WAB+ 9

  • Viestiketjun aloittaja Helmiina
  • Ensimmäinen viesti
Helmiina
26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
26.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen
28.3.07 Hena, vm79, ensimmäinen
31.3.07 Minttu, vm85, ensimmäinen
18.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen
2.5.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen
11.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04)
21.5.07 Syysmarja, vm80, ensimmäinen (km 6/06)
26.5.07 Pikkutiikeri, vm80, ensimmäinen
26.5.07 Peppi, vm80, ensimmäinen
23.7.07 Limee, vm82, ensimmäinen
 
Helmiina
Surullista aloittaa uusi viikko ja uusi ketju tällaisissa uutisissa... Pahoittelut Omppu ja oikein paljon voimia sinulle ja miehellesi! *halaus*

Viikonloppu taas ohi... Lauantaina oltiin siellä kavereiden tupareissa. Meni jonkin aikaa ennen kuin kukaan kehtasi kysyä mitään... Ei yhtään herätä epäilyksiä, että vichyä vain lipitin. :) No, naispuoleiset sanoivat, että olivat jo silloin syyskuussa, kun edellisen kerran tavattiin, epäilleensä jotakin, kun en ole aikaisemmin lasiin sylkenyt...

Äsken käytiin neuvolassa. Eipä siellä ihmeempiä... Verenpaineet oli kohdillaan ja hb edelleen hyvä (131). Painoa oli tullut lähtöpainoon 600 grammaa. Natiaisen sykettä (140-150) saatiin kuunnella vain hetkinen, kun dopplerista loppui virta. Sinänsä tuo ei haitannut, kun liikkeitä kuitenkin tuntuu päivittäin. Mieskin tunsi ensimmäistä kertaa potkun viikonloppuna! Ensimmäistä kertaa mitattiin myös sf-korkeus, joka oli 17,5 cm eli melkein napaan asti jo ylti ja ylärajoilla mennään... Palautettiin myös neuvolaan synnytyssairaalaan menevä esitietolomake, johon siis piti ne nimet keksiä hätäkastetta varten. Vaikka nuo ei mitään sitovia olekaan, niin mietittiin jo tosissaan. Molemmat kirjoittivat omia suosikkejaan paperille ja sitten katsottiin täsmääkö... =) Ja kyllähän sieltä löytyi. Tytön nimi on jo lähes varma, jos vai näyttää itseltään. Pojan nimi on ehkä vielä hakusessa. Ensi viikollahan se sukupuoli suurella todennäköisyydellä selviää...

Helmiina ja Natiainen 19+5
 
Syysmarja
Voi Omppu!!!!!!!!!!! *halaa ystävää kovaa tarjoten samalla lohtua suruun*

Ikävää, että näitä tapahtuu.... voi itku sentään!!!! Onko asia aivan varma, oletteko käyneet ultrassa tms varmistamassa asian? KUn sitä verenvuotoa saattaa tulla muutenkin....tiedän, asia on raskas ja ikävä, mutta yritä surra nyt ja sitten nouset tuhkasta kuin feenix -lintu ikään *yrittää rohkaista edelleen siinä kuitenkin hirveän huonosti onnistuen*

Täällä ollaan, jos haluat purkaa tunteitasi

Syvästi suruun osaa ottaen, Syysmarja
 
Omppu75.
Kiitos myötätunnosta. Kyllä tämä varmaa on. Lauantaina alkoi heti aamusta jonkinlainen vuoto. Sitä tuli päivän aikana silloin tällöin. Oltiin illanvietossa kavereilla, ja sit vähän ennen kahta sanoin mun miehelle, että nyt on sellanen tilanne, että on parasta lähteä. Mun mies ei tajunnu ollenkaan mitä mä sanoin ja vaikka lopulta sanoin, että mulla on keskenmeno alkamassa, ala tulla, niin vielä sain ulkona odotella vesisateessa viis minuuttia. Mä oon oikeesti ihan järkyttynyt mun miehen toiminnasta, ei tähänkään mennessä ole tullut mitään järkevää sanaa sen suusta. Eli yksin saan taakkani kantaa.. Joo niin eilen sitten alkoi tavaraa tulemaan, ja luulen, et kaikki tuli pois. Vuotoa tulee edelleen ihan kiitettävästi. Kaiken huippu oli, kun soitin tos aamulla terveyskeskukseen, että pitääkö tulla lääkärille, niin " ei me oikein tiedetä, soita neuvolaan" !! No, eihän sinne ennen puhelinaikaa pääse.

Tänään on kyllä huomattavasti parempi olo jo, mutta kyllä kyynel edelleen silmäkulmassa kimmeltää..Mutta en tiedä, olenko enää ikinä valmis alkamaan uudelleen. On niin epäonnistunut fiilis.
 
Minttu
Paljon voimia Omppu! En voi kuvitellakkaan miltä sinusta tuntuu, mutta toivon, että saat jaettua surusi muiden kanssa! Ehkä miehesi ei ole vielä tajunnut asiaa. Toisille tuollainen järkytys iskee vasta jälkijunassa. Toivottavasti saatte kuitenkin voimaa toisiltanne jatkaa eteenpäin!
 
Peppi80
Voi surkeus Omppu =( Tosi ikävää. Toivottavasti miehesi vielä reipastuu, että saatte yhdessä surra. Vaikka km on rankka juttu, niin vielä rankemmaksi se käy jos ei saa tarvitsemaansa tukea =(
 
Hena ja papunen
Voi surkeus! Suunnaton virtuaali-hali Ompulle ja Ompun miehelle!!! Miehesi ei tosiaan osaa vielä käsitellä uutista, ei varmasti tarkoittanut loukata sinua tuolla käytöksellään.

Höh..

Minulla on ollut kamala kiire töissä, enkä ole ehtinyt kirjoittelemaan viimepäivinä. Tänä aamuna olin terveyskeskuksessa sokerirasituskokeessa, tulokset saan parin päivän sisään. Oli aika tylsää istuskella siellä reilu 2 tuntia. Ei ollut edes mitään erillistä odotustilaa, vaan siellä käytävällä muiden kanssa istuin. Onneksi tajusin ottaa kirjan mukaan! Sitten sattui vielä siskolla olemaan aamupäivä vapaata niin rupattelimme puhelimessa puolisen tuntia. Oli tosia ällöä se sokerilitku ja vieläkin on "krapulainen" olo. Toivottavasti kaikki on kunnossa, eikä tarvitse mitään dieettiä aloittaa.
No eipä tässä muuta kun töitä taas, ei tarvitse ihmetellä jos olen vielä tällä viikolla hiljainen, esimies lähtee ensi viikon maanantaina kuukauden työmatkalle ja sitä ennen on miljoona asiaa hoidettavana!!

Hena 22+5
 
*Minttu*
Hena, voisitko kertoa vähän pidemmän ja tarkemman version tosta sokerirasitustestistä? Kun itellä pitäs kai mennä sinne kans..
Eli aamulla mennään ilmeisesti tyhjin mahoin ja juodaan joku litku? Käsitin, että siinä juodaan monta kertaa? Kauanko siinä meni ja mitä kaikkea muuta tapahtui?

Täällä on pieni flunssa vaivana ja muutenkin olo on kipeä. En vaan viitsi hakea sairaslomaa kun ei ole mitään selkeää sairautta. Mies oli flunssan takia saikulla viime viikolla.

Mistähän löytyis kivoja bikineitä tähän vuodenaikaan? Kun pitäs sinne lomalle ostaa.. Stokkalta varmaan ainakin löytyy. Saa nähdä näytänkö niissä ihan elefantilta, vai en..

Minttu 22+2
 
Anna 82
Pahoittelut Ompulle. Se oli sitten se pahin mahdollinen tapahtuma. Se tuntuu niin väärältä, tapahtui se kenelle tahansa! Kyllä harmittaa.

Varmasti pelottaa uusi rakautuminen, mutta voimia, jos siihen ratkaisuun päädytte.
 
Hena ja papunen
Sokerirasituksesta siis:
Piti olla syömättä ja juomatta 12 tuntia. Heti terveyskeskukseen mennessä hoitaja otti verikokeen (kaksi putkea, ns. paastosokeriarvot). Sitten join noin 5 dl ällön makeaa, mutta onneksi kylmää, liuosta. Ja sitten vaan istumaan. Seuraava verinäyte (yksi putki) otettiin tunnin päästä ja sitten vielä kolmas verinäyte tunnin päästä (yksi putki). Eli yhteensä kolme näytettä, ja aikaa meni vähän reilu 2 tuntia. Litkua juotiin vain kerran siinä alussa, mitään muuta ei saanut syödä tai juoda sinä aikana.
Tuli vähän pökkerö olo siitä sokerilitkusta, ja sitten seurasi väsynyt ja viluinen olo. Olen nyt syönyt ihan kunnolla, mutta vieläkin on vähän tokkurainen olo ja meinaa särkeä päähän. Ihan normaalit oireet kuulemma.
Tylsintä oli se, ettei meidän TK:ssa ole mitään erillistä tilaa, missä voisi aikaansa viettää vaan piti siellä käytävällä istuksia. Onneksi oli lukemista mukana, kyllä se 2 tuntia meni yllättävän nopeasti. Ihan ok kokemus muuten. Tulokset ilmoittavat ainakin meillä suoraan neuvolaan parin päivän sisällä. Sieltä saa niitä sitten tiedustella, tai varmaan neuvolan hoitaja soittaa perään jos on aihetta.

Bikineistä en tiedä... enpä ole tähän vuoden aikaan niitä hankkinut. Varmaan Stockmann tai ehkä urheiluliikkeet?

 
Syysmarja
Huomenta!

Hyvä tietää tuosta sokerirasitustestistä, itsekin sinne joudun joskus rv 28 paikkeilla.

Kamalaa kirjoitella omasta onnellisesta odotuksesta, kun Ompulla on noin raskas kokemus päällä....yritä jaksaa, edelleen! *halit*

Eilinen neuvolakäynti kiva, paino oli laskenut -400 g tosin -pissassa ei ongelmia ja verenpainekin vähän laskenut viime kerrasta, hyvin mennään siis =)
Sydänääniäkin kuunneltiin, oih ja voih!! Taas sai itselleen varmuuden siitä, että siellä masussa joku on ja kasvaa =) Kyllä sydänäänet oli aikamoista jumputusta, syke oli jotain 160..... ja mää vaan taas hymyilin =)

Uima-asuista en osaa sanoa mitään, mä en löydä itselleni kunnollisia edes kesällä!!! *minäkö muka vaativa??!!!?!?!*

Sain siskolta viikonloppuna kassillisen ä-vaatteita, niitä sitten koettelin....aika isoja olivat....miten ikänä täytän ne vaatteet?!?! No, ehkä jossain vaiheessa jo tuskailen, kun mikään vaate ei mahdu päälle =)

Olikost muilla kivoja neuvolakuulumisia tai ultrakuulumisia?!?!?!

Ai niin, ajattelin kohtapuoliin kertoa töissä, sain sen rakenneultra-ajan vasta tammikuulle, mutta silti, silti! =)

Syysmarja rv 15+1
 
Minttu
Huomenta!

Olipas kyllä vaikeaa tulla töihin tänä aamuna. Mun toimisto on täällä Tampereella, aika lähellä Pyynikkiä. Täällä on se Euromed-kokous ja koko kaupunki tukossa. Vielä kun nämä osallistujat kulkee tästä ihan toimiston ohi niin liikennettä riittää.

Kiva, että Syysmarjalla oli neuvolassa mennyt hyvin. Sydänäänten kuuntelu rauhoittaa joka kerta. Niitä on niin ihana kuulla. Mulla on siihen vielä se pari viikkoa. Inhottaa odottaa niin pitkään. Varsinkin kun tuntuu että huippausta on ollut enemmän ja vauva on jotenkin rauhallisempi kuin pari viikkoa sitten. Voiskohan se liittyä jotenkin tohon verenpaineeseen joka oli mulla koholla? Toivottavasti ei olis mitään vakavaa kuitenkaan...

Luin tossa vauva-lehteä 9/2006 ja siellä oli Pieniin päin palstalla että "Alkoholi kannattaa jättää pois jo silloin, kun lopettaa ehkäisyn, sillä nykytiedon mukaan jo vähäisempikin määrä alkoholia voi vaurioittaa sikiötä.." Kyllä vähän pelästyin, koska sillon Italiassa ollessa missä Pikku-Ihku sai alkunsa otin viiniä kyllä ihan päivittäin. En mitään räkäkännejä, mutta tuli sitä juotua ruuan ja viinin mekassa.. Sen jälkeen kun plussa tuli tikkuun oon pitäny nollalinjan. Nyt vaan mietin että oonko nyt tahallaan aiheuttanu vauvalle jotain..

Hei, enää 54 työpäivää ennen äippälomaa! Jee! tosin tuntuu että en tiedä miten jaksan loppuun asti tätä istumista 8h/pvä. Kuinkahan usein sitä jäädään vähän enen äippälomaa saikulle, kun kelan täti sitä perhevalmennuksessa suositteli (mikä tuntui aika oudolta)...? Kun mulla on selkä ihan kipeä jo nyt niin mitä se on sitten kun maha on valtava?

Hihii.. Perjantaina aukeaa Lempäälässä se Ideapark, mennään sinne ostoksille. Aion löytää bikinit ja miehelle lahjan. Takkiakin sieltä vois kattella...

Mutta päivänjatkoja,
Minttu & Pikku-Ihku 22+3
 
Syysmarja
Minttu: äläs huoli noista alkomääristä.
Meillä Suomessahan neuvoloissa on ihan nollatoleranssi, mutta kuitenkin jostain olen lukenut, että pienellä määrällä ei ole mitään vaikutusta.

Itse siis olen myös nollalinjalla, mutta otin kyllä kp 15 "kännit" -siis siinä kierrossa josta raskauduin -enkä ole potenut minkäänlaista omatuntoa siitä, että otin ennenkuin edes tiesin olevani raskaana.

Tottakai sitä miettii ja murehtii, mutta usko pois, ei sillä varmasti ole mitään vaikutusta ollut.
(nyt mä tietty saan aivan hirveät raivot niskaani.....)
 
Limee
Pahoittelut Ompulle. *halaa lohdutukseksi*

Minttu: Käytiin viime viikonloppuna Tampereella ja kovasti olisin halunnut käydä tuolla Ideaparkissa, mutta kun se aukeaa vasta tällä viikolla. Ehkäpä sitä joskus vielä tulee lähdettyä sinne ostoksille. Kerroppa sitten kun olet käynyt minkälainen paikka oli. Kannattaako lähteä kauempaakin tutustumaan. (Meillä ajomatkaa tulee useampi tunti)

Muistaako kukaan, kun tällä palstalla on ollut joskus puhetta sellaisesta laitteesta jolla voi kuunnella vauvan sydänääniä kotona? Muistaakseni sillä sai oikein nauhoitettuakin sydänäänet talteen. Jos en ihan väärin muista niitä sai tilattua jostain netistä, mutta olivat aika kalliita. Olisi tosi kiva tuollainen laite, mutta taitaa olla turhaa rahan tuhlausta moisen hankkiminen.

Flunssa alkaa antamaan periksi ja eilen olin ekaa päivää saikun jälkeen töissä. Töissä vastaan otto oli niin töykeää, että jos sen olisin tiennyt niin kotia olisin jäänyt suosiolla. Meni taas maku työnteosta. Teki niin mieli sanoa pomolle, että onneksi mun ei tarvi enää kauaa jaksaa olla täällä. En kuitenkaan sanonut, parempi olla vielä tässä vaiheessa hiljaa. Todellakin toivon, että kaikki menee hyvin, niin hyvällä säkällä pääsen pois jo toukokuun puolessa välissä. Siis jos saan pitää kesäloman ennen äitiysloman aloittamista.

Oletteko missä vaiheessa kertoneet muille raskaudestanne? Miten? Me ei olla kerrottu vielä kuin yhdelle hyvälle ystävälleni, joka tiesi että menkat on myöhässä. Ajateltiin, että jos jouluun asti saatais pidettyä salaisuuden ja aattona sitten kerrottaisiin uutinen.

Limee 6+1
 
Helmiina
Voisipa oikein onnitella Syysmarjaa sydänäänistä, niin ihanaa niitten kuuleminen on..!

Minttu, en olisi huolissani alkoholinkäytöstä ennen plussaa. Mullakin kun tuon plussan saamiseen meni se kahdeksan kuukautta, niin hulluksihan olisin tullut, jos täysin olisin elämäntapojani lähtenyt muuttamaan. Plussakierrossa oli vielä lomanlopettajaisbileet kp 22... Enkä ole huolissani. Tuolla maailmassa on niin paljon myrkkyjä (olen toksikologian jatko-opiskelija...). Pahemman "myrkytyksen" varmaan saa, kun menee keskelle kaupunkia seisomaan saasteiden keskelle. ;) Nyt olen pitänyt täysin nollalinjan, vaikka viinilasillisesta ei olisikaan haittaa. Mutta kun ei ole tehnyt mieli ja alkoholittomat oluet ovat ainakin melkein yhtä hyviä... :)

Mulla ainakin TODELLA useat ystävät on jääneet saikulle ennen äitiyslomaa. Varsinkin ne, joilla on seisomatyötä yms. jotain muuta raskaampaa. Mulla itsellä on oikeastaan täysin istumatyötä, joten toivottavasti pystyy olemaan loppuun asti. Vähän kyllä ärsyttää, kun sijaista mulle ei ole vielä kunnolla alettu hakemaan. Esimies vain sanoo, että maaliskuusahan sinä vasta jäät pois. Entäs sitten, jos joudun jäämään aikaisemmin pois töistä! Miten käy perehdyttämisen? No, ei ole oikeastaan mun ongelma!

Limee, niitä kotidopplereita saa tilattua ainakin täältä: http://www.kuuntelevauvaa.fi/ Uutisissa muuten oli, että neuvolakäynnit on lisääntyneet tuon laitteen takia, koska äidit eivät välttämättä löydä ääniä sillä (taitamattomia kun ovat...) Sen jälkeen soitetaankin neuvolaan ja pyydetään päästä kuuntelemaan ääniä. Neuvolantädit eivät ole kovin tyytyväisiä kuulemma... :) Sillä ei myöskään saisi olla kuuntelemassa jatkuvasti, en muista miten usein on sallittua. Itse olen huomannut, että Natiainen karkaa aina neuvolassa dopplerin alta... Kaipa se jotenkin tajuaa tuon...

Nyt on alkanut kunnolla jo jännittämään se rakenneultra... Katsoiko teistä kukaan sitä Inhimillistä tekijää, jossa puhuttiin lasten kehitysvammoista ja jossa niille haastatelluille naisille oli tullut huonoja uutisia rakenneultrasta? Aika vaikea oli katsoa, mutta toisaalta ihan hyvä, että katsoin. Ohjelma ainakin pisti miettimään, että rakenneultra ei ole mikään "sukupuolen tirkistely -ultra" vaan oikeasti tärkeä. Ja tässä kaupungissa ei edes tarjota sitä! Omasta pussista on 170 euroa vaan pulitettava!

Eilen taas Natiainen ilahdutti iskää potkimalla. Tuntuu kuulemma iskästä samalta kuin olisi ilmakupla! :)

Helmiina ja Natiainen 19+6
 
Hena ja papunen
Alkoholista, minäkin otin aika reippaat kännit plussauskierrossa (olisiko ollut kp 14). Plussauksen jälkeen olen juonut kerran yhden ravintola-annoksen valkoviiniä (lipitin sitä tunnin) ja toisella kertaa 0,33 l siiderin (siis se lasipullo, sitäkin taisin yli tunnin juoda). Nämä molemmat kerrat rv 15 jälkeen. En ole syyllisyyttä kokenut. Voi olla, että joulun tienoilla tulee vielä kenties yksi valkkarilasillinen maisteltua, mutta eiköhän ne alkoholin nauttimiset siinä sitten ole.
Passiivista tupakointia olen sen sijaan vältellyt olemalla menemättä baariin vaikka välillä tekisi mieli tanssimaan. Kerran olen käynyt klubilla, mutta silloin valitsin tarkkaan paikan jossa ei ollut sauhuttelijoita ympärillä.
Jostain muistan lukeneeni, että näillä viikoilla joilla menen pitäisi jo pystyä kuulemaan vauvan sydänäänet stetoskoopilla. Sellainen ei varmaan paljoa maksaisi.. Ja noista kotidopplereista, luin silloin sitä kiivasta keskustelua jota täällä elleissä käytiin ja siellä erään kirjoittajan mukaan kotiin myytävien dopplerien teho on niin heikko, ettei siitä ole haittaa vauvalle. Siis kun käyttää sen suositeltavan määrän päivässä (olikohan max 5 kertaa). Mutta kuka ihan oikeasti käyttäisi 5 kertaa päivässä?! Tai edes kerran päivässä, tietysti eri asia ovat ongelmaraskaudet.
Omasta navasta: onko teillä muilla suolen toiminta hidastunut? Kun minusta tuntuu että toimintaa on enää vain kerran viikossa (ja silloin sitten joutuukin koko päivän käymään vessassa). Vettä olen yrittänyt juoda runsaasti ja syödä kuitupitoista ruokaa.

Hena 22+6
 
Helmiina
En olekaan lukenut tuota kotidopplerikeskustelua... Ja niin todellakin joskus puolenvälin jälkeen pitäisi jo stetoskoopilla kuulua. Pikkusisko sanoi, että vanhoja kuulotorvia on myös joskus kirppareilla myytävänä. Myöhemmin vaikka vessapaperirulla käy... :) Ehkä tuo kuuntelu kuitenkin on tärkeämpää siinä vaiheessa, kun liikkeitä ei vielä tunne. Nyt on toiminut aina se, että menee selälleen ja laittaa käden vatsalle, niin ainakin silloin muutaman potkun saa. :) Minulla on valitettavasti liian hyvässä muistissa hyvän ystävän pienen pojan kuoleminen kohtuun rv 25 parisen kuukautta sitten. Liikkeet olivat vain loppuneet... :´( Tuon takia varmaan vähän liiaksikin tarkkailen itseäni, vaikka ei pitäisi... Eilen juuri neuvolantäti sanoi, että melkein sinne rv 30 asti pienellä on niin paljon tilaa liikkua, ettei kaikkia liikeitä tunne ja saattaa tuntua, että on liian hiljaista.

Juu ja on suolen toiminta hidastunut... =) Mutta siinäkin tuntuu olevan "kausivaihteluita".
 
Minttu.
Täällä ilmoittautuu myös yksi, jolla on hidas suolen toiminta! Puuro miltein joka aamu ja kuitumehu ja runsas juominen auttaa vähän, mutta ei paljoa... Alkaa tuo vauva painamaan suolia sen verran, että niitten on vaikeempaa toimia..

Meillä mies on kerran EHKÄ tuntenut potkun.. Minä olen tuntenut kädellä mahan päältä useamminkin. Mies ei jaksa "metsästää" potkuja ja jotenkin tuntuu että vauva aina ui karkuun kun mies yrittää tunnustella.. Ehkä sitten vähän myöhemmin.

Selällään minäkin niitä potkuja parhaiten saan, mutta en enää uskalla paljon selällään olla, kun pelkään että se on vaarallista vauvalle jo nyt. Mitään perusteita mulla ei ole..

en nähnyt sitä dokumenttia rakenneultrasta. Hyvä niin. Minä en saisi sellaisia katsoa, kun sitten olen pekokas loppuun saakka. Meillä on alusta asti ollut sellanen päätös, että ei haluta tietää/tutkia mahdollisia kromosomi- tai muita poikkevuuksia. Jos tulee sairas lapsi, niin sitten tulee. Ymmärrän kuitenkin niitä jotka haluavat asiasta tietää. Ymmärrän täysin. Onkohan se meiän uusintaultra sellanen että siellä katotaan vauvan rakennetta...hmn... tuskin ne sitä ainakaan niin tarkkaan katsoo, koska meiän neuvolassa sitä palvelua ei tarjota.

Minttu & Potkiva Pikku-Ihku 22+3
 
Helmiina
Pakko nostaa meidät etusivulle! :)

Kirjoitellaanpa vähän omaa napaa... Se on sitten puoliväli täälläkin! Ja olo on mitä mainioin! Paitsi kieli on kipeä... Mikähän juttu sekin on..? Olisko jotain tuohon limakalvojen herkkyyteen liittyvää, kun ainakin ikenistä ja nenästä vuotaa helposti verta. No kaikenlaisia ihmeellisyyksiä löytyy. Supisteluja ei ole ollut, kipuja vähäsen, lähinnä alaselässä. Pitäisi varmaan käydä tukivyö hakemassa kaverilta.

Eräs vanha puolituttu soitteli eilen ja kertoi pikkulintujen laulaneen meidän perheenlisäyksestä. Hänellä olisi kuulemma kaksi äitiyspakkauslaatikollista pieniä vaatteita. Hänelle ja hänen siskolleen oli kesällä syntynyt pienokaiset ja sukulaiset ja kaverit oli täysin hullaantuneet. Pikkuisia vaatteita (alle 60 cm) oli tullut joka suunnasta. Osa on kuulemma jäänyt aivan käyttämättömiksi. Kysyi sitten, että kelpaisiko meille? Ja kyllähän meille kelpaa! Saan myös äitiysvaatteita kokeiltavaksi ja löytyy myös kantoliinaa, rintareppua jne. Mihinkähän ihmeeseen saan kaiken mahtumaan!

Minäkin ole tuosta selällään olemisesta kuullut ja viimeksi tänä aamuna heräsin selälläni... Ehkäpä tuossa myöhemmin oma kroppa sitten ilmoittelee, kun ei enää ole hyväksi... Jumpassa ja Pilateksessa ohjaaja ei ole sanonut mitään noista selällään tehtävistä liikkeistä, vaikka meitä siellä muutamia "paksussa kunnossa" olevia onkin..! =) On muuten ihanaa, kun on taas pystynyt liikkumaan miltei normaalisti! Mulle tehtiin viime viikolla kuntosaliohjelma, jonka pitäisi vahvistaa juuri tarvittavia lihaksia. Eli valmistautuminen synnytykseen ja Natiaisen kanniskeluun on alkanut! ;)

Helmiina ja Natiainen tasan 20
 
Minttu.
Huomenta!

Taas on takana yksi painajaismainen yö. Illalla touhuttiin miehen kanssa itseasiassa pariinkin otteeseen ja siitä tuli alavatsa kipeäksi. Yöllä heräsin sitten siihen, että maha oli ihan kivi kova. Sattu aika kovaa. Niinkuin koko keskivartalo ois ollu kivi. Koitin kädellä oliko myös kädellä kovan tuntuinen, mutta se ei ollut niin kova, kuin miltä mahasta käsin tuntui. Vähän alkoi huolestuttamaan. En siis nukkunut hyvin ja nyt täällä töissä on tulipalokiire. Uskaltaakohan sitä rakastella enää ollenkaan? Kun nuo asennotkin oli ihan "suositusten mukaiset".

Helmiinalle onnittelut puolivälistä! Viikot menee kyllä nopeaa, vaikka silti tuntuu että sinne rv 40lle olis vielä toosi pitkä matka! Minäkin saan vaatteita tutuilta. Siis Pikku-Ihkulle. En ole äitiysvaatteita saanut. Kuntosalille en ole uskaltanut mennä raskauden aikana. Pelkään että teen jotain liikkeitä väärin. Mutta oishan se kyllä kiva valmistautua synnytykseen kunnolla. Mulla kun on tällä hetkellä ainoana valmistautumismuotona kävely -silloin tällöin.

Hei, 16 päivän päästä lähetään lomalle! Jee! Miten sitä jaksais sinne saakka? (Taidan valittaa tästä samasta asiasta monta monta kertaa. -Anteeksi!)

Minttu & Pikku-Ihku 22+4
 
Syysmarja
Päivää!

Ihanaa, on saatu uusi plussa ketjuun!! Nyt Viivi tänne ja äkkiä, listautumaan =)

Suolen toiminnasta olette keskustelleet...mulla ei vielä (???) ole sen kanssa ollut ongelmia, yleensäkin on aika hidasta tuolla sen suhteen, joten ehkä siksi en ole vielä huomannut mitään ihmeellistä.

Mulla ei oikeastaan ollut mitään ihmeellistä asiaa, päivät menee kuin ennenkin ja mitään ihmeellistä ei ole tapahtunut, mihinkään suuntaan.

Ai niin, onhan meillä vähän ikävääkin asiaa ollut, anoppi on nyt aika huonossa kunnossa. Kerroinhan mä, että hällä todettiin syöpä keväällä? No, nyt ollaan sitten siinä pisteessä, että huonoon kuntoon on menty, ja aikaa ei lääkärin mukaan voi hirveästi ennustaa olevan..... ;( mies on aika suruissaan ja maassa, ja omakin mieli on matalalla.
Ei oikein jaksa tämä ihana raskauskaan innostaa, sen verran läheisestä ihmisestä on kuitenkin kyse ;(

Syysmarja rv 15+2
 
Peppi80
Pikainen kysymys tähän väliin... Tietääkö joku, onko mahdollisesti paikallisbusseilla matkustaminen haitallista vauvalle? Itse matkustan töihin päivittäin ja ne töyssyt ja tärinät ottavat usein todella ilkeästi (kipeästi) alavatsasta. Lähes ihan raskauden alusta asti on näin tuntunut, mutta en ole kyllä huomannut näilläkään palstoilla muiden huolestuneen ko. asiasta. Minulla olisi mahdollisuus käyttää myös autoa (tai siis päästä edestakaisin miehen kyydissä), joten olisikohan syytä vaihtaa kulkupeliä?
 
Syysmarja
Huomenta....viikonloppu häämöttää jo!!! =)

Peppi: tuskin on sinänsä haittaa, jos ei kipu äidy hirveän pahaksi.
Kyllähän se ihan henkilöautollakin töyssyttää, ja itse ajan ainakin lähes 120 km päivittäin työmatkoja.
Jos oma mieli paranee, niin vaihda ihmeessä kulkupeliä, eihän siitä ainakaan haittaa ole.

Missäs ihmeessä kaikki oikein ovat?!?!?!

Miten musta tuntuu, että nää viikot mataa????

Syysmarja rv 15+3
 
Limee
Syysmarja: Voimia ja jaksamista sulle ja miehellesi anopin huononneeseen vointiin. Tiedän, että on raskasta seurata vierestä läheisen ihmisen tuskaa. Mieheni isä ollut kans pitkään sairaslomalla ja toissaviikolla sille tehtiin iso sydän leikkaus. Sitä jouduimme murehtimaan ja pelkäämään jopa pahinta leikkauksessa olevien isojen riskien takia. Onneksi kaikki meni kuitenkin hyvin ja appiukko toipuu jo hyvää vauhtia. Puhuminen tunteista on varmasti paras keino lievittää omaa tuskaa, vaikka niiden käsittely ei aina olekaan kovin helppoa. *halaa voimahalin*

Oletteko jo ostaneet joululahjoja? Mitä aijotte ostaa miehellenne?
Me ollaan ostettu jo osa lahjoista, mutta aika monta pakettia pitää vielä kuitenkin hankkia. Miehelle en ole vielä keksinyt oikein mitään kivaa lahjaa, onhan sillä hyviä toiveita mutta ovat niin kalliita, etten tällä budjetilla niitä pysty hankkimaan. Vinkkjä kaivataan 1-5 vuotiaille veljeni lapsille lahjoista. Isommille ajattelin jotain peliä, mutta pienemmille en vielä oikein tiedä mitä ostaa. Kaipa sitä jotain keksii kun menne kauppoihin katselemaan.

Oma olotila on edelleen oireeton, lukuun ottamatta arkoja rintoja ja nyt alkanutta vessassa ravaamista. Suolen toiminnasta olitte puhuneet.. mulla ei ainakaan vielä olen sen suhteen mitään ongelmia. Olenhan vasta niin alussa, että kaikkea kerkeää vielä matkan varrella varmasti tapahtua.

Limee 6+3
 
.minttu.
Huomenta!

Silmät on taas ihan ristissä, kun yritän tehä töitä koneella. Tulis nyt jo vähän virkeempi olo. Eihän tällasta kestä kukaan!

Syysmarja, oon tosi pahoillani tilanteestanne. Vaikeaa varmasti iloita omasta raskaudestaan täysin määrin kun on suunnatonta surua perheessä muuten. Koittakaa jaksaa.

Pikku-Ihku potkii taas tuttuun tapaan enemmän. Viikonloppuna oli masussa tosi hiljaista, mutta nyt on taas vilkastunut. Onneksi. Se on aina rauhoittavaa tuntea että tuolla masussa joku elelee.

Hitsi kun pyörryttää koko ajan. voiko mulla olla näkö huonontunut ja se aiheuttaa tän, kun katon ruutua päivässä niin paljon, vai voikohan se olla verenpaine? Noh, täytyy kysyä neuvolantätiltä reilu viikon päästä. Huolestuttaa..

Peppi, mulla ei ole asiantuntemusta tuohon asiaan, mutta luulen että ainakin sitten kun vauva on jo isompi, niin nuo bussin "pomput" ainakin tuntuu hyvin ikäviltä, ellei aiheutakkaan mitään. Joten varmaan loppuraskaudessa tuota kulkutapaa kannattaa vaihtaa, jos siihen tosiaan on mahdollisuus. Ettei sen takia ainakaan ala väsyttämään/paikat kipeytymään.

Jee, huomenna on perjantai! Mennään sinne Ideaparkkiin. Siellä on kai joku mielenosotuskin. :/ Nooh, jospa sieltä ruuhkasta selviytyis.

Mutta mutta, missäs kaikki muut on?

Minttu & Pikku-Ihku 22+5
 

Yhteistyössä