WABabies 2

  • Viestiketjun aloittaja -Viivi-
  • Ensimmäinen viesti
Pikkutiikeri80
Pikaisesti täällä taas!

Puuroista ja velleistä vielä... Maissivellillä meilläkin aloitettiin hiukan vajaa 3kk:n ikäisenä ja tavallisesta tutista meilläkin juotiin se, kun ainakin nestlen velli oli tosi lirua, eikä se muksu maissivelli kovin paksua ollut sekään. Nyt kun teen vellin itse riisijauhosta, juodaan se aventin vellitutista, jossa kolme "säätöä", tuttia pyörittämällä tutin reiästä tulee nopeammalla tai hitaammalla virtauksella. Ja siis meillähän on syöty riisipuuroa nyt jonkun päivän, ja ikää pikkumiehellä ensi viikolla 5kk. :) Jos pikkumiehellä ei olisi niin herkkä mahaa (puklailut & kerää herkästi ilmaa mahaan) olisin varmaan jo aloittanut kaurapuuronkin. Mutta mutta, päätin että lihat tuleekin meille ensin ja sitten vasta ne viljat. Ja en muuten muista mistä mäkin oon sen lukenut ettei viljoja ja lihaa saisi aloittaa samoihin aikoihin. Täytyy viikon päästä kysellä neuvolatädiltä kun meillä on 5kk-neuvola ja rokotus. Meillähän auttoi tuo vellin syönti vain hetken yöuniin, johtuen kai siitä että yöheräilyt oli pitkälti pojan motorisen kehitysspurtin aikaansaamaa. Sängyssä piti siis unissaankin kieriä ja pyöriä, joka rikkoi öitä.

Syysmarja, sain tosiaan ommeltua "vapaapäivänäni" ja nautin siitä niin! Oli ihanaa koko päivä (n. klo 8.30-16.30) vaan olla; surffata netissä, syödä RAUHASSA, käydä suihkussa & vessassa ilman että toinen korva on höröllä kuuntelemassa itkeekö poika, katsella telkkaria jne. Todellakin rakastan myös lastani enemmän kuin mitään muuta maailmassa, mutta valitettavasti rakastan itseäni myös aika paljon, joten ns. oma aika on minulle tärkeää. Oli jo ennen lapsensaantia. Tälläkin sivustolla saa aina välillä lukea miten joku arvostelee äitejä jotka haikailevat oman ajan perään. Tuntuu jotenkin epäreilulta, koska ei kai ole oikein vaatia etteivät ihmiset hankkisi lapsia vain siitä syystä, että haluavat joskus olla yksinkin ja nauttia rauhasta ja hiljaisuudesta? Eikä tällaisia "vapaapäiviä" tarvitse saada kuin silloin tällöin, vaikka vaan muutaman kuukauden välein, mutta kyllä ne vaan on ihania! Jaksaa ihan eri tavalla taas touhuta ja hassutella pojan kanssa. Ja pikkumieskin on ollut itse aurinkoinen viime viikon kitinöiden ja kiukutteluiden jälkeen. Tuntuu tosi mukavalta kun lapsi on taas tyytyväinen, hymyilevä oma itsensä. Ei tunnu ne kitinä-päivätkään niin pahoilta sitten kun niitä tulee.

Täällä päässä nukuttiin tänään ihan loistavat päiväunet, 1,5h + 1,5 + 1h20min. Saa nähdä verottaako se ensi yön unista... Toivottavasti ei. Ja vauvauinnissa käytiin päivällä, pikkumies sukelsi jo toistamiseen. Iski hiukan paniikki hälle (oltiin viime viikolla pois uinnista) kun ei enää vissiin muistanut mistä hommassa oli kyse. Onneks itku kesti vain nanosekunnin ja sitten kaikki oli taas hyvin. :)

Jahas, telkkari kutsuu joten suunnistan sohvalle... Öitä jos joku on vielä linjoilla!
 
Helmiina
Syysmarja, ymmärsin siis kysymyksen väärin... :) En voi vastata vielä, koska meillä ei ole puuroja aloitettu. ;) Parin viikon päästä, jos aloittas... Luulisin, että tuo "liha ja viljat eri aikaan" on sen takia, että vauvan maha ehtii tottua. Lihojahan maistellaan yksi kerrallaan, samoin kuin viljoja. Niinhän kasviksille ja hedelmillekin tehdään alussa. En oikein muuta syytä keksi. Noissa lehtisissä, joita ollaan saatu neuvolasta, kaikissa neuvotaan noin... Ja tosiaan tuota riisipuuroa kai saa antaa jo aiemmin. Viljat tarkoittaan mun ymmärtääkseni kotimaisia viljoja. Tai sitten maissipuuroa... Ehkä tähänkin voisi oikeesti joku fiksumpi vastata... :)

Pikkutiikeri, tämän keskustelupalstan asenne on tosiaan välillä raivostuttava (ja siksi en täällä muutoin kuin meidän mahtavan ketjun takia vieraile...). Jokainen äiti saa tehdä niin kuin itsestä tuntuu hyvältä. Ja miksei äiti saisi pitää "vapaapäivää". Isää ei ikinä tuomittaisi samalla tavalla. Meilläkin mies on ollut metsästysreissulla sun muilla viikonlopun yli ja tälläkin hetkellä työreissulla. Onhan sekin "vapaata"... ;) Mutta annapa olla, jos äiti olisi viikonlopun poissa. Sehän on joillekin katastrofi! Meilläkin nyt kun mies on reissussa, niin mun äiti on ollut täällä, että pääsen esim. kuntosalille käymään. Nostan kyllä hattua kaikille yksinhuoltajille. Mulla on vasta kolmas päivä yksin ja on tämä raskasta... ;)

Juu nyt nukkumaan...

Helmiina ja N. 6 kk ja 8 päivää
 
Pikkutiikeri80
Täällä taas...

Syysmarja muuten, tuli vielä sellainen mieleen kun mietin noita puuro/velli-juttuja, että ootko koskaan lukenut sen maissivellin ainesluetteloa? Nestlen maissivellissä on nimittäin vain 3,7% maissia koko tilavuudesta, joten ihmekö tuo jos ei pidä nälkää. Ja esim. ruusunmarja-riisivellissä on taas 10% ruusunmarjaa ja riisiä. Meidän poitsulle ainakin upposi tuo jälkimmäinen tosi hyvinn ja muistelsisin että saattoi jopa hiukan auttaa yöunien kanssa. Meinaan vaan, että nyt kun ollaan kiinteiden kanssa vielä maisteluasteella, niin mä en vaan aina jaksa syöttää sitä iltapuuroa kun siitä saattaa tulla kamala show, niin niinä iltoina velli on pelastus. Varmasti menee alas viimeinenkin tippa, ja täyttää mahaa usein yhtä paljon kuin ne väkisin syötetyt 10 lusikallista puuroa...
 
Syysmarja
Heipskukkuu!!

Helmiina, ok, tajusinkin, että ymmärsit varmaan sen mun kyselyn "väärin", vaikka ainahan se on hyvä, että vastaa =)

Pikkutiikeri: olen sun kanssa niiiin samaa mieltä, täällä on tosiaan aika tiukkaa sakkia keskustelemassa. Ja tosiaan kuten Helmiinakin sanoi, isän "menoja" ei mitenkään arvostella -ainakaan suureen ääneen! -mutta äidin menot on AINA niin tarkassa syynissä....ihan samaa mieltä olen että äiditkin tarvitsevat sitä omaa aikaa -ihan siis köllöttelyyn tms! -että jaksavat sitten tosiaan taas hassutella oman pienokaisensa kanssa!

Pikkutiikeri: en tosiaan ole lukenut noita tuoteselosteita sen tarkemmin, mutta ehkä siis syytä olisi! :/ eilen E sai sitten puuroa -taisi olla riisipuuroa! -ja ei kyllä vaikuttanut yöuniin mitenkään kovin positiivisesti, päinvastoin! Hän sai siis puuroa ja velliä/maitoa klo 20-21, jonka jälkeen nukahti ja vein sänkyyn. Nukkui noin 15 min, jonka jälkeen ähisi ja tuli kakka. No, lopulta poika sammahti uneen klo 23.45 !!!!! Jotenka krooh taasen. Herätystä sitten taas koko yönä sen 1-2 tunnin välein... eli miten ihmeessä ja koska nämä ihmeelliset yöt oikein loppuu!!??????? Tämä mami meinaan on ainakin aika loppu, niin fyysisesti kuin ehkä jo vähän henkisestikin, vaikka muuten poika on aivan ihana, nukkuu hyvin päiväunet yms. Mutta ne yöt!

Juuh, mutta nyt menen "nauttimaan" siitä omasta ajasta ;-) poika nukkuu vielä vähän aikaa :)

Syysmarja
 
Helmiina
Meillä myös kiinteiden aloittaminen lisäsi yösyömisten määrää, mutta ei onneksi joka yö. Aikaisemminhan Nelli nukkui klo 22 aina klo 5-7 saakka. Nyt välillä halutaan ruokaa tuossa välissäkin. Ja Nellillä on oikeasti nälkä, ei vain halua päästä tissille. Toivossa eletään, että kunhan 5 ateriaa päivässä vakiintuu, niin päästään takaisin entiseen tai jopa vielä parempaan. :) Viikonloppuna nostin sosekertoja kolmeen ja heti kun puurot aloitetaan, niin viisi ateriaa tulee täyteen...
 

Yhteistyössä