Yhdistelmäehkäisyn sivuoireena aurallinen migreeni?

  • Viestiketjun aloittaja mepu
  • Ensimmäinen viesti
mepu
Eli olen käyttänyt Mercilon-yhdistelmäehkäisypillereitä nyt kolme kuukautta, kolmannen laatan viimeinen pilleri menossa huomenna.

Heti ensimmäisellä taukoviikolla sain kolme päivää kestäneen aurallisen migreenikohtauksen. Tämän jälkeen on tullut yksi aurakohtaus ilman päänsärkyä, ja pari päivää sitten aura ja päänsärky, tällä kertaa päänsärky kesti pari päivää muttei ollut yhtä voimakas kuin ensimmäisellä kerralla.

Aikaisemmin minulla on ollut aurallinen migreenikohtaus joskus 7 vuotta sitten, vain kerran. Tiedän, ettei ye-pillereitä saa käyttää mikäli sairastaa kyseistä migreenityyppiä, mutta olin kokonaan unohtanut kerran saaneeni kohtauksen ennen pillereiden aloitusta.

Nyt mietinkin, että onko tämä pillereistä JOHTUVA aurallinen migreeni vaarallinen ja pitäisikö hetimiten ottaa yhteyttä ehkäisyneuvolaan?

Kiitos jo etukäteen vastauksista. Pelottaa vähän tämmöinen. :(
 
345
Ei se ole pillereistä JOHTUVA aurallinen migreeni. Pillerit eivät nimittäin aiheuta aurallista migreeniä, vaan voivat laukaista sen henkilöissä jotka käyttävät yhdistelmäpillereitä JA joilla on migreenialttius.

Ei sinun tarvitse _heti_ ottaa yhteyttä ehkäisyneuvolaan: kyse ei ole mistään akuutista hädästä.

Pillerit tosin mennevät vaihtoon, joten siinä mielessä kannattaa soitella e-neuvolaan, mainita asiasta ja kysyä mitä ehkäisyn suhteen tehdään. Luultavasti yhdistelmiä ei sinulle enää määrät, vaan siirrytään toisiin ehkäispillereihin tai ehkäisymuotoon. Minulle asennettiin kuparikierukka.
 
mepu
Niin tarkoitin tosiaan, että pillerit ovat laukaisseet migreenin. Mutta koska ilman pillereitä en kärsi näistä migreenikohtauksista niin periaatteessa johtuu niistä.

Taidan syödä vielä kolme viikkoa näitä pillereitä ja otan sitten yhteyttä ehkäisyneuvolaan. =/ Ei kauheasti innosta tuo minipillereihin liittyvä mahdollinen jatkuva vuoto, mutta ei kai tässä oikeen muutakaan voi. Harmittaa kun ei ole näistä Merciloneista tullut juuri mitään sivuoireita, vain tämä migreenin ilmeneminen.
 
gudbai
Mulla meni pillereistä seksihalut ja minusta tuli ärtyisä. Noin puolessa vuodessa. Se tappoi vähitellen suhteen. Suhteen loputtua loppui myös pillereiden syönti ja kas vain, aloin muuttua. Vanha lempi exän kanssa syttyi uudelleen. En enää ottanut pillereitä, vaan tyydyimme kondomiin. Vahinko tapahtui ja tulin raskaaksi. Kahdesti. Sitten laitatin klipsit ja ongelma oli ratkaistu. En enää koskaan ollut sillä tavalla ärtyisä ja haluton kuin olin pillereiden takia.

Olen jutellut kavereideni kanssa pillereiden sivuvaikutuksista. Yksi oli jo todennut ärtyisyyden, toinen löysi selityksen käytökselleen. Kahdelle ne mielestänä sopii ja kahdela on kierukka. Muiden ehkäisyistä en tiedä. Yhdellä kaverilla on migreeni, mutta yhteenliittymää pillereihin en tiedä. Migreeni voi johtua ties mistä.
 
mepu
Itse en suostu kondomiin juuri sen takia että olisin koko ajan vainoharhainen mahdollisen raskauden suhteen. Ja aina pelkäisin että joutuu väärät nesteet vääriin paikkoihin ihan vaan käsipelilläkin...

Itse haluaisin sterilisaation, mutta olen vasta 22-vuotias ja lapseton. Ei taida olla mitään mahdollisuutta seuraavan kahdeksan vuoden aikana saada klipsejä. Tuntuu niin väärältä että joudun käyttämään mahdollisesti hengenvaarallisia ehkäisykeinoja, jotta voisin halutessani joskus tulevaisuudessa tulla raskaaksi, kun en sitä halua.

Poikaystäväni on yli kolmekymppinen ja hän on maininnut muutamaan otteeseen, lähinnä puolivakavana heittona, että jos minulle ei mikään ehkäisykeino sovi niin hän voi kyllä hankkia itselleen sterilisaation, koska ei halua itsekään koskaan lapsia. Pitäisi kai ottaa asia puheeksi.

Hormonikierukka kiinnostaisi mutta kaikki lääkärit eivät sitäkään suostu laittamaan. Täytyy neuvolassa sitten kysyä mikä meininki on täällä meillä päin...
 

Yhteistyössä