WAB+ 15

  • Viestiketjun aloittaja *Hena*79
  • Ensimmäinen viesti
Helmiina
Toinen päivä lomalla ja touhuamista tuntuu riittävän... Pitää touhuta nyt kun energiaa ja kuntoa vielä riittää... Mulla on jotenkin koko ajan sellanen olo, että aika loppuu kesken. Vaikka tässä ”pahimmassa tapauksessa” on vielä 8 viikkoa jäljellä. Se tuli vain oikeastaan sen jälkeen, kun ensimmäinen vauva syntyi meidän kuukausiketjuun ja laskettu aika oli kaksi päivää mun jälkeen! Vauva voi hyvin eikä tarvitse edes tehohoitoa. Haluaisin myös saada tämän kämpän myytyä ennen Natiaisen syntymää. Pienen vauvan kanssa on vaikea reagoida näyttöihin sun muihin... Ja tietysti muutenkin se olisi sitten pois mielestä. Ehkä kun tän viikon on kotona niin, niin ehtii jo rauhoittua... :)

Tulevaisuuden peloista ja ajatuksista olette puhuneet. Onhan se ihan normaalia, että pelottaa. Elämä kuitenkin muuttuu täydellisesti! Olen nyt saanut aika läheltä seurata hyvän kaverin elämää joulukuussa syntyneen esikoisen jälkeen ja kuunnella hänen juttujaan vauva-arjesta. Heidän pienokainen on ns. helppo vauva ja silti laittanut elämän täysin uuteen järjestykseen. Kuulemma kaikki muuttuu vessassa käymistä myöten. Eikä esim. lounasta tai päivällistä ole voinut syödä yhdessä miehen kanssa sitten joulukuun... :) Mutta silti ystäväni on kertonut elävänsä elämänsä parasta aikaa, vaikkei olisi voinut uskoa noin täydelliseen muutokseen! Onneksi mulla on vanhemmat, sisko, sukulaisia ja ystäviä paljon täällä ympärillä, joten apua saa aina tarvittaessa.

Limee, musta toi liina on tosi hyvän oloinen. Tykkään erityisesti noista kavennetuista päistä, jotka on helppo solmia.

Pp, panadolia (tai mulla taitaa olla jotain muuta parasetamolivalmistetta...) olen uskaltanut ottaa aivan normaalisti. Se on turvallinen lääke raskauden aikana, niin kuin muuten moni muukin... Usko vain ”asiantuntijaa”... ;)

Viiville tervetuloa takaisin!

Täytyypä alkaa suunnitella ruokaa...

Helmiina ja Natiainen 33+6
 
Minttu36+3
Huomenta!

Se nainen joka sano mulle aika törkeesti oli sellanen puolituttu. Aika tärkeetä joka tapaukessa.

Oon alkanu oottamaan tota synnärille menoa ihan todenteolla! Nyt on viimeset vauvanvaatteet koneessa pesussa. Ne pitäs vielä silittää ja sitten pedata vauvanpeti niin sitten sais vauva tulla..
Onhan tässä nyt kotona muutakin tekemistä, niinkuin noi keittiön kaapit pitäs saada järjestykseen ja ikkunat pestyä.. Mutta en ota niistä ressiä.
Vessaremppa alkaa valmistua. Se on ihan vaan pientä viilausta vaille valmis. Siitä tuli aika hieno, vaikka ite sanonkin. Ihana oli päästä siitä vanhasta 70-luvun muovimattovessasta eroon! Nyt voi vauvan peppua pestä puhtaassa ja uudessa vessassa..:)

Seuraavaksi ois tarkotus mennä tonne ulos. Ihan mahtava ilma! Katotaan jos saisin Pikku-Ihkunkin hereille.
Ai, nyt alko jo jotain tuntua, kun lupailin raitista ilmaa. :) Soittelin tossa puoli tuntia pianolla lastenlauluja eikä vaavi reagoinu mitenkään. Se tosin on ihan normaalia, kun yleensä se keskittyy kuuntelemiseen ja sen jälkeen alkaa viuhtoa.

Mutta aurinkoista päivää kaikille!

Minttu & Pikku-Ihku 36+3
 
-Viivi-
Terveisiä sauvalenkiltä! Kylläpä vaan piristi. :) Tosin mulle kävi niin, että ennenkuin ehdin ulos, oli aurinko mennyt pilveen. Koko taivaan peittää harmaa pilvimassa ja sumua leijuu ilmassa. Pöh. Aika hyvin jaksoin lenkkeillä, ainoa vaan että vasen kankku alkoi vihoitella loppumatkasta. Aina välillä tuikkaisi tosi kipeästi tuonne pohkeeseenkin asti.

Hei, onkohan Hena lähtenyt synnyttämään, kun ei ole useampaan päivään käynyt Elleissä?!?!!?

Jeps, nälkä iski taas kerran, nyt tekemään herkullista tonnikala-pastasalaattia!

Viivi ja N.
 
*Hena*79
Juu ei olla synnyttämässä, tietokone teki lakon tuossa viikonloppuna enkä ole päässyt nettiin ollenkaan!!
Nyt kone taas pelittää, palaan kommentoimaan myöhemmin tai huomenna.
 
Piparminttu-Pipsa.
Tervehdys leidit! :)

Ja iloisia terkkuja np-ultrassa, siellä se Piipiäinen köllötteli peukalo suussa! :) Oli aivan uskomaton tunne nähdä sellainen ihan oikean vauvan näköinen olento siinä ruudussa. Kätilö oli tosi mukava ja kertoi tosi tarkkaan, missä oli mitäkin. Aivot oli niin kuin pitikin, sydän löi, kaikki raajat oli oikeissa paikoissa, varpaatkin näkyi ja välillä Piipi aukoi suutaan ja nieli lapsivettä! En olis uskonu, et 14.viikolla vois saada jo noin selvää kuvaa. :) Mieskin oli ihan haltioissaan ja tuijotti ruutua hymyillen. Kuulemma näytti ihan pojalta. ;) Piipi oli juuri nukkumassa ja kätilön piti tökkiä sitä hereille. Näytti ihan kuin Piipi olis vaan loukkaantuneena kääntäny kylkeään, et hei, ei mua saa häiritä kesken unien. ;)

Ultra kesti lähes 45 minuuttia, koska kätilö ihmetteli selän alla olevaa ihmeellistä kohoumaa. Se ehti jo luulla, että kyseessä olis joku selkäaukile eli et Piipin selkä ei olis sulkeutunu ja hermot/ suolisto olis kasvanu siihen ulkopuolelle. Arvaa vaan huolestuttiinko me! Se kutsui toisenkin kätilön paikalle ja yhdessä ne tutki kuvaa ja yritti saada Piipin vaihtamaan asentoa. Me oltiin ihan kauhusta jäykkänä... Sit lopulta osoittautui, et Piipi oli jemmannu napanuoran selän alle ja se aiheutti sen kohouman. Nimittäin kun Piipi suostui lopulta vaihtamaan asentoa, sen selkä olikin yhtäkkiä ihan normaali ja napanuora oli vaihtanu paikkaa. Kätilö koetti saada meidät vakuuttuneeksi et kaikki on OK, mut ainakin mie olin koko päivän sen shokin vallassa. Tuntuu et nyt vasta alkaa uskoa, et kaikki tosiaan on hyvin.

Tässä vielä muutama mitta: pää-perämitta noin 7cm, pään halkaisija 23mm, reisiluu 1cm, niskaturvotus 2mm. Laskettu aika muuttui hieman, nyt se on 11.9. (syyskuun 11. kuulostaa aika dramaattiselta...) Nyt on siis koossa tasan 13 raskausviikkoa. :)

Viivi, liity ihmeessä seuraan jos vain suinkin pystyt. :) Kivahan se olisi, jos tulisi monta wabilaista paikalle!

Minttu, oli kyllä aika törkeä se matami, joka alkoi sulle valittamaan sun masusta. Tuollaisilta sais jäätyä kieli kiinni ikuisiksi ajoiksi rautatolppaan!

Meiramille tsemppiä viimeisiin päiviin neiti-ihmisenä. ;)

Helmiina, varmasti tuntuu hurjalta kun joku synnyttää oman lasketun ajan läheltä ja jo nyt. HUI! Mut toivottavasti teidän Natiainen pysyy masussa loppuun saakka ja saatte myytyä sen asuntonne ennen kuin pikku nyytti päättää tulla maailmaan. :)

Kerron huomenna töissä mun raskaudesta, jännittää vähäsen vaikka pari sen jo tietääkin. Pitää leipoa loppuun tuo suklaapiirakka...

Mukavaa illan jatkoa! :)

PP ja yöunensa menettänyt Piipi rv 13+0
 
Piparminttu-Pipsa.
Tuliskohan tää päivitetty lista nyt oikeaan paikkaan? ;) Laitoin tän nimittäin jo tuonne haaveilijoiden puolelle huolimattomuuksissani. *hups* Eli nyt tuohon on päivitetty mun uusi la. Ja huhuilen yhä Riikkaa mukaan listalle...? :)

WAB+ 15

Synnyttäneet:
26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
26.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen TYTTÖ 26.12. 3780g 52 cm
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen POIKA 25.1. 2850g 48cm

Odottajat:
28.3.07 Hena, vm79, ensimmäinen
31.3.07 Minttu, vm85, ensimmäinen
18.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen
2.5.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen
11.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04)
21.5.07 Syysmarja, vm80, ensimmäinen (km 6/06)
26.5.07 Pikkutiikeri, vm80, ensimmäinen
26.5.07 Peppi, vm80, ensimmäinen
23.7.07 Limee, vm82, ensimmäinen
30.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen
19.8.07 Meirami vm82, ensimmäinen
11.9.07 Piparminttu-Pipsa, vm83, ensimmäinen
6.10.07 Lumi81, vm81, toinen (miehelle ensimmäinen)
 
*Hena*79
No ei taas nukuta, eli hyvin joudan kukkumaan täällä.

Tosiaan, melkein vieroitusoireita ehti tulla kun en ole kolmeen päivään päässyt nettiin!! No nyt on kone huollettu ja entistä ehompi. Lisättiin samalla tuplasti muistia, niin homman pitäisi toimia jatkossakin paremmin.

Paljon on taas ehtinyt tapahtumaan, yritän tässä kommentoida jotain.

Pp:lle onnittelut ultrasta! Hienoa, että kaikki oli kunnossa. Ja peukut huomiselle "tiedotustilaisuudelle" töissä, muakin jännitti silloin ihan kamalasti ja pelkäsin esimiehen reaktiota. Mutta kaikki suhtautu onneksi tosi kivasti!

Tuteista, tosiaan luonnonkumitutista saattaa helpommin irrota paloja ja sen lisäksi jotkut vauvat saattavat allergisoitua luonnonkumille. Itse olen ostanut juuri silikonitutteja, tuttipulloihin vielä semmoisia anatomisesti muotoiltuja, joiden pitäisi ehkäistä ilman joutumista mahaan.

Tosiaan, ihanaa kun läheiset ja ystävät huolehtii, mutta vähän alkaa jo ottamaan päähän nuo "joko kohta syntyy" kyselyt. Ja varmaan tulee vaan lisääntymään nuo soittelut. Toinen, joka vähän ärsyttää, kun tietyt tuttavat painostaa lähettämään viestiä sitten kun lähden synnyttämään. Tietysti nyt äidilleni laitan viestin siinä vaiheessa, mutta en kyllä kaikille kavereille laita sanaa kiertämään. Jotenkin kaipaisin vähän enemmän yksityisyyttä tähän odotukseen ja tulevaan synnytykseen, ei se muille kuulu!!

Ei mitään uutta omassa navassa, vauva potkii ja liikkuu edelleen jatkuvasti, alavatsassa viiltelevää kipua ja painon tunnetta.. Liikkuminen on aina vaan vaikeampaa. Päivittäin pyrin silti käymään vähintään kerran 20 min lenkillä ulkona. Tavoitteena olisi kaksi lenkkiä päivässä. Sen lisäksi kevyttä jumppaa päivittäin vaihtelevin liikkein. Onneksi en ole selkäkivuista joutunut kärsimään, johtuu varmaan ahkerasta selkälihasten jumppaamisesta.
Tavoitteena pitää vaavi vielä ensi viikon loppuun asti sisällä, sen jälkeen aloitan metsästämään supistuksia liikuntaa lisäämällä ja kevätsiivouksella!

Juupajuu.. kaikki alkaa täälläkin olla valmiina vauvan tuloon. Sänkykin on pedattuna. Hankin vielä Ikeasta kaksi muotoonommeltua aluslakanaa pinnasänkyyn ja toisen patjansuojuksen. Tuo äitiyspakkauksen suojus oli aika pieni, ja ajattelin laittaa sen vaunukoppaan. Taas tuosta Ikean suojuksesta saa leikattua kaksi pinnasänkyyn riittävää palaa.

No se tältä illalta, täytyy vielä käydä vähän vilkaisemassa muita ketjuja.

Hena 36+6
 
Minttu 36+4
Huomenta!

Pp:lle onnittelut ultrasta! Oli varmaan aika hurjaa, että epäilivät aukiletta, mutta hyvä että kaikki oli ok!

Henan liikuntatavotteet kuulostaa aika lupaavilta! Itse en kyllä veny 2 lenkkiin per päivä + jumppaan. Se yks lenkki per päivä on enemmän mun aikatauluun ja jaksamiseen sopiva. Nyt vaan pitää kaikkien mammojen muistaa mennä varovasti, kun tuolla ulkona (ainakin täällä päin) on melko liukasta!

Sai eilen viimeisetkin vaatteet ja lakanat silitettyä vauvalle. Nyt vielä pitäs pedata pinnis valmiiksi tulokkaalle. Sen jälkeen vielä sairaalakassit molemmille. Sitten onkin periaatteessa kaikki vauvaa varten valmiina.

Mulla on jemmassa omista puskista kerättyjä vadelmanlehtiä. Vadelmanlehtitee kuulemma auttaa käynnistämään synnytyksen. Se on tietysti ollut tähän saakka pannassa, mutta ajattelin että jos sitten alkaisin 37+ viikolla sitä vähän jo juomaan. En tiedä uskallanko kysyä asiaa neuvolasta. Jos pitävät mua ihan vastuuttomana äitinä kun tahalleen alan käynnistellä kotitoimin synnytystä (kolmen ässän lisäksi)..

Mutta nyt päivän toimiin...

Minttu 36+4
 
*Hena*79
Huomenta vaan!

Huomenna olisi taas neuvolakäynti aamulla ja illasta ensimmäinen perhevalmennus.. Saa nähdä jaksanko/viitsinkö edes mennä tuohon valmennukseen. Turvotus on muuten lisääntynyt taas ihan selvästi, jalat on tuosta nilkkojen yläpuolelta ihan pinkeät. Olen yrittänyt hieroa niitä siskoni (urheiluhieroja ammatiltaan) ohjeiden mukaan ja nostaa kintut aika-ajoin kattoa kohti. Vähäksi aikaa turvotus näillä konsteilla laskee, mutta pian on taas saman näköiset. Kuuluu vissiin asiaan näillä viikoilla.

Vähän jännittää tuo verenpaineen mittaaminen huomenna. Ajattelin pyytää, että josko saisin itse tehdä sen (eli siis painaa sitä käynnistys nappulaa), niin että täti poistuisi huoneesta hetkeksi. Kun mulla on ihan selkeesti ollu sitä jännitysverenpainetta, niin saattaisi ehkä vähän helpottaa. Samoin jännitän vaa'alle nousua, painoa oli tullut viimeksikin niin paljon..

Vai vadelmanlehtiteetä.. täytyypäs katsoa josko löytyisi luontaistuotekaupasta.. Taidamme kuitenkin ensiksi yrittää ihan vaan seksin voimin, ainakin tähän asti sillä keinoin on saatu hyvin supistuksia aikaiseksi.
Kiva seurata tuota maaliskuisten ketjua, kun siellä on alkanut kunnolla tapahtumaan!

Juu, lähdenpä tästä päivän askareisiin!

Hena rv 37
 
Syysmarja
Huomenta huomenta!

Käväisin tuolla haaveilijoitten puolella onnittelemassa Riikkaa, toivottavasti "eksyy" tänne puolelle mahdollisimman pian, tuoden mooooonta muutakin mukanaan =)

Pp:lle onnittelut ihanista ultranäkymistä, ja onneksi selvisitte säikähdyksellä vaan...mitä se Piipi niin isää ja äitiä pelästyttää?!?!?! =) mutta on se ihanaa nähdä se oma pikkuinen siellä massusssa *niisk, muistelee omia ultriaan kyynel silmäkulmassa*

Jaahas, meidän seuraavat poksahtajat suunnittelee jo vaikka mitä koppakonstejä suppareiden tuloon, mä voisin edelleen heittää täältä muutaman, sen verta supistelee joka päivä.... ja mä en tosiaan voi edes kuvitella liikkuvani, heti kun lähtee 50 metriä pidemmälle kävelemään, niin jo on olo niin tuskainen, että hyvä kun takaisin kotiin pääsee :( että voin vain haaveilla noista teidän liikuntakerroistanne :( *nyyh*

On se muuten hassua, miten koko massu heiluu ja möyrii kun pikkuinen vähänkin liikkuu =) sitä on niiiiiin ihanaa katsella :) ja arvatkaapa vaan, miten mun päivät meneekin, makaan sohvalla masu paljaana ja koputellaan vauvan kanssa vuorotellen =) että meneehän se odotus näinkin....jotenkin vaan kaipaan kuitenkin muiden ihmisten seuraa, kun yksin kotona makoilen. Onneksi olette te olemassa , kiitos siitä!

Joopa joo, mä taidan lukea sähköpostin ja miettiä sitten, mitä tekisi...

Syysmarja rv 29+2
 
*Hena*79
Täytyy tosiaan yhtyä syysmarjan kommenttiin; ONNEKSI olette olemassa ja ONNEKSI on tämä palsta. Olisin jo varmaan tullut mökkihöperöksi muuten! Ei nuo kaksi 20 min lenkkiä päivässä niin hirveästi aikaa kuluta. Minäkin iltaisin makoilen sohvalla ja katson kun vauva möngertää nahan alla. Hauskan näköistä tosiaan! Aamulla kun pikkuinen venyttelee niin maha ottaa ihan uusia muotoja!! Mutta tosiaan, kyllä tulee seurattua telkkarista kaikki mahdolliset sarjat. Ja onneksi siskollani on myös sellainen työ, että pystyy soittelemaan pitkin päivää.
Välillä harmittaa, kun mies painaa niin ahkerasti koulun ja työn välillä, että meidän yhteinen aika rajoittuu lähinnä viikonloppuihin, mutta onneksi jaksaa!! Ja meidän kaikkien tulevaisuuden eteen hän kaiken tekee *virtuaali rutistus miehelle*!! Kesällä hän onneksi lomailee enemmän ja saamme vähän laatuaikaa perheelle, mutta syksystä alkaa taas aika raju rutistus opintojen/työharjoittelun/työn välillä.

 
Syysmarja
Huh, Hena, sulla tosiaan alkaa jo lähenemään tuo synnytys ihan toden teolla!
Voi kun mullakin menis seuraavat 10 viikkoa tosi nopsaan....vaikka sitä kait on turha toivoa...

Hei, oletteko pesseen vauvan vaatteet jollain hajustamattomalla pesuaineella? Nestemäisellä vai pulverilla?
Kuulin meinaan sellaista, että se nestemäinen olisi parempaa kuin pulveri?!?!?!?
Ja oletteko pesseet juuri niissä lämpötiloissa, mitä vaatteisiin on merkitty, siis ekalla kertaa, ennen käyttöä?
Syysmarja se taas täällä tyhmänä kyselee =)

Syysmarja rv 29+2
 
Aurora Vee
Synnyttäneet:
26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
2.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen TYTTÖ 26.12. 3780g 52 cm
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen POIKA 25.1. 2850g 48cm

Odottajat:
28.3.07 Hena, vm79, ensimmäinen
31.3.07 Minttu, vm85, ensimmäinen
18.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen
2.5.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen
11.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04)
21.5.07 Syysmarja, vm80, ensimmäinen (km 6/06)
26.5.07 Pikkutiikeri, vm80, ensimmäinen
26.5.07 Peppi, vm80, ensimmäinen
23.7.07 Limee, vm82, ensimmäinen
30.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen
19.8.07 Meirami vm82, ensimmäinen
11.9.07 Piparminttu-Pipsa, vm83, ensimmäinen
6.10.07 Lumi81, vm81, toinen (miehelle ensimmäinen)
 
Aurora Vee
Synnyttäneet:
26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
27.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen TYTTÖ 26.12. 3780g 52 cm
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen POIKA 25.1. 2850g 48cm

Odottajat:
28.3.07 Hena, vm79, ensimmäinen
31.3.07 Minttu, vm85, ensimmäinen
18.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen
2.5.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen
11.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04)
21.5.07 Syysmarja, vm80, ensimmäinen (km 6/06)
26.5.07 Pikkutiikeri, vm80, ensimmäinen
26.5.07 Peppi, vm80, ensimmäinen
23.7.07 Limee, vm82, ensimmäinen
30.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen
19.8.07 Meirami vm82, ensimmäinen
11.9.07 Piparminttu-Pipsa, vm83, ensimmäinen
6.10.07 Lumi81, vm81, toinen (miehelle ensimmäinen)
 
Aurora Vee
Jestas mitä sohlausta... Eli Viktor syntyi tietenkin 27.10... Edellinen päivä oli laskettu aika jolloin synnytys käynnistettiin, mutta poika näki päivänvalon vasta seuraavana päivänä.

Ihme juttu, että rupeaa kaipaamaan loppuraskautta varsinkin silloin kuin odotin esikoistamme kun lukee teidän loppuraskauksista. Nauttikaa nyt viimeisistä päivistä ja viikoista, vaikka kestävätkin luvattoman pitkään! Ihanaa loikoilla sängyssä tai lyllertää lenkillä rauhallisesti lintujen viserrystä kuunnellen...

Aika hassua tuo Helmiinan kaverin vauva-arki kun ei kuulemma pääse vessaan taikka syömään samaan aikaan miehen kanssa. Sellaistahan se tuppasi olemaan esikoisen kanssa. Nykyään on kaksi lasta ja lähes joka päivä syödään samaan aikaan. Vaikka harvemmin ruoastaan NAUTTII, se on totta. Aika usein meikäläinenkin juo aamukahvia, lukee lehteä, imettää ja viihdyttää kaksivuotiasta samaan aikaan. Siinä tarvitaan noin viisi kättä ja hyvää organisointikykyä. Mutta onnistuu! Tosin en muista mitä lehdessä luki...

En mitenkään halua mollata ensimmäisen lapsensa saaneita, tämä on vain hauska havainto - toisen lapsen kanssa on huomattavasti rennompi. Esikoista aikanaan viihdytti ja sylitteli koko päivän eikä malttanut jättää yksikseen sekunniksikaan, ettei muka tekisi hallaa vauvan kehitykselle. ;D
 
-Viivi-
Huomentapäivää! Kivaa kun niin moni on jo tänään ehtinyt kirjoittelemaan. :)

Pp:lle onnea hienoista ultranäkymistä!! Harmi että jouduitte pelästymään -onneksi turhaan! Usko vaan, kyllä Piipillä on kaikki kunnossa. Kuulostaa siltä, että häntä on eilen zoomailtu ultralla niin tarkkaan, että olis ihme jos jotain olisi jäänyt huomaamatta! :)

Hyvä juttu, Hena, että kone on taas kunnossa! Sä olet nykyään niin ahkerasti linjoilla, että mun epäilykset heräsivät heti kun ei useampaan päivään kuulunut mitään! :) Mutta parempihan vauvan on kasvaa massun sisäpuolella vielä vähän aikaa.

Ohhoh, Henan ja Mintun lenkkeilyt kuulostaa siltä, että mun pitää ryhdistäytyä! Oon ollut koko raskausajan tosi laiska liikkumaan. Tietty töissä kimpoileminen on vaatinut veronsa ja olen ollut iltaisin tosi väsy, mutta silti. Pitää siis yrittää saada itsensä liikkeelle tänäänkin...paitsi että olin ajatellut lähteä vähän shoppailemaan. ;) -Mutta tuleehan siinäkin käveltyä, vai mitä...?! Heh.

Tuo mitä Aurora sanoi ensimmäisen ja toisen lapsen eroista, pitää varmastikin paikkansa. Hyvällä kaverilla on kaksi lasta ja huomaan selvästi, miten eritavalla vanhemmat suhtautuvat toiseen. Hössöttävät paljon vähemmän ja antavat lapsen olla välillä rauhassakin! ;) Mä voin jo nähdä itseni oman vauvan kanssa: en varmaan laske ensimmäisten viikkojen aikana hetkeksikään silmistäni jollei mies tai joku ole "vahtimassa"... No ei, pitää yrittää ottaa rennostikin! (Onnistuu varmaan tosi helpolla!)

Iiks, aurinko kurkistelee pilvien takaa ja heti paljastuu kissankarvat pitkin parkettia! *Huokaus* Pitää kai alkaa siivoamaan kun ei ne taida tuosta muuten mihinkään kadota. Kummityttö on tulossa huomenna yksikseen meille kylään, enkä kyllä kehtaa "palauttaa" häntä vaatteet kissankarvoissa, niin että eipä tässä nyt auta laiskotella.

Mukavaa päivänjatkoa!

Viivi-lomalainen ja Napero, rv 19+2
-Ihan kohta puolivälissä!

 
*Meirami*
Heips!

Mulla on selkä ihan rikki :(((
Nyt parina iltana ollut kotona kamalan hanka olla illalla ,kun oon jäänyt jonhonkin asentoon jumiin, ja miehen pitänyt tulla auttamaan mut siitä asennosta pois kun ei vaan ole saanut itseään liikutettua!
Nyt sitten kun tuossa touhuilin työjuttuja vähän huonossa asennossa, niin sainpahan selän jo päivällekkin kipeäksi!!!! realy nice! Saas nähä missä asennossa täällä könötän loppu illasta.

Meillä on nyt vielä yks työntekiä saikulla, niin oon sitten tuuraillu senkin vuoroja, ja tullut tehtyä vähän pidempiä päiviä (dollarin kuvat silmissä tietysti) niin se varmaan sitten kans rasittaa tuota selkää enemmän.

Anteeksi heti vali vali viestin aloitus :D:D

Mutta PP'llä ihana ultra takana :D
Se on kyllä niiiiiiiin ihana fiilis katsoa sitä pienen pientä ihmistä siitä näytöltä! Hurja kun meni Piipi silleen säikäyttään teidät! Mutta onneksi sitten kaikki hyvin :)

Viiville siivous intoa :D mä just puunailin töissä paikkoja, ja jostain pitäis vielä löytää virtaa siivota kotonakin!! Mutta kun on 10h töissä + 1h matkoihin, niin jotenkin on virta vähissä kotona....

Äh, nyt menen taas kierimään itsesäälissä tämän selän kanssa!

Meirami 16+3
 
***minttu
Syysmarja oon pessyt vauvanvaatteet nestemäisellä sensitive -pesuaineella. Mulla itellä on allergiaa, joten tarkkaan valitsen senkin takia jo pesuaineet. Ennen käytin pulveria, mutta jotenkin tuntui, että sitä jäi aina vähän vaatteisiin, siksi siirryin nestemäisiin pesuaineisiin.
Kaikki vaatteet oon pessy 40*C, koska en jaksa alkaa lajittelemaan vaatteita pesulämpötilojen mukaan. eikä niitä nyt niin paljon ole että saisin monta täyttä koneellista jos pesisin täysin ohjeistuksen mukaan. Hyvät niistä tuli noinkin. :)

Hena, mulla autto jossain vaiheessa tuo sauna, mutta ei enää. Seksistä tulee sellanen tietty paine alas, mutta ei varsinaisia supistuksia. :( Sitä käynnistelykonstia on silti kiva kokeilla joka kerta. En tiedä toimiiko tuo vadelmanlehtitee, mutta ajattelin kokeilla, kun kesällä kuulin että se vois toimia. Saa sitä teetä kyllä luontaistuotekaupastakin.
Älä ota ressiä neuvolasta. Tässä vaiheessa sitä turvotusta on jo monilla ja verenpaineetkin herkemmin korkeella. Mulla on myös tuo jännitysverenpaine. Neuvolassa se on huomattu ja mulla otetaankin paineet aina kaksi kertaa. Toinen on AINA matalampi. Niin ja siitä painosta. Sulla on ilmeisesti aika paljon kertynyt nesteitä kun on niin paljon sitä turvotusta. Sen takia se painokin nousee enemmän. Ihan ymmärrettävää. Siitä ei kannata ottaa paineita. Mulla on turvotusta vaan ihan vähän, joten ei se paino synnytyksen jälkeen sitten tipukkaan yhtään niin paljon kun sulla! :)

Auroran pointin ymmärrän. Ekan lapsen kanssa (ainakin minä) yrittää mennä kaiken maailman kasvatusoppaiden mukaan. Toisen kanssa osaa varmaan ottaa rennommin. Minä ainakin olen sellanen "suoritus vanhempi", eikä se oo välttämättä hyvä asia. Mutta kaippa sen toisen kanssa jo osaa vähän relata.

Meirami, hae saikkua jos selkä on pipi. Se ei oo yhtään hyvä asia että raataa puolikuntoisena raskaana ollessa(kaan)!Kokemusta on...

Viiville hauskaa siivouspäivää!

Lenkille....? Tänään on ollu niin outo päivä. Nukahdin sohvalle kolmeksi tunniksi (heihei tulevat yöunet, tervetuloa yökukkuminen!) ja kun heräsin niin supisteli tosi paljon. Se meni kuitenkin ohi nopsaa. Vähän pelottaa että nukuinko jotenkin vaavin päällä (paino masulla) kun niin supisteli... Toivottavasti en. Ulkona on ihan pilvistä, mutta taidan käydä pienen pyrähdyksen silti.

Minttu 36+4
 
riikkaa.
Tervehdys!

Ihan vaan varovasti tulin kurkkaamaan tälle puolelle... =) Plussa/haamu tuli maanantaina ja tänään varmistustestillä jo vähän vahvempi viiva. Tämä riittäköön mulle, en aio murehtia noita viivojen vahvuuksia tämän enempää. Laskettu aika on laskurin mukaan 11.11.2007. Tärppi tuli kolmannesta kierrosta.

Pari viime päivää on ollut ristiriitaisia ajatuksia (mitä ihmettä me on menty tekemään, oliko tässä mitään järkeä, mitä äiti sanoo, osataanko me kasvattaa lasta jne). Mutta suuri ilo ja onni nousee aina pintaan ja naamalla on pepsodent-hymy 24/7. =D Marraskuuhun on pitkä aika ja kaikenlaista voi sattua... Olen kuitenkin luottavainen ja toiveikas. Olen päättänyt, että asukilla on kaikki hyvin kunnes toisin todistetaan.

Alkuraskauden ultraan en varmaankaan ole menossa. Sain nimittäin selville, että uudessa kotikaupungissa tarjotaan peräti yksi ilmainen ultra. Se tehdään neuvolassa viikolla 10-12 ja sen tarkoituksena on vain todeta raskaus ja sikiöiden määrä sekä määrittää la. Niskaturvotusta ei mitata, vaikka se olisi kyllä noilla viikoilla ihan mahdolista! Joten rahanmenoa on tiedossa np-ja rakenneultran takia ihan riittävästi (yksityisellä ja tietty omalla kustannuksella...), ja pidän niitä tärkeämpinä kuin ar ultraa.

Onko muuten ihan ok, että soitan neuvolaan vasta muuton jälkeen, kun olen virallisesti uuden paikan kirjoilla? Muuton tienoilla on rv 6+.

Mitään varsinaisia oireita mulla ei vielä ole. Eilen illalla oli järkyttävä turvotus ja maha kuin ilmapallo. Tissit on vähän arat ja janottaa.

Olo on edelleen tosi epäuskoinen. Olen ihan varma, että a) tämä kaikki on vain unta tai b) olen tehnyt kaksi virheellistä testiä... :)

Sorppa, nyt tuli pelkkää omaa napaa. Yritän päästä teidän jutuista kärryille ja kommentoida paremmalla ajalla.

Riikka ja huimat 4+3 =)
 
*Meirami*
Ihanaa Riikka että uskalsit tulla kuikkimaan :) Täällä ollaankin sua jo odoteltu *halaus*
Mä taisin myös varata ensimmäisen neuvolan siinä rv6-7 tienoilla. Voi tosin olla että muistan väärinkin, mutta ihan tämmönen fiilis mulla ois....
Toivottavasti pääset mahdollisimman vähillä oireilla : ) mullahan ei oikeestaan juuri mitään oireita valtavan väsymyksen lisäksi ollut. Pahoinvointi jaksokin oli aika lyhyt, eikä mitenkään kova edes.
Ja ristiriitaisia ajatuksia täällä ainakin riittää vieläkin :) mutta hyvin se menee!

Minttu, en taida vielä saikkua kuitenkaan hakea. Ensviikkolla vain kaks päivää töitä, ja sitten hääjärjestelyiden pariin... niin jospa jaksaisin sinne asti :)

Lauantaina on muuten miehen mummon hautajaiset pohjanmaalla :( sinne pitää lähteä perjantaina (heti klo 21. kun pääsen töistä!!)

Mites muuten, eikös Riikkakin suunnitellut häitä tuossa jokunen aika sitten!? Mikäs teillä aikataulu?
 
Helmiina
Päivän kaupunkikiertely suoritettu. Saldona kumiankka isyyspakkaukseen... No, jotain kuitenkin. Näin kaupungilla toisen pallomahan, joka raahasi kahta lastentarvikeliikkeen kassia mukana. Tuli jotenkin sellainen olo, että mitä kaikkea ihmiset oikein hankkivat vauvaa varten... :) No, taitaa mullakin olla vielä vaikka mitä hankkimatta.

Henalle onnittelut vauvan täysiaikaisuudesta! Noista synnytyksen käynnistämiskonsteista... Mun kaverilla on joku cocktail, jolla oli saanut oman ja yhden toisen kaverin synnytyksen käynnistymään. Ainakin siideriä ja risiiniöljyä siihen tuli... ;) Pitää muistaa pyytää sitten, kun olo alkaa käydä liian ahdistavaksi.

Ihanat ultrakuulumiset Pp:llä! Onnittelut niistä! Kylläpäs se Piipi on aiheuttanut sydämentykytyksiä tuleville vanhemmilleen jo noin alkutaipaleella... :)

Onnittelut Riikka ja tervetuloa tälle puolelle! Tiedän muuten vain kaksi kaupunkia, joissa tarjotaan vain tuo alkuraskauden ultra ja toinen niistä on kotikaupunkini... ;)

Syysmarja, minä ostin Omon Sensitive nestemäistä pesuainetta. Aikaisemminkin olen aina käyttänyt noita nestemäisiä, kun niistä ei jää niin helposti jäämiä vaatteisiin niinkuin Minttukin sanoi. Huuhteluainekin oli joku allergialiiton suosittelema. Pitäisi varmaan alkaa pikkuhiljaa pestä noita ihania pikku vaatteita!

Lähettäkää tännekin se aurinkoinen ilma, josta olette eilen ja tänään puhuneet! Aika harmaata on nimittäin täällä päin...

Helmiina ja Natiainen rv 34
 
*Hena*79
Hei, uusi tulokas! Tervetuloa Riikka ja onnittelut plussauksesta! Kysele vaan sitten ihan kaikkea, me kyllä jaksetaan vastata. Eka neuvolakäynti annetaan vissiin yleensä viikolle 8, eli ehdit ihan hyvin soittamaan viikolla 6. Itse soitin heti plussattua ja olin itse asiassa tosi pettynyt kun sain ajan vasta kuukauden päähän!! Ekaan käyntiin mennessä olinkin jo itse ehtinyt selvittämään netistä kaiken mahdollisen, eikä neuvolassa tullut varsinaisesti uutta tietoa.

Tulin juuri lenkiltä, ihanaa tuo keväinen auringon paiste *puhaltaa aurinkoa Helmiinalle päin*. Viime metreillä teki vähän tiukkaa kun alkoi alavatsaa nipistelemään oikein toden teolla. Piti hetkeksi pysähtyä talon kulmalla, jotta jaksoin kiivetä rappuset ylös toiseen kerrokseen. Meidän talossa ei ole hissiä..

Juu, varmaan sitä esikoisen kanssa tulee olemaan paljon herkempi kuin seuraavien lasten kanssa, mutta kyllä minulla on tavoitteena käydä vessassa ja istua syömään miehen kanssa. Huom tavoitteena... :)
Ja onneksi on tuo kantopussi, niin kulkeehan se muksu siinä mukana vaikka vessaan jos nyt kovin kiukuttelee.

Täytyy yrittää ottaa rennosti tuon neuvolan kanssa. Itse asiassa sain tänään tädiltäni lainaksi semmoisen ranneverenpainemittarin. Ihan normaaleita lukemia olen saanut, jopa yllättävän alhaisia. Täytyy ottaa mittari huomenna neuvolaan mukaan ja verrata siellä heidän mittarin lukemiin, niin tietää jos mittarin antamat arvot heittää. Neuvolassahan varmaan kalibroidaan mittarit vuosittain.

Liikkumisesta. Näin loppuvaiheessa vaikka se liikkeelle lähtö onkin aina työlästä ja tekisi mieli vaan löhöillä, niin minä ainakin olen huomannut miten hyvältä tuntuu kun saa sen pienenkin lenkin tehtyä. Vatsa toimii paremmin ja lonkan alueen kivut hellittää. Ja toi mun jumppaaminen on todella rentoa, eli punnerran seinää vasten (käsilihakset ja yläselkä), teen pieniä joustoja polvilla (reidet, peppu ja ala-selkä), pyörittelen lantiota (tuntuu vaan hyvältä), nostelen vähän käsipainoja.. eli ei mitään sen rankempaa!! Kaikenlainen venyttely tuntuu kanssa hyvältä.

Vauvan vaatteiden pesusta. Tosiaan, nestemäisestä pesuaineesta jää varmasti minimaalisin määrä jäämiä vaatteisiin. Itse kyllä pesin silti Miniriskin jauheella. Taisin pestä melkein koko äitiyspakkauksen sisällön nyt ekan kerran 60 asteessa, luin kyllä pesuohjeet. Mulla oli lisäksi kasa harsoja ja muutama kestovaippa niin sain hyvin täydet koneelliset pestyä. Mutta tosiaan, vast edes yhdistelen pyykit tilanteen mukaan.

Auroora, ymmärrän toisaalta miksi kaipaat tätä loppuraskautta.. on tässä ne omat kivat juttunsa. Kun saa vaan keskittyä itseensä ja haaveilla päivät pitkät.
Mutta kyllä tämä pallomaha alkaa jo väsyttää, olisi kivaa käyttää jo muitakin vaatteita!

Nyt syömään, kamala nälkä!!

 
riikkaa
Huomenta!

Kiitos tervetulotoivotuksista! Kateellisena lueskelin teidän aurinkoisista säistä. Täällä tulee nytkin lisää lunta vaan. Ei keväästä tietoakaan. Mutta kaipa se tulee tänäkin vuonna... =)

Meiramille tsemppiä selän kanssa. Ota nyt rauhallisesti, ettei häissä tarvii selän kanssa kärvistellä. =) Meillä ei hääsuunnitelmat ole edenneet vieraslistaa pidemmälle. Heti vuodenvaihteen jälkeen saatiin tietää että muutto on edessä. Ei sitten ehditty järkätä häitä enää täällä vanhalla paikkakunnalla. Ja on tässä vielä sellainenkin juttu, että meitsi on ortodoksi, eikä ortodoksinen kirkko vihi avioliittoon suuren paaston aikana (eli helmikuun puolivälistä huhtikuun puoliväliin). Mietitään tota hääjuttua taas sitten kun ollaan asetuttu uuteen kaupunkiin.

Helmiina, sä taidat asua Kuopiossa? Muistelen vaan, kun oli joskus puhetta siitä kerrostalosta, jossa itsenäisyyspäivänä on joka ikkunalla ne kaksi kynttilää... =) Me ei olla muuttamassa Kuopioon, vaan Keski-Suomeen. Kävittekö te yksityisellä np- ja/tai rakenneultrassa? Satutko muistamaan mitä maksoi? EIhän ne hinnat tietty joka kaupungissa oo samat, mutta tietäis edes suunnilleen.

Ihanaa lukea, kun osa miettii jo synnytyksen kotikäynnistystä ja vauvanvaatteiden pesua. Tuntuu että marraskuuhuh on vielä ikuisuus... Pesuaineista sen verran, että mä vaihdoin nestemäisiin aineisiin kun ostettiin oma kone. Noissa pulvereissa on (osassa) kaikenmaailman zeoliitteja yms, mitkä voi kasaantua sinne koneen uumeniin. Opiskelija-asunnon pesutuvassa sen sijaan käytin pulvereita ihan surutta. =)

Hena, mulla on kanssa valkotakkiverenpainetta. Ja sitten kun sen tietää etukäteen, niin jännittää sitä mittausta vielä enemmän ja sitten alapaineet huitelee jossain yli sadan. No, yleensä kolmannella mittauskerralla on saatu painokelpoisia tuloksia...

Syysmarja, otahan rauhallisesti siellä kotosalla. On kyllä tosi ikävää jos ei mihinkään voi liikkua. Toivotaan, että tilanne rauhoittuu ja supistelut lakkaa!

Pp:llä oli ihania ultrakuulumisia! Huh, kylläpä se Piipi säikäytti. Mutta ihanaa, että kaikki on hyvin. Joko kerroit raskaudesta töissä? Millainen oli vastaanotto?

Pistänpä tähän pikku gallupin (ja sortsit, jos tää tulee jo sadatta kertaa...). Eli missä vaiheessa alkoi masu näkyä? Mietin vaan niiden häiden kannalta, ehditäänkö pitää ne ennen kuin alkaa näkyä.

ON: Eilen huomasin, että nännit (siis ne ulkonevat nipukat) on kasvaneet. Ja niillä on ihme kestonöpötys meneillään, ei puhettakaan että voisi pitää toppaamattomia liivejä. =) Lisäksi toisessa rinnassa on tullut pari isoa verisuonta pintaan. Tosi kauniin näköistä...

Joo, huomenna olisi tarkoitus lähteä miehen ja sen vanhempien kanssa viikoksi (aagh) Lappiin. Jo ennen plussaa mietin, että miten ihmeessä jaksan niitä (siis miehen vanhempia.. =)) ja jokapäiväistä hiihtämistä tai laskettelua koko sen ajan. Ja nyt pitää vielä peitellä tätä siunattua tilaa. Pitää tosissaan toivoa, ettei tule pahoinvointia tms. Anoppi on kuitenkin ihan fiksu ihminen, joten kovin köykäset peitetarinat tuskin menee läpi. No, sitä on turha murehtia etukäteen. Katsotaan kuin käy. =)

Riikka 4+4

(Vanhasta tottumuksesta meinasin toivottaa hurjia plussatuulia... =D)
 
*Hena*79
Terveiset neuvolasta. Verenpaineet nyt ihan ok, 122/94, mutta hoitaja sanoi että jos ilmenee päänsärkyä ja näköhäiriöitä niin pitää soittaa sairaalaan. Voi olla merkkejä raskausmyrkytyksestä nimittäin. Pissa oli tosin puhdas, eli sen puoleen ei huolta. Painoa oli tullut kilon verran viime viikosta, sf mitta 35, eli huima kasvupyrähdys (vähän kyllä epäilen, että vauvalla oli peppu pystyssä, mitta viime viikolla oli lääkärin mukaan 32..). Ja jalat turvoksissa, eli osa painonnoususta selittyy sillä.

On se vissiin pakko mennä tänään illalla siihen perhevalmennukseen, niin innokkaasti hoitaja siitä puhui.. ei kyllä yhtään huvittaisi, mieskään ei pääse mukaan, joten olisin varmaan ainoa "pariton" siellä.. No jos tänään käyn, niin sitten voin jättää ne loput kaksi vaikka väliin.
Hoitaja yritti pelotella, että saattaa mennä yliajalle. Minä jaksan vielä pitää toivoa yllä, että saan nyyttisen syliin vielä maaliskuun loppuun mennessä. Jotenkin ristiriitaisia nuo lääkärin ja hoitajan kommentit. Viime viikolla lääkäri sanoi sisätutkimuksen jälkeen, että vauva on jo tosi alhaalla, ei kuitenkaan kiinnittynyt, ja veikkaili että syntyy varmaan laskettuun aikaan mennessä. No tänään hoitaja oli sitä mieltä, ettei vauva niin alhaalla ole (kokeili vatsan päältä) ja alkoi tosiaan puhua yliajalle menemisestä?!?

Nyt rupesi harmittamaan kaikki.. taidan olla vaan yliväsynyt huonosti nukutun yön jälkeen ;-(

Hena rv 37+1
 
Aurora Vee
Hena,
laskeutumisella ja synnytyksen alulla ei välttämättä ole mitään yhteistä! Mullakin esikoinen kiinnittyi tietääkseni vasta laitoksella.

Ajatella, että vuosi sitten olin uusi tulokas täällä WAB-odottajissa... Nyt on iso pojan lötjäke lattialla leikkimässä leikkikaarellaan. Kaksi vuotta sitten olin viimeisilläni esikoisen kanssa (syntyi lopulta rv 41+5 Henan laskettuna aikana), ja kolme vuotta sitten oli vain muutama päivä häihimme. Kahdeksan vuotta sitten huomenna oli ensitreffit tulevan mieheni kanssa. Tulee oikein tippa silmään, me olemme keskittäneet nämä perhetapahtumat maaliskuulle. =)

Riikkaa, onnittelut plussasta!

Toivotteleepi Aurora ja Viktor 4½kk
 

Yhteistyössä