tyhjentämään pesukoneen ja sitten baanalle.

Hena rv 33+1
 
Helmiina
Terveisiä neuvolasta! Aika "normaaleja" kuulumisia... Pissa puhdas, verenpaine 114/81, hemoglobiini 121 (aika tasaisesti laskenut 138:sta, mutta ei tarvetta vielä lisäraudalle), sf-mitta 27,5 cm (koko ajan kuljen täsmälleen keskikäyrällä, mies sanoikin, että on tullut tarkkuudessaan äitiinsä...), tarjonta RT, liikkeet ++ ja sydänäänet + (ei kertonut lukemaa). Paino oli noussut 145 g/viikko, kokonaispainonnousu 4,3 kiloa. Eli ei tullut saarnaa painonnoususta. Terkka muisti kyllä muistuttaa, että vauva tarvitsee energiaa ja että esim. lenkkien pituutta täytyy vähentää. Eli aina täytyy jostain mainita... ;) Saatiin myös aikoja synnytysvalmennukseen. Saadaan itse päättää milloin mennään. Niitä järjestetään lauantaisin kahden viikon välein. Todella hyvä "valmennus" ja vielä ainoa täällä: esitteessä lukee "Valmennus ja sairaalan tilojen esittely tapahtuu PowerPoint esityksenä ja lisäksi näytetään synnytykseen liittyvä video". Ja kerrotaan, että on mahdollisuus esittää kysymyksiä ja keskustella synnytykseen liittyvistä asioista valmennusta pitävän kätilön kanssa. Tämä kaikki tapahtuu siis isossa keskussairaalan auditoriossa, jossa on kuulemma tupa täynnä porukkaa... Samassa sairaalassa kun synnyttää kaikki noin 300 km säteeltä... Kyselepä sitten siinä...

Olipa hyvä Hena kun pääsit jo lomalle. Minä vielä kärvistelen sen kolme viikkoa... Mulla on myös ollut se lattian ja katon väliin viritettävä hyllykkö entisessä kämpässä ja se oli kyllä kätevä.

Pp, minäkin muistelen, että siinä 10. viikolla jo jonkinlainen kohouma tuntui. Kyllähän se kohtu on jo sellainen greipin kokoinen "möykky". Se asunto muuten, jota käytiin katsomassa on ihan suoraan myyjältä eikä välittäjän kanssa, joten on varmaan helpompi neuvotella hinnasta. Muutenkin oli paljon mukavampi käydä katsomassa asuntoa, jossa asukkaat itse olivat paikalla. Saatiin todella yksityiskohtainen esittely television kaapelipistorasioiden sijainnista lähtien. En edes tiedä onko muita käynyt asuntoa katsomassa. Heidän hintapyyntönsä on välittäjän sanoma, joten se kuulemma on todellakin vain pyyntö ja siitä voidaan neuvotella.

Takaisin töihin. Vaikka siis kotosalla taas ollaan... :)

Helmiina ja Natiainen 30+1
 
Aqua+
Sori, sori tytöt, etten ole taas aikoihin antanut kuulua itsestäni! No, iloisia uutisia täällä suunnalla: tasan kaksi viikkoa sitten meille syntyi suloistakin suloisempi poikavauva =) Hieman alle kolmikiloinen lapsi oli, mutta tuntuu, että on jo kahdessa viikossakin kasvanut ihan hurjasti. Ollaan miehen kanssa molemmat ihan myytyjä ja ei tätä onnea voi oikein vieläkään ymmärtää... Mukava kuulla, että teitä on tälle puolelle siirtynyt jo noinkin monta. Komeita viikkolukemia alkaa olla jo aika monella. Hyvää loppuodotusta itse kullekin ja jaksamista erinäisten raskausvaivojen kanssa. Lopputulos palkitsee ihan taatusti ;)
 
Aqua+
Synnyttäneet:
26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
26.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen TYTTÖ 26.12. 3780g 52 cm
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen POIKA 25.1. 2850g 48cm

Odottajat:
28.3.07 Hena, vm79, ensimmäinen
31.3.07 Minttu, vm85, ensimmäinen
18.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen
2.5.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen
11.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04)
21.5.07 Syysmarja, vm80, ensimmäinen (km 6/06)
26.5.07 Pikkutiikeri, vm80, ensimmäinen
26.5.07 Peppi, vm80, ensimmäinen
23.7.07 Limee, vm82, ensimmäinen
30.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen
19.8.07 Meirami vm82, ensimmäinen
12.9.07 Piparminttu-Pipsa, vm83, ensimmäinen
6.10.07 Lumi81, vm81, toinen (miehelle ensimmäinen)
 
Pikkutiikeri80
Illan ratoksi tulin pikaisesti piipahtamaan, ja mitä mitä??? Ketjuummehan oli syntynyt pikkuruinen poika-vauva! Ihanaa!! Onnea tuhannesti sekä äidille että isälle!

Jahas, tää palaakin takaisin sohvalle Housea seuraamaan...
 
Limee
Huomenta! On taas perjantai tanssien aika, vai kuinka? *menee täällä jo tukka hulmuten sohvapöytää ympäri muita huhuillen mukaan..*

Ensimmäisenä ONNITTELUT Aqualle ja koko perheelle suloisesta pojasta!!

Toiseksi täytyy kaivata Syysmarjaa, josta ei ole kuulunut moneen päivään mitään?? Onhan kaikki hyvin??

Hienoa Hena, että sait sitä sairaslomaa. Oon kans päässyt siihen käsitykseen noiden sairaslomien kirjoittamisen suhteen, etteivät ainakaan loppuvaiheessa paljon kysele vaan kirjoittavat sen suosiolla. Nyt saat kuitenkin rauhassa alkaaa valmistella kotia uutta tulokasta varten ja ennen kaikkea saat levättyä kunnolla! Rattoisia lomapäiviä!

Helmiinalla oli hienoja kuulumisia neuvolasta. Täytyy kyllä vähän karehtia tuota sun pientä painon nousu, kun viikkoja on kuitenkin kasassa jo aika lailla. Itsellä ei paino vielä ole juurikaan noussut, mutta pelkään, että se lähtee nousemaan oikein rytinällä sitten kun alkaa nousta. No täytyy toivoa, että olisin tullut äitiini, jolla painon nousu on ollut vähäistä kaikissa raskausksissa ja oikeastaan kaikki niistä on jäänyt jo laitokselle.
Hienolta kuulostaa tuo teidän asunto mitä olitte käyneet katsomassa. Suoraan asunnon omistajalta ostetussa asunnossa on tosiaan se hyvä puoli, että hinnasta päästään neuvottelmaan ja varmasti pääsette hinnasta yhteisymmärrykseen, jos tuohon asuntoon päädytte. Itselle on iskenyt taas se hirveä rakennuskuume. Isompaa pitäisi ainakin joka tapauksessa alkaa katselemaan jossain paiheessa, mutta näin pienellä paikkakunnalla tarjontaa ei juurikaan ole.

Viimeistä lomapäivää viedään ja ensiviikolla pitäisi jaksaa taas innokkaana töihin, plaaahhh. Tänään ajattelin, jos pakkanen vähän laskee, lähteä koirien kanssa jonnekin kauemmas pellolle tai metsäautotielle, missä ne voi riehkata ja juosta vapaana niin paljon kuin jaksavat.

Limee 16+6
 
Hena ja papunen
Huomenta huomenta, ja ONNITTELUT Aqualle pojasta! Kylläpäs meillä on tosiaan poikavoittoinen ketju.. no Mitulla ainakin tulossa pikku prinsessa tasaamaan tilastoja, saa nähdä mitä minä saan aikaiseksi.. Kovasti jaksaa tuttavat edelleen arvuutella ja esittää tietäväistä vauvani sukupuolesta. Kaikille olenkin sanonut, että olen varma että sieltä tulee joko tyttö tai poika.

Ja perjantai tansssssiiiiiiiit!!! Eipäs unohdeta perinnettä *vatkaa lannetta niin, että vauvakin herää masussa sitä ihmettelemään* !!

Kyllä tää kotona olo on aivan mahtavaa verrattuna töissä rehkimiseen. Vaikka eihän se minun työni fyysisesti kovin raskasta ollut, mutta joutuihan siinä istumaan pitkät päivät pöydän ääressä. On niin ihanaa kun voi vaan oikaista itsensä sohvalle kun vauva aloittaa venyttelyt kylkiluita kohti! Täytyy tosin hoitaa kaikki ostokset yms pois alta ennen maaliskuuta, niin ei sitten viimeisillään tarvitse ainakaan autolla lähteä liikkeelle. Minneköhän minun bussilippuni on taas hukkunut?

Syysmarjan kuulumisia minäkin olen kaipaillut (*huhuilee*). Liekö on kiireitä töissä. Minttu taasen viettää lokoisia lomapäiviään.. Minä olen sitten tällainen tietokone addikti että käynnistän koneen kyllä joka päivä, nyt kun en töissä ole.

Tänään ohjelmassa on ostosreissu Itäkeskukseen. En tuolta Ikeasta löytänyt mitä etsin. Yhden sellaisen imukupeilla seinään kiinnitettävän korin ostin, maksoi 1,90 EUR. Voitte vaan arvata kuinka kauan se pysyi seinässä kiinni.. Enkä edes ehtinyt laittaa koriin mitään täytettä!! No ihan käyttökelpoinen kori ilman imukuppejakin.. Sitten ostin 2 EUR ison fleecehuovan josta ajattelin leikellä lisäimuja kestovaippakokeiluuni. Fleecehän tunnetusti kuivaa nopeasti ja on varmasti miellyttävän tuntuinen vauvan peppua vasten. Minkäköhän kokoisia niistä tekisi? Täytyy varmaan leikata vaan pari koepalaa aluksi , käytössähän sen sitten näkee.

Onko kukaan huomannut (tai no lähinnä Minttu tai Helmiina) tulleensa kömpelömmäksi näillä viime metreillä. Itse meinaan ensinnäkin kompastella ihan kaikkeen, ja toisekseen tavarat putoilevat käsistäni. Olen lukenut, että tämä jälkimmäinen voisi jotenkin liittyä käsien turpoamiseen (minulla on aika hienot nakkisormet tällähetkellä) joka aiheuttaisi jotain ranteissa, joka sitten taas aiheuttaa tämän otteen herpaantumisen. Sori nyt kun en muista mitä siinä tarkalleen luki, yritän löytää jutun ja viitata siihen.
Tuo kompastelu nyt johtuu varmaan siitä, ettei tämän mahan takaa näe lattialle, ja askelkorkeus on minulla ainakin madaltunut johtuen liitoskivuista.

Pitäisi keksiä jotain galluppia, josko saataisiin palstalaiset taas aktivoitumaan.. Okei, tämä nyt on vähän hölmö, mutta minkä väriset silmät sinulla ja miehelläsi on? Eli lähinnä minkä väriset silmät luulet että vauva saa?
Meillä on molemmilla ruskeat silmät, joten vauvalla ei ole vaihtoehtoja... Eli ruskeat hänkin saa.

No eipä tässä kummempaa tälle aamulle.

Hena rv 33+2
 

Yhteistyössä