WAB+ 14

  • Viestiketjun aloittaja Helmiina
  • Ensimmäinen viesti
Syysmarja
Huomenta!

Perjantai, perjantai, perjantai *tanssahtelee varovaisesti massuaan pidellen*

Aahh, saa nukkua kaksi päivää pitkäännnnnnnnnnnn ;-)))))))))) *hymyilee tuhat kertaa iloisemmin kuin maanantaisin*

Mukavaa, että Pp on nyt kuullut nuo ihkut sydänäänet ekaa kertaa....se oli kyllä sellainen kokemus, että samoin mulla oli suupielet korvissa kaksi päivää sen jälkeen :) samoin miehellä, kun hän ekaa kertaa ne kuuli -siis mun tokalla kerralla :)

Hyvä, että Viivi pääsee tänään kuulemaan kanssa niitä, varmistuu ainakin että vauva voi hyvin =)

Henallakin mukava neuvolakäynti, hyvä hyvä!

Pelkkiä positiivisia kuulumisia siis, hyvä näin!! Näitä lisää!
Elikäs Meiramin kuulumisia vielä odotellaan, tulehan het kertomaan!!! =)

Samoin itse olen miettinyt tuon saikun kanssa, että jos olisi vähän aikaa vaan, mutta jotenkin tää istuminen on oikeasti aika hankalaa jo, selkää sattuu joka päivä enenmmän ja enemmän, joten mietinpä vain, auttaisiko se muutama päivä -tai viikko?!?! -siihen asiaan....ei se työmatka esim. siitä yhtään mihinkään lyhene.
No, ensi ke on se lääkäri, siellä sitten näistä kyselen ja juttelen, katsotaan mihin suuntaan hän olisi kallellaan.

Yöt on edelleen todella rikkonaisia mulla, vauva herää heti kun käännän/liikahdan enemmän kuin vain vähän, sitten alkaa JÄRJETTÖMÄT jumpat masussa ja nukkuminen on mahdotonta. Samoin paikat särkee öisin, jotenkin ei löydä sitä oikeaa asentoa, missä olisi hyvä nukkua.....äääääh, tää on taas tätä mun valitusta, koittakaa kestää!

Eilen tuli sitten imuroitua koti ja muutenkin vähän siivottua, arvatkaa kuka makasi sen jälkeen sohvalla reporankana muutaman tunnin?!?!? Supisteli aika tavalla ja sattui sekä selkään että alamasuun...mutta vaavi jaksoi edelleen jumpata =)
että kyllä tämän naisen liikkuminen on niin hemmetin vaikeaa tällä hetkellä, kun ei mitään voi tehdä!!!!! *argh*

Käväisin eilen vähän mammavaateostoksilla, jessus miten kalliit nuo imetysliivit ovat!!!!!! Ja niitä kun on varmana pakko ostaa enempi kuin yhdet...ehkä kolmet?!?! Voiskos meidän jo synnyttäneet jelpata/vinkata asiassa? Että miten monilla pärjää?
Yksi paita sieltä mukaan lähti, sellainen vetskarihuppari :) jossa oli mahalla tilaa.

No joo, yritän saada jotain tehtyä tänäänkin, vaikka iltapäivä on aina sellaista vääntelyä, kun ei saa hyvää asentoa niin ei saa!

Syysmarja rv 26+4
 
Limee
Onnittelut Pp:lle sydänäänten kuulumisesta. Eilen kuulin itsekin taas nuo äänet ja hymy korvissa muistelen niitä. Hyvä jos on muutenkin jo parempi mieli.

Henalla oli ollut kiva neuvolakäynti, hyvä! Vaikuttaa se aina niin paljon omiin fiiliksiin, mitenkä neuvolassa on mennyt.

Hyvä, että Viivin tuhrut ovat loppuneet ja pääset vielä tänään varmistamaan, että vauvalla kaikki hyvin!

Aamu lenkki koirien kanssa tehty ja vielä pitäsi imuroida ennen töihin lähtöä. Olo on vieläkin vähän höntti ja kaikkia äkkinäisiä liikkeitä pitää muistaa varoa, ettei ala päästä vippaamaan. Töihin kuitenkin ajattelin yrittää mennä, ei se miksikään muutu, vaikka täällä kotona makaisin, otan töissä vähän rauhallisemmin ja teen töitä sen mukaan kun kunto antaa myöden. Se on sitten eri minkälaisen saarnan saan pomolta, jos saa tietää, että vähänkään vielä huippaa ja tuun silti töihin. Otan kuitenkin sen riskin.

Hyvät viikonloput kaikille!!

Limee 17+6
 
Pikkutiikeri80
heissanhei ja huomenia!

Pikavisiitti kun täytyy rientää asioille hetkosen kuluttua, mutta yriutän kommentoida parhaani mukaan käytyihin keskusteluihin...

Ekaks onnea Pp:lle sydänäänien kuuntelusta! Onhan se joka kerta tosiaan ihan ihmeellistä kuultavaa, vaikka näillä viikoilla kun vauva riehuu tuolla mahassa melkein koko päivän, ei ne sydänäänet tuu enää yllätyksenä siellä neuvolassa. Alkuun tulikin ihan sellainen hassu fiilis, että ihanko oikeasti siellä on JOKU jonka sydän pamppailee noin kovaan tahtiin??!

Syysmarja, muistathan että lääkäri voi määrätä saikkua "vain" 60 päivää putkeen ilman lisäselvityksiä? Tai näin mä ainakin olen ymmärtänyt, ja siksi mulle se lääkäri silloin tasan viikolla 23 sanoi, että sitten viikolla 27-28 voidaan harkita sairausloman määräämistä äippäloman alkuun asti. Korjatkaa joku jos olen ihan hakoteillä! Mua otti sinänsä ihan sairaasti päähän, etten vaatimalla vaatinut sitä saikkua silloin pariksi viikoksi, koska se olis tosissaan auttanut mun oloon sillä hetkellä. Mutta yrittäjällä kun on se karenssiaika saikussakin, niin lyhyemmälle "lomalle" ei kannata jäädä kuin se 2 vkoa...

Eilen oli sitten se 4D-ultra... Lääkäri oli oikein mukava -ehkä vähän hajamielinen- mutta asiansa osaava. Meidän pienokainen viihtyi kovin "kuvauksellisessa" asennossa, ja saatiin kasvoista useampi kuva, ja jalkojenvälikin tuli tiirattua tarkkaan. Ja eihän ne kulkuset olleet sieltä mihinkään hävinneet! Ja kulkusten päällä tietty "letkunpätkä", jota tuleva isäkin jaksoi ihmetellä kuinka hyvin se jo näkyi... Kaikin puolin hellyyttävä näky tämä meidän pieni pojanalku; pyöreät posket (äitiinsä tullut), nenä hauska yhdistelmä meidän molempien nenistä ja isänsä leuka. Jos nyt noihin kuviin on luottaminen, sillä eihän ne silti mitään valokuvia ole. :) Kauhea säätäminen herralla oli koko ultran ajan, ja olikin aika vaikea saada kunnon kuvaa jaloista tai käsistä, kun ne viuhtoi koko ajan. Välillä piti myös haukotella tai tunkea sormia suuhun. Niin söpöä...!! Hassussa asennossa (mun mielestä) herra kyllä oli; pää mun vasemmalla puolella alamasua, lähellä lantiota, peppu oikealla puolella mun kylkeä ja jalat taas vasemmalla puolella lähellä mun kylkiluita. Poikittain siis. Saa nähdä viihtyykö kuinka pitkään samassa asennossa. Mutta kaikenkaikkiaan oikein mukava kokemus, ja suosittelen erityisesti ensisynnyttäjille, ja varsinkin niille joilla vaikeuksia "personoida" se oma vauvanalku. Itselle vauvasta tuli heti enemmän ihminen ja "tyyppi" jota voi entistä suuremmalla innolla alkaa odottelemaan saapuvaksi. =) Vaikka ultran jälkeen yhteen ääneen miehen kanssa todettiinkin, että ehkä toisen lapsen kohdalla voidaan jättää kyseinen uä väliin, sen verran suolainen hinta on 120e maksaa siitä ilosta... Mutta kerranhan se vaan onneksi kirpaisee!

Täällä tullut riesaksi joku ihmeellinen "keskiraskauden aamupahoinvointi" tms. Eli vaikka aamulla söisi kuinka hyvin, niin koko aamupäivän ja osan alkuiltapäivästäkin on sellainen hutera ja pyörryttävä olo. Niin kuin olisi juhlinut oikein urakalla ja siitä palkintona krapula. Onko kellään ollut samanlaisia tuntemuksia/kokemuksia? Mistä mahtaa johtuu moinen, vai onko kyse taas kerran niistä ah-niin-ihanista hormoneista?

Nyt ei auta mikään, vaan täytyy rientää! Mukavaa viikonloppua kaikille!!!

Pikkutiikeri rv tasan 26!
 
Syysmarja
Kiitokset Pikkutiikerille tuosta sairasloman pituuden muistuttamisesta!
Tiedän kyllä, että näin on, että "vain" 60 päivää voi antaa, mutta mullahan kohta onkin tuo 27 viikkoa täynnä, ensi ke on siis 27+2 ja jos siitä laskee 60 päivää eteenpäin niin tulee....*öh, ottaa kalenterin käteen ja laskee...* niin menee yli tuon mun ä-loma alun, johon on silloin siis -kaikki 7 päivää viikossa mukaan laskettuna -50 päivää aikaa silloin....että "ihan hyvin" lääkäri voisi sen määrätäkin :)
Mutta sen näkee sitten, miten käy :) ja eihän sitä tiedä, vaikka olisi olo jo paljon parempi, että jaksaisin hyvinkin istua täällä tappiin asti :)
Mutta ehkä silloin 14.3. neuvolassa aion kyllä "ruikuttaa" niin paljon, ettei sen jälkeen "tarvis" töihin enää tullakaan :) *hyssss, ei kerrota pomolle, eihän?!?!? :) *

Pikkutiikeri on ollut ollut sitten 4D-ultrassa, ah ja voiH!!
Mehän ei mennä enää, kun ei haluta kumpikaan selvittää tuota sukupuolta...tietty voishan sitä muuten käydä varmistamassa vaavin tilanne, mutta jotenkin ei sillai "kiinnosta" asia, kun liikkeet tuntuu joka päivä ja sydäänetkin joka kk -kohta 2 viikon välein -neuvolassa kuunnellaan... =)
ja eikös se viimeinen lääkärineuvola ole samalla ns. synnytystapa-arvion tsekkaus?!?! Vai olenko täysin väärässä?

Jokos Limeen vatsasta on muuta tuntunut kuin jotain pientä? Eli joko liikkeet tuntuu??

On se muuten hassua, miten koko maha liikkuu, kun vauva liikkku?!?!?! *iiih*

ON: selkää särkee, v*ttaa tää istuminen, mutta työnkuvaan ei oikein muuta kuulu :(

Syysmarja rv 26+4
 
**minttu
Hyvää alkavaa viikonloppua! *tanssit*

Mikä on Meiramin ja Viivin tilanne?

Sunni, mullakin oli aika kovia kipuja alussa, mutta ensimmäistä odottaessa se on kuulemma ihan normaalia, joten älä turhaan huolestu..

PP, onnittelut sydänäänten johdosta! Se on jännä juttu että niitten kuulemiseen ei tylsisty koskaan. Aina se vain rauhoittaa mieltä.

Syysmarja, haeppa tosiaan sitä saikkua. Ei tuo istuminen viikon saikulla käy yhtään sen helpommaksi. Minä painin kanssa aika pitkään itseni kanssa, kehtaanko hakea saikkua, mutta kun hain niin nyt olen sitä mieltä että se ehdottomasti kannatti. Säryt ja kolotukset jäi ja vauva ja äiti voi ja nukkuu paljon paljon paremmin. Joten haeppa ihmeessä saikkua!

Imetysliiveistä, kannattaa varmaan ostaa vaan ennen vauvan syntymää yhdet liivit. Koko kun voi olla ihan eri sitten oikeesti, kun mitä ennen synnytystä kuvittelee. Olikohon muuten lindexillä joku ale myös noista imetysliiveistä? Kannattaa käydä kattoos.. :)

Pikkutiikeri, täällä on kanssa aamuisin huonoa oloa. Nyt neuvolasta sanoivat että mun pitää vaan syödä aamulla vaikka ois kuinka huono olo. Koitin sitä heti aamulla neuvolan jälkeen ja se meni ohi. Toivottavasti toimii vastaisuudessakin. Silloinhan kyse olisi vain siitä että verensokeri pääsee tippumaan liian alas aamuisin.

Hena, meillä mennään näköjään neuvolauutisten kanssa samaa tahtia. Mulla kans oli tänäaamuna sf 32, eli pikkasen yläkäyrällä mennään mutta kuitenkin ihan normaaleissa mitoissa.
Lääkärikäynti on mulla kanssa parin viikon päästä, 1.3.07.
Hemppa oli laskenut 120,
samoin verenpaineet 114/80 eli molemmat arvot ihan ok.
Paino oli parissa viikossa laskenut 200g, mutta sekään ei haittaa.
Rt
Liikkeet ++
Syke +
Pissa puhdas.
Aika kovaa se sijainen (oma neuvolantäti oli vähän myöhässä, niin oli sijainen) mun mahaa tunnusteli ja sydänääniäkin kuunteli. Kun tulin neuvolasta niin valkovuoto oli rusehtavaa. Vähän alko jänskättää, että onko tuo rusehtava vuoto jo nyt ihan normaalia. Oliko se kenties osa limatulppaa.. Hmn. En nyt vielä huolestu. Mennään viikonloppuna äitille, kysyn siltä jos tätä jatkuu. Tosin eilen pesin uunin ihan perusteellisesti ja imuroin, pyykkäsin ym. siivosin. Sen jälkeen oli selkä niin kipeä, että särki.. Voiskohan se johtua siitä?

Hauskaa viikonloppua!

Minttu ja Pikku-Ihku 33+6
 
Syysmarja
Kiitokset myös Mintulle tuosta saikun hakemis -empatiasta ja tsempityksestä, tosiaan ensi ke on se lääkäri, jossa aion jotain asiasta mainita, katotaan mihin suuntaan setä/täti sitten kallistuu =)

Imetysliiveistä: juu, näin olen itsekin ajatellut, että yhdet ostaisin ennen synnärille menoa ja sen jälkeen katsoisi, mihin nuo "ryntäät" tuosta kasvaa!!!!! =)
Oli musta niissä imetysliiveissäkin -25 %, mutta en vielä kuitenkaan ostanut.
Ja ihan nättejäkin musta olivat :) kun olen joltakulta saanut kuulla, että ovat ihan kauheita! Ja musta ainakin ihan ok. Itse aion ostaa ainakin yhdet kaarituelliset, pitäiskö ne muut (??) sitten olla niitä tuettomia? Hjälp, meidän jo synnyttäneet!!!

Siinähän se onkin tuossa saikun hakemisessa, että kehtaanko?!?!? Kun olo ei muuten ole mikään ihmeellisen huono, mutta tää istumine sekä täällä töissä työtuolissa että autossa istuminen -joka aamu ja iltapäivä 1 h suuntaansa! -eivät ole todellakaan mitään nannaa....no, katellaan. Kärvistelen mitä kärvistelen ja katson sitten miten toimin.
Eihän se tosiaan ole järkevää kärvistellä, mutta se kehtaaminen!!! *myönnän, olen tyhmä tässä asiassa*
Kaikki tutut ja ne mun vanhemmatkin tosiaan ovat kehoittaneet -lähes jopa käskeneet -hakemaan saikkua, kun se kerta mahdollista on!

No joo, te varmaan kyllästytte ihan tähän mun tarinointiin, koittakaa kestää!
Kyllä mä jossain vaiheessa sitä saikkuakin sitten haen *lupaa käsi sydämmellä*

Syysmarja rv 26+4
 
**minttu
Oliko noita imetysliivejä kaarituellisena? Kun en lööytäny sellasia ja tosiaan haluaisin sellaset. Kun tällähetkelläkin tuo kuppi on jo DD (normaalisti D) niin tuntuu et ilman kaaritukia näyttää ihan lehmältä. Tosiaan, kokeneemmat -apua!
 
*Meirami*
Hyvää Perjantaita!!!

Täällä masu rauhottunut. Mitään kauheen reipasta ei kärsii tehä, kun sitten alkaa jomottaan, mutta muuten ei mitään hätää. Eli rauhallisesti rauhallisesti.
Ensviikolla lääkäri, ja siellä sitten kuunnellaan sydänääniä.

Sori pika pyörähdys, koitan tulla myöhemmin pyörähtämään uudestaan....
 
Aurora Vee
En nyt ehdi kommentoimaan muuta kuin imetysliivijuttuja...

Mulla on käytössä kahdet kaarituelliset liivit, olen kyllä kotosalla ilman liivejä kokonaan joten tarvitsen vain noi. Meillä pyörii myös pesukone lähes joka päivä. Haaveilen kalliista, oikeasti HYVISTÄ liiveistä, joihin en ole vielä uskaltanut satsata kun imetin esikoista aikanaan vain 3 kk. Nyt tilanne näyttää paremmalta. Halvoista tuettomista liiveistä mulla on huonoja kokemuksia, liivit eivät pysy päällä eivätkä rinnat liiveissä. Mulla siis koko 90 D/DD, eli aikamoiset ryntäät - voi vaikuttaa asiaan.

Ei kannata ostaa kuin yhdet tai kahdet melko reilunkokoiset (oma koko +1) ja ehkä mielummin tuettomat liivit laitokselle maidonnousun ajaksi, jolloin rinnat ovat hellinä. Monet pärjäävät jatkossa ohuilla tavisliiveillä (joista rinnan saa "lopsautettua" esiin), tukiasiatkin ovat niin yksilöllisiä. Kauppojen tarjonta kannattaa toki katsastaa etukäteen, niin uusia saa ostettua nopeammin.
 
Syysmarja
Kiitokset Auroralle noista imetysliiviasioiden valaisemisesta!!! =)
Näin mäkin ajattelin, ettei tosiaan kannat ostaa enempää kuin ne yhdet ennen synnärille menoa, saa sitten katsella mihin suuntaan (=kuinka paljon kuppikoko kasvaa) synnytyksen jälkeen ja kun maito nousee rintoihin.


Mintulle tulikin tuossa Auroran viestissä vastaus eli joo, on niitä imetysliivejä myö tuellisina. Olen kyllä noilta "kokeneilta" (=imettäneiltä) kuullut, että nuo tuettomat olisi ainakin aluksi paremmat ja niitä voi käyttää myös öisin, toisin kuin tuellisia, joissa tuet SAATTAA painaa rintoja pahastikin.
Mutta Auroralla ilmeisesti positiivisia kokemuksia myös tuellisista liiveistä.

Kiva kuulla että Meiramilla kivut on lakanneet, nyt otat sitten ihan rauhassa vaan :)

Juuh, vielä kun jaksais 1½ tuntia, sitten pääsee kotiin =)

Jos en enää tänään ehdi, niin oikein ihanaa viikonloppua kaikille WAB-siskoksille!!!
Maanantaina jälleen uusin kujein =)

Syysmarja rv 26+4
 
Helmiina
Perjantaita! Pikaisesti täällä käymässä. On taas niin kiirettä ollut, ettei ole ehtinyt kuin vain käydä lueskelemassa teidän juttuja, mutta nyt on taas hetki aikaa. Mulla on mennyt osa työajastakin noihin asuntojuttuihin. Nyt sen huomaa, kun kauppoja tekee ilman välittäjää, miten paljon selvitettävää on... Ja kaikki nuo lakitekstit, että kaikki menee oikein... *huoh*. Mutta näyttää todellakin siltä, että kauppakirjat saataisiin tehtyä vielä tämän kuun aikana. Tarjouksestakin ollaan päästy yksimielisyyteen. Omaa asuntoa yritän kaupitella yhdelle kaverille. Jos se ei onnistu, niin olen valmis antamaan välittäjälle... Mitenkähän sitä tottuu, jos asuintila miltei kolminkertaistuu. Ainakin huonekaluja tarvitsee lisää! :) Ostin miehelle yhdeksi synttärilahjaksi Sisustajan tyylioppaan, niin pääsee hiukan suunnittelemaan. Mies taitaa olla meistä se kiinnostuneempi asiasta... ;)

Pp:lle onnittelut sydänäänistä ja samalla myös tsemppiä perheongelmiin!

Limee, mulla oli myös noihin samoihin aikoihin huimauskohtauksia. Muutaman kerran meinasin pyörtyä kaupungilla, silmissä pimeni ja tuli sellainen kylmä hiki... *huih*. Äkkiä piti päästä istumaan. Tuon jälkeen kuljetin aina mukana jotain pientä naposteltavaa ja myös vettä!

Imetysliiveistä: mä osti juuri tuolta Lindexiltä viime viikolla liivit alennuksesta. Ajattelin ostaa yhdet vain näin aluksi ja tuollaiset hiukan edullisemmat. Tuntuivat ainakin ihan hyviltä, mutta käytössähän sen sitten näkee. Myöhemmin ostan sitten lisää. Monet on kehuneet Carriwellin liivejä. Kyllä noita kaarituellisia ainakin noissa nettikaupoissa näytti äkkiseltään olevan. Muuten en ole kovin hyvin vielä tutustunut tarjontaan... Pitää jossain vaiheessa etsiä käyttökokemuksia. Yöksikin pitäisi varmaan jonkinlaisia hommata. Ja sitten niitä imetyspaitoja... Ihan kuin rahanmenoa ei olisi jo tarpeeksi! :)

Pikkutiikerikin oli käynyt 4D-ultrassa. Voi se oli kyllä ihana kokemus! Laitahan sinäkin ultrakuvia tuonne MSN:ään! Mulla ei oikeastaan ole päivisin huonoa oloa, mutta iltaisin on joskus.

Täällä ei ainakaan viimeisessä lääkärissäkään ole minkäänlaista synnytystapa-arviota. Ultraan kai pääsee, jos jostain syystä voitaisiin epäillä jotain hankaluuksia. Muuten ilmeisesti arvioidaan sitten synnyttäessä... ;)

Minttu, musta myös tuntuu, että neuvolassa kauhean kovakouraisesti käsittelevät masua ja sen asukkia. Itse aina niin hellästi silittelen. Mun neuvolantäti onkin sellainen vajaa kuusikymppinen erittäin kokenut, joten uskaltaa noin tehdä. Natiainen vaan aina kovasti hermostuu... ;)

Hyvää viikonloppua kaikille, jos en enää ehdi täällä piipahtamaan!

Helmiina ja Natiainen 31+2
 
Piparminttu-Pipsa.
Jihuu, perjantai ja hiihtoloma!!! :) :) *tanssahtelee innoissaan hiihtoliikkeitä tapaillen* Elikäs tämä tyttö lähtee tänään Itä-Suomeen hiihtoloman viettoon. Mieskin tulee mukaan viikonlopuksi, mut joutuu palaamaan jo maanantaiksi takas koulunpenkille. Niitten koulussa kun ei ole kuin joulu- ja kesälomat. :( Mut tosi kiva päästä välillä vaihtamaan maisemaa, vaikka kaikki kotiongelmat tietysti kaatuukin päälle sinne mennessä. :/

Kiitos tuhannesti kaikille sydänääni-onnitteluista ja muista tsempeistä! :) Olette kyllä ihan ihkuja kaikki! *kiittää ja kumartaa hämillään* En jaksaisi odottaa seuraavaa ultraa ja neuvolaa, et näkisi ja kuulisi taas Piipiäisestä jotain. :)

Syysmarja, kuulostaa kyllä tosiaan siltä että olisit loman tarpeessa. Eihän se kiva ole, jos istuminen tuottaa kokoajan tuskaa ja joudut näköjään harrastamaan sitä liiankin kanssa päivittäin. Sinuna kuuntelisin vanhempien ja viisaampien neuvoja (= äiti ja isä ;) ) ja hakisin sitä saikkua muitta mutkitta. :)

Meirami, tosi kiva että pääsit säikähdyksellä! Uskon, että kaikki on hyvin. Onneksi jo ensi viikolla saat sitten varmuuden asiaan. :)

Helmiinalle onnittelut tulevista talokaupoista! :) Varmasti ihana saada ympärilleen ruhtinaallisesti tilaa. ja ah, sisustaminen on huippua! Olen kyllä ihan kade sulle. ;)

Pikkutiikerin 4D-ultra kuulosti hienolta. :) Mekin ollaan harkittu sitä tai lähinnä miestä se kiinnostaisi. Itse pelkään, että sukupuoli paljastuu väistämättä siinä samalla ja jotenkin haluaisin ehkä säilyttää sen salaisuutena loppuun saakka. Mutta saa nyt nähdä...

Henalle ja Mintulle halit kivoista neuvolakäynneistä! :) varmasti mukava kuulla hyviä uutisia ja välttyä kerrankin sokerinuhteilta. ;)

Jaahas, kohta pitää lähteä junalle. Mukavaa viikonloppua ja hyvät voinnit jälleen kaikille! :)

PP ja Piipi rv 10+2
 
-Viivi-
Perjantai!!! :) Jippiiii! *Tanssahtelee itsekseen suu korvissa*

Ihanaa, kun ketjussa on ollut niin paljon hyviä uutisia! Tässä tulee vähän lisää: Kävin neuvolassa kuuntelemassa Naperon sydänääniä ja hyvinhän ne kuuluivat! :) Säännöllisesti ja voimakkaasti, samoissa lukemissa kuin aiemminkin. Neuvolantäti oli taaskin tosi ihana, kun vähän aikaa jutusteltiin siinä kuuntelun jälkeen. Mulle ei tullut ollenkaan sellaista oloa, että hössötin ja hermoilin turhaan ja vaivasin häntä.
Nyt uskaltaa jo huokaista ja viettää rentouttavan viikonlopun. Tuhruilukin loppui eiliseen kokonaan.

Mä menin tänään kauppakeskukseen katsastamaan astia-tarjontaa (halutaan uusi astiasto), mutta kuinkas ollakaan: eksyin myös äitiysvaatteita myyvään liikkeeseen... Sovittelin monenmoisia juttuja ja mukaan tarttui musta puolihame ja mustat pellavahousut.
Meinaa vähän stressata, kun reilun kuukauden päästä on kavereiden häät, ja sinne pitäisi löytää jotain kivaa juhlavaatetta. En suostu menemään jossain trikoorytkyissä, tai jossain mikä ei ole yhtään "mun näköinen". *Kurtistaa kulmiaan päättäväisenä >:eek:S * -No, enköhän mä jotain tässä ehdi löytää.

Noista liiveistä kun oli ollut puhetta: Oletteko te joutuneet ostamaan jo raskausaikana isommat rintsikat? Missä vaiheessa suunnilleen? Mulle mahtuu ainakin vielä samat kuin ennenkin, mutta alkavat olla vähän "täynnä"... ;)
[Mies ihmettelee pullistuneita muotoja harva se päivä, eikä malttaisi pitää näppejään erossa ;) *tsih* ;) ]

Mulla on tiedossa lokoisa viikonloppu. Mies on polttareissa toisella paikkakunnalla sunnuntaihin asti ja huomenna mulla olisi tarkoitus mennä yhden kaverin kanssa Ikeaan, jee! Muun ajan ajattelinkin sitten viettää hyvin rauhallisesti, vaikkakin siivota kyllä pitäisi... Hmm...jospa mä laittaisin nyt pesukoneen päälle ja siirtyisin pienille päivätorkuille, ehkä sen jälkeen jaksaisi imuroida yms...Jep, niin mä teen. (En kyllä lupaa mitään sen siivouksen suhteen...!)

Mukavaa viikonloppua! :)
Viivi ja Napero, rv 16+4


Vai alkoi Pp:llä hiihtoloma, meinaatkos ihan oikeesti hiihtääkin?! Mulla on vielä 7 työpäivää ja sitten alkaa 1½ viikon loma! :)
 
Lumi81
terve!

Täällä mennään rv 6+6 ja aamupahoinvointia on ollut nyt viikon. Ja nyt jo kypsyttää!!! En oo oksentanu mutta tänään oli semmonen iltapäiväpahoinvointi ja meinas kyllä laatta lentää. Ei oo kivaa!!
Oisko teillä jotain vinkkiä millä sais vähän oloo helpotettua?? Alkaa ahistaa ku tietää et tätä on eessä vielä monta viikkoa! Miten teillä ajoittui nuo pahoinvoinnit?? Mulla oli esikoisen kans rv7-rv12 sit siitä eteenpäin kuudennelletoista viikolle oli vaan vähän semmosta etomista...ei helvetti.. jelppikää!

Keskiviikkona on sit se varhaisultra. Miestäkin jo jännittää :)

kertokaa niitä ohjeita sen pahoinvoinnnin taltuttamiseksi kiitti!!

Lumi & Aape rv 6+6
 
Hena ja papunen
Iltaa siskot!! Olipas mukavaa kun olitte niin paljon ehtineet päivän aikana kirjoitella, ja vieläpä vain hyviä uutisia!!

Liiveistä ensin: mulla kasvoi ryntään jo kuppikoolla tuossa raskauden puolivälissä. Samalla kävin H&M:stä ostamassa mustat ja valkoiset imetysliivit kokoa 80D. Liiveissä oli ihan kamalat muoviset "tuet" tuossa kainaloiden alla (vaikea selittää, mutta ilmeisesti siksi että kangas pysyy suorana, on aika leveä). Leikkasin kankaaseen pienet reiät ja kiskoin tuet ulos, ja tuloksena oikein mukavat liivit. Olen käyttänyt niitä jo nyt loppu odotuksen aikana. Näissä on vielä jonkun verran kasvunvaraa, eli en aio ennen synnytystä hankkia muita liivejä.
Alussahan kun rinnat oli tosi kipeät niin sidoin ne yöksi pitkän huivin rintojen ympärille. Auttoi paljon. Samaa viritelmää käytin myös välillä iltaisin kotona (kun olin yksin..).
Täytyy sitten synnytyksen jälkeen katsastaa tilanne uudestaan.

Peukut pystyyn Helmiinan talokauppoihin (itsekin haaveilen päivittäin elokuussa valmistuvasta asunnosta...).

Vau, Pp:llä on ollut ihanaa tänään ultrassa!

Voi Lumi parkaa, muistan vielä kovin elävästi tuon alkupahoinvoinnin... Itse en oksentanut montakaan kertaa mutta jatkuva etominen oli todella rasittavaa. Ainoa mikä minulla auttoi oli jatkuva syöminen. Siis ihan tunnin-kahden välein jotain suuhun. Ja muista myös juoda paljon. Ja vielä yksi mikä auttoi oli liikkuminen, eli lenkille vaan, edes lyhyelle. Nyt etenkin on niin ihanan raikasta. Minähän kärsin tuon vaiheen viime kesän helteiden aikaan. Niinpä kävin aina pikku lenkillä myöhään illalla ilman viilennyttyä. Tiedän että väsymys on tällä hetkellä aivan järkyttävää, mutta usko mua se 20-30 min kävelylenkki auttaa ihan oikeesti!! Muuta ei nyt tule mieleen, mutta käypäs vielä apteekissa. Sinne oli tullut sellaista uutta valmistettaMulti-tabs Raskaus Inkivääri, jonka pitäisi auttaa pahoinvointiin (samaa sarjaa kun Raskaus-vitamiinit, ent. Multitabs Special 2+). Huomasin tuon viimeksi kun kävin ostamassa lisää vitamiineja ja harmittelin kun ei ollut vielä myynnissä viime vuonna. Kenties siitä voisi olla apua.

Auh, nyt täytyy päästä pitkälleen, kylkiin sattuu tämä koneen ääressä istuminen. Palaan huomenna kommentoimaan lisää.

Hena 34+2
 
Lumi81
kiitos hena vinkeistä!
Parin tunnin välein olen koittanut syödä, ja se helpottaa vähän. Lisäksi olen huomannut että tasainen päivä-/unirytmi auttaa myös. Raitis ilma ja liikunta. joo...kyllä tämä tästä. käyn heti huomenna ostamassa sitä raskaus-inkivääriä. Mulla muuten on kaapissa jauhettua inkivääriä ja se kuulemma auttaa, mutta vähän etoo kyllä ajatus syödä sitä...yyyh.....

Odotan innolla että mullakin raskaus ehtii niin pitkälle ku teillä. Sais tunnustella liikkeitä ja oottaa jo synnytystä.

no...pitää varmaan mennä nukkumaan ku ei tää olo helpota. illan jatkoja!
 
-Viivi-
Huomenta ja ihanaa lauantaiaamua kaikille! :) Mä rrrrakastan tällasia aamuja, kun ei ole kiire mihinkään. Ahhh!

Lumille sanon samaa kuin Hena, eli syö usein ja juo paljon. Ne auttoi mulla ainakin. Vaikka tuntuukin hullulta tunkea jotain kitaansa tunnin välein... Mä söin paljon hedelmiä ja vihanneksia, ruisleipää eri muodoissa ja mietoa perusruokaa. Joskus yöllä kun heräsin vessaan ja olo oli huonohko, kävin juomassa vähän maitoa. Mulle sanottiin neuvolassa että "syö just sitä, mikä maistuu, äläkä mieti mitään ravintoarvoja tms. Niitä ehtii miettiä sitten myöhemmin kun olo helpottaa".
Yhdellä kaverilla oli kovasti pahoinvointia ja oksenteluakin. Hänelle auttoi jonkin aikaa homeopaattiset "lääkkeet" Ipecacuanha ja cocculusC30. Niitä varten pitää tietysti käydä homeopaatin juttusilla.
Inkiväärin pitäisi juu auttaa. Ja jos et halua sitä kuivaa syödä sellaisenaan, niin voit myös ostaa tuoretta, raastaa ja liottaa kuumaan veteen. Ja tietty se pitää sitten juodakin.

Heh, otin eilen ne päiväunet, mutta en kyllä sen jälkeen jaksanut tarttua imuriin. Puolustukseksi sanottakoon, että siivoilin ja järjestelin kyllä paikkoja muuten. Sovittelin mm. kaikki housut ja totesin, että yli puolet ei enää mene kiinni...Siirsin ne odottelemaan ensi syksyä!
Nyt aion imuroida ennen Ikeaan lähtöä. Mulla on jo melkoinen lista tehtynä, että mitä mä sieltä haluan ostaa tai katsoa! Kivaa! :) Vaikkakin lauantaipäivä on siellä kaikkein ahdistavin, kun porukkaa on bussilasteittain. Yritän tässä samalla syödä mahdollisimman tukevaa aamiaista, että jaksan shoppailla...voi kyllä olla, että perille päästyä pitää ekana käydä vähän syömässä. ;) *aina nälkä*

Hassua muuten, miten erilaisia käytäntöjä Suomen neuvoloissa on. Mä olin ennen raskautumista kuvitellut, että kaikissa neuvoloissa on hyvinkin samat kuviot ja systeemit. Niinkuin nyt vaikka nuo mun harvat käynnit verrattuna teihin muihin, ekan neuvolalääkärin ajankohta (mulla yli 10 vkoa aiemmin kuin esim. Syysmarjalla) ja raskausajan ruokiin liittyvät ohjeet: Helsingissä asuvat kaksi kaveria ovat saaneet oikein listan kotiin mitä pitää välttää ja miksi. Meillä sanottiin vaan että "syöt normaalisti, omaa järkeä käyttäen, mutta vältä raakaa lihaa ja kalaa".

Jeps, mutta nyt mä menen ja kaivan imurin kaapista. Varokaa kissankarvat ja pölypallerot, täältä tullaan! *Uhkuu taistelutahtoa*

Viivi ja Napero, rv 16+5
 
Hena ja papunen
Iltaa vaan. Kyllä on ollut TYLSÄ lauantai, eikä näytä ilta yhtään viihdyttävämmältä. Kohokohtana taitaa olla American Idols.. Mies on huidellut koko päivän asioilla ja meni nyt illaksi kavereitaan moikkaamaan pitkästä aikaa. Kotiutuu varmaan vasta joskun kymmenen jälkeen. Itse en vaan saanut aikaseksi lähteä minnekään tänään. Liikkuminen kun alkaa olla aika tuskaista, häntäluuhun sattuu ja alavatsaa vihloo kaikki yhtään äkkinäisemmät liikkeet. Lääkäri tunnusteli viimeksi, että vauvan pää on jo todella alhaalla (ei kuitenkaan vielä kiinnittynyt), mikä varmasti selittää nuo kivut alavatsassa. Paras asento on kyljellään tyynyillä tuettuna eri puolilta. "Onneksi" ei ole toisaalta ollut mitään hirveää ruokahimoa, niin ei ainakaan paino nouse hurjasti kun tulee näin maattua. Ensi viikolla ajattelin vielä käydä uimassa, sitten lienee paras odottaa lääkärikäyntiä 1.3. Jumppaillut olen myös vähän iltaisin.. Kyllä tämä tästä!

Sitten oli vielä joku hormoonihyrähdys tänään. Kaikki asiat tuntui vaan suututtavan, suoraan sanoen v*tutti. Teki mieli vaan hajoittaa jotain tai paiskoa tavaroita. No, onneksi serkkuni soitti ja hänellä oli aivan vastaavanlainen fiilis (tosin hänellä oli syy, lemmikkikoira oli syönyt palan sohvaa), niin saimme sitten yhdessä purettua raivoamme. Kyllä siinä tuli haukuttua kaikki tutut ja tuntemattomatkin. Onneksi vaan ei ollut mieskulta kotona, olisi saanut ihan aiheetta selkäänsä.
Nyt on olo tosiaan rauhoittunut. Liittyy varmaan nää tuskastumiset tähän loppuvaiheen odotukseen, joka on niin "ahdasta". Mitään ei jaksa tehdä ja sitä laskee vaan päiviä. On jotenkin jo niin asennoitunut siihen synnytyksen jälkeiseen elämään, ettei enää mitenkään jaksaisi näitä viimeisiä viikkoja!
Täytyy kyllä itsensä sen verran pitää liikkeessä, ettei ainakaan yliaikaiseksi mene makoilun takia!

Mitäs Viivillä tarttui Ikeasta mukaan? Itsekin kävin siellä viime viikolla, ostin yhden kulhon rikkoutuneen tilalle ja pari koria kylppäriin. Ja niistä juhlavaatteista, kannattaa odottaa mahdollisimman viime tinkaan ennekuin ostat, olet nyt niillä viikoilla kun maha voi pompahtaa oikein kunnolla esiin! Ja vinkkinä, jos etsit kaksiosaista asua, etsi yläosia "isojen tyttöjen" vaateosastoilta. Minä ostin pikkujouluihin semmoisen paljetti-hörselö tunikan (sellaisen juuri pikkujouluhenkeen sopivan yliräikeän, jota ei tule varmaan koskaan enää käytettyä!!) KappAhlin isojen osastolta, ja se istui hyvin masun päälle. Tarpeen mukaan voi vaikka käsin ommellen tai ompelukoneella vähän kaventaa esim hihoja tai helmaa. Itse tein pari ommelta käsin juuri helmaan, ettei näyttänyt teltalta. Ja hieno tuli! Kun hankkii tarpeeksi pitkähelmaisen yläosan, niin alaosan (hame/housut) kanssa voi sitten tehdä viritelmiä sinne helman alle.. esim ratkoa hameen sivusaumat ja ommella niihin tilapäiset levikkeet yms.
Mammakokoisia juhlavaatteita on aika rajoitetusti myynnissä, tai sitten ne on hurjissa hinnoissa. Kannattaa olla luova.

No joo, taidan tehdä paluun telkkarin ääreen. Hyvää viikonloppua ja hiihtolomaa!

Hena 34+3
 
Lumi81
kIITOS kun kerroit siitä multitabs raskaus inkivääristä! Kävin ostamassa ja aloitin sen syömisen eilen. Yllätys yllätys tänään ei ole ollut ollenkaan pahoinvointia. Ehkä vain pientä ruokahaluttomuutta. Ei ollut paha olo edes aamulla!! Vaan ihan normaali olo!! Ihanaa!!!! Ihanaa jos se auttaa näin hyvin eikä tarvi enää kärsiä. Sitä voi syödä vaikka koko raskausajan! Ajattelin kuitenkin lopetella sitte ku sen pahan olonki pitäs helpottaa. Kiitos kiitos!!!!! ----> syömään ja siskon luo saunomaan.....
 
Hena ja papunen
Vau, upeeta kuulla Lumi! Täytyypäs levittää sanaa ja pitää itsekin mielessä mahdollisessa seuraavassa raskaudessa. Voi jos olisi ollut myynnissä jo viime kesänä..

Täällä vietetään tasaisen leppoisaa sunnuntaita..
 
Viivi ejk...
Iltaa ketjuun. Päivemmällä jo käväisin lukemassa uusimmat kuulumiset, mutta en ehtinyt mitään naputella. Tänään on ollut huono päivä. Siis kaikki vaan ottaa päähän, eikä mikään jaksa huvittaa. Olin kaverin kanssa syömässä, enkä ollut mitään huippuhyvää seuraa, tyhmää.
Nyt kun lomaan on enää 7 työpäivää, huomaan että työmotivaatio heikkenee hetki hetkeltä...Ärsyttää jo nyt kun pitää huomenna herätä aikaisin. Plääh.

Sori, ei pitäis kirjoitella lainkaan nyt, kun ei tule mitään mukavaa mieleen! :/ Mä lupaan olla huomenna paremmalla mielellä!

Lumi: Tosi hienoa jos/kun inkivääritabut tehoavat noin hyvin ja nopeasti!!! :) Täytyy pitää mielessä.

Eilinen meni Ikeassa ja löytyihän sieltä ostettavaa. Mm. tietokonepöydän löysin, nyt ei kone enää valtaa tilaa ruokapöydällä! Ihan itse sain pöydän kasaankin aamupäivällä ennenkuin mies kotiutui polttarireissusta. Kokoaminen on kivaa! :)
Vauvanjuttuja (hoitopöytä-hyllyjä, pinnasänkyjä ja lakanoita yms. katselin, mutten nähnyt mitään oikein mieluista. Pinnasängyt vaikuttivat jotenkin huterilta...

Paras varmaan painua suihkuun ja peiton alle kullan kainaloon murjottamaan, josko vaikka unikin tulisi aikaisin niin jaksaisi vähän paremmin aamulla...

Viivi ja Napero, rv 16+6
 
Viivi vielä
Henalle piti sanoa että kiitos juhlavaatevinkeistä!! :)
Olin ajatellutkin, että ostan vaatteet vasta lähellä käyttöhetkeä, mutta tuota isojen tyttöjen mallistoa en kyllä olis tajunnut! *Kiitos ja kumarrus*

 
Syysmarja
Huomenta ketjuun!

Masentava maanantai, mutta onneksi keskiviikko lomaa, joten ei ihan niin masentava fiilis.... =)

Viivi: mulla oli yksityisellä lääkäri rv 8+, joten omassa neuvolassa katsottiin, ettei "tarvi" mennä nlalääkärille siinä rv n. 14+ paikkeilla. JOtenka siksi mulla virallisesti eka nlalääkäri nyt ke. Muuten kyllä olisi ollut. Että taitaa ne käytännöt sen suhteen olla suht samat joka paikassa.

Hyvä juttu, että Lumi oli saanut apua tuosta inkivääristä huonoon oloon!!! =)

Mulla ei vielä ole sanottavammin tuo etumus kasvanut -onneksi, sitä on ihan tarpeeksi jo muutenkin! -joten ihan samoilla liiveillä menen kuin ennen raskauttakin. Ehkä aavistuksen ovat kiristyneet vanhat liivit, mutta ajattelin yrittää vielä mennä näillä, josko sitten lähempänä h-hetkeä kävisin ostamassa noita imetysliivejä. Kaippa tuo rintojen kasvu on niin yksilöllistä, kuten kaikki muukin raskausaikana =)

Juhlavaatteista: juuh, toi isojen tyttöjen osasto on aika bueno, nythän on ihan muotia nuo pitkät tunikamalliset -tai empiremalliset -paidat, joten sinne siis! Itsekin aion tässä vielä jonkin sellaisen itselleni haalia :) Ja tosiaan ,kannattaa odotella lähelle niitä juhlia, juurikin tuon masun kasvamisen takia :)

Huoh, viikonloppu oli aika "rasittava". La oli ne bileet, katselin taas humalaisia ihmisiä -mies "ansioitui kiitettävästi" olemalla yksi pahimmista! -ja kotiin puolen yön jälkeen...baariin ei siis menty, raahasin miehen puoliväkisin kotiin nukkumaan, kun oli niin sekaisin...*huoh*. No, eilinen meni sitten "kapulaa" potiessa, maattiin molemmat vaan sohvalla ;-) ja syötiin roskaruokaa :/
no, uusi viikko, otetaan heti härkää sarvista ja aletaan taas syödä kunnolla!

Viikonloput menee aina aivan liian nopeasti!!!! Olisi ollut niiiiiin mukavaa vielä nukkua pitkään aamulla ;-), no, vielä vähän aikaa ja sitten koittaa piiiiitkä vapaa töistä!!! =)

Selkää särkee edelleen, aamulla oli "mukava" ajella kun ei oikein asentoa löytynyt...ja nyt taas istutaan tässä toimistotuolissa :(

Syysmarja rv 27+0
 
Syysmarja
Haloo haloo, missäs kaikki ovat?!?!?!?!?

tulin vain nostamaan ylemmäs, kun oltiin jo tippumassa toiselle sivulle :(

Eikö kellään olisi edes nlakuulumisia?!?!?

Syysmarja rv 27+0
 

Yhteistyössä