Yhdyntäkivut ja ehkäisykapseli

  • Viestiketjun aloittaja pupu
  • Ensimmäinen viesti
pupu
Olen syönyt e-pillereitä 4 vuotta, mutta viimeisen vuoden aikana yhdyntäkivut ovat tulleet suureksi vaivaksi. Seksi sattuu niin paljon että sen harrastaminen tuntuu mahdottomalta. En tahdo enää käyttää pillereitä ja gynekologini antoikin reseptin kokeilujaksoksi minipillereihin ja sitten kapseliin. Minipillerit ovat sopineet tähän asti (olen syönyt kuukauden verran) hyvin, mutta seksi on yhä kivuliasta.
Huolenaiheeni onkin, kuivattaako kapseli limakalvoja yhtä lailla kuin pilleritkin? Toisaalta loogisesti ajateltuna kapselihan ei sisällä lainkaan estrogeenia joka pitää limakalvot kunnossa. Pitääkö minun lopettaa hormonaalinen ehkäisy kokonaan saadakseni avun vaivaan?

Kiitän jo etukäteen mahdollisista vastauksista. Gynekologi on sitä mieltä, että vaiva on pääni sisällä.
 
No on, on!
Olen syönyt e-pillereitä 4 vuotta, mutta viimeisen vuoden aikana yhdyntäkivut ovat tulleet suureksi vaivaksi. Seksi sattuu niin paljon että sen harrastaminen tuntuu mahdottomalta. En tahdo enää käyttää pillereitä ja gynekologini antoikin reseptin kokeilujaksoksi minipillereihin ja sitten kapseliin. Minipillerit ovat sopineet tähän asti (olen syönyt kuukauden verran) hyvin, mutta seksi on yhä kivuliasta.
Huolenaiheeni onkin, kuivattaako kapseli limakalvoja yhtä lailla kuin pilleritkin? Toisaalta loogisesti ajateltuna kapselihan ei sisällä lainkaan estrogeenia joka pitää limakalvot kunnossa. Pitääkö minun lopettaa hormonaalinen ehkäisy kokonaan saadakseni avun vaivaan?

Kiitän jo etukäteen mahdollisista vastauksista. Gynekologi on sitä mieltä, että vaiva on pääni sisällä.
Aivan ilmeisesti, mutta alapään. Jos ihmisellä on kipuja, ihmisellä on kipuja, vaikka siihen varmaan aivotoiminta vaikuttaakin. Kivun pelko jo saa jännittämään paikkoja, ja silloin sattuu, mutta ei se pelkkää sitä varmaan ole. Kyllä sen itse tietää, missä päässä vika on.

Minkä ikäinen olet?
 
Viimeksi muokattu:
pupu
Aivan ilmeisesti, mutta alapään. Jos ihmisellä on kipuja, ihmisellä on kipuja, vaikka siihen varmaan aivotoiminta vaikuttaakin. Kivun pelko jo saa jännittämään paikkoja, ja silloin sattuu, mutta ei se pelkkää sitä varmaan ole. Kyllä sen itse tietää, missä päässä vika on.

Minkä ikäinen olet?

Olen vielä nuori - vasta 19-vuotias. Nykyisen poikaystäväni kanssa olen seurustellut kaksi vuotta. Olen hoitanut itseni hiivan varalta vaikka sitä en kyllä epäillytkään. Aloitin nyt Bepanthenilla rasvaamisen ja olen harkinnut myös joitain estrogeenivoiteita. Mutta eikai hormonitasoissani voi olla näin nuorella iällä vielä vikaa?
 
kivun syy?
Siis johtuuko sun kivut ylipäätään limakalvojen kuivuudesta? Oletko kuiva? Jos et ole niin kipuihin voi olla syynä esim. endometrioosi.

Yhdyntöjä varten kuivuuteen helpottaa liukuvoide.
 
pupu
Siis johtuuko sun kivut ylipäätään limakalvojen kuivuudesta? Oletko kuiva? Jos et ole niin kipuihin voi olla syynä esim. endometrioosi.

Yhdyntöjä varten kuivuuteen helpottaa liukuvoide.
Kaikenmaailman liukuvoiteet on kyllä heti ensimmäisenä kokeiltu läpi. Käytän päivittäin myös bepanthenia.
En tiedä mistä kivut johtuvat, mutta gynekologi sanoi paikkojen olevan ok sisältä ja ulkoa.
 
Viimeksi muokattu:
lkjhgfdsawey
Googlaa vestibuliitti.

Minulla on vestibuliitti. Kivut hävisivät melkein kokonaan, kun jätin hormonaalisen ehkäisyn pois ja ryhdyin käyttämään reseptillä saatavia Vagifem -kapseleita. Lisäksi käytän Ceridal -öljyä.
 
endometrioosista
Gyne ei pysty endometrioosin osalta pelkän sisätutkimuksen perusteella sanomaan onko kaikki ok vai ei, kas kun se ei näy päällepäin. Ei näy välttämättä ultrassakaan. Sinuna vaihtaisin gyneä jos hän on sanonut kipujen olevan henkistä laatua ilman että esimerkiksi endoa on tarkemmin selvitelty. Ei kerro kovin suuresta pätevyydestä.
 

Yhteistyössä