yhdyntäkivut

  • Viestiketjun aloittaja Sari
  • Ensimmäinen viesti
Sari
MITÄ ERI SYITÄ VOI OLLA KUN SAAN JOKA KERTA KIPEÄÄ YHDYNNÄSSÄ,VARSINKIN SISÄÄN MENON AIKANA KUIN SEINÄ VASTASSA VAIKKA OLEN KUINKA KIIHOTTUNUT? JA JOKA KERTA ULKOPUOLELLA ON HAAVOJA JOTKA VAIKEUTTAVAT ENTISESTÄÄN YHDYNTÄÄ..VARMASTI VAIKUTTAA VUOTOHÄIRIÖTKIN JOITAMINULLA ON MUTTA OLEN LUKENUT MM. TAHDOSTA RIIPPUMATTOMASTA JÄNNITYKSESTÄ/KOURISTUKSISTA ALAPÄÄN LIHAKSISSA...IKÄVÄ VAAN KUN VAATII SUHTEELTAKIN JO OSANSA..GYNE SANOO AINA ET KAIKKI OK...
 
Siiri
Onko tutkittu, ettei mitään tulehduksia ole tai esim. hiivaa?

Jos kaikki on tosiaan ok, käytä vaikkapa liukuvoidetta helpottamaan sisäänmenoa.
Yritä tietoisesti rentoutua. Opettele alapään lihasten tuntemus ja käyttö, supista ja rentouta vuoronperään.
 
mie
Täällä samantapainen onkelma. Papassa ei ole mitään löytynyt. Hiivaa ei kait ole, koska valkovuoto normaalia eikä haiskahdakaan.

Kostuminen ei ole ongelma, mutta emättimen erite tuntuu jotenkin jämähtävän yhdynnässä, erite muuttuu jotenkin liisterimäiseksi. Luistoa on parannettu likuvoiteella, sekä vesi- että silikonipohjaista on kekeiltu, mutta aina vaan kitkaa lopulta syntyy...
Mikäköhän epätasapaino tuolla alapäässäni sitten on? Sukupuolitauteja ei ole itsellä eikä kumppanilla, kumpikaan ei ole ollut suojaamattomassa yhdynnässä ennen nyk. suhdetta, joka on kestänyt kohta 5 vuotta.
 
Eva
Siis vulvodynia. Pyydä lääkäriltä lähete Naistenklinikalle, Jorma Paavoselle. Tai jos sulla on liikaa rahaa, varaa aika hänen yksityisvastaanotolleen Lauttasaaren Diacoriin. Vuoden epätoivon jälkeen löytyi nimi sairaudelle ja vuoden hoidon jälkeen olin ihan entisessä kunnossa! Sain piikkejä suoraan kipupisteisiin (4 pistettä) 3 kk välein eli 4 kertaa. Lisäksi fysioterapiaa, joka toimi myös hyvin! Suosittelen ehdottomasti.
 
täällä myös
Kirjoittelinkin palstan alkuun omasta ongelmastani..eli en kostu tarpeeksi ja yhdyntä tekee kipeää melkeinpä joka kerta. Yritä siinä sitten nauttia..Ja häpyalue menee niin araksi ja helläksi että ei pysty edes käsin tyydyttämään. Pistää jo vihaksi! En ole kai tähän mennessä vielä nauttinut seksistä kuten pitäisi..olen kohta 26v.
 
22v
Mulla on pitkää ollu samoi ongelmii.. varsinki jos ite on päällä ni tuntuu tosiaa et seinä tulee vastaan.. mulla on kyl ollu alamahakipuuki.. et läkäri passitti gynekologille ja epäilevät endometrioosii.. seki on vähä huono ku se pitää tähystää et saa tietää et onko kyse siitä..

Kärsiikö teil parisuhe niistä kivuista..

Ja musta on kumma ku ollaa oltu yhes n.4v ja nyt viimesen vuoden aikana vasta alkanu kivut..

Tulee vaan mieleen et jo nuorena tyssää rakastelusta nauttiminen :(
 
E
Minulta on kaksi suhdetta kariutunut tämän takia. Olen opiskelija, joten en luultavasti vuosiin saa apua tähän tilanteeseen taloudellisen tilanteeni vuoksi. Minulla ei ole rahaa lukuisiin käynteihin erikoislääkärillä tai fysioterapiassa. Olenkin miettinyt, että jos löytäisin jostain miehen joka olisi valmis platoniseen suhteeseen, mikä tosin taitaa olla ikäisteni miesten keskuudessa mahdotonta.
 
'
Tuttu tilanne. Mulla on vestibuliitti tai näitä yhdyntäkipuvaivoja ja mieheni ei meinaa ymmärtää...monesti ero on ollut lähellä. tuntuu hullulta että tällaisen asian takia mut näin se vaan on..mieheni väittää joskus että keksin ongelman päässäni.

haluttomuus on mulle ongelma. mieheni haluaisi vaikka joka päivä. helposti menee siihen että toinen ""vonkaa"" ja toisella ei haluja..tulee syyllisyyttä.

Vaikeaa tällainen elämä. haluaisi nauttia rakastelusta, mutta koko asia alkaa inhottaa.

raha on tosiaan ainainen ongelma, jos sitä olisi kävisi hyvillä lääkäreillä.
 
Daphnia
Ensiksi voisit vaihtaa gynekologia. Ei ole normaalia, että seksi sattuu ja haavat ei nyt ainakaan ole normaaleja.

Tahatonta kouristusta alapään lihaksissa sanotaan vaginismiksi. Se on (käsittääkseni) psyykkistä ja voi liittyä tai olla liitymättä muihin kipua aiheuttaviin ongelmiin.

Vestibuliitista kärsivien kannattaa todellakin järjestää itsensä Jorma Paavosen vastaanotolle, ellei oma lääkäri/gynekologi ota vakavasti. Paavonen on aiheen asiantuntija Suomessa, mutta onneksi muutkin lääkärit alkavat suhtautua vaivaan vakavammin. Oma vestibuliittini diagnosoitiin asuessani Lontoossa ja parani antibiooteilla ja kortisonivoiteilla. Suomeen tultuani kävin Paavosen vastaanotolla.

Kun söin e-pillereitä minulla oli vähän väliä hiiva enkä kostunut kunnolla. Se ei ainakaan helpottanut vestibuliittioireita ja yhdyntäkipuja.

Yhdyntäkivut voivat todellakin olla fataaleja parisuhteelle ja vähintään ihan kamalan turhauttavia itselle. Mutta apua kyllä löytyy, itse olen nykyään kunossa.
 
marita
Täällä saman ongelman kanssa kohtalotoveri!! Asia aika vaikea kun en ole edes sitä noin ajatellut..Olen kuvitellut että jouduttuani vakituiseen lääkitykseen syy lääkkeissä.Täytynee siis suunnata gynelle.Jännä vaan että meillä pitkä parisuhde takana liki 20 v ja vaiva tullut nyt vajaan puolen vuoden sisällä.papaan menossa ensi viikolla jospa siinä ei kuitenkaan mitään hälyyttävää. Olin jo kauhuissani että reilu 30 kymmisenäkö tämä tyssää tähän;)
 
E
Vestibuliitin hoidon pitäisi todellakin olla korvauksen alaista hoitoa. Pahimmillaan tämä vaiva tuhoaa parisuhteita, aiheuttaa masennusta ja sen lieveilmiöitä ym. Läheskään kaikilla naisilla ei ole varaa kalliisiin lääkäreihin ja hoitoihin. Kivuttoman seksin pitäisi olla kaikkien oikeus, ei vain niiden joilla ei tätä vaivaa ole tai joilla on varaa hoitoihin. Itse olen ainakin varautunut siihen, että niin kauan kun kärsin tästä vaivasta, on hyvin paljon mahdollista etten löydä ketään tai parisuhteeni karisevat. Kerron aina kaikille potentiaalisille tapauksille vaivastani heti alussa. Saavat sitten päättää jäävätkö vai lähtevät. Eivät ainakaan voi syyttää minua mistään. Yllättävän moni lähtee.
 
Heluna
Olen ollut 36 vuotta naimisissa ja melkein koko ajan kärsinyt yhdyntäkivuista. Minulla on kuivat limakalvot muuta vikaa ei ole todettu .Lääkäri on käskenyt käyttää öljyjä sekä liukastevoiteita. Öljyn kanssa jotenkin onnistuu mutta voiteet kirvelee voiteen nimi K-Y liukaste keeli. Minä jännitän koko toimitusta jo ennenkuin se on alkanutkaan , enkä lämpiä vaikka kuinka mies lämmittäis. Yhdynnän jäkeen pesukin tuottaa kovaa kirvelyä. Mies ei tahdo ymmärtää väittää vaan etten mää eres yritä lämmitä. Mutta ei sitä paljon viitsi edes yrittää kun tietää mikä on tulos.
 
---
Ikävää tuollainen. Itse olen 25vee ja kärsin samanlaisesta vaivasta..mietin vaan, että meneeköhän koskaan ohi. Käytän e-pillereitä. Liukastusaineet auttaa vähän, mutta jännitän rakastelua koska se sattuu. Mieheni ei tahdo ymmärtää, sanoo, että ongelma on vain ja ainoastaan korvien välissä. Tämä vaikeuttaa jo parisuhdettamme pahasti!
 
mk
Endometrioosin eräs oirehan voi siis olla yhdentäkivut. Mutta mistä se siis johtuu? Kasvaako tällöin siis sitä limakalvoa myös emättimessäkin? Olen epätietoinen. Minulla on myös vatsavaivojen vuoksi epäilty mahdollisesti endoa, mutta mitään ei ole tutkittu ja varsinaisesti yhdentäkipuja ei ole. Kuitenkin mulla tuli viimeksi kierron lopulla yhdynnän jälkeen eritteiden mukana jo vähän verta vaikkei menkat ollut vielä alkanut (epätavallista minulle), niin voisiko tämä olla juuri sellaisesta tulevaa vuotoa tuosta endokasvustosta ennen kuin kuukautiset sitten varsinaisesti vähän ajan päästä alkavat?
 
28v.
Minulla myös on kipuja yhdynnän aikana. Aluksi mies ei ymmärtänyt haluttomuutta, mutta vähitellen tajusi, että kipu on todellista, eikä tekosyy. Nykyään hommat hoidetaan ilman penetraatiota käsin ja suulla. Molemmat tyytyväisiä tähän, vaikka välillä kaipaa kyllä ihan perinteistäkin yhdyntää. Ei vaan pysty. Mitään "vikaa" ei lääkäri löytänyt. Haluttomuus kaikkosi kun tekee vain niitä juttuja jotka kivutta onnistuu. Ei parisuhteen tarvitse olla täysin seksitön. Myös muu läheisyys auttaa kestämään tilannetta. Muistakaa halailla ja suukotella :)
 
valkoisin
Alkuperäiselle: Kuten useat jo sanoivat, vaihda gynekologia! ja sitten kun menet sille uudelle gynekologille, kysy tunnistaako hän LSA:n eli ihastuttavalta suomalaiselta nimeltään valkojäkälän. Sen voi tunnistaa silmämääräisestikin, mutta koepala pitäisi kyllä ottaa, sillä itse en ainakaan haluaisi virhellistä LSA-diagnoosia. Oireet kuulostavat omiltani, ja koepalojen oton jälkeen tautini vahvistui. Valkojäkälä vaurioittaa emättimen limakalvoa ja tekee siitä (ainakin minulla) joustamattoman, eli vaikka kuinka olisi omaa tai purkkiliukastetta, yhdyntä sattuu tosi paljon ja sen jäljiltä paikat ovat rikki. Ei mukava tauti, eikä lopullista hoitoa ole, mutta jotain toimivia lääkehoitoja.
 
Mies 23, nainen 20
Etsin tuossa vastauksia naisen yhdyntäkipuihin koska seurustelen naisen kanssa joka kärsii tästä ongelmasta. Ja sen kautta kärsin tietysti minäkin. Tyttöystävääni en missään nimessä halua jättää tuollaisen asian takia, koska eihän se hänen vikansa ole, eikä seksi saa olla tärkein asia suhteessa. Tärkeää se tietysti on muttei tärkeintä. Tyttöystäväni periaattessa pitää siitä, kun koskettelen häntä mutta enintään housujen päältä, sillä muuten käy kipeää. Olemme jutelleet asiasta ja olen kehottanut häntä lääkärille, mutta häntä varmaan nolottaa mennä puhumaan tuollaisesta. Voisin kuvitella tuon vaikkapa omalle kohdalleni impotenssinä, ei siitä ole kiva puhua kenellekään, edes lääkärille. Tyttöystäväni ymmärrettävästi nolostuu kun yritän etsiä tietoa asiasta, mutta teen sen oikeastaan sen takia että ymmärtäisin itse paremmin tilannetta. Niin ja varmaan jonkinlaista vertaistukea etsin samalla. Itsestä tuntuu sinällään pahalle kun ajattelee että ei voi harrastaa seksiä mutta kuluneiden kuukausien aikana tilanne on helpottunut kun huomaa että toinen välittää vaikka ei voikaan sitä sillä tavalla sängyssä näyttää. Omat tarpeeni tyydytän itse, tyttöystävä ei oikein pidä käsi-suuhommista. Olen kyllä hyvin helpottunut osittain siitä, kun tyttöystäväni kertoi miksei hän halua että kosken häneen sieltä, eli tuntuu sille että hän kyllä haluaa muttei pysty. Aiemmin luulin ettei vaan halua. Osittain ahdistaa se, että välillä tuntuu ettei hän halua etsiä apua, mutta se lienee ajan kysymys, ja kuten sanoin, varmasti nolo asia. Kertokaa miten teidän parisuhteenne toimivat, mitä ajattelisitte jos teidän poikaystävänne kertoisi tällaisen asian vaikkapa internetissä, miten suhtautuisitte, miten haluaisitte että asiasta teille puhuttaisiin, miten teitä motivoitaisiin hakemaan apua, miten miten miten... Kertokaa kaikkea mitä tästä asiasta tulee mieleen! Kirjoittakaa vaikka palstalle tai osoitteeseen tkgp225@gmail.com ! Kiitos!

Anteeksi pitkä sepostus, mutta johonkin kai sitä on purettava sydäntään...
 
ei enää kipua.
Mulla tollasta aiheutti ainakin kondomi-haavaumia ja kipua.

Ja ylläri ylläri, olen allerginen lateksille. Eipä ole enää tuota ongelmaa, kun käytössä on vain pillerit.
 
nainen 20 v.
Miesnäkökulmalle: yritä suostutella tyttöystävä gynelle! Vaikka puoliväkisin ;) Itse kävin just, ei ollut mitään hävettävää ja lääkärit (piti käydä kahdella kun lähettivät jatkotutkimuksiin) oli todella mukavia. Mitään varsinaista sairautta ei ole, vulvodyniasta/vestibuliitista ei kuulemma ollut kysymys, mutta mietittiin yhdessä gynen kanssa mitä keinoja voisi keksiä ja seksuaaliterapeutillekin kuulemma pääsisi. Helpotti todella paljon kun sai puhua asiasta jollekulle, tajusi että ei tää nyt niin vakavaa tai ainutlaatuista ole. Eikä pelkkää luulotautiakaan. Pitkään meni kieltämättä miullakin ennen kuin gynelle uskaltauduin, mutta poikaystävä onneksi jaksoi sinne "painostaa" =) Kannattaa selvittää asia, rasittaa pidemmän päälle suhdetta aika vakavasti jollei edes yritä tehdä sille mitään. Paras motivaatio olisi ehkä ihan nätisti pyytää, että voisitko mennä gynellä molempien vuoksi? Jos vaikka itse lähtisit henkiseksi tueksi mukaan...
 

Yhteistyössä