Wc-remontista taloyhtiössä (pöntön ja hanan uusiminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "lissu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"lissu"

Vieras
Tietääkö joku?

Aiomme tehdä vessaremontin. Rakennusvuosi asunnoissa on 1979. Vessassa on ilmeisesti alkuperäinen hana, jossa ei ole säätönappia kuumalla/kylmälle, ei hanasta tulee todella kuumaa vettä. Onko tämä peruste saada uusi hana taloyhtiön laskuun?

Entä pönttö, on alkuperäinen. Ei siis mitään vedensäästösysteemejä ja tuntuu, että se holvaa vettä aika lailla. Onko se tloyhtiön harkinnassa, pitääkö uusi korvata taloyhtiän rahoista vai kuluuko pönttö joka tapauksessa taloyhtiön maksettavaksi?

Kannattaa aina kysyä politiikkaa isännöitsijältä. Vanha ehjä hana ei minusta ole pakko vaihtaa. Vai tuleeko teillä muualla todella kuumaa vettä (sehän myös riippuu ihan verkoston lämmöstä) että hana olisi rikki tai säädöt pielessä? Sama minusta pöntössä, miksi toimiva pitäisi vaihtaa taloyhtiön laskuun? Pönttöihin saa varaosia, joten kannattaa pyytää huolto, jos tarvetta on. Jos siinä on halkeamia, tms se on minusta eri juttu.

Ainahan itse saa päivittää vaikka minkälaiset hanat ja pöntöt, mutta minusta muiden asukkaiden ei tartte maksaa toimivien laitteiden uusimisia turhaan.

Viimeksi muokattu:
Jos ne kuitenkin toimivat, ei niitä kai ole pakko korvata. Tai siis ainakaan meillä ei aikoinaan korvattu. Taloyhtiö kiittää. =)

Jos ne on rikki, taloyhtiö ne vaihtaa.

Toki, jos tiedossa on muutenkin remppa niiden osalta, taloyhtiö voinee joustaa ja ne maksaa. Mutta tuo on niin tapauskohtaista, et ei auta kuin kysyä teidän isännöitsijältä.

Jos remontti on teistä lähtöisin niin tuskimpa saatte mitään taloyhtiön laskuun, ehkä jotain pientä hyvitystä kun ovat kiinteitä kalustuksia, mutta ei kannata odottaa liikoja. Ja kannattaa huomioida että jos on pian tulossa yleinen putkiremontti niin älkää itse tehkö mitään sisustusremonttia ennen sitä.

Talo yhtiö voi joissain tapauksissa uusia edullisesti hanat ja pöntön. Mutta uusinta muotia olevaa et saa jollet itse osta. Rikkinäisen tilalle toki saa uuden.

Jos kalusteetkin on noin vanhat, kannattaa kysyä isännöitsijäntomistosta mahdollisesti tulevaa putkiremonttia, vaikuttaa olevan aika lähellä, sen yhteydessä vaihdetaan kalusteet kylpyhuoneessa ja saattaa jopa uudet laatat mennä purkuun eli kannattaa kysellä ennkuin rupee tekemään mitään.

Kiitos vastauksista. Laitanpa isännöitsijälle viestiä.

Remontoitu asunto nostaa asunnon ja siten myös yhtiön arvoa. Olisi typerä jättää vanha pönttö muuten uuteen vessaan. Se on epäsiisti ja kuluttaa paljon vettä. Lattialaattoja ei saa kunnolla laitettua, jos vanha pönttö jää. Uuden pöntön asentamisella laatoituksen päälle vesivahingon riski pienenee huomattavasti.

[QUOTE="lissu";22530983]Kiitos vastauksista. Laitanpa isännöitsijälle viestiä.

Remontoitu asunto nostaa asunnon ja siten myös yhtiön arvoa. Olisi typerä jättää vanha pönttö muuten uuteen vessaan. Se on epäsiisti ja kuluttaa paljon vettä. Lattialaattoja ei saa kunnolla laitettua, jos vanha pönttö jää. Uuden pöntön asentamisella laatoituksen päälle vesivahingon riski pienenee huomattavasti.[/QUOTE]

Saahan (ja toki pitääkin) sen vanhan pöntönkin irrottaa rempan ajaksi.

Kyse on siitä, laitetaanko vanha takas vai ostatteko uuden sitten laatotuksen jälkeen.

Toki se nostaa asunnon arvoa, mut samaa mieltä kuin edelliset, et teidän kantsii tarkistaa, onko putkiremppa tulossa. Silloin se teidänkin remppaama laatotus vedetään auki, joten turha tehdä tässä vaiheessa, jos on ihan nurkilla.

kyseessä on pikkuvessa vaan, joka on oikeasti niin törkeä, että se on pakko laittaa uusiksi, ihan sama vaikka sen joutuisi ensi vuonna purkamaan putkiremontin yhteydessä. Kenelläkään ei ole noin hirveän näköistä vessaa nykypäivänä. Vessassa ei ole lattiakaivoa, vesieristyksiä ei tarvita jne. iso kuluerä tuon remontointi ei ole.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22531001:
Saahan (ja toki pitääkin) sen vanhan pöntönkin irrottaa rempan ajaksi.

Kyse on siitä, laitetaanko vanha takas vai ostatteko uuden sitten laatotuksen jälkeen.

Toki se nostaa asunnon arvoa, mut samaa mieltä kuin edelliset, et teidän kantsii tarkistaa, onko putkiremppa tulossa. Silloin se teidänkin remppaama laatotus vedetään auki, joten turha tehdä tässä vaiheessa, jos on ihan nurkilla.

Jaa, unohtu kirjottaa, että luulen että tämä pönttö on sitä lajia, jota ei ehjänä saa pois, vaan se täytyy rikkoa.

[QUOTE="Putkimies";22530975]Jos kalusteetkin on noin vanhat, kannattaa kysyä isännöitsijäntomistosta mahdollisesti tulevaa putkiremonttia, vaikuttaa olevan aika lähellä, sen yhteydessä vaihdetaan kalusteet kylpyhuoneessa ja saattaa jopa uudet laatat mennä purkuun eli kannattaa kysellä ennkuin rupee tekemään mitään.[/QUOTE]

No ei kyllä ole putkiremontti lähellä -79 valmistuneissa taloissa... Hohhoijaa.

[QUOTE="lissu";22531023]Jaa, unohtu kirjottaa, että luulen että tämä pönttö on sitä lajia, jota ei ehjänä saa pois, vaan se täytyy rikkoa.[/QUOTE]

Oisko noin... kantsii sitäkin kysyä isännöitsijältä. Yleensä noi vanhat pöntöt on laitettu pulteilla lattiaan, mut kyllä ne lähtee. Ainakin meidän kämpistä (meillä on nyt kolmessa ollu mm. vessaremppa) on kaikista saanu irti, vaikka on ollu vanhempiakin. :) Toki ne on rempan jälkeen vaihdettu uusiin, mutta kaikista on kyllä irti lähteny hajottamatta. Voi toki olla pultit ja silikonia...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;22531036:
Oisko noin... kantsii sitäkin kysyä isännöitsijältä. Yleensä noi vanhat pöntöt on laitettu pulteilla lattiaan, mut kyllä ne lähtee. Ainakin meidän kämpistä (meillä on nyt kolmessa ollu mm. vessaremppa) on kaikista saanu irti, vaikka on ollu vanhempiakin. :) Toki ne on rempan jälkeen vaihdettu uusiin, mutta kaikista on kyllä irti lähteny hajottamatta. Voi toki olla pultit ja silikonia...

Nöyrästi ku menee polvilleen ja kurkkaa tuota pöntön juurta, se selkeästi seisoo n. sentin korkuisen betoni"jalustan" päällä. Tätä jalustaa kiertää muovimatto. Olen joskus hajoittanut pöntön vessasta ihan vasaroiden, kun se oli valettu lattiaan kiinni. Tämä mielestäni vaikuttaisi samanlaiselta tapaukselta.

Muistathan, että tuohonkin remonttiin tarvitsee nykyään taloyhtiön luvan kuin valvojankin. Josta todennäköisesti vielä maksatte.

Jos hana toimii normaalisti (ymmärsin, että siitä puuttuisi rajoitin, millä saa säädettyä, ettei päästä liian kuumaa vettä, mikä sinällään ei ole vika), niin maksatte itse, rikkinäisen tilalle taloyhtiö voi hommata uuden, sellaisen kuin se on päättänyt hankkia eli yleensä halvimman perusmallin. Kalliimmman ja hienomman hanan saat itse maksaa, voivat sen asentaa viallisen tilalle ilman maksua. Muuten saat yleensä itse hommata putkimiehen ja maksaa vaihtokulut.

Pönttö kuuluu asukkaan hoitoon, paitsi sen sisuksen toimintaviat, jolloin voi huoltoyhtiön tilata sitä korjaamaan. Eli jos haluat sen vaihtaa, maksat itse.

Mua tää kiinnostais kans sillei, että kun meillä tuo pönttö on vuotanut enemmän ja vähemmän, yleensä pönttöä vetäessä, sen kolmen vuoden aikana kun ollaan tässä asuttu. Joskus tavaraa pitää vetää kolmekin kertaa alas että häviää pöntöstä, yöks...
Rivari rakennettu 1975 ja pönttö taitaa olla ihka eka joka tähän on tuolloin 70-luvulla laitettu. Putkiremontista ei ole ainakaan ollut puhetta.

Sitä vaan että varmaankin saisin taloyhtiön laskuun uuden pöntön, mutta sen välttämiseks että sieltä tulee joku "Tokmannin pönttö" =) niin ajattelin että itse ostaisin pöntön, mutta asennuksesta ja sen kustannuksista huolehtisi taloyhtiö.
Mitäs luulisitte onnistuisko noin? Meillä kuitenkin on pakko pitää saavia pöntön vieressä, kun vuotaa jopa silloin kun naapuri seinän takana vetää oman vessan...

[QUOTE="vieras";22531033]No ei kyllä ole putkiremontti lähellä -79 valmistuneissa taloissa... Hohhoijaa.[/QUOTE]

Vai mahtaako se kuitenkaan olla noin yksioikoista että mitenjkään ei voi olla ja katotaan vaan vuosilukuja.

Meillä korvattiin tietty rahamäärä laatoista mutta ei mistään kalusteista, hanoista, pöntöstä. Ne meni omasta pussista.
Ja laattojen lisäksi taloyhtiö maksoi vedeneristysjutut.

[QUOTE="Pusse";22531098]Mua tää kiinnostais kans sillei, että kun meillä tuo pönttö on vuotanut enemmän ja vähemmän, yleensä pönttöä vetäessä, sen kolmen vuoden aikana kun ollaan tässä asuttu. Joskus tavaraa pitää vetää kolmekin kertaa alas että häviää pöntöstä, yöks...
Rivari rakennettu 1975 ja pönttö taitaa olla ihka eka joka tähän on tuolloin 70-luvulla laitettu. Putkiremontista ei ole ainakaan ollut puhetta.

Sitä vaan että varmaankin saisin taloyhtiön laskuun uuden pöntön, mutta sen välttämiseks että sieltä tulee joku "Tokmannin pönttö" =) niin ajattelin että itse ostaisin pöntön, mutta asennuksesta ja sen kustannuksista huolehtisi taloyhtiö.
Mitäs luulisitte onnistuisko noin? Meillä kuitenkin on pakko pitää saavia pöntön vieressä, kun vuotaa jopa silloin kun naapuri seinän takana vetää oman vessan...[/QUOTE]

Jos se vuotaa, taloyhtiön kuuluis käydä se korjaamassa.

Mutta tuosta syystä, koska taloyhtiöllä on korjausvelvoite, ainakin meille on taloyhtiö myös määrittänyt, millaisen pöntön saa ostaa: semmoisen, johon on saatavilla varaosia (eli ei mikään tokmannin pönttö, vaan joku tunnettu merkki Ido, svedberg, gustavsberg tms.).

Vai mahtaako se kuitenkaan olla noin yksioikoista että mitenjkään ei voi olla ja katotaan vaan vuosilukuja.

Eipä se oo.. Edellinen talo, jossa asuin, oli rakennettu vuonna -77. Siinä ois muuten ollu putkiremppa luvassa lähivuosina, mutta siellä oli muoviputket, joiden vuoksi katsottiin, että putkiremppaa ei tarvita vielä kymmeneen vuoteen. Mutta jos ois ollu muuta matskua, niin sitten ois tarvittu jo tehdä. :)

[QUOTE="Putkimies";22530975]Jos kalusteetkin on noin vanhat, kannattaa kysyä isännöitsijäntomistosta mahdollisesti tulevaa putkiremonttia, vaikuttaa olevan aika lähellä, sen yhteydessä vaihdetaan kalusteet kylpyhuoneessa ja saattaa jopa uudet laatat mennä purkuun eli kannattaa kysellä ennkuin rupee tekemään mitään.[/QUOTE]

mun piti tuosta putkiremontista kysyä. eli repiikö ne seinät auki kylppäristä ja wc:stä jos putket vaihdetaan?

[QUOTE="Pusse";22531098]Mua tää kiinnostais kans sillei, että kun meillä tuo pönttö on vuotanut enemmän ja vähemmän, yleensä pönttöä vetäessä, sen kolmen vuoden aikana kun ollaan tässä asuttu.[/QUOTE]
Miten joku voi olla noin pönttö, eikä osaa tehdä vikailmoitusta tuosta vuotavasta vessanpöntöstä? Vesimaksutkin on varmaan aivan kivat.

Teet vikailmoituksen huoltoyhtiölle, heidän kuuluu se vuoto korjata, todennäköisesti vaihtavat vaan jonkin tiivisteen. Jos uuden pöntön haluat, maksat sen itse.

[QUOTE="mie";22531205]mun piti tuosta putkiremontista kysyä. eli repiikö ne seinät auki kylppäristä ja wc:stä jos putket vaihdetaan?[/QUOTE]

Riippuu aivan milllä mentelmällä sen tekevät. Kannattaa käydä yhtiökokouksissa, niin tietää missä mennään ja kuulee suunnitelmista.

Yhteistyössä