WABabies 3

  • Viestiketjun aloittaja Syysmarja
  • Ensimmäinen viesti
-Viivi--
Iltaa ketjuun!
Tosi kiva kun Meiramikin oli ehtinyt pyörähtämään ja laittamaan kuulumisia! Hieno kuulla, että kaikki on mennyt hyvin ja mukavasti. =) Ihanan nimen olette valinneet tytölle! =) Teillä kasvetaan siis huimaa vauhtia myöskin... meidän pirpanahan jää kohta jalkoihin. ;c)

Pikkutiikeri: Kuulosti tosi kurjalta tuo teidän viikonloppu! Onneksi tauti meni niin nopeasti ohi. Luuletko että kyseessä oli joku perus-vatsapöpö? Toivotaan, ettei se iske sinuun tai mieheen! bd
Peukut pystyssä myös sille, että tuo vatsalääke alkaisi auttaa. bd Ei ihme jos pikkumiestä itkettää, kun aikuisestakin närästys tuntuu tosi tukalalta!
Mun miehen siskolla on vauvana ollut refluxin-tauti tosi pahana. Sitä ei silloin lähes 30 v. sitten oikein tunnettu, joten apu löytyi tosi myöhään ja matkassa oli muitakin mutkia, mutta hyvin hän siitä loppujen lopuksi toipui.
Mä olen kyllä kateellinen tuosta teidän lomamatkasta (vaikken tiedäkään mihin olette menossa). Kauheesti tekis mieli johonkin, missä edes vähän pilkistäisi aurinko!

Syysmarjalla on yöt alkaneet pikkuhiljaa helpottua, hieno juttu! =) Toivotaan että kehitys jatkuisi tuohon suuntaan ja kohta saatte kaikki nukkua yöt kokonaan! Mä oon sun kanssa samassa veneessä noiden korvatulppien kanssa; en vaan saa nukutuksi niiden kanssa. (Tytön takia niitä ei onneksi ole tarvittu, mutta joskus matkoilla olis ollu kiva kun olisin osannut niitä käyttää.) Mutta ehkä sä totut niihin, kun jaksat vaan sinnikkäästi yrittää. -Paitsi että kohta niitä ei varmaan enää tarvitakaan! =)

Hauska lukea noita teidän kestovaippajuttuja. Mä mietin silloin odotusaikana, että niitä voisi alkaa käyttää, mutta nyt se on kyllä vaan jäänyt, eikä siihen varmaankaan tule enää ryhdyttyä... Jotenkin vaan se on sellainen viidakko omituisia termejä ja monen monituisia juttuja, joihin perehtyminen vaatisi enemmän intoa ja aikaa, kuin mitä mulla nyt tällä hetkellä siihen riittäisi. Jos joku antaisi mulle jonkun aloitussetin ja sanoisi että "teet näin ja näin", niin ehkä sitten... ;c)

Hmm... mitähän omia kuulumisia mulla olis.... Vauvauinti aloitettiin siis toissa lauantaina ja tyttö oli aivan hölmistynyt koko uinnin ajan! Ilmekään ei värähtänyt, eikä ääntäkään päässyt lähestulkoon koko sinä aikana kun oltiin uimahallin seinien sisäpuolella! Äitiä ja isiä kyllä nauratti toisen totisuus ja tuijottelu. Viime kerta jätettiin väliin rotaviruksen tarttumisvaaran takia ja ensi la onkin pyhä, mutta sitten kyllä mennään taas polskimaan.
Meillä yöt on menneet edelleen hyvin, tyttö saattaa nukkua klo 21-8 syömättä, muutaman kerran saattaa joutua laittamaan tutin siinä välillä. Eli ainakaan vielä ei ole tullut sitä pelättyä 3kk:n yöhulinointia. bd ettei tulisikaan!
Muutto alkaa olla käsillä, tänään laitettiin tämä nykyinen koti myyntiin. Eli tavaroita pitäisi alkaa pakkaamaan ja lisäksi uuteen kotiin pitäisi osata valita kivat uudet tapetit makuuhuoneisiin. Puhhuh, jotenkin tää synkkyys ja päivien pimeys väsyttää...

Nyt hetkeksi vielä muille nettisivuille ja sitten koisaamaan!

Viivi ja S. 3kk ja 4pvää
 
Helmiina
Kaunis nimi Meiramin prinsessalla! :) Taisi Minja olla meidänkin listalla...

Onpas Pikkutiikerin perheellä ollut inhottava sairaalareissu... :( Itsekin olisin varmaan viemässä tyttöä hoitoon aika aikaisessa vaiheessa. Hieno juttu, että kaikki on kuitenkin nyt hyvin! :) Minnekäs reissuun olette lähdössä? Mekin suunnitellaan reissua tässä jossain vaiheessa, varmaan kyllä menee vasta ensi kesään. Mun äiti on luvannut lähteä mukaan. Saadaanpahan lastenvahti... :)

Hieno juttu tosiaan Syysmarja, että yöt on sujua paremmin. Noita korvatulppia on muuten erilaisia. Ne perus earit ainakin on todella epämiellyttävät korvissa. Kannattaa kokeilla jotain muita... ;)

Meidän ruokapäiväkirja on tällainen:
klo 8-8.30 maitoa ja puuroa (puuroa menee aamuisin vain ehkä ruokalusikallinen...)
klo 10-10.30 maitoa (pikku hörpyt, että jaksaa nukkua päiväunet... :))
klo 12-13 maitoa ja lihakasvissosetta ehkä vajaa puolipurkillista (pari jääpalakuutiota kasvista ja yksi lihaa)
klo 15-16 maitoa ja hedelmäsosetta ehkä vajaa puoli purkillista
klo 17-18 maitoa ja kasvissosetta 1/3-1/2 purkillista
n.klo 20 maitoa ja puuroa vajaa puoli desiä
n. klo 5.00 maitoa

Maidon määrää en tiedä ja joskus sitä saatetaan hörppiä noissa väleissäkin. Annan yleensä ensin sosetta ja sitten tissiä. Soseen kanssa ollaan harjoiteltu hörppimään vettä nokkamukista ja välillä annan myös ämmää siitä, että tottuisi. Ja nuo sosemäärätkin saattaa vaihdella todella paljon. Jos olen jossain menossa, niin mies antaa yleensä hedelmäsosetta. Ne kun taitaa parhaiten maistua. Toisaalta myös porkkana ja maissi on herkkua. Naudasta Nelli ei oikein välitä, kana on hyvää ja possua testataan tällä viikolla. Puuro on banaani-riisi-maissi-puuroa. Ensi viikolla testataan kaurapuuro.

Minkäslaiseen kämppään Viivi olette muuttamassa? Meitä onkin ollut aika monta, jolla on ollut nuo muuttohässäkät viime aikoina.

Helmiina ja N. n. 6,5 kk
 
Piparminttu-Pipsa.
Tervehdys pitkästä aikaa! :)

Enpä ole ehtinyt tänne aikoihin, kun oli tosiaan pojan ristiäiset viikonloppuna. :) Juhlat sujuivat hyvin ja kaikki meni niin kuin pitikin. Poika sai itsensä näköisen nimen, joka sopii meidän mielestä loistavasti tuommoiselle isännälle... ja nimi on siis NUUTTI :) Mulla oli tippa linssissä koko kastetilaisuuden ajan, oli se niin herkkää! *snif* Mun setä säesti pianolla virret ja soitti vielä Bachia pikku pätkän kynttilän antamisen jälkeen. :) Nuutti oli melko rauhallisena sylikummin sylissä koko ajan, välillä vaan itketti kun tutti oli hukassa. Nyt on helpottunut ja onnellinen olo, kun juhlat on onnellisesti takanapäin. :)

Meirami, ihana kuulla sinusta ja Minjasta!!! :) Ja tosi kiva, et teillä on mennyt noin hyvin. Kauniin nimen valitsitte, ei voi muuta sanoa. Minja ja Nuutti oliskin varmasti aikamoinen parivaljakko, kun molemmat taitaa olla sieltä suurimmasta päästä. ;) Olis tosiaan mukava nähdä, kun kavereita on harvassa täällä etelässä, kuten sanottua.

Mulle sopii Tiksin tapaaminen melkein milloin vain! Kannatan myös sitä, et se olis lähiaikoina ennen jouluhulinaa. :)

Pikkutiikerille tsempit, teillä on ollut rankka viikonloppu! Hyvä, että uskoit äidinvaistoasi etkä sitä puhelimeen vastannutta idioottia! Toivottavasti jatkossa menee paremmin:)

Viivi, noin minäkin ensin ajattelin kestovaipoista, et ne on monimutkaisia eikä siitä viidakosta saa ikinä tolkkua... Mutta kuinkas kävikään. Aloin surffailemaan kestovaippasivuilla (Kestovaippayhdistyksestä oli hyvä aloittaa) ja sit aloin kattelemaan vaippoja ja tilasin ihan vain pari hassua vaippaa... ja yhtäkkiä olinkin ihan koukussa ja nyt on tosiaan mopo karkaamassa käsistä, kuten Helmiinallakin ilmeisesti. ;) Viivi, teillä tyttö nukkuu muuten mahtavat unet! :) Me oltiin aivan innoissamme, kun Nuutti nukkui viime yönä peräti 5 tuntia putkeen! Luksusta...

Syysmarjalle tsempit korvatulppien kanssa nukkumiseen! Ja hei, jospa Eetu alkaisi pikkuhiljaa nukkumaan pidempiä unia, kun viikonloppuna jo vähän kokeili sitä. :) Toivotaan niin!

Mukavaa viikkoa kaikille! Me lähdetään Nuutin kans hakemaan postista pari uutta kestovaippaa. ;)

PP ja Nuutti 7,5 vkoa

 
Syysmarja
Hello!!!

Aah, kiitokset kaikille noista tsemeistä meidän öiden suhteen, viime yönä meni toooosi hyvin -toivottavasti nyt en maalaa piruja seinille tällä hehkutuksellani!!! -Eetu nukkui klo 22.30-07.00 välisen ajan hiiskahtamattakaan!!!!! *oolalaaa, tällä mamilla vähän pandat vähenee* ja mä tietty ihan sekaisin onnesta täällä, kun sain tosiaan varmaan ekan kerran puoleen vuoteen (!!!) nukuttua pidemmän pätkän kuin 2-3 h!!! Itse kyllä siis nukuin klo 23-05.30 välisen ajan, kun miehen kello herätti :/ *mrrr* olisin muuten varmaan nukkunut itsekin sinne seiskaan asti...mutta hyvä näin, tätä siis lisää kiitos!!! =)

Kiitokset Helmiina ja Pikkutiikeri, kun laitoitte vähän noita ruokapäiväkirjoja näytille =) itse asiassa mä pidän Eetusta oikeasti ihan sellaista ruokapäiväkirjaa :) että itse tiedän, missä mennään ja mies voi siitä sitten luntata, jos on hoitovuorossa, että mitä ja koska ja kuinka paljon on syöty :) - vaikka ei se kyllä sitä lue, yleensä utelee multa!!!
Mutta siis, tässä esimerkki meidän päivän aterioinneista: (ajat tosiaan noin aikoja, määrät suht samoja päivästä toiseen)
klo 6-7 aamulla 120 ml maitoa
klo 10 maissa 120 ml maitoa
klo 13 maissa kasvissosetta (n. 4 jääkuutiota), hedelmäsosetta 1/3 purkkia, n. 100 ml maitoa
klo 17-18 hedelmäsosetta (joskus!) n. 1/3 purkkia, 120 ml maitoa
klo 19-20 maissa 100 ml maitoa (joskus tässä maistellaan vähän puuroa, n. 10 pientä lusikallista saattaa mennä!)
klo 21-22 150-180 ml velliä --> unille

itse olen vähän miettinyt, josko pitäisi ruuan määrää lisätä, mutta hyvin tuntuu poika menevän näilläkin eväillä, joten...ehkä jatketaan vielä näin, kun on kerta hyvä. Aion kyllä antaa tuon ruokapäiväkirjan miehelle mukaan neuvolaan ensi viikolla, josko neuvolantätsy antaisi jotain rakentavaa kommenttia siihen :)

Pp: aivan ihana nimi tuli teidän Pojulle!! Kaveripiirissä on myös eräs Nuutti, ja hänkin on aivan nimensä näköinen ja oloinen =)

Korvatulpista vielä...olen EHKÄ alkanut oppia nukkumaan niiden kanssa, ainakaan ne ei enää "ärsytä" korvissa ollessa niin paljon kuin aluksi. Joka ilta ainakin ne korviini tungen, joten kait niistä jotain hyötyä on.

Hei muuten, koska olette suunnitelleet/oletteko suunnitelleet pikkuisten siirtämistä omaan huoneeseen?? Meillä kun neuvolassa siihenkin sanottiin, että mä voisin saada nukuttua paremmin, jos Eetu olisi omassa huoneessaan, enkä heräisi ihan joka inahdukseen -kyllä, herään kun hyttynenkin pieraisee..näin mies ainakin sanoo =) -ja ollaankin sitäkin mietitty, että josko tossa joulun aikoihin, kun tehdään muutenkin -siis jos tehdään!! =) -suurempaa siivousta, niin silloin voisi Eetun laittaa omaan huoneeseen...hän olisi silloin yli 6 kk...onko liian pieni vielä?!?!?! hjälp te joilla on jo vähän "varttuneemmat" lapset, esim Aurora?!?!?!
Jaa niin muuten, Annalle ja Auroralle pitikin laittaa onnittelut, ensimmäiset WAB -vauvat täyttivät nyt sitten vuoden!!!!! =)

Aah, miten mulla tulee aina romsku, kun kirjoitan tänne?!?! Pitäisi varmaan vähän useammin kirjoitella, mutta päivät vaan tuntuu menevän niiiin nopeasti johonkin!!!

Hei, pikkusisko sai sitten maanantaina sen oman esikoisensa, oltiin eilen katsomassa sitä ja voi että kun se oli pieni!!! Oli oikeastikin pienempi kuin Eetu syntyessään -hah, kaikki vauvat ei tosiaan paina lähes 4 kiloa syntyesssään kuten eräät =) -ja aah, pidin tietty sylissä :) ja muistelin omaa pienokaistani silloin sairaalassa *niisk*

Tsemppiä vielä Pikkutiikerin pienokaiselle tuleviin koitoksiin!

Nyt tää menee päiväunille =)

Syysmarja ja E 3 pv vajaa 5 kk =)
 
Pikkutiikeri80
Syysmarja, meillä pikkumies muutti omaan huoneeseensa jo kun oli nippanappa 2kk... *pälyilee ympärilleen ja miettii pitävätkö muut tätä huonona äitinä* Siis ihan oikeasti, mä olisin kuollut jo ainakin kolmasti tän viiden kuukauden aikana univelkaan, jos oltais nukuttu samassa huoneessa pidempään. Meillä ukkeli nimittäin ähisee, puhisee, kääntyy, vääntyy, möyrii ja pitää jos jonkinmoista ääntä nukkuessaan. On ollut ihan painajaismaista kun ollaan oltu jossain muualla kuin kotona yötä ja ollaan nukuttu samassa huoneessa. Siinä vertauskuva panda saa ihan uuden merkityksen... Usein tehdään myös niin, että yösyötön jälkeen sammutetaan itkuhälytin (itkun kuulee kyllä kerrostalokolmion sisällä ilman hälytintäkin) koska muuten hälyttimestä kuuluva ähinä ennen poitsun nukahtamista pitää meitä vanhempia hereillä. Ja itse asiassa toi 2kk:n ikä oli siinä mielessä hyvä, ettei poitsu tainnut edes ymmärtää nukkuvansa jossain muualla kuin äiskän ja iskän vieressä, eli mitään problematiikkaa tuosta "osoitteenmuutoksesta" ei tullut. Ja täytyy myöntää että yöunet on olleet kyllä paljon laadukkaammat tuon muutoksen jälkeen... Eli suosittelen. :) Mutta tyylinsä (taas kerran) kullakin, enkä halua vähätellä perhepedin yms. etuja.
 
Piparminttu-Pipsa.
Moikkis!

Olipa järkytys löytää ketjumme vasta kolmannelta sivulta! Missä kaikki luuraavat? *huhuilee ympärilleen ja tiirailee, missä kaverit ovat*

Täällä on ollut aika rankkaa viime päivinä. Tuntuu, että Nuutista on hetkessä tullut jotenkin tyytymätön ja vaativainen. Syötön ja vaipanvaihdon ajan hän on hyväntuulinen ja tyytyväinen, mutta melko pian noiden puuhien jälkeen alkaa kitinä. Missään ei ole hyvä, ei sylissä, ei sitterissä, ei leikkimatolla. Liinassakin ährää ja kitisee aluksi, mutta rauhoittuu noin puolen tunnin kanniskelun jälkeen (nimenomaan pitää olla itse liikkeessä) ja sitten yleensä nukahtaa. Öisin Nuutti herää edelleen parin tunnin välein ja nyt myös illalla nukahtamisesta on tullut vaikeaa. Pää on täynnä kysymyksiä ja olen koettanut kahlata täällä olevia vanhoja ketjuja ja keskusteluja, josko jollain löytyisi vastaavanlaisia kokemuksia. Mietin, saako Nuutti liian vähän maitoa? (Tuntuu oudolta, että runsas maidontulo olis yhtäkkiä lakannut, mutta kai niinkin voi käydä?) Vai onko poika vaan väsynyt? Onko normaalia, että 2kk:n ikäinen vauva nukkuu vielä päivisinkin melkein jatkuvasti? Nuutti siis valvoo n.1-2 tuntia kerrallaan ja sitten nukkuu jopa kolmen tunnin unia. Vai onkohan meillä ns. vaativa vauva, joka vaatii jatkuvaa läsnäoloa, sylissäpitämistä ja seuraa. Nuutti ei siis ole missään vaiheessa viihtynyt yksin missään, vaan esim. leikkimatolla hän alkaa kitistä noin parin minuutin jälkeen ellen istu vieressä "leikkimässä". Ymmärrän toki, ettei pienen vauvan kuulukaan olla yksin ja syli&lähellä oleminen on vauvalle kaikkein tärkeintä, mutta välillä on tosi raskasta, kun Nuutti on tyytyväinen vain kantoliinassa. Siinä hän nukkuu nytkin eikä puhettakaan, että pystyisin siirtämään hänet tästä esim. omaan sänkyyn nukkumaan. Oma syöminen on esim. aika hankalaa, vaikka on musta tainnut kehittyä melkoinen akrobaatti aamupalan laittaja, kun pidän poikaa liinassa samalla kun keitän teetä jne. ;) Mutta kertokaa te viisaammat ja kokeneemmat äidit jotain näkemyksiänne ja kokemuksianne. Oliko teillä tämmöistä? Nukkuiko teidän vauvat 2kk:n iässä yöt läpeensä? Viihtyivätkö he yksikseen esim. sitterissä sillä aikaa kun laitoit ruokaa tms.? Neuvolaan en jaksa soittaa, kun meidän terkkarista ei yleensä oo paljoakaan apua. Parhaimmat vinkit ja opit olen oikeasti saanut teiltä ihan raskausajoista saakka!

Toivottavasti teillä muilla on ollu rauhallisempaa! Jokos olette muuten hommanneet isänpäivälahjat? Meillä olis tarkoitus huomenna painaa kaverin kanssa meidän miehille tyynyliinat, joihin tulee vauvan jalanjälki ja jotain tekstiä. :) Ja ajattelin painaa myös Nuutin bodyyn jonkun hauskan iskä-aiheisen tekstin. Toivottavasti onnistuu!

Mukavaa alkanutta viikkoa! Ja tulkaas nyt ihmeessä pitämään ketjua korkealla! :)

PP ja Nuutti 2kk

 
Mari_
Pikaisesti laittelen kuulumisia. Niitä ei ole kyllä kummemmin =)

Pojulla oli lauantaina 1-vee synttärit ja ne meni hyvin. Niclas jaksoi jopa olla hyvällä tuulellakin, paitsi kun uni alkoi ottaa voittoa, sitten piti hiukka nataa jo ääninäytettäkin =) Aika on mennyt niiiiiiin nopeasti, ettei edes usko.

Tänään olisi pojun valokuvaus, toivottavasti menee hyvin. =)

Ihania nimiä olette antaneet pikkuisillenne =)
 
Helmiina
Pp, Nuutilla on varmasti vain jokin kausi meneillään. Oli meilläkin niitä. Ja toiset vauvat vain vaativat enemmän niinkuin mietiskelitkin... Harvoinpa meilläkään Nelli yksikseen viihtyi ja ei viihdy nykyäänkään pitkiä aikoja. Ja ei todellakaan vielä nukuttu öitä putkeen. Vasta ehkä 3-4 kk iässä tuli vasta ensimmäinen pidempi unipätkä. Ja iltaisin saatoin joutua valvomaan joskus klo 1-2 saakka ennen kuin Nelli nukahti. Tuon ikäisellähän ei ole vielä vuorokausirytmiä. Ja älä todellakaan mieti, että maito loppuisi. Se EI voi loppua noin vain. Nuutin kasvu on ollut hyvää ja jos pissavaippoja tulee 5-7 päivässä, niin varmasti saa ruokaa! Juuri tuon kitinän takia moni äiti luulee, että vauvalla on nälkä ja korviketta tyrkytetään ja seuraavaksi imetys onkin loppu... Meillekin meinasi käydä noin... Annettin kerran Nellille joskus parin kuukauden ikäisenä korviketta, kun luultiin hänellä olevan nälkä. Onneksi Nelli pulautti kaiken ulos ja saatiin opetus, että oma maito todellakin riittää! Tiheän imun kautena Nelli saattoi roikkua rinnassa ½-tunnin välein iltaisin. Eli kaiken kaikkiaan, ihan normaalilta ainakin minun mielestä teidän Nuutti kuullostaa... ;) Ei varmaan paljon lohduta... Vauvat todellakin vaativat melkein koko ajan. :)

Omaan huoneeseen siirtäminen tulee ajankohtaiseksi silloin, kun Nelli lopettaa yösyönnit. Nyt olen liian mukavuudenhaluinen öisin. Ei tarvitse itse liikkua mihinkään, kun nostaa puoliunessa tytön viereen ja takaisin omaan sänkyyn... ;) Nelli on onneksi suhteellisen rauhallinen nukkuja. Mutta olen kuullut, että omaan huoneeseen siirtäminen todellakin monesti antaa niin vauvalle kuin vanhemmillekin paremmat unet eli Syysmarja ilman muuta kannattaa kokeilla!

Isänpäivälahjaksi miehelle tilasin hiirimaton Nellin kuvalla. Siihen lisäksi varmaan ostan vielä pienen "taskulompakon".

Jaahas pitää joutua. Nellin mummi on tulossa lapsenvahdiksi ja pääsen käymään salilla ja kaupungilla! :)

Helmiina ja N. reilu 6,5 kk
 
Sunni
Synnyttäneet:

26.10.06 Anna vm82, ensimmäinen POIKA 26.10 3140g 50cm
27.10.06 Aurora vm80, toinen (tyttö 03/05) POIKA 27.10 3810g 51cm(?)
8.11.06 Mari vm83, ensimmäinen POIKA 3.11. 2890g 49,5cm
21.11.06 tuutikki vm71, kolmas POIKA, 3110g 47cm
10.12.06 Kira vm76, ensimmäinen TYTTÖ 26.12. 3780g 52 cm
1.2.07 Aqua vm76, ensimmäinen POIKA 25.1. 2850g 48cm
2.4.07 Minttu, vm85, ensimmäinen TYTTÖ 3890g 49cm
7.4.07 Hena, vm79, ensimmäinen POIKA 4630g 53cm
13.4.07 Helmiina, vm77, ensimmäinen TYTTÖ 2955g 47 cm
27.4.07 Tyrni1, vm75, ensimmäinen POIKA 3450g 49 cm
15.5.07 Kk, vm84, toinen (poika 09/04) TYTTÖ 3395g 48,5 cm
24.5.07 Pikkutiikeri, ensimmäinen POIKA 3080g 49cm
24.5.07 Peppi, ensimmäinen POIKA 3980g 54cm
4.6.07 Syysmarja, ensimmäinen POIKA 3970g 53 cm
18.7.07 Viivi, vm78, ensimmäinen TYTTÖ 3000g 50cm (La30.7.07)
20.7.07 Limee, ensimmäinen POIKA 3350g 49,5cm
15.8.07 Meirami, ensimmäinen TYTTÖ 3700g 50cm
6.9.07 Piparminttu-Pipsa, ensimmäinen, POIKA 3330g 50cm
1.10.07 Lumi81, toinen, TYTTÖ 3420g ja 49cm (LA 5.10.07)
25.10.07 Sunni, ensimmäinen, POIKA 3480g 52cm

Listaus :)
 
Sunni
Pääsinpäs minäkin vihdoin tälle puolelle :)

Lihakset alkavat pikkuhiljaa löytää paikkansa, olo ei ole enää niinkuin marionetti nukella, istuakkin kärsii jo vähän kovemmalla ;)
Aika uskomaton fiilis olla nyt äitinä, tippa linssissä tulee poikaa katseltua usein.

Ainakaan vielä ei ole tullut mitään kriisitilanteita että menee totaalisesti sormi suuhun, mutta vähän huonolle näyttää pojan yö kukkumiset. Ensimmäiset yöt kotona meni hyvin, nukuttiin jopa kolmen tunnin unia, nyt syöttövälit lyhenee ja lyhenee ja yhdessä välissä kukutaan niin kirkassilmäisenä keskellä aamuyötä, äiteellä uni painaa mutta toista ei nukuta millään... puolentoista tunnin unia otetaan ja sitten taas tankataan itseä.

Taitaa pitempiä yöunia saada odotella melko pitkään...

Sunni ja poju 11vrk
 
Syysmarja
Moips!

Onnittelut Sunnille pienestä paketista ja teretulemast tällekin puolelle!!!
ja ihan heti alkuun tsemppiä öihin, kyllä -kait?!?!? -ne jossain vaiheessa helpottuvat, nimin. ei meillä vielä ainakaan, poika 5 kk :/

Isänpäivälahja ei ole vielä hankittu, ihania ideoita teillä kyllä on ja olishan sitä pitänyt panostaa tähän ekaan isänpäivään jotenkin ekstrasti, mutta oikeasti, en ole vain jaksanut!!! *myöntää nolona* Mutta ajattelin kyllä miehelle hankkia lahjan, en kuitenkaan paljasta sitä täällä vielä, kun mies tietää että tänne kirjoittelen ja nimimerkinkin tietää, niin kerron sitten vasta viikon päästä =)

Omaan huoneeseen siirtoa tässä edelleen pähkäilen, itse olen tosiaan siihen jo kallistumassa, mutta mies pistää vastaan -vaikka hänen ei todellakaan tarvi yöllä pojan takia valvoa...mutta meillä on vähän ongelmallista sen siirron kanssa, huonejärjestelyt täytyy laittaa kokonaan uusiksi, joten siltä kannalta miestä kyllä ymmärrän, oikein hyvin. No, mietintämyssy on vielä päässä sen suhteen.

Niin, huonot yöt nyt sitten jatkuvat...reilun viikon Eetu sitten nukkuikin hyvin, mutta nyt ollaan taas menty huonoilla unilla muutama yö *krooh* omassa sängyssään ei nuku oikeastaan ollenkaan enää, vain meidän sängyssä...ja en itse oikein jaksaisi sitäkään, nukun meinaan kuitenkin silloinkin tosi kevyesti, kun tunnen lapsen jokaisen liikahduksen, hän kun tykkää vielä oikein kyhjätä äidin kainaloon öisin...isäänsä tullut tässäkin asiassa,huh sentään! No, kait nämä jossain vaiheessa sitten helpottavat, eikös vaan?!?!

Pp:lle siis tosi kovat tsemit täältä öiden suhteen!! Ja Helmiinan tavoin olen kyllä samaa mieltä, ettei se maito nyt noin vain lopu! Kaippa tuo on tosiaan vaan joku vaihe, joka meillä tosin on nyt sitten kestänyt liki 2 kk, poislukien tuo reilu viikko tuossa välissä. Mutta tsemppihalit lähtee täältä, ja myötätuntoa on myös mukana!!!

Pikkutiikerillä siis ainakin oli positiivisia kokemuksia lapsen siirtämisestä omaan huoneseen, kiitos kommentista!!! =)

Juuh, nyt pitää lopetella, ollaan menossa iltasella pienen pojan 1-vee synttäreille ja kait sitä pitäisi ennen jotain vähän syödäkin, että jaksaa taas syödä sitten sitä kakkua =)

Oikeesti muuten, mun tarvis ottaa itseäni niskasta kiinni ja aloittaa laihdutus!!! Imettäminen kun jäi, niin ne jo pudotetu kilot tuli kyllä takaisin korkojen kera!!! Varsinkin kun syöminen ei loppunut imettämisen myötä -siis se ylenpalttinen syöminen!!! *huokailee Syysmarja katsellen samalla vatsamakkaraansa inhoten*

Syysmarja ja E 5 kk 1 pv =)
 
Pikkutiikeri80
Huomenta!

Lämpimät onnittelut Sunnille poikavauvasta! Tsemppiä niiden unien kanssa, täältä löytyy kyllä onneksi kohtalotovereita, joten et ole yksin panda-silmiesi kanssa. Ja sitten kun käy liian raskaaksi (ja mielellään jo ennen sitä) suosittelen hankkimaan (jos et jo omista) rintapumpun ja pumppaamaan maitoa pulloon jotta mieskin saa "oman osansa" yösyötöistä. :) Ihania vauvantuoksuisia hetkiä sinne!

Voi PP! Kaikki sympatiat sinne! Meillä myös taas kitisty/itketty/ulistu eilen ja tänään. Meillä osaksi syynä mahalääkkeen poisjättö tänpäiväisen ph-mittauksen takia (huomiseen asti pitäis poitsun pärjätä ilman lääkettä) ja ripulin "jälkitautina" tullut ummetus, johon vasta eilen tajusin antaa levolacia. Huh heijaa... Mutta siis siihen teidän tilanteeseen... Hmm, jos itkut ja kitinät ovat nykyisessä laajuudessaan alkaneet ihan yhtäkkiä, kävisin varmaan varmuudeksi tarkistuttamassa ettei Nuutilla ole korvatulehdusta tms.? Voi olla kaukaa haettu, mutta kaverin lapsi (jo melkein vuoden ikäinen) oireili vain kitisemällä ja olemalla enemmän kiinni äidissä. Niin meilläkin poitsu reagoi kipuun; hetkeäkään ei suostu olemaan lattialla vaan kitisee tauotta ja ainoastaan sylissä (ei istualtaan vaan maha mahaa vasten poski äidin tai isin olkapäätä vasten) on hyvä olla. Muistelisin, että meillä poitsu alkoi juuri siinä 2kk:n tietämillä viihtymään lattialla, ja oli sinänsä aika "helppo" tapaus niihin aikoihin, kun vatsakivutkin helittivät silloin. Itse vaan taisin kulkea aika synkein mielin, lievästi masentuneena/alakuloisena ja itkeskelinkin aika paljon. Ahdisti ihan kympillä silloin, että se pieni niin rakas ihminen on TÄYSIN riippuvainen minusta. Minusta, joka olen perusluonteeltani tosi itsekäs (=ainoa lapsi). No, joka tapauksessa. Voihan olla että Nuutti on juurikin sellainen "vaativa vauva" tai muuten vaan tosi tempperamenttinen tapaus. Mutta uskoisin että sellainen näkyisi ihan alusta asti, joten ainoastaan sinä ja sinä miehesi osaatte arvioida onko kyse siitä vai kuitenkin jostain muusta? Ja niistä yösyömisistä vielä: meillä yöt rauhoittui juuri hiukan ennen 3kk:n ikää (kunnes tuli se hulinakausi 3kk-4,5kk) ja aluksi alettiin nukkumaan 4-5 tuntia alkuyöstä ja loppuyö oli aina hiukan rikkonaisempi. Siitä se eka unipätkä on hissuksiin pidentynyt, ja kun esim. eilen tankkasin pikkumiehen huolella yötä varten (140ml velliä + 70ml maitoa) nukkui poitsu puoli yhdeksästä melkein kuuteen asti aamulla. Vaikkakin hän oli sitten sitä mieltä että päivä on alkanut eikä mennytkään enää takaisin nukkumaan... 2kk:n ikäinen vauvahan nukkuu noin 16 tuntia/vuorokausi, joten pidä vaikka päiväkirjaa Nuutin nukkumisista niin tiedät nukkuuko hän "liikaa" vai liian vähän. Mutta silloin kun meillä poika oli ollut itkuinen melkein 1,5 viikkoa putkeen, tiesin että nyt kyllä sattuu johonkin koska kaikesta huolimatta pikkumies on etupäässä ihan hyväntuulinen tapaus, tempperamenttinen vain. Eli kävisin kuitenkin näyttämässä poikaa vaikka yksityisellä lastenlääkärillä, koittaisin ottaa selvää kenestä lääkäristä on hyviä kokemuksia ja joka ottaa asiat "vakavasti" eikä vain taputtele vanhempia päähän, sanoen että "ihan normaali vauva teillä on" sellainen mairea hymy kasvoillaan.

Syysmarjalle myös tsempit yöhulinointeihin! Nukuin itse edellisyön pojan huoneessa jotta mies sai nukkua kokonaisen yön putkeen. Painajaismaista... En nukkunut kuin vartin pätkissä kun heräsin pojan jokaiseen kyljenkääntämiseen jne. Yösyötön jälkeen neljältä siirryin sohvalle nukkumaan. Ne kaksi tuntia jotka ehdin siinä nukkua olivat sikeimmät unet koko yön aikana. Ei kiitos samanlaista yötä vähään aikaan.

Perjantaina lähdemme siis koko perheen voimin sukulaisiin tuohon länsi-naapurimaahan. Pikkumies lentää ekaa kertaa lentokoneellakin sitten. Jännää... Vaikka hyvin se varmasti menee. :) Pitäis alkaa hissuksiin pakkaamaan ja kotikin pitäisi siivota ennen lähtöä jotta ei olisi täysin kaaosmaista kun tullaan kotiin ensi viikon keskiviikkona.

Poitsu nukahti vihdoin kantoreppuun... Ehti nukkumaan parvekkeella vain kolme varttia, kun heräsi naapuritontilla tehtävään paalutukseen ja oli ihan kamalan kiukkuisella tuulella/väsynyt. Tulen vielä palstailemaan ennen lähtöä, mutta toivotan silti kaikille mukavaa viikonjatkoa!

Pikkutiikeri ja Pikkumies 5,5kk
 
Sunni
Moro!

Aah, kuulostaapa ihanalle tuo pandasilmän vertaus xD
Viimeyönä iski taas semmoinen epätoivoinen olo, kun silmät ummessa syötin poikaa olohuoneen sohvalla ja odotin eikö se jo nukahtaisi... Tätäkö pitää tosiaan jaksaa vielä kuukausia!? Apua, mihin sitä on joutunut... Jospa ne yöunen pituudet edes vähän pitenisi niin helpottaisi kummasti. Parin tunnin välein täällä kukutaan, mikä taitaa olla hyvinkin normaalia nuin pienellä.

Sitten hassu kysymys:Tuliko muilla raskaus aikana hormoonikarvoitusta?
Itselle kasvoi JÄRKYTTÄVÄT, pitkät ja mustat napakarvat... Tässä tiirailen niitä sillä silmällä, että meinaakohan nuo tuosta tipahtaa aikanaan niinkuin lehdet puusta vai jököttääköhän ne tuossa kovinkin pitkään. Pinsettejä olen siihen malliin katsellut, että nappais kouraan ja aloittais nyppämisen, mutta pelottaa, että siitä alkaa semmoinen mahakarva kierre, että pian on semmoinen pöheikkö navan ympärillä että huhhuh!
Nyt kun maha on alkantu pienetä pikkuhiljaa, on raskausarvetkin näyttäneet hurjemmilta... :( Minä kun repeilin lopussa ihan tosissaan, nyt on ruskeaa paksua rantua masu täynnä. Muutenkin vähän inhottava fiilis kun maha on niin älyttömän löysä lepare joka tärrää ees taas kävellessä... Ei auta kuin antaa itselle aikaa kropan palautumisen vuoksi.

Onko teillä muuten vinkkejä nyt, mitä tekisitte alkuaikoina vauvan hoidossa toisin, jos olisitte tienneet sen vaikutukset myöhempään elämäänne?
Itse mietiskelin tuota sänkyyn nukuttamista, poju kun nukahtaa aina tissille, jos sen saisi puoli unessakaan sänkyyn ennen täys nukahtamista. Aamuyöstä on varsinkin tympeää kun poju nukkuu rinnalla, mutta kun nostat sen sänkyyn ja kömmit itse peiton alle, huokaiset, alkaa sängyssä kitinä joka jatkuu niin kauan, että nostat pojan uudelleen tissille vain siksi aikaa, että poju saa tissin suuhun ja nukahtaa uudestaan.

Pitäisköhän laittaa pyykikone päälle nyt kun vaavi vetää päikkäreitä...
Kahvihetkikin voisi tehdä terää.

-nakkiluominen Sunni ja poju-
 
Piparminttu-Pipsa.
Moikkis!

Ihan ekana teretulemast Sunni tänne puolelle! Olenkin jo ootellut sua, ihana vaihtaa kuulumisia toisen ihan pienen vauvan äidin kanssa. Vaikka eipä tää meidän poika enää mikään pieni ole, kun eilen täytti 2kk. ;) Sunnin pähkäilyt kuulostaa ihan samalta kun omani. Ensinnäkin tuosta nukuttamisesta omaan sänkyyn, mie luovuin siitä suosiolla jo alkumetreillä.Meillä meni just noin, et Nuutti nukahti tissille ja sitten kun nostin omaan sänkyynsä, niin heräsi samantien. Päätin, että nyt on tärkeintä se, että kaikki saavat nukuttua, nukkumispaikalla ei niin väliä. Nykyisinkin teemme niin, et poika nukkuu ekan pätkän yöstä omassa sängyssään (jonne laitamme lämmitetyn jyvätyynyn ennen poikaa. Hyvä kikka, toimii ainakin meillä!)) ja sit kun poika herää ja syö, niin jätän suosiolla viereen nukkumaan. Tällä tavalla saan itsekin nukuttua ees vähän paremmat unet. En jaksa nyt murehtia siitä, et oppiiko poika nukkumaan omassa sängyssään vai ei, se on sitten sen ajan murhe. Ja ainakin poika nukahtaa samaan paikkaan, missä sitten herääkin. Neuvolassa tätä pidettiin tärkeänä pointtina nimenomaan yksin nukahtamisen oppimiseen. Ja musta on ihan ymmärrettävääkin, et vauva haluaa nukkua lähellä äitiä. Vastahan nää meidänkin kääröt oli 9kk masussa meissä kiinni kokoajan... Tsemppiä Sunnille, teetpä nukkumisjärjestelyjen kanssa niin tai näin!

Mahakarvoista, mullakin tuli niitä siihen navan tietämille ja poistin niitä jo raskausaikana vahaliuskoilla ja joskus höylällä. Kasvaahan ne jonkun verran takaisin, mut on ne mun mielestä vähentyneet kokoajan. Ja Sunni, älä huoli, kyllä se masureppu siitä häviää! :) Ajattele sitten yön pimeimpinä tunteina kun imetät poikaa, et "tämäkin imetys pienetää mahaa" ;) Niin mie ainakin tein! ;) Ja meillä syödään edelleen parin tunnin välein öisin... *huokaus*

Isot kiitokset kaikille, jotka jaksoi ihanasti paneutua mun ja Nuutin ongelmiin! Aivan uskomatonta, miten jaksatte auttaa ja pohtia ratkaisuja! *kiittää tippa linssissä* Kyllä Nuutti varmasti syö tarpeeksi, kun pissavaippoja tulee päivässä varmaan kahdeksan. Ehkä musta vaan itestä tuntuu, et maidontuotanto on jotenkin loppumassa, kun rinnat ei enää suihkua niin kuin ennen. Kaipa se on ihan normaalia, että tässä pari kuukautta synnytyksen jälkeen maidon tulo tasoittuu ja rinnat ja vauva käy paremmin tasatahtia? :) Nyt Nuutti on siis ollut rauhallisempi pari viime päivää. Epäilen, et kitinä johtuu suurimmaksi osaksi väsymyksestä. Tuo unipäiväkirjan pito oli hyvä idea, voisinkin tehdä niin! :) saattaa olla, et Nuutinkin unimäärä olis aika lähellä tuota 16 tuntia, kun alkaisi laskeskelemaan. Valveillaolopätkät on lyhyitä, mut on niitä toisaalta aika usein... Mistä sie Pikkutiikeri muuten saat nuo kaikki siun tiedot?? :) Oon jo pitkään ihmetellyt, kun osaat aina antaa hyviä vinkkejä asiaan kuin asiaan! :)

Voi Syysmarja, täältä tsempit sinne takaisin! Nuo yövalvomiset on kyllä varmaan yks kurjimmista ongelmista, kun ne vaikuttaa kaikkien jaksamiseen. :( En nyt muista, et olitteko kysyneet neuvolasta vinkkejä? Onko ne osanneet ehdottaa mitään? Se ruokamäärän lisääminenkään ei vissiin auttanut? (Sori, mulla muisti pätkii enkä muista mitä kaikkea olette jo kokeilleet)

Mites muuten Sunni, mitäs mieltä olet kestovaipoista? Me ollaan täällä juteltu niistä ja aika moni on innostunut. :) Pikkutiikeriltä piti kysyä, miten ne imut on toimineet? Ja ylipäänsäkin miten kestoilu sujuu tauon jälkeen? Mie tosiaan tilasin niitä kotimaisia taskuvaippoja, mitä suosittelitte ja ne LillaTaskut on kyllä hyviä! Tekis mieli tilata lisää, mut en taida raaskia... Pakko ruveta vähän säästämään ens kesää silmällä pitäen, kun sillon meidän tulot tippuu tosi pieniksi. Mies kun on opiskelija vielä ens marraskuuhun saakka ja meikäläisen kodinhoidontuella ei paljoa juhlita. Onneks Vantaalla on vissiin ihan kohtalaisen hyvä kuntalisä, jos olen oikein ymmärtänyt?

Mies on ollu pari päivää opintomatkalla Virossa ja me ollaan siis Nuutin ja koirien kanssa kotimiehinä. Täytyy sanoa, et tää on hullun hommaa! Nuutti pitää paketoida ulkokamppeisiin aina kun koirille tulee hätä ja sit roudaan vaunuja ja koiria ulos... Onneks meidän talossa on sentään hissi! Mut siis kyllä otti päähän eilisiltana, kun poika oli jo nukahtanut yöunille niin ei muuta kun toppahaalari niskaan ja ulos, kun koirat piti käyttää iltapissillä. Eikä mieltä ainakaan parantanut ajatus siitä, et samaan aikaan mies vietti hilpeää iltaa opiskelijaporukalla jossain Virossa. *MUR* :(

Jep, nyt pitää alkaa kotihommiin, kun ei ne itsestään ne pyykitkään peseydy. Mies tulee myöhään illalla eli samat iltarutiinit koirien kanssa on edessä tänäänkin. *huokaus*

Mukavaa loppuviikkoa ja aurinkoa vauva-arkeen!

PP ja Nuutti kohta 9 vkoa


 
Hena ja Henri taustailee
Onnittelut Sunnille.

Minä täällä taustailen. On ollut vähän rankkaa tässä viime viikkoina, voimat ei vaan riitä mihinkään ylimääräiseen. Mulla on niiiiiin kamala ikävä äitiäni.

Henrin kanssa olen yrittänyt jonkunlaista lempeää unikoulua, ei mitään radikaalia. Lisännyt iltarutiineja, pimentänyt Henrin huoneen täysin (ja koko kämpän osittain), yrittänyt saada nukahtamaan omaan sänkyynsä (vaihtelevin menestyksin) ja yrittänyt vierottaa yötutista. Välillä menee yöt paremmin, herätyksiä vain 2-3, välillä sitten taas yli 5 heräämistä.. Mutta kyllä tämän jo jaksaa. Päivisin nukkuu kahdet pidemmät unet 1,5-2 tuntia, niin saan silloin itsekin levättyä.

Noh, palailen taas

Hena ja Henri 7 kk
 
Piparminttu-Pipsa.
Moikka! Se on sitten perjantai! :) *ottaa varovaisia tanssiaskeleita, ettei kohtu vaan hölsky liikaa ja vetää muutkin mukaan* :)

Onpas täällä taas hiljaista, kun toiselle sivulle oltiin pudottu. Onko kaikki isänpäivätouhuissa vai muuten vaan kiireisiä? Itse sain juuri äsken valmiiksi ip-kortin ja lahjatkin sain pakettiin eilisiltana. Nyt vain odottelemaan sunnuntaita! Niin no pitäähän ne kakkutarpeet toki ostaa, mut ne voidaan hoitaa onneksi miehen kanssa yhdessä, kun en yritäkään tehdä kakkua salassa. ;)

Hena, mukava kuulla sinusta taas pitkästä aikaa! Kiva, että jaksat taustailla ja välillä kirjoitellakin sieltä surun keskeltä. Ajatella, että Henri on jo noin "vanha"! Miten 7 kk onkin mennyt näin nopsaan? toivottavasti teidän "unikoulu" jatkuu menestyksekkäästi, koska kunnon yöunet auttaa varmasti ennenkaikkea sua jaksamaan arkea eteenpäin. :)

Meillä on ollut taas yöt aika vaihtelevia, avasin oikein ketjunkin tuonne aiheesta. Poika siis herää alle kahden tunnin välein syömään ja aloin taas olla ihan finaalissa. Eilisiltana kokeiltiin antaa korviketta, jos se pidentäisi ainakin ekaa syöttöväliä ja kuinkas kävikään... Nuutti nukkui kuin tukki klo 22.15-02.30! Ja seuraavakin syöttö oli vasta kuudelta eli yö meni kahdella syötöllä ja oli mahtava herätä suhteellisen levänneenä aamulla. :) Mut sit kävin jälkitarkastuksessa ja lääkäri sanoi, että korvikkeen antaminen muuttaa vauvan suoliston bakteerikantaa ja aiheuttaa sen, ettei äidinmaidon ravintoaineet (erityisesti rauta) enää imeydy niin hyvin kuin ennen. Tuo pisti aika mietteliääksi. :/ Olin jo ehtinyt iloita siitä, että yhdellä korvikesatsilla päivässä saisimme kenties yöt sujumaan melko hyvin (mikä ei tietenkään ole itsestäänselvyys, saattoihan asiaan vaikuttaa muutkin seikat ja jatkostahan ei kukaan tiedä) mutta nyt tuntuu, että olisiko sittenkin parasta jatkaa ihan täysimetyksellä? Vai onko se mahdollinen oma jaksaminen tärkeämpää? Sanokaas ystävät mielipiteitä! :)

Sadepäiväterveisin

PP ja Nuutti 2 kk
 
Syysmarja
Hellou leidies!!! =)

*laittaa jalalla koresti perjantain kunniaksi niin, että helmat paukkuu ja pölykoirat vaan vilisee nurkissa!!!*
Jees, perjantai! Ihanaa, mies on taas kotona pari päivää, ja saadaan nukkua koko perhe pitkään ;-) ja olla vaan!

isänpäivälahja on edelleen paketoimatta, samoin kortti kirjoittamatta, mutta mulla ei oikeasti ole paperia kotona!!!! No, kait sen huomenna jossain vaiheessa saa paketoitua niin, ettei mies huomaa :)

Pp: ruoan/soseen lisääminen ei ole vaikuttanut meidän pikkumiehen uniin millään lailla ;/ ja joo, kyselin neuvolasta tosiaan neuvoja tähän tilanteeseen, sieltä tuli seuraavat ohjeet (oli sijainen):
- mä en saa nousta yöllä pikkumiestä heijaamaan, vaan miehen pitäisi --> tähän mä en suostu, kun miehen kello tosiaan soi jo ennen 6 aamulla, niin eihän siitä mitään tule, ettei sekään sitten saisi nukuttua öitä ja loukkaa pian itsensä töissä!
- unirytmiä tarvis muuttaa niin, että nyt kun E nukkuu aamupäivällä sen ½ tuntia ja iltapäivällä klo 13-18 välisenä aikana noin 3 h, niin näiden paikkoja pitäisi muuttaa, mutta siihenkään en ole ryhtynyt, pariin päivään kokeilin ja ei tullut mitään, E ei nukkunut aamupäivällä kuin max 45 min!!!
- viimeisenä vaihtoehtona unikoulu, mutta tätäkään mä en täysin allekirjoita, kun E ei herätessään itke/vaadi ruokaa tms, vaan on vaan, niin miten sen saisi unikoululla pois?!?!? Mä en siis tiedä tuosta unikoulusta sen enempää, mutta ihmettelin vain
- omaan huoneeseen siirto olisi myös yksi vaihtoehto...sitä siis edelleen mietitään :/

Pp:n pohdintoihin tuosta imetyksestä: mä en osaa sanoa, kumpi ratkaisu on parempi, mutta omasta jaksamisesta kannattaa ja PITÄÄ huolehtia!!! Itse korvikevauvan äitinä en pidä tuota korviketta millään tavalla huonona vaihtoehtona/ratkaisuna, mutta tietysti äidinmaito on tärkeää vauvalle. Mutta edelleen, painotan sitä, että oma jaksaminen on kuitenkin tärkeää, jokainen tehköön sitten ratkaisunsa mihin suuntaan haluavat.

Henalle hirmuiset tsempit suruun!!! Vaikka oma äiti elääkin vielä, niin osaan kuitenkin kuvitella miltä sinusta tuntuu, anopin kuolemasta tulee kohta vuosi (!!!!) täyteen, ja edelleen vaan hän on ajatuksissa :( joten tsemppihalit lähtee sinne!

Juuh, mutta nyt täytyy lopetella, pitää mennä vähän itsekin pitkäkseen =)

Viikonloppuja toivotellen,

Syysmarja ja E 5 kk 5 pv =)

 
Viivi ja S.
Iltaa ketjuun!

Ihan ekana Sunnille hirrmusti onnea!!! =D Ja kiva kun tulit porukoihin! Toivotaan, että poika oppisi nukkumaan öisin edes vähän pidempiä jaksoja kerralla!

Me täällä taustaillaan, muutto ja remontti (lähinnä tapetointia) vievät tällä hetkellä kaikki ajatukset ja vapaan (lue: tytön unien) ajan. Viikon päästä olisi tarkoitus muuttaa! Käyn kylllä lähes päivittäin täällä lukemassa kuulumiset. =)

Helmiina taisi joskus kysellä, minkälaiseen kämppään ollaan muuttamassa: Omakotitaloon muutetaan, 4h+k+s.os+wc. Talo on miehen kaverin, joka lähti muutamaksi vuodeksi ulkomaille töihin ja tarvitsi jonkun "talonvahdiksi". Tämä oma kämppä meni kaupaksi tosi nopsaan ja siksi meillä tulikin vähän kiirus tuon rempan ja muuton kanssa!

Pp:lle ja Syysmarjalle tsemppiä yöhulinoiden jaksamiseen!
Hassu juttu muuten, mä tunnistin, että se ketju 2kk vauvan nukkumisesta oli Pp:n, ennenkuin luin täältä, että niin tosiaan oli! =) Niinpä sitä kai sitten oppii tunnistamaan kirjoitustyylin täällä ja tietty kun lapsen ikä osui kohdalleen! Mä en myöskään ollut koskaan kuullut tuosta korvikkeen vaikutuksesta äidinmaidon imeytymiseen, kuulostaa aika uskomattomalta! Komppaan Syysmarjaa tuossa, että muista pitää huolta omasta jaksamisesta! Ei se korvike VOI viedä äidinmaidolta tehoa pois, koska siitä ei missään kerrota! Joten mun mielestä jos Nuutti nukkuu korvikkeen turvin yönsä paremmin, jonka seurauksena äiti jaksaa huomattavasti paremmin, niin antakaa ihmeessä korviketta! Mutta siis toki teet ratkaisun itse. =)

Meillä oli tänään toinen vauvauinti ja hauskaa oli! =) Tyttö ei ole kertaakaan itkenyt hallilla, eikä ollut millänsäkään vaikka tänään tehtiin "kannutus" ekaa kertaa.
Tyttö kasvaa hyvin ja oppii kauheasti uutta koko ajan. Ihanaa! =D Juttua tulee päivittäin tosi paljon ja kääntyminen vatsalleen on enää pienestä kiinni. Kaikenkaikkiaan S. on tosi hyväntuulinen ja helppo lapsi. Tosin tänään iski kylässä ollessa melkoinen vierastuskohtaus, eikä itkusta meinannut tulla lainkaan loppua... Vasta tissi lohdutti riittävästi ja vakuutti ettei äiti ole häntä hylännyt! ;)

Moneen kertaan olen itsekseni kiittänyt tytön unenlahjoja, etenkin kun olen lukenut teidän yöhulinoinneista! Meillä S. menee nukkumaan n. 20.30, syö pikaisesti joskus 4 ja 6 välillä ja jatkaa unia 8.30 asti. Aamupäivällä ja alkuillasta nukutaan pienet n. 1/2h unet ja iltapäivällä (pihalla vaunuissa) 3-4h unet.

Isänpäiväksi olen hankkinut vain pienen hassun lahjan ja leiponut salaa kakun, se pitäisi vielä saada salaa pakastimesta sulamaan tämän illan aikana...

Viikonlopun jatkoja!

Viivi ja S. (9 päivää vaille 4kk)



 
Viivi ja S. vielä
Olen jo pitkään odottanut, että saisin tilattua meille Raparperi-nettikaupasta Yamo-kantorepun mutta ne ovat edelleen loppu!!! Murrr! >:/
Suositelkaa jotain muuta, pliis!
Onko se BabyBjörn oikeasti huono??

V.
 
Piparminttu-Pipsa.
Pikaisesti pyörähdän...

Viivi, Yamoja myydään myös mm. Kestovaippakaupassa ja siellä on ainakin monia värejä varastossa:

http://www.kestovaippakauppa.com/?tm=YAMO

BabyBjörnistä ei ole omia kokemuksia, mutta rintareppujahan ei suositella sen vuoksi, että niissä vauvan lonkat eivät ole ergonomisesti oikeassa (sammakko-)asennossa, toisin kuin esim. kantoliinassa tai kantorepussa, kuten Yamossa. :)

Kiitti Viivi tsempistä tuon korvikehomman suhteen. Noin minäkin mietin, että on se äidin jaksaminen kuitenkin tosi tärkeää ja siitä syystä voisi ihan hyvin antaa korviketta ainakin silloin tällöin. Viime yö meni onneksi "vain" kolmella syötöllä ja siis ihan omin eväin eli imettäen. :) Pitää nyt seurailla, miten tilanne kehittyy eli jatkuuko ne rikkonaiset yöt vai tulisiko enemmän noita kolmen syötön öitä. Ne vielä jaksaakin jotenkin. Hauska muuten tuo, että Viivi tunnisti meikäläisen kirjoitustyylin! ;) Kai me tosiaan ollaan opittu tuntemaan toisiamme tässä melkein parin vuoden aikana aika hyvin!

Mies tykkäsi tosi paljon isänpäivälahjoistaan ja kohta aletaan maistelemaan kakkua, jonka sain juuri valmiiksi. :) Mites teillä muilla on isänpäivä lähtenyt käyntiin? Suurimmalle osalle "tämän ketjun isistä" tää taitaa ollakin ihka ensimmäinen isänpäivä. :)

PP ja Nuutti 2kk

 
Lumi81
En oo käynyt piiiiiitkiiin aikoihin koneella ja nettikin oli poissa käytöstä jonkin aikaa!
En ehtinyt lukea teidän viestejä vielä ja äkkiä yritän kertoa kuulumiset kun tuo tytteli tossa ähisee siihen malliin että tissiä ois saatava!

Meidän tyttö on nyt siis 6 viikkoa vanha (tosi nopeesti menny aika!!!) ja on omasta mielestäni vaativa tapaus. Itkeskelee TOSI paljon ja ei viihdy lainkaan yksin. PP:n vauva-arki kuulostaa tutulta.

Meillä on muun muassa semmosia ongelmia ollu että aluksi tyttö vain riehui tissillä, ja näytti että ei se ymmärrä ollenkaan mitä pitäis tehdä. Riehui ja itki vaan. Luulin että silä oli aina syötön yhteydessä mahakipuja ja aloin antamaan disflatylia, ei se kyllä auttanut ollenkaan. Sitten luulin että mulla ei tuu maitoa tarpeeksi ja annoin korviketta ja kas kas pullo tyhjeni hetkessä. No, korvikkeen jälkeen tuli aina älyttömät puklailut. Sitten myöhemmin vasta hoksasin että mulla kyllä tulee maitoa ihan tarpeeksi mutta eihän se raukka saa kunnolla otetta siitä rinnan päästä! Sen takia se riehuu! Olen nyt siis käyttänyt joka kerta rintakumia ja sen avulla tyttö syö ihan rauhallisesti...ja pitkään! Mies syöttää pullosta välillä iltaisin kun ite oon niin tööt ja väsynyt että on pakko nukkua hetki.

Vatsavaivojakin todellisuudessa on. Tyttö kakkii noin joka toinen / joka kolmas päivä yhdesti. Ja silloin sitä kakkaa ährätään monta monta tuntia kauhean huudon kanssa. Sitten ku se tulee niin vaippa ihan tulvii. kakkaamisen jälkeen tyttö on tosi leppoinen ja rauhallinen :)

Kolmas "ongelma" on tiheä tissillä oleminen. Luulen että meillä on nyt menossa semmonen tiheän imemisen kausi. Kauankohan tämmönen kausi voi kestää?
Ennätys oli ku tyttö roikkui tissillä klo 17 - 02 puolen tunnin välein. Ja kun se söi kerrallaan 15min, niin se sitten oli siinä tississä kiinni koko ajan. Alkoi pikkuhiljaa tuntumaan että eihän sitä maito oikeesti voi riittää! Sillon väsytti aika paljon...

Mutta jotain hyvääkin: yöt meillä nukutaan tosi hyvin! Alusta asti on nukkunut aina 2-3h kerrallaan. Nyt on kaksi edellistä yötä nukkunut 6h kerrallaan!! Sen jälkeen syö ja sitte jatkaa vielä unia!
Toissayönä nukkui klo 02-08 ja viime yönä 23-05. Toivottavasti tämmönen rytmi on tullut jäädäkseen :D. Illat sitte menee ihan valvoessa ja nukahtaa tolle pitkälle yöunipätkälle vasta sillon kahden maissa yleensä. Eilinen oli poikkeus :).

Päivisin roikkuu myös koko ajan tissillä eikä nuku kovin pitkiä päiväunia.
Tämän viestin kirjoittamiseen mulla meni 1,5h ku pari kertaa tossa syötin välissä :).

mut kertokaa kuinka kauan tämmönen tiheän imemisen kausi kestää...thanks.

Lumi & tyttö 6vk Ristiäiset on 24.11 ja sitten paljastuu nimi !
 
Piparminttu-Pipsa.
Moikka! :)

voi Lumi, teillä taitaa olla kyllä aikamoista rumbaa siellä. Ei voi muuta kuin nostaa hattua, kun olet noin hienosti jaksanut ja tännekin ehdit kirjoittamaan! :) Nuutilla on kans ollut pari selkeää tiheän imun kautta, ne tulivat suunnilleen neljän ja seitsemän viikon iässä ja kestivät vajaan viikon. Nuutti söi tuolloin tunnin välein aamuyöllä ja päivisinkin hieman tiheämmin. Miten kauan Lumi teillä on jatkunut nyt tuo "tissillä roikkuminen"? Vauvathan ovat toki yksilöitä, mutta aika hurjan tiheältä teidän tytön imemistahti kuulostaa. Oletko kokeillut syöttää ilman rintakumia? Saako tyttö edelleen raivareita ilman sitä? Mietin, että rintakumihan saattaa vaikuttaa maidontuotantoon sillä tavalla, ettei rinta saa tarpeeksi ärsykkeitä sen kumin läpi. Mun piti käyttää kans rintakumia toisessa rinnassa matalan nännin vuoksi ja vasta viime viikolla jätin kumin pois. Rinnoissa huomasi selvän eron maidontuotannossa, sillä se rinta, jossa käytin kumia, ei ollut yhtä tuottelias. Nyt huomaa selvästi, miten siitä on alkanut tulla enemmän maitoa, kun kumi jäi pois. Ja on ihanaa, kun ei tarvitse niitä kumeja enää keitellä ja kuljetella ympäri kämppää. Tässä linkki imetystukilistan sivulle, jossa kerrotaan mun mielestä aika hyvin rintakumin käytöstä ja siitä vierottautumisesta:

http://www.imetystukilista.net/faq/kumi.php

Kannattaa tsekata myös Imetystukilistan sivu rintaraivareista. Nekin on meille tuttuja ja sain hyviä vinkkejä sieltä.

Viivi, kiva että teille on Yamo tulossa! :) Kerrohan sit kommentteja, mitä tykkäät. Me pähkäillään, ostetaanko Yamo vai Ergo. Tällä hetkellä tuntuu, et päädytään Ergoon kun siinä on kai paremmat säädöt ja se jatkopala. Meillä tuo mies kun ei ole pienimmästä päästä ja mietityttää, riittääkö niissä ylipäänsä säädöt, jos miehellä on vielä ulkotakki päällä, kun kantaa Nuuttia... No, onhan tässä vielä aikaa miettiä, kun ei Nuuttia voi vielä ihan kantaa niissä.

Täällä on arki vähän rauhoittunut, jonkinlaista rytminpoikastakin on havaittavissa. :) Öisin Nuutti syö edelleen usein, mutta siihen nyt on varmaan vaan totuttava. Pitää huomenna kysellä neuvolassa, mitä mieltä ne on esim. siitä korvikkeen antamisesta yms. Meidän arki muuten muuttuu kohta aikamoiseksi karuselliksi, kun miehellä alkaa kuukauden mittainen työharjoittelu Itä-Suomessa!!! :( Niitten koululla on tehty (kenties ihan kettuiluna??) niin, et kaikki perheelliset on laitettu jonnekin Huitsin Nevadaan ja sinkut jää tähän pk-seudulle... Minä ja Nuutti reissataan sitten ympäri Suomea anoppilan, mun vanhempien ja miehen harjoittelukaupungin välillä, ettei jouduttaisi olemaan kovin paljoa kaksistaan. Siihen päälle vielä joulureissaamiset... Mie kyllä huokaan helpotuksesta, kunhan tuo show on ohi ja koittaa tammikuu!!! Nyt perjantaina pitäisi lähteä lentokoneella pohjoiseen... Vähäsen jo jännittää, miten matkustaminen sujuu näin pienen kanssa... Ja sekin jännittää, osaanko ottaa kaikki tarvittavat tavarat mukaan reissuun. Kestovaipoissa onkin raahaaminen. ;) Jotenkin siihen hommaan on niin vihkiytynyt, että kertisten käyttöä ei halua edes harkita - tässäkään tilanteessa. ;)

Jep, talvista viikkoa kaikille! :)

PP ja Nuutti 9,5 vkoa
 
Syysmarja
Moi!

Pandamami ilmoittautuu *krooh....* viime yöt on olleet taas sellaista hulinaa että!!! Viime yönä E valvoi klo 3-6 välisen ajan....5 lähtien jo itkettiinkin sitten, väsymystä! Ja tämä mami valvoi klo 00.30-05.30 välisen ajan, taisin torkahtaa siinä klo 2-3 välisen ajan, päätä särki meinaan niin julmetusti, etten saanut edes nukuttua.... ja nyt on kllä olo sen mukainen.
Mä en oikeasti tajua, miksi E valvoo/herää öisin about 2 tunnin välein, kun taas esim nyt juuri vetää päikkyjä, ja saattaa nukkua 3,5 h inahtamattakaan!!! mIkä ihme sitä öisin sitten vaivaa?!?!?! Mä en tajua, auttakaa???!!!????
Esimerkkinä viime yö: klo 21.30 nukkumaan, heräsi klo 22.15, nukahti klo 22.22, heräsi klo 0.33, nukahti heti, heräsi itkemään klo 01.20, mutta nukahti heti, ilman tuttia, heräsi klo 2.55, jolloin siirsin meidän väliin ja tosiaan siitä oli hereillä noin klo 05.30, jonka jälkeen syötiin ja poika nukahti 06.15 ja nukkui klo 9 asti...ihan käsittämätöntä!!!

Siirto omaan huoneeseen on ajankohtainen, pitäisi vaan vähän valmistella tätä huonejärjestelyä...kaikki aikanaan.

Kiva Lumi, että ehdit tännekin puolelle meitä moikkaamaan ja tsemppiä tuohon vauva-arkeen =) kuulostaa tosiaan siltä, että pienokaisella on tiheän imun kausi, toivottavasti jaksat!

Ja Pp:lle myös tsempit seuraavaan kuukauteen, reissaamisen yms merkeissä!!!

Isänpäivä oli ja meni, mies sai lahjaksi partakoneen, kun peijakas hajotti edellisen pudottamalla sen lattialle.

E on oppinut/vahingossa kääntynyt muutamaan kertaan myös selälleen jo, mutta pelästyy joka kerta sitä niin, ettei hetkeen tee uudestaan =) samoin uusia ilmeitä on tullut koko ajan, ja peppua pungetaan jo ylös siihen malliin, että mahtaako jouluna jo kontata. Napansa ympäri mennään jo kovaa kyytiä, koskaan ei ole poika siinä kohtaa mihin hänet olen laittanut =) ihanaa, kohta saa sitten nostella kaikki tavarat vaanylös ja ylös, kun termiitti iskee :)

No joo, mutta mä luulen, että mun olis kans parempi vetäytyä tuonne makkariin vähäksi aikaa, alkaa viime yö painaa silmiä... "nähdään" taas!"

Syysmarja ja E 5 kk 10 pv

 

Yhteistyössä