Yh:n paha univelka - apukeinoja jaksamiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Nyt äkkiä listaa mikä auttaisi totaaliyhäriä jaksamaan 2,5 viikon nukkumattoman ajan jälkeiset päivät! Lapsi oli sairaana, sitten oli muita syitä jotka valvottivat öisin. En ole nukkunut kunnolla yli 2,5 viikkoon, viime yönä uniaika jäi kolmeen tuntiin. Olo on kuin olisi monen promillen humalassa, ei kykene liikkumaan kuin muutamia minuuteja kerrallaan ja pystyn tekemään vain pakolliset ruuat ja vaipanvaihdot. Lepään sohvalla ja yritän päästä ylös kokkaamaan taaperon ruuat, sitten lepään hetken taas. Pumppu on aika kovilla ja tykyttää tuhatta ja sataa. Miten selviän tästä päivästä, nyt keinoja kehiin! Kahvia olen jo juonut 3 kupillista... Läheisiä, tukiverkkoa ei ole.

Siis onko sulla 1 vai 2 lasta? Mene nukkumaan heti, kun lapsikin menee. Älä tee mitään ylimääräistä. Vastaisen varalle pakastin täyteen vararuokia, ettei tarvi ruoanlaittoon tuhlata aikaa tai osta valmisruokia.

Siis onko sulla 1 vai 2 lasta? Mene nukkumaan heti, kun lapsikin menee. Älä tee mitään ylimääräistä. Vastaisen varalle pakastin täyteen vararuokia, ettei tarvi ruoanlaittoon tuhlata aikaa tai osta valmisruokia.

Yksi lapsi on mutta heräilee jatkuvasti unilta itkien. Hammasjuttuja, flunssaa ja muita sairauksia ollut peräjälkeen. Menen aina nukkumaan kun lapsikin, mutta kun lapsi herättää aamuyöstä en kykene enää saamaan unta. Nukahdan seuraavan kerran vasta aamuyöstä. En tiedä miksi en saa enää unta öisin, ilmeisesti univaje kroonistunut.

Saisitko jostain muutamaksi tunniksi lastenhoitoapua? Joku kaveri tai kunnalta työntekijä, joka katsoisi hetken lasten perään. Yleensä homma jotenkin onnistuu, kun kysyy apua eri ihmisiltä.

Kunnanhan pitää antaa nykyään perhetyötä ilman lastensuojelukytköstä. Mutta ehkä se ei tuossa tapauksessa olis paha sekään, jos vaikka saisit mahdollisesti tukiperheen ainakin joksikin aikaa, johon lapsi voisi mennä hoitoon, jolloin voit itse nukkua. En tosin tiedä, saako noin pientä vielä laittaa tukiperheeseen yöksi...

Tiedän olotilan. Mulla oli aivan sama juttu, kun lapsi oli pieni. Tai no univaikeuksista olen kärsinyt aina, mutta se on paljon vaikeampaa, kun siiihen lykkää lapsen hoidettavaksi. Ilman tukiverkkoa. En silti osaa auttaa.
Ole mahdollisimman paljon makuulla silmät kiinni, vaikka et nukuttua saisikaan.

Hitsi että haluaisin tarjota auttavan käden tällaisissa tilanteissa. Melkein itku pääsee, kun ajattelen mennyttä aikaa.

Kiitos kaikista hyvistä vinkeistä! Kunta antaa perhetyötä max. 4 kk joten se on ohi ja lastensuojelusta sanottiin etteivät ota meitä asiakkaaksi koska lapsi on hoidettu ja on liian pieni tukiperheeseen. Ainoa tuki mitä tarjotaan on viriketoiminta jossa äiti on mukana ja se on nurinkurista jos on kyse vaan univelasta.

Kokeilin suihkua eilen ja melatoniinia kokeilen tänään. Suihku virkisti hyvin ja onneksi lapsikin on ihan uupunut pitkästä valvomisesta joten meni ihan itse nukkumaan. Kyllä se tästä mutta kauheaa tuo olotila on en toivo sitä kellekään. Siihen lisänä lapsen isä vaan huutaa ja syyllistää puhelimessa niin on mieli maassa.

Kiitos kaikista hyvistä vinkeistä! Kunta antaa perhetyötä max. 4 kk joten se on ohi ja lastensuojelusta sanottiin etteivät ota meitä asiakkaaksi koska lapsi on hoidettu ja on liian pieni tukiperheeseen. Ainoa tuki mitä tarjotaan on viriketoiminta jossa äiti on mukana ja se on nurinkurista jos on kyse vaan univelasta.

Kokeilin suihkua eilen ja melatoniinia kokeilen tänään. Suihku virkisti hyvin ja onneksi lapsikin on ihan uupunut pitkästä valvomisesta joten meni ihan itse nukkumaan. Kyllä se tästä mutta kauheaa tuo olotila on en toivo sitä kellekään. Siihen lisänä lapsen isä vaan huutaa ja syyllistää puhelimessa niin on mieli maassa.

Älä vastaa lapsen isän puheluihin, jos ei ole pakollista juteltavaa. Turhaa henkistä stressiä tuollaisesta vain tulee.

jos tuntee, ettei jaksa, niin jostain on saatava apua, vaikka sitten sijaisperhe, johon lapsen saa viedä silloin tällöin, että saa itse levättyä

Kuten kerroin niin eivät suostuneet ottamaan meitä asiakkaiksi. Lapsen sijoitus toiseen perheeseen edes päiväksi kahdeksi ei kuulema ole hyvästä noin pienelle. Lisäksi jos lapsi menisi toiseen perheeseen lapsen isä haukkuisi minut kokonaan vaikka ei hoidakaan itse lasta ollenkaan.

Yhteistyössä