Yhdellä munasarjalla raskaaksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Halinalle"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Halinalle"

Vieras
Hei,
minulta poistettiin kesäkuussa 2011 kokonaan vasen munasarja dermoidikystan poiston yhteydessä, koska munasarjakudosta ei ollut jäljellä lähes yhtään. Leikkauksen tehnyt lääkäri sanoi, että voin tulla ihan normaalisti raskaaksi ja oikea munasarjani korvaisi puuttuvan toiminnan. Tulloin olin asiasta huojentunut, enkä osannut kysellä enempää. Jätimme leikkauksen jälkeen ehkäisyn pois toiveissamme toinen lapsi.
Ennen toisen munasarjan poistoa kuukautiseni oli säännölliset kierto 28-30 pv kestäen noin 6-7 pv. Nyt kuukautiseni ovat aivan erilaiset. Kierto vaihtelee kovasti ja on muutamana kuukautautena ollut vain 22-24 päivää ja joka kuukausi on esiintynyt tiputteluvuotoa useita päiviä, viime kerralla jopa 5 päivää, jonka jälkeen oli runsaat kuukautiset kestäen 5 päivää. En oikein tiedä mistä päivistä tuota kierron pituutta edes laskisi.
Kertooko tämä keltarauhashormonin vähyydestä vai mistä? Miten tuon olemassaolevan munasarjan toiminta tehostuu? Kestääkö siinä jonkun aikaa? Pitäisikö minun saada jotain hormonilisää? Hankin tähän kiertoon ovulaatitestejä. Mahtaakohan ovulaatiota edes tapahtua.
Kovasti kaipaisin lisäinfoa. Mistään netistä en löytänyt asiantuntijatietoa tai sitten etsin väärillä hakusanoilla.

En osaa sun kysymyksiin vastata mutta mun äidillä on ollut vain yksi munasarja kun on alkanut odottaa mua. Siltä oli kystien takia poistettu toinen munasarja kolmekymppisenä. Sen tiedän ettei syönyt mitään hormoneja ja raskaus on alkanut normaalisti.

Tosin mun ollessa 2 eli n. 6 vuotta ekan munasarjan poiston jälkeen jouduttiin äidiltä poistamaan myös toinen munasarja ja kohtu kystien takia. En tiedä kuinka suuri riski tollaseen mahtaa olla, mutta ehkä kannattais kysellä? Siis jos haluat useampia lapsia. Ja kannattais varmaan muutenkin käydä (yksityis)lääkäris esittämäs noi kysymykset.

Hei "halinalle"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Kyllä tosiaan yhdelläkin munasarjalla voi aivan hyvin onnistua tulemaan raskaaksi. Nyt kuitenkin jo sinulla on alkanut kuukautiskierto heittelemään ja tuota tiputteluvuotoakin esiintymään noinkin monena päiväna, kannattaa ilman muuta kääntyä ainakin jossain vaiheessa lääkärin puoleen, jolloin voidaan selvittää toimiiko tuo toinen munasarja normaalisti. Esim. keltarauhasen toimintaa voidaan helpostikin selvittää alkuun ihan verikokeella.
Jos keltarauhasen toiminnassa on vajautta, se saattaa olla helpostikin korjattavissa keltarauhashormonilla.
Nuo ovulaatiotestit ovat varmasti alkuun hyvä apua.

Onnea matkaan

Hei "halinalle"!

Kiitos kysymyksestäsi.

Kyllä tosiaan yhdelläkin munasarjalla voi aivan hyvin onnistua tulemaan raskaaksi. Nyt kuitenkin jo sinulla on alkanut kuukautiskierto heittelemään ja tuota tiputteluvuotoakin esiintymään noinkin monena päiväna, kannattaa ilman muuta kääntyä ainakin jossain vaiheessa lääkärin puoleen, jolloin voidaan selvittää toimiiko tuo toinen munasarja normaalisti. Esim. keltarauhasen toimintaa voidaan helpostikin selvittää alkuun ihan verikokeella.
Jos keltarauhasen toiminnassa on vajautta, se saattaa olla helpostikin korjattavissa keltarauhashormonilla.
Nuo ovulaatiotestit ovat varmasti alkuun hyvä apua.

Onnea matkaan!

Yhteistyössä