Yhden lapsen kanssa 45 neliöiseen kaksioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskeleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskeleva yh

Vieras
Nykyinen asunto on 60 neliötä ja kivalla paikalla, mutta vuokra on niin kallis opiskelevalle yh:lle. :( Tuon pienemmän asunnon vuokra olisi vajaa 90 euroa pienempi ja vuokra sisältää veden, sähkön ja lämmityksen. Nykyisessä asunnossä pitää tuon lähes 90 euroa kalliimman vuokran lisäksi maksaa erikseen vielä vesi ja sähkö. Eli on reilusti kalliimpi.

Asuntoa en ole vielä nähnyt, mutta sen tiedän että piha ei kyllä ole yhtä viihtyisä kuin tämä. Tässä kun mukava pieni takapiha jokaisella, mutta siinä toisessa ei ole. Asunto on toki lähempänä palveluita kuin nykyinen mikä on plussaa autottomalle. Asunnossa on keittokomero joten se on pienempi kuin nykyisen asunnon kunnollinen keittiö.

Meillä vain on huonekaluja aika paljon enkä oikein haluaisi mistään luopua. :(

Tavaroista on hyvä opetella luopumaan, nehän ovat vain tavaroita!

Ja me asuimme muutaman vuoden 43neliöisessä kaksiossa, johon mahtui vielä mieskin mukaan. Sittemmin meille tarjoutui puoli-ilmainen isompi vaihtoehto.

Me muutimme 62 neliöisestä tupakeittiöllisestä kerrostalo kaksiosta ( tupakeittiön takia siis siellä oli 2 makuuhuonetta ) 50 neliöiseen rivitalo kaksioon, missä siis vain 1 makuuhuone, ja oinen lapsi syntyi vähän muuton jälkeen.
AHDAStahan siellä oli, mutta jaoimme huoneet niin että lapsi ( joka oli tottunut omaan huoneeseen ) sai sen makuuhuoneen, ja me vanhemmat sekä vauva nukuimme olohuoneen syvennyksessä, mikä siis virallisesti oli ruokailuhuone.

Ahasta oli, ja vain vuoden siinä asuimme, mutta ei se nyt mitenkään kauheaa ollut, ja itsellä painoi paljon muutto pois kerrostalosta ja pois kaupungista, nuo korvasivat mulle ne menetetyt neliöt..
Toisaalta taas itse en kannata muuttoa asuntoon josta heti haluaa pois, koska itse koin raskaaksi sen, että alitajuisesti jo ihan heti muuton jälkeen etsin uutta, isompaa asuntoa.

me asutaan 58.5m2 kaksiossa kahden lapsen, miehen ja koiran kanssa. asunto on väliaikainen kunnes talomme valmistuu. mies rakentaa itse sitä, n. 2v menee kokonaisaikana josta on lusittu jo puolet! Erittäin hyvin ollaan pärjätty ja mikä parasta, tuleepahan karsittua kaikki turha pois elämästä!

Me asuttiin miehen kanssa 45-neliöisessä kaksiossa joka oli keittokomerolla. Meillä ei ollut paljon huonekaluja ja asunto oli aika tilava. Kyllä sellaisessa pystyy asumaan kaksi henkeä ihan hyvin. Mutta koita saada tavaroita vähemmäksi, tai vaikka säilytykseen jollekin tutulle. Tai jos uskallat, varastokomeroon.

Enhän mä toki tiedä minkä kokoisia olkkari ja makkari on, että miten niihin mahtuu huonekalut. Tarvitsemme kuitenkin pöydän tietokoneelle, kirjahyllyt (paljon kirjoja ja laatikoissa on tavaraa), lapsen sänky, mun 120cm leveä sänky, telkkaritaso ja kaksi vaatekaappia. Lisäksi on sohva, lapsen pieni lipasto ja keittiönpöytä. Keittiönpöydän voi jättää pois jos ei sen kokoinen mahdu siihen asuntoon. Itse nukun nytkin olkkarissa ja tässä on vielä sohvakin. Ei olisi kyllä kiva sohvasta luopua kun haluaisin vieraiden istuvan siinä eikä mun sängyllä. Ai niin ja sitten on vielä olkkarinpöytä.

En kyllä pidä mieluisana luopua monesta huonekalusta koska jossakin vaiheessa rahaa tulee kuitenkin olemaan enemmän ja varaa isompaan asuntoon niin sitten ei olekaan huonekaluja. Nykyiset kun on saatu ilmaiseksi tai todella halvalla.

Jos et halua kämpästä luopua niin sitten kannattaa miettiä voisko pari satkua tienata kuussa jotenkin.

Tuo on melko mahdoton homma koska töitä teen jo nyt sen mitä pystyn opiskelulta ja lapsen kanssa olemiselta. Ei yksinkertaisesti riitä aika suurempaan työmäärään eikä niitä osa-aikaisia töitä kyllä ole täällä paljon tarjolla. Jos jotakin on tarjolla, niin sitten tuntimäärät kuitenkin niin isoja että ei onnistu koulun takia.

Kun olisi jotakin työtä mitä voisi tehdä vaikka netin kautta tai jotenkin etänä kun on lapsen kanssa kotona. Eikä olisi mitään merkitystä millä paikkakunnalla asun vaan työnantaja voisi olla jossakin missä tahansa.

Me haaveilimme miehen kanssa vuodesohvasta niin olisi saanut ruokailuhuoneen oikeaan käyttöön, muttei sitten ikinä löytynyt mieluisaa..
Ja toisaalta voihan sitäkin miettiä jos nukutte lapsen aknssa molemmat siellä makuuhuoneessa jos tilaa on kahdelle sängylle ?

[QUOTE="a p";27962553]Lapsi on jo sen verran iso, että kyllä oma huone on parempi.[/QUOTE]

Meillähän päädyttiin samaan ratkaisuun vaikka lapsella olikin ikää vasta 2v. Mutta oli vuoden jo nukkunut yksin omassa huoneessaan, joten halusimme sen oman huoneen tytöllä pitää.

Meillä tehtiin ihan niinkin että osa tavaroista pysyi purkamattomina laatikoissa, tosin johtui siitäkin että tiesimme asunnon olevan vain väliaikainen..

Kannattaa sitten huomioida se että jos vesi ja sähkö kuuluu vuokraan niin kela rankaisee siitä vähentämällä sähköstä osan, mulla esim. kolmiosta 53 euroo kuukaudessa vähempi asumistukea kun mitä saisin jos sähkö ei kuuluis vuokraan.Että se rahallinen säästö ei välttis oo nii paljoo mitä kuvittelis.

Yhteistyössä