Yhdyntäkivut

  • Viestiketjun aloittaja Vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Vierailija
Olen seurustellut poikaystäväni kanssa 1½ vuotta, joista viimeisen puolen vuoden aikana on esiintynyt yhdyntäkipuja. Ennen kipuja ei ollut nimeksikään, mutta nyt alapääni muuttuu sietämättömän araksi yhdenkin yhdyntäkerran jälkeen. Tunnen alapäässäni vaginan kohdalla/vieressä/sisällä patin, joka yhdynnän jälkeen muuttuu hyvin kipeäksi. Jos harrastan yhdyntää seuraavana päivänä, ensimmäiset pari työntöä ovat sietämätöntä tuskaa juuri tuon tietyn kohdan vuoksi. Joskus kipu häviää yhdynnän aikana, joskus se vain vähän lievenee.

Olen maininnut tästä asiasta gynekologille, mutta hän ei sanonut oikein juuta eikä jaata asiaan. Kertoi vain että joskus saattaa olla kohtia jotka hankautuvat ja siksi kipeytyvät. Kuivat limakalvot tässä tuskin ongelmana ovat, enkä syyttäisi pillereitäkään, olenhan syönyt niitä tuon puolitoista vuotta. Ikääkin vasta 20 vuotta.

Asia on inhottava sillä näen poikaystävääni vain viikonloppuisin, eikä hellyyttä pysty yleensä antamaan kuin sen kerran viikonlopussa kipeytyneen alapään takia. Ongelmana on myös se, että kipu häviää välillä täysin. Kivut alkoivat ensin ja kestivät muutaman kuukauden, jonka jälkeen kipua ei tuntunut toiseen pariin kuukauteen. Sitten ne taas alkoivat tuossa tietyssä kohdassa.

Kenelläkään samantapaista vaivaa/apua?
 
Molla
Oletko kuullut tulehtuneesta Bartholinin rauhasesta? Sinulla voi olla se. Ihmettelen kyllä jos gynesi ei ole sitä huomannut tai ottanut puheeksi jos tosiaan tunnet kipeän patin alapäässäsi taikka on mainitsemiasi yhdyntäkipuja.
 
Vierailija
Oletko kuullut tulehtuneesta Bartholinin rauhasesta? Sinulla voi olla se. Ihmettelen kyllä jos gynesi ei ole sitä huomannut tai ottanut puheeksi jos tosiaan tunnet kipeän patin alapäässäsi taikka on mainitsemiasi yhdyntäkipuja.

Etsin netistä tietoa tuosta mainitsemastasi rauhasesta, mutta oireet tai mikään muukaan ei oikein tunnu viittaavan siihen. Patti on vaginan suuaukolla tai vähän sisempänä, kohtaa ei suoraan itseään peilistä tuijottamalla näe mutta sormella kun tunnustelee niin tuntee sen. Kipu tuntuu ainoastaan kun painan kyseistä kohtaa, mutta ei häiritse muuten normaalia elämää (pystyn siis kävelemään, istumaan, nukkumaan ilman mitään ongelmia).

Kipu tulee aina kun on ollut yhdynnässä ja häviää sitten parin päivän sisällä. Jos olen viikon ollut harrastamatta mitään, kipua ei tunnu laisinkaan.

Gyne katsoi silloin tuota kohtaa ollessani vastaanotolla, melkein kädestä pitäen näytin kohdan, mutta olin aika pettynyt kun hän ei tosiaan sanonut mitään elämää helpottavaa.
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä