WAB +21

  • Viestiketjun aloittaja -Meirami-
  • Ensimmäinen viesti
Aurora Vee
Syntyipäs se Syysmarjan poika vihdoinkin! Johan mä ehdin epäillä että se olisi maailmanhistorian ensimmäinen lapsi joka jää vatsaan asustelemaan. =D

OIKEIN LÄMPIMÄT ONNITTELUT!

Synnytys kuulosti menneen oikein hyvin, sekin oli kiva kuulla.

Ei muuta tällä kertaa, flunssa vaivaa edelleen perhettä - varsinkin tämä mamma ei ota toipuakseen millään. Eilinen reissu ilmastoidussa autossa vilustutti uudestaan ja nyt epäilen jo korvatulehdusta. Pienikin ponnistelu (sopiva sana odotuspalstalle) aiheuttaa kaamean hien, eikä vaan säästä johtuen. Johan nyt on markkinat, kohta kaksi viikkoa tätä on kestänyt eikä loppua näy. Mutta mökkikärpänen puri tosissaan viikonloppuna ja olis kauhea hinku takaisin! Juhannuksena sitten, j o s o l l a a n t e r v e i t ä . . .
 
Limee
Hellurei!!

Pitkästä aikaa koitan saada kirjoiteltua tännekin jotain.

Ensimmmäisenä ONNITTELUT PEPILLE, PIKKUTIIKERILLE JA SYYSMARJALLE pienistä nyyteistä!! Kiva, että olette jakaneet synnytys kokemuksen meille muille. Itselläkin se alkaa uhkaavasti lähenemään...

Meillä oli viimeviikolla viimeinen perhevalmennus ja siellä oli pitämässä imetyksestä luentoa jokin imetystuki ryhnäläinen. Kovasti olivat pulloruokintaa ja tutin antamista vastaan, vauvalle kuulemma liian vaativaa opetella monta eri imemistekniikaa kerralla. Nyt sitten olenkin ihan sekaisin, että kuinka toimia. Tottahan on, että vauva saattaa alkaa vierastamaan rintaa jos pulloruokintaa on usein tarjolla. Tutti ja pullo on kuitenkin varastoon jo valmiiksi ostettu, aika sitten näyttää kuinka ne otettaan sieltä käyttöön.

Loma on mennyt hurjaa vauhtia ja reissattukin on kahteen otteeseen. Tämän viikon lopulla alkaisi sitten virallisesti äitiysloma. Nopeasti on aika mennyt kohta olen ollut neljä vikkoa kotona eikä yhtän ole tullut aika pitkäksi =).
Omassa olossa ei ole edelleenkään valittamista. Ainut on tietysti, että tämä helle vie oman veronsa, eikä aina tahdo muistaa, että kaikkea ei tarvi yrittää tehdä samalta istumalta, mutta kun ei tahdo oikein osata vain olla.

Limee 34+0
 
Pikkutiikeri80
Heipat ketjuun!

Pikkumies on päikkäreillä joten äipällä hetki aikaa kirjoitella... Tänään oltiin sitten ekaa kertaa kolmestaan ulkona (minä, vauva & koira) kun isukki palasi töihin. Pikkumies oli siis kantoliinassa; hyvin sujui vajaa puolen tunnin lenkki, varsinkin kun vastaan ei tullut muita koiria. Meidän 8kk:n ikäinen ylivilkas koira-neitimme kun on alkanut ärhentelemään muille dogeille niin, että saa ihan kaksin käsin pidellä remmistä kiinni. =o Pikkumies on ollut koko aamun hieman känkkäränkkä-tuulella, johtuiskohan äidin nauttimasta eilisestä sapuskasta, jossa kiitettävästi paistettua sipulia ja valkosipulia sekä parsakaalia? Onko muut "vauvautuneet" huomanneet omien syömisten vaikuttavan vauvanne mahdollisiin vatsavaivoihin? Meidän herralla ainakin pärisi koko yön takapää siihen tahtiin että hyvä ettei peitto heilunut...! ;) Ja aamulla tosiaan ähistiin ja kitistiin siihen malliin että osa ilmasta oli yhä eksyneenä suolen sokkeloihin. Ehkäpä se siitä...

Jee, muutkin liinailee!! Meillä liinana babyidean Mam earth trikooliina, ja kuten Helmiina sanoitkin, vois liina olla "hieman" paremmin ilmastoitu... Eli näillä hellekeleillä ei toi trikoinen liina ole mitenkään ihanteellinen, mut näin vasta-alkajana en uskalla vielä kokeilla noita kudottuja, kun jo hiukan sillä Vauva-lehden tilaajalahja-liinalla testasin; painajaismaista... Ainakin ihan tollaisen pienen saaminen liinan sisään ilman raajojen vääntymistä ym. mukavaa. Mutta toi "Yamo baby carrier" näytti TODELLA kätevältä! Ollaankin miehen kanssa puhuttu että hankittais just joku ergo-repun tapainen kantoväline kun herra hiukan kasvaa, joten luulen että toi Yamo vois olla meillekin hyvä vaihtoehto. Tykkäsin erityisesti siitä mokan värisestä versiosta. Kestovaipoista olen ajatellut hankivani ensi alkuun muutaman Fuzzi bunz-täyttövaipan (hyvä jälleenmyyntiarvo) ja muutaman hamppu/luomupuuvilla-nauhavaipan joilla voi vaipattaa lapsen koko vaippaiän. Ihan pienellä vaippa taitellaan sopivan kokoiseksi, sisälle voi laittaa lisäimuksi vaikka harson tms. ja päälle vaikkapa villahousut tai PUL-kuoret. Alapuolella linkki kyseisen vaipan myyjän sivuille:
http://www.ommo.fi/index.php?page=HH_Strap
Samaisesta liikkeestä ostin kantoliinan, ja myyjä kovasti kehui noita nauhavaippoja; materiaalissa hamppu tekee vaipasta erityisen imukykyisen ja toimii kuulemma hyvin hiukan isommallakin lapsella.

Älä ole Helmiina moksiskaan toisten ihmettelyistä ym. perhepetiä kohtaan. Kukin tyylillään, eikös? Ja tärkeintä mun mielestä että kaikki perheenjäsenet saavat tarpeeksi ja laadukasta unta. Meillä herra nukkuu ensimmäisen unipätkän (2-4 tuntia) omassa korisängyssään meidän sängyn vieressä, mut viime yönäkin sorruin taas ottamaan hänet viekkuun ekan syötön jälkeen kun oli tosiaan sitä mahavaivaa ja herra nukahtaa viekkuun kuitenkin paremmin kuin omaan sänkyyn. Mulla ei sinänsä siis ole mitään perhepetiä vastaan, mutta kun meillä on jo se kissa ja koira siellä sängyssä, niin oma uni on monesti aika huonolaatuista kun säpsähtelen hereille tarkistamaan ettei kumpikaan elukoista nuku vauvan päällä tai muuten vaan tassuttele yli... Kinkkistä ja hiukan stressaavaakin. :(

Nopeasti on taas tämäkin päivä edennyt, kohta pitää taas lähteä koiran kanssa ulos. Ahdistaa vaan jo valmiiksi sen liinan pukeminen päälle ja tuon pienen lämpöpatterin sullominen sen sisälle tällä helteellä. No, "onneksi" huomiseksi on jo luvattu viilenevää. Kaipaan jo hiukan sadetta! Ja niin kaipaa varmasti luontokin.

Sadetta siis odotellessa... ;)

Pikkutiikeri ja Pikkumies 2vkoa 5pvää
 
Hena ja Henri
Mukavaa kun mammat ovat aktivoituneet kirjoittamaan!

Kestovaipoista: Minähän niitä olin innokkaana kokeilemaan ryhtymässä, mutta alun vaikeudet veivät ne ajatukset mielestä. Ehkä vielä joskus...

Liinailu: Aluksi kannoin poikaa Vauva-lehden mukana tulleessa liinassa. Samoja kokemuksia kuin teillä, eli kehtoasennossa ei viihdytty! Sammakkoasentoon vaan. Nyt olen jättänyt liinan ja siirtynyt Peanut Shellin kantopussiin. Tosi kätevä, ja poika nukkuu siinä tosi mielellään. Ja siis kehtoasennossa! Näin hoituvat myös pienet kävelylenkit ja neuvolassakäynnit. Tuossa tuo nytkin kellottelee. Ja pianhan saa pojan nostaa jo pystyasentoon.

Vaunuissa meidän poika viihtyy vain jos nukkuu. Muuten alkaa hirmuinen huuto.

Perhepeti on loistava ratkaisu. Meilläkin nukuttiin samassa sängyssä liki 4 viikkoa. Nyt poitsu nukkuu vuoroin vaunuissa vuoroin pinnasängyssä. Mutta vieläkin etenkin aamuisin otan pojan nukkumaan pariksi tuntia viereen tai rinnan päälle. Myös jos on päivälllä jääneet päikkärit väliin ja on kovin kiukkuinen, niin parhaiten saan rauhoittumaan kun nostan rinnan päälle nukkumaan.

On muuten TODELLA ÄRSYTTÄVÄ tuo alareunan mainos. Hidastaa tätä tekstin syöttöä ärsyttävästi, kokoajan tulee virheitä!!!

Kaikilla teillä muilla mammoilla taitaa imetys onnistua? Mullahan se homma tyssäs heti alkumetreillä.. oletteko miettineet milloin aloitatte maistattamaan perunaa? Mulla suunnitteilla aloittaa tuossa kolmen viikon päästä kun tulee 3 kk täyteen. Poika kasvaa niin huimaa vauhtia, ettei maito riitä pitämään nälkää poissa kuin pari tuntia. Luulen, että meilläkin pitenee yöunet kun ei nälkä enää kiusaa.

Hena ja Henri 9 vko 2 pv
 
Helmiina
Hei, miksi mulla ei ole mitään mainosta... Selaimena käytän Mozillaa, johtuukohan siitä...?

Pikkutiikeri, noi Fuzzi bunz -vaipat olikin juuri niitä, joista puhuin käytettyinä myymisestä. Aivan loistava jälleenmyyntiarvo ja menevät esim. tuolla kestovaippainfon kirpparilla silmänräpäyksessä. Nuo Cuddlet ovat myös sellaisia. Kannattaa todellakin satsata sellaisiin, jotka saa myytyä hyvällä hinnalla. Fuzzeja mulla löytyy 5 kpl S-kokoisina ja M-kokoa ajattelin hankkia jopa enemmän. Jos perhepetiä ihmetellään, niin ihmetellään myös kestovaippoja (kertikset on NIIN käteviä) ja liinailua (rattailla on NIIN helppo liikkua joka paikassa). Ja nyt helteillä ihmetellään sitä etten anna vauvaraukalle ollenkaan vettä juotavaksi. Sukupolvien väliset erot huomaa helposti...

Tuteista ja pulloista: On totta, että imuotteen harjoittelu voi hankaloitua, jos alusta lähtien käyttää niitä. Se on muutenkin ihan tarpeeksi haastavaa niin äidille kuin vauvallekin. Pullosta Nelli on kuitenkin saanut joitain kertoja, kun mulla on ollut asioita. Työkaveri myös muistutti, että kannattaa harjoitella tuota pullosta juomista, heidän kuusi kuukautta vanha poikansa ei suostu pullosta juomaan, kun harjoittelu oli unohtunut. Samaa olen kuullut muiltakin. Tutia Nelli ei osaa syödä. Vaikka välillä koitetaankin tarjota. Pahat vanhemmat yrittävät tyrkyttää, että tyttö rauhoittuisi iltakitinöiden aikaan... ;)

Hena, imetys on onnistunut alusta asti. Päivisin syödään 1-3 tunnin välein. Nuo tunnin välit keskittyvät iltatankkaukseen. Yöllä välit ovat 3-7 tuntia, ensimmäinen pätkä pidempi. Kiinteitä ruokia aletaan antaa sitten, kun neuvolasta käsketään... :) Puolivuotiaaksi kai suositus olisi täysimettää, mutta ainakin kavereilla on alettu maistelemaan kiinteitä neljän kuukauden iässä. Meilläkin muuten Nelli on erittäin huono nukkumaan päivällä. Puolen tunnin torkkuja vetelee, mieluiten tietenkin sylissä, mutta myös leikkimatto tai sitteri käy... Työkaverin tyttö oli kuulemma samanlainen mikrotorkkuja ja heti kiinteiden aloituksen jälkeen alkoi nukkumaan kellon ympäri. Eli toivottavasti meillekin käy niin. Onneksi Nelli on yleensä hyväntuulinen hereillä ollessaan ja viihtyy jopa leikkimatolla yksin, joten saan edes jotain omia juttuja tehtyä.
 
Hena ja Henri
Kävin lisäämässä kaksi kuvaa msn:n. Ihania kuvia Helmiinan ja Pikkutiikerin vaaveista!!

Jos joku muuten haluaa liittyä msn yhteisöön, niin laittakaa s-postia mulle henajapapunen at hotmail.com niin laitan kutsun.
 
-Viivi-
Tervehdys! Täällähän on käyty vilkasta keskustelua kestoilusta ja liinailusta! :) Hyvä niin, mä olen molemmista (erityisesti kestoilusta) pihalla kuin lumiukko! (Vai pitäiskö näin kesällä sanoa ´linnunpelätti´;) ?) Molemmat kyllä kiinnostaa ja kestoilua olen ajatellut josko ainakin kokeilisi. Kaikki nuo termit ja erilaiset vaippojen osat on mulle täysin vieraita, kun en ole jaksanut aiheeseen vielä paneutua...Pää pyörällä luin teidän ammattilaisten kirjoituksia! :) Koskahan sitä saisi itsestään irti sen verran, että tutustuisi aiheeseen kunnolla?!

Meillä mies haluaisi rintarepun, mutta tuollainen Yamo voisi olla kivempi, minkä Helmiina oli tilannut. Mä tykästyin myös siihen mokka-väriin. Aika hintavalta kuulostaa näin äkkiseltään, mutta mulla ei kyllä ole hajun palaakaan siitä, mitä muut maksavat. Osaako kukaan sanoa, miksi tuo Yamo on/olisi parempi kuin esim. Babybjörnin rintareppu?

Meiramille kiitos ihanaisesta runosta! :)

Kiva kun Helmiina, Hena ja Limekin olitte ehtineet naputtelemaan kuulumisia! :)
Henristä ja Nellistä on tosi söpöjä kuvia msn:ssä!
Nellillä taitaa olla vähän punaiset hiukset?! :)
Henri on meilläkin pojannimien Top5:ssä, mutta saatetaan hylätä se, kun miehen suvusta (suht läheltä) löytyy jo yksi...

Mites Pp:n neuvolakäynti sujui? Oliko mitta kohdallaan? Ihanaa ja rentouttavaa lomaa ympäri Suomea! Toivottavasti ehdit aina jossain välissä laittaa kuulumisia! :)

Meillä on ensimmäinen perhevalmennuskerta huomenna. Aiheena synnytys & kivunlievitys. Harmillista kun mies ei pääse osallistumaan, joutui taas tänään lähtemään työmatkalle! :/ Toivottavasti mua ei ala pyörryttää jos katsotaan joku verinen synnytysvideo... Mä siedän aika huonosti tuollaisia tositarinoita leikkauksista yms.! *Päässä kohisee jo kun ajattelenkin ko. "kauhuvideota"!*

Mä sain tänään kaverilta kassillisen neutraalin värisiä 50-60cm vaatteita. Tosin huomasin, että ne oli pääasiassa bodeja, eli housukauppaan tuli lähtö! :) Sain myös verhotelineen pinnasänkyyn, huomenna olisi tarkoitus lähteä metsästämään sopivaa kangasta. Tänään kävin jo yhdessä kaupassa, ärsyttävää kun tarjolla tuntuu olevan vaan jotain vaaleanpunaisia prinsessa-juttuja tai räikeitä värejä tai sitten poikien kuvia ja värejä! Mä haluan jonkun vaaleasävyisen ja rauhallisen, kuitenkin selkeästi kuvioidun, en kuitenkaan mitään pliisua! -Ai mitenniin vaativa?!? ;c)

Onko teillä muuten kuinka monta settiä lakanoita vauvalle? Meillä on nyt yhdet valmiina ostetut (aivan ihanat, Lauttasaaren Vaunu-Aitasta, suosittelen!!!) ja yhdet kankaat odottaa ompelua. Yhden valkoisen aluslakanan ostin tänään Prismasta, samoin pari frotee-alustaa. Kai vaunuihinkin pitää joku lakana laittaa? *Pyörittelee silmiään ihan pihalla tästä(kin) jutusta*

Pikkutiikeriltä piti kysyä tuohon kissaan liittyen: Sä sanoitkin, että vähän stressaavaa kun pitää vahtia, ettei vauva jää sängyssä karvatassujen jalkoihin. Onko teillä pinnasängyn päällä kissaverkko, vai miten varmistatte ettei misu mene sinne "pesimään" esim. päiväunien aikaan? Meillähän on siis kaksi kissaa ja asia mietityttää! Toisaalta tuo verkko tuntuu vähän liioittelulta, mutta toisaalta taas ei lainkaan...

Mintullekin olisi yksi kysymys: Sä puhuit, että olette lähdössä Italiaan nyt kesällä. Minkä ikäinen Milana on silloin? Kun meillä olis mahdollisuus lähteä "anopin" kanssa viikoksi Espanjaan lokakuun lopussa, eli Napero olisi silloin n. 3kk. Nyt mä vaan mietin, että mitä rokotuksia silloin on jo ehditty antaa? Mitkä pitäisi olla voimassa ennenkuin uskaltautuu ulkomaille? Vaikka eihän niin pieni vielä laita kyllä oikein mitään itse suuhunsa, mutta silti...

Jeps, eiköhän tässä tullut taas vähintäänkin riittävästi juttua mun osalta! Hyvät yöt! :)

Viivi ja Napero, rv 33+0
 
Helmiina
Viivi, tässä yksi linkki, missä kerrotaan rintarepun ja kantorepun eroista: http://www.kantoliinakanava.fi/kantoliinakanava/tekstisivu.tmpl?navi_id=292
Meillä on tuo Babybjörnin rintareppu käytettynä lahjoitettu, mutta kertaakaan en ole halunnut Nelliä siihen laittaa. Noita rintareppuja ei siis todellakaan suositella vauvoille. Tuo rintareppu sitäpaitsi maksaa ainakin saman verran. Yritä siis ylipuhua miehesi... :) Ergo ja Patapum ovat myös samanlaisia kantoreppuja kuin Yamo. Ehkä vähän jäykempiä. Niin ja Nellillä on hiukan punertavat hiukset. Niin oli minullakin vauvana... ;)
 
Sunni
Syysmarjalle onnittelut!! :)

Kiva että Omppukin on käynty jotain ilmoittelemassa itsestään, vaikuttaa että "alkusarjalaiset" ovat jättäneet meidät kokonaan :(
Lumi on ollut hiljaa, samoin piitu1, mitähän heillekin kuuluu...
Kohta kutistuu ja kuivahtaa koko WAB odotus, kun kaikki siirtyy synnyttäjien puolelle... Vauvahaavelijatkin siirtyvät plussauksen jälkeen muualle kuin tänne, mikäs meidän seurassa on vikana, hä? *murr*

ON: Neuvalassakin tuli käytyä, hemppa oli laskenut 110 eli rautatabua napsitaan päivittäin. Sf mitta oli jo 19 senttiä eli aika käyrän ylälinjoilla mennään.
Olokin on taas ollut mitä kamalin, oksettanut eikä ole saanut ruokaa suuhun. Tänään ei ole oikein voinut töissä kävelläkkään kun alavatsaan sattuu niin kovasti, pitää yrittää tulostella kaikki tarvittava omalla työpisteellä ja yrittää vaan istua ja piirrellä/kirjoittaa yhessä kohti :(

Kohta on jo juhannus, pääsee kunnolla maalle/mökille, tosin kauhulla odotan sitä hyttyshyökkäystä, miten siitä selviää?! hrr...

Sunni rv 22+
 
Omppu75.
:) Kyllä mä täällä taustailen, Sunni! Mutta jotenkin, ei millään pahalla kenellekään, on kieltämättä ollut vähän ulkopuolinen olo täällä.. Piitu taitaa vaikuttaa tuolla Pikkukakkosissa ainakin toisinaan ja ite olen kirjoitellut joulukuisissa ja ex-kermeissä.

Mites se Pp:n sf-mitta, eikös sulla eilen ollut mittaus..? Vai lähittekö te jo sinne reissuun..

Eipä täällä ihmeempiä, päivä kerrallaan.. töissä on aika kaoottista, kun porukkaa pitkillä saikuilla, mun työpari esim. että meinaa välillä olla motivatsuuni vähän kateissa.. lomaa odotellessa, eilen varasin Naantalin kylpylästä yön perheelle ja sit käydään Muumimaailmassa. Lomilta palatessa ollaan työparin kanssa vajaa pari viikkoa yhtäaikaa hommissa, sitten hän jää 5 viikon kesälomalle :/. Että kivasti sujuu tämä odotusaika raataessa. Ei vaan, ei tää fyysisesti niin raskasta ole, mutta henkisesti ehkä, kun on yksin vastuussa kaikesta.

Hyviä vointeja toivottelee
Omppu ja Toivo 13+6.
 
Sunni
Se on kyllä tosi Omppu että alkuraskaudessa täällä voi tuntea olonsa vähän "ulkopuoliseksi", sama homma oli itselläkin, alkuraskauden olin täällä hiljaa.. Nyt olen alkanut naputtelemaan sitten enemmän juttua.
Auttaisi varmaan paljon kun ilmestyisi muutkin alkuraskailijat tänne ihmettelemään tätä tulevaa taivalta niin olisi enemmän samalla "aikavyöhykkeellä" olevia :)
 
Piparminttu-Pipsa.
Tervehdys täältä Itä-Suomesta! :)

Eilen tosiaan istuttiin neljä tuntia junassa matkalla tänne mun kotiseudulle. Onneksi matka meni mukavasti ja sain jaloiteltua siinä käytävällä. Mukava kun olitte kyselleet siitä sf-mitasta, eilen oli tosiaan uusintamittaus. Menin ihan kauhusta kankeana sinne neuvolaan ja helpotus oli melkoinen, kun se terkkari tuumiskeli, että "On tämä ainakin 24 cm... ei kun tuleehan tästä 25!" Sitten se kutsui varmuuden vuoksi vielä toisenkin terkkarin siihen mittaamaan ja hän sai mitaksi jopa 26cm! Elikä ponnahdettiin samantien sinne keskikäyrän yläpuolelle! :) Ne molemmat terkkarit ihmetteli sitä lääkäriä, että miten se sai mitaksi vain 21cm. Ja sitä ihmettelen kyllä minäkin. No, onneksi kaikki on hyvin ja Piipi kasvaa ihan normaalia vauhtia. Tänäaamuna tuntui muuten ekaa kertaa potkuja ylävatsalla, jospa se olisi vihdoin kääntynyt edes hetkeksi raivotarjontaan. ;) Vaikka ne potkut on kuulemma paljon ikävämmän tuntuisia raivotarjonnassa... elikä pitäisi kai vaan iloita siitä, että potkut ei vielä pamahtele kylkiluihin.

Kiva kun täällä on ollut vilkasta keskustelua liinoista ja kestoilusta! Olen siis itse hurahtanut molempiin, en malttaisi odottaa et pääsee käytännössä kokeilemaan. Helmiinan esittelemä systeemi sisävaipoista ja villahousuista kiehtoo muakin eniten, vaikka noita harsojakin on tullut hommattua aika monta kappaletta. Pitää nyt katsoa, mikä tuntuu parhaalta ja voihan niitä vaippoja käyttää monia erilaisia sekaisin. ;) Mekin ollaan harkittu Patapumia tai Ergoa sitten joskus, kun Piipi on isompi (hassua puhua noin, kun Piipi on vielä masussa, hih!). Rintarepussa vauvat tosiaan näyttää aika raukoilta, kun jalat roikkuu suorina ja lonkat miten sattuu. :/

On tosiaan harmi, kun täällä ei ole paljoa näkynyt alkuraskauden kanssa painivia. Muistan itsekin, että se siirtymävaihe tänne oli hankalahko. Mut mulla kyllä auttoi se, että "tunsin" kaikki silloiset odottajat jo pitkältä ajalta haaveilupuolelta ja oli luontevaa tulla tuttuun porukkaan. Ja mulla ainakin meni ekat viikot siinä, kun kyselin vaikka mitä tyhmiäkin kysymyksiä, joihin kaikki jaksoivat ihanan kärsivällisesti vastailla. :) Elikä mukaan vain rohkeasti tänne kaikki wabilaiset! *mars mars*

Jaahas, kohta lähdetään moikkaamaan mun mummoa. :) Ihana nähdä hänet pitkästä aikaa! Outoa muuten, kun sataa. En muista, millon viimeksi pidin pitkähihaista paitaa...

Mukavaa päivää kaikille! :)

PP ja normaalikokoinen Poju rv 27 tasan! :)
 
*meirami*
pika moikka!

Mä voin kyllä kans yhtyä tuohon, että alkuraskaudesta oli kamalan vaikea kotiutua tänne.... en tiedä mistä moienen johtui. Ehkä osittain sekin, että kun ei tosiaan oikeastaan "tuntenut" täältä puoleta kovinkaan montaa, niin oli ehkä vähän ulkopuolinen fiilis, ja ehkä kun kaikkien kanssa kuitenkin niiiiin eri vaiheissa menossa.
Ehkä ei pitäisi olla niin jyrkkää rajaa haaveilu ja odotus puolella... en tiedä :)

Arvatkaas tytsyt mitä :(
Tänään on mun viimoinen netti päivä :( Eli tiedossa on pidempi tauko palstailuun.
Laitan tähän nyt mun s.postiosoitteen, niin jos joku joskus haluaa mua muistaa sitäkautta, niin käyn ainakin joskus aina postin lukemassa :)
eli lipsi82 @ luukku . com

Ihanaa odotusta, vauvan hoitoa ja kesää kaikille :)

terkuin Meirami rv 30+2
 
-Viivi-
Hieno juttu, että Pp:n sf-mitta oli kunnossa!!! =)

Kurjaa kuulla, että te alummassa olevat tunnette olonne ulkopuolisiksi!! :/ Tunkekaa vaan reilusti "jalkaa ovenrakoon" ja kertokaa omia kuulumisia tai kyselkää ihan mitä vaan! :) Vaikka on tuo tunne kyllä sinänsä ymmärrettävä, kun ei me olla (paitsi Omppu) oltu tuolla haaveilijoiden puolella samaan aikaan.

Mä voin ainakin pitää Meiramin kanssa s-postin kautta yhteyttä ja laittaa kuulumisia tännekin! Taidankin tästä hetikohta laittaa ekan viestin, niin Meirami saa osoitteen! :)

Helmiinalle kiitos tuosta linkistä rintarepun ja kantorepun eroista! Kyllä mä uskon että saan miehen pään käännettyä helpostikin. Se ei taida edes tietää, että ne rintareput on huonoja tai että vaihtoehtoja on. :) -Enpä tiennyt minäkään niistä huonoista puolista.

Äskettäin tulin ekasta perhevalmennuksesta! Jonkinverran jännitti mennä, etenkin kun piti mennä yksin, mutta mun mielestä kerta oli ihan iisi. Katottiin yksi synnytysvideo, eikä siinä kyllä mitään ällöä tai kauheaa näkynyt -onneksi! Meinasi vaan tulla kyyneleet silmiin siinä vaiheessa, kun vauva parkaisi ja kun tuore äiti sai vauvan rinnalle! :´)
Meitä oli vaan 4 äitiä ja 1 isä... kuvittelin että olis ollut isompi ryhmä. Kukaan muu ei oikein uskaltanut avata suutaan missään vaiheessa, mä sitten jotain kyselin tai kommentoin välillä, vaikka eipä siellä paljoakaan uutta asiaa tullut. (Kiitos tämän ketjun kattavan tiedonkulun! =) )
Napero oli lähes koko valmennuksen ajan tosi hankalasti mahassa. Poikittain siis edelleen ja lisäksi tunki vähän väliä oikeaan kylkeen tai kylkiluiden alle... Terkkari kysyi että tekeekö mun huonoa kun N. kerran oikein änkesi ja ilme taisi olla sen mukainen! (Sattui juuri puhumaan jälkeisten synnyttämisestä.) Tällä viikolla olisi sitten vielä imetysoppituntikin.

Nyt sohvalle löhöämään, valmennuksen penkit oli aika epämukavat.
Viivi ja Napero, rv 33+1
 
Pikkutiikeri80
Huomenet!

Viiville piti tulla pikaisesti vastaamaan sen kyssäriin elukoista... Eli meidän poitsu nukkuu toistaiseksi sellaisessa pienessä korisängyssä meidän sängyn vieressä, jonka päälle olen virittänyt ihan tavallisen vaunujen hyttyssuojaverkon. Eihän se sitä estä etteikö kissa vois kuitenkin mennä tassuttelemaan verkon päälle, mutta antaa kuitenkin pienen suojan. Ja äidinvaisto toimii ihmeellisesti, joka kerta kun kissa tai koira lähestyykin sänkyä -naps!- mä olen hereillä ja tarkistamassa tilanteen. :) Päivisin kun verkko on pois sängyn päältä, jopa meidän koira (10kg, n. 50 cm korkea) on kiivennyt korisänkyyn nukkumaan... Pikkuherra ei tietenkään ole silloin ollut sängyssä. Joten liian varovainen ei todellakaan voi olla. Myöhemmin, ehkä loppukesästä/alkusyksystä kun poitsu muuttaa omaan huoneeseen ja omaan pinnasänkyyn, pidetään huoneen ovi kiinni ja itkuhälytin päällä. Pinnasänkyyn siis tuskin hankimme kissaverkkoa tästä syystä. Jos te kuitenkin hankitte sellaisen, suosittelisin (ilman käyttökokemusta kylläkin) sellaista "raamillista" kehikkoa jossa kestävä punos ja joka vain asetetaan pinniksen päälle. En oikein luottais niihin verkkokainkaisiin suojiin, kissa voi kuitenkin ehkä painollaan ja kynsillään saada sen rikki jos hyppää pinniksen päälle... Tai mene ja tiedä, mutta itse luottaisin sellaiseen vankempitekoiseen punottuun verkkoon enemmän. Päiväunien aikana meillä makuuhuoneen ovi pidetään kiinni ja itkuhälytin päällä jos vaikka imuroin tms.

Pikkutiikeri ja Pikkumies 3vkoa

 
Viivi-
Pikkutiikerille kiitos opastuksesta lemmikkien ja vauvan yhteiseloon. Jos päädytään hankkimaan verkko, niin täytyy katsoa jos löytyisi tuo vankempi malli.

Hiljaista pitelee tänään ketjussa, missäs kaikki on!?

Vihdoin ja viimein tänään posti toi kauan(???) odotetun ilmoituksen äitiyspakkauksesta! :) Heti kun mies tuli töistä, käytiin laatikko noutamassa ja nyt se on jo tutkittu tarkasti! Voisi sanoa, että tykkäsin kaikista mitä sisältä löytyi, toisista tosikovasti, toisista vähemmän. *Huokailee tyytyväisenä* :)

Hassu juttu: Mies kotiutui viime yönä työreissusta ja oli syönyt jotain tosi valkosipulista... Yritin kyllä kestää, mutta yhden aikaan yöllä mun oli pakko siirtyä vauvanhuoneen vierassänkyyn nukkumaan! Ei siitä omassa sängyssä tullut mitään, yrjöt kurkussa! ;) Nyt haju on onneksi jo inhimillistynyt!

Viivi ja Napero, rv 33+2
 
*meirami*
Hihii, pääsimpäs vielä äkkiä käväseen koneella :D

Pakko oli tulla ilmoittamaan, että päätös äitiyspakkauksesta tuli eilen :D nyt sitten seuraavat 2 vk piinaa, että koska se on postissa!!!!

meirami 30+4
 
Pikkutiikeri80
Hiljainen päivä taas ketjussa?

Pikaisesti nauvolakuulumisia tulin kertomaan kun pikkumies koisaa... Pojalla noussut paino taas "ruhtinaallisesti"; yhdeksässä päivässä tullut 490grammaa! Nyt painoa siis 3870g, syntyessään 3080g. Pituutta oli tullut myös kiitettävästi, syntyessään oli 49cm, nyt 52,5cm. Terkka (sijainen) kehui pikkumiestä jänteväksi ja tarkkaavaiseksi pojaksi, kun seuraa jo niin tosi tarkkaan kaikkea mitä ympärillä tapahtuu ja osaa kohdistaa katseensa tosi hyvin. En tiedä oliko ilmavaivaa vai mitä, mutta herra väläytteli pari hymyäkin siinä neuvolan hoitopöydällä terkalle. Olin aika ihmeissäni (ja niin näytti terkkakin olevan) kun ei vastaavanlaisessa tilanteessa hymyile kotona, ainoastaan syömisen jälkeen puoliunessa suupielet hiukan kohoilee. Nyt herra tapitti silmät pyöreinä neuvolan tätiä kun täti kovasti puhui hänelle ja suu oli ihan ammollaan auki, ja yhtäkkiä ihan täydellinen hymy ja toinenkin! Siihen terkka vaan totes että kun herra on niin kovin tarkkaavainen ja "läsnä" niin alkaa todennäköisesti hymyilemään keskivertoa aiemmin. Ja sehän äidin mieltä kovasti lämmitti. =D

Meiramille kärsivällisyyttä äitiyspakkauksen odotteluun! Onneks 2 viikkoa menee nopeasti ja pääsette sitten ihastelemaan & penkomaan laatikon sisältöä. Toivottavasti olette yhtä tyytyväisiä sisältöön kuin Viivi oli. Ja varmasti olettekin, kuvissa ainakin näyttää niin ihkuilta tämän vuoden vaatteet ym.

Hiukan on väsy, vaikka viimeiset kaksi yötä oon saanut jopa hiukan nukkuakin. Meidän piti muokata meidän perheen yörytmiä, kun alkoi mennä ihan pipariksi yösyöttöjen ja muiden kanssa... Pikkumies otti tavaksi tankata maitoa aamu-puoli neljästä eteenpäin välillä saaden hirvittäviä raivareita tissille; seurauksena vaakatason imetysasennosta ja röyhtäyttämisen puuttumisesta koko aamupäivän kiusaavat mahavaivat ja tukkoinen rohiseva nenä, joka taas aiheutti sen ettei meistä tainnut kukaan nukkua kunnolla. Toisin sanoen meillä luovuttiin kokonaan "sängyssä ruokailemisesta", kun ei toimi niin ei toimi. Nyt sitten minä hoidan yön ekan syötön sohvalla istualtaan, röyhtäytän ja laitan pojan nukkumaan omaan sänkyynsä. Seuraava syöttö onkin sitten isukin heiniä ja tapahtuu siis pullolla, röyhtäytys ja takaisin nukkumaan. Näin saadaan sitten nukkua 3-4h putkeen ja jäi se aamuyön "lohtutissittely" pois. Luksusta... Aamukuudelta (noin) otan pikkumiehen viekkuun torkkumaan ja saatan hiukan antaa maitoa jos alkaa itkustamaan. Näin saan tunnin pari lisäaikaa nukkumiselle. :)

Hmm, tuleekohan telkkarista jotain hyvää tänään? Täytyykin mennä Telkusta katsastamaan ennen kuin pikkumies herää, nukkunut jo 1,5h. Palaillaan!

Hei, missäs Syysmarja vauvoineen luuraa??!! Haluaa kuulla miten teillä menee!!!

Pikkutiikeri ja Pikkumies 3vkoa 1pv
 
Syysmarja
Heipat!!!!

Täällähän se Syysmarja luurailee =)
Mies on ollut viikon isyyslomalla, siksi siis olen ollut nettipimennossa, kun konetta ei tosiaan ole avattu koko viikkona, tänään ekaa kertaa!!!

Arki on ihanaa!!!!
Prinssi nukkuu about 4 h ekan kerran -noin 22-23 aloitetaan yöunet -sitten syödään tisua sohvalla ja nukutaan toiset 3 h ja sitten syödään taas ja sitten nukutaan -mahdollisesti! -vielä about 2 h äidin kainalossa =) eli yöt sujuu hyvin.
Pari yötä on ollut vähän kinkkisempää, kerran "huudettiin" puoli 3 asti ja kerran puoli 12, mutta muuten hyvin.
Imetys on lähtenyt hyvin sujumaan, ainoa ongelma on että äidillä on niin matalat rinnanpäät, ettei hän saa kunnon otetta ja on käytettävä rintakumia apuna, mutta se on pieni paha, kun maitoa kuitenkin tulee.
Eilen illalla tosin oli kova huutokonsertti ja sen seurauksena oli PAKKO antaa pullosta maitoa -äidinmaidonkorviketta -50 ml, kun ei imetyksestä tullut mitään, prinssi ei suostunut ottamaan rintaa ollenkaan suuhun. :/
Päivisin nukutaan sellaiset pariin kertaan kunnola, nytkin on ulkona vaunuissa kolmatta tuntia =) ja iltapäivällä nukuttaan sisällä samaten joku 2-3 tuntia. Iltaisin sitten torkutaan joko sylissä tai sitterissä tai sohvalla maaten, kunnes on aika mennä yöunille.
Tuttia syödään täällä vaihtelevalla menestyksellä, jo laitoksella antoivat tutin suuhun, on kuulemma kova imemisen tarve pojalla, johtuen suurelta osin yliaikaisuudesta. Eikä me olla sitä häneltä kovin kärkkäästi poiskaan otettu, kun kerta imee rintaa normaalisti kuitenkin -pois lukien se eilisiltainen huutokonsertti! Ja pulloa ei saa tällä hetkell ollenkaan, paitsi siis eilen sai, kun ei muukaan auttanut. Mutta muuten siis ei saa pullosta ruokaa ollenkaan, niin kauan kuin äidillä vähäänkään maitoa rinnoista tulee.

Hirmuisesti ihmiset ovat huomioineet meidän perheenlisäystä, kortteja ja kukkia oli tullut valtaisat määrät sinä aikana, kun me vielä köllöteltiin sairaalassa =)

Mä en liinaile, enkä aio käyttää kestoja....en vaan tunne niitä "omikseni", anteeksi kamalasti!

Hei, te alkuraskaudessa olevat!!! Rohkeasti tänne vain, ei täällä tarvitse tuntea itseään millään tavalla ulkopuoliseksi!!!! Kuten Viivi sanoi, jalkaa oven väliin vaan!!! =)

Pp:lle onnittelut kunnon sf-mitasta, ihmeellistä se lääkärin mittaaminen *pöh ja höh*

Meillä tuo röyhtäytys ei oikein ota onnistuakseen, prinssi on vähän huono siinä vaikka isä ja äiti kuinka yrittävät auttaa asiassa :(

Kyllä on äidin -ja isänrakkaus! -noussut voimalla pintaan, niin kamalan suloinen vauva on! Ei malttaisi ollenkaan laskea silmistään pois, kun on niin ihanaa seurata kaikkea liikkeitä ja naaman liikkeitä =) *iiih*

Meillä vauva nukkuu pääasiassa omassa sängyssään, muutamaan kertaan -ja koko viime yö!!! =) -on nostettu väliin nukkumaan. Mutta pyritään siihen, että omassa sängyssään nukkuisi ainakin suuren osan yötä.

Niin, mitäs muuta vielä...omasta syömisestään: olen huomannut, että esim. kahvi ei meidän prinssin masulle sovi ollenkaan, joten olenkin jättänyt sen lähes kokonaan pois. Kupillisen päivässä suon itselleni, en muuta. Enkä ole syönyt hirveän mausteista ruokaa, kaaleja ja omeniakin vain max yhden päivässä. Muuta en ole huomannut, ainakaan vielä. =)

Pitäisikös meidän perustaa tuonne hoitopuolellekin joku ketju, vai mitä mieltä äidit olette?!?!?! Kyllä täälläkin voidaan kirjoitella, ei mulla sitäkään vastaan ole mitään.

Kk: kyllähän se tosiaan on ihan uskomatonta, että pari vuotta sitten aloin kirjoittamaan tänne, ja nyt se palkinto on kotona!!!! Vaikka tuo odotusaika -mulla varsinkin!!! -meni pitkäksi, niin kyllä se loppujen lopuksi kuitenkin oli lyhyt aika :) varsinkin kun palkinto on noin ihana ja kerrassaan rakas!

Tsemppiä kaikille kesän helteissä viimeisillään oleville, sekä tietysti ihan muuten vaan kaikille!!

Syysmarja ja prinssi 12 pv
 
Pikkutiikeri80
heissan!

Ihanaa että Syysmarjalla ja prinssillä arki sujuu. :) Oon itsekin muuten miettinyt josko pitäisi perustaa vauvanhoitopuolelle oma WAB-ketju? Mielellään itse kyllä kirjoittelen tänne odotus-puolellekin näitä vauvanhoito-juttuja, välillä vaan mietityttää josko nää meidän raskaanaolevat ihan kyllästyy vaippa- ja imetysjuttuihin..? Mitäs mieltä muut on?

Meilläkin valvottiin eilen puoli yhteen asti, kun herra kukkui ylhäällä yhdeksästä asti huutaen ja kiukutellen. En usko että masu vaivasi, vaan epäilen että muiden itkujen joukkoon on tullut uusi tuttavuus, nimittäin väsymys-itku. Kolme kertaa luulin herran jo nukahtaneen, kannoin sänkyyn ja viiden minuutin päästä alkoi taas huuto. Mikään asento tai heijaus ei kelvannut, vaipassa ei ollut mitään eikä tissikään kelvannut vaan sillekin raivottiin, epätoivoissani laitoin herran jopa turvakaukaloon joka rauhoitti hetkeksi ja sit taas itkettiin... Lopulta puoli yhden aikaan herra sammui kuin saunalyhty ja nukkui melkein neljään. Seiskalta herättiin seuraavan kerran syömään ja sitten nukuttiin äidin kainalossa vielä parisen tuntia. Mut ilman tissittelyä, imetykset tapahtuu meillä tosiaan nykyään vain äidin ollessa istuma-asennossa. :) Aloitettiin vasta tänään D-vitamiini kahdella tipalla (devitol) ja on takapää paukkunut siihen tahtiin että ilmaa ainakin näyttää aiheuttavan pikkumiehelle. Mutta ei suurempaa dramatiikkaa ole noista tipoista vielä seurannut. Katsotaan...

Huh, mies on siis jo töissä ja kolmatta iltaa tän viikon aikana poissa kotoa. Urheilujoukkueen saunailta... Blääh. Onneks mulle on tulossa kaveri kylään jotta on jotain aikuistakin seuraa välillä. En todellakaan halua rajoittaa toisen menemisiä, mutta ajattelin kyllä vaatia että jos max. pari kertaa viikossa olis harrastuksia ja muita ilta-aikaan, muuten voipi tämä äippä väsyä totaalisesti kun huolehtii yksin vauvasta, kodista ja koirasta...

Jahas, herra se tuolla jo huutelee ruokatilausta joten täytyy mennä! Päivänjatkoja!

Pikkutiikeri ja Pikkumies 3vkoa 2 pvää
 
Sunni
Tervehdys wabbilaiset!

Ompas täällä ollut suht hiljaista... Tulin heti aamusta innolla lukemaan kuulumisia täältä.
Itsellä meni kolme päivää sairaalassa maaten kun maha oli niin kipeä. Nyt kuitenkin kotona taas ja onneksi ihan kunnossa.

Tuo sairaala reissu pisti tosiaan miettimään, että pitäisiköhän sittenkin alkaa jo pikkuhijaa suorittelemaan nuita vauva järjestelyjä kun eihän sitä tosiaan tiedä missä kunnossa sitä sitten äippälomalle jäädessä on, kun aina miettii, että silloinhan sitä aikaa on... Pitää alkaa järjestelemään vaatehuone ja komerot uuteen uskoon. Uusia huonekalujakin on laitettu tilaukseen ja seuraavaksi metsästetään pinnasänky.

Voi kun jotku on päässeet hypistelemään äippäpakkausta :D
Miekin sain neuvolasta sen kelan lomakenipun. En tiedä milloin sen sitten palauttaisi... Mikseipä ihan hyvissä ajoin, kelastakaan kun ei tosiaan tiedä kuinka ripeä se halutessaan on ;)

Vauvavakuutus se vieläkin jaksaa hämmästyttää... Vakuutusyhtiöillä kun tuntuu olevan niin eriliasia ne vakuutuksien sisällöt. Mistä yhtiöistä te olette ottaneet vauvavakuutuksen?

Sunni ja kohta huomenna pyörähtää jo rv 23
 
Piparminttu-Pipsa.
Moikka!

Pikaisesti vastaan vain Sunnille, eli meillä on vakuutukset If:ssä. :)

Ollaan kohta lähdössä Pyhälle viikoksi, saattaa olla etten pääse lainkaan koneelle. Siispä toivottelen jo nyt oikein mukavaa juhannuksen aikaa kaikille wabilaisille, niin pienille kuin isoillekin. ;) Kiva kun synnyttäneet jaksaa käydä ahkerasti kertomassa kuulumisia! Ja ei mua ainakaan haittaa ne, päinvastoin on mukava lukea arjen sujumisesta yms. Ja teiltä saa hyviä vinkkejäkin eli älkää meitä ainakaan kokonaan hyljätkö, vaikka hoitopuolelle siirtyisittekin! :)

Hyviä vointeja ja aurinkoa toivottelee

PP ja Poju rv 27+4
 
Pikkutiikeri80
Huomenta!

Minäkin tulin pikaisesti vastaamaan Sunnille, että meillä on kaikki vakuutukset Turvassa. Vinkkinä sanoisin, että kannattaa ehdottomasti kilpailuttaa vakuutusyhtiöt niin, että lasketuttaa ns. pakettihinnan. Eri vakuutuksissa kun on kuitenkin hintaeroja, joten loppusumma ratkaisee, ja keskittämisalennukset yms. vaihtelevat vakuutusyhtiöittäin.

Ei pelkoa PP että mä ainakaan hylkäisin tätä porukkaa. :) Ja kiva jos jaksaa meidän mammautuneiden jutut kiinnostaa. Ja eikä aikaakaan kun itsekin turisette samoista aiheista... ;) Samoin mukavaa juhannusta teille sinne Pyhälle!

Viime yö oli taas aika ruljanssia. Herra nukahti n. 22.30, me miehen kanssa mentiin sänkyyn vasta puolilta öin. Herra heräsi syömään 00.30 (en ollut vielä ehtinyt edes nukahtamaan) ja seuraavan kerran jo kahden jäljestä. Vaihdettiin vaippa, syötiin ja laitoin herran takaisin omaan sänkyyn. Mutta... sit ei uni maistunutkaan vaan alettiin huutamaan, joka jatkui jonnekin puoli neljään, herätin miehen ja hän meni toiseen huoneeseen hyssyttelemään vauvaa kun mä olin ihan poikki vielä edellisestä yöstä. Oli kuulemma huutanut tunnin putkeen, sit nukahtanut ja nukkui seiskaan. Unisaldona viime yöstä siis vajaa 5h unta... Aamulla nukuttiin sohvalla vielä reilu tunti, minä ja poitsu siis, isukki nukkui koiran kanssa makkarissa. Eli vaihtelevia nuo yöt meillä, ehkäpä se rytmi joskus löytyy...
 

Yhteistyössä