WABabies 1

  • Viestiketjun aloittaja Pikkutiikeri80
  • Ensimmäinen viesti
Viivi--
Täällä taas ketjua nostelemassa. Nyt ei liikene aikaa kirjoittelulle, mutta jos jollekin tulee mieleen, niin laittakaa lisää gallupeja! =)

Että osaakin olla syksyinen ja ankea ilma...no, ei muuta kuin torkkupeiton alle sohvalle pesimään! ;)
 
Pikkutiikeri80
Heissulivei!

meillä ukkeli ollut ihan äkäinen kun jäi aamupäivän unet lyhyiksi (tuli vaunuissa kuuma ym.) ja nyt kun vihdoin suostui nukkumaan lisää, piti hyökätä heti elleihin...! Jätettiin muskarikin väliin juuri siksi että miehenalku saa nukkua eikä ilta ole sit yhtä huutoa ;)

Meillä oli eilen ensimmäinen vauvauinti. Oli todella kivaa! Altaan vesi oli 35-asteista ja tuntui kuin olisi uinut linnunmaidossa... Ohjaaja oli pätevä ja ryhmä pieni (vain 4 vauvaa yhteensä). Kukaan vauvoista ei itkenyt ja kaikki meni kuin rasvattu, mitä nyt ukkeli veti hirveät itkuraivarit pukkarissa uinnin jälkeen; nälkä oli hervoton moisen liikuntaurakan jälkeen! Vedessä ukkeli harjoitteli jo ihan uinnin alkeita; kädet ja jalat sohi kuin olisi koko ikänsä uinut ja hymy irtosi äidin ja iskän ylpeydestä loistavia kasvoja katsellessa. Ja jos vähänkin näytti että poitsua alkaa jänskäämään, niin laulettiin muskarissa opittuja lauluja. "Pikkukoira laulaa hau hau hau" on poitsun suosikki...

Galluppia:
Jos harrastatte liikuntaa, niin milloin aloititte synnytyksen jälkeen ja millä? Onko liikunnan harrastaminen muuttunut verraten aikaan ennen raskautta tai itse raskausaikaan? Kuka katsoo vauvaa/lapsia sen aikana kun käyt harrastamassa?

Vastaan itse (yllätys-yllätys!) ekana tähän... Hissukseen olen aloitellut esim. vesijuoksua tuossa vasta parisen viikkoa sitten. Tykkään kovasti! Päivittäisillä vaunulenkeillä käydään tietty koirankin takia, mutta varsinkin nyt kun poitsu on alkanut nukkumaan vaunuissa, ollaan tehty pidempiäkin lenkkejä. Parhaimmillaan kaks kertaa päivässä 45min-tunti per lenkki. Haaveissa olis vielä sauvakävelyä pari kertaa viikossa ja ehkä kuntosalikin kerta viikkoon. Oon ollut aina huono liikkumaan, mutta toivoisin että tilanne muuttuisi nyt, kun välillä oikein kaipaa päästä kotoa pois. Ts. liikunnanharrastaminenkin houkuttaa kun on koko päivän leikkinyt, laulanut, vaihtanut vaippaa yms. Isukki katsoo yleensä poitsua kun meen vesijuoksemaan, oma äiti myös välillä jos mennään miehen kanssa yhdessä uimaan. Raskausaikana tuli tehtyä päivittäin kohtalaisen pitkiä lenkkejä koiran kanssa, muuta liikuntaa en kylläkään silloin harrastanut.

Illanjatkoja!

Pikkutiikeri ja Pikkumies 3kk 10 pvää
 
Viivi--
*katselee epäuskoisena ja etsivänä ympärilleen*
Huhuu! Missä ihmeessä te kaikki olette?!?!

Pikkutiikeri sentään oli eilen ehtinyt linjoille! :) Kivalta kuulosti tuo teidän vauvauinti! Täällä odotellaan innolla, että päästään myös aloittamaan polskiminen.

G:
Mun liikunta on vielä ollut tositosi vähäistä. Hyvinä päivinä vähän pidempi (n. 45min) vaunulenkki ja nyt kerta viikkoon se 45 min. vauvajumppa, siinä kaikki. (Siellä jumpassa siis pääasiassa äiti jumppaa käyttäen vauvaa painona.)
Meillä illat on ollut ja on aikalailla vieläkin sellaista tiheän syömisen aikaa. Ja kun täysimetyksellä mennään, niin ei siitä oikein irtoa äippä huhkimaan lenkkipolulle. Nyt parina viime päivänä iltasyöminen on ollut vähän pidemmillä väleillä (n. 1-2 tuntia), joten kohtapuoliin pääsen kyllä sauvakävelemään. -Kunhan vielä saan pumppailtua maitoa talteen, niin että iskä voi sitten tarvittaessa syöttää!

Jaahas...päässä lyö tyhjää...taidan mennä ripustamaan pyykkiä kuivumaan ennen kuin pikkuneiti heräilee taas syömään!

Tulkaahan palstoille sieltä! =)

Viivi ja S. huomenna 7 viikkoa
 
**minttu
MOi!

Täällä on hirmuinen muuttokiire, joten en ole ehtinyt linjoille ja nytkin vaan kopsaan tekstin tuolta maalismammoista:

Tulin ilmoittamaan sellasta että muutetaan sinne meidän uuteen kotiin viikonloppuna ja laajakaista on unohdettu tilata, joten voi olla että oon kuukauden pois linjoilta. Koittakaa kuitenkin pitää lista eloisana.

Eilen oli 5kk neuvola ja tyttö oli taas kasvanut:
8kg ja 64cm pipoa en muista. kaikki oli ihan hyvin, mut rokotetta ei annettu, kun Milana oli flunssassa viimeviikolla. Eilen kävin kattelemassa vaatteita tytölle, kun meillä ei ole juurikaan kokoja 62 ja 68. Unipussiakin etsin, mutta mitään tosi mukavaa en vielä löytänyt.

Kysyin siitä uimisesta neuvolassa ja sanoivat, että jos vauvan iho ei reagoi mitenkään niin siitä vaan. eli meillä sama meno jatkuu. Tosin mies osti mulle eilen auton, joten nyt pääsen uimaan ihan aamupäivästäkin tytön kanssa, mikä sopii muutenkin paremmin aikatauluihin.

pulottaako teillä hampaat? neuvolantädin mielestä milanan alaikenet pullottaa niin paljon, että kohta hampaat puhkeaa. katsotaan..

Entäs joko teillä ryömitään? Meillä ei vielä ole mitään sellaista havaittavissa. Yleensä milana vaan suuttuu jos lelu on liian kaukana eikä hän siihen yllä. Huuto yltyy niin kauan kunnes lelu tuodaan lähemmäksi. En sitten tiedä että miten oikein "kannustaisin" tyttöä ryömimään?

Voikaa hyvin ja värikästä syksyä! Palaan linjoille kun pääsen...

Vanilla ja Milana 5kk
 
Syysmarja
Heipat!

Kamalaa, kun en tänne enää nykyään ehdi kuin kääntämään, niin jo minimies huutelee jossain äitiä =)

Rintapumpuista: ostin ainun käsikäyttöisen, koin hyväksi ne muutamat kerrat, mitä käytin alussa, kun maito nousi ihan kamalasti ja rintoja pakotti. Nythän mulla ei enää ole tullut maitoa about 3 viikoon, joten meillä mennään korvikkeella. Ja eilen illalla annoin myös ekaa kertaa maissi velliä =) nukuttiin aamuun puoli 8 asti. Siis ilta 10.

Niistäjä: meillä on sellainen pikkuniistäjä, josta ei hirveäsi kyllä tykätä, mutta nopeasti ja varmasti kun pitää kiinni pikkumiehen päästä, niin kyllä sillä saa isommatkin "kököt" nenusta häiritsemästä :) kamalaahan se on kuunnella, kun pienokainen "tuhsee ja röhisee" :(

3 kk neuvola oli ma,
5830 g (syntymä 3970g)
62,8 cm (syntymä 59cm)
Pää oli muistaakseni 41,6....
Rokotekin saatiin, vähän itkettiin sitä nipistystä, mutta se meni nopeasti ohi :)
Päätä kannatellaan jo niin hyvin makuulla oltaessa, samoin käsistä nostettaessa. Lelujakin hapuillaan jo kovasti käteen, mutta ei vielä ymmärretä avata nyrkkiä ja sitten laittaa lelun ympärillä sitä takaisin kiinni :)
Käännytä ei vielä, mutta kovasti selällään pungerretaan jo kyljelleen.

Liikuntaa olen harrastanut nyt kolmisen viikkoa, kerran viikossa jumppaa ja sen rakkaan salibandyn olen myös nyt aloittanut viime viikolla =) ah, ette tiedä miten kipeä olin, lähes vuoden tauon jälkeen 1½ tunnin juoksemisen jälkeen.....*vieläkin kipistää*
Ja iltaisin pitäis aloittaa lenkkeily, mutta sitä en vielä ole aloittanut. MIes yleensä katsoo minimiestä, joskus myös mun vanhemmat tulee, jos on molemmilla jotain menoa. Kotona jumppailen myös.
Vaunulenkit meillä on vähän turhia, kun mies ei niissä nuku, ja ei oikein viihdykään :(

Nyt pitää mennä, perjantaitanssit pitäisi huomenna tanssia *heilautttaa lanteitaan* muttten tiedä, ehdinkö tänne =)

Syysmarja ja E 3 kk 2 pv =)
 
Masi*
Täällä on ollut "tylsä" vaihe,ei ole kummempia kirjoittelun aiheita..
Neuvolaa odotellaa innoissaan,ensimmäinen hammaslääkäri,lääkäri ja norm neuvolakäynti samalla kerralla :)

Liikuntaa ei täällä ole pahemmin harrasteltu,Lähes päivittäin 1-2h lenkki (autoahan meillä ei ole,että väkisinkin tulee käveltyä).Onhan tuossakin jo jumppaa kun kantelee ja pompottelee 10kg vesseliä päivät pitkät.Ei riitä energiaa sen kummenpaan :p

Ennen lasta tuli hakattua nyrkkeilysäkkiä ja jumpattua kotosalla ja käveltyä ja työtä voisi sanoa kunnon jumpaksi!Se riitti vallan mainiosti.
Ja painokin on pysynyt samassa,että ei hätää sen osalta.

Viikonloppuna pitäisi lähteä ostoksille,pojulle lisää vaatteita ja kävelytuoli.Vaatteisiin saa satsata nyt enemmän,kun ei sitten hoitovapaalla taida rahaa riittää.Vaikka tarkkaa summaa en tidäkään,mutta reilu puolet vähemmän kuin mitä nyt saan.
Surkeaa :(

Vettä sataa,vaan ei auta,pakko lähteä kauppaan!

 
tuutikki2
Onko Syysmarjan vauva ollu todella 59cm syntyessään vai oliko kirjoitusvirhe??? Meidän ukko meinaan oli 47cm kääpiö=D Hyvin on kauitenkin kirinyt muut kiinni=)

Ukko täyttää 21.9. 10kk.Hampaita on 5puhki mutta 2 pullottaa jo tulollaan ja yöt on valtavan risaisia.

Meidän ukolla myös näyttää olevan tahtoa vaikka muillekin vauvoille jakaa, huh, äiti on välillä helisemässä!!!

Ukkeli on oikein miesten mies, kiinnostunut vallan kovasti iskän käsipainoista ja kitaroista=D

Ja kuulkaas on alkanut seisoskella muutamia hetkiä ilman tukea-hurjan näköistä touhua!!!

74 cm vaatteet pitää kohta siirtää kassiin odottamaan seuraavaa tulokasta...Kasvu on kiihkeää=)

Voikaa hyvin!!!
 
Pikkutiikeri80
Moi!

Lunttasin 1-sivun listasta että Syysmarjan minimies taisi olla syntyessään 53cm 59cm:n sijaan... Syysmarja saa korjata jos olen väärässä =) Painovirhepaholainen siis taisi olla vaan. Meillä ukkeli kans lyhyemmästä päästä, 49 cm syntyessään, silti 3kk-neuvolassa "jo" 62,4cm. Tuutikki, minkä mittainen teidän nuorimmainen oli 3kk-neuvolassa?

Täällä arki jatkuu samanlaisena kuin aiemminkin, harmaan ja sateisen kelin "värittämänä". On muuten mielenkiintoista ulkoilla vaunujen ja koiran kanssa sadesäällä. Mutta erästä koirankouluttajaa lainatakseni; ei ole olemassa huonoja kelejä, vain huonoja ulkoiluvaatteita...

Ukkeli kränännyt taas pari päivää, kaikki hereilläoloaika menee kitistessä, vaikka välillä voidaan silti väläytellä hymyjä ja jopa naureskella jos äiti ja iskä jaksaa vaan hauskuuttaa. Muuten tungetaan molempia käsiä suuhun KOKO AJAN, hipelöidään sormilla ikeniä ja ollaan aikas lailla tyytymättömiä kaikkeen... Päiväunet ei myöskään maistu, paitsi kun tuli jättiväsy niin kuin eilen illalla ja herra nukkuikin sit klo 17.30-20.30. Ei ihan ollut äidin mieleen kun yöunille meno oli sit aikas hankalaa... Ehkä tulossa hampaita tai sit ei, selvinnee ajan myötä.

Hei, pian saadaan PP:kin tälle puolelle käärön kera!!! On jo tositoimissa kättärillä! Toivotaan että kaikki menee hyvin. :)

Päivänjatkoja toivottelee:
Pikkutiikeri ja kiukkuinen Pikkumies
 
Hena ja Henri palaa
Heipat vaan kaikille! Kai tämä arki on taas pakko aloittaa, ihan on mennyt sumussa tämä koko elokuu..
Sori nyt kun en jaksa lukea kaikkia lukemattomia viestejä, että jos kyselen jotain mistä olette juuri puhuneet, niin anteeksi jo valmiiksi!!

Meillä oli tänään 5kk neuvola. Pituutta huimat 71 cm ja painoa 8,8 kg. Vähän eri mitoissa kuin Mintun neiti. Meilläkään ei vielä ryömitä, vaikka meno halut on jo kovat. Nostaa itseään suorin käsin pystyyn, sitten laskee pään lattiaan ja nostaa vuorostaan pepun pystyyn. Kuulemma konttausliikkeitä, neuvolatädin mukaan. Täytynee hankkia se pehmustettu kypärä seuraavaksi... Me saatiin Rotaviruksen toinen osa, ja yhdistelmärokotteen jatko. Poika oli tosi uninen rokotteiden jälkeen ja kärttyinen, annoinkin nyt illalla Panadolia, jotta saa nukuttua rauhassa.

Heh, meillä käytetään jo nyt noita 74 cm vaatteita, joita Tuutikki on laittamassa kassiin. 68 on jo niin ahdas, etten viitsi niitä päälle kiskoa. Talveksi ostan 80cm vaatteita.

Minkälaista vaatekertaa te olette nyt ilmojen viilettyä käyttäneet sisällä ja ulkoillessa? Meillä on sisällä pitkähihainen body, housut ja sukat. Ulkona tuon saman vaatekerran päälle fleecehaalari (vuoreton) ja ohut kypärämyssy. Haalarissa käsien ja jalkojen päälle käännettävät osat. Sitten vielä aamun viileydessä vaunuissa makuupussi puoliksi kiinni.
Meillä viihdytään nykyään vaunuissa hyvin, kun nostin selkänojan yhden pykälän ylöspäin. Pysyy ihan hyvin siinä puolimakaavassa asennossa, ei valu enää sivuille kuten noin 3 viikkoa sitten kun ekan kerran kokeilin. Yrittää muutenkin kiskoa itseään istumaan esim. sitterissään ja auton turvakaukalossa!

No nyt yöpuulle!

t Hena ja Henri (huomenna 5 kk)
 
tuutikki2
Moi!

Meidän jäppyrä ulkoilee niin et on pitkähih´body ja puolipotkarit, sit jotkut housut esim.farkut tai verkkarihousut ja huppari. Ukko viskaa hatut , kengät, sukat ja lapaset pois heti, joten sitä hommaa harjoitellaan et pistän vaan päähän sen hatun ja aikani tappelen kunnes luovutan 6-0, kun ukko on niin itsepäinen. Kunhan kylmenee, laitan kypärämyssyn ja vaik liimaan se jäppyrän kaljuun kii=D

Ukko syö innokaasti hiekkaa ja eilen meni yksi kamomillasauniokin=) Koko ajan saaolla suusta kaivelemassa jotain, kun puistossa ollaan.

Meillä nukkuu vielä useinkin jopa kolmatkin päikyt, ensin aamulla n.9-10, sit ip n. 14.30-15.30 ja saattaa torkahtaa viel 17.30 tunniksi.

Mä en ole muuten koskaan ymmärtäny sen kontaauskypärän ideaa, anteeksi vaan.Lapsen kallonluut on juuri siksi pehmeät ja joustavat ettei tuu vammoja pikku kolhuista. Oli meidän ukolla pikkupää täys sinelmiä yhdessä vaiheessa, kun harjoitteli seisomista, mutta nyt on oppinut tosi hyvin jo varomaan. Tietenkin kaikki hirmu terävät kulmat ym. pitää suojata ettei tule verta. Mut tietysti kukin tyylillään. ajattelen ehkä niin, että lapsi oppii nopeammin omat äärirajansa, kun ei ole kypärää. Näin meillä=)

Juu muuten nuo 74 senttiset meneekin aika pitkään. Taisi olla aika hetken käytössä tuo 68cm. Mullaon jo kassitolkulla valmiina 80cm vaatteita, joita olen ostellu kun olen kivoja nähny. Musta on ihanaa pukea vauva kauniisti.

Heipat kaikille!!! Mukavaa viikonlopun alkua!!!
 
Helmiina
Perjantaitanssit käyntiin! *tanssii Nellin kanssa ympäri huonetta ja Nelli hihkuu onnesta* ;)

Ensimmäisenä liikuntaG: Otin salijäsenyyden takaisin nyt kuun alusta ja tarkoitus olisi pari kertaa viikossa käydä jumpassa tai salilla. Mies hoitaa Nelliä tällä välin. Pullosta juominen onnistuu vain itkun ja tappelun kanssa... Tuon Aventin rintapumpun mukana on myös sellaisia anatomisia tuttipulloja, mutta eipä ne hyödytä mitään. Tissi on aina tissi, ainakin Nellin mielestä... ;) Ostin eilen nokkamukin ja tarkoitus olisi opettaa Nelli juomaan siitä. Turha enää tässä vaiheessa on alkaa pulloilla leikkimään. Kohtahan tuo jo hörppii mukista... :D

Ulkovaatteista: vaunuillessa Nellillä on päällä pitkähihainen body, housut ja päällä Lennen välikausihaalari, käsissä tumput ja päässä pipo tms. Sitten Nelli on vielä vaunujen lämpöpussissa. Otettiin kantokopasta vahvikkeet pois. Mekin ollaan jo hiukka nostettu rattaiden selkänojaa. Kauppa- ja kyläilureissuilla Nellillä on päällä yleensä siistimpi takki ja housut. Minusta on myös mukava pukea Nelliä kauniisti... ;)

Aloitettiin keskiviikkona vauvavoimistelu ja hauskaa oli, niin äidin kuin Nellinkin mielestä. Oli mukava tavata muita samanikäisiä ja tuo voimistelu on keskustassa, joten hyvin aina yksi päivä sitten vierähtää kaupungilla pyörimässä. Nelli on tällä viikolla oppinut kaksi uutta taitoa: selältä vatsalleen kääntymisen (vihdoin ja viimein...) ja pärisyttämisen. Tuosta jälkimmäisen hyödyllisyydestä en olisi kovin varma, kuolan määrä on ollut jo tähänkin asti melkoinen ja nyt sitä sitten roiskuu kahta kauheammin... :) Meilläkään ei vielä ryömitä. Taaksepäin Nelli kyllä siirtyy muutamia senttejä mahallaan ja meilläkin harjoitellaan noita konttausliikkeitä. Konttauskypärästä olen samaa mieltä kuin Tuutikki, vahinkoja sattuu... On Nelli jo nyt pyörähtänut mahaltaan selälleen ja kumauttanut päänsä lattiaan. Noista on selvinnyt parin sekunnin itkulla. Myös kävelytuoli ja hyppykiikku ovat meillä EI-listalla. Miehen veljentyttö käveli pitkään vain varpaillaan, kun oppi kävelemään kävelytuolin avulla. Ja neuvolassakin sanottiin, että nuo molemmat vahingoittavat lasten jalkoja. Taaperokärry saadaan naapurilta.

Jaahas pitää kiiruhtaa... Olen lähdössä käymään töissä oman tutkimusryhmän kokouksessa. Onneksi mies on samassa työpaikassa, niin voin heittää Nellin sinne hoitoon. ;)

Helmiina ja Nelli 4kk, 3 vko ja 4 vrk

 
tuutikki2
Hyvä Nelli, kun osaa päristää=) Varsinkin sitten kun kunnolla menee kiinteet, äiti on tosi iloinen kun porkkanasose lentelee kaaressa=D Olin itse ihan helisemässä, kun ukkeli sitä teki, mut onneksi se meni parissa viikossa ohi sitten. Niin, ensin oli tuo kuolan päristely pienempänä ja sitten isompana just ruuan päristely.

Minäkin olen ei-hyppykiikulle ihmisiä, mutta en kyllä mitenkään tuomitse heitä jotka hyvllä mielin hyppyyttävät vauvaansa siinä.

 
Viivi ejk.
Maanantaita ketjuun!

Kyyneleet silmissä tässä kirjoittelen, kun ensin kävin odottajien puolella ja Tuutikin laittama runo oli niin koskettava! :´/ Täytyy muistaa se, vaikka tietty toivon, etten ikinä tuota runoa tarvitse...

Meillä on nyt sitten tytöllä ensimmäinen flunssa. Pöh. Nenä-friida on ollut ahkerassa käytössä ja mun mielestä äärettömän hyvä keksintö! Pe-la yönä meni typyllä nenä tukkoon ja koko viikonloppu onkin mennyt aivastellessa ja räkää kakoessa. Onneksi yöt ollaan nukuttu hyvin.
Eilen soittelin lääkäripäivystykseen ja sieltä oltiin sitä mieltä, että lääkäriin olis hyvä tulla kun toinen on vielä niin pieni. Saatiin aika ja mentiin, mutta sielläpä olikin "vähän" ruuhkaa ja lääkäri joutui myös välillä ensiapuun kolaripotilaita hoitamaan... Me odotettiin vuoroamme sitten 2½ tuntia! Ja sittenkin päästiin vaan siksi, kun itse pyydettiin lääkäriltä päästä jo väliin. Tytöstä ei löytynyt onneksi mitään muuta "vikaa" kuin nuha ja pieni lämmönnousu, perusflunssa siis. Verikoekin otettiin vielä varmuuden vuoksi ja se oli kyllä kamalaa, etenkin äidille! Tulokset oli onneksi hyvät.

Viime viikolla alkoi muskari, mutta ei vauvamuskari niin kuin piti. Sitä ryhmää ei tullutkaan ja meidät yhdistettiin vähän isompien porukkaan... Ei oikein kiva. Ja luulen että sieltä me tuo räkätautikin saatiin. Mietin nyt vielä että jatketaanko vaiko ei.
Vauvauintiin ilmoittauduttiin äsken, se alkaa lokakuun puolivälissä! =)

Jännityksellä tässä odottelen, koska Pp pääsee ekaa kertaa tälle puolelle kertomaan kuulumisia ja esittelemään Pojun! =) Ihkua, kun mies oli käynyt odottajiin laittamassa väliaikatietoja! =)

Ei tässä nyt muuta, taidan kokeilla josko pirpana suostuisi nukkumaan vaunuissa niin pääsisin itse vähän puutarhatöihin.

\ I /
= O = PÄIVÄÄ KAIKILLE! =) (se on siis aurinko!)
/ I
Viivi ja S. 7 vko 5 pvää
 
Pikkutiikeri80
Se on moro!

Hiljaiseksi tosiaan vetää tuo tuutikin ystävän kohtalo... Toimii hyvänä muistutuksena kuinka onnekkaita me ollaankaan, joiden lapsi on synytynyt elävänä tähän maailmaan. Oma silmäterä vetää juuri toisia päikkyjään sitterissä. Äidin oma kullanmuru... <3

Hieno aurinko Viivi, mitäs sen väliä vaikka vähän vinkura oliskin!

Meillä myös rohistu ja köhisty viikon päivät, mut en vielä sanoisi flunssaksi ja luulisin että menee pian ohinkin. "Ihania" matoja saa kaivella pikkumiehen nenästä pois koko ajan, mutta onneks nenä ei sentään vuoda kuin seula niin yöt menee sen suhteen ok. Muuten yöt olleetkin aika levottomia, ukkeli oppi just kunnolla kääntymään selältä mahalleen ja sitä harjoitellaan nyt sit unissaankin... Mahaltaan ei sit tietenkään unenpöpperössä päästä takaisin selälleen ja näin ollen tulee itku. Äiti ja iskä saa pitkin yötä käydä kääntelemässä herraa "oikein päin". Viime yö oli ihan painajainen; herra söi klo 23, 02.30 ja 05.00 ja muutaman kerran niiden välissäkin heräili itkemään, syy: tuntematon. Onko muilla hajua mistä tää levottomuus johtuu? Hampaita, ilmavaivaa??? Sormet/nyrkki pikkumiehellä on KOKO AJAN suussa ja hipelöi ikeniään, syöminen (=maidon juominen) sujuu hyvin, eikä arista ikeniä. Harmittaa vaan öiden rikkonaisuus, kun välillä päästiin jo vain yhdellä yösyömisellä/heräämisellä.

Viikonloppuna meillä meni sit totaalisesti hermo siihen meidän Gracon turvakaukaloon, se lähti nyt vaihtoon ja heti! Pikkumies huusi lauantain shoppailureissulla aina ja heti kun joutui kaukaloon ja autoon, kun kaukalo nostettiin matkarattaiden päälle huuto hiljeni (asento huomattavasti "makaavampi" kuin autossa turvavöissä). Poitsun asento näyttää niin kamalan epämukavalta (roikkuu turvakaukalon vöissä niskat ja pää vinksallaan miten sattuu) etten yhtään ihmettele sitä huutoa. Luulen että poitsun selkä on liian pitkä tuohon kaukaloon? Aiotaan tilata saksasta testivoittaja-turvakaukalo (Maxi-cosi cabriofix) kun sieltä sen saa muutaman kympin halvemmalla. Graco saa luvan mennä huuto.netiin myytäväksi tms.! Ehkä tarjoan sitä tuolla odotuspuolella, jos joku haluis ostaa koko paketin, sekä kaukalon & rattaat. =)

PP:aa odotellessa tälle puolelle... Jännä kuulla miten synnytys meni!

Iltapäivän muskaria innolla odotellessa,
Pikkutiikeri ja Pikkumies 3,5kk
 
Piparminttu-Pipsa.
Synnyttäneet:

26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
27.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
21.11.06 tuutikki vm71, kolmas POIKA, 3110g 47cm
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen TYTTÖ 26.12. 3780g 52 cm
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen POIKA 25.1. 2850g 48cm
2.4.07 Minttu, vm85, ensimmäinen TYTTÖ 3890g 49cm
7.4.07 Hena, vm79, ensimmäinen POIKA 4630g 53cm
13.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen TYTTÖ 2955g 47 cm
27.4.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen POIKA 3450g 49 cm
15.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04) TYTTÖ 3395g 48,5 cm
24.5.07 Pikkutiikeri, ensimmäinen POIKA 3080g 49cm
24.5.07 Peppi, ensimmäinen POIKA 3980g 54cm
4.6.07 Syysmarja, ensimmäinen POIKA 3970g 53 cm
18.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen TYTTÖ 3000g 50cm (La30.7.07)
20.7.07 Limee, ensimmäinen POIKA 3350g 49,5cm
15.8.07 Meirami, ensimmäinen TYTTÖ 3700g 50cm
6.9.07 Piparminttu-Pipsa, ensimmäinen, POIKA 3330g 50cm


Tervehdys ystävät, myös tällä puolella! :) *kurkkaa sisään Poju kainalossa*

Onkohan tuo lista ihan OK? Kopsasin sen tuolta odotuspuolelta enkä tiedä, onko mahdolliset päivitykset yltäneet sinne saakka. ;)

Niin, viime torstaina putkahti maailmaan meidän pojumme.:) Synnytyksen käynnistys alkoi 6.9. klo 10.30 raskausmyrkytyksen takia ja varsinainen synnytys on merkitty alkaneeksi klo 17.00 jolloin alkoi kipeät supistukset. Ihana punatukkainen poikamme syntyi jo samana iltana klo 21.26 eli aika vauhdikas oli meikäläisen synnytys, vain 4h 26min. Kirjoittelen tarkemman synnytyskertomuksen paremmalla ajalla. :)

Saatiin miehen kanssa perhehuone ja oltiin siinä 3 yötä. Jouduin vielä jäämään vauvan kanssa yhdeksi lisäyöksi osastolle, kun verenpaineet on yhä koholla lääkityksestä huolimatta ja pissassa on proteiiniakin yhä. Joudun käymään perjantaina kontrollissa Kättärillä ja muutenkin pitää nyt ottaa vielä aika rauhallisesti.

Vauvan kanssa elämä on alkanut ihan kivasti! :) Maitoa tulee valtavat määrät, lypsin jo eilen pumpulla yhden satsin pakkaseen sitä perjantaita varten, kun mies jää vauvan kanssa kotiin. Imetys sujuu siis mukavasti ja muutenkin vauva tuntuu jo omalta. :) Ainoa huono homma on se, kun Pojulla on jo nyt vatsanpuruja. :( Pari kertaa päivässä tulee hillitön itku- ja raivokohtaus, johon ei tunnu mikään auttavan. Olo helpottuu vasta, kun alkaa kuulua pörinä vaipan suunnalta... Elikä kaikki hyvät vinkit vatsavaivojen kanssa elämiseen otetaan ilomielin vastaan!!!!

Olen nyt ihan pihalla tämän puolen jutuista. ;) Mutta jospa tässä pikkuhiljaa pääsen kärryille. Aivan ihana tietää, että täältä saa parasta mahdollista vertaistukea ja neuvoja teiltä kokeneemmilta. :)

Aurinkoista päivää kaikille!

PP ja Poju 5 vrk
 
Syysmarja ejk
Moikat!

Tosiaan, meidän minimies oli oli 53 cm syntyessään *pahoittelee virhettään *

Onnittelut Pp upeasta Pojusta!!!! =) Ja teretulemast tännekin puolelle =) Ja tsemit vatsanpurujen kanssa, mä en kyllä osaa antaa mitään vinkkiä, meillä kun ei ole mitään ihmeellisimpiä puruja ollut.

Pitää mennä, minimies heräsi aamupäikyltään =)

Syysmarja ja Eetu 3 kk 1 vko 1 pv =)
 
-Viivi-
Paljonpaljon onnea punatukkaisen Pojun tuoreille vanhemmille! =) Hienoa, että kaikki on hyvin (toivottavasti myrkytysoireet hellittävät pikapuoliin!). Ja ihanaa, kun laitoit miehen kirjoittamaan väliaikatietoja ja että jaksoit jo nyt tulla itse kertomaan kuulumisia! =) Hyviä vointeja teille kaikille, muistakaa (sinä etenkin!) nukkua silloin kun Pojukin nukkuu, myös päivällä!! =)

Meillä käytetään vatsanpuruihin Rela-tippoja päivittäin ja lisäksi annetaan syönnin yhteydessä Cuplaton-tippoja (2). On auttanut ainakin meillä. Tosin todennäköisesti on turhaa antaa molempia...

Ensin annettiin vaan Cuplatonia, joka vaihdettiin Relaan myöhemmin, ripulin takia. (Joka taas luultavasti johtui mun syömästä mausteisesta (chili ym.) ruuasta) Pelkät Relat ei riittäneet, vaan ähinä alkoi melko pian kun Cuplatonit oli lopetettu, joten jatkettiin niitäkin. Nyt pitäisi lopettaa molemmat ja kokeilla sitten taas pelkkää Cuplatonia, ettei turhaan syötetä molempia.

Tänään oli 2kk-neuvola + lääkäri:
- 4800g
- 56,5cm
- pipo 37,6
- kaikinpuolin kaikki ok, lääkäri kehui virkeäksi ja yleisvaikutelmalta erinomaiseksi! :D
- ens viikolla saadaan resepti rotavirusrokotukseen ja käydään se sitten neuvolassa "nauttimassa".

Onko teistä muut ottaneet tuota rotarokotetta? Minkälaisia oireita aiheutti?

Meillä on alettu nukkua öisin tosi hyvin. Aluksi ensimmäinen unipätkä oli 4-5h, siitä se on pikkuhiljaa pidentynyt ja nyt viime yönä tyttö kuorsasi reilut 8h yhteen putkeen! Arvatkaa vaan, onko tissit herätessä täynnä?! Neljän maissa oli pakko käydä pumppaamassa maitoa pakkaseen. No, saapahan varastoja kerättyä! ;) Puoliseitsemän maissa syötiin vähän reilummin ja valvottiin jonkun aikaa, mutta sitten jatkettiin unia. Neuvola oli aamukympiltä ja neitiä piti herätellä, kun olisi nukuttanut niin makeasti vielä ysin maissa!
Toivottavasti tällainen unirytmi jatkuisi tulevaisuudessakin. Oon vaan kuullut useammilta tutuilta, että 3kk:n tienoilla vauva on alkanut heräillä vähänväliä, vaikka aiemmin on nukkunut hyvin...

PäivärytmiG:
Mihin aikaan teillä vauva käy nukkumaan?
Mihin aikaan heräätte? (Nousette ylös)
Kuinka pitkiä pätkiä vauva on päivällä hereillä?

Meillä tyttö nukahtaa yöunille 21.30-23.00 aikoihin.
Aamulla noustaan (menoista riippuen) 8.30-9.30
Päivällä tyttö on hereillä pisimmillään 3 h kerralla, välillä vaan 1 h pätkiä pitkin päivää. Tosi vaihtelevaa. Pidemmät päiväunet ajoittuu yleensä 11 ja 16 välille, n. 2-3,5 h unta. Yritä siinä sitten suunnitella jotain menoja... ;)

Kypärä ja hyppykiikku:
Mä en myöskään ole tuon kypärän kannalla, paitsi ehkä siinä tapauksessa jos oppisi tositosi aikaisin kävelemään, eikä olisi mitään tolkkua päässä ja teloisi itseään jatkuvalla syötöllä, niin saattaisin harkita. Hyppykiikkua en halua kotiin, mutta lapset kyllä näyttää siinä viihtyvän. Onko sitä tutkittu, voiko varpailla kävely johtua hyppykiikusta?

Nyt syömään!
Hitsi, kun meillä on vaunuista rengas rikki (ei puhki, muuten vaan viallinen), niin en pääse lenkille vaikka olisi niin hieno ilma! Tai no, pitää katsoa josko saisin sen kuntoon...

Viivi ja S. huomenna 8 vkoa



 
tuutikki2
ONNEA Pipsan perheelle!!!!=)

Meillä masuvaivoihin auttoi Disflatyl-tipat jotka on suunnilleen samaa kamaa kuin cuplaton, mutta sitä annetaan vain 2x vrk:ssa eikä joka syötöllä kuten cuplatonia.Meillä oli Relat kans käytössä. Ja sit hurja vinkki, joka toimi meillä: hapankaalimehu. Hapankaalista kun tulee sitä lientä,kun sitä lusikalla painaa, niin sitä muutama pisara pvssä antaa luonnollisia eläviä maitohappobakteereja. Ei sovi välttis kaikille, mutta meidän ukkelille sopi. Kevyttä hierontaa jalkapohjille kannattaa kokeilla myös ja jos saat jostain vyöhyketerapiaohjeet vauvahierontaan, sitä parempi.

Mulla muuten lähti tyttö aikoinaan 8-kuisena kävelee eikä tarvinnut kypärää silloinkaan.

Kaverilla oli poika hyppykiikussa aika paljon ja varvisti pitkään. Ei enää antanut kuopuksen siinä olla lainkaan.

Olimme leikkipuistossa ukkelin kans aamupäivällä ja ihmeesti häntä jo kiinnostaa toiset pienokaiset, vaikka ikää on alle 10kk. Otteet vain ovat kovakouraiset ja eräskin tyttö parahti itkemään, kun ukkeli meni hupusta kiskoen hieromaan tuttavuutta=) Meitä perheenjäseniä hän aina kiskoo hiuksista ja repii naamasta ja puree milloin mistäkin.

Aurinoa tiistaihin kaikille!!!!

Tuutikki rv 23+1 ja pikku-ukkeli 9kk
 
Syysmarja
Helout taasen!

Viivi: meillä ainakin Eetu on alkanut nyt parin viime viikon aikana -okei, ehkä viikon aikana =) -heräillä öisin muuten vaan, vaikka sitä ennen tosiaan nukkui about klo 21-06 välisen ajan hiiskahtamattakaan...joten kait meillä sitten on tuota 3 kk:n heräilyä. Tutti kyllä auttaa asiaan, joskus nostan myös pojan meidän väliin nukkumaan, siinä kun nukkuu paljon levollisemmin =)

Meillä ei tosiaan käytetä mitään noista apukeinoista, jääkaapissa kyllä on Relatippoja, joita annettiin siinä 1 kk:n iässä, kun oli jotain vatsanpuruja, ehkä!, havaittavissa, mutta en kyllä huomannut suurta vaikutusta, ehkä meillä ei sitten tosissaan ollut mitään puruja, vaan muuta =)

Kypärää meillekään ei hankita, mutta hyppykiikku kyllä löytyy, vanhoja peruja. Ajateltiin sitä jossain vaiheessa kokeilla, mutta ei kuitenkaan aiota poikaa siinä alkaa sen enempää pitämään, ehkä kerran päivässä vain, siis mikäli hän siinä viihtyy.

Viivi kyseli päivärytmistä:
aamulla herätään 6-7 ekan kerran syömään
sitten ollaan hetki (noin 30 min) hereillä, nukutaan taase 2-3 h, herätys sattuu 9.30-11 väliselle ajalle
syödään taas, ollaan noin 1½ h hereillä
nukutaan noin 45 min -1 h
ollaan hereillä muutama tunti (2-3) syödään, ja sitten pitkille päiväunille, jotka siis sijoittuvat klo 14-18 väliselle ajalle.
herätään, syödään ja tankataan illalla,
nukkumaan yöunille mennään klo 21-22 välillä
yöllä heräillään muutamaan kertaan, mutta tutti tosiaan auttaa.

Ei olla otettu rotavirusrokotetta, enkä tiedä otetaanko edes....*raapii päätään mietteliäänä*

No joo, mutta nyt tarvii maksaa laskuja, joten kuullaan taas =)

Syysmarja ja E 3kk 1 vko 2 pv =)
 
Pikkutiikeri80
Ihanaa, punatukkainen poika! Toivottavasti uskallat laittaa jossain vaiheessa kuvan tänne palstalle niin saadaan ihailla uutta perheenjäsentänne. :)

Vatsanpuruista: kokemusta todellakin löytyy, sillä pikkumies huusi ensimmäiset 8 viikkoa lähes joka ilta mahakipuaan, ja meilläkin ukkeli aloitti jo sairaalassa, eikä 2-3 viikon iässä niin kuin yleensä kerrotaan... Ekana marssisin apteekkiin ja ostaisin niitä Rela-tippoja (me käytettiin niitä kyllä vain se 1 pullolinen, kesti noin kuukauden) suoliston bakteerikannan vahvistamiseen ja sit just Cuplatonia tai Disflatyliä (yleensä paremmin siedetty kuin cuplaton ja helpompi mun mielestä käyttää kun annetaan vain 1-3 krt/pv, cuplaton joka ruokailun yhteydessä) rikkomaan masun ilmakuplia näin helpottaen niiden ulostuloa. Kantoliina auttoi meillä pahimmissa ilta-itkuissa (pystyasento paras, sitten kun uskallat laittaa vaavin sammakkoasentoon). Vauvahierontaan löytyy netistä kai monenlaisia ohjeita, kannattaa ajoittaa kyseinen hieronta ENNEN itkun alkamista (jos alkaa yleensä siis tiettyyn kellonaikaan) koska kivusta itkevää lasta on ihan mahdoton hieroa. Ideana siis hieroa ilma ulos suolistosta. Vyöhyketerapia on auttanut monelle, kokeilemisen arvoinen juttu varmasti jos mahanpurut jatkuvat useita viikkoja, tai kyseessä koliikki. Meillä auttoi pikkumiehen laittaminen masulleen esim. poikittain äiskän tai iskän jalkojen päälle niin että vauvan masu on sopivasti jomman kumman jalan päällä ja sit ihan "kunnon" rytmikästä taputtelua pepulle --> auttaa ilman ulostulemisessa. Ja viimeisenä -muttei ollenkaan turhimpana- vinkkinä suosittelen ostamaan pussillisen korvatulppia... Mikään ei raasta niin paljon äidin tai iskän sydäntä kuin vauva joka itkee kivusta. Ilman korvatulppia en olisi selvinnyt monistakaan illoista itse itkemättä, ja korvatulpat olivat noissa tilanteissa korvaamattomat. Pysyy itse huomattavasti rauhallisempana kun kantaa itkevää lasta ympäri asuntoa, mutta volyymitaso omissa korvissa pysyy kohtuullisena... ;)

Päivärytmistä: Voisin kysyä että mikä se sellainen on? No, ei kai... On meilläkin jotain rytmiä, ainakin silloin tällöin.
Yöunille nukahdetaan (tällä hetkellä) n. 20.30-21.00
Yöllä syödään 1-3 kertaa.
Aamulla herätään viimeistään klo 7, jonka jälkeen n. tunti hereillä ja pienet nokoset. (näitä unia voi yrittää pidentää ottamalla poitsu meidän sänkyyn nukkumaan, joskus nukutaan 1/2 tuntia, joskus 2...)
Päivällä ollaan hereillä n. 1,5 tuntia kerrallaan --> unet (0,5h-1h, joskus harvoin 2-3h). Tällä rytmillä menee yleensä koko päivä, illalla hereilläolopätkä ennen yöunia venyy yleensä kahteen tuntiin jolloin tehdään iltapesut, yökkärin laitot ja nautitaan iltavelli/maito.

Kysymys kaikille joilla tietoa tai kokemusta pulauttelusta: koska sen pitäisi oikein helpottaa, vai helpottaako ikinä??? Meillä tuntuu vain pahenevan koko ajan... Ruokailun (maidon, puhumattakaan vellin) jälkeen ukkelia ei uskalla ainakaan puoleen tuntiin nostella tai muutakaan kun muuten lentää oksennus kaaressa. Vellin syömisessä ollaan saatu koko aika ottaa takapakkia (nyt syödään maissivelliä 50/50-suhteessa maidon kanssa) kun muuten oksennellaan koko päivä/yö. Samasta syystä en anna enää aamuvelliä kun ei pysy muuten mikään sisällä koko päivänä. Sama homma riisivellin ja peruna-porkkanavellin kanssa, vaikka laittaisi vain 20ml maidon joukkoon. Onko muiden vauvoilla yhtä herkkä maha? Ruusunmarja-, päärynä-, luumu- ja maissisose on maisteluannoksina pysynyt ihan ok sisällä (siis n. 1-2 tl). Lusikasta syöminen yhä harjoittelutasolla, parhaimmillaan oon saanut menemään 4 pikkiriikkistä lusikallista suuhun ja mahaan asti.

Joo, se on kyllä jännä miten noi pienet huomioi "lajitoverinsa" ihan erilailla kuin esim. aikuisia. Meilläkin ukkeli jaksaa tuijotella vauvamuskarissa toisia vauvoja pitkään ja hartaasti selvästi kiinnostuneena. Vielä ei kuitenkaan mitään kontaktia oteta muihin vauvoihin.

Yäh, täällä sataa vettä kuin Esterin p... No, onpa hyvä syy pysyä sisällä ja yrittää nukkua kuluneen viikon univelkoja pois. (meillä siis yöhulinat sen kuin jatkuu... )

Pikkutiikeri ja Pikkumies 3,5kk
 
Hena ja Henri
ONNITTELUT PP:LLE!!!!!

Ihan tässä hymyilyttää kun muistelen sitä sun haaveilua ja aloituksen odotuksen jännittämistä. Ja sitten se tärppihän tuli ihan saman tien! Lämpimät onnittelut koko perheelle.

Ja hei, nythän me voitaisiin kohta suunnitella uudestaan sitä tapaamista Tiksissä? Tietty kunhan Pp toivut ensin ja nähdään minkälaista pyöritystä pikku herra alkaa pitämään.

Noi vatsavaivat on tosi ikävä juttu.. Meillä autto Cuplaton, Rela-tipat pahensi vaivoja. Pidä paljon pystyasennossa, kantoliina ihan ehdoton. Siinä meidän poika nukkui aluksi päivisin parhaiten. Kannattaa myös kokeilla laittaa vauva vatsalleen jalkojesi päälle, tai jos on imetystyyny niin sen päälle. Anna olla siinä vähän aikaa vaikka kiljuisikin! Meillä ainakin lähti kohta pörinä kuulumaan vaipan suunnalta ja itkut hiljeni hetkeksi. Edelleenkin poika piereksii ja röyhtäilee heti kun laittaa vatsalleen. Kuuhieronta rauhoitti kanssa vähän. Mutta paras parantaja on aika... valitettavasti. Itkut loppui meillä 8 viikon kohdalla.

Pikkutiikeri, muistelisin että meilläkin pulauteltiin tuon ikäisenä vielä ihan urakalla. Välillä piti antaa uudestaan maitoa puolen tunnin kuluttua syötöstä, kun tuli niin paljon ulos pulautuksen kanssa. Ei auta tosiaan kun vaan pitää pystyssä ja röyhtäyttää, pitkään.
Nyt, poika 5 kk, pulauttelu on vähentynyt ihan minimiin. On päiviä jolloin ei pulauta ollenkaan! Välillä tietty tulee vielä ihan kunnonkin satsit. Välillä röyhtäisee myös itsekseen sitterissään (syötän kiinteitä sitterissä).

Onkos kukaan hankkinut Bumboa? Minä ostin noin kuukausi sitten, ja poika tykkää siitä ihan valtavasti. Tuossa linkki
http://www.vaunuaitta.fi/tuotteet/sitterit/sitteribumbo/

Katselee siinä mielellään kun minä touhuan keittiössä taikka ripustan pyykkiä. Viihtyy paremmin kuin sitterissä.

Jos meidän poika on tätä vauhtia lähdössä liikkeelle kun miltä nyt vaikuttaa, niin hankin kyllä sen kypärän alkuun. Hirvittää jo nyt tuon touhuilut kun veuhtoo ihan villinä. Henri oppi muuten pari päivää sitten heiluttamaan lelua kädessään! Viuhtoo ihan villinä ylös-alas liikettä kädellään. Tai jos on mahallaan niin hankaa lelulla pitkin lattiaa. Tutin on myös onnistunut pari kertaa saamaan suuhunsa, ja vieläpä oikein päin!! Tutkiskelee tuttiaan hartaasti käsissään ja sitten paiskaa suutaan kohti. Poskeen yleensä osuu.

Hyppykiikkua olen kanssa miettinyt, miten semmoinen kiinnitetään? Poika niin rakastaa hyppyyttämistä ja mulla alkaa voimat loppua.

Me otettiin Rotavirus, vähän oli kärttyinen molempien annosten jälkeen. Panadolia annoin illalla nukkumaan mennessä.

Jeh, nukkumaan nyt. Meilläkin nämä yöt vielä niin rikkonaisia, tai siis klo 03 asti menee ihan hyvin, mutta sitten aamuyö menee usein hyppiessä. Paras siis painella klo 22 mennessä nukkumaan niin saa sen 4-5 tuntia edes nukuttua.

Hena ja Henri 5 kk
 

Yhteistyössä