Yhdistelmävaunut vai -rattaat?

  • Viestiketjun aloittaja Minttu78
  • Ensimmäinen viesti
Minttu78
Hei!
Minulla vaavi vasta tuloillaan, ajattelin tulla vähän vaunuista kyselemään kun kohta pitää mennää ostamaan tuo menopeli.
Heti äkkiseltään yhdistelmävaunut kullostaa järkevältä sijoitukselta. Mutta onko näin ,että kun lapsi oppii istumaan, ei hän yhdistelmän istuimessa viihdykään? Kannattaisiko siis ostaa rattaat, jonka selkänojan saa kokonaan alas ja siihen kopan? Jotenkin se kuulostaa mielestäni fiksummalta vaihtoehdolta...olenko oikeassa vai väärässä? Onko kokemuksia ratasyhdistelmästä, jossa on pehmeä kantopussi? Turvallisuus? Kiitos kovasti vastaajille ja leppoisaa syksyä pienten kanssa! :)
 
Pahvi
Mulla on Emmaljungan Ceroxit...
Ideana oli se, että saan hienot rattaat, jotka käyvät myös vastasyntyneelle. Ceroxissa on ratasosa nin matalalla, että menee hyvin rattaina. En ole katunut.
Niissä malleissa, joissa on erilliset istuimet ja kopat (Brio Combi?, Emmaljunga EDGE) niin istuinosa on todella korkealla ja yhdistelmä rattaina aika hutera...

Lapsi haluaa kuitenkin jostain 5kk iästä alkaen nähdä vaunusta muutakin kun kuomun. Silloin on kiva kun voi ratasosan selkänojaa nostaa "pykälällä"... Lisäksi meidän 1v3kk ikäinen tyttö (yli 80 cm) nukkuu vieläkin päikkärit päiväkodissa noissa rattaissa ja nyt käytössä on taas pehmeä kantokassi... Hyvin mahtuu!
 
Nanna
Meillä itellä on yhdistelmävaunut, eli rattaat ja niissä pehmeä kantokoppa,
Tykkään niistä kyllä kovasti, tosin se koppa on pieni. Meillä se ei haitannut kun poika syntyi huhtikuussa eikä tarvinnut paksuja vaatteita päälleen.
Talvea vasten ei ehkä paras vaihtoehto.
Tai siten kannattaa katella myös kovalla kopalla jos se olisi hieman tilavampi.
Meillä otettiin kantokoppa jo kesällä pois käytöstä, koska muuten vaunut olisivat olleet todella kuumat.
Meillä ei vielä istuta, joten nyt kuljetan pelkällä ratas osalla joka on täysin makuu asennossa ja kylmillä keleillä olenn laittanut pojan makuupussin sisälle ja on toiminut loistavasti.
 
mh
meillä on teutonian mistral rattaat pehmeällä kantokopalla, oikein hyvät. Nyt jos ostaisin niin harkitsisin kolmipyöräistä ratasta, helpompi kulkea ja sellaisen mistä vauva tosiaan näkee hyvin ulos eli mistä saisi selkänojaa nostettua niin että vauva on on kantokassissa. Tässä mallissa ei ihan onnistu kun pohjassa on kova levy, olen tosiaan ottanut sen välillä pois ja silloin toimii, mut sitten ei voi nostaa vauvaa kassissa.... ystävälläni on herkuleksen rattaat missä noja kääntyy mukavasti vauvvan ollessa kantokopassa.

Tervetuloa vaunuviidakkoon :)
 
*
Meillä myös Teutonian Mistral sportit, eikä ole tarvinnut katua. Kevyet ja menevät autoon pieneen tilaan. Liki 1v käytössä oli pehmeä kantokoppa ja sen jälkeen lämpöpussi ratasosassa. Edes matkarattaista emme ole erikseen kaupunkireissuja varten tarvineet, kun nuo Mitralit ovat niin näppärät :) Poikanyt 1v 7kk ja vielä voivat menopelit.

Brio Combin tyyliisä vainuja ei ollut edes tarkoitus hankkia.

 
mami5
Ostimme Dorjan Universal yhdistelmävaunut kovalla kantokopalla. Tyttö nukkui viime talven ja kesän kantokopassa ja nyt kasvettuaan otimme kantokopan pois ja nyt hän nukkuu äp.makuupussissa (vaunuissa on ns.jatko-osa joten niitä voi käyttää kantokopan pois oton jälkeen vielä vaunuina. Vaunut saa helposti muutettua rattaiksi vaikka kesken kävelylenkin jatko-osan ottamalla pois ( ei tarvitse välttämättä ottaa pois) ja nostamalla vaan selkänojan sopivaan asentoon. Autolla käytäviä kauppareissuja ostoskeskuksia varten, meillä on käytössä Gracon matkarattaat.
 
k
meillä brion combit, kovalla kantokopalla+lämpöpussi. toimineet hyvin vaunuina ja nyt rattaina (ei todellakaan huterat!!) mielestäni nämä matkarattaa vasta huteria ovatkin (mitä olen kavereilla kokeillut). istuin korkeutta voi säätää ja isompikin muksu mahtuu kyytiin. ainoastaan autoon nostaminen nyt kasvavan mahan kanssa hankalaa.

Kaverilla oli just noi mistralit ja nyt näkyy hankkineen matkarattaat 1,5v:lle. syytä en tiedä. meillä matkarattaita ei edes hankita, kun lapsi (1,5v) haluaa/jaksaa jo kävellä kauppareissut yms.

mutta jokainen pähkäilee itse. meillä kriteerit oli: heittoaisa, teleskooppisäätö (ollaan pitkiä) ja reilut renkaat+kori. combit oli ainoot mistä kys. löytyivät :)
 
Minttu 78
Alkuperäinen kirjoittaja k:
meillä brion combit, kovalla kantokopalla+lämpöpussi. toimineet hyvin vaunuina ja nyt rattaina (ei todellakaan huterat!!) mielestäni nämä matkarattaa vasta huteria ovatkin (mitä olen kavereilla kokeillut). istuin korkeutta voi säätää ja isompikin muksu mahtuu kyytiin. ainoastaan autoon nostaminen nyt kasvavan mahan kanssa hankalaa.

Kaverilla oli just noi mistralit ja nyt näkyy hankkineen matkarattaat 1,5v:lle. syytä en tiedä. meillä matkarattaita ei edes hankita, kun lapsi (1,5v) haluaa/jaksaa jo kävellä kauppareissut yms.

mutta jokainen pähkäilee itse. meillä kriteerit oli: heittoaisa, teleskooppisäätö (ollaan pitkiä) ja reilut renkaat+kori. combit oli ainoot mistä kys. löytyivät :)
Moi , K.
Onko ne teidän Brion kombit siis yhdistelmävaunut vai yhdistelmärattaat? Sitä huteruutta vain mietin. Luulisi, että nimenomaan yhdistelmävaunut "rattaina" ois huterammat kuin ihan pelkät rattaat joihin lisävarusteena sais vastasyntyneelle kopan...? Musta alkaa tuntua etten osaa päättää, kun oston aika tulee...kääk! Kiitos vastauksestasi! :)
 
teea
Meillä oli esikoiselle Carenan kuomurattaat jotka toimivat kyllä muuten tosi hyvin, mutta olivat aika raskaat työntää. Nyt vaihdoin ne uutta tulokasta varten käytettyihin Brio Combi -yhdistelmiin, sillä ne ovat kevyet työntää, silti vankat ja niihin saa hyvin sisarlaudan kiinni (esikoista ajatellen). Mutta yhdelle lapselle kyllä hankkisin kuomurattaat edelleen! Ja vuoden tai kaksi käytetyt, sillä eivät ne nyt niin kauheasti siinä ajassa kulu...
 
hölmö
En tiedä olenko ihan pudonnut kelkasta vuodessa, mutta eikös yhdistelmävaunuista tule yhdistelmäRATTAAT kun ne muuttaa rattaiksi?!?!
Siis ensin toimivat vaunuina ja sitten rattaina?!?! Vai onko olemassa vielä erikseen yhdistelmävaunuja ja -rattaita??

Itsellä Gessleinit pehmeällä kopalla ja olen pitänyt aivan mielettömästi. Tosi hyvä ja kevyet työntää, hyvät "iskarit" eli eivtä töksähtele kiviin/kanttareihin yms, helppo kasata, kääntöaisa, mahtuvat pieneen henkilöautoon (Polo) ja rattaina ja vaunuina hyvät ja vielä käytössä rattaina paljon (lapsi 1v7kk).
 
Mama13
Meillä ei poika enää viihtynyt olleenkaan vaunukopassa 3,5 kk jälkeen, vaihdettiinkin ratasistuimeen jo alle 4 kk iässä, ja nostettiin selkänojaa vaan ihan vähän. Siitähän näkee muutenkin paremmin ulos kun on matalammat laidat. Rattaina menopelejä käyttää huomattavasti pitempään, eli satsaisin edelleen siihen ja hankkisin hyvät rattaat ja niihin kopan, jota tosiaan käytetään vaan muutama kuukausi.
 
mami5
En kyllä ymmärrä minäkään:) mitä eroa on hyvillä yhdistelmävaunuilla jotka menevät ensin vaunuina ja sitten rattaina siihen, että ostaa ensin perusvaunut ja sen jälkeen rattaat. Kyllä itse olen vankasti sitä mieltä, että paras ostaa heti kunnon yhdistelmävaunut, joita voi käyttää kumpanakin.
 
juupi
meillä oli Brion yhdistelmärattaat(?) eli siis ratasosa, jossa kova kantokoppa vain nostettuna päälle. Helposti nostettava koppa oli kätevä ihan vauva iässä kun vauva pystyi nukkumaan siinä kyläillessä. Onko yhdistelmävaunut sitten koppa ja ratasosa, jotka kiinnitetään erikseen runkoon? *tomppeli*

Ei kai yhditelmävaunujen ja- rattaiden ratasosassa ole juurikaan mitään eroa? Kertokaa viisaammat. kiinnosta...:)
 
Sintti
Kannatan rattaita + kassia/koppaa. Meidän poika viihtyi kassissa ehkä 3kk, sitten meni huudoksi koko vaunuilu, kunnes 3,5kk tienoilla uskallettiin jättää kassi pois ja nostaa ratasosaa ihan himpun (onhan lapsi kaukalossakin vähän istuvassa asennossa). Nyt kassi on taas käytössä lämpöpussina, poika 7kk. Tosi tyytyväisiä on oltu ratkaisuun. Me haluttiin kolmipyöräinen menopeli, joten ei kyllä olis sellaista perinteistä mallia, jossa on vaihdettava osa, voitu hommatakaan. Meillä Hartan Skater X.
 
mami5
Kyllä minä ainakin käytän vaunuistamme nimitystä yhdistelmävaunut, sillä niistä saa sekä vaunut että rattaat ilman mitään erilaisia nostettavia ratasosia. Kuten jo aikaisemmin sanoin, ensin meillä käytössä vaunuina kovalla kantokopalla etuaisa siirrettynä kokonaan eteen ja rattaina käytettäviksi kantokopan voi nostaa pois ja siirtää etuaisan norm. asentoon sekä ottaa neppareilla olevan jatkopalan veke. Kuomussa on lisäksi meidän Dorjaneissa vetskari joka estää tuulen tulemisen alhaalta mikäli vauva nukkuu vaunuissa rattaiksi muuton jälkeen ilman kantokoppaa.
 
emma
meillä on kans matkarattaat (kiinteä ratasosa, ei irotettava niinkuin yhdistelmävaunuissa) ja rattaissa on pehmeäkantokoppa, on myös heittoaisa ja aisan korkeutta voi myös säätää pidemälle kuljettajalle. Niin tosiaan ja merkki on teutonia mistral. Ostin tammikuussa edellisvuoden mallin edullisesti liikkeestä. Mun mielestä pehmeä kantokoppa on parempi kun kova. Pehmeässä on helpompi kantaa vauvaa ja siitä saa lämpöpussin sit myöhempää käyttöä ajatellen. Matkarattaat on sen vuoksi paremmat ettei tartte säilytellä sitä ratasosaa missään varastossa odottamassa käyttöönottoa. Mut makuasia sekin, meillä ei ole säilytystilaakaan. Rattaat on helppo kasata ja ei paina paljoa, mutta mulla on shoppailurattaina sellaiset yhdellä kädellä kasattavat pienet rattaat (graco), koska niillä on helpompi kulkea kaupoissa esim.hyllyjen välissä jne. Niin ja niihin teutotonioihin on myös mahdollista saada sellainen jatko-osa rattaisiin niin menee vaunuina pitkään. Kannattaa tutustua kunnolla eri merkkeihin, ennen ostopäätöksen tekoa. Isot paksut pyörät pitää olla, jotta työntäminen on keveää.
 
täsmennystä
Yhdistelmät = yhdistelmävaunut = yhdistelmärattaat = rattaat, joihin voi laittaa vauva-ajaksi kovat tai pehmenä kantokopan.

Parhaat ja käytännöllisimmät menopelit, jotka kattavat koko vauva- ja taaperoiän. Rattaiden tukevuudessa ei ole mitään eroa kombi-systeemeihin verrattuna. En edes ymmärrä, mitä järkeä on ostaa kombeja eli erillistä koppaa ja ratasosaa.
 
*
Alkuperäinen kirjoittaja k:
meillä brion combit, kovalla kantokopalla+lämpöpussi. toimineet hyvin vaunuina ja nyt rattaina (ei todellakaan huterat!!) mielestäni nämä matkarattaa vasta huteria ovatkin (mitä olen kavereilla kokeillut). istuin korkeutta voi säätää ja isompikin muksu mahtuu kyytiin. ainoastaan autoon nostaminen nyt kasvavan mahan kanssa hankalaa.

Kaverilla oli just noi mistralit ja nyt näkyy hankkineen matkarattaat 1,5v:lle. syytä en tiedä. meillä matkarattaita ei edes hankita, kun lapsi (1,5v) haluaa/jaksaa jo kävellä kauppareissut yms.

mutta jokainen pähkäilee itse. meillä kriteerit oli: heittoaisa, teleskooppisäätö (ollaan pitkiä) ja reilut renkaat+kori. combit oli ainoot mistä kys. löytyivät :)
Mistralit eivät ole huterat, eivätkä mitkä matkarattaat :)

Ystävälläni on Kombit ja moittii niitä todella isoiksi ja raskaiksi nostaa autoon. Mistarlit ovat ketterät ja näin ollen ei matkarattaita todellakaan tarvi, mutta koska ovat yhditelmärattaat, ei niitä toki yhdellä kädellä kasattua saa eli kasaus on monimutkainen, kun vertaa matkiksiin. Se on varmaan syy miksi ystäväsi on ostanut matkarattaat.

Mistraleissa on heittoaisa, teleskoppisäätö, meillä suuret ilmakennorenkaat eli ei ole Kombit ainoat mistä nuo löytyvät ;)

Sinänsä Brioja ja Teutonioita ei voi verrata toisiinsa. Briot ovat ns. perinteisemmät vaunut, ne valmistetaan Kiinassa, Teutoniat Saksassa. Mistralit ovat matalat, josta itse tykkään, korkeita vaunuja en halunnut.
 
Minttu
Kiitos kovasti kaikille vastanneille! Tänään pyörittiin vaunuliikkeissä ja tehtiin vähän tutkimusta. Meille sopivimmat taitaa olla Emmaljungan kuomurattaat, kovalla kopalla. Erittäin paljon kevyemmät ja kätevämmät kuin esim. saman tekijän yhdistelmävaunut. Ja menee huomattavasti pienempään tilaan. Emmaljunga city-cross oli tuo merkki. :)
 
Jonna82
Esikoisemme synnyttyä 5kk sitten pohtisimme pitkään mieheni kanssa Brion Happy Kombin tai Brio Singin välilä. Päädyimme kuitenkin Sing yhdiselmävaunuun koska pääasiassa tulisimme käyttämään vaunuja kaupungissa. Olemme olleet todella tyytyväisiä Brio Singiin. Kaupungissa käyttö on todella helppoa ja jopa minä, "tekniikan kanssa aina pulassa", saan vaunut helposti kasaan. Myös kaikki säädöt on tosi helppoja..

Tossa linkki ozbabyyn josta ostimme vaunut BRIO Sing yhdistelmävaunu
 

Yhteistyössä