yhdynnästä kipuja ja pahoinvointia

  • Viestiketjun aloittaja mikä mulla on?
  • Ensimmäinen viesti
mikä mulla on?
Osaatteko ellit auttaa?

Viimeisen reilun puolen vuoden ajan minua on vaivannut haluttomuus seksiä kohtaan ja silloin kun sitä haluan, esiintyy seuraavanlainen ongelma. Vaikka emätin on todella kostea ja useimmiten olen varmasti rento (saanut orgasmin jo ennen varsinaista yhdyntää) on yhdyntäyrityksemme päättyneet lyhyeen emättimen ahtauden tunteen ja kipujen takia. Tuntuu kuin ns. takaseinä tulisi vastaan ja jos siitin osuu sitä vasten, tuntuu voimakasta säteilevää kipua ja jopa pahoinvointia. Koskaan aikaisemmin ei ole vastaavaa ongelmaa ollut.

Olemme kokeilleet eri asentoja, mutta juuri mikään ei tunnu yhtään paremmalta.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta ja mikä on auttanut?

Kai se pitää käydä gynekologilla, mutta ensin haluaisin selvittää onko vaiva kenties psyykkinen, koska tuota haluttomuutta (tai pikemminkin laiskuutta) on esiintynyt.

Elämäni ja elinympäristöni ovat toki muuttuneet radikaalisti viimeisen vuoden aikana ja olen ollut hieman masentunutkin, mutta voiko vaiva olla pelkästään näiden seurausta?

Tunteet kumppania kohtaan eivät ole haalistuneet vaan pikemminkin vahvistuneet entisestään.
 
Sama täällä
Myös ektopia (kohdun limakalvon esiintyminen kohdun suulla ja emättimessä) voi aiheuttaa kipua ja pientä verenvuotoa. Tiedä sitten, onko sillä yhteys endometrioosiin.
 
epäily
Rohkeesti vaan gynekologin juttusille. Se tutkii sut ja laittaa laparoskopiaan missä selviää että onko endometrioosia. Mulla oli just tollaset oireet kans, vaikka ennen yhdyntä onnistu hyvin. Endometrioosi on melko yleinen vaiva. Mulla todettiin se ja nyt oon menossa jo uudestaan leikkaukseen. Tää aiheuttaa lapsettomuutta kans, et senki takii kannattaa mennä poistattaan jos jotain on. Tsemppiä! Luuri rohkeesti kouraan!!
 
todettu
Täällä on kohtalotoveri. Yhdyntäkipuja yli vuoden verran. Ramppasin kymmenellä lääkärillä ennenkuin aloin saamaan apua. Diagnoosiksi todettiin vihdoin vulvodynia, oli kuulemma kaikki klassiset oireet ja kipupisteet. Nyt sitten lääkityksellä ollut viikon -toivottavasti kivut häviävät ajan kanssa!
Ilmeisesti vaivaan on hirveän vaikea saada apua, koska siitä ei juuri tiedetä mitään ja monet lääkärit eivät osaa ottaa asiaa vakavasti. Minulla onneksi kävi hirvittävän hyvä tuuri kun sain sellaisen gynekologin, joka oli perehtynyt ongelmaan. Lisäksi koska seksi oli mieheni kanssa ollut mahdotonta kovien kipujen takia jo yli vuoden, minua alettiin kuunnella ihan eri tavalla. Olemme olleet yhdessä viisi vuotta, joten mikään psyykkinen pelkotilakaan ei tullut kysymykseen seksin toimiessa sairauden alkamiseen asti aivan loistavasti. Toki lääkärit ottivat tämänkin huomioon ja arvioivat tilanteen sen pohjalta fyysiseksi. Vulvodynia voi alkaa aivan yhtäkkiä, suurimpana syynä kuulemma nykyään e-pillerit. Eipä kukaan moisesta maininnutkaan silloin kun minäkin aloin niitä popsimaan! Kuulemma yhdyntäkipu potilaita tulee yhä enemmän ja enemmän nuorien 20-30v e-pillerikäyttäjien keskuudesta. Pillerit kun saattavat esim. ohentaa limakalvoja merkittävästi.
Tuossa linkissä lisää asiaa:
http://www.mehilainen.fi/verkkolehti.php?act=getArticles&article_id=179&magazine_id=9
 
lucia
Kärsin yhdyntäkivuista 6 vuotta ja kerroin kivuista gynelle. Hän vaan sanoi, että se on ohimenevää. No eipä ollutkaan. Yhdyntäkivut oli joskus niin kauheita, että meinasi taju mennä. No luonnollisesti lopetimme yrityksen siihen.

Yhdynnän jälkeen kirveli ja sattui, ja pissalla käynti oli tuskaa sen jälkeen. Kirveli, poltti ja sattui niin paljon, että meinasin pyörtyä ja oksentaa vessanpöntöllä istuessani. Yhdynnän jälkeenkin käveleminen, istuminen ja yleensäkin oleminen oli vaikeaa.

Yksi seksiasento, jossa ei ihan niin paljoa sattunut, oli olla niin, että istuimme sylikkäin tuolilla. Eli mies alla, minä hänen sylissään kasvot kasvoja kohti, vatsa vatsaa kohti. Siinä ei tuntunut menevän liian syvälle, ja sai itse tahdittaa menoa. Mutta sekin kyllä sattui, mutta ei ihan niin paljoa.


Löysin paremman gynen, Jorma Paavosen, ja minulla todettiin vestibuliitti ja vaginismi. Ja hän kertoi, että todnäk. juuri e-pillerit aiheuttavat vulvodyniaa, johon vestibuliittikin kuuluu.
Kävin fysioterapiassa, ei auttanut. Sitten minulle tehtiin 2-3 kertaa penslaus, eli etikkahappoliuoksella(?) ""poltettiin"" kipukohdat pois. Tämä sattui, mutta auttoi, ja pystyin ensimmäistä kertaa elämässäni olemaan yhdynnässä ilman kipuja.

Kannattaa mennä nopeasti lääkäriin. Itse tosiaan 6 vuotta elin ilman tietoa mistä kivut johtuu, ja kivuista aiheutui itsetunnonalenemista ja haluttomuutta, jotka lopulta tuhosivat parisuhteemme. Jos olisin ajoissa saanut selville, mikä on kyseessä, ja olisin saanut vestibuliitin kuntoon, voisi itsetunto, ja parisuhde olla vielä ennallaan. Tiedä häntä.

Onnea sinulle. Toivotaan, että saat ongelmasi pian kuntoon. =)

*Love&Light*
 
Maria
Mulla on melko samanlaisia vaivoja ollut nyt muutaman yhdynnän aikana. Tai oikeastaan vasta yhdynnän alussa, siis ""ekassa työntövaiheessa"" sattuu todella paljon ja kipu on samanlaista kuin sinun kuvailemasi, kipu menee kuitenkin hetkessä ohi, se on oikeastaan vain aivan alussa. En tiedä mistä johtuu, koska aikaisemmin ei ole tälläistä kipua ollut. Kaipa se on gynekologille mentävä.
 

Yhteistyössä