Yhden lapsen kanssa kotona, kuinka pitkään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kummastuttaa monia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kummastuttaa monia

Vieras
Kuinka pitkään olit yhden lapsen kanssa kotona?

Minulla tilanne sellainen, että lapsi 1,5v. olen vielä kotona, monesti saan kommenttia että löhöän ja laiskottelen vain kotona ja lapsi pitäisi jo viedä päiväkotiin. Olisi kuulemma eri asia jos olisin raskaana tai olisi useampia lapsia.
Lapsi menee kuulemma aivan pilalle jos olen hänen kanssaan kotona 3 vuotiaaksi.

Meillä on kyllä toiveena toinen lapsi, mutta saa nähdä tuleeko koskaan. Ensimmäistä raskautta odotetiin vuosia, raskaus oli vaikea ja synnytyskin päättyi dramaattisesti leikkaukseen. Voi olla että toista lasta ei koskaan tule ja ajattelin että olisin tämän tällä hetkellä ainoan lapsemme kanssa pitkään kotona. Voi olla että tämä on ainut tilaisuus nauttia lapsen varhaisesta kehityksestä. Töissä olen ehtinyt olla jo 15 vuotta putkeen ja yhtään taukoa ei ole välissä ollut. Olen ajatellut että kyllä ehdin töitä vielä tehdä, työpaikkakin on olemassa hoitovapaan päätyttyä.

Tuntuu vaan pahalta ulkopuolisten kommentit, joita saa harva se päivä. En jaksaisi aina puolustella ratkaisujani. Eikö yksi lapsi ansaitse heidän mielestä olla kotona äidin kanssa? Onko muilla tällaista kokemusta?

Mein esikko oli 1v7kk kun kuopus syntyi, eikä olis tullut mieleenkään mennä siinä välissä töihin! Kotona oli alunperin tarkoitus olla siihen asti kun kuopuskin täyttää 3.v, mutta sain niin hyvän työtarjouksen, että oli pakko olla itsekäs ja lähteä töihin. Esikko siis oli 3.v päiväkotiin mennessään ja kuopus 1v4kk.

esikoinen oli 1v5kk kun toinen syntyi, joten en ollut välissä töissä. Nyt nuorimmaisen kanssa olen 3v kotona, vaikka isommat ovat jo koululaisia vuoden päästä. Ihan sama mitä muut sanoo. Ei kiinnosta.

Se on niiden muiden ongelma, mitä ne tilanteestasi ajattelevat. Itse olen hoitanut lapseni kolmevuotiaiksi asti kotona, jonka jälkeen vein päiväkotiin. Nauti kotiäitiydestäsi niin kauan kuin sitä kestää, ja ihmetteleville (kateellisille?) sano että vaihdetaanko puheenaihetta, tämä on meidän ratkaisumme. :)

meiillä on yksi lapsi, poju reilut 11kk, mä palasin töihin 3vkoa sitten ja mies on hoitovapaalla, osittaisella ja mä teen 30t työviikkoa.
Just mietittiin, laitetaanko lapsi kesän ajaksi päiväkotiin, isällä silloin reilusti töitä ja otetaanko taas kotihoitoon syksyn tullen.
Ihanne olisi hoitaa kotona mahd. pitkään, mutta talous tiukilla talvisin, kun miehellä ei käytännössä mitään töitä, vain satunnaisesti vuoroja.
Yksi lapsi ansaitsee olla kotona siinä missä kolmekin ja jos teidän/meidän /jonkun muun perheen ratkaisu on laittaa päiväkotiin jo 9kk ikäinen, niin se on heidän ratkaisunsa! Anna arvostelujen ja ihmettelyjen vaan soljua ohi korvien. Jos jonkun ongelma on kyylätä toisten lasten hoitopaikkoja, niin on pienet ongelmat ihmisellä!

Tee niin kuin parhaalta tuntuu. Aion itsekin olla 1 lapsen kanssa kotona pitkään. Yleensä niillä, jotka arvostelee kotiäitinä/isänä olemista, ei ole itsellä mahdollisuutta tai mielenkiintoa olla kotona.

Olin mäkin esikoisen kanssa 3v kotona ihan kahestaan. Kyllähän sitä taivasteltiin ja kuulemma ei ole hyväksi lapselle, kun päiväkodissa sais niitä kavereita ja pitäis olla ryhmässä ja ja...3- vuotiaana aloitti kerhon ja hirveen sosiaalinen, reipas ja avoin tyttö on. Äitissä toki on aika kiinni vieläkin.
Meille syntyi toinen kun hän täytti 3v, nyt esikoinen pian 5v ja vieläkin on kotona. Ja tulee olemaan eskariin asti, kolmas lapsi syntyy keväällä.:)

Meillä samanikäinen tyttö ja ajatus olla kotona siihen asti kun täyttää 3 vuotta. Olen töissä päiväkodissa ja tuntuisi hullulta viedä lapsi hoitoon ja mennä ite hoitamaan vieraitten lapsia. :) No siis mun tapauksessa asiaa ei olla kummasteltu ollenkaan. Päinvastoin kuulen vain, että ihanaa kun olet kotona ettei noin pientä tarvii viedä hoitoon.

Päiväkodissa on meteliä, isot ryhmät, hoitajat vaihtuu.. Ei ihan pienet tarvitse sellaista viriketulvaa joka päivä. Kyllä lapsi kerkee hoidossa olla yli 3 vuotiaanakin ihan tarpeeksi. Ei lapsi pilalle mene kotihoidosta. Päinvastoin. Nauti ja nosta leuka pystyyn. Muut ihmiset saavat ihmetellä ihan rauhassa.

Meillä on 2 lasta. Ekan kanssa olin kotona kunnes lapsi täytti 3 vuotta. Asuimme tuolloin vuokralla.
Nyt tämän kakkosen täyttäessä 2 vuotta minun on pakko palata töihin. Lyhennysvapaata pankista anottu 2 vuotta, nyt on aika alkaa makselemaan lainaa taas takaisinpäin.
Ehdottomasti olisin kotona vielä vuoden, mikäli se olisi taloudellisesti mahdollista.

Minua ei kiinnosta tpätkääkään mitä muut sanoo lapsen kotona hoitamisesta. Oma koti ja äiti tai isä on AINA parempi vaihtoehto pienelle lapselle kuin päiväkoti tai kukaan vieras hoitaja. Lapsi ei kaipaa 1,5 vuotiaana mitään selaisia virikkeitä, mitä oma äiti tai isä ei sille pysty tarjoamaan.

Sinuna ap antaisin piutpaut moisille tyhjänpuhujille ja nauttisin lapseni kanssa kotonaolosta niin kausn kuin mahdollista.

Tyttö on nyt 1.5v eikä mikään kiire itsellä ainakaan mihinkään. Rahaa on sen verran että pärjätään, lisää lapsia haluaisin. Mieluummin nautin lapseni vauva-ajasta kuin panikoin töitä hakien

Yhden lapsen kanssa olin 2 v kotona, sitten syntyi toinen lapsi ja olin vielä muutaman vuoden kotona sen jälkeenkin.

Ei mennyt esikoinen pilalle vaikka oli 3-vuotiaaksi kotihoidossa.

Kolmatta odotan, ikäeroa isompiin tulee 8½ v ja 6½ v. Ajatuksena olisi olla kotona n. vuosi, sitten töissä jokunen kuukausi (kesäsijaisuutta aattelin), eikä haittaa vaikka sen jälkeen jäisin kotiin vielä puoleksi vuodeksi (keskimmäisellä alkaa silloin koulu, ja olisi kivaa olla kotona).

Olisin kotona niin pitkään kuin itse viihtyisin, taloudellinen tilanne sallisi eikä olisi muita päivähoitoa tukevia syitä.

Esikoisen kohdalta en voi vastata kun ikäeroa kakkoseen tuli vain 1v3kk. Kolmonen on nyt 1v ja häntä on tarkoitus pitää kotihoidossa 3v.

Näillä näkymin palaan töihin, kun lapsi on 2v3kk. Enkä todellakaan koe laiskottelevani tai löhöäväni päivät pitkät. Toinen lapsi meilläkin toiveissa, mutta näyttää siltä, että menee taas aikaa ennen kuin onnistuu... Ensi elokuussa siis palaan töihin ja olen töissä niin kauan kunnes alkaa uusi vanhempainvapaa. :)

[QUOTE="Sanna";25285810]Se on niiden muiden ongelma, mitä ne tilanteestasi ajattelevat. Itse olen hoitanut lapseni kolmevuotiaiksi asti kotona, jonka jälkeen vein päiväkotiin. Nauti kotiäitiydestäsi niin kauan kuin sitä kestää, ja ihmetteleville (kateellisille?) sano että vaihdetaanko puheenaihetta, tämä on meidän ratkaisumme. :)[/QUOTE]

Täys peesi. Meilläkin lapsi 2v9kk, toista ei ole tulossa. Olen juuri hakenut hoitopaikkaa ja töitä nyt "vasta". Vaikka välillä saakin "löhöillä" ja "laiskotella" on tässäkin ollut oma hommansa. En ole koskaan halunnut kuin yhden lapsen ja tälle ainokaiselle aion antaa kaikkeni, niin myös tässä asiassa, kun se kerran mahdollista on. Ja kyllä, olen nauttinut tästä ajasta koko ajan enemmän ja enemmän. Halusin kasvattaa itse omaa lastani kunnes olen varma että pärjää hoidossa. Pärjäähän ne nuoremmatkin, mutta kun on ollut kaikenlaista uutisointia, niin vanhempi lapsi osaa ainakin kertoa, jos hoitopaikassa ei kaikki ole niin kuin pitäisi.
Ihan siinä missä lapsien lukumääräkin, niin kotihoidon pituuskin on oma valintansa johon vaikuttaa monikin asia.
Ei kaikki halua olla tai ole mahdollista olla kauaa kotona, tai kaikki ei halua montaa lasta ja joku taas ei saa enempää jne.

mullekkin alettiin ihmetteleen "ai,sä oot vieläkin kotona?!" kun lapsi alkoi 2vuotta lähestyä. En piitannut,mieheni mielestä oli hyvä että halusin/pystyin olla pitkään kotona. Lapsi oli 2v9kk kun meni hoitoon ja kaikki on mennyt hyvin. Lapselle todellakin on hyvä jos saa olla pitkään kotona,kyllä sinne päiväkoti ja koulumaailmaan ehtii.

Mitä väliä sillä on mitä muut ajattelee??

Jos itse olet tyytyväinen päätöksiisi niin hyvä on.
Itse olisin ehkä halunut, näin jälkikäteen ajateltuna, olla pidempään kotona mutta taloudellinen tilanne ei antanut myöden, piti laittaa lapsi hoitoon päälle vuoden ikäisenä. Toisaalta kun olin kotona kaipasin töihin.

Joka tapauksessa, teki niin tai näin niin aina löytyy arvostelijoita. Pääasia on että itse tietää tekevänsä niin kuin on omalle perheelle paras.

Minä olin ainoan lapsemme kanssa kotona kunnes hän täytti 2,5v. Sitten lähdin itsekin opiskelemaan. Jos olisin mennyt töihin suoraan niin lapsi olisi ollut kotihoidossa varmaankin 3-vuotiaaksi asti. Mitä se haittaa vaikka äiti saisijin muutaman vuoden välillä "levätä" työelämästä. Onhan se tavallaan helpompaa olla kotona kun ei ole esim. kiireisiä aamuja tms. Toisaalta taas kyllä se lapsi tarvitsee paljon suoraa huomiota aikuiselta + kotihommiakin on.

Olen itse ollut töissä päiväkodissa ja otan vieläkin lapsen kotiin vapaapäivälle aina kun mahdollista. Ei siellä päiväkodissa ehditä huomioimaan lapsia yksilöinä vaikka kuinka haluttaisiin.

Yhteistyössä