Yhteishaku tms asiaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja APUA!!!!!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

APUA!!!!!

Vieras
Voiko joku auttaa:

Jos yhteishaussa pääsee johonkin kouluun, niin pitääkö, ennen kuin aloittaa siellä koulussa, toimittaa sinne kaikki koulu- ja työtodistukset? Että ne vaikka tarkistaa että onko antanut rehelliset tiedot koulu- ja työkokemuksesta?

Mulla on nimittäin nyt kaikki alkuperäiset todistukset kadonneet, enkä tiedä mistä niitä etsisin vielä.

Ajattelin vaan, että kun kolmisen vuotta sitten pyrin ja pääsin opiskelemaan ammattikorkeakouluun, (joka jäi kesken kun sain lapsen), niin mahtaisiko ne olla siellä koululla?

Tai sitten olen hukannut ne jonnekin kadulle tai kahvilaan jollain työhaastattelumatkalla. Tai sitten mies on polttanut ne pesässä vahingossa.

Muuta selitystä en tiedä. Kaikki alkuperäiset koulu- ja työtodistukset. Osasta mulla on kopiot, mutta osasta ei.

Kai joku löytäjä ne olisi jollaine konstilla mulle saanut palautettua vaikka niissä suurimmassa osassa onkin tyttönimeni.

Ne ilmoittavat, jos haluavat. Kannattaa kyl varmaan alkaa etsiä noita,ainakin sieltä amk:sta ja jos ei löydy mistään, niin pyydä uudet työnantajilta yms.

mutta osa oli tosi vanhoja, esim kesätyötodistuksia ja sitten peruskoulu- ja lukioaikaiset todistukset. kuinka kauan ajan kuluttua voi pyytää uudet torkat? voi hitsi, ekö ehkä enää ikinä voi hakea mihinkään töihin?

10v ne säilyttää todistuksia kouluissa... Ei mun ainakaan tarvinnut alkuperäisiä todistuksia viedä mihinkään nähtäväksi, kun yhteishaussa hain... Kopiot piti laittaa hakupaperien kanssa...

Meillä piti laittaa kopiot, sitä ennen se valinta ei ollut virallinen. Kyllä ne saa koulusta jos siitä ei ihan kymmeniä vuosia ole kun päästötodistukset sait =)

Et taida vanhoista kesätyö todistuksista paljonkaan kostua. Eli pyydä uudemmat ja pitkäaikaisemmat todistukset. Ne kyllä hyväksyy vaan ne, jotka toteen voi nätyyää. Palvelusta todistuksen ( siis työssä olosta) voisi EHKÄ saada eläkevakuutuksen tms rekisterien pitäjältäkin. Koulutodistuksia voit kysellä entisistä kouluistasi, mutta vaan ammattioppilaitoksen tai lukion todistus painaa, ehkä peruskoulun päästötodistus jos et sen jälkeen ole muuta suorittanut, mutta ilmeiseti olet, kun olet AMK kirjoilla ollut. Älä anna niitä alkuperäisiä mihinkään!

Yhteistyössä