Yhteishuoltajuus ja muutto?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Iiva32
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Iiva32

Vieras
Eroon on tultu ja yhteishuoltajuus on jees!
Mutta mutta...Jos joskus päätän muuttaa lasten kanssa toiselle paikkakunnalle ja mies ei tätä halua, voiko hän estää sen?
Kertokaa viisaammat!

Eli ei voi, ei tietenkään voi estää! Senkun muutat!

Ainoa "ongelma" saattaa olla se, kuka maksaa tapaamiskulut tai miten lapset kuljetellaan sinne tapaamiselle.

Yhteishuoltajuudella on aika vähän vaikutusta sinun yh-arkeesi.
Yhteishuolto ei vaikuta elatusmaksuihinkaan, ne ovat teidän kahden välinen sopimus.
Yhteishuoltajuudessa
- molempien vanhempien allekirjoitus passihakemukseen
- uskontokunnan vaihto
- alaikäisen lapsen sukunimen vaihto
- pankkitilin avaaminen - tässä tosin ymmärtäväinan virkailija saattaa suostua avaamaan tilin ilman sen epäkelvon etäisin allekirjoitusta, en tiedä mitä pitää virkailijalle sanoa, että tekee tämmösen virkavirheen.. mutta näin on käynyt oikeasti, tili avattu ilman isän allekirjoitusta
- ja mikähän se viiden nyt oli, en muista
ilmeisesti terveys- ja koulumenestystietojen saaminen, mutta en muista nyt.

olen keskustellut lastenvalvojan kanssa samasta tilanteesta ja minulle on ainakin sanottu että isä pystyy kieltämään muuton toiselle paikkakunnakke lasten kanssa jos yhteihuoltajuus on. en tiedä onko paikkakunta kohtaista mutta niin minulle on sanottu

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2006 klo 10:42 Minäkin kirjoitti:
olen keskustellut lastenvalvojan kanssa samasta tilanteesta ja minulle on ainakin sanottu että isä pystyy kieltämään muuton toiselle paikkakunnakke lasten kanssa jos yhteihuoltajuus on. en tiedä onko paikkakunta kohtaista mutta niin minulle on sanottu

Onkohan teidän lastenvalvoja ihan ajan tasalla, ei näiden asioiden pitäisi olla kuntakohtaisia. Soitappa vielä jonkin lähikunnan lastenvalvojalle ja kusy toista mielipidettä. Meille on nimenomaan lastenvalvoja sanonut että muuttoon ei etähuoltaja voi vaikuttaa... Tämä tietysti todistaa taas sen miten omavaltaisesti lastenvalvojat asioista puhuu ilman että perustuu mihinkään yhtenäiseen linjaan tai ovat ammattitaidottomia.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.03.2006 klo 10:42 Minäkin kirjoitti:
Näin ei ole.Suomen rajojen sisäpuolella saa aivan vapaasti muuttaa.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2006 klo 18:30 no ei tietenkään voi kirjoitti:
Eli ei voi, ei tietenkään voi estää! Senkun muutat!

Ainoa "ongelma" saattaa olla se, kuka maksaa tapaamiskulut tai miten lapset kuljetellaan sinne tapaamiselle.

Yhteishuoltajuudella on aika vähän vaikutusta sinun yh-arkeesi.
Yhteishuolto ei vaikuta elatusmaksuihinkaan, ne ovat teidän kahden välinen sopimus.
Yhteishuoltajuudessa
- molempien vanhempien allekirjoitus passihakemukseen
- uskontokunnan vaihto
- alaikäisen lapsen sukunimen vaihto
- pankkitilin avaaminen - tässä tosin ymmärtäväinan virkailija saattaa suostua avaamaan tilin ilman sen epäkelvon etäisin allekirjoitusta, en tiedä mitä pitää virkailijalle sanoa, että tekee tämmösen virkavirheen.. mutta näin on käynyt oikeasti, tili avattu ilman isän allekirjoitusta
- ja mikähän se viiden nyt oli, en muista
ilmeisesti terveys- ja koulumenestystietojen saaminen, mutta en muista nyt.

Tuosta tiliasiasta. Minä kun kävin tytöille avaamassa tilit, niin kysyivät pankissa vaan että onko yhteishuoltajuus, ja kun sanoin ei ole niin asia oli sillä selvä. Ei se mistään sitä tarkistanut.

Kyllä etävanhempi pystyy estämään muuton ,siinä on joku kilometri raja jota en nyt kyllä muista, tarkistan!! näin meile on sanottu!!! yhteihuoltajjudessa esim passia et saa jos toinen vanhempi ei suostu, ehkä jossain tilin avaamisessa eivät ole niin tarkkoja muissa kyllä!!! siskollani on yksinhuoltajuus ja kyllä häneltä se aina virallisissa jutuissa kysytään!!! eli jos tilanne oikeen kärjistyy vanhempien välillä voi toinen olla tosi pa.... halutessaaan!!

Ei voi kieltää ja matkakustannuksista puheenolleen kun itse olen liitossa jossa miehellä lapsia entuudestaan asuvat äitinsä kanssa niin muutettiin 400km päähän eikä kukaan tai mikään estänyt vaikka on yhteishuoltajuus niin miksi siis estäisi toisinpäin. Jos lapset pieniä ja välimatka pitkäö on myös mahdollista vaatia etävanhempia ajamann paikkakunnalle jossa lapset asuvat jos haluaa tavata.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.06.2006 klo 13:17 ÄIPPÄ 79 kirjoitti:
Ei voi kieltää ja matkakustannuksista puheenolleen kun itse olen liitossa jossa miehellä lapsia entuudestaan asuvat äitinsä kanssa niin muutettiin 400km päähän eikä kukaan tai mikään estänyt vaikka on yhteishuoltajuus niin miksi siis estäisi toisinpäin. Jos lapset pieniä ja välimatka pitkäö on myös mahdollista vaatia etävanhempia ajamann paikkakunnalle jossa lapset asuvat jos haluaa tavata.
[/quote

kyllähän etä-vanhempi vooikin halutessaan muuttaa!! mutta järjestää siloin itse kuljettamisen!! mieheni muutti 150km päähän lapsista!!! mutta silloin kun he asuivat samalla kunnalla ja äiti yritti viedä lapsia todella kauas ei onnistunut!! olisi tarvittu isän lupa!!

No minun ystävälläni oli tällainen tilanne. Otti avioeron miehestään. Mies vaati huoltajuutta itselleen. Kumpikin ok ihmisiä.

Ystäväni (äiti) lakimies kertoi, että jos äiti oikeudessa ilmoittaa muuttavansa (tiesi silloin muutosta), isä saa lähes varmasti lapset itselleen. Koska katsovat, että lapsen etu on jäädä tuttuun ympäristöön.

Eli minä uskoisin, että jos isä alkaa laittamaan hanttiin ja perusteita on, niin voi mennä läpikin. En luottaisi aina 100%:sesti siihen, ettei etävanhempi voi vaikuttaa.

Minunkin tapauksessa luulen, että isällä voisi olla mahdollisuudet lapseen, jos täältä lähtisin. Koska lapsen kaikki muu suku on täällä missä nyt asuu.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.02.2006 klo 18:17 Iiva32 kirjoitti:
Mutta mutta...Jos joskus päätän muuttaa lasten kanssa toiselle paikkakunnalle ja mies ei tätä halua, voiko hän estää sen?
Kertokaa viisaammat!

Miksi muuttaisit toiselle paikkakunnalle ja vaikeuttaisit isän ja lapsen yhdessäoloa??
Lapselle isä on aivan yhtä tärkeä kuin sinä.
Ajattele lapsen etua asiassa!!!

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 10:29 merenneitonen kirjoitti:
\
Kertokaa viisaammat!

Miksi muuttaisit toiselle paikkakunnalle ja vaikeuttaisit isän ja lapsen yhdessäoloa??

No kyllähän sitä ensisijaisesti pitää ajatella omaa etua, jos esimerkiksi ap asuu pienellä paikkakunnalla josta ei hänelle löydy töitä tai opskelupaikkaa niin on koko perheen etu että muuttavat sinne mistä löytyy. Ihan yhtälailla mies voi muuttaa pois paikkakunnalta

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 10:38 -piija- kirjoitti:
\
\
Kertokaa viisaammat!

No kyllähän sitä ensisijaisesti pitää ajatella omaa etua, jos esimerkiksi ap asuu pienellä paikkakunnalla josta ei hänelle löydy töitä tai opskelupaikkaa niin on koko perheen etu että muuttavat sinne mistä löytyy. Ihan yhtälailla mies voi muuttaa pois paikkakunnalta

Sepä se onkin, mun mielestä vanhempien pitää kantaa vastuu yhteisestä vanhemmuudesta, ja tehdä kaikkensa että lapselle on yhtä helppoa nähdä molempia vanhempiaan.
Tottakai jos olosuhteet pakottavat muuttamaan työn perässä toiselle paikkakunnalle, niin sille ei mitään voi.
Mutta jos on kyse vaan omasta vaihtelunhalusta, niin silloin ei muutto mielestäni ole hyväksyttävää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 10:48 merenneitonen kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.06.2006 klo 10:38 -piija- kirjoitti:
\
\
Kertokaa viisaammat!

Sepä se onkin, mun mielestä vanhempien pitää kantaa vastuu yhteisestä vanhemmuudesta, ja tehdä kaikkensa että lapselle on yhtä helppoa nähdä molempia vanhempiaan.
Tottakai jos olosuhteet pakottavat muuttamaan työn perässä toiselle paikkakunnalle, niin sille ei mitään voi.
Mutta jos on kyse vaan omasta vaihtelunhalusta, niin silloin ei muutto mielestäni ole hyväksyttävää.

Me taas asumme olesuhteiden pakosta kauempana lapsita !!! suurin syy oli mieheni exän karmea vainoaminen meitä kohtaan!!! Yritti jopa muuttaa meidän perässä, mutta luojalle kiitos että ei saanut asuntoa täältä!!! Nyt kun välimatkaa on riittävästi on meilläkin oma perherauha!! :)

Yhteistyössä