Yaz e-pillerit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

..

Vieras
Sain e-pillerit (Yaz merkkiä) pari kuukautta sitten gynekologilta koska kuukautiset eivät olleet alkaneet, ja ovat tähän asti toimineet hyvin eli ei mitään sivuvaikutuksia tietääkseni ja olen ollut tyytyväinen että vuoto on tiettyyn aikaan ja eivät ole kivuliaat. Mutta nyt kun olen lukenut kommentteja e-pillereistä, että ne suurentaa syövän riskiä, joku on kuollut niihin, aiheuttaa tulevaisuudessa mielialanvaihteluita, veritukoksia, haluttomuutta, päänsärkyä, ruoka ei maistu yms yms, ja kun oon vielä vähän noviisi e-pillereiden kanssa niin onko tollainen totta? Ja kun tuntuu että pillereiden syönti on "luonnonvastaista".. :/ Ja olen siis täyttämässä loppuvuodesta 17. Ja tosiaankin olen ihan amatööri näiden asioiden kanssa joten olisi kiva jos tulisi asiallisia kommentteja, kiitos jo etukäteen!(:

Sivuvaikutuksista osa on harvinaisia, osa yleisiä.
Riski johonkin asiaan voi kasvaa hieman. Se ei tarkoita, että juuri sinä saisit kaikki mahdolliset sivuvaikutukset. Todennäköisesti mikään niistä ei osu kohdallesi.

Lukuisat naiset käyttävät e-pillereitä Suomessa raskaudenehkäisyyn ja muihin tarkoituksiin.

Luuletko sinä, että naistentautien erikoislääkäri eli gynekologi määräisi sinulle lääkettä, jossa riskit sairastumiseen ovat suuret. Päin vastoin. Hän määräsi sinulle pillerit, koska hän hoitaa sinua. Kuukautiset kuuluvat naiselle tietyssä iässä.

Vastapainoksi kannattaisi lukea, mitä kaikkea haittaa on siitä, että kuukautiskierto ei toimi. Pillereiden sisältämillä hormoneilla on lukuisia naisen terveyttä edistäviä vaikutuksia. Estrogeeni esimerkiksi on yksi vaikuttava tekijä, kun tutkitaan, miksi naisilla on vähemmän sydän- ja verisuonisairauksia kuin miehillä tai ainakin ne alkavat myöhemmällä iällä.

Jos nykyiset pillerit alkavat aiheuttaa sinulle ikäviä sivuoireita, niin kerro asiasta lääkärille. E-pillereitä on useita merkkejä ja useimmille naisille joku niistä sopii.

Hei huomasin viestisi ja ajattelin kertoa oman tarina lyhyesti.
Olen 29 vuotias 3 lapsen äiti joka nyt vihon viimeistä kertaa todellakin miettii että onko e-pillerit lopullisesti ou, koska saan niistä masennus / mps-oireita.
Olen saanut oireisiin jopa ihan lääkityksen jota pitäisi syödä n.viikko ennen menkkojen alkua.Monen monta e-pilleri merkkiä on tullut kokeiltua.

Tuntuu vaan että minulle ei nuo hormaliiset ehkäisyvaihtoehdot sovi.

Onneksi puolisino ja muut ovat olleet kärsivällisiä kanssasi koska hetkellisen masennuksen/ raivonpuuskat ovat tuskaa läheilsilleni sekä myös itselleni !
(mieliala menne ihan itsetuhon asteelle)

Onneksi minulla on nyt tiedossa mistä oireet johtuvat.Ja mikä niitä aiheuttaa

Entäpä nuoret jotka kärsivät oireista tietämättään, mikä todella oireet aiheuttavat.

Joten kyllä on olemassa masennusta jota e-pilleit aiheuttavat !

En halua pelotella mutta tietty riski on olemassa toisilla pillerit toimivat hyvin ja ongelmitta mutta on myös oikeasti ihmisä jotka eivät niitä voi syödä !

Alotin kaksi viikkoa sitten Yazien käytön. Aikasemmin on ollu pillereinä Yasminellet, joiden jälkeen pari vuotta Nuvaring -ehkäisyrengas. Sitten vajaa vuosi taukoa, ja nyt siis nämä uudet. Muutamia hiukan ikäviä sivuoireita oon tässä parin viikon aikana kerenny huomaamaan: ensinnäki, halusin alottaa pillerit, koska mulla on lievä akne, johon noi yasminellet autto aikasemmin huomattavasti, ja nyt sit toivoin että iho pysyis näitten alottamisen jälkeen taas hiukan parempana. Mut toistaseks, iho on ainakin nyt kolme kertaa pahempi kuin ennen pillereitä! Huomasin heti ekojen päivien jälkeen, et alko tulla sellasia isompia "hormonifinnejä", ja sit sellasta pientä ryhelmää otsaan ja poskiin. Naama on siis toisin sanoen kun rupisammakolla.
Toinen sivuoire on ihan järkyttävät mielihalut, eli siis koko ajan tekee mieli syödä!!! Tänäänkin iski kauhee ahmimiskohtaus, ja nyt paria tuntia myöhemmin on hirvee morkkis :/ Ja sit kun syö, niin tuntuu et maha on ihan täynnä ilmaa ja koko ajan pierettää. Ei kiva...
Ensimmäisinä muutamana päivänä oli myös mielialanvaihteluita, mukaan lukien pari päivää jotka meni ihan selittämättömien v*tutuspuuskien kourissa, ihan ilman mitään varsinaista syytä. Nyt viimepäivinä on kyllä jo tuntunut ihan normaalilta noin tunnepuolella.
Ainiin, ja pientä alavatsakipuilua on ollut eilen ja tänään, mutta koska aloitin pillerit ns. kesken kierron, koska halusin siirtää tulevia kuukautisiani, niin oletan kipuilujen johtuvan siitä.
Täytyy kai vaan yrittää kestää, ja kattoo nyt ainakin muutaman laatan verran, mut jos nää em. ongelmat ei ala häviimään, niin jätän kyllä ihan suosiolla taas pillerit pois kokonaan. Siis ainakin toi iho ja syömisongelmat haluan pois, eli joko pillereillä tai jossei muu auta niin sitten olen ilman.

Yhteistyössä