YÄK mitä roskaa koko lehti täynnä (Purnausta lelukuvastosta)

Nalkuttava Talonmies

Aktiivinen jäsen
29.08.2007
28 309
0
36
Hain aamun lehden postilaatikosta ja siellä oli myös joulun odotettuja lelukuvastoja. Katselimme poitsun kanssa sen läpi ja oma reaktioni oli ehdottomasti YÄK.

Mitä ihmeen sontaa vanhemmat ostavat lapsillensa? Siinä paksussa lehdessä oli muutama lelu, jota pidin ihan järkevänä - kaikki muu oli vielä kallista paskaa. Ei kunnon palapelejä, kehittäviä (ja oikeasti viihdyttäviä) lautapelejä, ei kestävän näköisiä rakennussarjoja, autosarjoja tai junaratoja. Roolivaatteet tai leikit olivat yhtä kuin prinsessa ja superman. Leikkiastiat, lääkärivälineet, laadukkaat leikkiruuat loistivat poissaolollaan. No oli siellä sentään leikkityökaluja kohtuu kivan näkösiä.

Miksi kukaan ostaa tuollaista tavaraa, joka kiinnostaa lasta ehkä viikon joulun jälkeen. Siis kun oikeasti on kivaakin lelua olemassa pilvin pimein. Ja tosiaan, ne olivat kalliita ja samalla rahalla saisi paljon muutakin.

Vai olenko minä ihan out leikkitrendeistä ja elän jossain omassa "ideologiassani", missä lelut ovat nättejä, kestäviä, ekologisia ja säilyttävät kiinnostavuutensä koko vuoden.

olenpa kanssa harvinaisen samaa mieltä, taas kerran..
meillä on hyvin vähän ja harkitusti leluja, ja sellaisia juuri joilla leikitään ja leikitään aina vaan..
noi lelukuvastot on just sellasta jota on kiva selata ja lapsen katsella, mut ei niistä meillä mitään kotuiudu juurikaan :D

Samoilla linjoilla olen... ajattelin, että siitä olisi saanut vähän vinkkejä 2v joululahjalistaan (kun sellainen pitäisi kuulema suvulle värkätä)...
Olihan poju niistä leluista innoissaan, mutta mitä järkeä on ostaa leluja, jotka kestää ehkä pari viikkoa tai sitten niillä ei muuten vain tee oikein mitään...

täysin samaa mieltä. Silkkaa ongelmajätettä suurin osa. Niistä leluista ei suurin osa ehjänä nää seuraavaa joulua. Joten ei siis puhettakaan että seuraava leikkijä niitä perisi. Meillä tuleekin jouluksi taas kerran esim. legoja. Kestäviä, arvonsa säilyttäviä ja lapsi niitä itse toivoo.

Siis... itse asiassa meillä lapset luki sen lehden, mutta yhtään toivomusta ei o vielkään kuultu :D että ei nekää tainnu sielt mitänn superkivaa löytää
Mutta ihan samaa kattelin kyllä minä :/

legot on meilläkin kestosuosikkeja!! niillä saa aikaan kunnon leikin, vielä isommatkin lapset..
ja sitten esim peruspuupalikat, joissa kirjaimia ja kuvia on edelleen noiden isojen tyttööjen suosikkileluja...
petshopit on noista uusista "isompien tyttöjen jutuista" sellaisia joilla meillä tykätään leikkiä ja jotka kestävät leikin =)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
legot on meilläkin kestosuosikkeja!! niillä saa aikaan kunnon leikin, vielä isommatkin lapset..
ja sitten esim peruspuupalikat, joissa kirjaimia ja kuvia on edelleen noiden isojen tyttööjen suosikkileluja...
petshopit on noista uusista "isompien tyttöjen jutuista" sellaisia joilla meillä tykätään leikkiä ja jotka kestävät leikin =)

Näin meilläkin. Legot on kestosuosikkeja ja ne kestää.

Joo, panostan itse duploihin/legoihin, brion junarataan ja rakennuspalikoihin. Nää on niitä, jotka on kohtuu helppo löytää marketeista, mutta sitten meneekin vaikeammaksi. Oikeasti niitä olen ostanut myös paljon kirppikseltä, koska ne kestävät enemmän kuin yhden lapsen käytön. Esim kaikki Brion rakennuspalikat meillä ovat käytettyjä, vanhimmat 70-luvulta vissiin.

Teen itse roolivaatteita. Leikkikauppa löytyy 3.5veeltä pojalta. Mutta leikkikaupan olen rakentanut itse suurimmaksi osaksi ja bongannut sieltä täältä yksittäin sinne ne kestävät tuotteet. Mutta kun maailmassa on vaikka kuinka monta valmistajaa kivoille leluille. Puisia leikkiruokia, Haban/Heros:in pelejä&leluja, plan toysin leluja, jne niitä saakin katsella vain harvojen ja valittujen nettikauppojen valikoimista. Siis en minä kaikkea ajatellut lapselleni ostaa enkä ostakaan, mutta miksi näitä ei myydä massoille? On vain puutama lelukauppa Suomessa missä joudun olemaan tiukka itselleni :whistle: .

Tunnustan ostavani aina kivan palapelin varastoon, jos sellaiseen törmää. Sen takia, kun myöhemmin sitä ei varmasti saa. Kaupoista löytyy Disney prinsessoja, muumeja ja nalle puhia. Ihan oikeasti ei pikkupoika tuosta saa mitään innostusta. Autoja, työkoneita, puuhapeteä (isompana palapelinä ) jne...

Ensimmäinen joulu tulossa äitinä ja ihmeteltiin miehen kanssa ihan samaa. Ajattelin, että kuvastoa selatessa tulisi sellainen olo, että tekisi mieli ostaa vaikka mitä, mutta eihän siellä ollutkaan. Luulin, etten ole vain vielä tajunnut, mitä isommalle lapselle on kiva ostaa. Taisi kuitenkin olla niin, ettei siellä oikeastikaan ole niitä "hyviä" leluja.

Talonmies, jos sulla on linkkejä noihin hyviin leluihin ja kauppoihin, viitsitkö kertoa meillekin. Jos tulevina vuosina sitten paremmin löydettäisiin, kun lapsi alkaa kaipaamaan leluja.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:
Siis... itse asiassa meillä lapset luki sen lehden, mutta yhtään toivomusta ei o vielkään kuultu :D että ei nekää tainnu sielt mitänn superkivaa löytää

Tämä varmaan kertoo kuvaston todellisen tason.

Mä muistan silloin kun itse olin pieni, ni olisin halunnut suurinpiirtein koko kuvastollisen leluja. Harmi, et ei oo säilössä yhtään semmosta kuvastoa, olis jännä katsoa, et mitäs ne lelut silloin oli.

Alkuperäinen kirjoittaja Finttu:
Alkuperäinen kirjoittaja Ninniliina:

Tämä varmaan kertoo kuvaston todellisen tason.

Mä muistan silloin kun itse olin pieni, ni olisin halunnut suurinpiirtein koko kuvastollisen leluja. Harmi, et ei oo säilössä yhtään semmosta kuvastoa, olis jännä katsoa, et mitäs ne lelut silloin oli.

kyllä, tai vaikka vaan kymmenen vuotta sitten? nimittäin kylhän meilläkin nuo kuvastot selattiin, ja likat sanoi kiva, kiva, kiva, ihana, mutta ei ne sitten sieltä yhtään mitään yksittäista juttua osanneet sanoa, mikä olisi oikeasti kiva....

Helsingissä on ainakin ydinkeskustassa VirikeAitta. Hinnat vaan ovat hivenen korkeat, mutta 95% kauppa täynnä vain ihania leluja. Onneksi en asu pääkaupunkiseudulla :) http://www.virikeaitta.com/

Kivoja leluja löytyy myös Tampereelta näiden kauppojen valikoimasta (pieniä kauppoja)
http://www.miraakkeli.fi/ ja http://www.nukkela.fi/

Päiväkodit ostavat paljon Tevellasta, joten heidän päiväkotikuvastoista saa vinkkejä http://www.tevella.fi/ Käsittääkseni Tevellan myymälästä voi ostaa kuluttajakin. Osa kallista ja osa ok hintaista (kun ei saa yritysalennuksia). Mä ostin erikoisduploja täältä.

Mutta sitten on kyllä esim nämä nettikaupat, joiden valikoimaan olen vasta vain kuolannut (mutta mä kun haluaisin näpelöidä niitä leluja ennen ostopäätöstä ... )

http://www.leikkien.fi/epages/Kaupat.sf
http://www.lelutalo.fi/
http://www.condiana.fi/

Kiitos Talonmiehelle linkeistä, hyviltä vaikuttavat.

Tampereelta olen minäkin, joten täytyypä käydä katsastamassa noiden parin kaupan tarjonta. Nyt vasta muistin, että raskausaikanahan tuli jo käytyä Miraakkelissa kuolaamassa leluja, mutta silloin onnistuin vielä hillitsemään itseni ja sittemmin unohdin koko paikan.

Alkuperäinen kirjoittaja vauvan äiti:
Kiitos Talonmiehelle linkeistä, hyviltä vaikuttavat.

Tampereelta olen minäkin, joten täytyypä käydä katsastamassa noiden parin kaupan tarjonta. Nyt vasta muistin, että raskausaikanahan tuli jo käytyä Miraakkelissa kuolaamassa leluja, mutta silloin onnistuin vielä hillitsemään itseni ja sittemmin unohdin koko paikan.

Tevellan myymälä on Nekalassa ja Leikkien Sarankulmassa :whistle: Mutta tosiaan eivät siis silleen näppärästi kauppakäynnin yhteydessä keskustassa...

Leikkien varastomyymälässä piti kesälomalla käydä, mutta se oli silloin suljettu. :/

Olisin varmasti ihan samaa mieltä jos olisin sen kuvaston nähnyt B)

Mutta kun tässä tuli leluista ja peleistä puhe, saanko kysyä yhden kysymyksen? (Ja virikeaitta on muuten todella ihana lelukauppa, siellä pitää pitää aina näppinsä aisoissa).

Millaisia pelejä teidän mielestä voisi ostaa ens vuoden puolella 5v täyttävälle? Lautapelejä tai korttipelejä siis.

Nalkuttava talonmies,

Sun tekstisi oli kuin mun suusta. Mua niin ärsyttää, kun kaikki on nykyään kertakäyttöistä. Joku just sanoi, mutta ei ne oo ees niin kalliita. Argh!

Meillä on kanssa paljon duploja, muutama pieni legogin jo, Brion junarata, rakennuspalikoita, Plaston astioita ja autoja. Oon paljon hommannut sellaisia, mitkä ovat kestäneet omassakin lapsuudessa.

Ja ne tulleet lelukuvastot olivat pelkkää paperijätettä keräykseen.

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Tevellan myymälä on Nekalassa ja Leikkien Sarankulmassa :whistle: Mutta tosiaan eivät siis silleen näppärästi kauppakäynnin yhteydessä keskustassa...

Leikkien varastomyymälässä piti kesälomalla käydä, mutta se oli silloin suljettu. :/

Huomasin, että nuohan ovat myös Tampereella, kun pidemmälle selailin. Aivan ihania tavaroita, eihän sitä lapsettomana tiennytkään mitä kaikkea täällä on. Nyt vain pitäisi malttaa pitää kukkaron nyöreistä kiinni.

en tiedä mikä kuvasto nyt on kyseessä, meille on tullut ain akin kolme erilaista nyt jo.

Mutta prinsessaroolivaatteet, erilaiset autot, brazit, nuket sun muut joita noissa kuvastoissa on ollut, ovat kyllä olleet meillä oikein suosituuja ja myös pysyneet ehjinä

Yhteistyössä